Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 42018
Terrorhandling
planlagt mot Norge
i løpet av få dager
Vis hele sitatet...
er overskriften hos både VG og Dagbladet idag. Politiet og PST hadde en pressekonferanse som kan sees her .

Kort fortalt sier de at de har fått en konkret trussel, rettet mot Norge, fra en ukjent gruppe i Syria. Og jeg kan ikke tenke meg at politiet og PST hadde kommet ut med dette med mindre de mener ett angrep faktisk kommer til å skje. De vet ikke hvor, hvem eller hvordan disse terrorhandlingene vil komme til å skje, men de mener noe kan skje iløpet av "få dager".

Oslo og østlandet har vel mest risiko for å bli utsatt for noe slikt, men de aner ikke, så kan skje hvor som helst.

Er det her riktig gjort av PST og politiet? Vil ikke det her skape mer frykt i befolkningen enn hva det vil hjelpe?

Følte etter å ha sett pressekonferansen at de sa "Vi har fått info om at noen vil angripe Norge ila få dager, vi vet ikke hvem, vi vet ikke hvordan eller når, og vi kan ikke komme med noen tips om hva dere skal gjøre nå."
Tja, hvordan ville nyhetsbildet sett ut dersom en terrorhandling ble gjennomført og det viste seg at politiet visste at det ville skje noe mange dager i forveien?

Eg er enig i at det er en difus trussel(det vi har fått vite), men eg setter pris på at de i det minste informerer det de kan, enn å holde det hemmelig.
Vi har fått info om at noen vil angripe Norge ila få dager, vi vet ikke hvem, vi vet ikke hvordan eller når
Vis hele sitatet...
dette er en løgn, men du skjønner godt hvorfor de ikke forteller nøyaktig hva de vet om dette, det gjør jo jobben dems mye enklere å faktisk hindre eventuelt noe...

Er det her riktig gjort av PST og politiet? Vil ikke det her skape mer frykt i befolkningen enn hva det vil hjelpe?
Vis hele sitatet...
hadde skapt enda mer frykt om de fortalte i detaljer den hemmeligstempla informasjonen de ligger på...


skulle jeg tippa på noe så tror jeg målet med pressekonferansen er todelt. 1. fordi det er riktig gjort å ikke hemmeligholde hva de vet, ikke bare fordi de er "ærlige mennesker" men også fordi om noe skulle skje og det ble funnet ut av at de viste om noe på forhånd ville det blitt et vanvittig spetakkel.

2. de vil at befolkningen skal bli øyne og ørene dems, folk vil ha dette i bakhodet og bli mer mistenksom ovenfor unormal adferd. Det vil bli maaaaange telefoner fra folk de nærmeste timene/dagene ^^
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Er det her riktig gjort av PST og politiet? Vil ikke det her skape mer frykt i befolkningen enn hva det vil hjelpe?
Vis hele sitatet...
Det er nok et poeng PST har tenkt over før de slapp nyheten. Samtidig er det vanskelig å skjule for befolkningen hvorfor det plutselig er mer (og en del steder også bevæpnet) synlig politi på flyplasser og andre offentlige områder, hvorfor man øker sikring rundt Storting osv.

Det vil ikke ta mange timene før folk reagerer og varsler media om dette, og har man da ikke informert på forhånd om årsaken risikerer man en rykteflom og usikkerhet som kan spre mer frykt enn sannheten.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Jeg trur de kommer til å sprenge norway cup til himmels. Blir rett og slett flau hvis det ikke avlyses.

Jeg skal snart hjem fra tyrkia og hvis politi ikke setter opp sikkerhetskontroll for hver eneste en så....
Sist endret av Grisefett; 24. juli 2014 kl. 13:15.
Sitat av moridin Vis innlegg
Det er nok et poeng PST har tenkt over før de slapp nyheten. Samtidig er det vanskelig å skjule for befolkningen hvorfor det plutselig er mer (og en del steder også bevæpnet) synlig politi på flyplasser og andre offentlige områder, hvorfor man øker sikring rundt Storting osv.

Det vil ikke ta mange timene før folk reagerer og varsler media om dette, og har man da ikke informert på forhånd om årsaken risikerer man en rykteflom og usikkerhet som kan spre mer frykt enn sannheten.
Vis hele sitatet...
Nettopp dette. Men folk klager jo uansett, de ville nok klaget enda mer dersom de ikke hadde gått ut med informasjonen i forkant og scenarioet ditt hadde utspilt seg, og jeg vil ikke tenke meg hvordan sosiale medier hadde sett ut dersom politiet ikke sa noe og terrorhandlingen tok sted med nordmenns uvitenhet.

