Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 6927
Hei!

Er nå i forsvaret og dimmer i desember. Så da tenkte eg at eg skal kjøpe meg ein skikkelig pc når eg dimmer (helst..)

Budsjettet vil nokk ligge på 30,000 - 35,000 kr. Dette er ikkje ein jobb-pc, men hovudsaklig berre gaming og kanskje litt videoredigering osv. Tenkte å kjøpe meg ein dyr pc fordi eg kan, "thats it".

Dette er jo veldig lenge til, desember 2014. Men eg liker å lese litt på andre sine builds og tanker, som også kan gi meg ideer om kva eg vil kjøpe. Så tenkte det kunne vert stilig å lage ein tråd der dei som vil skrive kva dei ville kjøpt med eit budsjett på 30-35k kr og korfor. Eventuellt kva du har nå

Her er vertfall kva eg vil ha så langt:
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...ListId=1367570
  1. Straumforsyning: Corsair AX 1200i
  2. Hovudkort: ASUS Sabortooth Z87, 1150 socket
  3. Skjermkort: 2stk. Gigabyte GeForce GTX 780Ti 3GB PhysX "GHz Edition"
  4. Prosessor: i7 4770k 3.5Ghz haswell
  5. Ram: Corsair Vengeance DDR3 1866MHz 32GB CL10 Kit w/4x 8B, CL10
  6. Lagring:
    • 1stk. Samsung SSD 840 PROSeries 128GB
    • 2 - 3stk. Samsung SSD 840 PROSeries 256GB
    • 1stk. WD Desktop Black 3TB SATA 6Gb/s
  7. Skjerm: Asus 24" LED VG248QE 1920x1080
  8. Kabinett: Usikkert, kanskje hightower..

Grunnen til 3TB hdd er fordi eg skal ta backup kvar uke eller annakvar dag, samt server for enkelte filer og backup for laptoppen min.

Kom gjerne med feedback, siden eg kanskje begynner å kjøpe før sommeren også. Veit at dette kan virke litt teit ettersom det kommer eindel nytt før starten på 2015, men eg har så mykje dødtid i forsvaret og vil veldig gjerne lese om andre sine drømmekjøp eller nåverende pc setups. Hadde vert "flotters"


PS. beklager "skriveleifs"!
Bytt ut strøm forsyningen til noe billigere å bedre.

eks: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1040390 eller http://www.prisjakt.no/product.php?p=1339091 eller http://www.prisjakt.no/product.php?p=1033634

Enda flere her: http://www.diskusjon.no/index.php?sh...1569444&page=1

Legg til en vannkjøler for CPU også
Sist endret av Litago1; 23. mars 2014 kl. 16:14.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Bytt ut strøm forsyningen til noe billigere å bedre.

eks: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1040390 eller http://www.prisjakt.no/product.php?p=1339091 eller http://www.prisjakt.no/product.php?p=1033634

Enda flere her: http://www.diskusjon.no/index.php?sh...1569444&page=1

Legg til en vannkjøler for CPU også
Vis hele sitatet...
Har lest meg opp på vannkjølere og tenker one-in-all holder, usikker da om eg skal kjøpe corsair h55, h60 eller kanskje h110i?
Noe slikt er mitt forslag.

Skjønner virkelig ikke hva du skal med en PC til 30K, men hvis du vil så vil du
Nå er nok mine preferanser og behov ikke helt like dine, men dersom jeg skulle bygd svindyr PC så hadde jeg endret følgende:

Ikke tatt så av på SSD-er. Sikkert kjekt å ha, men jeg mistenker at gevinsten ved å kjøre 3 SSD-er i RAID er minimale ved normalt bruk.

Kjøp et bra kabinett. Kvalitet og funksjoner er viktig, men se også på temperatur og støy.

Kjøp deg skikkelig skjerm, mus og tastatur. Jeg hadde kjøpt én 27" eller noe sånn, av god kvalitet. Kanskje to, eller en ekstra 24". To-skjerm-oppsett er fantastisk. Jeg sverger også til mekanisk tastatur, og de er ikke svindyre heller lengre.

Kjøp deg et skikkelig headset. Jeg ville kjøpt hodetelefoner til et par tusen (sennheiser f.eks.) og en skikkelig bordmikrofon.

Det er fint og flott med vanvittig strømforsyning, men husk at PC-en din ikke blir noe bedre. Så lenge den er god nok (med margin), er alt fint. Bruk en kalkulator. Men jeg støtter kjøp av modulær.

Kjøp skikkelig kjøling. Vannkjøling får du vurdere selv, jeg er fornøyd med skikkelig viftekjøling. Kjøp skjermkort med forbedret kjøleløsning.

Bra RAM er viktigere enn mye RAM, til vanlig bruk i det minste. Godt mulig din løsning er begge deler.
Byttet PSU, GPU og ram. Valgte ønsket skjerm og kabinett. Takker for svar!

Leste meg litt opp på PSU nå og innser at eg virkelig ikkje trenger 1200i for 2way sli

https://www.komplett.no/k/shoplist.a...ListId=1369795
Det oppsettet du setter opp nå for 30k, koster ikke mer enn 10ish i desember. DVS er tråden ganske ubrukelig.
Innen den tid så har Haswell-E, Broadwell, Maxwell og kanskje 300 serien til AMD kommet ut.
Sist endret av Mkvarner; 23. mars 2014 kl. 18:55.
Hvis du trenger backup av filer, så er det ikke på lokal maskin du har de. Kjøp et NAS for den funksjonen. Ellers blir det bare kopier som er like sårbare for problemer som alle andre filer hvis noe galt skjer.

http://www.dustinhome.no/product/501...e-nas-no-disk/ + 4x 3/4TB-disker skulle gi deg plenty av lagringsplass.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hvis du skal bruke 30k i slutten av 2014 så vil markedet være endret.

DDR4 + Quad HD vil være "vanlig" da. Legg litt kronasj i skjerm. "Ingen" vits å bruke 10-15k på skjermkort.
Hvorfor bare en skjerm når du først slår til med to 780?
Sitat av uaexed Vis innlegg
"Ingen" vits å bruke 10-15k på skjermkort.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype deg?

