Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5221
Hei.

Noen som vet om gratis software som tar backup fra linux (root) til windows automatisk etter satte tider og som auto sletter mapper etter 14 dager etc?

litt kjedelig å ta manuel backup :P


takker
Satte opp dette på skolen sist uke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva slags backup skal du ha? Er det systemet eller data som er viktige? Om det er data funker jo duplicity heilt utmerka. Om det er system, så funker jo duplicity om du er villig til å sette opp litt for hand igjen og bruke eit par timer per boks på å få ting til å spele.

Det sagt: virtualiser, og køyr veeam. Det er deilig, enkelt og kjapt.
Det er backup av viktige filer. Mappene har hengelås med mindre jeg logger inn via sudo kommand.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spillhost Vis innlegg
Det er backup av viktige filer. Mappene har hengelås med mindre jeg logger inn via sudo kommand.
Vis hele sitatet...
Ok, så det er innhaldet du er interessert i, og ikkje systemet?

I så fall... duplicity, rsync, rsnapshot, etc kan funke. Eg har litt sansen for duplicity, ettersom du kan ignorere transport og lagrinssikerhet totalt, ettersom dataa er godt kryptert.
Oki. Er det man installerer på Windows for å hente filer fra Linux?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spillhost Vis innlegg
Oki. Er det man installerer på Windows for å hente filer fra Linux?
Vis hele sitatet...
Det kan du, men eg kan ikkje forstå kvifor du vil det. Enklaste er nok å køyre det på den maskina som har disken lokalt, med mål som remote...

Forøvrig bør du google ting. Du har fått eit par ting som kan fungere, og då får du lese deg opp på korleis dei fungerer, og verifisere at dei vil fungere for deg.

Forøvrig vil eg jo anbefale deg å skaffe deg kunnskap om det du driv med. Å tilby hosting utan fundamentale kunnskaper om backup er jo... interessant.
Sist endret av vidarlo; 18. februar 2017 kl. 16:40.
Er det ikke greiest nok å kjøpe en ekstern harddisk om det bare er snakk om filer som skal sikres? Da trenger man vel ikke tenke på operativsystemet? Men om man har to PC'er i nettverk, en linux og en windows, så kunne man selvsagt bare installere et backup program og sette den andre PC som target for backup'en. ?? Går ikke det? Jeg er ikke datautdannet, by the way.