Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2924
The Nerdrager
Skal flytte ut fra foreldrene mine om mindre enn en måned, og ser godt frem til dette! I den anledning har jeg ett ekstra rom som egentlig ikke blir brukt, og tenkte kanskje jeg kunne hive inn ett bord eller to og sette opp ett lite PC verksted / arbeidsbenk til diverse andre ting. Ser for meg at jeg kjøper inn noen brukte bord, samt det meste av utstyr fra Biltema eller et annet billig sted, da jeg er lærling og økonomien ikke strekker seg 100% til kvalitet.

Dette lille hjemmeverkstedet skal da brukes til casemodding og oppbygning av maskiner fra scratch for det meste. Kan da brukes til andre praktiske ting dersom jeg vil.

Ser for meg at jeg trenger:
- Loddeutstyr
- Nagleutstyr
- Hammer
- Skrujern sett
- Skrue sett
- Q-tips pakke til brushing av farger
- Tang
- Anti statisk armbånd eller matte
- Pussepapir av forskjellig kornstørrelse
- God belysning
- Ekstremt god stol!


Det er alt jeg kommer på i farten, derfor spørr jeg både erfarne PC byggere og moddere, hva har dere i deres verksted? Er det noe som er å anbefale, er det noe jeg ha?

Kan jo nevnes at jeg sikkert vil legge ut worklogs her senere og da Når jeg har fått komt igang og alt er klart !
Mvh Rediver

Fant ut at jeg postet i Windows..... Fail :s
Dremel kan være ganske nyttig
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Dremel, lakk, sag, sandpapir?

(ikke erfaren)
<?=getUserTitle()?>
* Tapetkniv
* Lednings stripper
* Lednings ruller, om du skal forlenge f.eks en vifte kabel
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
En drill og bor i diverse størrelser?

Edit: Samt en milliard diverse bits, gjerne flere av samme sort. Forbruksvare^^
Sist endret av CHillZoNE; 21. mars 2012 kl. 12:42.
stikksag, dremmel, hullbor, et godt sett med mindre bor, gjengetapper, tvinger, søylebormaskin,sandpapir av forskjellig grovhet. et godt sett med filer er også et must,.

og post bilder når du er ferdig.
Cookie Monstah ^_^
strips, for cabelmanagement =)
God og kraftig støvsuger.
Cookie Monstah ^_^
Sitat av meitemark Vis innlegg
God og kraftig støvsuger.
Vis hele sitatet...
kraftig støvsuger + pc komponenter = huff huff ( snakker av personlig erfaring )
Parkettetterligning
Et vanlig verktøysett med skrujern forskjellige skruer, drill egentlig.
Det du kan gjøre er å registrere et enkeltmannsforetak og ta imot oppdrag av folk som trenger hjelp med pc-er eller vil ha et råfett kabinett. Kan være greit med en liten ekstrainntekt. Samtidig som at du kan bygge deg et rykte som en hyggelig og flink fyr. Dette er spessielt gull verdt hvis du bor i et mindre område som en by. Faren min får for eksempel alltid noen oppdrag hvis han trenger det. Det å skape seg troverdighet blandt lokalområdet kan være utrolig lurt.
Cnc fres! Dremel, koordinatbord og søylebor?
Sitat av lordstian Vis innlegg
kraftig støvsuger + pc komponenter = huff huff ( snakker av personlig erfaring )
Vis hele sitatet...
den skal sikkert brukes til rydding og pynting
Cookie Monstah ^_^
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
den skal sikkert brukes til rydding og pynting
Vis hele sitatet...
håper det i alle fall ^^
Du kan jo også henge opp lapper litt rundtforbi at du tilbyr billig pc-reperasjon! Mange som ikke har noe som helst peiling på pc, og som ikke har råd til å levere den til et ''ordentlig'' verksted.
Sitat av meitemark Vis innlegg
God og kraftig støvsuger.
Vis hele sitatet...
Siste saken jeg hadde brukt på pc-komponenter...
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Siste saken jeg hadde brukt på pc-komponenter...
Vis hele sitatet...
Etter som han nevner casemodding, regner jeg med at det blir litt støv, og det er det siste jeg vil ha på mine komponenter. Derav en støvsuger.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Elektrotape
Utstyr til å repinne strømkontakter(molex fks)
Kabel-sleeves er kjekt å ha
Skruer, skiver og diverse spacere.
Løs PSU som jumpstartes via bryter(kjekt for å teste diverse ting slik som lys osv.)
Løse dioder, brytere og diverse ledningsbiter, samt krympeslange.
Isopropanol/noe lignende.
HDD- Dock

