Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6890
Jeg leier en hybel så sier utleier at jeg ikke har lov og oppbevare eller drikke alkohol, og at jeg blir kastet ut visst jeg gjør det.

Er dette lovlig? Virker da ikke mye rett å si hva folk kan drikke eller ha på hybelen som man leier?
Utleier kan som et utgangspunkt fastsette husordensregler. Imidlertid kan jeg vanskelig se at utleier kan fastsette en så inngripende regel som det du beskriver her. Men, utleier kan fastsette at du ikke har lov til å røyke inne i leiligheten. Videre vil eksempelvis mye fester kunne være et brudd på husordensregler om dette eksempelvis er forstyrrende for naboer.



Utleier kan aldri gå inn i leiligheten uten å gi deg varsel i rimelig tid på forhånd.


Med vennlig hilsen
Leieboerforeningen i samarbeid med ung.no
Vis hele sitatet...
Kilde: Kan utleier nekte meg å oppbevare alkohol og røyk?

9. Du kan ikke nekte leieboeren din å drikke alkohol.
Vis hele sitatet...
Kilde: Hva slags husordensregler kan utleier kreve?

SKIEN: Kan en utleier av fast eiendom nekte leietakerne å misbruke alkohol? Nei, svarer leder av Forbrukerrådet i Telemark, Terje Kili.
Vis hele sitatet...
Utleier vil ikke ha alkoholmisbruk
Sist endret av Turbolego; 27. august 2013 kl. 15:34.
Trådstarter
Hva burde jeg gjøre da? Blir tydeligvis kastet ut visst jeg har alkohol her på hybelen.

Edit: Når jeg leide hybelen så fikk jeg et ark hvor det står Husreglene å det står der at jeg ikke kan ha alkohol.
Sist endret av MadCroc; 27. august 2013 kl. 15:40.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Hva burde jeg gjøre da? Blir tydeligvis kastet ut visst jeg har alkohol her på hybelen.
Vis hele sitatet...
Si klart ifra at det har han ikke lov til. Dessuten har han ikke lov til å komme uanmeldt inn i hybelen du disponerer, så skal mye til at han ser det uansett.
ArbeidsledigProletar
Så dra ut da vel? Drikk hos venner?

Er jo ikke verdens undergang om du ikke kan drikke hjemme på hybel.
Om han kan nekte deg å drikke ved lov eller ei skal ikke jeg si, men ser ut som han ikke kan det ut i fra de andre svarene her.
Personlig ville jeg ikke gidda å krangle på det, mer trøbbel enn det du kan tjene på det. Å krangle med huseier er aldri noe smart og skaper mer problemer enn løsninger, spesielt når det er noe så trivielt som retten til å pilse.

I verste fall, gjør det inkognito, du trenger vel ikke å drikke deg dritings på hybelen?
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Hva burde jeg gjøre da? Blir tydeligvis kastet ut visst jeg har alkohol her på hybelen.

Edit: Når jeg leide hybelen så fikk jeg et ark hvor det står Husreglene å det står der at jeg ikke kan ha alkohol.
Vis hele sitatet...
vel da har du jo gått med på avtalen om å ikke drikke/oppbevare alkahol så hvorfor klager du ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Som notoneofthem sier, du har godtatt disse kravene når du skrev under på noe, og avtaler du selv har gått med på trumfer vel alle andre regler.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Som notoneofthem sier, du har godtatt disse kravene når du skrev under på noe, og avtaler du selv har gått med på trumfer vel alle andre regler.
Vis hele sitatet...
Nja, det er en sannhet med modifikasjoner. Man kan aldri avtale seg bort fra det som er nedfelt i norges lover.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av norboost Vis innlegg
Nja, det er en sannhet med modifikasjoner. Man kan aldri avtale seg bort fra det som er nedfelt i norges lover.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt, men så er ikke dette norges lover, spørsmålet blir da heller om eventuelle lover relatert til leiekontrakter kan trumfe ting som leietaker selv har skrevet under på.
Det hetter seg sånt at ein leiekontrakt kan ikke være dårlige for leietager enn hva som er nedfelt i husleieloven.
Dvs at utleier må føye seg etter lov verket. utleier kan heller ikke låse seg inn i en leilighet/hybel/hus uten at leieboer har blitt varslet i god tid. Så kommer definisjonen av god tid inn. Normalt sett så er det alt i fra 2-3dager til 14 dager.
H*n kan vell heller ikke nekte deg og ha alkohol i utleieobjektet. Men skal ikke si sikkert, Les deg opp på husleieloven, er min anbefaling
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er korrekt, men så er ikke dette norges lover, spørsmålet blir da heller om eventuelle lover relatert til leiekontrakter kan trumfe ting som leietaker selv har skrevet under på.
Vis hele sitatet...
§ 1-2. Ufravikelighet

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.


