Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5876
Ja, så var det skjedd igjen, en bekjent av en kompis av meg gikk bort igår, denne gangen ei ung kvinne som fikk kreft for en stund tilbake. Hvordan hun fikk det, eller detaljene rundt dette er ukjent for meg.

Dette har også hendt for 2 år tilbake, da en god bekjenning av oss(kvinne i 30 årene) døde av kreft, det jeg vet med hun her, var at hun levde "relativt sunt" liv, men fikk det.

Dette syns jeg er skummelt, at en person som faktisk lever et ok liv kan bli tatt av det mens han fyren over gata som har røyka weed i 20++ år, og samtidig har vært en gamer og spist usunt, lever fint i 60-70 år.

Hvordan kan dette ha seg? Er det slik at når man får kreft så finnes det ingen vei tilbake? hvordan kan man forebygge?

Det må være kjedelig å leve med og vite at dette er noe som plutselig kan ramme meg..
Sist endret av random512377; 19. mai 2019 kl. 12:42.
Kondolerer.

Hvordan kan dette ha seg? Er det slik at når man får kreft så finnes det ingen vei tilbake? hvordan kan man forebygge?

Det må være kjedelig å leve med og vite at dette er noe som plutselig kan ramme meg..
Vis hele sitatet...
Kreft er mye forskjellig, så det går ikke an å svare presist på spørsmålene dine. Noen kreftformer har relativt god prognose, andre svært dårlig. Felles er at jo tidligere man kommer i behandling jo bedre utsikter, så et generelt råd er å følge opp anbefalte undersøkelser som bryst, underliv, prostata etc. og generelt gå til legen om man oppdager kuler, hudforandringer og slikt. Ellers er det jo å leve noenlunde sunt uten å stresse seg syk med det også. Det er ikke typ én spesifikk matvare som forebygger all kreft, lev sunt og variert. For mye stress er ikke sunt det heller.

Ja, det er et grunnleggende bedritent trekk ved verden at slike ting kan skje med hvem som helst, når som helst. Det er ingen karma der ute som sørger for at folk får den skjebnen de fortjener, livet er grunnleggende tilfeldig og ukontrollerbart på veldig mange måter. Man er rett og slett nødt til å finne en balanse mellom å sikre seg mot sykdom og ulykker, og å leve livet og gi passelig mye f.
Sist endret av *pi; 19. mai 2019 kl. 12:58.
Du kan spise sunt og holde deg i form som minsker risikoen, men det er det. Risikoen er der.

Kreft er dessverre noe du ikke kan gjøre noe med, men du kan være på vakt allikevel. Jo tidligere man finner kreften jo lettere er det å helbrede.

Kondolerer så masse. kreft er en stygg sykdom som så mange andre sykdommer rammer tilfeldig.
Kreft er stort sett bare uflaks.
Du bedrer jo så klart oddsene dine ved ikke røyke, spise sunt, og alt det der; men innvirkningen dette har er overraskende liten.
30 prosent av absolutt alle får kreft, det er ganske dårlige odds.. Men, av de som får lungekreft er 94prosent røykere.
Så moralen er at du bør unngå aktiviteter som er bevist å ha stor innvirkning på kreftfaren, men ikke gå rundt og tro at du er trygg fordi du trener 2 ganger i uka og ikke røyker
Det er mulig å forebygge kreft, ja. Det handler om sannsynlighet, du kan gjøre tiltak som gjør at det er enda mindre sannsynlig at du får kreft som 30 åring, men du kan alltids være en part av den bittelille mengden av befolkningen som utvikler kreft i 30-årene uansett hvor «flink» du har vært.

Heldigvis er det også slik at mange av grepene som en gjør dersom en vil redusere risikoen for kreft, også vil redusere risikoen for andre sykdommer. Eksempelvis er det å slutte å røyke, begynne å trene, spise sunnere, drikke mindre alkohol m.mer alle tiltak som vil kunne hjelpe deg redusere risikoen for kreft og samtidig redusere risikoen for svært mange andre sykdommer og skader.