Kommer til å bruke halve budsjettet nesten på skjermkort. dropper gtx780 ned til 1000kr per kort så er jo det berre fint, da kjøper eg alt for berre 22k

Sitat av Bruflat Vis innlegg
Hvorfor bare en skjerm når du først slår til med to 780?
Vis hele sitatet...
Sjekk igjen, det er 2stk
Sist endret av Fyllingz; 23. mars 2014 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hager Vis innlegg
Det oppsettet du setter opp nå for 30k, koster ikke mer enn 10ish i desember. DVS er tråden ganske ubrukelig.
Vis hele sitatet...
Det oppsettet han setter opp nå for 30k, i desember, kostet 30k for ca halvt år siden. DVS ikke en jævla dritt.
Før du vet ordet av det så kan de 30,000 kronene kjennes ganske bortkastet ut.
Det er nesten klin umulig og spå sin egen framtid, så en sikkerhetsbuffer i banken kan være meget fornuftig.
Så mitt tips er: kjøp deg en pc til 8,000 la de resterende 22,000 få hvile på en sparekonto. Den pcen du får for 8,000 er mer enn nok til å spille alt av dagens spill.

Det er kanskje ikke svaret du håpet på, men det er det svaret du trenger.
Jeg snakker av smertefull livserfaring
Jeg er laptop-mann og ville kjøpt denne.


De resterende 10k ville jeg invistert i bil, aksjer eller lignende.
Om du først skal bruke 30k, så legg 15 av dem i to gode skjermer, og MYE i vannkjøling og lyddemping som du kan bruke om igjen i den neste pcen du skal kjøpe.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Jeg personlig ville brukt maks 12-13k, og spart resten til senere, når du merker at noe begynner å slite bytter du ut det, da får du mye mer for pengene.

Du får vurdere selv hvor mye cash du skal bruke, men vedmindre du skal ha en rigg av "episke proporsjoner" just cuz burde du ikke bruke så mye.
Har du virkelig bruk for 2 skjermkort? 1 GTX 780Ti er mer enn nok, men at du hiver på enda en til så blir dette ganske drøyt mener jeg. Dette skjermkorte er da dagens topp kort som man finner på markedet og kjører ganske lett på de nyeste og krevende spill uten problemer.

Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor alle skal bruke SSD som lagring O.o For min del så holder det egentlig helt fint med vanlige interne harddisker for lagring, de er da ikke akkurat outdated bare på grunn av at SSD er "inne" nu... Å bruke så mye penger på ssd som lagring blir bare dumt.

Vær fornuftig å bruk pengene på det du egentlig har bruk for. Halver budsjettet ditt og ha de resterende pengene til fremtidige oppgraderinger osv.
folkens! han spør om råd til kjøp av pc, ikke hvordan dere vil bruke 30k........
Sitat av krikro Vis innlegg
folkens! han spør om råd til kjøp av pc, ikke hvordan dere vil bruke 30k........
Vis hele sitatet...
Kun delvis riktig, han skal ikke kjøpe PC før alle delene er utdaterte.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Bytt ut strøm forsyningen til noe billigere å bedre.

eks: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1040390 eller http://www.prisjakt.no/product.php?p=1339091 eller http://www.prisjakt.no/product.php?p=1033634

Enda flere her: http://www.diskusjon.no/index.php?sh...1569444&page=1

Legg til en vannkjøler for CPU også
Vis hele sitatet...
Jeg har AX760 selv og det er hands down den soleklart beste strømforsyningen jeg har hatt. Viften står stille til den når 50% belastning (aldri?) og selv ved 800W ligger 12V fjellstabilt uten rippel. Dog er det støynivået og effiktiviteten som setter denne i en annen liga enn de andre...

Det jeg ville kuttet på er skjermkort, jeg har 2x GTX 660 OC og kan spille BF4 på ultra med 60 FPS og jeg ser ikke poenget i å ha 500 "FPS" i et eller annet spill. Bra nok er bra nok. Grunnen til at jeg valgte såpass "svake" skjermkort i SLI er for å kunne flashe BIOS slik at de er "vifteløse" (0 rpm) når jeg ikke spiller.

Min PC koster en brøkdel av 30k men drar alt på max og er i praksis helt lydløs (2x Corsair SPD120-vifter på radiator som snurrer på ~300 RPM er det eneste som lager lyd).

Mitt råd:

Kjøp en Corsair AX, men 1200W blir overkill og best effektivitet er på rundt 50% tror jeg, så jeg ville gått for AX860 om jeg skulle ha veldig gode skjemkort.

Dropp det ene skjermkortet og kjøp skjermkort #2 før neste generasjon kommer, så sparer du lett en del penger + unødvendig støy.

Hvorfor bruke SSD til lagring? Kjøp heller en 0.5-1TB (om du på død og liv skal kaste penger ut av vinduet) SSD og ha alt av ting du bruker der, så bruker du 3tb til "rusk" som du kan miste, evt. kan du sette opp noe backup hvis du er redd for å miste noe... anbefaler deg å ha backup på en annen fysisk plassering gjennom f.eks BtSync.

32 GB RAM er total waste, men ... whatever floats your boat.. jeg har 16GB, har skrudd av swap og er fortsatt aldri i nærheten av å gå tom..

Mitt beste råd er å bruke 20k på et råskinn av en PC og så sparer du resten og oppgraderer slik at du slipper å ha et avdanket "tidligere råskinn" stående om et par år...

Og strømforsyningen ville jeg bare byttet til hakket under, altså 860W, av rent pragmatiske årsaker De strømforsyningene er rå...

Og edit:

Angående kabinett, ville jeg valgt Fractal Design, selv om de kostet det dobbelte. Uforståelig at de klarer å lage slik kvalitet til en slik pris... men igjen, jeg liker ikke "flashy" kabinett.. Det er ikke større enn nødvendig, men stort nok (Define R4 til ATX i alle fall)
Sist endret av Antagonist; 24. mars 2014 kl. 21:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hager Vis innlegg
Kun delvis riktig, han skal ikke kjøpe PC før alle delene er utdaterte.
Vis hele sitatet...
Aner ikkje kva du snakker om. Krikro er på sporet.
Men takker fortsatt for andr epersonlige meininger, har åpent sinn om prisen og delene

Sitat av Antagonist Vis innlegg
Jeg har AX760 selv og det er hands down den soleklart beste strømforsyningen jeg har hatt. Viften står stille til den når 50% belastning (aldri?) og selv ved 800 [...]
ig støy.