Kanskje skaper det mer frykt på de utsatte stedene, men da er folk i det minste informert og tenker seg kanskje om. De er på vakt og varsler om de ser noe mistenkelig og holder seg kanskje unna større ansamlinger av sivilbefolkning som gjerne kan være et mål. I mine øyne er det er forebyggende tiltak på mange måter, så da får man overleve å være litt nervøs de neste dagene.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Nettopp dette. Men folk klager jo uansett, de ville nok klaget enda mer dersom de ikke hadde gått ut med informasjonen i forkant og scenarioet ditt hadde utspilt seg, og jeg vil ikke tenke meg hvordan sosiale medier hadde sett ut dersom politiet ikke sa noe og terrorhandlingen tok sted med nordmenns uvitenhet.

Kanskje skaper det mer frykt på de utsatte stedene, men da er folk i det minste informert og tenker seg kanskje om. De er på vakt og varsler om de ser noe mistenkelig og holder seg kanskje unna større ansamlinger av sivilbefolkning som gjerne kan være et mål. I mine øyne er det er forebyggende tiltak på mange måter, så da får man overleve å være litt nervøs de neste dagene.
Vis hele sitatet...

Tenker det samme selv..

Vi nordmenn er jo verdensmestere i å klage og å finne noe å hakke på, så en storm rundt dette vil det komme uansett hvordan man vrir og vender på det.

Jeg er bare glad de er ærlige mot befolkningen og varsler FØR det evt. skjer noe slik at folk er litt mer årvåkne. Personlig sitter jeg med en anelse om at det hele er en stor bløff for å hause opp debatten rundt sikkerheten her i landet. Kall meg kynisk, men jeg klarer på en eller annen måte ikke å ta det seriøst før det skjer noe..
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Menneskeliv blir nok mest sannsynlig å gå tapt de nærmeste dagene. Norge er så lite forberedt på terror at det nesten er morsomt. De dekker flyplasser, togstasjoner og storting. Realiteten er at det kan være et kontorbygg hvor som helst i landet. Alle er utsatt.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt poenget ditt, mener du at mangelen på væpnede vakter ved ethvert kontorbygg i landet er bevis på dårlig beredskap?
Det som jeg synes er interessant er at det må en direkte terrortrussel til for at Norge skal skjerpe beredskapen... Hadde det ikke vært en idè å ha synlig politi i gatene til enhver tid? Eller å gi politiet våpen til enhver tid? Eller å ha sikre landegrenser til enhver tid?
Sitat av Unsub Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt poenget ditt, mener du at mangelen på væpnede vakter ved ethvert kontorbygg i landet er bevis på dårlig beredskap?
Vis hele sitatet...

Det er ikke sikkerhetskontroll ved de store kontorbyggene i landet. Man trenger ikke væpnet politi ved ethvert bygg, men å ha en sikkerhetskontroll og securitas er hvertfall ingen dum idè.

Dessverre er Norge så naiv og tror at "Det skjer ikke oss".
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Det er ikke sikkerhetskontroll ved de store kontorbyggene i landet. Man trenger ikke væpnet politi ved ethvert bygg, men å ha en sikkerhetskontroll og securitas er hvertfall ingen dum idè.

Dessverre er Norge så naiv og tror at "Det skjer ikke oss".
Vis hele sitatet...
Vet du, jeg lever faktisk heller litt farlig enn å måtte bli tafsa på av en vekter hver gang jeg skal inn i en bygning. Har du forøvrig noen idé om hva et slikt opplegg ville koste? Den eneste som er naiv her er deg.
Jeg har lest en del av de kommentarene på div nettaviser og jeg må bare si : What the FUCK!

De med flest "likes" er jo de mest rasistiske kommentarene som finnes. Tenker folk virkelig sånn? Hater nordmenn alle muslimer i norge? Det virker som mesteparten vil bare ha de ut av landet. Jeg husker også muslimene fikk skylda for 22 juli før det motsatte ble bevist. har ikke folk lært noen ting?
Siden vi lever i en verden med muligheter for terrorisme er det to muligheter. Enten skjer det eller så skjer det ikke.

Enten reagerer vi på ulv, ulv måten og slutter å tro på de som varsler, eller så skjer det noe når vi ikke har fått vite noe og vi kritiserer alle som kanskje kan fortjene det for å ikke ha fortalt det til oss. For PST er det "damned if you do, damned if you don't".

I dette tilfellet har PST valgt å si noe. Det kan hindre at det skjer noe, og da risikerer vi ulv, ulv scenarioet. Samtidig er det så vagt det vi (som privatpersoner) har fått vite, at det ikke er nok til å fortelle oss hvem vi skal frykte. Igjen, både bra og dårlig: Vi vet ikke nok til å vite hvem vi skal legge for hat fordi de truer oss, samtidig som det ikke er nok til å stogge de enorme dosene med gjetting vi kommer til å se i de nærmeste dagene.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Det er ikke sikkerhetskontroll ved de store kontorbyggene i landet. Man trenger ikke væpnet politi ved ethvert bygg, men å ha en sikkerhetskontroll og securitas er hvertfall ingen dum idè.

