Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 14647
Hei!

Jeg har planer om å kjøpe en pc hvor jeg kommer til å installere en linux distrobusjon. Noen tips til hvilke jeg bør satse på med hensyn til driverkompabilitet og fysisk komfort?
Sist endret av prolly; 14. desember 2013 kl. 21:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Thinkpads er generelt sett utmerka.

Eit godt tips er litt dyrere laptoper i businessmarkedet. Dei har stortsett god HW, gjerne frå Intel, som skriv drivarar sjølv. Har du Intel-NIC, intel-chipset og intel-cpu så funker stortsett alt ut av boksen.

Om du ikkje går for det er stortsett einaste du må sjekke WLAN-kortet og evt. lyd.
Pass på å lese deg opp om Acer laptopper. De er billig på elkjøp men kan bry på problemer med selv å installere windows 7.
Lenovo har som policy å levere maskiner som kjører Linux av hensyn til militære kunder. (Folkets Frigjøringshær)
Asus pleier å ha god støtte.
Du skal sky billig maskiner som Compaq, Acer og lignende som pesten.
De har som regel billig hardware som er avhengig av software i Windows som emulerer
hardware for å spare 50 cent.
Det er ofte de ikke fungerer med neste versjon av windows.
Det blir til små søte fjell av hardware som dør med operativsystemet.
For noen år siden hadde HP en billig maskin som kun kjørte Vista.
Til slutt så betalte de noen utviklere slik at den kunne kjøre Linux.
HP liker ikke kritikk for at de skaper miljøavfall.
Sist endret av Jim114; 15. desember 2013 kl. 02:37.
Jeg hadde en gammel HP jeg installerte Ubuntu på en gang, og det endte med å være et helvete å få installert drivere og lignende, da blant annet WiFi ikke fungerte osv. Tok sin tid å få fikset, og ble litt lei av Linux pga. dette.

Jeg støtter forøvrig det Slashdot sier, da det lille jeg kan om Linux stemmer overens med akkurat dette.
Har aldri hatt problem når det kommer til Dell (både Studio XPS, Inspiron og Vostro-seriene) og Linux, men kjøp iallefall ikke en Sony Vaio Pro 13" hvis du hadde tenkt i baner av Fedora, Ubuntu, Debian eller CentOS, for selv med secureboot avslått så er det et jævla knot å installere (både via USB-penn og ekstern USB-DVDROM). Alle HP jeg har hatt har alltid slitt med WLAN..

Edit: Kom på at en Dell Studio XPS 16 faktisk måtte ha litt mikkmakk for å få 3.5mm audio jack til å fungere. Men selv for en nybegynner deluxe så burde det ikke ta mer enn 5 min å google/ordne.

Det finnes forøvrig selskaper som selger laptoper med 100% linux kompatibiltet (Linux preinstallert etc). F.eks. System76.com (selv om jeg ikke akkurat foretrekker Ubuntu så fortjener de en mention).
Sist endret av bashfoo; 15. desember 2013 kl. 10:24.
Sitat av Skrue Vis innlegg
Pass på å lese deg opp om Acer laptopper. De er billig på elkjøp men kan bry på problemer med selv å installere windows 7.
Vis hele sitatet...
Har to Acer-laptoper som jeg har installert Windows 7 på selv. Ikkeno tull der.
Har også hatt dårlig erfaring med å legge inn windows 7/gjøre noe i BIOS etc på Acer-laptoper.

Proff-modellene til Dell og Lenovo, derimot, er helt fantastiske. Jeg vet ikke hvordan nyeste generasjon er, men Core2Duo 45nm-generasjonen kjører ihvertfall Linux/OSX relativt knirkefritt.

Kjører Ubuntu på en D630 for programmering, og det fungerer helt topp. Samme gjør Windows 7 på min andre D630 :-)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hold deg unna alle bærbare med AMD/ATI-grafikkort, med mindre du har testet maskina med Linux på forhånd og vet at det fungerer godt. Mange av kortene deres kjører ustabilt og ineffektivt, både med frie og produsenteide drivere. Det er høy sannsynlighet for at Linux + AMD-grafikkort vil tappe batteriet ditt for energi langt raskere enn nødvendig, i bytte mot verdiløs varmeproduksjon som grenser til overoppheting, selv når maskina ikke er i bruk.

