Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2629
Hadde en fantastisk start på dagen i går, hadde forsovet meg å hadde få minutter for å rekke bussen. I det jeg løfter sekken min drypper det kattepiss av den. Alt er trekt inn i kattepiss, skolebøker for x antall tusen kroner osv.

Ikke noe vits å dra på skolen uten bøker, så når gulvet er vasket og sekken slengt på bålplassen går jeg ned for å drukne mine sorger med litt "banished". Syns det lukter litt funky på datarommet, men er forkjøla så bryr meg ikke så hardt. Det er ikke før noen andre kommer inn å brekker seg av kattepiss lukta at jeg skjønner at det mini-hitler har vært på besøk her også. Saumfarer hele rommet. Finner ingenting. Setter meg for å game igjen, men da ser jeg det....

Katten har stilt seg med rævva til vifta på pcen og pissa inn i kabinettet. Når jeg da har skrudd på pcen har det flydd piss overalt inne i kabinettet
Etter en akutt depresjon, ett narcos maraton senere og tanker om at pusen skal få seg en datingprofil på finn.no (gies bort) har jeg nå snappet tilbake. Demontert hele pcen, fått vasket kabinettet og strømforsyningen.
Hovedproblemet er de følsomme komponentene som grafikkort, hovedkort og ram. Hvordan skal jeg få rengjort disse?
Har forsøkt med bare litt papir og få det opp, men det har klistret seg fast.
Lukter fortsatt jævlig pga. av viftene i maskina som slenger pisslukta ut i hele rommet, så pcen står ubrukt atm....
Sist endret av ZELDUR; 15. september 2016 kl. 14:06.
Isopropanol er vell det du burde dynke hver del i for å prøve å få bort alle jern-rester og slippe ett kommende rust problem. Og selvfølgelig lukten. Ville kjøpt en soft tannbørst og børstet over i tillegg.


Katten din er ikke det som kalles for stueren.
Jeg har igrunn ikke kompetanse til å svare på spørsmålet ditt, men jeg har reparert en del telefoner med fuktskader. Kan være verdt et forsøk å legge de nevnte komponenter i en lufttett pose med ris over natten. Dette trekker ut fuktighet. Deretter renset med sprit. Spriten absorberer også fuktighet samt den fordamper. Ville ikke gnikket noe med papir eller lignende da det antageligvis bare gjør vondt verre.
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Isopropanol er vell det du burde dynke hver del i for å prøve å få bort alle jern-rester og slippe ett kommende rust problem. Og selvfølgelig lukten. Ville kjøpt en soft tannbørst og børstet over i tillegg.


Katten din er ikke det som kalles for stueren.
Vis hele sitatet...
Katten bor sammen med sin mor som er en tyrann, er visst noe med katter at de er bitch mot ungene sine for at de skal lære seg å leve på egenhånd. Tror lillepusen blir nervøs og dermed pisseproblemet.
Er ekstra snill med den lille, men ser ikke ut til å ha ønsket effekt. Jeg gir hun fancy kattefòr, men får piss tilbake.

Skal få tak i noe sprit og en tannbørst. Dette vil ikke skade kortene?
Sist endret av ZELDUR; 15. september 2016 kl. 14:21.
Isopropanol aka. "teknisk sprit" vil ikke skade kortene. Det viktigste er uansett at du ikke tørker med noe som genererer lo eller statisk elektrisitet. Tannbørste er kanskje ikke det mest hensiktsmessige hjelpemiddelet, men mye bedre enn papir og mikrofiberkluter.

