Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6122
Et kortfattet og enkelt diskusjonsspørsmål:

- Hvorfor later det til at Movember får så lite oppmerksomhet i forhold til f.eks Rosa sløyfe-aksjonen? Sitter igjen med inntrykket etter å ha sett diverse intervjuer og lest forskjellige saker at alt som har med kvinner og kreft skal det virkelig fokuseres på og budskapet skal spres, men når det gjelder menn og kreft virker det som at det "ikke er så viktig". Noen tanker?
Likestillingen har gått for langt ??
movmber er vel ikke så kult lenger? Har vært et par år - og tror interessen for det har dabbet veldig av. merker i hvertfall blandt mine venner og kolegaer at veldig mange som syntes det var kult i fjor ikke bryr seg i år.
Jenter liker ikke bart (Movember), gutter og jenter liker pupper (Rosa sløyfe).
Det er min nøye analyse av hvorfor Movember ikke tar helt av.

Ps: Som trønder deltar jeg naturligvis i Movember.
Et av svarene ligger vel egentlig i det du selv skriver. Rosa sløyfe aksjonen er så stor og mektig at vi hele tiden hører om den -og når det først er november, er vi så lei av maset at vi ikke gidder.
Sist endret av Antidote; 3. november 2014 kl. 18:36.
Disippel
Jurgen1337's Avatar
Trådstarter
Sitat av Antidote Vis innlegg
Et av svarene ligger vel egentlig i det du selv skriver. Rosa sløyfe aksjonen er så stor og mektig at vi hele tiden hører om den -og når det først er november, er vi så lei av maset at vi ikke gidder.
Vis hele sitatet...
Det er også en av tankene jeg har gjort meg, men jeg synes fortsatt det er trist at fokuset blir tatt vekk fra oss menn når det kommer til noe så alvorlig som kreft.

Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Likestillingen har gått for langt ??
Vis hele sitatet...
Godt poeng og jeg er helt enig, men det går jo så vidt an å ta opp det argumentet uten å bli slaktet totalt.
Sist endret av Jurgen1337; 3. november 2014 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Det er også en av tankene jeg har gjort meg, men jeg synes fortsatt det er trist at fokuset blir tatt vekk fra oss menn når det kommer til noe så alvorlig som kreft.
Vis hele sitatet...
Synes fokuset er der i mer en stor nok grad. Har hørt om det daglig siden en god stund før november, og ingen jeg kjenner deltar i kampanjen.

Godt poeng og jeg er helt enig, men det går jo så vidt an å ta opp det argumentet uten å bli slaktet totalt.
Vis hele sitatet...
Går visst fint her. Selv om jeg personlig ikke synes det er et godt argument.

Det kan jo også ha noe med å gjøre at mange ikke orker. Det å kjøpe en rosa sløyfe til 20kr og feste på jakka er veldig mye enklere enn å gro skjegg/bart. Og det er langt i fra alle menn som kler skjegg, enda færre er det som kler det å ha bart. Mange menn orker kanskje ikke styret det er med å gro skjegg/bart når det ser ganske forferdelig ut store deler av måneden for så å "måtte" barbere den bort igjen til desember, føles litt bortkastet da.

Jeg synes det er en god sak, men gimmicken er for min del litt feilslått. Men statistikken viser at det funker (ref: nyheter på radio i går).
Sitat av etse Vis innlegg
movmber er vel ikke så kult lenger? Har vært et par år - og tror interessen for det har dabbet veldig av. merker i hvertfall blandt mine venner og kolegaer at veldig mange som syntes det var kult i fjor ikke bryr seg i år.
Vis hele sitatet...
Dette.

Slikt er kult og "poppis" når det kommer. Folk flest sparte nok ikke til bart for sakens skyld, mer fordi det var inn..
Sist endret av Eivind; 7. november 2014 kl. 15:10.
Fordi kvinner er mer opptatte av helsa si enn menn.
Fordi Rosa Sløyfe-aksjonen er en sterkere merkevare enn «Movember».