Kilde: erfaring med 4 modeller fra henholdsvis HP, Acer, Compal og Samsung. Forresten: sky sistnevntes billigmodeller som pesten hvis du bruker Linux, uansett grafikkprosessor.
Sist endret av immolo; 27. desember 2013 kl. 13:50.
Sitat av immolo Vis innlegg
Hold deg unna alle bærbare med AMD/ATI-grafikkort, med mindre du har testet maskina med Linux på forhånd og vet at det fungerer godt. Mange av kortene deres kjører ustabilt og ineffektivt, både med frie og produsenteide drivere. Det er høy sannsynlighet for at Linux + AMD-grafikkort vil tappe batteriet ditt for energi langt raskere enn nødvendig, i bytte mot verdiløs varmeproduksjon som grenser til overoppheting, selv når maskina ikke er i bruk.

Kilde: erfaring med 4 modeller fra henholdsvis HP, Acer, Compal og Samsung. Forresten: sky sistnevntes billigmodeller som pesten hvis du bruker Linux, uansett grafikkprosessor.
Vis hele sitatet...
Jeg har akkurat samme erfaring med min Multicom Xishan. Billigmodeller fra samsung bør man vel styre unna uansett hva man installerer på dem.
Sitat av immolo Vis innlegg
Hold deg unna alle bærbare med AMD/ATI-grafikkort, med mindre du har testet maskina med Linux på forhånd og vet at det fungerer godt. Mange av kortene deres kjører ustabilt og ineffektivt, både med frie og produsenteide drivere. Det er høy sannsynlighet for at Linux + AMD-grafikkort vil tappe batteriet ditt for energi langt raskere enn nødvendig, i bytte mot verdiløs varmeproduksjon som grenser til overoppheting, selv når maskina ikke er i bruk.

Kilde: erfaring med 4 modeller fra henholdsvis HP, Acer, Compal og Samsung. Forresten: sky sistnevntes billigmodeller som pesten hvis du bruker Linux, uansett grafikkprosessor.
Vis hele sitatet...

Kjører Ubuntu på en mellomklasse Samsung laptop med AMD/ATI-grafikkort og kjenner meg ganske igjen i din beskrivelse. Merker at den vifta jobber ganske hardt og en del varmeutvikling, selv med få prosesser gående, noe som igjen fører til lavere batterilevetid i forhold til da jeg hadde Windows 8. Uten om det syns jeg det er stabilt, og føler absolutt ingen savn til Microsoft.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av henningxt Vis innlegg
Kjører Ubuntu på en mellomklasse Samsung laptop med AMD/ATI-grafikkort og kjenner meg ganske igjen i din beskrivelse. Merker at den vifta jobber ganske hardt og en del varmeutvikling, selv med få prosesser gående, noe som igjen fører til lavere batterilevetid i forhold til da jeg hadde Windows 8. Uten om det syns jeg det er stabilt, og føler absolutt ingen savn til Microsoft.
Vis hele sitatet...
Ta en runde med powertop. Det kan gjere underverk.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Thinkpads er generelt sett utmerka.
Vis hele sitatet...
Er Lenovos ideapads noe tess?
Trådstarter
31 0
Hva med Multicom sine pcer? Er de noe tess?
Alle disse burde fungere ganske bra mtp valg av Intel komponenter og Nvidia skjermkort i de som har det.
http://www.multicom.no/Kraftig-lapto...pfd=pvk-e0b853
Trådstarter
31 0
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Alle disse burde fungere ganske bra mtp valg av Intel komponenter og Nvidia skjermkort i de som har det.
http://www.multicom.no/Kraftig-lapto...pfd=pvk-e0b853
Vis hele sitatet...
Hva med disse? http://www.multicom.no/Gaming-laptop/cat-c/c1000042
Dell Vostro, Lenovo thinkpad eller HP elitebook

