Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 5140
For de som ikke har tatt seg en runde i første klasse etter 6-åringene begynte på skolen, er førsteklasse veeeldig lik siste år i barnehagen. 6-åringer i barnehagen er mer ivrig til å lære enn en hund er til å spise. De lærer uansett om man kaller det skole, barnehage, grupperom eller spacestation 7.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Jeg husker jeg var veldig imot at 6åringer skal på skolen, grunnen var at jeg mente unger må få tid til å leke. Det mener jeg igrunnen fortsatt. Det startet bra med mye lek og lær på de første trinnene på skolen og med blant annet førskolelærere på det første klasse trinnet. Nå så har førsteklasse igjen blitt mer slik som det var når jeg startet. Men jeg var syv ikke fem og et halvt. Feil utvikling.

Barneskolen skal gi deg grunnlaget for ungdomsskolen derfor skal du lære alle de basis kunskapene du vil trenge senere. Men unger utvikler seg i forsjellig tempo så det er ingen grunn til å sette strenge krav til når de skal kunne det i løpet av barneskolen. Noe karakterer ville medført. Det aller viktigste man bør lære er at læring er intressant og morro. Det er gøy å lære nye ting! Karakterer er en effektiv måte å drepe interessen på for mange. Det handler om mestringsfølelsen, når man mestrer ting så er det morsomt og artig og holde på med. Karakterer har den effekten at det gir litt motivasjon til de som er gode, og dreper alt av motivasjon til de som er dårlige og virkelig trenger å kunne mer.

Misforså meg rett jeg er for karakterer på vgs, men er er folk så gamle at de forstår verdien av å kunne rangere folk etter kunskap for videre studier.

Karakterer har også store svakheter iom at det ofte bare er trynefaktor og lærerens subjektive oppfatning som teller. Ok ikke i matmatikk. Men der får man feks 47/55 riktig og det gir en like bra indikator på hvor du ligger som en annen karakter.

Jeg fikk for eks 5 i gym, kompis av meg fikk 6. Noe han synes var veldig morsomt iom at jeg altid slår han i ballspill/løping/hopping... men læreren likte han mye bedre
Sist endret av sptz; 7. mai 2007 kl. 12:53.
Sitat av Gubbe
Matte Her er det endel som er relevant. Pluss, minus, deling og ganger. Det er det eneste mesteparten har bruk for. Masse kjedelige brøker ser jeg strengt talt ikke at man kan bruke til noe praktisk. Dette faget er oversvømmet av masse innviklet stoff som dagens unger kunne ha vært spart for.
.[/i]
Vis hele sitatet...
Brennetiden til et 20cm langt og jevntykt stearinlys kan beskrives med
funksjonen y=20-2x, der x er antall timer lyset har brent, og y er lysets lengde i cm.

hvor langt er lyset når det har brent i 7timer?

Nei, det stemmer jo, vi har jo lært verken funksjoner eller funksjonsutrykk på skolen. Jaja det var synd
Gubbe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Starra
Poenget i denne posten er at du burde kanskje se deg litt rundt og tenke over hvor ofte du trenger ting du har lært på skolen.
Vis hele sitatet...
Kanskje vi skal kjøre en undersøkelse blant befolkningen og finne ut hva flertallet har hatt nytte av, for å så droppe resten?

Sitat av Gest
Det er med andre ord meget relevant pensum.
Vis hele sitatet...
Vi skal altså lære oss å akseptere at mange mennesker bare tror ting, uten å faktisk ha noe bevis?
Ganske rart egentlig, fordi skolen skal jo være basert på beviselige fakta opplysninger.

Sitat av Gest
Du har ikke KRL på skolen for å bli omvendt kristen, men for å øke aksepten overfor resten av verden...
Vis hele sitatet...
Hvorfor lærer dagens elever ikke noe om f.eks. Satanisme da? Det finnes jo de som tror på det også.
Hvorfor skal vi ha en ensporet relegion der hvor staten har valgt side? Hvorfor slipper ikke konkurrenten til?

Sitat av froskenfredrik
Hadde det vært opp til meg skulle det vært færre elever per lærer, hardere disiplin og differensiering ettersom hvordan man klarte seg. Alt for mange lider av lav arbeidsmoral og dårlige studievaner når de kommer ut av ungdomskole og/eller videregående.
Vis hele sitatet...
Nå er vi inne på noe her. Hva med f.eks. maks 15 elever pr. klasse, og da med minst to lærere hele dagen. Det ville jo tvinge alle urokråkene til å roe seg.
Da kunne jo hoved læreren stå fremme ved kateteret og undervise, mens den andre var hjelpelærer.

Sitat av pr0cyon
Forslaget gikk ikke ut på at _alle_ 4-åringer skulle begynne på skolen, det gikk ut på at unger som var skolemoden kunne få søke om å begynne året de fyller 5.
Vis hele sitatet...
Vi skal da altså lage forskjeller i samfunnet?
"Jeg er bedre enn deg fordi jeg er like gammel, men går et skole år over deg?"

Sitat av Krizzeyboi
Det største problemet med det norske skolesystemet er dårlige lærere og dårlige
lærebøker.
Vis hele sitatet...
Bra poeng.

Sitat av ulldott
Tror du det er billig å ha 2 eller flere barn i hus, og være alenemor?
Vis hele sitatet...
Nope. Men mange av disse barna som har skilte foreldre kunne ha vært ungått dersom det hadde blitt brukt prevensjon.
Og at folk ellers hadde sørget for å vært minimum forlovet før de fikk barn. Det er jo en fordel å kjenne
sin egen partner som sin egen bukselumme FØR man skaffer seg familie.
Det som er trist her er at barna ikke har noe skyld i dette.
Det finnes noen verpesyke tenårings jenter som er villige til å gjøre det utroligste for å få guttens
edledråper...

Sitat av ulldott
Jeg kan ikke tenke meg noe så fint som å gå på skolen i en alder av 4. Tenk å sitte innesluttet hjemme hos dagmamma, eller hos sin egen mor for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Så da skal foreldrene på sikt også miste ansvaret for å oppdra sine barn, fordi staten skal gjøre det?
For å virkelig overdrive det så blir det da rett fra fødestua og rett på kostskole?
Så kan barna komme hjem på perm i feriene?

Sitat av CaptainP
I Japan og mange andre asiatiske land, hvor konkuranse og vinnermentalitet er viktige aspekter av utdanningen er selvmordsratiene blandt mennesker under 18 faretruende høye og på vei opp.
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke dette "survival of the fittest".
Og om det skulle bli tilfelle, skal skolegeniene da gjøre dritt jobber som å vaske gulv, jobbe i kloakken?
Forutsatt at alle de som ikke er skolelys begår selvmord?

Nei, selvsagt så skal de ikke det. Vi trenger et samfunn med tilrettelegging, og ikke et system som er "likt for alle".

Du har forøvrig fått et kvalitetspoeng av meg

Sitat av Skyfex
I mange land er en lærer en svært respektert stilling. I Norge blir de behandlet som dritt. Mange blir mobbet til de blir gale av elevene (spesielt i ungdomsskolen) fordi de ikke har lovlig makt til å disiplinere dem...
Vis hele sitatet...
Det er fordi de blander elver med konsentrasjonsvansker, AD/HD i ett og samme klasserom... Hommer og kanari.
DERFOR har lærerene en tøff hverdag.

Sitat av Skyfex
...får i tillegg relativt dårlig lønn
Vis hele sitatet...
Så blir jo lærerne kraftig kompansert med masse fritid i form av ferier, noe andre yrker IKKE får.
Da er kanskje ikke lønna så ille likevel?
Sitat av Gubbe
Vi skal altså lære oss å akseptere at mange mennesker bare tror ting, uten å faktisk ha noe bevis?
Ganske rart egentlig, fordi skolen skal jo være basert på beviselige fakta opplysninger.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne se den loven som sier at norske skoler kun skal lære bort ting som er beviselige.

Sitat av Gubbe
Så man skal bare TRO uten å faktisk se beviser, som i LETT LURT..?
I en rettssak: Jeg TROR at Ola Normann drepte Per Spelemann..?
Tviler sterkt på at det hadde ført til domfellelse.
Vis hele sitatet...
I rest my case
Sist endret av TechLash; 7. mai 2007 kl. 13:14.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Gubbe
Vi skal altså lære oss å akseptere at mange mennesker bare tror ting, uten å faktisk ha noe bevis?
Ganske rart egentlig, fordi skolen skal jo være basert på beviselige fakta opplysninger.
Vis hele sitatet...
Hvor i all verden har du dette fra?
Den norske skulen ligg langt etter dei fleste andre land. Det er lite læring, mykje bråk og ingenting å strekke seg etter for dei flinke elevane. Eg meiner at skulemodne 5-åringar godt kan få byrje på skulen, men at det i første rekke ikkje bør bli opna for 4-åringar på skulen. Det eg meiner er viktigast er å lage eit klårt skillje mellom bornehage og skule. Førsteklasse bør ikkje være eit leiketrinn. I førsteklasse bør borna lære å sittje i ro, ikkje mase, skjøne at læraren skal respekterast og sjølvsagt lære grunnleggande ferdigheter. Så kan ein heller setje av eigne, og fleire timar for gymnastikk der leik inngår. Dessutan bør det setjast eit visst press på elevane for at dei skal læra noko. Karakterar i tidleg alder kan brukast til det. I artikkelen seier Ødegård: «SV er redd for at karakterer kan føre til pugging, som igjen fører til læring». Er det ikkje læring vi bør fokusere på i skulen? Viss elevane lærer desse tinga og held på dei gjennom heile grunnskulen vil ikkje det være noko problem med dårleg læringsmiljø og mobbing av lærare.