[...] TX i alle fall)
Vis hele sitatet...
Takker for denne!
Har oppdatert lista btw, berre 16gb ram
3tb hdd er altfor mykje siden eg sletter alt eg ikkje lengre trenger

Men eg klarer ikkje å bruke 1tb på vanlige saker, og eg elsker loadinga på ssd thihihi er så raskt :3

Er vell berre ein ssd weirdo, skal revurdere hdd. Sparer jo mye peng då

Her er lista btw:
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...ListId=1369795

Sitat av Gulingen Vis innlegg
Har du virkelig bruk for 2 skjermkort? 1 GTX 780Ti er mer enn nok, men at du hiver på enda en til så blir dette ganske drøyt mener jeg. Dette skjermkorte er da dagens topp kort som man finner på markedet og kjører ganske lett på de nyeste og krevende spill uten problemer.

Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor alle skal bruke SSD som lagring O.o For min del så holder det egentlig helt fint med vanlige interne harddisker for lagring, de er da ikke akkurat outdated bare på grunn av at SSD er "inne" nu... Å bruke så mye penger på ssd som lagring blir bare dumt.

Vær fornuftig å bruk pengene på det du egentlig har bruk for. Halver budsjettet ditt og ha de resterende pengene til fremtidige oppgraderinger osv.
Vis hele sitatet...
Liker tankegangen. Men 2stk gtx780 køyrer på rundt 120fps om eg husker rett?
Kommer til å spille crysis 3 og annet som er mykje meir krevende og vil ikkje oppdatere for kvart nytt spill som har utrolig grafikk hehe

Så liker å vere litt over det så trengs for da veit eg at dette varer nokon år.
Sist endret av Fyllingz; 24. mars 2014 kl. 21:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Liker tankegangen. Men 2stk gtx780 køyrer på rundt 120fps om eg husker rett?
Kommer til å spille crysis 3 og annet som er mykje meir krevende og vil ikkje oppdatere for kvart nytt spill som har utrolig grafikk hehe

Så liker å vere litt over det så trengs for da veit eg at dette varer nokon år.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder GPU, så har jeg som sagt 2x GTX 660 OC i SLI, og svakere CPU til spill. Dette er nok til 60 (vSync på, så vet ikke hvor mye jeg KUNNE fått) FPS (1080p) på ultra i BF4, så 1x780 Ti skulle holde en god stund. Vi snakker tross alt om et skjermkort til > 5000,- her.

Hvis du vil ha mest mulig for pengene kjøper du 2 brukte skjermkort 670/680 og kjører dem i SLI til du har behov for noe mer enn en penisforlenger Bra ytelse i SLI med kepler og siste drivere fra nvidia, så det er bare å finne noen som liker å kaste penger ut av vinduet

3x680 tilsvarer sånn ca 2x780 Ti, men det gjelder å finne noen er dust nok til å oppgradere f.eks 2x680 og selge unna.. alternativet er å kjøpe 1x780 Ti og vente til neste generasjon kommer, for så å snappe 1-2 ekstra for halve prisen...

Og tillegg;

Jeg tror Corsair AX er vifteløse til de når 70% av maks effekt, altså er AX860 vifteløs opp til 600W. Sammenlignet med min gamle Corsair (HX) som var bra en gang er det stor forskjell. AX blir knapt varm og jeg har aldri hørt den lage en lyd...
Sist endret av Antagonist; 25. mars 2014 kl. 03:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Jeg har AX760 selv og det er hands down den soleklart beste strømforsyningen jeg har hatt. Viften står stille til den når 50% belastning (aldri?) og selv ved 800W ligger 12V fjellstabilt uten rippel. Dog er det støynivået og effiktiviteten som setter denne i en annen liga enn de andre...

Det jeg ville kuttet på er skjermkort, jeg har 2x GTX 660 OC og kan spille BF4 på ultra med 60 FPS og jeg ser ikke poenget i å ha 500 "FPS" i et eller annet spill. Bra nok er bra nok. Grunnen til at jeg valgte såpass "svake" skjermkort i SLI er for å kunne flashe BIOS slik at de er "vifteløse" (0 rpm) når jeg ikke spiller.

Min PC koster en brøkdel av 30k men drar alt på max og er i praksis helt lydløs (2x Corsair SPD120-vifter på radiator som snurrer på ~300 RPM er det eneste som lager lyd).

Mitt råd:

Kjøp en Corsair AX, men 1200W blir overkill og best effektivitet er på rundt 50% tror jeg, så jeg ville gått for AX860 om jeg skulle ha veldig gode skjemkort.

Dropp det ene skjermkortet og kjøp skjermkort #2 før neste generasjon kommer, så sparer du lett en del penger + unødvendig støy.

Hvorfor bruke SSD til lagring? Kjøp heller en 0.5-1TB (om du på død og liv skal kaste penger ut av vinduet) SSD og ha alt av ting du bruker der, så bruker du 3tb til "rusk" som du kan miste, evt. kan du sette opp noe backup hvis du er redd for å miste noe... anbefaler deg å ha backup på en annen fysisk plassering gjennom f.eks BtSync.

32 GB RAM er total waste, men ... whatever floats your boat.. jeg har 16GB, har skrudd av swap og er fortsatt aldri i nærheten av å gå tom..

Mitt beste råd er å bruke 20k på et råskinn av en PC og så sparer du resten og oppgraderer slik at du slipper å ha et avdanket "tidligere råskinn" stående om et par år...

Og strømforsyningen ville jeg bare byttet til hakket under, altså 860W, av rent pragmatiske årsaker De strømforsyningene er rå...

Og edit:

Angående kabinett, ville jeg valgt Fractal Design, selv om de kostet det dobbelte. Uforståelig at de klarer å lage slik kvalitet til en slik pris... men igjen, jeg liker ikke "flashy" kabinett.. Det er ikke større enn nødvendig, men stort nok (Define R4 til ATX i alle fall)
Vis hele sitatet...
AX 760 og 860 er veldig bra PSUer, AXi er derimot ikke bra. Er ikke samme OEM, AX er Seasonic mens AXi er noe annet så de har ikke noe med hverandre å gjøre.
Sist endret av Litago1; 25. mars 2014 kl. 04:30.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
AX 760 og 860 er veldig bra PSUer, AXi er derimot ikke bra. Er ikke samme OEM, AX er Seasonic mens AXi er noe annet så de har ikke noe med hverandre å gjøre.
Vis hele sitatet...
Kan du sei litt meir om korfor du syns AXi ikkje er bra?
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...ListId=1370512