Jeg er stor fan av Lenovo X2xx, men det er vel smak og behag. Benytter en X220 nå, og er storfornøyd

Spille gjør man på stasjonære ^^
Sitat av prolly Vis innlegg
Hva med Multicom sine pcer? Er de noe tess?
Vis hele sitatet...
Jeg har stort sett dårlige erfaringer med maskiner fra multicom. Har selvsagt vært borti verre jern og servicen er god. Men de har aldri helt innfridd forventingene. Har faktisk en multicommaskin fra en kamerat på sykebesøk nå i jula; vi får se om jeg får den på bedringens vei, men jeg tviler. Men, for all del - min egen laptop er også fra multicom, og er nå snart fire år gammel. Den funker jo stort sett fortsatt fint, men jeg har aldri vært særlig fornøyd med den. Dog heller ikke særlig misfornøyd, men det virker som en mager trøst siden den kosta 12k som ny. Jeg vil ikke anbefale multicom, men jeg har muligens litt for høye forventninger.
4 år er lang tid og det er forskjell på hver modell. Men jeg forstår ikke hvorfor en gaming laptop et ønsket.
Trådstarter
31 0
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
4 år er lang tid og det er forskjell på hver modell. Men jeg forstår ikke hvorfor en gaming laptop et ønsket.
Vis hele sitatet...

Jeg har stor tro på linux kompabilitet i fremtiden og noen hardcore gamer er jeg nok ikke.
Skjønner ikke hva som er så galt med Acer jeg. Sitter på en 12 år gammel Acer med linux. Det er et distro som jeg ikke husker navnet på en gang, har også testet ubuntu på den. Ikke et eneste problem, installerer alle drivere selv.. til og med Logitech G710+ tastaturet funker med alle funksjoner på den.
Sitat av Hutch Vis innlegg
Sitter på en 12 år gammel Acer med linux. Det er et distro som jeg ikke husker navnet på en gang
Vis hele sitatet...
hæ? du husker ikke navnet på distroen du kjører? Er som å være kristen og lure på hva det var for en bok man trodde på igjen.
Trådstarter
31 0
Hva med Asus sine maskiner?
Jeg henger meg på lasset og sier som de andre her at Lenovo Thinkpad er veien og gå.
Generelt så går jo det meste som har helt generisk hardware (Noe som billig-maskinene ofte ikke har).
Det skal nevnes at det ikke ALTID er problemer med juggel-maskiner men det er jo større sansynlighet for det, har i fire år kjørt Debian Squeeze (eller hvaden nå heter) med nyeste KDE som så ble oppgradert til Wheezy på en Acer Travelmate fra rundt 2007/2008 uten problemer i det heletatt.
Wi-fi kortet støtter til og med monitor mode slik at aircrack,airmon, aireplay og alt det der funker gull
Sist endret av varg300; 4. januar 2014 kl. 23:43.
Kjører Dell XPS + Linux. Har gått problemfritt.

Think Penguin selger både stasjonære og laptoper som skal være bygd for å funke optimalt med Linux, ferdig satt opp med Linux Mint.
Har ingen erfaring med de selv, men mener å huske prisene ikke var så ille da jeg titta innom sidene en gang i tia.
http://www.linuxmint.com/store_computers.php
Shooting expert
BrageP's Avatar
Mine erfaringar etter å ha installert GNU/Linux på mange ulike maskiner dei siste åra:

Merket i seg sjølv er ikkje det viktigaste. Det er rett nok viktig når det er snakk om byggkvalitet, men sett bort frå sette er dei fleste laptopane sett saman av meir eller mindre dei same komponentane frå Intel, AMD, Nvidia, o.l.

Det ein bør fokusere på er kva komponentar som fungerer bra og ikkje.

Det eg veit er at Intel CPU, Intel GPU og Intel Wifi er det tryggaste valet. Alt anna kan fungere heilt fint.

Finn difor eit merke med god byggkvalitet med kun delar frå Intel.