Dessverre er Norge så naiv og tror at "Det skjer ikke oss".
Vis hele sitatet...
I USA skjer det skoleskytinger til stadighet, til tross for metalldetektorer og uniformerte vektere. Jeg tror ikke det å skape et fryktsamfunn med sikkerhetskontroller er nødvendig. Hvis noen vil gjøre skade får de det som regel til uansett om det er sikkerhetssjekker eller ei.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Vet du, jeg lever faktisk heller litt farlig enn å måtte bli tafsa på av en vekter hver gang jeg skal inn i en bygning. Har du forøvrig noen idé om hva et slikt opplegg ville koste? Den eneste som er naiv her er deg.
Vis hele sitatet...

Hvis prisen for å leve er å bli tafset litt på, så vil jeg si det er en god deal. Men du bryr deg nok ikke om ditt eget eller andres liv virker det som.

Dessuten har norge nok penger til å sette opp sikkerhetssjekker ved de største bygningene i landet. Null problem. Vi er tross alt et av verdens rikeste land med over 3000 Mrd på bok.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av jorwax Vis innlegg
Det som jeg synes er interessant er at det må en direkte terrortrussel til for at Norge skal skjerpe beredskapen... Hadde det ikke vært en idè å ha synlig politi i gatene til enhver tid? Eller å gi politiet våpen til enhver tid? Eller å ha sikre landegrenser til enhver tid?
Vis hele sitatet...
Gi alle politi våpen, til enhver tid? Nei takk, såpass mange uprofesjonelle og maktkåte mennesker i den bransjen at det tror jeg ikke ville gått bra.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Det som jeg synes er interessant er at det må en direkte terrortrussel til for at Norge skal skjerpe beredskapen... Hadde det ikke vært en idè å ha synlig politi i gatene til enhver tid? Eller å gi politiet våpen til enhver tid? Eller å ha sikre landegrenser til enhver tid?
Vis hele sitatet...
Det hadde vært en idé, men en svært dårlig en.
Det finnes såvidt jeg vet ingenting som tyder på at væpnet politi gir et tryggere samfunn, det virker vel heller å være motsatt.
Ut fra brukertittelen din skulle man tro at du også var enig i at et fullstendig trygt samfunn (som man ikke nødvendigvis hadde oppnådd) ikke var verdt prisen man betalte i form av manglende frihet.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Det som jeg synes er interessant er at det må en direkte terrortrussel til for at Norge skal skjerpe beredskapen...
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man ha skjerpet beredskap i perioder hvor man ikke har noen kjente trusler? Det medfører bare masse bruk av penger, utslitt personell og en hel masse unødvendige tiltak som irriterer befolkningen

Hadde det ikke vært en idè å ha synlig politi i gatene til enhver tid? Eller å gi politiet våpen til enhver tid?
Vis hele sitatet...
Politiet har tilgang til våpen, når det er behov for det.

Eller å ha sikre landegrenser til enhver tid?
Vis hele sitatet...
Hvordan har du tenkt at det skal gjennomføres? et jævla stakittgjerde fra Lindesnes til Nordkapp?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Hvis prisen for å leve er å bli tafset litt på, så vil jeg si det er en god deal. Men du bryr deg nok ikke om ditt eget eller andres liv virker det som.

Dessuten har norge nok penger til å sette opp sikkerhetssjekker ved de største bygningene i landet. Null problem. Vi er tross alt et av verdens rikeste land med over 3000 Mrd på bok.
Vis hele sitatet...
Prisen for å leve? Hva er det du snakker om? De har regnet seg frem til at oddsen for at en Amerikaner blir drept i et terroristangrep er 1 til 20 000 000, altså mye mindre sannsynlig enn å bli drept av lynnedslag. I Norge antar jeg at sjansene er mye mindre.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Hvis prisen for å leve er å bli tafset litt på, så vil jeg si det er en god deal. Men du bryr deg nok ikke om ditt eget eller andres liv virker det som.

Dessuten har norge nok penger til å sette opp sikkerhetssjekker ved de største bygningene i landet. Null problem. Vi er tross alt et av verdens rikeste land med over 3000 Mrd på bok.
Vis hele sitatet...
Gjøre Norge om til en politistat? Neitakk.
Om du vil ofre frihetene dine for sikkerhet så fortjener du ingen av delene.
Mer opprustning fører ikke noe godt med seg, vi vil ikke ha Amerikanske tilstander der et lennsmannskontor kaster bort penger på minitankser fra militært overskuddslager mens det trengs investeringer i helse og infrastruktur.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Prisen for å leve? Hva er det du snakker om? De har regnet seg frem til at oddsen for at en Amerikaner blir drept i et terroristangrep er 1 til 20 000 000, altså mye mindre sannsynlig enn å bli drept av lynnedslag. I Norge antar jeg at sjansene er mye mindre.
Vis hele sitatet...
Å dø på en skole i USA er vel ikke usannsynlig? Galninger finnes det overalt. Jeg går gjerne igjennom en sikkerhetskontroll som tar 3-5 minutt enn å risikere å være i samme bygg med en talibaner med ak47 og granater.
Ser den med politi og våpen, tenkte ikke på hva jeg skrev...
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Hvis prisen for å leve er å bli tafset litt på, så vil jeg si det er en god deal. Men du bryr deg nok ikke om ditt eget eller andres liv virker det som.