Trur dere at gtx 780 ti Ghz er verdt det? Kommee uansett til å bruke softwsre frå msi eller asus for overklokke.
Sist endret av Fyllingz; 25. mars 2014 kl. 10:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Kan du sei litt meir om korfor du syns AXi ikkje er bra?
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...ListId=1370512

Trur dere at gtx 780 ti Ghz er verdt det? Kommee uansett til å bruke softwsre frå msi eller asus for overklokke.
Vis hele sitatet...
Den har ikke gjort d bra i reviews i forhold til pris, du kan få mye billigere PSU's som er av bedre kvalitet. hadde AXi vært MYE billigere kunne den vært et helt ok valg, men til den prisen får du MYE bedre PSUer. AX er forresten billigere å holder høyere kvalitet enn AXi

AX og AXi er fra forskellige produsenter

Edit: Slo kanskje litt hardt ned på AXi her, som holder relativt bra kvalitet men, den har noen problemer når det kommer til build quality og den er vell mer gold enn platinum ifølge tester. Poenget er for det den koster får du en PSU av bedre kvalitet til en billigere penge, så ingen som virkelig har greie på PSU's ville kjøpt den.
Sist endret av Litago1; 25. mars 2014 kl. 11:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Den har ikke gjort d bra i reviews i forhold til pris, du kan få mye billigere PSU's som er av bedre kvalitet. hadde AXi vært MYE billigere kunne den vært et helt ok valg, men til den prisen får du MYE bedre PSUer. AX er forresten billigere å holder høyere kvalitet enn AXi

AX og AXi er fra forskellige produsenter
Vis hele sitatet...
Leste meg litt opp på dette, ser at AX er meir stabil, og mens AX har nokon ting som AXi ikkje har, så har AXi annet som AX ikkje tilbyr. Men om eg bestemmer meg for 860W så tar eg nokk AX versjonen etter ditt innslag. Så takker for den

Eg har også hørt at det kan ver smart å kjøpe psu som ikkje trenger å køyre fullt med tanke på lengre levetid. Siden vi snakker nokon hundre kroner i forskjell så står eg midlertidig fortsatt ved valget av 1000w.

Det eg tenker nå, er å kjøpe 1 skjerm istedenfor 2. Og 1 skjermkort istedenfor 2. Lager heller berre ei oppgraderingsliste til seinere, om eg trenger den


Hovudpakke:
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...ListId=1369795

Oppgraderings-pakke:
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...ListId=1370546


Er nedi 22.5k kr nå noko som er fantastisk!

Edit: har gløymt av mus og tastatur

Nokon som kan anbefale nokon? Gir faen i utsjående (nesten) så lenge det har lav responstid. Vil ha lite delay så moglig
Sist endret av Fyllingz; 25. mars 2014 kl. 11:56.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Leste meg litt opp på dette, ser at AX er meir stabil, og mens AX har nokon ting som AXi ikkje har, så har AXi annet som AX ikkje tilbyr. Men om eg bestemmer meg for 860W så tar eg nokk AX versjonen etter ditt innslag. Så takker for den

Eg har også hørt at det kan ver smart å kjøpe psu som ikkje trenger å køyre fullt med tanke på lengre levetid. Siden vi snakker nokon hundre kroner i forskjell så står eg midlertidig fortsatt ved valget av 1000w.

Det eg tenker nå, er å kjøpe 1 skjerm istedenfor 2. Og 1 skjermkort istedenfor 2. Lager heller berre ei oppgraderingsliste til seinere, om eg trenger den


Hovudpakke:
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...ListId=1369795

Oppgraderings-pakke:
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...ListId=1370546


Er nedi 22.5k kr nå noko som er fantastisk!
Vis hele sitatet...

Ønsker du en PSU på 1000W som er noe av det eller beste du får som heller ikke koster skjorta kjøper du denne her. Skal du bare ha 1 skjermkort derimot holder det med 700W versjonen til 1100 kroner, eventuelt AX 760.

https://www.komplett.no/cooler-maste...00w-psu/791776
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Skal du kjøpe skikkelig strømforsyning kjøper du Be Quiet Dark Power. Tysk kvalitet. Les reviews på de, de er helt utrolig gode. Jeg selv brukte billigmodellen når jeg hadde en mining rigg. (1000w powerzone)
Sitat av uaexed Vis innlegg
Skal du kjøpe skikkelig strømforsyning kjøper du Be Quiet Dark Power. Tysk kvalitet. Les reviews på de, de er helt utrolig gode. Jeg selv brukte billigmodellen når jeg hadde en mining rigg. (1000w powerzone)
Vis hele sitatet...
Ja mye fra Dark Power holder grei kvalitet, men langt ifra bedre enn andre topp modeller. Mange modeller er faktisk ganske dårlige pris takk i betraktning.

PRO 10 Serien er vell kanskje den eneste serien de har som er blandt "eliten".

Synd ikke HardCorp har fått kloa i noen av disse PSuene, da ahdde vi virkelig fått sett hvor "bra" de egentelig er.

TS: Gå for V-Serien til Cooler Master om du vil ha noe av det beste som er på markedet i dag for en billig penge.
Sist endret av Litago1; 25. mars 2014 kl. 12:12.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Ønsker du en PSU på 1000W som er noe av det eller beste du får som heller ikke koster skjorta kjøper du denne her. Skal du bare ha 1 skjermkort derimot holder det med 700W versjonen til 1100 kroner, eventuelt AX 760.

https://www.komplett.no/cooler-maste...00w-psu/791776
Vis hele sitatet...
Den såg fin ut.. nå gjer du livet mitt vansklig altså!
Sist endret av Fyllingz; 25. mars 2014 kl. 12:11.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Den såg fin ut.. nå gjer du livet mitt vansklig altså!
Vis hele sitatet...
http://www.jonnyguru.com/modules.php...tory6&reid=344

Les review av den her

The Good:

managed Platinum efficiency in cold testing
better than excellent voltage stability
handled forty-six degree weather
outstanding build quality
fantastic ripple suppression

The Bad:

not a thing
Vis hele sitatet...
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Eg har også hørt at det kan ver smart å kjøpe psu som ikkje trenger å køyre fullt med tanke på lengre levetid. Siden vi snakker nokon hundre kroner i forskjell så står eg midlertidig fortsatt ved valget av 1000w.
Vis hele sitatet...
Hvor har du hørt det fra at du ikke skal kjøre på maks på grunn av levetid? Uansett har du lite å bekymre deg over, 5 års reklamasjon og jeg er sikker på at Corsair lever minst det dobbelte. Det du BØR være klar over (som faktisk er viktig) er at de fleste gir best effektivitet rundt 50% load:

Corsair AX 860:

http://tpucdn.com/reviews/Corsair/AX860/images/efficiency.jpg

Cooler Master Platinum:

http://tpucdn.com/reviews/CoolerMaster/V850/images/efficiency.jpg

Og for sammenligningen, AXi 1200:

http://tpucdn.com/reviews/Corsair/AX1200i/images/efficiency.jpg


Og angående vifte:

Corsair AX:

http://tpucdn.com/reviews/Corsair/AX860/images/fan_noise.jpg

Cooler Master Platinum:

http://tpucdn.com/reviews/CoolerMaster/V850/images/fan_noise.jpg

Disse to er ca tilsvarende hverandre, og her er en siste link med et system som ligner det du skal kjøpe:

http://www.guru3d.com/articles_pages..._review,4.html

129W idle og 608W under full load. Hvis du ser på kurvene ser du at den er lydløs (passivt kjølt) så lenge du ikke spiller og ved 600W ca 93% mot 92% virkningsgrad. I praksis betyr dette (7/6)% mer varme eller ca 17%.

Poenget er; ikke kjøp større PSU enn du trenger (AX860 drar "alt" og har fortsatt mye ekstra å gi).

I tillegg har ax en rippel på 23.6mv på 110% Load, mot Cooler Masters 34.2mv. Begge klarer det fint, men AX sin lave rippel tyder på at den har enda litt mer å gå på.

Begge er gode PSU'er som fikk henholdsvis 9.6 og 9.4 som karakter med alle faktorer medregnet, pluss

http://www.techpowerup.com/images/editorschoice.gif

Du får gjøre som du vil, men det er direkte dumt å kjøpe en 1200W Psu..

Jeg finner ikke tall på akkurat dette, men vil tro 860 har en effektivitet på rundt 90% ved "idle", mot 1200 sine kanskje 87%. 95% av tiden brukes i denne modusen, og et hopp fra 10% til 13% i effekttap vil gjøre en del forskjell. Egentlig hadde du sikkert klart deg med AX760, men med 2x780 Ti ville jeg kanskje gått for 860.

Uansett, legg fra deg alle gamle myter du har hørt og se på tester og tallene. Øker virkningsgraden fra f.eks 85% til 93% minsker effekttapet fra 15% til 7%, som gir halve varmeutviklingen.

Du får gjøre som du vil, og det er mange gode strømforsyninger her, men få når opp mot 94% i effektivitet, og Corsair sine har i tillegg veldig gode vifter de få gangene de brukes.

Nå har jeg brukt alt for mye tid på dette, og du velger det du vil uansett, men håper det kan hjelpe noen...

Tillegg:

Det er forresten Seasonic som lager PSU'ene til Corsair, og Seasonic er i all hovedsak enda dyrere...

Corsair har også 7 års garanti på disse produktene... ingen grunn til at de ikke skal leve 2-3 ganger dette, og spesielt siden den eneste mekaniske delen ikke er i bruk 95% av tiden...

Jeg vil tippe at mitt system bruker ~100W idle og da er det greit å ha AX sine ~90% i virkningsgrad i stedet for f.eks CX sine ~80%. Det er tross alt en 100% økning i varmeutvikling som må bort...

Og edit2

Jeg husket feil tall, full load skulle være 617W med 2x780 Ti. Men...

Our test system is based on a power hungry six-core Intel Core i7-3960X Extreme Edition Sandy Bridge-E based setup on the X79 chipset platform. This setup is overclocked to 4.60 GHz on all cores. Next to that we have energy saving functions disabled for this motherboard and processor (to ensure consistent benchmark results). We'll be calculating the GPU power consumption here, not the total PC power consumption.
Vis hele sitatet...
2x780ti på samme CPU/HK som TS nevner vil nok ligge i underkant av 600W på full load, med overklokking av skjermkort kanskje 700W, men selv med AX860 er det GODE marginer (selv AX760 fungerer veldig bra på greit over 800W) og AX860 klarer i praksis nesten 1000W så med mindre man skal kjøre 4-way SLI eller noe annet er 1200W og lignende bare tøys...
Sist endret av Antagonist; 25. mars 2014 kl. 16:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Antagonist: Feil, Seasonic lager ikke mange av PSUene til Corsair, de lager kun AX 760 og 860 av de som enda er i produksjon. Alle de andre seriene inkludert AXi er ifra andre dårligere OEM's.

Det er KUN AX 760, 860 og CS serien fra Corsair som er bra i forhold til pris av PSUene de gir ut i dag..

CX serien er av CWT som mest lager billig skrap.

CS serien er av GreatWall som er bra for penga da de er billige.

RM serien er av også av CWT og noen få modeller er ifra Chicony Power Technology som er crap.

AX serien er bladning av Seasonic som regnes for beste OEM og flextronic som er helt okay

Axi serien er bare flextronic som er helt ok
Sist endret av Litago1; 25. mars 2014 kl. 17:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Antagonist: Feil, Seasonic lager ikke mange av PSUene til Corsair, de lager kun AX 760 og 860 av de som enda er i produksjon. Alle de andre seriene inkludert AXi er ifra andre dårligere OEM's.

Det er KUN AX 760, 860 og CS serien fra Corsair som er bra i forhold til pris av PSUene de gir ut i dag..

CX serien er av CWT som mest lager billig skrap.

CS serien er av GreatWall som er bra for penga da de er billige.

RM serien er av også av CWT og noen få modeller er ifra Chicony Power Technology som er crap.

AX serien er bladning av Seasonic som regnes for beste OEM og flextronic som er helt okay

Axi serien er bare flextronic som er helt ok
Vis hele sitatet...
Jeg var litt rask i formuleringen, men jeg mente at Seasonic lager de to jeg anbefaler, altså AX760 og AX860. Ellers er det mange flere enn de som lages (eller i alle fall har vært laget) av Seasonic, blant annet HX-serien opp til 650W. Min 5+ år gamle HX-520 er f.eks produsert av Seasonic, men de er vel utgått

Uansett, poenget var at de to jeg anbefalte er noe av det beste du kan få for pegene, og man får fordelene av at de er "vifteløse" i praksis, unntatt når man kjører på max, men da vil nok GPU/CPU-kjøler uansett overdøve PSU.