Plusser du på dette kan du være nok så selvstendig, og være på "basen" lang tid før du må ut å kjøpe flere ting, evt gå den lange distansen til døra/postkassa for å hente.
just a speck of dust
en liten trykkluft kompressor. (trenger ikke å være store greiene)
multimeter. (du kommer sikkert ikke å bruke denne så mye, men kjekt å ha i tilfelle kabelbrudd.)
en skjermstasjon med tastatur mus. etc. (greit hvis du skal boote for å teste feil eller installere os.)
ellers så kunne det også være kjekt med boot over nettverk. :3
absolutt nødvendig er jo en pc med internett, fy så kjekt å kunne sjekke ting, eller lete etter ideer kjipt å måtte gå inn i huset igjen for å sjekke ett mål
nødvendige ting:
pc-skjerm,tastatur og mus, (for testing)
eksternt cdrom, (incase interne er ødlagt)
bits sett. (ned til minste typen, slik at du kan skru opp laptoper også)
trykkluft på boks (for støv rensing)
antistatiske mater/sko, trenger ikke lenger til arm.(så lenge du holder på kabinettet er du safe)
el-tape
og noen komponenter som hdd, minne og cpu (for og teste om det er de som har feil)

Det er vertfall det jeg ville hat på mitt verksted
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
nødvendige ting:
pc-skjerm,tastatur og mus, (for testing)
eksternt cdrom, (incase interne er ødlagt)
bits sett. (ned til minste typen, slik at du kan skru opp laptoper også)
trykkluft på boks (for støv rensing)
antistatiske mater/sko, trenger ikke lenger til arm.(så lenge du holder på kabinettet er du safe)
el-tape
og noen komponenter som hdd, minne og cpu (for og teste om det er de som har feil)

Det er vertfall det jeg ville hat på mitt verksted
Vis hele sitatet...
Ta heller en... Kompressor eller hva enn det het, mye bedre enn å konstant måtte kjøpe nye bokser med trykkluft.
Små magneter som du kan magnifisere skrutrekkere så det blir enklere å skru inn små skruer.
Litt pyntegjenstander, smånips og duftlys.



Ellers så kan jeg anbefale avbitertang, gaffateip og strips (cable ties).
The Nerdrager
Trådstarter
Driver å ser på alle de fantastiske innleggene jeg har fått!
Setter pris på alt, og kommer med oppdatering til handlelisten jeg skal sette opp !
Takk igjenn ! Freak always delivers
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Kan tenke meg at en tur på biltema eller lignende kan være lurt

Liten kompressor vet jeg er utrolig kjekt hvis du får inn gamle pcer som er støvet ned.

Men ellers er jo store arbeidsflater i enten stå høyde eller i sittehøyde. Beste hadde vel hvert et stå-bord og et sitte-bord?

Stå bordet til og skru på kabinett og litt større oppgaver, mens sitte bordet til de finere tingene..

Godt lys er jo også viktig, helst også noen løse lamper du kan styre og flytte
Kanskje du også har behov for pc-skruer (?)
Før i tiden når jeg hev gamle stasjonære pcer så tok jeg alltid ut skrue fra kabinett døren og fra nettverkskortet osv. Det er vell mer og mer klips patent i dag, men du kan jo alltid få bruk for det.

Uansett så ønsker jeg deg lykke til med flyttingen og pc prosjektet ditt.
The Nerdrager
Trådstarter
Sitter da og trenger ett par komponenter som jeg hadde håpt noen av dere Freaks hadde hatt noen anbefalinger til:
- Diverse skruer [Skruer som brukes til komponenter i maskinen, og ofte brukes i kabinett, og oppbygningen]
- Anti statisk matte [Noen som tilbyr anti statiske matter til en helt rimelig pris, og en grei størrelse]
- Ledningsruller [Til elektronikk så klart, trenger nok ikke så altfor mye, men noen gode meter burde holde]
- Ministøvsuger [Til rengøring av maskinen, og komponenter, en liten håndholdt som kan komme seg inn i de minste kroker]
- Trykkluft kompressor [Gode og billige anbefalinger!]