Dessuten har norge nok penger til å sette opp sikkerhetssjekker ved de største bygningene i landet. Null problem. Vi er tross alt et av verdens rikeste land med over 3000 Mrd på bok.
Vis hele sitatet...
Dette er hvordan terroristene vinner. Når folk tror de kan bytte friheten sin mot sikkerhet, men i praksis får ineffektive sikkerhetstiltak som bidrar til en fryktkultur og er med på å ødelegge det åpne samfunnet.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Å dø på en skole i USA er vel ikke usannsynlig? Galninger finnes det overalt. Jeg går gjerne igjennom en sikkerhetskontroll som tar 3-5 minutt enn å risikere å være i samme bygg med en talibaner med ak47 og granater.
Vis hele sitatet...
Det eneste du oppnår med å innføre sikkerhetskontroll på offentlige bygg er at eventuelle terrorist-anslag skjer andre steder. Så tiltaket du foreslår er bare falsk sikkerhet på lik linje med å innføre forbud mot medbrakte vannflasker på flyplasser
"Øko-Terrorist"
Fikk denne mailen nå nettopp(dobbelt statsborgerskap).


United States Embassy Oslo (Norway)

Security Message for U.S. citizens: Norwegian Government Announcement of Threat of Attack against Norway, 24 July 2014

This morning, 24 July 2014, the Norwegian government announced that foreign fighters from Syria may be planning an attack in Norway over the coming days. The Norwegian police are not aware of where, when, or in what method this attack could take place. However, public gatherings, government facilities, businesses, and especially American Embassies tend to be the targets of choice for terrorists and extremist groups.

The Embassy recommends the U.S. citizen community in Norway remain extra alert during this period. Please err on the side of caution over the coming days. Especially now, if you see anything threatening, dangerous, or concerning, please call the Police at 112.

Review your personal security plans; remain aware of your surroundings, including local events; and monitor local news stations for updates. Maintain a high level of vigilance and take appropriate steps to enhance your personal security and follow instructions of local authorities.

We strongly recommend that U.S. citizens traveling to or residing in Norway enroll in the Department of State's Smart Traveler Enrollment Program (STEP) at https://step.state.gov/step. STEP enrollment gives you the
latest security updates, and makes it easier for the U.S. embassy or nearest U.S. consulate to contact you in an emergency. If you don't have Internet access, enroll directly with the nearest U.S. embassy or consulate.

Regularly monitor the State Department's website at http://travel.state.gov, where you can find current Travel Warnings, Travel Alerts, and the Worldwide Caution. Read the Country Specific Information for Norway at http://travel.state.gov/travel/cis_p.../cis_4965.html. For additional information, refer to "A Safe Trip Abroad" on the State Department's website.

Contact the U.S. embassy or consulate for up-to-date information on travel restrictions. You can also call 1-888-407-4747 toll-free from within the United States and Canada, or 1-202-501-4444 from other countries. These numbers are available from 8:00 a.m. to 8:00 p.m. Eastern Time, Monday through Friday (except U.S. federal holidays). Follow us on Twitter at https://mobile.twitter.com/travelgov and Facebook at https://www.facebook.com/travelgov. You can also download our free Smart Traveler App, available through iTunes and the Android market, to have travel information at your fingertips.



The U.S. Embassy Oslo is located at Henrik Ibsens gate 48, 0244 Oslo, and is open from 8:00 to 17:00 Monday through Friday (except during U.S. and Norwegian holidays), and the phone number is +47 21 30 85 40. If you are a U.S. citizen in need of urgent assistance, the emergency number (after hours) for the U.S. Embassy is +47 21 30 85 40.
Sist endret av tr80r; 24. juli 2014 kl. 14:10.
Det er synd at synlig politi er synonymt med noe farlig og negativt.

Skulle ønske politi var synonymt med medborgerrespekt og synlighet.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Galninger finnes det overalt. Jeg går gjerne igjennom en sikkerhetskontroll som tar 3-5 minutt enn å risikere å være i samme bygg med en talibaner med ak47 og granater.
Vis hele sitatet...
Hvis verden blir fyllt opp av sikkerhetskontroller vil det være logisk at angrepene mot sikkerhetskontrollene kommer. Der står det jo tross at linje opp opp og ned med myke mål.
Sitat av iskrem Vis innlegg
Det er synd at synlig politi er synonymt med noe farlig og negativt.