Seasonic Platinum-520 Fanless 520W koster mer, har lavere ytelse i W og er riktig nok lydløs hele veien, men har ikke den unike balansen av å være vifteløs ved "normal bruk" og bare bruke vifter når det trengs.

Som jeg viste er effektiviteten til disse PSU'ene også helt i toppsjiktet, pluss at de har veldig jevne spenninger uten nevneverdig rippel helt opp til 110% belastning.

Anbefalingen står med andre ord, og spesielt med tanke på oppsettet TS foreslår, så vil f.eks AX860 være et veldig godt valg.

Ellers er jeg enig i at f.eks CX-serien til Corsair er "dårlig" men man får det man betaler for... har aldri sett meg tilbake verken når det gjelder HX-520 i sin tid eller AX-760 nå.

Jeg tipper at forskjellene på Seasonic Platinum-860 og Corsair AX860 i all hovedsak er kosmetiske, og at hovedforskjellen er at Seasonic sin koster ~35% mer...

Sitat av uaexed Vis innlegg
Skal du kjøpe skikkelig strømforsyning kjøper du Be Quiet Dark Power. Tysk kvalitet. Les reviews på de, de er helt utrolig gode. Jeg selv brukte billigmodellen når jeg hadde en mining rigg. (1000w powerzone)
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet bruker Be Quiet Seasonic som OEM på de kraftigste PSU'ene og FSP på de lavere.. "problemet" er at f.eks 850W-versjonen er en generasjon bak f.eks Corsair AX860 fra Seasonic (tror jeg).

Uansett, både FSP og Seasonic lager PSU'er i toppsjiktet så man kan ikke bomme stort, men AX860 er i alle fall "siste" fra Seasonic for en billigere penge enn om man skulle kjøpt en med "Seasonic" på....
Sist endret av Antagonist; 25. mars 2014 kl. 20:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er litt usikker nå, men ville dere heller gått for ax 860w istedenfor cooler master v1000 med 1000w?
Er berre 100kr i forskjell.
Sist endret av Fyllingz; 25. mars 2014 kl. 20:34.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Er litt usikker nå, men ville dere heller gått for ax 860w istedenfor cooler master v1000 med 1000w?
Er berre 100kr i forskjell.
Vis hele sitatet...
Skal du ha 1 kort går du for Corsair AX760 eller Cooler Master V700.

Skal du ha 2 kort går du for V850, V1000 eller AX860. Uansett hva du velger av disse får du SUPER kvalitet

XFX ProSeries Black Edition selges også på komplett, den er også blandt eliten og som V og AX serien noe av det beste som finnes
Sist endret av Litago1; 25. mars 2014 kl. 20:42.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Skal du ha 1 kort går du for Corsair AX760 eller Cooler Master V700.

Skal du ha 2 kort går du for V850, V1000 eller AX860. Uansett hva du velger av disse får du SUPER kvalitet

XFX ProSeries Black Edition selges også på komplett, den er også blandt eliten og som V og AX serien noe av det beste som finnes
Vis hele sitatet...
Men V850 (og andre Seasonic 850W OEM-produkter) er en generasjon bak AX860 og andre Seasonic 860W OEM-produkter (tror jeg).

http://tpucdn.com/reviews/CoolerMaster/V850/images/efficiency.jpg

http://tpucdn.com/reviews/CoolerMaster/V850/images/fan_speed.jpg

Du mister effektivitet, passiv kjøling 95% av tiden (to av de viktigste faktorene) pluss at den er dårligere på rippel++. Det du sparer er en hundrelapp, men jeg ville lett casha ut 100,- for å få siste generasjon.

Til sammenligning, AX860:

http://tpucdn.com/reviews/Corsair/AX860/images/efficiency.jpg

Og som jeg linket til tidligere vil et oppsett med 2x 780ti ligge på ca. ~600W på full load, og ingen av PSU'ene over vil ha noe problem med det. AX860 har ~93% effektivitet der og klarer å dra opp mot 1000W om det skulle være krise, selv om ingen ting tilsier at det skulle bli et behov for det.

Jeg ville valgt Corsair sine AX på grunn av pris/ytelse/passiv kjøling i idle, men uansett hva man velger av de som er foreslått får man en god PSU... å gå over AX860 ser jeg heller ingen grunn til med mindre man har tenkt å ha 3x eller 4x SLI med high-end skjermkort, noe som er uaktuelt for de fleste...

Ellers vil "selv en AX760" dra oppsettet til TS uten problemer, men det er jo alltid greit å ha litt headroom og prisforskjellen er ikke stor..

Uansett ender du opp med Seasonic OEM, men 860W er bedre over hele fjøla... og både Seasonic og Corsair har en løsning som kjører vifteløst på idle /lav load...
Dette er en av de dummeste trådene jeg har sett. Her har vi en som er skikkelig lei av å være i militæret og skal belønne seg heftig når han kommer ut. Jeg håper det går over om et par mnd.

Uansett, kjøp skjerm med 1920x1200-oppløsning.
Du trenger ikke flere små SSD-er, kjøp heller en stor.
Bruk ekstern harddisk til backup. Eller du kan leie lagring på nettet. Hvis PC-en din blir stjålet, kortsluttet eller brenner ned så mister du jo backupen.
Du trenger ikke to stk av det råeste skjermkortet, det er smør på flesk.

Du får en gamer-pc som kjører 95% av alle spillene på maximum til under 10000. Skal du begynne å studere så trenger du en bra laptop. Og hva med lappen og bil? (retorisk spørsmål)
V-serien (2013-2014) er 1-2 år nyere AX serien (2012) så at V-serien samt ALLE andre Seasonic utgivelser bruker en eldre OEM versjon enn en utgitt i 2012 selv på PSU's som slippes i dag stemmer nok ikke. Det som teller mest i en strømforsyning derimot er helt klart kvaliteten på kondensatorer. Det er denne som slites mest å har en strøm forsyning ustabil kodensator styrer du unna. I overall kvalitet ligger AX og V-serien ca helt likt oppe på toppen sammen med flere andre som XFX pro black, Antec HCP, Seasonic, Eneermax Platina osv.

History: Anngående Corsair så ble de kjennt som det beste merke å handle PSU's fra når de først kom ut på markedet. Da hadde de nemelig BARE PSU's fra Seasonic så de stitle veldig bra i tester og folk kunne si kjøp Corsair PSU da får du kvalitet uansett. I dag derimot har de mye dårlige greier fra andre OEM's å lever mest på et fallende ryktet. XFX er det nye "corsair" i dag å de leverer kun kvalitet over hele fjøla i alle prisklasser og bruker bare Seasonic OEM.