Personlig har jeg ikke merket noe særlig til førstnevnte i år, heller.
Skjønner ikke greia med "Movember".. Hvorfor skal deg gjøre noen forskjell om jeg gror bart eller ikke?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Skjønner ikke greia med "Movember".. Hvorfor skal deg gjøre noen forskjell om jeg gror bart eller ikke?
Vis hele sitatet...
like mye som om man har mange som går med en sløyfe eller lignende. Det skaper oppmerksomhet rundt saken.
Disippel
Jurgen1337's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Skjønner ikke greia med "Movember".. Hvorfor skal deg gjøre noen forskjell om jeg gror bart eller ikke?
Vis hele sitatet...
Poenget er ikke hvorfor det er en "greie", men jeg sitter med inntrykket om at Rosa Slyøfe-aksjonen får så mye mer publisitet og oppmerksomhet.

Forøvrig synes jeg det er bra med slike tiltak - folk gror både bart og skjegg: Det er med på å skape en felles påminnelse og oppmerksomhet på et tema som kanskje er noe tabubelagt.
Tror at mye av problemet ligger i selve oppmerkomhetsmetoden, altså bart. Mange klarer ikke gro bart, mange får ikke lov av kjærester, ikke er det veldig fint, eller populært blandt de unge, som oftest står bak det meste av slike opplegg, i forhold til en rosa sløyfe. Dette kombinert med at folk er slitne etter den rosa sløyfe-aksjonen, og sikkert mange andre småting som får nyansene til å bikke mot hvorfor movember ikke er populært mer.

Ser for meg de ansatte på statoil gå rundt med store barter, og dersom du vasker bilen din, får du en skikkelig fin bart du kan lime på. Hadde gjort noe positivt med denne kjedelige verden vi lever i.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Skjønner ikke greia med "Movember".. Hvorfor skal deg gjøre noen forskjell om jeg gror bart eller ikke?
Vis hele sitatet...
Donér penger, og deretter gro bart for å vise at du støtter kampen mot blant annet prostatakreft.
Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Likestillingen har gått for langt ??
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare bullshit.

Movember-kampanjen går dårligere fordi de er dårligere på markedsføring enn rosa sløyfe-kampanjen. Alle vet hva en rosa sløyfe betyr, de færreste vet egentlig hva bakgrunnen for Movember egentlig er.
Problemet med movember er vel at godt over halvparten av de som er "med", gror kjegg og bart bare for å se ut som en latterlig is-soldat. Siden det er.. "Movember xDD" årets mest tilfedlige måned hueheuuhuhu
Fordi media er venstrevridd? Det er ikke godtatt å sette et positivt fokus på menn og menns problemer.

Har sett movember omtalt men da med en negativ vinkling. Du får gjøre dine egne vurderinger i forhold til hva det betyr.

Bartens dårlige venner
http://db.no/2014/11/04/kultur/menin...6058632/?www=1

Forsøk på å få fokus over på kvinners problemer:
http://db.no/2012/11/16/nyheter/muse...4413204/?www=1
Sist endret av belisarius; 9. november 2014 kl. 21:37.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Fordi media er venstrevridd? Det er ikke godtatt å sette et positivt fokus på menn og menns problemer.

Har sett movember omtalt men da med en negativ vinkling. Du får gjøre dine egne vurderinger i forhold til hva det betyr.

Bartens dårlige venner
http://db.no/2014/11/04/kultur/menin...6058632/?www=1

Forsøk på å få fokus over på kvinners problemer:
http://db.no/2012/11/16/nyheter/muse...4413204/?www=1
Vis hele sitatet...
I alle dager. Venstrevridd? Aner du hva det betyr, eller er det bare et begrep du bruker når du ser noe du ikke liker?

En nyansert og opplyst debatt om kampanjene og kreftforskning er vel bra? Dette er smålige anklager.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Skjønner ikke greia med "Movember".. Hvorfor skal deg gjøre noen forskjell om jeg gror bart eller ikke?
Vis hele sitatet...
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
Donér penger, og deretter gro bart for å vise at du støtter kampen mot blant annet prostatakreft.
Vis hele sitatet...
Feil. Det er for å skape oppmerksomhet rundt saken. Når det er oppmerksomhet rundt saken, vil flere vite om det, og flere mennesker vil donère. Man trenger slettes ikke donere penger for å praktisere ''Movember'' bevegelsen.
Sitat av Myhre Vis innlegg
I alle dager. Venstrevridd? Aner du hva det betyr, eller er det bare et begrep du bruker når du ser noe du ikke liker?
Vis hele sitatet...
Venstrevridd betyr at man fremmer venstresidens politiske agenda. Politiske meningsmålinger viser at journalister ofte er venstrevridde.