Det er ikke veldig mye som skal til for å redusere risikoen for alvorlig sykdom ganske mye. Husk også at vi skal alle dø av noe, og en kan aldri være helt trygg. Det er nok sunt å ikke bruke tiden man har på å splitte hår for å utsette det uunngåelige. Lev for det meste sunt, og nyt livet. Nettopp det at vi kan dø når som helst gjør også at man kan verdsette livet mer.
Det er vel en del nyere forskning som viser at det er hva du utsetter deg for tidlig i livet frem til tidlig tjueåra som kan utvikle seg til kreft senere i livet. F.eks å slutte å røyke i 50-åra hvis du har røykt siden ungdommen har desverre liten hensikt.
Etter å ha mistet noen nære med en av de mest morbide kreftformene får man et litt annet syn på ting. Ikke bare sykdommen men for fort det kan gå galt. Og som nevnt her, skremmende mange får kreft en gang i livet og det tallet er også økende i følge amerikanske studier leste jeg nylig. Det er forventet at det tallet vil passere 50%.

Debattbok aktiv dødshjelp er interessant i denne sammenheng. Og hvorvidt og hvor mye det skal bestreber med å holde folk i livsforlengende smertelindrende behandling. For det er det de kaller det og det tilbudet du får. Palliativ behandling.

Desverre er denne kronikken bak betalingsmur men det er anbefalt lesing, veldig sterkt.

https://www.dagbladet.no/magasinet/i...s-dod/70715621
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er vel en del nyere forskning som viser at det er hva du utsetter deg for tidlig i livet frem til tidlig tjueåra som kan utvikle seg til kreft senere i livet. F.eks å slutte å røyke i 50-åra hvis du har røykt siden ungdommen har desverre liten hensikt.
Vis hele sitatet...
Har du kjelde på det? Så vidt meg bekjent droppar kreftrisikoen nær sagt uansett, og sjølv etter at du har fått lungekreft vil det å kutte røyking betre oddsen for å overleve.
Sitat av Dough Vis innlegg
Og som nevnt her, skremmende mange får kreft en gang i livet og det tallet er også økende i følge amerikanske studier leste jeg nylig. Det er forventet at det tallet vil passere 50%.
Vis hele sitatet...
Kreft er, med eit par untak, ein alderdomssjukdom. Når befolkinga vert eldre vil fleire få kreft, og vi er i tillegg betre på å diagnostisere.

At fleire får kreft er ikkje overraskande, og heller ikkje spesielt bekymringsverdig per se.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har du kjelde på det? Så vidt meg bekjent droppar kreftrisikoen nær sagt uansett, og sjølv etter at du har fått lungekreft vil det å kutte røyking betre oddsen for å overleve.
Vis hele sitatet...
Legg merke til ord som «kan» utvikle seg til og «liten» hensikt. Jeg skrev ikke at det må være sånn og at det IKKE har noen noen hensikt.

Nei, jeg kommer ikke til å bruke tid på å søke opp kilder. Jeg synes også det er såpass innlysende, lite overraskende at det kunne like gjerne kommet fra spåkula mi. Selvfølgelig er dette svært tungt å fordøye for mange, da man gjerne blir mer fornuftig med alderen men at det i dette tilfellet ikke er særlig avgjørende og det da vil oppleves ekstra hardt.

Ett annet eksempel er røykeslutt, ti år etter røykeslutt har du halvert risikoen for lungekreft.. Så nei det hjelper nødvendigvis ikke noe av betydning å bare å slutte. https://helsenorge.no/rus-og-avhengi...ved-roykeslutt
Sist endret av Dough; 19. mai 2019 kl. 15:18.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Ett annet eksempel er røykeslutt, ti år etter røykeslutt har du halvert risikoen for lungekreft.. Så nei det hjelper nødvendigvis ikke noe av betydning å bare å slutte. https://helsenorge.no/rus-og-avhengi...ved-roykeslutt
Vis hele sitatet...
Dei fleste får jo lungekreft etter at dei har røykt ganske lenge, typisk rundt sekstiårsalderen og oppover. Det motseier jo det du skriv om at å slutte som femtiåring gir lite meining? Tvert i mot er jo halvering av risiko rimeleg signifikant?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei fleste får jo lungekreft etter at dei har røykt ganske lenge, typisk rundt sekstiårsalderen og oppover. Det motseier jo det du skriv om at å slutte som femtiåring gir lite meining? Tvert i mot er jo halvering av risiko rimeleg signifikant?
Vis hele sitatet...
Det er jo heller ingen motsigelse her i disse to av mange faktorer. Åpenbart og ganske innlysende øker risikoen for å utvikle kreft med alderen. Det forandrer ikke muligheten for at det er hva du eksponeres for i ung alder som kan være av større betydning for å utvikle kreft senere i livet.