Skulle ønske politi var synonymt med medborgerrespekt og synlighet.
Vis hele sitatet...
Det skulle jeg også ønske, og jeg mistenker at en gang i tiden faktisk var det slik.
Dessverre har politiet jobbet aktivt for å undergrave sin egen legitimitet i veldig mange år. Dette er ikke unikt for Norge og er del av en ond sirkel - politkerne vedtar tåpelige forbud og urettferdig politikk, politiet blir satt til å håndheve dårlige lover og mister dermed befolkningens velvilje og respekt. Når de blir møtt med motvilje, så svarer de med maktarroganse og brutalitet. Derfor må politkerne vedta nye urettferdige lover slik at politiet kan 'gjøre jobben' sin - og gjerne underminere borgerrettihetene i samme slengen - og situasjonen blir således enda verre. neste generasjon får et dårligere utgangspunkt.
Se bare på all overvåkningen i samfunnet; det er en regelrett mistillitserklæring mot folket. Og når lovgivende og utøvende makt opererer på denne måten så blir det faktisk umulig å like dem. Hadde jeg jobbet som politi i dag hadde jeg sluttet i protest.
Jeg har ingen tro på at sikkerhetskontroller hindrer terror på noen som helst måte i Norge. Best case scenario så skjer terroren bare en annen plass enn på flyplassen. Om man øker sikkerheten så mye at det er umulig å drive terror på fly så gjør man det heller på et kjøpesenter.

Det viktige er arbeidet PST gjør med kartlegging slik at man kan oppdage det og på den måten kunne stoppe det. Som andre sier, å gjøre Norge til en politistat er ikke ønskelig. Skal alle som bor her mistenkeliggjøres til terrorister før det motsatte er bevist? Skal man ikke lenger kunne føle seg trygg og ha litt tro på hverandre? For min del føler jeg at om man har bevepnet politi overalt og hele tiden skal kropssvisitere folk for våpen og lignende ender man med en situasjon hvor alle mistenkeliggjøres - og man får situasjoner som man allerede ser tendenser til i USA: alle er redde og misstenksomme for alle de ikke kjenner.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Å dø på en skole i USA er vel ikke usannsynlig? Galninger finnes det overalt. Jeg går gjerne igjennom en sikkerhetskontroll som tar 3-5 minutt enn å risikere å være i samme bygg med en talibaner med ak47 og granater.
Vis hele sitatet...
Noe av problemet i dag er at folk tror at rissikoen er mye høyere enn den i realiteten er. Folk er redde for å gå hjem fra byen på kvelden, folk er redde for at noen skal kapre flyet og folk er redd for bomber. Men det folk ikke er redd for, er å dø når de kjører bil.

Risikovurdering er noe vi mennesker er utrolig dårlig på, og det som faller oss intuitivt er ofte feil.
Sist endret av etse; 24. juli 2014 kl. 14:51.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg har ingen tro på at sikkerhetskontroller hindrer terror på noen som helst måte i Norge. Best case scenario så skjer terroren bare en annen plass enn på flyplassen. Om man øker sikkerheten så mye at det er umulig å drive terror på fly så gjør man det heller på et kjøpesenter.

Det viktige er arbeidet PST gjør med kartlegging slik at man kan oppdage det og på den måten kunne stoppe det. Som andre sier, å gjøre Norge til en politistat er ikke ønskelig. Skal alle som bor her mistenkeliggjøres til terrorister før det motsatte er bevist? Skal man ikke lenger kunne føle seg trygg og ha litt tro på hverandre? For min del føler jeg at om man har bevepnet politi overalt og hele tiden skal kropssvisitere folk for våpen og lignende ender man med en situasjon hvor alle mistenkeliggjøres - og man får situasjoner som man allerede ser tendenser til i USA: alle er redde og misstenksomme for alle de ikke kjenner.
Vis hele sitatet...
Så du mener politiet bare skal la det skje?
Du mener at politiet ikke skal vokte grensene?

Forestill deg så sint hele Norge blir når e.k.s Gardemoen går til himmels og politiet ikke engang var der?

Derimot så er jeg enig i at å gjøre sikkerhetsskjekker til enhver tid uten noen grunn til mistanke for terror blir meningsløst.
Sist endret av Grisefett; 24. juli 2014 kl. 14:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Så du mener politiet bare skal la det skje?
Du mener at politiet ikke skal vokte grensene?

Forestill deg så sint hele Norge blir når e.k.s Gardemoen går til himmels og politiet ikke engang var der?
Vis hele sitatet...
Jeg sier bare at å innføre masse ineffektive tiltak egentlig ikke er noe poeng. Det gir en illusjon av sikkerhet, ikke sikkerhet i seg selv. Man burde styrke kartleggingsarbeid og prøve å komme til roten av problemet.

Å hindre folk å ta med seg vannflasker innenfor sikkerhetskontrollen hindrer ikke terror. Så man ender opp med å bruke ressurser på noe som egentlig ikke har noen effekt - og mistenkeliggjør alle som skal fly.