Noko av det einaste eg er samd med SV i er detta med å få skulemat på. For at elevar skal kunne sitje i ro og konsentrere seg, må dei ha jamt blodsukker. Dette er også eit punkt der den norske skulen har mykje å lære i forhold til utlandet.

Noreg bør auka kunnskapane i grunnskulen, ikkje redusere dei. Matematikk er noko av det viktigaste samfunnet bygger på, alt frå psykologi til bygg, og det bør bli satsa meir på matte i grunnskulen i form av fleire timar og større pensum, for alle. Dessutan bør norskfaget fokusere meir på å skrive godt, og dette i form av auka timar.

Når det kjem til religion bør alle skjøne at religion er og har vore viktig for heile menneskeslekta. For å skjøne kvarande og skape respekt bør ein ha visse kjennskapar til forskjellige religionar, og sjølvsaget er kristendommen den viktigaste me bør lære om her i Noreg. Kristendommen er ein del av vår eigen kultur.

Meir får eg ikkje tid til å skrive no, men eg vil sikkert skriva meir seinare i dag.
Gubbe's Avatar
Trådstarter
Sitat av spetznaz
Hvor i all verden har du dette fra?
Vis hele sitatet...
Endel tror på en gud de ikke kan vise oss, eller bevise at har utført noe som helst.
F.eks. så er det ganske rart at Både Hitler, og Saddam fikk operere så lenge som de
faktisk fikk dersom vi hadde hatt en rettferdig gud... Innspill?

F.eks. så er samfunnsfag sånn at et land har X antall innbyggere, dette
er en fakta opplysning. Det lar seg dokumentere. Kristendommen/KRL lar seg
ikke bevise fordi der bare TROR/antar mann en masse ting.
Derfor hører dette faget ikke hjemme i skolen.

Sitat av Bitch
Dessutan bør det setjast eit visst press på elevane for at dei skal læra noko.
Vis hele sitatet...
Dette sier jo mye om hvor lite opplyst du er.
De som har lærevansker vil lære svært lite uansett hvor meget du presser dem, eller ikke.

Sitat av Bitch
Noreg bør auka kunnskapane i grunnskulen, ikkje redusere dei.
Vis hele sitatet...
Har du i det heltatt lest noe av deg jeg har svart på angående denne type spørsmål?
Kan du gjengi litt av det?

Sitat av Bitch
Når det kjem til religion bør alle skjøne at religion er og har vore viktig for heile menneskeslekta.
Vis hele sitatet...
Viktig? Ja ha, på hvilken måte er relegion viktig? At man skal samles i en kirke og dyrke en oppdiktet historie?
Eller vi må bare ha noe å tropå fordi vi ikke kan forklare alt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gubbe
F.eks. så er samfunnsfag sånn at et land har X antall innbyggere, dette
er en fakta opplysning. Det lar seg dokumentere. Kristendommen/KRL lar seg
ikke bevise fordi der bare TROR/antar mann en masse ting.
Derfor hører dette faget ikke hjemme i skolen.
Vis hele sitatet...
Vi kan ikkje bevise mykje av det vi lærer i samfunnsfag, t.d politiske teorier. Det er teori, og det finst ikkje handfaste bevis, og samme gjelder historie: mykje av historia er mildt sagt farga...

Samme gjelder alle andre fag. Einaste faget du kan sette deg ned og bevise er matematikken, men sjølv dei simplaste bevisa der er *langt* utanfor pensum i ungdomsskulen.

Uansett *ER* kristendom viktig del av norge, og fleirtalet på stortinget meiner vi bør ha det. Det er *ingen* politiske parti som har foreslått å kutte undervisninga i det faget.

Uansett så svarer du (som vanlig) med "God dag mann. Økseskaft". Da er det rimelig poenglaust å diskutere med deg.
Gubbe's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo
Uansett *ER* kristendom viktig del av norge, og fleirtalet på stortinget meiner vi bør ha det. Det er *ingen* politiske parti som har foreslått å kutte undervisninga i det faget.
Vis hele sitatet...
Flertallet på stortinget...
Vår lille makt minoritet har dette med relegion som interesse,
derfor skal alle ha det ? Skal andre minoriteter også inn i skolen?

Forresten hva hadde du syntes om en folkeavstemning om hvilke
fag man skal ha i skolen?
*/me slaps Gubbe around with a big gigantic trout*

quote Gubbe:
"Har du i det heltatt lest noe av deg jeg har svart på anngående denne type spørsmål?"
-Du kritiserer andre for ikke å følge opp dine argumenter?

Du dodger alt som du ikke kan kaste inn i -men det er jo så synd på de dumme ungene-boksen.
Alt du skriver om religion vitner om et så snevert og egosentrisk syn at jeg får gåsehud.

Bare for å prøve å si det en gang til; Dagens skolesystem lærer ikke bort religion som fakta. Meningen med faget er å få forståelse for hva andre mennesker tror, hva de baserer sin kultur på og hvorfor de handler som de gjør. Norge er ett kristent land, vi har statskirke, og de fleste nyfødte barn blir døpt i kirka. Da er det relevant for oss å vite hva kristendom er og hva det står for. Religion er viktig, fordi folk tror på det og fordi religion har makt. Om du skal ignorere alt du ikke tror på kommer du til å dø som en ignorant
gammel Gubbe med like mye vett som en under middels seigmann.
Sist endret av miles; 7. mai 2007 kl. 15:07. Grunn: ryddings
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gubbe
Flertallet på stortinget...
Vår lille makt minoritet har dette med relegion som interesse,
derfor skal alle ha det ? Skal andre minoriteter også inn i skolen?

Forresten hva hadde du syntes om en folkeavstemning om hvilke
fag man skal ha i skolen?
Vis hele sitatet...
Hææ? Fleirtalet på stortinget, som i SV, AP, SP, KRF (som meiner det bør vere meir, men støtter forsåvidt dagens ordning), Høgre, FRP, Venstre.

Og nei, folkeavstemming om kva fag ein skulle hatt kunne aldri fungert. Kven skulle bestemme svaralternativa? Kor mange % må til for å opprettholde et fag? Kven skulle bestemt læreplaner, eller skulle det presenterast ti ulike læreplanalternativer for kvart fag til avstemming...?

Indirekte demokrati har en del fordeler. En av fordelane er delegering av lesing av dokumentasjon.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Bitch
Den norske skulen ligg langt etter dei fleste andre land. Det er lite læring, mykje bråk og ingenting å strekke seg etter for dei flinke elevane. Eg meiner at skulemodne 5-åringar godt kan få byrje på skulen, men at det i første rekke ikkje bør bli opna for 4-åringar på skulen. Det eg meiner er viktigast er å lage eit klårt skillje mellom bornehage og skule. Førsteklasse bør ikkje være eit leiketrinn. I førsteklasse bør borna lære å sittje i ro, ikkje mase, skjøne at læraren skal respekterast og sjølvsagt lære grunnleggande ferdigheter. Så kan ein heller setje av eigne, og fleire timar for gymnastikk der leik inngår. Dessutan bør det setjast eit visst press på elevane for at dei skal læra noko. Karakterar i tidleg alder kan brukast til det. I artikkelen seier Ødegård: «SV er redd for at karakterer kan føre til pugging, som igjen fører til læring». Er det ikkje læring vi bør fokusere på i skulen? Viss elevane lærer desse tinga og held på dei gjennom heile grunnskulen vil ikkje det være noko problem med dårleg læringsmiljø og mobbing av lærare.

Noko av det einaste eg er samd med SV i er detta med å få skulemat på. For at elevar skal kunne sitje i ro og konsentrere seg, må dei ha jamt blodsukker. Dette er også eit punkt der den norske skulen har mykje å lære i forhold til utlandet.

Noreg bør auka kunnskapane i grunnskulen, ikkje redusere dei. Matematikk er noko av det viktigaste samfunnet bygger på, alt frå psykologi til bygg, og det bør bli satsa meir på matte i grunnskulen i form av fleire timar og større pensum, for alle. Dessutan bør norskfaget fokusere meir på å skrive godt, og dette i form av auka timar.

Når det kjem til religion bør alle skjøne at religion er og har vore viktig for heile menneskeslekta. For å skjøne kvarande og skape respekt bør ein ha visse kjennskapar til forskjellige religionar, og sjølvsaget er kristendommen den viktigaste me bør lære om her i Noreg. Kristendommen er ein del av vår eigen kultur.

Meir får eg ikkje tid til å skrive no, men eg vil sikkert skriva meir seinare i dag.
Vis hele sitatet...
Du bør virkelig lese litt om barn og utvikling. For at barn skal modnes så bør de virkelig ikke "lære seg å sitte stille" fra de er fem år! Det vil ikke gi flikere elever, men du oppnår sikkert at mange får en negativ holdning til det å lære. Læring bør være lyst betont. Om elevene ikke føler de har noen interesse av å lære så lærer de minimalt. Det viktigste en lærer kan gjøre for å få "gode" og "flike" elever er å gjøre dem nysjerrige. Det er forøvrig en tilnærmet universal sannhet som gjelder alle mennesker i alle aldre. Har man interesse for et emne lærer man ting bedre.

Du er tydligvis av den oppfatningen at det eneste du lærer av er å sitte stille å mota informasjon. Lenger unna sannheten kommer du vel neppe.

Kort oppsummert så forholder det seg ca slik for voksene mennesker:
Man husker:
* 10% av det en leser
* 20% av den en hører
* 30% av det en ser
* 40% av det en ser og hører
* 70% av det en selv sier
* 90% av det en selv sier og gjør

"Jeg hører, og jeg glemmer. Jeg ser og jeg husker. Jeg handler og jeg forstår" -Confucius

Joda selv om kineserene kjente til det 500 år før kristus så er det først de siste årene at skoleverket her på berget har tatt det inn over seg. Lek er en av de beste måtene å lære ting på. Selv for voksene. Riktig nok så kan det mange ganger være litt upraktisk i de emnene, men det er ikke uten grunn at Lego har solgt så mye legoklosser til diverse høyskoler.