Når d kommer til TS sitt valg blir d ca samme resultat uansett hva han velger når det kommer til slike vellbygde PSU's. Alle de jeg har nevnt leverer SUPER kvalitet og er blandt de beste i verden.

Står d mellom V700 og AX760 ville jeg helt klar gått for AX760, men står d mellom V1000 og AX860 ville jeg nok heller lent meg mot V1000.
Sist endret av Litago1; 26. mars 2014 kl. 04:28.
Sitat av J McDonald Vis innlegg
Dette er en av de dummeste trådene jeg har sett. Her har vi en som er skikkelig lei av å være i militæret og skal belønne seg heftig når han kommer ut. Jeg håper det går over om et par mnd.

Uansett, kjøp skjerm med 1920x1200-oppløsning.
Du trenger ikke flere små SSD-er, kjøp heller en stor.
Bruk ekstern harddisk til backup. Eller du kan leie lagring på nettet. Hvis PC-en din blir stjålet, kortsluttet eller brenner ned så mister du jo backupen.
Du trenger ikke to stk av det råeste skjermkortet, det er smør på flesk.

Du får en gamer-pc som kjører 95% av alle spillene på maximum til under 10000. Skal du begynne å studere så trenger du en bra laptop. Og hva med lappen og bil? (retorisk spørsmål)
Vis hele sitatet...
Det personlige som ikkje angår tråden, lappen, bil, etc. Gidder eg ikkje å kommentere.

Angående ssd; Eg kjøper 2stk 256gb istadenfor 1stk. 512gb ssd. Det er fordi eg kommer til å sette opp alt av software slik arbeidsoppgåven blir fordelt på begge ssd'ene, da blir dei enda litt raskere. Tenke dette er greit og smart ettersom det blir mykje videoredigering, og annet av filoverføringer. Ellers tviler eg på at eg kommer til å merke store forskjellen, så skjønner korfor du sei det.

Om du leser tråden så ser du at det er nå 1stk gtx 780 ikkje 2stk.

Ekstern backup, av enten hdd eller nettlagring blir det nokk.
Jeg vil og bare si om du skal bruke mye penger på PC, legg en del i skjermen. Selv har jeg PC til 7000 og skjerm til 6000

Trenger ikke bruker så mye, men 2-3k er minimum syntes jeg for en bra skjerm, om du skal bruke så mye på en PC.
Sist endret av Litago1; 26. mars 2014 kl. 12:41.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Det personlige som ikkje angår tråden, lappen, bil, etc. Gidder eg ikkje å kommentere.
Vis hele sitatet...
Men det du kan kommentere, er hvorfor du vil blåse vekk alle dimmepengene på en unødvendig påkostet PC?

Kan du ikke se for deg noe som gjør at det kan være bra å ha lagt seg opp noen kroner når du er ferdig med militæret? Eller er du så sikker på at mams ordner opp i alt de neste årene uansett?

Jeg skjønner at det er digg å få tredve tusen flygende rett inn på konto helt uten videre. Og jeg vet at du er myndig og kan gjøre akkurat som du vil. Men har du virkelig tenkt nøye gjennom dette? Det å bruke alle pengene dine på en datamaskin er faktisk noe av det dummeste og mest kortsiktige du kan gjøre.

Den siste påstanden der må du gjerne motargumentere, hvis du kan. Hvis svaret derimot blir "fordi jeg vil - og siden jeg fikk dimmepenger; fordi jeg kan", så viser det bare hvor dumt det er.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Men det du kan kommentere, er hvorfor du vil blåse vekk alle dimmepengene på en unødvendig påkostet PC?

Kan du ikke se for deg noe som gjør at det kan være bra å ha lagt seg opp noen kroner når du er ferdig med militæret? Eller er du så sikker på at mams ordner opp i alt de neste årene uansett?

Jeg skjønner at det er digg å få tredve tusen flygende rett inn på konto helt uten videre. Og jeg vet at du er myndig og kan gjøre akkurat som du vil. Men har du virkelig tenkt nøye gjennom dette? Det å bruke alle pengene dine på en datamaskin er faktisk noe av det dummeste og mest kortsiktige du kan gjøre.

Den siste påstanden der må du gjerne motargumentere, hvis du kan. Hvis svaret derimot blir "fordi jeg vil - og siden jeg fikk dimmepenger; fordi jeg kan", så viser det bare hvor dumt det er.
Vis hele sitatet...
1. Sjølv om dere synes det er kjempegøy å leike mamsen (som du kalte det) så er dette ikkje kva eg spørr om i tråden
2. Dette er ikkje dimmepengene mine. Sjølv om det hadde det vert dimmepengene så hadde eg hatt igjen 10k kr igjen.
3. Grunnen til eg kjøper stasjonær etter forsvaret er fordi eg ikkje kan ta med meg stasjonær inn på kaserna 0.o
4. Dimmepengene vil eg ha inn på sparekonto ettersom eg skal ta utdanning som dataingeniør eller spillprogrammerer eller noko i den dur.
5. Fornøgd?
5.1 Visst ikkje gå å klag ein anna plass. Eg skjønner i den forstand at dere prøver å hjelpe, men med dissa frekke kommentarene om mamsen og styr så klarer eg ikkje å tanke noko annet enn at du berre liker å klage.

Sitat av Litago1 Vis innlegg
Jeg vil og bare si om du skal bruke mye penger på PC, legg en del i skjermen. Selv har jeg PC til 7000 og skjerm til 6000

Trenger ikke bruker så mye, men 2-3k er minimum syntes jeg for en bra skjerm, om du skal bruke så mye på en PC.
Vis hele sitatet...
Kva skjerm og pc er det du har?
Sist endret av Fyllingz; 26. mars 2014 kl. 16:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg vil anbefale deg Samsung eller Philips sin 4K skjerm for menigmann.

Begge er 28" og koster mellom 5000 og 5400 NOK.

Samsung

Philips

Komplett har satt forventet leveringsdato til mai på begge skjermene. (De vil mest sannsynlig ha gått ned i pris til du kjøper. Det vil også mest sannsynlig være andre, bedre skjermer på markedet før du kjøper.)