Laptopen min kjøpte eg frå Multicom - ikkje verdas beste byggkvalitet, men OK. Alt fungerte ut av boksen med Debian Wheezy, og den går som ei kule.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av varg300 Vis innlegg
Jeg henger meg på lasset og sier som de andre her at Lenovo Thinkpad er veien og gå.
Vis hele sitatet...
Har tittet litt på Thinkpad edge som i øyeblikket er det eneste økonomisk sannsynlige alternativet, men forstår at den jevnt over ikke har samme byggekvalitet som resten av Thinkpad-seriene.

Sitat av BrageP Vis innlegg

Laptopen min kjøpte eg frå Multicom - ikkje verdas beste byggkvalitet, men OK. Alt fungerte ut av boksen med Debian Wheezy, og den går som ei kule.
Vis hele sitatet...
Var faktisk ganske bra specs på et par av de multicom maskinene, skal vurdere en slik en.
Trådstarter
31 0
Sitat av BrageP Vis innlegg
Mine erfaringar etter å ha installert GNU/Linux på mange ulike maskiner dei siste åra:

Merket i seg sjølv er ikkje det viktigaste. Det er rett nok viktig når det er snakk om byggkvalitet, men sett bort frå sette er dei fleste laptopane sett saman av meir eller mindre dei same komponentane frå Intel, AMD, Nvidia, o.l.

Det ein bør fokusere på er kva komponentar som fungerer bra og ikkje.

Det eg veit er at Intel CPU, Intel GPU og Intel Wifi er det tryggaste valet. Alt anna kan fungere heilt fint.
Vis hele sitatet...
Den lille erfaringen jeg har med linux på laptop er at jeg har hatt store driverproblemer med ATI skjermkort. Det med driverinstallasjon og denne type ting.

http://www.mpx.no/asus-f550lb-156-hd-matt/795007#!

Dette er en grei pc, synes dere ikke? Eneste minuset her ser ut til å være batterilevetiden.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av prolly Vis innlegg
Den lille erfaringen jeg har med linux på laptop er at jeg har hatt store driverproblemer med ATI skjermkort. Det med driverinstallasjon og denne type ting.

http://www.mpx.no/asus-f550lb-156-hd-matt/795007#!

Dette er en grei pc, synes dere ikke? Eneste minuset her ser ut til å være batterilevetiden.
Vis hele sitatet...
Tja, denne er kanskje betre: Du slepp Microsoft-skatten sidan den leverast utan OS, og du slepp å tenkje på produsenteigde grafikkdriverar, sidan du har skjermkort frå Intel:

http://www.multicom.no/Xishan-W550S-...0561/p10627142
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitter selv med en HP EliteBook 8530w hvor alt bare har funket. Byttet til SSD før jeg installerte, men det skal ikke ha noe også.

Har nå også brukt 4 forskjellige "mobilt-bredbånd"-USB-thingies, alle har det bare vært å plugget i så har de funket.
Har litt bedre batterilevetid nå, enn på Windows.

Eneste probleme er hver gang samboer, eller de få venner jeg har som ikke kan data bruker den er det "høh? kor e internætt?"
Sist endret av hayer; 2. februar 2014 kl. 13:06.
:-)
"den maskina har ikke internett, vennligst bruk din egen maskin". :-)
Stortsett alle funker fint. Men det er litt interessant å bemerke at de nye Apple Macbook Pro Retina kan kjøre med kun fri programvare (minus BIOS). Dette inkluderer frie drivere til trådløs- og skjermkort. De er atpåtil relativt billige med tanke på maskinvaren (Haswell).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Satte nettopp opp en S200E med Ubutnu 12.04LTS, og det spinner som eff med en liten SSD i stedet for den treige snurredisken som sto der. <10sek bootuptid og alt ser ut til å virke direkte, inkludert ta-på-skjerm
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Kjører ubuntu på en acer aspire e1 571 funker som et olja lyn. Enestee er at bluetooth ikke funker, men det brukte aldri jeg uansett.