Gymmen er jeg derimot enig med deg i. Det er virkelig behov for mer gym i skolen. Men også dette må være lyst betont. Joda det er gøyest for de største guttene i klassen å spille med toppa lag mot de andre. La sveklingene stå å heie. Men dette vekker veldig liten treningsglede blant de som står på sidelinjen. Og det er treningsglede man er ute etter. Det er naturlig for småbarn å løpe rundt. Men på et eller annet tidspunkt så er det mange som ikke er komfortable med det lenger. Hvorfor er det slik? Det er det man må prøve og unngå. Ikke alle skal bli landslagsløpere/spillere, men hvorfor drepe treningsgleden med "nazi-gymtimer"? Samfunnet i Norge har blitt mye mer stille sittende de siste årene. Dette er en trend vi må snu. Om vi da ikke har lyst på høyere gjennomsnittsvekt en USA. Det er også en kjennsgjerning at det er mye mer sykdom, da også psykiske problemer, blant overvektige. Sånn sett så vil mer gym bidra til å redusere et stort samfunnsproblem. Men bare dersom man vekker treningsgleden blant de store massene. De treningsgalde vil løpe uansett

Selvsagt bør man øke kunnskapen i skolen. Men det er medtodene dine som er fra steinalderen. (ok dårlig eks, det er fra 50 tallet..) Dermed vil man ikke øke kunskapen, man vil bare få lengere skoledager og mer grinere elever som ikke ønsker seg mer utdanning. Selvsagt med untak av de som klarer seg meget bra hele veien. Men de klarer seg bra om ikke bedre om de leker kunskapen inn også, selv om de er kapable til å forstå emnene teoretisk. Da sitter kunnskapen nemmelig mye fortere.

Relgions undervisning var jeg før imot, men jeg har de siste 3årene forstått nytten av den. Det er et viktig verktøy for å forstå andre mennesker i andre kulturer. Kunnskap om relgion er på den måten konflikt dempene. Alle som har vært på byen litt for mye, vet at de fleste slosskamper starter med en eller annen missforståelse. (ikke nødvendigvis mellom de som sloss) Så når folk missforstår hverandre øker også konflikt nivået. Derfor er det ønskelig at alle har grunnleggende kunskaper om emnet. Kristendommen er her viktig pga den er den største av relgionene og man må forstå den for å kunne forstå kulturen vår de siste 1000årene. Den er også viktig pga omtrent alle nordmenn er "kultur kristene". (kan heller forklare det begrepet senere om noen ikke forstår). Dermed må man kjenne til kristendommen for å skjønne samfunnsstrukturen i den vestlige verden.

Nå må jeg lage Sushi så har ikke tid til mer
Sitat av Gubbe
Kristendom Dette er et fantasi fag der man lærer om Jesus, Gud og kompisene deres Moses og Noa. Ganske skrudd historie, som i prinsippet kunne ha vært Donald Duck & Company.

Norsk Det å lese og skrive er selvsagt viktig, men at læreren gneldrer om gørrkjedelige ting som Ivar Åsen og slikt kunne vi strengt talt vært spart for.

Matte Her er det endel som er relevant. Pluss, minus, deling og ganger. Det er det eneste mesteparten har bruk for. Masse kjedelige brøker ser jeg strengt talt ikke at man kan bruke til noe praktisk. Dette faget er oversvømmet av masse innviklet stoff som dagens unger kunne ha vært spart for.
Vis hele sitatet...
Snakk om å bæsje på leggen...

Overbeviste meg om at 4-åringer BØR gå på skole med de "argumentene" dine.
Sitat av Gubbe
Dette sier jo mye om hvor lite opplyst du er.
De som har lærevansker vil lære svært lite uansett hvor meget du presser dem, eller ikke.
Vis hele sitatet...
No snakker vi ikkje om dei med lærevanskar, men om dei «normale». Vanlege elevar har, etter mi meining, godt av press. Press så elevane jobbar i timane og gjer lekser.

Sitat av Gubbe
Sitat av Bitch
Noreg bør auka kunnskapane i grunnskulen, ikkje redusere dei.
Vis hele sitatet...
Har du i det heltatt lest noe av deg jeg har svart på angående denne type spørsmål?
Kan du gjengi litt av det?
Vis hele sitatet...
Ja. Du vil fjerna kunnskapar i matematikk, kultur og eigenforståing.

Sitat av Gubbe
Sitat av Bitch
Når det kjem til religion bør alle skjøne at religion er og har vore viktig for heile menneskeslekta.
Vis hele sitatet...
Viktig? Ja ha, på hvilken måte er relegion viktig? At man skal samles i en kirke og dyrke en oppdiktet historie?
Eller vi må bare ha noe å tropå fordi vi ikke kan forklare alt?
Vis hele sitatet...
Sjølv er eg like sikker på at Gud fins som du gjer uttrykk for at du ikkje trur på Gud. For meg er utviklingslæra ei lika oppdikta historie , som du gjer uttrykk for at Bibelen er ein oppdikta historie for deg. No vil eg ikkje diskutere trua mi på detta forumet, men det eg vil fram til er at vi to må oppnå ein gjensidig respekt og forståing.



Sitat av spetznaz
Du bør virkelig lese litt om barn og utvikling. For at barn skal modnes så bør de virkelig ikke "lære seg å sitte stille" fra de er fem år! Det vil ikke gi flikere elever, men du oppnår sikkert at mange får en negativ holdning til det å lære. Læring bør være lyst betont. Om elevene ikke føler de har noen interesse av å lære så lærer de minimalt. Det viktigste en lærer kan gjøre for å få "gode" og "flike" elever er å gjøre dem nysjerrige. Det er forøvrig en tilnærmet universal sannhet som gjelder alle mennesker i alle aldre. Har man interesse for et emne lærer man ting bedre.
Vis hele sitatet...
Det eg meiner er at elevar heilt frå første klasse må lære seg til at i enkelte timar bør ein sittje i ro og høyre på. Eg har inntrykk av det langt fra er slik i dag.

Du er tydligvis av den oppfatningen at det eneste du lærer av er å sitte stille å mota informasjon. Lenger unna sannheten kommer du vel neppe.
Vis hele sitatet...
For meg fungerar klassisk tavleundervisning med etterfølgande oppgåver best for meg, og det har det gjort heil siden førsteklasse.

Kort oppsummert så forholder det seg ca slik for voksene mennesker:
Man husker:
* 10% av det en leser
* 20% av den en hører
* 30% av det en ser
* 40% av det en ser og hører
* 70% av det en selv sier
* 90% av det en selv sier og gjør

"Jeg hører, og jeg glemmer. Jeg ser og jeg husker. Jeg handler og jeg forstår" -Confucius

Joda selv om kineserene kjente til det 500 år før kristus så er det først de siste årene at
skoleverket her på berget har tatt det inn over seg. Lek er en av de beste måtene å lære ting på. Selv for voksene. Riktig nok så kan det mange ganger være litt upraktisk i de emnene, men det er ikke uten grunn at Lego har solgt så mye legoklosser til diverse høyskoler.
Vis hele sitatet...
Uten å ha satt meg inn i sånne undersøkingar tek eg stoff mykje fortare når det ligg foran meg, og eg kan lese det sjølv.

Gymmen er jeg derimot enig med deg i. Det er virkelig behov for mer gym i skolen. Men også dette må være lyst betont. Joda det er gøyest for de største guttene i klassen å spille med toppa lag mot de andre. La sveklingene stå å heie. Men dette vekker veldig liten treningsglede blant de som står på sidelinjen. Og det er treningsglede man er ute etter. Det er naturlig for småbarn å løpe rundt. Men på et eller annet tidspunkt så er det mange som ikke er komfortable med det lenger. Hvorfor er det slik? Det er det man må prøve og unngå. Ikke alle skal bli landslagsløpere/spillere, men hvorfor drepe treningsgleden med "nazi-gymtimer"? Samfunnet i Norge har blitt mye mer stille sittende de siste årene. Dette er en trend vi må snu. Om vi da ikke har lyst på høyere gjennomsnittsvekt en USA. Det er også en kjennsgjerning at det er mye mer sykdom, da også psykiske problemer, blant overvektige. Sånn sett så vil mer gym bidra til å redusere et stort samfunnsproblem. Men bare dersom man vekker treningsgleden blant de store massene. De treningsgalde vil løpe uansett
Vis hele sitatet...
Einig.

Selvsagt bør man øke kunnskapen i skolen. Men det er medtodene dine som er fra steinalderen. (ok dårlig eks, det er fra 50 tallet..) Dermed vil man ikke øke kunskapen, man vil bare få lengere skoledager og mer grinere elever som ikke ønsker seg mer utdanning. Selvsagt med untak av de som klarer seg meget bra hele veien. Men de klarer seg bra om ikke bedre om de leker kunskapen inn også, selv om de er kapable til å forstå emnene teoretisk. Da sitter kunnskapen nemmelig mye fortere.
Vis hele sitatet...
Kanskje eg er gammaldags, men det er det eg meiner eg og dei rundt meg har størst utbytte av.
Sist endret av Bitch; 7. mai 2007 kl. 17:02.
Kjapp kommentar: hjernen er på sitt mest plastiske FØR du blir seks år gammel. Har du foreldre som lærer deg ting fra du er liten, har du et kjempekonkurransefortrinn. Folka mine begynte leseundervisning ved hjelp av bokstaver på duploklosser da jeg var to år, og det var smart.