Jeg antar du kan se flekkene bedre om du holder kortet i vinkel og lyser med en sterk lykt. Det viktigste er å få bort det som ligger oppå kretser, men alt må bort for å fjerne lukt. Trekk også ut all strøm til du er sikker på at alt er fint, ellers kan ting korrodere på de merkeligste plasser. Hvis du har fått væske inn i ymse vifter eller kjøleelementer så er det mulig at du må ta ting litt fra hverandre for å komme til. Alternativt forsøke å rengjøre forsiktig med en bomullspinne fuktet med isopropanol.
Sist endret av Dyret; 15. september 2016 kl. 14:37.
Katter pisser ikke på stående objekter. De markerer dem (claimer territorium). Og det lukter minst like jævlig som piss!
Det er nok en dose med slik markeringspray du har fått i pcen (mora mi har våkna av å få det i trynet )
Tror det beste du kan gjøre er å rengjøre så grundig du kan med isopropanol, og passe på at katta ikke får være på rommet alene mer.
Det finnes diverse produkter som liksom skal fikse markingsbehovet til katter, men vi har aldri funnet noe som funker.
Det finnes sprayer du kan markere med selv, eller merkelige elektroniske produkter som skal stå i stikkontakta og ose "anti-markerings lukt".
Ingen av delene fungerte spesielt bra for oss. Men kanskje det funker for deg.

Usikker på om kastrering gjør noe med markeringsbehovet, men det kan hende.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Og det lukter minst like jævlig som piss!
Vis hele sitatet...
Og det er fordi denne markeringssprayen, som du kaller det, består av … *drumroll* Piss. Og ukastrerte hannkatter har spesielt illeluktende urin, sammen med et ganske kraftig markeringsbehov, som kan svinge i takt med andre katters løpetid. Kastrering av katter vil både dempe lukten og markeringsbehovet, selv om enkelte katter som først blir kastrert i høy alder kan fortsette å markere nå og da av ren vane.


Hvis det lukter urin, så er det i kattens øyne et feiende flott toalett. Så man bør gå ekstremt grundig til verks. Isopropanol på kretskortene, som nevnt av andre, og spesialvaskemiddel kjøpt på dyrebutikken, for eksempel vaskemiddelet "Piss off", som bryter ned duftstoffene i urinen for vasking av resten av PC-en og alt som kan ha vært i kontakt med urin. Og "alt som kan ha vært i kontakt med urin" er alltid mye mer enn man tror. Og "ekstremt grundig" betyr patologisk grundig på grensen til det komiske. Og for all del, unngå klor- og ammoniakkbaserte vaskemidler, da katten forbinder lukten av det med urin.

For øvrig: Noe av det første trådstarter bør gjøre, er å ringe veterinær og bestille time for kastrering. Av mange årsaker. Hvor en av dem er å minske sannsynligheten for at dette skjer igjen. Og om sekken var full av piss, så høres det mer ut som den måtte på do heller enn at den markerte seg akkurat der, så det kan være greit å sjekke status på kattetoalettet også.
Sist endret av Provo; 15. september 2016 kl. 18:22.
Jeg vil anbefale som tidligere nevnt, isopropanol først og fremst.
Du kan også bruke "batterivann" eller som det er, destillert vann.

Jeg brukte begge disse midlene tidligere da jeg fikk kaffesøl i pcen fra toppviften og utover hele sulamitten.. Fikk litt panikk når regnbuen danset vilt på skjermen men en god vask av innmaten og en dag eller to til tørk så fungerte alt godt igjen
▼ ... noen uker senere ... ▼
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Yo!
"Vaska pcen" med rødsprit og tannbørste.
Gjorde vondt langt inni sjela, men lukta er borte og pcen står og går.
Takk for hjelpa gutter og jenter, håper bare pcen lever lengre enn pusen gjorde.
JK, pusen har det som plommen i egget, sitter å skuler stygt på meg og plotter neste trekk.

http://bildr.no/thumb/ZUtwcGlR.jpeg

http://bildr.no/thumb/NUdHNnlp.jpeg
Problemet med kattepiss, og forøvrig piss generellt er at det er etsende, og uhorvelig effektivt for å få ting til å ruste/irre.
Personlig hadde jeg nok plukket alt i biter, nappet ut bios-batteri, og latt det godgjør seg en stund under rennende vann.
Må i så fall være sikker på at komponentene er skikkelig tørre før de settes sammen.