Jeg har ellers ingen interesse i å ødelegge tråden med å kverulere mer på dette.

Her er et annet eksempel. Brystkreft koblet med DDT og når første eksponering skjedde. Selvom DDT ble tatt av markedet er det fortsatt 40 år i mellom første eksponering og størst risiko for å bli diagnostisert.
https://www.reuters.com/article/us-h...-idUSKCN1QV2TM
Sist endret av Dough; 19. mai 2019 kl. 17:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Her er et annet eksempel. Brystkreft koblet med DDT og når første eksponering skjedde. Selvom DDT ble tatt av markedet er det fortsatt 40 år i mellom første eksponering og størst risiko for å bli diagnostisert.
https://www.reuters.com/article/us-h...-idUSKCN1QV2TM
Vis hele sitatet...
Hvis du har blitt utsatt for høye konsentrasjoner asbest ved en to-tre anledninger i livet, så har du en statistisk signifikant økt sannsynligehet for å utvikle lungekreft på et senere tidspunkt i livet. Sannsynligvis har du imidlertid flaks og får ikke lungekreft. Men det kan skje. Hvis du er uheldig. Denne sannsynligheten fortsetter imidlertid bare å øke hvis du fortsetter å la deg eksponere for asbest. Dersom du har blitt utsatt for asbest så bør du altså gjøre alt du kan for å ikke gjenta det. Er ikke det ganske opplagt?
Sist endret av Myoxocephalus; 21. april 2020 kl. 22:36.
https://www.nrk.no/norge/norsk-selsk...ine-1.14546295

Det er veldig mye spennende som skjer på behandlingsfronten. Og en del av det er ikke lenger den type gjennombrudd som kaaaanskje kan gi en vaksine om 15 år men metoder og medikamenter som er resultater av tidligere gjennombrudd.

Og vaksinen det snakkes om i artikkelen skal ikke selges for maksimal profitt.

Jeg tror vi vil se en dramatisk nedgang i dødelighet og at fokuset rettes mer mot å oppdage det tidligst mulig slik at man kan leve livet ut med kreften i sjakk eller fjerne den helt.
Sitat av moret Vis innlegg
30 prosent av absolutt alle får kreft, det er ganske dårlige odds...
Vis hele sitatet...
Men de fleste som får kreft er relativt gamle, og noe skal man dø av. Man kan slik sett si at livet har ganske dårlige odds.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Men de fleste som får kreft er relativt gamle, og noe skal man dø av. Man kan slik sett si at livet har ganske dårlige odds.
Vis hele sitatet...
I tillegg diagnostiserer vi alt i dag. Om ein nittiåring får kreft diagnostiserer vi kreften. Vi behandler den gjerne ikkje aktivt, på grunn av livskvalitet og generell almenntilstand, men vi stiller diagnosen.

I 1950 ville vedkommande nittiåring døydd av alderdom, og ingen diagnose ville nokonsinne vorte gjort.

Difor er det gjerne ikkje relevant å sjå på auke i diagnoser. Vi vert eldre, og vi stiller fleire (unyttige) diagnoser.

I tillegg er det fort gjort å gløyme kor langt vi har komt. For barnekreft har vi gått frå 10% til 90% overlevingsrate. I 1960 døydde 90%. I 2009 overlevde 90%.

Vi har gjort massive framsteg på veldig mange kreftformer. Men kreft er mange ulike sjukdomar med ein del fellestrekk, og ein del av dei har vi svært gode metoder mot. For andre former har vi langt dårlegare.
Sist endret av vidarlo; 20. mai 2019 kl. 00:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke bekrymet meg for å få det men man trener ikke være uforsiktig å gurgle munnen med tynner etter tannpussen osv.