Når ungene begynner på skolen har en stor del av grunnlaget for intelligensen vår allerede blitt lagt. Vi kunne kuttet ut mye av skolen, mye av skoledagen og skoleårene, dersom vi fikk skikkelig god undervisning litt tidligere.

Angående undervisning for svake og flinke, så ble matematikeren+fysikeren bak PISA-studien intervjuet 4. mai i derstandard.at Han forklarte litt om forskjellige skolemodeller, hvilke land som gjorde det best, og hvilken rolle det hadde å separere unger fra hverandre tidlig. Konklusjonen hans var at det var bra å ha en skole med forskjellige elever, men de som oppnådde best resultat for alle, var de som hadde større innslag av individuelt tilpasset undervisning. Det motsatte førte til at middelmådige fikk undervisning, mens de flinke gikk på tomgang, og de svake kun falt utenfor.
Til alle dere som supplementerer denne tråden med ymse innlegg om at kristendom "ikke er et fag"/"ikke blir lagt vekt på"/etc; jeg tør påstå at dere tar feil.

I skolen i dag blir kristendom lagt mye mer vekt på enn de andre religionene, og undervisningen i kristendom overskygger de andre elementene i faget nesten fullstendig når det kommer til tidsbruk.

Angående å begynne på skolen i en tidligere alder: Jeg er helt imot dette. Barn må få være barn. Det er sant at man skal tidlig krøkes, men det finnes grenser. Når skal man få lov til å gjøre hva man vil - uten bekymringer - om man ikke kan gjøre det som barn?

Angående å utvide skoledagen: Jeg er enig i dette, forutsett at lekser blir fjernet. Om barna i tillegg får lekser med seg hjem, er jeg helt imot dette.

TL;DR: Uten fritid blir man utbrent. Blir man utbrent går alt til helvette.

Edit:

Uten å ha lest hele tråden og alle av Bitch sine innlegg:

All statistikk tilsier at mennesker i alle aldre lærer mye bedre av samtlige andre undervisningsmetoder enn opplesing av informasjon fra en underviser.

Edit 2:

Sitat av Krizzey
Dagens skolesystem lærer ikke bort religion som fakta. Meningen med faget er å få forståelse for hva andre mennesker tror, hva de baserer sin kultur på og hvorfor de handler som de gjør.
Vis hele sitatet...
Dette er nok et litt naivt syn. Det er helt tydelig at kristendomundervisningen i skolen ikke har forandret seg i den grad som innleggene i denne tråden skal ha det til.
Sist endret av DryYouTear; 7. mai 2007 kl. 21:16.
Sitat av Gubbe
F.eks. så er samfunnsfag sånn at et land har X antall innbyggere, dette
er en fakta opplysning. Det lar seg dokumentere. Kristendommen/KRL lar seg
ikke bevise fordi der bare TROR/antar mann en masse ting.
Derfor hører dette faget ikke hjemme i skolen.
Vis hele sitatet...
Du ser på det fra en TOTALT feil vinkel. Det kan bevises hva en religion mener utifra hva deres skrifter og troere tror på. Det å forstå hva religioner er for noe er ESSENSIELT for å ha noe som helst håp om historieforståelse, samfunnsforståelse, internasjonal politikk, filosofi. Når flertallet av denne verden er religiøse, og utallige beslutninger både på personlig og politisk plan tas ut av en tro, er det ikke greit å kunne vite litt om basisen for det, selv om religion er hakka møl?

Om hva en religion forfekter kan bevises eller ei er irrelevant for om det kan være nyttig å lære hva religion preker. Å kvitte seg med ignorans er alltid nyttig.

Som en elev som gikk på livvsynsundervisning før L97, og skeptiskt med at kristendom fikk en altfor stor plass i KRL, til dels kanskje kunne beskyldes for å være litt forkynnende, så mener jeg fremdeles at et fag som lærer om religion er veldig viktig.
Sist endret av Kinseek; 7. mai 2007 kl. 21:26.
Sitat av kardemommeby
Kjapp kommentar: hjernen er på sitt mest plastiske FØR du blir seks år gammel. Har du foreldre som lærer deg ting fra du er liten, har du et kjempekonkurransefortrinn. Folka mine begynte leseundervisning ved hjelp av bokstaver på duploklosser da jeg var to år, og det var smart.

Når ungene begynner på skolen har en stor del av grunnlaget for intelligensen vår allerede blitt lagt. Vi kunne kuttet ut mye av skolen, mye av skoledagen og skoleårene, dersom vi fikk skikkelig god undervisning litt tidligere.
Vis hele sitatet...
I prinsippet er jeg enig, men slik det er i Norge i dag kan du faktisk gjøre barnet ditt en bjørnetjeneste.
Dersom barnet kan veldig mye før det begynner på skolen og i tillegg tar ting lett kan det føre til at barnet blir sittende og slappe av og allikevel gjøre det like bra som, om ikke bedre enn, de som leser og pugger og sliter med skolen. Dette fanges ikke opp i skolen i dag. Resultatet av dette er i mange tilfeller ødelagte arbeidsvaner og slapp holdning. Dette skjedde meg.

Jeg gikk ut av ungdomskolen med netsen fem i snitt uten å ha lest til en eneste prøve noen sinne(faktisk helt sant). Ikke engang eksamenene gadd jeg lese til. Jeg fikk glatt firere og femmere. Dette gjorde at jeg fikk problemer utover videregående. Det gikk sakte men sikkert nedover, og endte med at jeg ikke fikk vitnemål. Jeg sitter nå og har betalt tusenvis av kroner for å ta opp fag som privatist for å sikre meg generell studiekompetanse.

Jeg vet at dette er min skyld. Jeg prøver ikke å fraskrive meg ansvaret for mine valg. Jeg sier bare at jeg vet jeg kunne gjort det bedre dersom jeg var blitt bedre fulgt opp, hatt utfordrende skolegang fra starten av og hatt hardere krav og strengere disiplin.
Sist endret av froskenfredrik; 7. mai 2007 kl. 21:58.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Bitch
...
Det eg meiner er at elevar heilt frå første klasse må lære seg til at i enkelte timar bør ein sittje i ro og høyre på. Eg har inntrykk av det langt fra er slik i dag.
Vis hele sitatet...
Det er lite poeng å tvinge dem til å sitte i ro i mange timer når de bare tenker på ut å løpe. Om du får dem til å tenke når de er i aktivitet vil læringen bli positiv. Og du øker interessen for faget.

For meg fungerar klassisk tavleundervisning med etterfølgande oppgåver best for meg, og det har det gjort heil siden førsteklasse.

Uten å ha satt meg inn i sånne undersøkingar tek eg stoff mykje fortare når det ligg foran meg, og eg kan lese det sjølv.
Vis hele sitatet...
Da må jeg nesten spørre deg hvor mange undervisningstimer du har hatt der du selv har måtte visualisere eller forklare stoffet? Og hvor gammel er du? Det er heller ikke slik at lærere som hele livet har bedrevet tavle undervisning behersker nye og mer oppdaterte undervisningsformer godt. Selvsagt er det ikke alt som kan undervises på denne måten. Ganske mye må bare forstås teoretisk for at du skal ha en sjanse. Men det gjelder ikke stoffet på barneskolens første trinn.

Kanskje eg er gammaldags, men det er det eg meiner eg og dei rundt meg har størst utbytte av.
Vis hele sitatet...
Ja du er nok gammeldags ja, du snakker den store flertallet av pedagoger mitt i mot.
mange av dere tenker: "helt greit med skole til kl. 4, de dumme barnene må jo lære noe".
Tenk hvis det hadde vært dere som satt og svettet i et varmt klasserom til klokka 4!! jeg hadde faenmed ikke ønska det for den jevligste drittungen i verden, det er jo forferdeligt!

konklusjonen må jo bli noe med at mi må la barn få være barn og chille an litt med den opplæringa. jeg har ihvertfall klart meg bra med bare 7 år's barneskole (snitt 4,5 ellerno), selv om det er mange som "sklir helt ut" og får drittkarakterer.
Sitat av spetznaz
Det er lite poeng å tvinge dem til å sitte i ro i mange timer når de bare tenker på ut å løpe. Om du får dem til å tenke når de er i aktivitet vil læringen bli positiv. Og du øker interessen for faget.
Vis hele sitatet...
Så du meiner at førsteklassingar berre skal springe rundt ute?

Da må jeg nesten spørre deg hvor mange undervisningstimer du har hatt der du selv har måtte visualisere eller forklare stoffet? Og hvor gammel er du? Det er heller ikke slik at lærere som hele livet har bedrevet tavle undervisning behersker nye og mer oppdaterte undervisningsformer godt. Selvsagt er det ikke alt som kan undervises på denne måten. Ganske mye må bare forstås teoretisk for at du skal ha en sjanse. Men det gjelder ikke stoffet på barneskolens første trinn.
Vis hele sitatet...
Eg er 17 år og går VK1 allmenn.

Ja du er nok gammeldags ja, du snakker den store flertallet av pedagoger mitt i mot.
Vis hele sitatet...
Eg har sjølv erfart kor mykje meir effektivt tavleundervisning er kontra «studietid» og liknande.


Froskenfredrik: Eg er sjølv einig i det du skriver. Eg har sjølv hatt ei mor som lærte meg opp i matematikk før eg byrja på skulen, og har erfart mykje av det same som du nemner. Til tross for at problemet om at eg lå så godt ann i matematikken vart tatt opp på kvar einaste foreldrekonferanse utan at det hjalp. Dei flinke bør få gå vidare og læra vanskelegare ting, ikkje bli halde igjen av mindre flinke elevar.
Hvorfor kan folk prestere å gi KP til trådstarter? Går det an å være enig i det han sier? Jeg utfordrer dere, si et avsnitt i hans innlegg som går an å være enig i. Dette med fireåringer på skolen er allerede tilbaketrukket fra Høyre, så hvorfor lage en tråd basert på ingenting.. "Skolen er bullshit", "jeg lærer alt jeg trenger på intærn". Jeg blir gal.
Gubbe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Krizzeyboi
statskirke, og de fleste nyfødte barn blir døpt i kirka.
Vis hele sitatet...
Ja da, la oss fortsette å dra barn inn i noe de ikke ser helheten av,
og da SÆRLIG før de har sagt sitt første ord.