"
§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen"


spørs om å få drikke alkahol er rimelig eller ikke . uansett burde leietager forholde seg til ordensregler han viste om før han flyttet inn mener jeg
Altså, alkohol forbudet står bare i husreglene, men ikke i kontrakten?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Vil nok absolutt tro at du har loven på din side her, etter det jeg leser fra andre her i tråden. Å nekte deg å drikke alkohol i huset blir litt det samme som å nekte deg å drikke brus i huset, nettopp fordi det ikke er noe som plager andre såfremt du ikke overdriver det.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er korrekt, men så er ikke dette norges lover, spørsmålet blir da heller om eventuelle lover relatert til leiekontrakter kan trumfe ting som leietaker selv har skrevet under på.
Vis hele sitatet...
Jo, men husk at så lenge man leier så bor man i stedet og kan pretty much gjøre som om man er eier av stedet. Man kan ikke gjøre hva man vil, men husleier kan ikke ta seg til rette heller. Det er det imidlertid mange utleiere som gjør.

Så, dette kravet er en innskrenkning av leietakers frihet, og noe utleier ikke kan kreve. Selv om avtalen er inngått, så er grunnlaget ugyldig. Og slik skal det vøre, hvis ikke kunne utleiere bare ha satt opp de mest sinnsyke krav om at de f.eks kunne komme og gå som de ville, og siden dette er i alle huseieres interesse ville vernet om leietakere blir drastisk uthulet.

Uansett kan TS ha som mye sprit han vil, for huseier har ikke lov til å komme på uanmeldte inspeksjoner. Så dette 'forbudet' mangler ikke bare juridisk substans, det kan heller ikke håndheves.

Mest sannsynlig er det en klausul huseier bare har slengt med slik at hvis det oppstår fyll og spetakkel og purken kommer med gjør slutt på festen, så har han en litt bedre sak (tror han) hvis han skulle ønske å kaste deg ut. Dersom TS ikke er til bry vil huseier være rimelig spesiell om han gpr etter ham for å ha alkohol; da må han leie ut kåken på nytt, og det er et rent tapsprosjekt. Han er nok mer glad i penger enn han er i alkoholfrie hybler, serru.
TS: Du leier ikke tilfeldigvis hybel et visst sted i Nordfordeid? Dette høres veldig ut som en hybelvert jeg hadde der...
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hva med hybelhus da? Begge hybelhusene jeg har bodd på har hatt regler mot å drikke/oppbevare alkohol der. Er det annerledes om man er under 18/20?
Hva du kan gjøre?
1: Drit i å snakke med ham om dette, bare lat som ingenting.
2: Drikk alkohol likevel.
3: Få brev om utkastelse
4: Gå til advokat, ta med det Turbolego sier
5: ????????
6: Profitt!
Flisespikker
32 7
Sitat av MadCroc Vis innlegg
Hva burde jeg gjøre da? Blir tydeligvis kastet ut visst jeg har alkohol her på hybelen.

Edit: Når jeg leide hybelen så fikk jeg et ark hvor det står Husreglene å det står der at jeg ikke kan ha alkohol.
Vis hele sitatet...
Dra et annet sted på vors.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Hempz Vis innlegg
Dra et annet sted på vors.
Vis hele sitatet...
Vors? Hva hvis man vil ta seg en rolig pils hjemme etter skolen/jobben?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Vors? Hva hvis man vil ta seg en rolig pils hjemme etter skolen/jobben?
Vis hele sitatet...
vel da hadde du heller ikke leid en hybel som har sånne ordensregler, Ts kunne latt leiligheten gått til en annen alkaholfri leietager
Kan ikke bli nektet å gjøre ting som ikke er til særlig u-lempe for utleier (røyk, kjæledyr, bråk). Kontrakt eller ei har du ditt på ditt tørre når du sitter alene i leiligheten din og drikker for deg selv uten å plage noen.
Trådstarter
Sitat av Muradi Vis innlegg
Altså, alkohol forbudet står bare i husreglene, men ikke i kontrakten?
Vis hele sitatet...
Det står ingenting om alkohol forbudt i kontrakten bare på husreglene.
Hvorvidt det står i husreglene eller kontrakten har lite å si så lenge husreglene ble forelagt deg før du signerte kontrakten. Da vil de anses å være en del av kontrakten.

Dyrehold er spesielt fremhevet i lovverket, mens det forøvrig kan være litt uklart når det kommer til hvor inngripende ordensreglene er.

Det som kan tale i mot deg er dersom dette hybelhuset averteres som et alkoholfritt alternativ. Det vil da kunne ses på samme linje som en del kristne folkehøyskoler som også har alkoholforbud på sine internater.
I og med at du var klar over regelverket på forhånd vil det også være et spørsmål om dette anses som et forhold du kunne se bort fra, eller om det vil anses som at du her kunne valgt en annen hybel.
Trådstarter
doseren: Er ikke sikker på om jeg skjønner. Mener du at visst det er andre hybler i byen, som jeg kunne leid i stede for denne? Dette er den eneste hybelen jeg fant i byen.