Kreft er ingen dødsdom lenger. Ja det er en KJIP sykdom,ja det er mye smerter involvert av forskjellige grunner,livet blir aldri det samme etter kreft og ptsd osv sitter som ett skudd etter sånne diagnoser.
Men man får og ett annet syn på livet og hva som betyr noe osv.

Om det er noe du/dere lurer på ang hvordan det er å ha kreft så bare spør. Jeg fikk kreft som 29åring april 2018 og var erklært frisk oktober 2018. Er fortsatt "frisk" men behandlingene har satt sine spor og jeg har blandt annet mistet 37kg med muskler og fett så ALT må bygges opp igjen.

Hilsen en som hadde blod/lymfekreft
Sitat av Theplum Vis innlegg

Om det er noe du/dere lurer på ang hvordan det er å ha kreft så bare spør. Jeg fikk kreft som 29åring april 2018 og var erklært frisk oktober 2018. Er fortsatt "frisk" men behandlingene har satt sine spor og jeg har blandt annet mistet 37kg med muskler og fett så ALT må bygges opp igjen.

Hilsen en som hadde blod/lymfekreft
Vis hele sitatet...
Som alltid så er det jo: hvordan oppdaget du det?
Hadde en forkjølelse som ikke slapp taket samt VELDIG store lymfeknuter på halsen,nattesvette og vekttap. Det var influensa sesong og flytting samtidig så jeg hadde feber,forkjølese og mellomstore lymfer i 2mndr. Fra uke 3 ble lymfene giga store. Så store at de gikk forbi kjevebeinene og jeg så ut som ett hamster. Jeg var egentlig klar over diagnosen selv etter 1mnd og dro til lege. Han mente som alle gjør inkludert megselv som ventet 1 mnd at hovne lymfeknuter er igrunn ikke farlig og ba meg vente 4uker til før jeg tok kontakt om jeg fortsatt var dårlig. Uke nr 8 kollapset jeg og akutten ble resultatet.

Burde hørt på kroppen tidligere da jeg forsto hva problemet var. Hadde jeg ikke kollapset og presset på videre hadde jeg ikke levd stort mer enn noen mndr til.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er vel en del nyere forskning som viser at det er hva du utsetter deg for tidlig i livet frem til tidlig tjueåra som kan utvikle seg til kreft senere i livet. F.eks å slutte å røyke i 50-åra hvis du har røykt siden ungdommen har desverre liten hensikt.
Etter å ha mistet noen nære med en av de mest morbide kreftformene får man et litt annet syn på ting. Ikke bare sykdommen men for fort det kan gå galt. Og som nevnt her, skremmende mange får kreft en gang i livet og det tallet er også økende i følge amerikanske studier leste jeg nylig. Det er forventet at det tallet vil passere 50%.
Vis hele sitatet...

Heldigvis så er kreft et felt det forskes heftig på, og som det nok skjer temmelig mye med i løpet av relativt kort tid. Det er alt fra medisiner som virker lokalt, bedre operasjoner der de kan fjerne celler mer presist og kanskje også en vaksine. Men det vil jo likevel være ting en selv kan gjøre.

For de som alt har et bra kosthold, trener regelmessig og ikke bruker tobakk eller alkohol så er det fortsatt mulig å redusere sjansene for kreft. For liketil valg av bolig og bosted kan øke sjansene for kreft.