La vårt "frie og demokratiske" samfunn påtvinge dem å lære om vår statsrelegion.

Og når ungen skriker under dåpen, så er det selvsagt en bekreftelse på at barnet
samtykker i sermonien.

Sitat av lrozzeyboi
Religion er viktig
Vis hele sitatet...
Dersom relegion ikke hadde eksistert så hadde du ikke vært istand til å leve..?

Sitat av Krizzeyboi
Om du skal ignorere alt du ikke tror på kommer du til å dø som en ignorant
gammel Gubbe med like mye vett som en under middels seigmann.
Vis hele sitatet...
Så bare fordi jeg ikke er enig med deg, endel andre, og staten så er jeg en dust?

Sitat av vidarlo
Kven skulle bestemme svaralternativa?
Vis hele sitatet...
Da tar man utgangspunkt i dagens fag, samt at man åpner for en forslagskasse.

Sitat av vidarlo
Kor mange % må til for å opprettholde et fag?
Vis hele sitatet...
Kanskje 75% ? Må jo ha vesentlig flertall.

Sitat av vidarlo
Kven skulle bestemt læreplaner, eller skulle det presenterast ti ulike læreplanalternativer for kvart fag til avstemming...?
Vis hele sitatet...
Ja, selvsagt så skal man stemme frem den beste iden.

Sitat av vidarlo
Indirekte demokrati har en del fordeler.
Vis hele sitatet...
Eller skal vi kalle det diktatur med liten skrift?

Sitat av spetznaz
Du bør virkelig lese litt om barn og utvikling. For at barn skal modnes så bør de virkelig ikke "lære seg å sitte stille" fra de er fem år! Det vil ikke gi flikere elever, men du oppnår sikkert at mange får en negativ holdning til det å lære
Vis hele sitatet...
Som igjen fører til:
- Skoletretthet
- Aggresjon mot en eller flere lærere
- Skulking
- Psykiske problemer
- bygger opp aggresjon mot skole flinke/smiskere

Sitat av nikita
Overbeviste meg om at 4-åringer BØR gå på skole med de "argumentene" dine.
Vis hele sitatet...
Hva? Hæ?
Du kan umulig ha lest denne tråden. Jeg er IMOT dette forslaget med 4 åringene.
Jeg anbefaler å lese HELE tråden før du skriver noe mere.

Sitat av Bitch
No snakker vi ikkje om dei med lærevanskar, men om dei «normale». Vanlege elevar har, etter mi meining, godt av press. Press så elevane jobbar i timane og gjer lekser.
Vis hele sitatet...
Men dette pensumet blir jo dradd ned over hodet på samtlige.
Hvilke forslag har du for de som sliter da?

Sitat av Bitch
Det eg meiner er at elevar heilt frå første klasse må lære seg til at i enkelte timar bør ein sittje i ro og høyre på. Eg har inntrykk av det langt fra er slik i dag.
Vis hele sitatet...
Si meg, har du noen gang fundert over hvorfor enkelte er urolige?
Kan det være fordi at det kjeder seg, og/eller er møkka lei?
Hva med kortere dager, og mindre frustrasjon? Intresangt prøveprosjekt?

Sitat av kardemommeby
Konklusjonen hans var at det var bra å ha en skole med forskjellige elever, men de som oppnådde best resultat for alle, var de som hadde større innslag av individuelt tilpasset undervisning. Det motsatte førte til at middelmådige fikk undervisning, mens de flinke gikk på tomgang, og de svake kun falt utenfor.
Vis hele sitatet...
Noen har skjønt det.
Jeg mener bestemt at vidarlo har noe å lære her.

Sitat av Downy
mange av dere tenker: "helt greit med skole til kl. 4, de dumme barnene må jo lære noe".
Tenk hvis det hadde vært dere som satt og svettet i et varmt klasserom til klokka 4!! jeg hadde faenmed ikke ønska det for den jevligste drittungen i verden, det er jo forferdeligt!
Vis hele sitatet...
Det går nok noen år før vi ser effekten av dette, fordi dette med skole press idioti vil gjenspeile seg på antall sosialklienter som spyr bare noen nevner utdanning/skole generelt sett.

Sitat av Matthiesen
Hvorfor kan folk prestere å gi KP til trådstarter?
Vis hele sitatet...
Fordi de mener at jeg har bra poeng i mine uttalelseer og/eller tar opp et aktuelt tema.

Sitat av Matthiesen
Går det an å være enig i det han sier?
Vis hele sitatet...
Det har kommet frem endel ting som går begge veier.
Her er en i mitt favør: http://www.freakforum.nu/forum/showp...3&postcount=71
Så ja, det er fult mulig å være helt, eller delvis enig.

Sitat av Matthiesen
"Skolen er bullshit"
Vis hele sitatet...
Det er vannvittig mye som er bull i skolen.
Jeg mener at det er bedre at de skoletrøtte lærer det som er relevant og BARE det, enn at det blir hengende etter og i prinsippet er på skolen bare for å være der...
Hvis du sammenligner inndirekte demokrati med diktatur så tror jeg ikke vi kan ta deg for god fisk. Du viser åpenbare mangler innenfor fler felter for å kunne opprettholde en god diskusjon med deg.
Sitat av Jonta
KRL: Som jeg misliker dette faget. Hvorfor KRL? (retorisk.., Ja, vet det står for Kristendom Religion og Livssyn) Hvorfor kan vi ikke ha etikk isteden, og diskutere etiske spørsmål? Dette ser bare ut til å komme opp i borgerlig konfirmasjonsundervisning når det gjelder grunnskolen (Vet ikke om kristelig). På barneskolen tegnet vi mest. Hendelser fra bibelen for eksempel.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvor gammel du er, og om du går skole enda, men etikk lærer man om i samfunnslære.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gubbe
Ja da, la oss fortsette å dra barn inn i noe de ikke ser helheten av,
og da SÆRLIG før de har sagt sitt første ord.
Vis hele sitatet...
Av og til er det paradoksalt nok slik at ein del ikkje veit sitt eige beste. 2-åringer flest veit aldri sitt eige beste i dagens samfunn, og vi må tvinge ungar til å lære.

Javel, tvang er synd, men nødvendig. Ellers kan ikkje vi ha en slik samfunnsstruktur som vi har i dag.
Sitat av Gubbe
La vårt "frie og demokratiske" samfunn påtvinge dem å lære om vår statsrelegion.

Og når ungen skriker under dåpen, så er det selvsagt en bekreftelse på at barnet
samtykker i sermonien.
Vis hele sitatet...
Herregud. Ingen tvinger foreldra til å døype ungane sine. Akkurat no har eg lyst til å sitere moyner i en anna diskusjon:
"På akkurat samme måte som foreldre TVINGER ungene sine til å gå med klær".

Det blir på samme viset. Konfirmasjon og dåp er *IKKJE* statsbestemt pr dags dato. Likavel gjer fleirtalet det. Det tyder vel kanskje på ei viss kristen forankring?
Sitat av Gubbe
Dersom relegion ikke hadde eksistert så hadde du ikke vært istand til å leve.?
Vis hele sitatet...
Ingen har hevda det. Imidlertid *finst* religion, og ingen kan skru av religion ved å knipse med fingrane. Da får vi prøve å gjere det beste utav det, og prøve å leve saman med *ALLE* trussamfunn, uavhengig av om dei er statsbærande eller ikkje.
Sitat av Gubbe
Så bare fordi jeg ikke er enig med deg, endel andre, og staten så er jeg en dust?
Vis hele sitatet...
Kven har hevda det? No tillegg du folk meiningar. Det er mange som er ueinige, og mange som har påpeikt dine mangler i debatter, men...
Sitat av Gubbe
Da tar man utgangspunkt i dagens fag, samt at man åpner for en forslagskasse.


Kanskje 75% ? Må jo ha vesentlig flertall.
Vis hele sitatet...
Da trur eg du vil finne at 20% kjem til å gidde å stemme, enkelt og greit fordi det er for mykje arbeid. Dei som kjem til å stemme vil fordele seg slik:
  1. Rightwing kristenfanatiske nutjobs
  2. Leftwing rabiate ateister

Vil vi få et bedre skuleverk av at dei to gruppene får bestemme...?
Sitat av Gubbe
Eller skal vi kalle det diktatur med liten skrift?
Vis hele sitatet...
Å hevde at det er diktatur er idiotisk. Du har *mange* kanaler til påvirkning:
  1. Stille til valg.
  2. Påvirking av parti sitt prinsippprogram
  3. Mediepåvirkning
  4. Organisasjonspåvirkning ("Lobbyisme")
  5. Påvirkelse gjennom stemmegivning.
Sitat av Gubbe

Det er vannvittig mye som er bull i skolen.
Jeg mener at det er bedre at de skoletrøtte lærer det som er relevant og BARE det, enn at det blir hengende etter og i prinsippet er på skolen bare for å være der...
Vis hele sitatet...
Jepp, men omtrent ingen av dei tinga du hevder. Du går til angrep på dei faga du nok sleit med når du gikk på skulen, og som du mislikte, men du er ikkje voksen nok til å sjå at dei faga er essensielle for å ha et fungerande samfunn.