Jeg har mye mer tro på atm an burde fokusere på at politiet kan ha kort reponstid når ting skjer, samt mye bra arbeid i forkant for å kunne prøve å forutsi hvor ting skjer. Sikkerhetskontroller og overvåkning av alle sivile i samefunnet er ikke lønsningen.

Edit: Satt på spissen, om du hindrer noen i å sprenge et fly og de heller sprenger en skole, et kjøpesenter eller en barnehage så har du ikke oppnådd noenting. I tillegg ser man jo gang på gang i media eksempler på hvor lett det er å egentlig lure med seg farlige ting om man ønsker å drive terror på flyet. Det finnes også nok av ting på innsiden du sikkerhetskontroller du kan kjøpe og bruke som våpen.
Sist endret av etse; 24. juli 2014 kl. 14:58.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg sier bare at å innføre masse ineffektive tiltak egentlig ikke er noe poeng. Det gir en illusjon av sikkerhet, ikke sikkerhet i seg selv. Man burde styrke kartleggingsarbeid og prøve å komme til roten av problemet.

Å hindre folk å ta med seg vannflasker innenfor sikkerhetskontrollen hindrer ikke terror. Så man ender opp med å bruke ressurser på noe som egentlig ikke har noen effekt - og mistenkeliggjør alle som skal fly.

Jeg har mye mer tro på atm an burde fokusere på at politiet kan ha kort reponstid når ting skjer, samt mye bra arbeid i forkant for å kunne prøve å forutsi hvor ting skjer. Sikkerhetskontroller og overvåkning av alle sivile i samefunnet er ikke lønsningen.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg du misforsto meg, for jeg er også imot overvåkning og forbud mot vannflasker på flyet. Intrykket jeg fikk var at du mente at å øke beredskapen på e.k.s Gardemoen er idiotisk.
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Da tror jeg du misforsto meg, for jeg er også imot overvåkning og forbud mot vannflasker på flyet. Intrykket jeg fikk var at du mente at å øke beredskapen på e.k.s Gardemoen er idiotisk.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet mitt er, har det noen effekt? Jeg har absolutt ingen tro at å putte politi med våpen på Gardemoen senker risikoen for terror. Det blir en spill for galieriet, og få folk til å føle seg tryggere samt kunne vise at man ihvertfall prøvde å gjøre noe - selv om det ikke gjorde noe som helst forskjell.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Edit: Jeg mener at beredskapen kun skal økes når det er mistanke. Ikke at det skal være masse folk med våpen på flyplassen til enhver tid

Sitat av etse Vis innlegg
Spørsmålet mitt er, har det noen effekt? Jeg har absolutt ingen tro at å putte politi med våpen på Gardemoen senker risikoen for terror. Det blir en spill for galieriet, og få folk til å føle seg tryggere samt kunne vise at man ihvertfall prøvde å gjøre noe - selv om det ikke gjorde noe som helst forskjell.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet mitt er: vil det hjelpe at politiet kommer løpende når bomben allerede er sprengt?
Sist endret av Grisefett; 24. juli 2014 kl. 15:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Og jeg mener det fortsatt blir litt det samme. Har vi fått en spesifikk trussel, eller grunn, til å tro at det vil skje på akkurat gardemoen? Hvis ikke blir det helt meningsløst. Som nevnt tidliggere mener jeg at økt beredskap en plass bare fører til at det skjer en annen. Effekten blir den samme om det var et kjøpesenter eller flyplassen som ble sprengt.
Nei den sikkerhetskontrollen er ikke mye å skryte av... De slapp meg inn med en ligther og hvis jeg var ute etter å lage faenskap er ikke det vanskelig i "sprit og parfymeland". Man trenger ikke anstrenge seg veldig for å lage en "axeboksbombe" eller en primitiv "molotow cocktail".

(på flyplassen)
Sist endret av jorwax; 24. juli 2014 kl. 15:06.
Er det noen sjangs for at Norwaycup blir avlyst?
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av t_ben Vis innlegg
Er det noen sjangs for at Norwaycup blir avlyst?
Vis hele sitatet...
Er fullt mulig, men tror ikke det.
Ingen som har lagt merke til denne? http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.U9DzlHWSzMU

Men sannsynligheten for at dette har noe med trusselen mot norge å gjøre er vel nokså liten.
Sitat av etse Vis innlegg
Spørsmålet mitt er, har det noen effekt? Jeg har absolutt ingen tro at å putte politi med våpen på Gardemoen senker risikoen for terror. Det blir en spill for galieriet, og få folk til å føle seg tryggere samt kunne vise at man ihvertfall prøvde å gjøre noe - selv om det ikke gjorde noe som helst forskjell.
Vis hele sitatet...
Du har et veldig godt poeng der, og jeg er fullstendig enig i det du sier, både her og ang. det at dersom en senker risikoen for én plass, så øker muligens risikoen for en annen plass osv.