At det ikke hjelper å slutte å røke for folk midtveis i livet har jeg ikke hørt om før, og det går jo midt imot det fagfolk og leger sier. Kan godt være det er forskning som backer det du sier, men jeg har ikke lest noe som støtter det.
Genmodifiering vil sikkert kurere kreft i framtiden ganske nærme https://www.youtube.com/watch?v=jAhjPd4uNFY
Tror gener og miljø har mer å si enn livsstil. Men mat også, men for eksempel drikker jo mange "sunne" personer light brus eller saft med store mengder aspartan og konserveringsmidler i. Jeg tror dét er mer farlig enn sukker, og sukker i seg selv er jo blandt det mest helseskadelige... Sunne folk bruker sukker daglig i frokostblandinga si, proteinsjokobar'en, all frukten osv... Og det er ikke nødvendigvis så sunt. Ja jeg tror at kreft kan la seg bekjempe og forebygge. Sjekk ut Dr. Sebi, og alkaline food
Sitat av celtseus Vis innlegg
Men mat også, men for eksempel drikker jo mange "sunne" personer light brus eller saft med store mengder aspartan og konserveringsmidler i. Jeg tror dét er mer farlig enn sukker
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du aspartam, i de mengdene man får i seg ved å drikke light brus, er kreftfremkallende? Og hva har konserveringsmidler til felles som skulle gjøre dem helseskadelige?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av celtseus Vis innlegg
Tror gener og miljø har mer å si enn livsstil. Men mat også, men for eksempel drikker jo mange "sunne" personer light brus eller saft med store mengder aspartan og konserveringsmidler i.
Vis hele sitatet...
Livsstil er vel del av miljø gjerne. Men ja, gener har mykje å sei. Men det varierer etter kreftform. T.d. er lungekreft svært sterkt assosiert med eksterne påvirkninger. Det samme gjeld livmorhalskreft. Fjernar ein årsakene reduserer ein kreftrisikoen voldsomt.

For andre krefttypar er det meir tilfeldig.

Når det kjem til aspartam må du gjerne underbygge påstanden. Så godt som alle i den vestlige verda inntar aspartam dagleg, og om det var kreftframkallande burde vi ha sett det etter tredve års bruk.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Ja jeg tror at kreft kan la seg bekjempe og forebygge. Sjekk ut Dr. Sebi, og alkaline food
Vis hele sitatet...
Ein sjølvutnevnt healer som hevder alkaliske matvarer skal kurere sjukdom? Han fornektar bakterie-teorien og fornektar at HIV er årsaka til AIDS. Nei, det er absolutt ikkje verdt å sjekke ut. Han er ein livsfarleg svindlar.
Når man er inne på temaet kreft, hva bør man sjekke seg for jevnlig hos lege? Mange stryker jo med pga kreft ikke har blitt oppdaget tidlig nok, hva bør man være obs på for å oppdage det tidlig? Er det kun hvis symptom oppstår, søk lege eller bør man ta preventive jevnlige sjekker?
Sitat av Raymond Vis innlegg
Når man er inne på temaet kreft, hva bør man sjekke seg for jevnlig hos lege? Mange stryker jo med pga kreft ikke har blitt oppdaget tidlig nok, hva bør man være obs på for å oppdage det tidlig? Er det kun hvis symptom oppstår, søk lege eller bør man ta preventive jevnlige sjekker?
Vis hele sitatet...
Når man når en viss alder er det anbefalt å sjekke noen ting. Tror man får brev i posten, jeg fikk det i 20-åra med anbefaling om jevnlig sjekk for livmorhalskreft. For menn er det vel prostata, når du kommer litt opp i åra. Er man arvelig belastet er det sikkert egne rutiner.
livmorshals kreft i 20 årene
brystkreft kontinuerlig
prostata så er vel første sjekken rundt 40årsalderen tror jeg

ellers så er de tikke så mye man kan sjekke, en del problemer kan vise til forskjellige typer kreft, men ofte er det bare en indikator som og kan være ti andre sykdommer. men har man andre symptomer så vil kreft kjapt komme opp på listen for hva man utreder.

Hadde en del diffuse symptomer i øret i fjor og har enda og det første de sjekket omtrent var for svulster i hjernen/hodet. Hadde ikke det...
Sist endret av tearz83; 20. mai 2019 kl. 10:42.
Sitat av random67489 Vis innlegg
At det ikke hjelper å slutte å røke for folk midtveis i livet har jeg ikke hørt om før, og det går jo midt imot det fagfolk og leger sier. Kan godt være det er forskning som backer det du sier, men jeg har ikke lest noe som støtter det.
Vis hele sitatet...
Gidd å kverrulere mer istedet for å prøve forstå hva jeg skriver. At risiko for å utvikle kreft ikke nødvendigvis bare er en matematisk sannsynlighet som øker med alderen fordi du blir eldre. Når i livet du ble eksponert for det kreftremkallende er avgjørende risikoen i mange kreftformer og som jeg prøvde si så er dette som er i ferd med å få mer oppmerksomhet og noe det blir forsket mer på. Ellers er det bare å google "Exposure (fyll inn kreftfremkallende stoffer her) early age cancer" e.l. så er det nok å lese på til du dør en naturlig død.