Svar på følgande enkle spørsmål:
  • Kva er grunnlaget for pcen du les dette på?
  • Vil vi at nordmenn ikkje skal kunne konkurrere i bransjen som er svaret i (a)?
  • Vil vi ha et historieløst samfunn?
  • Vil vi ha et samfunn der ingen veit noko om sin eigen kultur?

Og om eg skal vere ærleg så er eg dritt lei argumentasjonsteknikken din no. Du viste akkurat det samme i tråden om vaksiner. Du argumenterer i ring. Straks nokon motseier deg, så gjer du deg sjølv til martyr, og repeterer det forrige argumentet ditt, mens vi andre pøser på med eksterne lenker.

Eg for min del ser derfor ikkje et veldig stort poeng i å fortsette debatten, og eg vil også oppfordre andre til å enkelt og greit bare ignorere deg - så kan du sitte her og ha fanatiske og lite gjennomtenkte meininger.
Jeg støtter vidarlo på denne, jeg begynner å bli mektig lei av agrumentasjonen din. Dersom du leste Din mening om Vigrid vil du kanskje se paralleller mellom zatorros og din egen argumentasjon.

Les nøye igjennom argumentene våre, og ikke plukk ut de få du kan slenge et nesten seriøst argument mot. Det blir for dumt.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Bitch
Så du meiner at førsteklassingar berre skal springe rundt ute?
Vis hele sitatet...
Ja, særlig sammen med en god pedagog som kan bruke naturen rundt som klasserom ja. Om det er noen som hopper tau, så kan han for eksempel begynne og telle og få ungene med seg. MYE læring i det hos småbarn. Pluss uendelig mange flere måter han/hun kan gjøre undervisningen trivelig. Det beste er når ungene ikke skjønner at de lærer noe nytt, men bare synes det er gøy. (selvsagt snakker jeg nå om 1-3 klasse)
Eg er 17 år og går VK1 allmenn.
Vis hele sitatet...
Da har jo du helt andre forutsetninger, enn en førsteklassing på barneskolen. Det blir helt feil å sammenligne din skole situasjon med den på en barneskole.

Eg har sjølv erfart kor mykje meir effektivt tavleundervisning er kontra «studietid» og liknande.

Froskenfredrik: Eg er sjølv einig i det du skriver. Eg har sjølv hatt ei mor som lærte meg opp i matematikk før eg byrja på skulen, og har erfart mykje av det same som du nemner. Til tross for at problemet om at eg lå så godt ann i matematikken vart tatt opp på kvar einaste foreldrekonferanse utan at det hjalp. Dei flinke bør få gå vidare og læra vanskelegare ting, ikkje bli halde igjen av mindre flinke elevar.
Vis hele sitatet...
Ingen (i allefall ikke jeg) har påstått at "studietid" er teknikker som fungerer bedre en tavleundervisning. Tavleundervisning er tildels interaktivt ved at læreren stiller spørsmål og elevene utformer sine egene svar. Om man bare skriver av tavla og ikke deltar minsker også læringseffekten. Men om man kan få aktivisert mer en de "flike" elevene som som regel svarer under tavleundervisningen så får man løftet kunskapen i klassen.

Litt løping og bråking har ingen vondt av på barneskolen, men istedet for å gjøre det til noe negativt, så gjør det til noe positivt.

Jeg vet det er et problem at "flinke" elever ikke får nok oppfølging, lærerene har ikke mer resurser å bruke på eleven når han/hun kan emnet godt nok. Da må resursene fordeles på de svakere elevene. Jeg var selv en av disse "flinke" elevene i matmatikk. Det hele løste seg ved at jeg selv spurte om mattebøker for trinnene over. Så det siste halve året på barneskolen hadde læreren skaffet meg 9. klasse bøker. Funket fet det, men jeg måtte lære meg det selv ut i fra boka. På den måten fikk jeg og et par andre utfordringer mens læreren brukte sine resurser på å lære de andre elevene 7. klasse pensum.

Det er litt merklig dette kravet om at de "flinke" elevene skal få utvikle seg i sitt eget tempo, mens man ikke annerkjenner at de "svake" elevene skal få utvikle seg i sitt tempo. Siden karakterene er jo ment som et system for å måle hvordan du ligger ann i forhold til normalen. Ligger du under gjør du ikke jobben din. Ligger du over er du bare flink.

Ikke mange barn av Høyre folk som går på rudolf-steiner skole, men der får jo barna utvikle seg i sitt tempo. Om jeg har oppfattet rett så er det jo det man vil? eller?
Sist endret av sptz; 8. mai 2007 kl. 00:12.
Gubbe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Deezire
Hvis du sammenligner inndirekte demokrati med diktatur så tror jeg ikke vi kan ta deg for god fisk.
Vis hele sitatet...
Norge er et "frittland" når det passer vår statsminister m/følge. Ellers så er det andre regler som gjelder.

Sitat av vidarlo
Konfirmasjon og dåp er *IKKJE* statsbestemt pr dags dato. Likavel gjer fleirtalet det. Det tyder vel kanskje på ei viss kristen forankring?
Vis hele sitatet...
Mange gjør det vel fordi de ikke vil skille seg ut, altså som et resultat av press.
Der har du noe å tenke over.
Hvor mange av de som døper barn, og gifter seg i kirken går dit regelmessing..?
(Da mener jeg de som går på ordinære gudstjenester.)
Altså, hvor mange av de som gjennomgår kristne sermonier er virkelig troende?

Sitat av vidarlo
Imidlertid *finst* religion, og ingen kan skru av religion ved å knipse med fingrane.
Vis hele sitatet...
Hvorfor "trenger" mennesket å skape en gud, og en slem motstander?

Sitat av vidarlo
Det er mange som er ueinige, og mange som har påpeikt dine mangler i debatter, men...
Vis hele sitatet...
Du sa jo i en annen tråd at mine argumenter er dårlige, da selvsagt fordi du ikke var enig.
Et motsidende argument kan være bra, selv om man ikke er ening.

Sitat av vidarlo
Da trur eg du vil finne at 20% kjem til å gidde å stemme, enkelt og greit fordi det er for mykje arbeid
Vis hele sitatet...
Nei? Det er jo en kjent sak at enkelte foreldre gir "blaffen" i barna sine, men dette er jo ganske viktig så jeg tror
at de aller fleste ville valgt å stemme her.

Sitat av vidarlo
1. Rightwing kristenfanatiske nutjobs
2. Leftwing rabiate ateister


Vil vi få et bedre skuleverk av at dei to gruppene får bestemme...?
Vis hele sitatet...
De får si sitt, på lik linje med andre. De er ikke enerådende.

Sitat av vidarlo
Kva er grunnlaget for pcen du les dette på?
Vis hele sitatet...
Microsoft? Intel?

Sitat av vidarlo
Vil vi at nordmenn ikkje skal kunne konkurrere i bransjen som er svaret i (a)?
Vis hele sitatet...
Man vil kanskje at de som er egnet til det skal gjøre det...

Sitat av vidarlo
Vil vi ha et historieløst samfunn?
Vil vi ha et samfunn der ingen veit noko om sin eigen kultur?
Vis hele sitatet...
Vi trenger ikke å ha historie obligatorisk, men kan likevel tilby det som valgfag.

Sitat av vidarlo
Eg for min del ser derfor ikkje et veldig stort poeng i å fortsette debatten, og eg vil også oppfordre andre til å enkelt og greit bare ignorere deg - så kan du sitte her og ha fanatiske og lite gjennomtenkte meininger.
Vis hele sitatet...
Det er da frivillig å delta i denne tråden.
Dersom du ikke liker mine innlegg, hvorfor oppsøker du så disse?

Sitat av spetznaz
Da har jo du helt andre forutsetninger, enn en førsteklassing på barneskolen. Det blir helt feil å sammenligne din skole situasjon med den på en barneskole.
Vis hele sitatet...
Hun (Bitch) er vel bare nok et eksempel på personer som har glemt hvordan det er å være liten.
Kanskje Bitch skal søke opp et bilde på Google av en barneskole elev, og så tenke seg godt om FØR hun skriver noe igjen?

Sitat av spetznaz
Jeg vet det er et problem at "flinke" elever ikke får nok oppfølging, lærerene har ikke mer resurser å bruke på eleven når han/hun kan emnet godt nok. Da må resursene fordeles på de svakere elevene.
Vis hele sitatet...
Det jeg husker fra skolen er at de flinke satt og "maste" og smisket med læreren dagen lang, mens de som var middelsflinke og nedover stort sett bare ble ignorert.
Sist endret av Gubbe; 9. mai 2007 kl. 00:26.
Du snakker hele tiden om de skole trøtte. Hvorfor i all verden lager du et skille der? Tror du at du er no mer lei skolen enn det alle andre er? Visst pokker var jeg bøtte klar for å gjøre noe annet enn skolen når jeg gikk VK2, men det betyr da ikke at jeg bare legger meg ned, begynner å grine og klage over det du presterer å ikke kalle et demokrati og dropper ut av skolen.
Man gjør seg ferdig også kan man slappe av og gjøre hva pokker man vil. Men skaff deg en jobb. Jeg nekter å skatte om jeg veit at noen av pengene går til deg som plukker de opp på sosialen.

Og hva planlegger du at man skal gjøre om man skal gjøre f.eks matte lettere for de som er dårlige? Det finnes allerede hjelpegrupper hvor man går saktere frem og man stort sett kan gå i sitt eget tempo. Men på barneskolen i norge lærer man ikke noe som kan kalles vanskelig. Det værste man er borti er 2x2 og noen simple delestykker som alle kan.