Sitat av Grisefett Vis innlegg
Edit: Jeg mener at beredskapen kun skal økes når det er mistanke. Ikke at det skal være masse folk med våpen på flyplassen til enhver tid.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt på kanten på denne. Jeg er relativt fornøyd med noe av beredskapsforetakene til Politiet som det er, da spesielt når det kommer til bevæpning (Kun ved behov), da jeg ikke tror at samfunnet blir noe "tryggere" ved at politiet konstant skal ha våpen på kropp, da spesielt mtp. at de har våpen tilgjengelig om det trengs.


Sitat av t_ben Vis innlegg
Er det noen sjangs for at Norwaycup blir avlyst?
Vis hele sitatet...
Tror ikke Norway Cup blir avlyst, men heller økt beredskap.

Her i Bergen er det Tall Ships Races de neste dagene, og rimelig mange folk i gatene. Politiet har ifm. dette økt beredskapen sin i Bergen. (Artikkel)

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Ingen som har lagt merke til denne? http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.U9DzlHWSzMU

Men sannsynligheten for at dette har noe med trusselen mot norge å gjøre er vel nokså liten.
Vis hele sitatet...
Merket denne artikkelen og tenkte litt på at plutselig kommer dette til Norge, men som du selv sier så er nok sannsynligheten for at det er koblet opp mot terrortrusselen nokså liten.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Ingen som har lagt merke til denne? http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.U9DzlHWSzMU

Men sannsynligheten for at dette har noe med trusselen mot norge å gjøre er vel nokså liten.
Vis hele sitatet...
Virker ikke sånn. Kilde

Sitat av BBC
UN troops in Mali say they understand the plane came down between Gao and Tessalit, the BBC's Alex Duval Smith in the Malian capital Bamako reports.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Smoearn; 24. juli 2014 kl. 15:19.
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Hvis verden blir fyllt opp av sikkerhetskontroller vil det være logisk at angrepene mot sikkerhetskontrollene kommer. Der står det jo tross at linje opp opp og ned med myke mål.
Vis hele sitatet...
Slik vi så i Volgograd for et halvt år siden.
Ved noen amerikanske skoler er det satt opp metalldetektorer som et middel mot skoleskytinger, men vil man først drepe skolebarn, så er jo en lang kø i inngangen til en skole veldig uheldig.

Jeg tror i det lange løp så vil det være katastrofalt å legge om infrastrukturen til å bli "terror-sikker". Friheten blir frarøvet folket, men man blir aldri trygg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Ingen som har lagt merke til denne? http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...l#.U9DzlHWSzMU

Men sannsynligheten for at dette har noe med trusselen mot norge å gjøre er vel nokså liten.
Vis hele sitatet...
A320 har vel en rekkevidde som faktisk kan nå Norge fra Burkina Faso, men siden flyet skulle til Algerie ville de aldri hatt full tank. Ikke relevant til denne saken, altså.
Sitat av Olympic Vis innlegg
A320 har vel en rekkevidde som faktisk kan nå Norge fra Burkina Faso, men siden flyet skulle til Algerie ville de aldri hatt full tank. Ikke relevant til denne saken, altså.
Vis hele sitatet...
Selvsagt hadde en Airbus A320 klart å nå norge, men det forutsetter jo at dem har fulle tanker som du sier. Og i såfall så måtte det jo ha vært et samarbeid mellom bakkemannskaper og pilotene på flyet, å da er det jo ikkje lengere en kapring i den grad.

EDIT: Som jeg skrev så er nok dette bare tilfeldig at et fly forsvant samme dagen som norge økte terrorberedskapen.
Sist endret av 0xFF; 24. juli 2014 kl. 15:41.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
En liten kommentar til synlig bevæpnet politi: Det er vel neppe slik at de tror at bevæpningen minsker risikoen for at det skal skje noe, men at responstiden fra politiets side skal bli mindre dersom behovet skulle forekomme.
Sist endret av m0b; 24. juli 2014 kl. 15:43.
Minner meg litt om bombetrusselen mot Enebakk Kommune i fjor. Det var ikke nevnt noe spesifikt mål eller bygning, så kommunen bestemte seg selv for å evakuere alle skoler, barnehager og NAV-kontor, til tross for anbefalingen fra politiet. Resultatet var fulle parkeringsplasser med barn, ansatte og pårørende uten info, veier fulle av trafikk samt redusert bemanning på de fleste arbeidsplasser som en følge av at en måtte hente barna sine. De hadde en plan for å få folk ut av bygningene, men ikke for hvor disse folkene skulle etterpå når det er snakk om så stor skala.

Hva gav størst frykteffekt? Den uspesifike trusselen, eller den store masseevakueringen som kommunen iverksatte? Og hva hadde hatt størst effekt i forhold til drepte/skadde? Ei bombe mot en bygning med normal drift, eller en av flere parkeringsplasser med for eks bilbombe(evnt større transportinfrastruktur som broer, tunneller osv)?