Her er et eksempel fra strålebehandling:

Age at the time of treatment also affects the risk of solid tumors. For example, the risk of developing breast cancer after radiation is higher in those who were treated when they were young compared with those given radiation as adults. The chance of developing breast cancer after radiation seems to be highest in those exposed as children. Risk decreases as the age at the time of radiation increases, with little or no increase in breast cancer risk among women who had radiation after the age of 40. Age at the time of radiation treatment has a similar effect on the development of other solid tumors, including lung cancer, thyroid cancer, bone sarcoma, and gastrointestinal or stomach cancers.

https://www.cancer.org/treatment/tre...n-therapy.html

Som sagt, før det kveruleres mer bare et eksempel på det jeg prøve få frem.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
livmorshals kreft i 20 årene
brystkreft kontinuerlig
prostata så er vel første sjekken rundt 40årsalderen tror jeg
Vis hele sitatet...
Man sjekker ikke brystkreft rutinemessig (mammografi) før etter overgangsalderen. Mye kjertelvev og lite å se før det, visstnok. Man kan alltids kjenne selv da, hvis det var det du mente.

Unge jenter nå er jo vaksinert mot hpv, så jeg vet ikke om man må sjekke for livmorhalskreft like tidlig/ofte lenger.
Gjest
Trådstarter
Spørsmål 1: Jeg har hørt og lest rundt på nettet at en blodprøve skal være mer enn nok til å finne ut om man er i fare eller har fått kreft, stemmer dette?

Spørsmål 2(som jeg spør for en kompis): Stemmer det at røyking og lunger er roll reverse? altså, man røyker, også blir lungene gradvis skadet/ødelagt, men når man slutter og røyker og kutter den ut for godt, så vil lungene reparere seg selv og etterhvert bli friske og gode igjen som før.

For eksempel, en person som hadde 100% friske lunger, men som har røyket i 2 år, og nå er da lungene 70% "frisk", også kutter personen røyken for godt, og etter en stund(vil tippe det tar minst dobbel så lang tid), 4 år, så vil lungene igjen komme opp til å bli 100% frisk.

Stemmer dette eller er det bare vås?
Sist endret av random512377; 20. mai 2019 kl. 23:23.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Spørsmål 1: Jeg har hørt og lest rundt på nettet at en blodprøve skal være mer enn nok til å finne ut om man er i fare eller har fått kreft, stemmer dette?

Spørsmål 2(som jeg spør for en kompis): Stemmer det at røyking og lunger er roll reverse? altså, man røyker, også blir lungene gradvis skadet/ødelagt, men når man slutter og røyker og kutter den ut for godt, så vil lungene reparere seg selv og etterhvert bli friske og gode igjen som før.

For eksempel, en person som hadde 100% friske lunger, men som har røyket i 2 år, og nå er da lungene 70% "frisk", også kutter personen røyken for godt, og etter en stund(vil tippe det tar minst dobbel så lang tid), 4 år, så vil lungene igjen komme opp til å bli 100% frisk.

Stemmer dette eller er det bare vås?
Vis hele sitatet...
Spørsmål 1: kanskje. Noen krefttyper er vanskeligere å diagnostisere enn andre. Noen er trivielle å måle fordi de affiserer blodet direkte (eks. leukemi), andre har "markører" som også kan måles i blodet. Andre igjen har ingen, eller ingen kjente, markører som kan måles.

Spørsmål 2: både og. Noen av skadene vil være permanente, noen ikke. Du kan ikke regne med å komme deg tilbake til 100% hvis du har røykt ikke-trivielle mengder. Kreftrisikoen til en "quitter" er høyere enn en ikke-røyker, lavere enn en som faktisk røyker ennå.
Sitat av giroud2 Vis innlegg
Spørsmål 1: Jeg har hørt og lest rundt på nettet at en blodprøve skal være mer enn nok til å finne ut om man er i fare eller har fått kreft, stemmer dette?