Når man kommer på ungdomskolen, så er det jo for pokker meg akkurat like lett. Om man ikke skjønner den matta, så er det kun fordi man gir blanke i det og har negative meninger om det som deg og ikke har lyst til å lære det i det hele tatt. Husker hvordan det var. I steden for barneskolens 2x2 variant, så fikk man 2a x 2a. Det er jo akkurat det samme!
Hvis man skulle gjort dette enda lettere, så måtte man starta med likninger på vidergående da? Hvordan har du planer om å rekke alt derifra og ut før du skal videre på universitet eller høgskole?

Det virker som at du er så lei av skolen at du droppa ut en gang tidlig på ungdomskolen, og nå ønsker du sympati for det i form av at du vil at andre skal se hvor ille det egentlig er og du vil "lovliggjøre" din eneståendes late innsats.
Gubbe: Tror du man bare kan gjøre om alt til valgfag, og så kommer alle til å velge det som er riktig for dem? Du er så naiv at det nesten gjør vondt! Halvparten av de late elevene ville valgt akkurat de tre-fire fagene de kunne og gitt faen i resten, og vi sitter igjen med et samfunn der ingen klarer å kommunisere noe særlig, fordi halvparten valgte bort norsk i femte klasse. Ser du ikke problematikken her? Ikke? Jeg fortsetter. Kommunikajon vil også bli vrient fordi folk som deg nekter å godta at religion eksisterer og at folk tror på det. Du kan ikke forvente at folk skal slutte å tro fordi du legger frem et "logisk" spørsmål. Menneske er redd for å dø, for å svare på spørsmålet ditt.

Du forutsetter at hele verden tenker som deg, og tror som deg, men guess what, sånn er det ikke. Voks opp, ta deg en jobb og slutt med den forbannede sytinga om hva som passer eller ikke passer deg på skolen og i samfunnet.
Språket som verktøy utvikles vel ikke noe mer av norsk som fag enn hvilket som helst annet fag hvor en må lese mye norsk.

Jeg vet ikke hvor ille det er at ungdom gir faen i fag de ikke liker. Tror mange av fagene egentlig eksisterer som sysselsettingspolitikk for blindern-utdannede/lærerskoleutdannede, spesielt på videregående.

Karakterpresset hadde fint lite å si for min evne til å huske de fagene jeg ikke likte, men det hadde mye og si for korttidshukommelsen. Det er til og med fag jeg fikk 6er i hvor jeg har glemt stort sett alt. Eneste grunnen til å ha karakterer, er pga virkningen som billig seleksjon til høyere utdanning.
Sitat av buttercup
Det er ikke så mange som har så sterk migrene at de ikke klarer å gjøre lekser, dermed er ikke du representativ. Dersom du har problemer må du få en egen ukeplan av læreren.
Vis hele sitatet...

Jeg har migrene som jeg må ta veldig sterk medisin.. Legen var i tvil om jeg burde få den eller ikke :S

Men vi har 3/2 ukersplan så jeg tar meg en uke fri inni der
Sist endret av EivindH; 9. mai 2007 kl. 15:51.
Gubbe's Avatar
Trådstarter
Sitat av TechLash
Du snakker hele tiden om de skole trøtte. Hvorfor i all verden lager du et skille der?
Vis hele sitatet...
Det er fordi jeg har sett fæle ting oppgjennom tidene.
Jeg har sett folk jeg hang med før som har fått seg rusproblemer.

Sitat av Gest
Gubbe: Tror du man bare kan gjøre om alt til valgfag, og så kommer alle til å velge det som er riktig for dem?
Vis hele sitatet...
Det blir vel et valg i samsvar med barnas foreldre. I 5 klasse som du drar frem, så vet man hvilke fag man sliter i.

Sitat av EivindH
Jeg har migrene som jeg må ta veldig sterk medisin.. Legen var i tvil om jeg burde få den eller ikke :S

Men vi har 3/2 ukersplan så jeg tar meg en uke fri inni der
Vis hele sitatet...
Var det vanskelig å få en slik plan?
Tok det lang tid før den ble utarbeidet?
Sist endret av Gubbe; 11. mai 2007 kl. 00:24.
Sitat av Gubbe
Det blir vel et valg i samsvar med barnas foreldre. I 5 klasse som du drar frem, så vet man hvilke fag man sliter i.
Vis hele sitatet...
På åttendeklassenivå var jeg egentlig bare interessert i å slippe unna skolearbeid mest mulig, og ville derfor bare hoppet over alle fag som gjorde det vanskelig for meg. Dette ville nok utgjort en elendig utdannelse til slutt. Tenker du ikke på at 90% av ungdom i dag er late? Skikkelig late? Det ungdom trenger er kustus og disiplin, ikke flere valg som blir vanskelige å ta stilling til, det kan de gjøre senere. Du vurderer ikke ut i fra hva flertallet vil gjøre, bare hva du selv vil gjøre, og da går det ikke å gjøre en riktig vurdering.
Gubbe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gest
Tenker du ikke på at 90% av ungdom i dag er late? Skikkelig late? Det ungdom trenger er kustus og disiplin...
Vis hele sitatet...
Noen er late, andre sliter fordi de ikke forstår.
Personlig så synes jeg at skolen burde fokusere mere på hva elevene er intreserte i, og lage litt pensum i f.eks. engelsk rundt dette.
Sånt ville ha hjulpet på noen, tror jeg.

Hvordan ser du fordeg at skolen skal håndheve bedre disiplin?
Hva straff skal man gi til de som allerede stryker av diverse grunner?
De som stryker bør jo selvsagt få ekstra oppfølging, men det betyr ikke at man skal overlate hele livet til en 14-åring til en 14-åring, noe jeg vet at storparten av landets 14-åringer ikke ville taklet eller skjønt. Oppfølging og mindre valgfrihet er egentlig det ungdom i dag trenger.

Med late mener jeg vel egentlig at majoriteten av de som ikke klarer et fag, ikke er interessert i å ha det. Dermed vil det bli en del elever som sitter der og skal komme seg inn på videre utdannelse med to fag på kortet og nedsatt orden. Hva da? Jo, da er det plutselig opp til deg og meg, skattebetalere, å sørge for at han ikke dør ved å indirekte gi ham penger. Ser du ikke feilen ved dette systemet? Selvsagt faller noen elever ut i det som er i dag, og de kunne trnegt et strengere oppfølgingsprogram, men ærlig talt, å gi elever mer frihet og midnre oppfølging er ikke løsningen.
Sitat av Gubbe
Var det vanskelig å få en slik plan?
Tok det lang tid før den ble utarbeidet?
Vis hele sitatet...
Jeg bare rusher gjennom de jeg
Det funker fett + At læreren ikke bryr seg
Sitat av Gest
På åttendeklassenivå var jeg egentlig bare interessert i å slippe unna skolearbeid mest mulig, og ville derfor bare hoppet over alle fag som gjorde det vanskelig for meg. Dette ville nok utgjort en elendig utdannelse til slutt. Tenker du ikke på at 90% av ungdom i dag er late? Skikkelig late? Det ungdom trenger er kustus og disiplin, ikke flere valg som blir vanskelige å ta stilling til, det kan de gjøre senere. Du vurderer ikke ut i fra hva flertallet vil gjøre, bare hva du selv vil gjøre, og da går det ikke å gjøre en riktig vurdering.
Vis hele sitatet...
Inge Lønning besøkte Oslo Katedralskole rett før tusenårsskiftet og utbasunerte akkurat det samme, behovet for disiplin. Synes det er ganske morsomt at en Høyre-politiker forteller om hvor viktig disiplin er på en skole hvor elevene sitter oppe til midnatt for å få gode karakterer. Da skulle en tro det ikke akkurat mangler på disiplin.

Så hvem skal profittere på mer disiplin, og hvem skal utøve disiplinen? Jeg gikk på en gettoungdomskole på østkanten. Sikkert hadde det vært bedre for en prektig drittunge som meg at det var mer disiplin, og at jeg ikke fikk meg en i trynet under norskeksamen f.eks.

Men bedre disiplin minker ikke antallet voldelige kjekkaser på osloskolene. Det er ingen kvinnelige lærere som vil gå til fysisk angrep på en pakistanergjeng selv om de hadde fått lov. Bedre disiplin betyr bare i klartekst; mer trakassering av elever som lærerne opplever som et problem, ikke kontroll av elever som sprer ubehag blant elevmassen.

Elever trenger mindre nederlag. Undervisning som ikke gir mestringsfølelse sårer stoltheten og selvbildet til svært mange elever som må hente den inn igjen på andre arenaer. Dersom skolen ikke var laget for å utdanne de middelmådige og la så mye vekt på utvelgelse til videre utdanning, ville mye kunne ha blitt triveligere. Tipper jeg. Uten å snakke om disiplin i det hele tatt.
Sitat av Gubbe
Matte Her er det endel som er relevant. Pluss, minus, deling og ganger. Det er det eneste mesteparten har bruk for. Masse kjedelige brøker ser jeg strengt talt ikke at man kan bruke til noe praktisk. Dette faget er oversvømmet av masse innviklet stoff som dagens unger kunne ha vært spart for.
Vis hele sitatet...
Sitat av Leif Motorvei
Brennetiden til et 20cm langt og jevntykt stearinlys kan beskrives med
funksjonen y=20-2x, der x er antall timer lyset har brent, og y er lysets lengde i cm.

hvor langt er lyset når det har brent i 7timer?

Nei, det stemmer jo, vi har jo lært verken funksjoner eller funksjonsutrykk på skolen. Jaja det var synd
Vis hele sitatet...
Du hopper fra et fly 300 m over havet, hvor lang tid tar det før du treffer vannet? Hvilken fart vil du treffe vannet med?