De fleste terrorister velger lette mål med masse mennesker og lite sikkerhet. Øker man sikkerheten ett sted så velger de bare ett annet mål, og uansett hvor naiv en kan klare å bli så har vi hverken råd til eller mannskap nok til å bevokte hele kongeriket, hele døgnet, hele uka, hver måned, hele året.

Det PST nå har gjort er å ødelegge litt av overraskelsesmomentet. Sprenger det ei bombe under en festival nå så er det ingen som blir sjokkert over at det ble gjennomført en terrorhandling, det var jo tross alt varslet. Samtidig er det _mange_ mennesker der ute nå, og dersom alle er _litt ekstra_ årvåkne så kan det hende at terroristene blir avslørt før de rekker å gjennomføre handlingen. Kanskje.

Og det er jo heldigvis ikke sånn i Norge at PST hele tiden roper ulv, ulv
Sitat av jorwax Vis innlegg
Nei den sikkerhetskontrollen er ikke mye å skryte av... De slapp meg inn med en ligther og hvis jeg var ute etter å lage faenskap er ikke det vanskelig i "sprit og parfymeland". Man trenger ikke anstrenge seg veldig for å lage en "axeboksbombe" eller en primitiv "molotow cocktail".

(på flyplassen)
Vis hele sitatet...
Helt rett! man kan lage en molotow med ting man får kjøpt på flyplassen.. tyggispakke og batteri= lighter.. taxfree = sprit og parfymeland som du sa..
hvis noen vil utføre det, klare de det...
Sist endret av allibabb; 24. juli 2014 kl. 20:13.
Snodig formulering i VG. ( http://puu.sh/apmgx/0d698dc769.png )
full artikkel Her

"Etter at angrepet er avverget"

På tide å finne fram Tinfoil hatten.
Sist endret av Lonelycrab; 24. juli 2014 kl. 21:01.
Jeg har flere venner og noen veldig gode venner som er muslimer.

Men med alt i media med ekstremister og terror og åssen 70-80% av muslimer jeg har på Facebook osv kritiserer vesten helt blindt.

ISIL osv som er 100 ganger verre en Al Quaida, slakter ned mennesker over en lav sko... Ok skal ikke ta alle under en kam, MEN virker som innerst inne så er alle muslimer mer eller mindre i mot vesten og vår måte å leve på.

Så kjenner jeg at jeg nesten begynnner å bli litt anti muslim.. Hele fremtoningen til hele religionen dems provoserer meg... Hvorfor skal de holde på sånn??

Kan noen forklare meg vær så snill?

Hvilken annen religion er det som holder på slik?? Det er kun muslimer... Joa vi kristne holdt på sånn en gang for ca 1000 år tilbake.........

Jeg mener jeg er kristen.... Noe få som kjenner meg faktisk vet...

Jeg går ikke i kirken, men jeg tror på Gud. Men det betyr ikke at jeg stoler blindt på en bok som ble skrevet for flere tusen år siden (Bibelen). Eller at jeg for den sak skyld føler for å prakke min tro på alt og alle.

Jeg tror heller ikke muslimer, buddister og ikke troende kommer til helvette eller at de må slaktes alle man.. Men det virker som om alle muslimer tror det om oss andre... Hvorfor er de sånn? Hva vil de oppnå? Verdensherredømme? Jeg mener hva tjener de på å oppføre seg sånn?
Du må sette det litt i perspektiv. Du påstår 70-80% av muslimene du har på facebook åpent kritiserer vesten helt blindt, dette tror jeg ikke noe på. Jeg tror dette er litt det samme som intrykket jeg har fått av nynazister, det er ikke så mange av de - men de som er der gjør veldig mye ut av seg og skriver veldig masse ting på facebook. Så sammen med litt confirmation bias kan man lett tro at det er langt flere enn det egentlig er.

Og så må du se på hvor mange muslimer det faktisk fins i verden - og hvor mange som faktisk er så ekstreme som de du snakker om. Det er utrolig mange muslimer i verden, og du hører jo om nesten ingen av de, fordi de fleste er temmelig fredelige.

Det er uansett ikke religionen som er problemet - alle kan drepe med basis på religionen, og som du sier selv vi kristne har drept i religionens navn. Men vi har jo også vist at det går ann å være religiøs uten alt dette hatet. Det hele bunner i ekstremistiske grupperinger, som hvilke bruke alle unnskyldninger de finner for å rekrutere soldater. Å begynne å rope at "Det er Gud som vil det", "Du vil dø er ærefull død og Gud vil takke deg" er veldig kraftig propaganda blandt folk som er religiøse.

I bunnen er det nok sjeldent religionen som er grunnen til at de gjør dette. Det er nok grupperinger som føler seg meget urettferdig behandlet og ser på enkelte vestlige land som syndebukken som ødela noe for dem. Og dette bygger opp sinnet og hatet som skaper situasjonene - religionen er bare en unnskyldning.