Slik stemmer dagens journaliststudenter (tall for 1988 i parentes):
Arbeiderpartiet 29,4 (12,8)
SV 26,0 (38,5)
RV 7,9 (10,1)
Høyre 10,2 (9,1)
KrF 9,0 (KrF/Sp 5,5)
Sp 0,6
V 13,6 (23,9)
Frp 1,7 (0,0)
Andre 1,7 (0,0)

[1]
Vis hele sitatet...
I forkant av Nordiske Mediedager i Bergen i mai har Norsk Respons foretatt en politisk meningsmåling blant norske journalister. Lite har forandret seg siden sist vi ble spurt: 67 prosent av oss stemmer Ap, SV eller RV.

[2]
Vis hele sitatet...
Fortsatt venstrevridde journalister

[3]
Vis hele sitatet...
En nyansert og opplyst debatt om kampanjene og kreftforskning er vel bra? Dette er smålige anklager.
Vis hele sitatet...
Synes det er litt smålig å bruke overskriften "Bartens dårlige venner" også. Hvorfor ønsker ikke media å bidra til et positivt fokus på akkurat denne dagen? Hvorfor må absolutt alt "problematiseres"?

At en artikkel som refser menn for deres manglende deltagelse i husarbeidet blir publisert på farsdagen styrker bare inntrykket jeg sitter med av at menn først og fremst skal omtales i negative ordelag [4].

Dessuten tar denne feministen feil da forskning viser at menn totalt sett jobber mer enn kvinner [5].

[1] http://journalisten.no/node/12470
[2] http://www.vg.no/nyheter/meninger/me...erne/a/103636/
[3] http://www.nettavisen.no/3622683.html
[4] http://www.dagbladet.no/2014/11/09/k...aver/36126213/
[5] http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa125/sa125.pdf
Sitat av belisarius Vis innlegg
Synes det er litt smålig å bruke overskriften "Bartens dårlige venner" også. Hvorfor ønsker ikke media å bidra til et positivt fokus på akkurat denne dagen? Hvorfor må absolutt alt "problematiseres"?
Vis hele sitatet...
Overskriften får du klage på om du vil, den handler nå til dags om å få klikk, ikke fremme noen superagenda. Dette er et positivt innlegg rundt movember. Jeg kan se lite annet enn noe positivt i å si at vi bør helbrede de syke, istedenfor å gjøre de friske syke. Jeg mistenker at du glemte å lese siste avsnitt her. Hvordan det kan tolkes negativt å si ifra at mange menn vil få påvist kreft som de aldri ville merket noe til, og leve med plager i etterkant de ikke burde fordi noen startet en kampanje med gode intensjoner, forstår jeg ikke. Jeg kjenner jeg blir litt forbannet når folk skal klage over at faglig personell kommer med informasjon som kan gjøre en kampanje bedre - du driter loddrett i menns helse, du vil bare ikke bli rettet på av en kvinne i mannsmåneden.


Sitat av belisarius Vis innlegg
At en artikkel som refser menn for deres manglende deltagelse i husarbeidet blir publisert på farsdagen styrker bare inntrykket jeg sitter med av at menn først og fremst skal omtales i negative ordelag [4].
Vis hele sitatet...
Så det hadde gjort saken bedre om den kom idag? Det ble også publisert en uhorvelig mengde "HAR DU HUSKET FARSDAG?", samt reklame på nettet i forkant med "HUSK FARSDAG".

Jeg kan gjøre nøyaktig det samme som du har gjort nå om kvinner - de er sykere, de flinke faller bort, og den siste perioden har det vært kjørt mer enn nok av artikler, kronikker og leserinnlegg om det. Det er som om du setter likhetstegn mellom kritikk og negativitet, som er langt fra tilfelle, både rundt movember og i mitt eksempel med kvinner.