Spørsmål 2(som jeg spør for en kompis): Stemmer det at røyking og lunger er roll reverse? altså, man røyker, også blir lungene gradvis skadet/ødelagt, men når man slutter og røyker og kutter den ut for godt, så vil lungene reparere seg selv og etterhvert bli friske og gode igjen som før.

For eksempel, en person som hadde 100% friske lunger, men som har røyket i 2 år, og nå er da lungene 70% "frisk", også kutter personen røyken for godt, og etter en stund(vil tippe det tar minst dobbel så lang tid), 4 år, så vil lungene igjen komme opp til å bli 100% frisk.

Stemmer dette eller er det bare vås?
Vis hele sitatet...


Som skrevet over finnes det krefttyper som kan oppdages ved blodprøver. Men igjen, du må ta mye blod og det må kjøres mange tester.


Kan ta mitt eksempel:
Jeg har 12 i familien hittil som har dødd av kreft.

Krefttypene har vært Bukspyttkjertel (De fleste),
Lungekreft,
blodkreft.


Jeg går til årlig sjekk for kreft på sykehuset pga risikoen for kreft når det er såpass mange som har fått kreft i familien.
Sjekkene jeg tar er da:
  • Blodprøver
  • Ultralyd
  • Prostata
  • CT

Dette er da det jeg sjekker meg for hvert år. Blodprøver og prostata kan jeg ta 2 ganger i året, men legen mener jeg ikke trenger CT og ultralyd mer enn 1 gang i året før jeg evt passerer alderen 40-50 år.
Selv med alle disse testene er det ikke sikkert kreften blir oppdaget om jeg da evt. skal få det, men det er i hvert fall en undersøkelse og jeg kan oppdage kreften tidlig om den evt. skal komme.
Gjest
Trådstarter
12 stk i din familie som har dødd av kreft?? så ufattelig trist og urettferdig. Kondolerer
▼ ... over et år senere ... ▼
Gjest
Trådstarter
10.juni 2019(1 år siden), døde min kjære onkel av kreft etter og ha vært syk i noen år. Dette var veldig tungt, og takle for meg, og har felt noen tårer siden.

Også var det hun fantastiske kjærlige gode kusina mi(30 årene), som har hatt kreft i 1,5 år ca. Det finnes ingen vondt i henne, kun godt. Aldri rørt alkohol, røyk, rus eller noen ting, jobbet som lærer, vært et forbilde for mange. Selvfølgelig måtte det bli henne

Noen ganger føler hun seg bra, noen ganger veldig veldig dårlig. Hun har en fantastisk datter på 4 år. Legene har gitt henne 2-3 uker igjen å leve på. Dette er så forferdelig urettferdig


På den "positive" siden, så har dette gjort noe med meg og livsstilen min. Etter at min onkel gikk bort ifjor, var det på tide å ta tak, og fjerne hypokonderen jeg slet med. Jeg har endret om masse av vanene mine: havregryn til frokost, sunne hjemmelaget middager med masse grønnsaker. Pizza, ost, pølser osv. er kuttet helt vekk(hender jeg spiser noen ganger i blant, men veldig sjelden).

Snacks og godteri er helt kuttet bort, og alkohol drikkes kun når det er anledning for det(var på bryllup igår og storkoste meg).

Jeg går også flere turer, forsøker la bilen være og heller så så langt det lar seg gjøre, spiller fotball, golf og deltar på mange aktiviteter.


Hypokonderen jeg slet med ifjor, er borte, og jeg føler meg 100% frisk(selv om jeg i teorien har vært det), jeg føler meg også i kjempe god form, og har også fått høre det av andre, noe som er veldig gøy. Jeg vokner hver dag og føler meg god.

Men igjen, når man får sånne nyheter, gjør det noe med følelsen og livskvaliteten min Når skal denne urettferdigheten ta slutt
Sist endret av random512377; 21. juni 2020 kl. 14:06.
Gjest
Trådstarter
Også skjedde det: Igår, 23.juni gikk hun bort Jeg er helt knust og mister motivasjonen med hele livet, hva er meningen..
Kondolerer.