Nei det stemmer, du har jo ikke lært om hvordan ting faller mot bakken. Fint at du vet hvem som skrev hvilken vise på 1700-tallet ihvertfall da.
Gubbe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gest
Med late mener jeg vel egentlig at majoriteten av de som ikke klarer et fag, ikke er interessert i å ha det. Dermed vil det bli en del elever som sitter der og skal komme seg inn på videre utdannelse med to fag på kortet og nedsatt orden.
Vis hele sitatet...
Dette kan da også løses ved å senke kravene for VGS.

Sitat av rune420
Du hopper fra et fly 300 m over havet, hvor lang tid tar det før du treffer vannet? Hvilken fart vil du treffe vannet med?
Vis hele sitatet...
Dette avhenger av vindstyrke, og når fallskjermhopperen utløste sin fallskjerm.
Sitat av Gubbe

Dette avhenger av vindstyrke, og når fallskjermhopperen utløste sin fallskjerm.
Vis hele sitatet...
Det baserer seg på oppdrift, terminalfart, luftmotstand og gravitasjonsfelt. Alle ting som pent og pyntelig beskrives og beregnes med matematikk.
Sitat av Gubbe
Dette kan da også løses ved å senke kravene for VGS.
Vis hele sitatet...
Klart det. Så må vi gå noen år ekstra på skole for å lære det vi i dag ville lært på tre år.
Alle handlinger har konsekvenser, og dersom du senker kravene til videregående skoler i dag, får vi enda færre ingeniører i det ganske land, fordi de blir skoleleie av å måtte gå x antall ekstra år.
Sitat av Gubbe
Dette avhenger av vindstyrke, og når fallskjermhopperen utløste sin fallskjerm.
Vis hele sitatet...
For det første nevnte jeg ikke noe om en fallskjerm i det hele tatt. For det andre vil ikke vindstyrken ha noe å si dersom den ikke har en betydelig stor vertikal komponent (når jeg spør om farten man treffer vannet med, tenker jeg da på den vertikale delen av farten).
Sist endret av rune420; 13. mai 2007 kl. 16:26.
Sitat av Gubbe
Sitat av Gest
Med late mener jeg vel egentlig at majoriteten av de som ikke klarer et fag, ikke er interessert i å ha det. Dermed vil det bli en del elever som sitter der og skal komme seg inn på videre utdannelse med to fag på kortet og nedsatt orden.
Vis hele sitatet...
Dette kan da også løses ved å senke kravene for VGS.
Vis hele sitatet...
Er du helt seriøs? Mener du virkelig dette? Vuderer du ikke konsekvensene i det hele tatt? Hvis du senker kravene til VGS til at du kan komme inn med to fag og nedsatt orden, som jeg nevnte i eksempelet, så vil jo konsekvensene bli enorme! ALLE kan komme inn på hva de vil på VGS, helt uten å gjøre noenting så lenge de står i alle fag og tar de fleste, de trenger ikke mer en 2 i alt! Ser du ikke da hva som vil skje? Dette er kanskje noe av det dummeste jeg har hørt!

Skolen vil bli et sted der segregering vil skje i mye større grad enn i dag, men på grunnlag av karakterer! Alle som velger bort fag og kommer inn på "velge-bort-fag"-skolen vil enten bli mobbere eller mobbet, det kommer an på om majoriteten tar alle fag eller ikke. Taperne i samfunnet vil bli disse uten fag, og jobbtilbudene vil ikke akkurat stå i kø for dem. Som arbeidsgiver ville jeg aldri ha ansatt noen som ikke har alle fag bestått fra ungdomsskolen. Dersom et fag mangler, vil jeg automatisk gå utifra at han ikke er i stand til å jobbe med en oppgave hvis den går ham litt imot, og nekte ham ansettelse. Jeg er ikke alene om å tenke slik, og da sitter 50% av Norge der uten jobb. Er det dette du ønsker å oppnå? I alle andre land vil folk ta full ksolegang, og vi vil importere arbeidere derfra, og til slutt sitter Nordmenn der uten jobb mens alle utlendingene bare komemr inn og får jobb dersom de har et karakterkort fra skolen.

Ser du konsekvensene nå? Jeg blir seriøst provosert av å lese hvor korttenkt du er.
"
Dette kan da også løses ved å senke kravene for VGS.
"

Innbiller du deg at skolene selv, eller staten, eller wtf setter ett krav for å komme inn på en linje på vgs? "Kravet" (ett ord som i og for seg et helt på tryne i denne sammenhengen) bestemmes av karakterene til de som søkes, og antall studieplasser. Dersom det er 100 søkere på en linje hvor det er 10 studieplasser så vil snittet naturlig nok være høyere enn på en annen linje hvor det er plass til flere elever.

Dersom man skal senke kravene til si studiespesialiserende, så vil vell dette føre til lavere kompentanse for de som går der? Og derav større læringsvansker og større skiller blandt de som er oppegående og de som ikke er det?



Og bar efor å ha sagt det, dersom du sliter hardt med ett fag i 5. klasse, da er det noe feil med deg.
Sist endret av Randalv; 20. mai 2007 kl. 18:28.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jepp slik er utviklingen av dette verdens systemet, hvor menneskene melkes av penger til den store guden økonomisystemet! Skolen er ikke annet en hjernevasking til du er klar for å jobbe slave for systemet, jo yngre du kommer inn i skolegangen jo lettere er du å manipulere. Don't you see.. Det fremtiden viser er att vi produserer barna mens ett stort verdens firma tar hånd om dem, dem settes jo bare i skolen så tidlig som mulig. Er vel ikke så rart man lærer så mye religion på skolen, religion er tidenes største form for mind control kjent idag, sterkt etterfulgt av media.

ROBOT NATION.

Sitat av TechLash
Du snakker hele tiden om de skole trøtte. Hvorfor i all verden lager du et skille der? Tror du at du er no mer lei skolen enn det alle andre er? Visst pokker var jeg bøtte klar for å gjøre noe annet enn skolen når jeg gikk VK2, men det betyr da ikke at jeg bare legger meg ned, begynner å grine og klage over det du presterer å ikke kalle et demokrati og dropper ut av skolen.
Man gjør seg ferdig også kan man slappe av og gjøre hva pokker man vil. Men skaff deg en jobb. Jeg nekter å skatte om jeg veit at noen av pengene går til deg som plukker de opp på sosialen.

Og hva planlegger du at man skal gjøre om man skal gjøre f.eks matte lettere for de som er dårlige? Det finnes allerede hjelpegrupper hvor man går saktere frem og man stort sett kan gå i sitt eget tempo. Men på barneskolen i norge lærer man ikke noe som kan kalles vanskelig. Det værste man er borti er 2x2 og noen simple delestykker som alle kan.

Når man kommer på ungdomskolen, så er det jo for pokker meg akkurat like lett. Om man ikke skjønner den matta, så er det kun fordi man gir blanke i det og har negative meninger om det som deg og ikke har lyst til å lære det i det hele tatt. Husker hvordan det var. I steden for barneskolens 2x2 variant, så fikk man 2a x 2a. Det er jo akkurat det samme!
Hvis man skulle gjort dette enda lettere, så måtte man starta med likninger på vidergående da? Hvordan har du planer om å rekke alt derifra og ut før du skal videre på universitet eller høgskole?

Det virker som at du er så lei av skolen at du droppa ut en gang tidlig på ungdomskolen, og nå ønsker du sympati for det i form av at du vil at andre skal se hvor ille det egentlig er og du vil "lovliggjøre" din eneståendes late innsats.
Vis hele sitatet...

Wow for en moralpreik du kommer med, det er mange som ikke går skole med veldig gode jobber! Det er mulig å jobbe seg oppover om du ikke var klar over det, skole er ikke alt, selv om det er slik att det vil bli det. Synes du skal konsentrere deg om å komme deg på skolen selv uten å nedstemple folk som ikke har lyst, det ER ett valg.

Gjør deg ferdig på skolen så kan du gjøre hva du vil.. Fortsett med den fantasien
Sist endret av chronichead; 28. mai 2007 kl. 11:03.
Jeg har også Vidarlo tenkt at fag som f.eks matte er helt unyttig og jeg er delvis enig med tanke på at de fleste av oss ikke får bruk for dette i senere tid...men jeg tror at det er bra og "trene" hjernen sin også med mer avansert matte, du lærer og tenke i kreative og smarte rettninger! Og når du en gang bestemmer deg for å ta en utdannelse som f.eks ingeniør så er det greit å ha enn viss allmenn matematikk forståelse og det er jo derfor det heter grunnskolen for og legge ett grunnlag for alle de uendelige linjene du kan velge i senere tid.

Og kristendom. Dette er også ganske viktig (faktisk!!) fordi en veldig stor andel av Verden er relgiøse i en eller annen ford og dette lærer oss litt om kulturfoskjeller og gir oss litt mer innsikt i ulike livsyn osv.
Og ett gjerne ganske gammeldags syn er at Norge er ett land basert på kristne verdier og jeg tror det er VELDIG viktig at vi holder på disse verdiene for og bevare ett land basert på kristendom og ikke f.eks islam ( no offence men jeg vil IKKE(!!!) ha ett land med tvangsekteskap, burka osv!)

Så var det norsk - der er jeg delvis enig, men enn viss lære om norsk litteratur og litteratur historie BØR vi ha, men jeg synes også det legges for stor vekt på dette.
Sist endret av magziii; 1. juni 2007 kl. 15:36.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Herregud, jeg har ikke klart å ta skolen seriøst før nå, i tiende klasse.
Ville bare blitt teit å sende 4-åringer avgårde på skolen - og gi dem karakterer.
*Skolen er ganske teit nok som det er, hvorfor ikke gjøre det teitere?*
Noe som spesielt irriterer meg er at etter 10 år med skole virker det som at lærerene har glemt at vi ikke har bedt om å få gå på skole, og derfor tar de av og pøser på med lekser og prøver.

Skole = shiznit