Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1496
Hei.
PCEN min var utrolig varm når jeg ikke gjorde noe istad, bestemte meg for å slå pcen av og på og ta en liten sjekk inni pcen. JEg la merke ti lat det hadde runnet kjølepasta (tror det var det som var der) på MSI greiene. Grunnen til at jeg sjekket inni kabinettet var pg jeg merket at pcen lå på 45-50 grader uten om at jeg gjorde noe. Før jeg slo av pcen hadde jeg fått noen killer og noe annet på K problemer som jeg lurer på om kjølepastaen som har runnet ned på gaming tingen kan ha forårsaket? Her er det et bilde;
http://oi39.tinypic.com/17svgp.jpg

Jeg satt opp kjølepasta forrige uke og kan garantere at det ikke var kjølepasta der da vi satt det opp. Jeg spilte Battlefield i en time istad på high, men pcen skal takle det siden dette er en dyr gaming pc. Har ikke så mye peiling, men såpass vet jeg. Hva kan det være, hva skal jeg gjøre? Noen tips? Kan jeg bare ta fingeren og ta det vekk eller vil det ødelegge noe? Kan dette være årsaken til at jeg fikk et par problemer istad?

Varmeste pcen har vært på er 67 grader etter at jeg satt opp vannkjølinga.
Sist endret av Hargrave; 5. desember 2013 kl. 19:34.
Ser ut som om det er kjølepasta. Hvor mye kjølepasta har du hatt på? Enten må du ha tatt på for mye eller så er cpu kjøleren ikke strammet rett slik at det er et glippe hvor det kan renne.

Uansett, det du bør gjøre er å fjerne det med en mikrofiber klut med isopropanol på. Dette har helt sikkert noe med problemene du hadde da kjølepasta som regel er ganske ledene pga metaller i pastaen for å gi den bedre varmeoverføring.
Er det alvorlig? Vil det skje noe om jeg ikke fjerner det? Vil helst ikke touche borti de greiene der ;(

Har mikrofiber klut ting som jeg har brukt til å vaske skjermen på pcn med, men vet ikke om jeg kan bruke den? Har ikke isopropanol

Btw; tok på hele den bitte lille tuben jeg fikk med vannkjølingen. Tok det på hele den cpu greia eller hva det er for noe. Dekket hele.
Sist endret av Hargrave; 5. desember 2013 kl. 20:05.
Hvorfor vil du ikke ta på det? Det er stor sannsynlighet for at dette kommer til å gi deg etter hvert permanente problemer om det ikke allerede har gjort det.
Sitat av Hargrave Vis innlegg
Btw; tok på hele den bitte lille tuben jeg fikk med vannkjølingen. Tok det på hele den cpu greia eller hva det er for noe. Dekket hele.
Vis hele sitatet...
HAha. No wonder then.

Ta det av. Du har vel dasspapir? Isopropanol, sprit, etc.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=d1e-34G3foo
Sist endret av enanthate; 5. desember 2013 kl. 20:16.
Du har tydeligvis tatt på for mye pasta, du bør ikke bare fjerne det som har tytet ned på grafikk kortet men også renset cpu og tatt på ny pasta. Det skal ikke mye til, en klump på størrelse med en liten ert er mer en nok.

Hvis du har på for mye pasta vil den gi kjøleren dårligere termiske egenskaper en om du hadde brukt rett mengde.
Undrer litt på hvordan det ser ut under der. Får nå håpe det ikke har kommet alt for mye på kanten og videre nedover til CPU'en.
Sitat av enanthate Vis innlegg
Vis hele sitatet...
OT: Utrolig teit at google viser meg reklame for en film som varer i ett minutt.

Anyways. Som alle andre sier; Du har tatt på alt for mye kjølepasta. Få fjerna alt, både fra cpuen og alle andre steder hvor det har rent. (runnet er ikke et ord). Så tar du på ny pasta, sånn som videoen viser. Da burde du være good to go! Happy gaming
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Den thermiske pasta´n leder strøm veldig godt. Mao. stor fare for kortslutning. Skru av maskinenen din med en gang, ta av cpu kjøleren din, og rens opp så godt du kan. Som de andre sier her, du har tatt på alt for mye. Du må påføre ny pasta når du er ferdig. Se video linken til enanthate. Det du også kan gjøre, er og stryke pastan utover med et kredittkort, i et så tynt lag som over hode mulig. Det skal være over hele flaten, men så lite som mulig. Mindre er faktisk bedre når det gjelder thermisk pasta.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
----------------------
Sist endret av Nemizz; 5. desember 2013 kl. 21:23. Grunn: Dobbelpost, hvordan gikk dette til? :P
Ufhm.. jeg fjernet det som hadde rent ut med dasspapir, ikke det smarteste. Tok vekk all kjølepastaen og gjorde slik at det var rent. Tok deretter på en liten klump med kjølepasta, smurte det ikke utover eller noe - så på en YouTube film. Syntes pcen har høyere temperatur, men ingen error eller noe. Tipper det funker? Vil sikkert gå ned etterhvert som kjølepastaen er mer fast eller whatever. Kanskje skulle ha ventet med å starta pcen? Vente kanskje kun i fem minutter. TOO LATE! xD Akkutt pc-operasjon forhåpentligvis fullført.

Sorry men et lite spørsmål; er det samme hvilken vei vannkjølingen er? Altså nå stikker slagene fra vannkjølingen (den store boksen med vifte foran) opp mot toppen på kabinettet mens den andre lille boksen som er på cpuen, der stikker vannledningene mot venstre-frambiten av pcen. Er det det samma?

BUMP! ^^ question above
Sist endret av Hargrave; 5. desember 2013 kl. 21:34.
Slangene på radiatoren (den delen som er festet til kabinettet) bør IKKE peke oppover, og helst peke nedover. Grunnen til dette er at det er alltid en liten luftboble i en lukket vannkjøling, og du risikerer støy og at det ikke kjøler like bra om pumpen på CPU'en prøver å dra vannet forbi den boblen. Det er forsåvidt det samme hvilken vei pumpa på CPU'en står, så lenge radiatoren er plassert høyere enn den. Tenk vann og luft og at luft stiger.
Sist endret av Astaroth; 6. desember 2013 kl. 18:15.
http://www.youtube.com/watch?v=TnyoJtv9Cx0

Og hvis du har lyst til å gjøre det riktig kan du følge denne:

http://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ
Sist endret av Shutupfool; 6. desember 2013 kl. 18:27. Grunn: La til mer info