Ha is i magen, det er fint å planlegge noe slikt som dette for det er jo gøy å skulle bygge seg et råskinn av en pc.

Jeg selv har oppgradert min pc jevnt og trutt over mange år. Tror jeg først fikk en pc bygget av min far for 9 år siden.
Det har blitt puttet litt penger i maskinen og per i dag har jeg følgende specs:

Intel i5 3570k @4.5 ghz
Coirsair Vengance LP 1600 mhz 8gb
Samsung 840 Pro 128gb (en av de råeste diskene på markedet, per nå er kanskje bare pci-express og EVO bedre enn denne)
Agility 3 60gb (råeste disken på markedet når jeg kjøpte den)
Maxtor 320gb 7200rpm (hatt denne disken siden jeg fikk min først pc av min far)
ASUS P8Z77-V LX2 (relativt rimelig hk med støtte for overklokking)
Crossfire (2stk) XFX HD6970
Corsair CX750M - modulær "billig" psu
Fractal Design Define R2
Viftekontroller for 6stk vifter
Vis hele sitatet...
Sist endret av uaexed; 26. mars 2014 kl. 16:22.
Jeg har:

CPU: AMD FX-4100 @ 4,4 GHz
CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 Evo Push-Pull Config X2
MB: Gigabyte GA-970A-D3P
GPU: Sapphire 7770 1GB GDDR5 @ 1175/1400
RAM: Avexir DDR3 8GB 1600mhz (4GBx2)
SSD: Kingston V300 120 GB
HDD: Western Digital Green 1 TB 7200 RPM
HDD2: Western Digital Green 2 TB 7200 RPM
OS: Windows 8.1 64bit
PSU: Silverstone Strider Essential 600W
SPU: Sound Blaster Z
WIFI: TP-LINK TL-WDN4800
CASE: ZALMAN Z3 Plus Red LED Fans -2 Front Intake -2 Top Exhaust -1 Back Exhaust

Holder bra for mitt bruk

Anngående skjerm har jeg en 32 tommer 1080p Smasung som er 3-4 å gammel så ikke en skjerm jeg vil annbefale i dag, størrelsen blir også litt stor for mange, men jeg kunne ikke tenkt meg noe mindre egentelig.

Ønsker du gaming skjerm går du for en 27 tommer 120 hz TN panel. Ønsker du bra still bilde og farger går du for en 1440p IPS.
Sist endret av Litago1; 26. mars 2014 kl. 16:32.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Det personlige som ikkje angår tråden, lappen, bil, etc. Gidder eg ikkje å kommentere.

Angående ssd; Eg kjøper 2stk 256gb istadenfor 1stk. 512gb ssd. Det er fordi eg kommer til å sette opp alt av software slik arbeidsoppgåven blir fordelt på begge ssd'ene, da blir dei enda litt raskere. Tenke dette er greit og smart ettersom det blir mykje videoredigering, og annet av filoverføringer. Ellers tviler eg på at eg kommer til å merke store forskjellen, så skjønner korfor du sei det.

Om du leser tråden så ser du at det er nå 1stk gtx 780 ikkje 2stk.

Ekstern backup, av enten hdd eller nettlagring blir det nokk.
Vis hele sitatet...
Angående SSD så koster det litt ekstra å få 2x i stedet for 1x, og ytelsen er uansett helt sinnsykt bra så du vil garantert ikke merke noe forskjell i praksis.

På GPU vil du få flere FPS for pengene med et SLI-oppsett basert på GK104 i stedet for GK110 som 78x/Titan er basert på, i alle fall om du skal spille i f.eks 1920x1080. Det koster omtrent det samme (litt mindre) for 2x 770 enn 1x 780 Ti.

http://www.tomshardware.com/reviews/...ks,3663-5.html

På en annen benchmark i BF4 gikk 770 opp 77% i SLI, som tilsvarer ~94 FPS mot ~74 for 780 Ti, for litt mindre penger. Det er ikke mer enn ~22% mer der (varierer også fra spill til spill, men generelt vil du få bedre ytelse for mindre penger), men du får bedre kjøling på kjøpet (mindre støy). Fordelen med 1x780 Ti er at du kan supplere med et ekstra før neste generasjon kommer og få en fin boost i ytelse.

Hvis du ikke har tenkt å kjøpe et ekstra 780 Ti i fremtiden bør du heller kjøpe 2x770. SLI blir bedre og bedre med tiden og nye drivere, men det er mange faktorer her. Jeg hadde kjøpt 2x770 og flashet bios så de blir "vifteløse", men jeg er nok mer opptatt av (lite) støy enn de fleste...
@antagonist; det var nettopp det eg hadde lyst til! Å oppgradere seinere med ein gtx 780 ti

Men takker for rådet. Hadde ikkje nølet med 770 sli istaden 1stk 780ti om eg ikkje hadde andre planer.


Byttet nettopp ram nå. Gikk frå cl10 1866Mhz til cl8 1600Mhz. Woho.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg vil anbefale deg Samsung eller Philips sin 4K skjerm for menigmann.

Begge er 28" og koster mellom 5000 og 5400 NOK.

Samsung

Philips

Komplett har satt forventet leveringsdato til mai på begge skjermene. (De vil mest sannsynlig ha gått ned i pris til du kjøper. Det vil også mest sannsynlig være andre, bedre skjermer på markedet før du kjøper.)

Ha is i magen, det er fint å planlegge noe slikt som dette for det er jo gøy å skulle bygge seg et råskinn av en pc.

Jeg selv har oppgradert min pc jevnt og trutt over mange år. Tror jeg først fikk en pc bygget av min far for 9 år siden.
Det har blitt puttet litt penger i maskinen og per i dag har jeg følgende specs:
Vis hele sitatet...
Det er fristende. Men eg kommer til å satse på variable refreshrate frå dp 1.3 kommer ut før eg kjøper, eller ein gsync skjerm, eller noko med 144Mhz siden eg er hardcore gamer
Sist endret av Fyllingz; 26. mars 2014 kl. 18:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Oj! Ser ut som allergien min tar overhånd og kan bli for kraftig for at eg kan utføre førstegongstjeneste!

Da kan det hende det blir tidlig dim og ganske så snart ny pc!!
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...B-AABEAC24C02C

Lurer på om folk her har nokon kommentarer til kjøpet?
Skal prøve å komme meg under 20,000kr nå
Kjøp Z97 hovedkort istedenfor Z87 og H100i istedenfor H60