AdolfCartman: Skal nok poste bilder av prosessen når jeg bygger opp mitt lille PC hjørne Er jo ett stort prosjekt i seg selv det der. Dersom jeg gkømmer meg ut, bare PM meg å push på Men flytter ikke ut før 15 april, så får ikke startet før da.

Tristen799: Det var en fantastisk ide, men som nybegynner vil jeg nok helst ta noen billige jobber hos venner, og kanskje reklamere litt på facebook når jeg har fått litt mer erfaring Men fantastisk ide, skal vurderes senere

TissemannX: Det blir vell regnet som svart arbeid Men som Tristen799 sa, så kan jeg jo registrere meg som ettmannsforetak, men blir nok ved senere anledning

Støvsuger: Det blir en del støv fra casemodding ja, men har nok en brukbar støvsuger allerede, så det trengs nok ikke Men takk for tipset allikevell

Skal også nevnes at for å få dette til så vil jeg jo jobbe som lærling 40% lønn, 50% i september, ta en nattjobb 2-3 kvelder i uka på en lokal butikk (Bor rett ved ett kjøpesenter i den nye leiligheten) samt jobbe annenhver helg vil jeg tro. Og i slutten av Mai, skal kjæresten flytte inn, så vi deler på leie og regninger

Og kan se for meg at jeg investerer i en Asus Tranformer pad eller en liten bærbar til informasjonsfinning. Har jo eventuelt gameren rett utenfor rommet om det ikke skulle holde Har ekstra skjerm + mus og tastatur til å teste hardware /Ferdige oppsett og

Og når det gjelder ting som lakk, sleeving og komponenter så vil nok det være noe jeg kjøper inn etter hvert som jeg trenger det, ettersom økonomien vil bli veldig presst av dette koselige lille prosjektet.
Skriver nå ett Word dokument om lokasjon og priser på tingene jeg skal kjøpe, så blir nok en handletur i mai etter lønningen min.Tenkte jeg skulle laste opp dokumentet når jeg har fått ferdiggjort det.

Til sist vil jeg bare si takk for alle konstruktive svar! Og håper flere vil komme med gode innlegg her!
Mvh Rediver!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Dette må gjøres når jeg flytter ut og! Få ei fin liten krok bare til meg og data, sammen med ett NAT og litt diverse, tenk å gjøre Casemods og PCbygging/fiksing uten noe skit.

Kan nevnes at ett sammenleggbart tastatur er fint å ha meg seg på bortejobber, gjerne med PS2 tilkobling.
The Nerdrager
Trådstarter
Vi har 2 store poser med PS2 adapters på jobb np
Men dette er nok en gamer/it persons våte drømm, og burde oppfylles Så go for it når du flytter ut
Skruer finner du på DealExtreme, linker til et sett som inneholder stort sett alt du trenger av skruer til en pc

Mtp kompressor moddet jeg en 12V bilkompressor fra clasohlson, egentlig for å fylle lyft i dekk, men etter å kappet og satt på nytt munnstykke funker den bra til å blåse ren en pc
Denne forsynes av en modifisert strømforsyning jeg hadde liggende hvis du lurte
Sitat av wigger Vis innlegg
Skruer finner du på DealExtreme, linker til et sett som inneholder stort sett alt du trenger av skruer til en pc

Mtp kompressor moddet jeg en 12V bilkompressor fra clasohlson, egentlig for å fylle lyft i dekk, men etter å kappet og satt på nytt munnstykke funker den bra til å blåse ren en pc
Denne forsynes av en modifisert strømforsyning jeg hadde liggende hvis du lurte
Vis hele sitatet...
God idè.
Har vært inne på tanken om å bygge om min booster til bilen. ( sånn hjelpestart til bil ) Mangen av disse har også en brukbar kompressor innebygget. Denne lager veldig lite støy og leverer mye luft om du bygger om dysen.
Skuffer med datautstyr/komponenter. Små og store skuffer.
The Nerdrager
Trådstarter
Ser ikke for meg at jeg har erfaring til å modde en kompressor
Men lednigsrull og statisk matte er noe av det jeg ser for meg at jeg kommer til å trenge
Antistatiske poser for reservedeler, HDD-dock for testing av disker, PSU-tester og kabeltester kan være fint å ha.