Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2771
Hei!

Jeg skal lage en IRC kanal.. Kan du hjelpe meg i gang?

Chatterne på kanalen vil være Norske

Hvor bør jeg reg. kanalen? Dalnet? EFNet? Hvor?

1 Ønsker at kanalen er registrert med meg som eier, slik at jeg blir OP om jeg joiner
2 Ønsker å registrere Nicket mitt
3 Hva må jeg gjøre for at kanalen ikke blir slettet om alle går ut
4 Om noen joiner og ingen er der.. da blir de vel automatisk OP.. Hva kan jeg gjøre for at kun eiere og channel oper får OP status?

Dette ble visst mye på en gang.. Håper du kan hjelpe på noen av spm?
EFnet passer tvilsomt dine behov. Det er også veldig få som faktisk støtter dette. Quakenet har en chanservice som kan gi deg op og opprettholde kanalen mens du er vekke.

EFnet har også en chanservice men den heter chanfix og krever at du har en ident som funker. Du må også ha vært på kanalen ganske sammenhengende i to uker.

Det er få eller ingen nettverk som tillater sine brukere å registrere nicket sitt. Dette er av ymse grunner.

For å finne ut mer om hva de forskjellige nettverkene tilbyr så er det lettest å oppsøke nettsidene dems. Det er ikke et nettverk som kun er for nordmenn, men Quakenet er jo nedsenket i norske CS-nerder.
EFnet er vell også i stor grad fylt med norske bruker om jeg ikke tar helt feil...
Om du ikkje har noko erfaring samt plassering til ein stabil eggdrop. Så vil eg anbefale Quakenet som eg har brukt mykje. Det er den mest robuste chanservicen som eg har vært borti.
Sitat av nikita
EFnet er vell også i stor grad fylt med norske bruker om jeg ikke tar helt feil...
Vis hele sitatet...

Joda plenty av norske brukere, sitter med intrykket av at alt som ikke er gaming, scene o.l relatert av norske aktiviteter er basert på EFnet..

Har også store mengder amerikanere, australiere, uk, generelt mye av alt
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Når det kommer til services, må vel DALnet komme greiest ut her?

* Enkel registrering av nick og kanal

dette betyr da at du kan gå ut av kanalen og den er fremdeles registrert på deg, du trenger ikke engang å ha noen andre 'supportere' (som trengs på undernet), grensen er vel på en måned med ingen aktivitet for at kanalen droppes
Altså, og si Quakenet til han blir litt feil. Han forteller oss ikke hva kanalen skal handle om. Ingen som idler en kanal for morroskyld. Skal du bruke Quakenet må du være "hard core g33k l33t motah fucker" om folk skal komme til din kanal. Du blir nok sittende alene der en god stund tenker jeg
irc.chatspike.net

/msg chanserv help
og
/msg nickserv help

Enkelt og greit

Norske folk ?

#nm - der finner du noen, men det florerer ikke.

Efnet eller qnet er plassen for norske folk, men efnet støtter ikke alle dine behov. og qnet er mer for gamere.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
clone-x: Er vel som oftest for morro skyld at folk henger på IRC...? For å sosialiseres og henge sammen. Eller ha kontakt. Samme fan hva formålet med kanalen er vel, så lenge de tekniske kravene hans er oppfylt.
På Quakenet finner du flest gamere, mange normenn, svensker, dansker, tyskere etc etc. Hva slags type kanal skal dette være utenom at språket som bli snakket er norsk?
Trådstarter
19 0
Ja, er mest ute etter at de tekniske kravene er oppfylt

Folkene skaffer jeg i hovedsak selv men, tenkte om det var mange norske der så kanskje noen ramlet innom kanalen en gang i blandt

Så, hvilket sted oppfyller de tekniske kravene? (jfr 1. post)
Altså, jeg ville satset på EFnet. Sett opp en eggdrop (kan sikkert gjøre det jeg, hvis du ikke har muligheten) og den vil gi deg op hver gang du joiner. Nick-registrering er en annen sak - Men er nå det så nødvendig?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg vil si DALnet, rask innføringsguide:

registrer først nick: /nickserv register <email> <passord>
så kanal: /chanserv register <kanalnavn> <passord>
legg til noen modes: /chanserv set <kanal> keeptopic on
legg til aop'er (automatic operator): /chanserv aop add <nick>

du kan også legge til SOP'er (super operator) som er hakket under kanal eier, dvs, de kan legge til og fjerne aop'er, og endre på noen av kanalinstillingene, men ikke endre kanaleier: /chanserv sop add <nick>
Sist endret av Dodecha; 27. september 2006 kl. 15:35.
irc.netgamers.org
der er det en bot som heter P.
/msg p help (elns) showcommands evt, så hjelper den deg.
Skal du mekke en kanal med P i må du regge nicket ditt, joine en ubrukt kanal, registrere den på nettsiden deres(www.netgamers.org). og tata, du har en egen kanal med OP OG GREIER!

koz
det du kan er å skaffe deg en BNC (aka bouncer). og legger dette på en shell server. Da kan du la denne idle channelen med ditt nick når du er offline og loggføre alt som skjer i kanelene og Private beskjeder. Veldig greit å bruke hvis du har lyst til å være online 24/7 men ikke har muligheten til det =)
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Må si meg enig med Dod, DALnet vil nok passe best.
Men hvis du har tenkt å rekrutere norske folk fra selve IRC-nettet, ville jeg satsa på EFnet.

Begynner å bli tynt i rekkene på DALnet
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Ond^Sofa
Begynner å bli tynt i rekkene på DALnet
Vis hele sitatet...
NEVAAAAH! *klamre seg fast*
Sitat av Ond^Sofa
Begynner å bli tynt i rekkene på DALnet
Vis hele sitatet...
Det samme gjelder UnderNet, utrolig hvor lite folk det er igjen. Men flere og flere har vel "glemt" IRC og gått over til IM.
Trådstarter
19 0
Du verden hvor masse bra svar dere har postet!
Raske svar var det også!
Tror jaggu dette forumet skal lagres blandt favoritter

Etter hva jeg kan lese i denne tråden satser jeg nok på DALnet og regger der..

Har også vurdert egen server men det passer nesten bedre i en helt annen tråd hehe

Takker så mye alle sammen!
Sitat av Grimdoc
Det samme gjelder UnderNet, utrolig hvor lite folk det er igjen. Men flere og flere har vel "glemt" IRC og gått over til IM.
Vis hele sitatet...
Ja, satt på UnderNet før, nytter ikke og gå tilbake... men finnes en god del "chatte" kanaler på quakenet og mange nordmenn, men meste parten er vel gamers.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Kom deg på Quakenet, eller EFnet kan også funke.
Ville anbefalt Quakenet - men det er nok fordi jeg har hengt der i alle år.
Logg deg på å skriv /msg Q Help for hjelp om hvordan du skal registrere (authe) deg og om hvordan du får en bot inn på kanalen.

Quakenet er i hovedsak ment som et gamingnettverk, men har etterhvert utvikla seg til et altmulig-nettverk. Anbefalt