Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  73 7863
Heisann!

I lokale trakter har det vært en del diskusjon på hvor langt man burde gå når man skal støtte / beskytte / hjelpe venner og familie.

Jeg tenker da først og fremst på fysisk voldelige episoder (da vanlig snakking ikke pleier å gå så langt.)

Hva mener freakforum er grensen?

Sett det gjerne i denne malen:

Venner:
Veldig gode venner:
Familie:
_______________________________________________

Hvor langt ville du gått for å hjelpe et familiemedlem, ta foreksempel en bror eller søster blir utsatt for vold, trusler o.l.?

Rent hypotetisk!

Fyr løs!
Si noen hadde slått, trua, banka, eller gjort hva enn faen med lillebruttern eller søstra mi... Da hadde helvete vært løs for min del.
Jeg hadde gått med alt jeg har av utstyr og våpen for å gi jævlene en såpass omgang at de hadde vært tannlause og sett ut som om noen hadde etsa trynet deres i langlanglang tid etterpå.
Sist endret av fisk23; 16. august 2011 kl. 03:05. Grunn: skriveleif
Vel, jeg har hele 4 søstre. Jeg er storebror i familien og dere som har søstre, dere vet hvordan det føles. Jeg føler alltid jeg har ansvar over de, passer på at ingen blir mobbet eller behandlet urettferdig. Hadde noen rørt noen av søstrene mine, eller bare vært drittsekk generelt. Hadde jeg nok ikke tatt det så pent.
Familie som i broren min. Hvis noen hadde køddet med han(13) som f.eks gi han juling, eller true han så hadde slått sterkt tilbake.

Venner: Stilt opp med ord, kanskje fysisk. Kommer ann på situasjonen

Veldig gode venner: Det samme som familie
Venner kan du støtte hvis du kjenner dem/stoler på dem. "Hadde han gjort det samme for meg?" Hvis svaret er nei, så ikke gidd.

For familie og gode venner så kan jeg "drepe" for. Uansett om det er riktig/gal sak så skal en støtte familiemedlemmer.
Sist endret av Ivar; 16. august 2011 kl. 08:07.
Kommer helt an på situasjonen. Jeg har flere venner som er kjent for å være frekke i kjeften, spydige og rett og slett irriterende mot mennesker dem både har møtt og ikke møtt. Hvis en av vennene mine da hadde yppet på seg en kar eller to, så er jeg skeptisk på om jeg ville hjulpet. Man får det man betaler for vett.

Jeg har TO utrolig gode venner(Huztle og Mikael på forumet). Hvis noen hadde yppet med de to, så hadde jeg støttet dem for fullt, fordi jeg VET at ingen av dem leker tøffe, på noen måter!

Hvis noen hadde flydd på min 13 år gamle bror uten grunn, så hadde jeg rett og slett tatt tak i de/den skyldige og gåt alvorlig til verks. Lillebroren min er en utrolig koselig og snill kar og jeg kan ikke se for meg at han er frekk i kjeften mot andre.
Jeg hadde støttet famile og venner så langt som jeg hadde kunnet uten og bruke voldelige midler. Hadde nok tatt tak i personen som brukte vold, men hadde aldrig slått selv så samt det ikke var i nødverge(liv eller helse kan gå tapt), Hadde nok brukt måter jeg lærte på konflikthåndterings kurs for og slippe og slå. Vil ikke falle ned på dems nivå, tar heller og hever meg over det. :P
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Vel, jeg har hele 4 søstre. Jeg er storebror i familien og dere som har søstre, dere vet hvordan det føles. Jeg føler alltid jeg har ansvar over de, passer på at ingen blir mobbet eller behandlet urettferdig. Hadde noen rørt noen av søstrene mine, eller bare vært drittsekk generelt. Hadde jeg nok ikke tatt det så pent.
Vis hele sitatet...
Lillebroren min, nest yngst i familien, og med to storebrødre (inkl. meg) spurte meg en gang om hva jeg hadde gjort hvis noen kom og gikk løs på han uten grunn. Det er en del småkjeklete guttunger på skole vår, og han spurte meg etter at det hadde vært en "liten" episode. Jeg svarte at det kom jo an på situasjonen, men hvis det var en eller annen dust som begynte å sloss uprovosert hadde jeg spurt personen om vedkommende ikke ville slåss med en som hadde lyst? Deretter hadde jeg lagt vedkommende ned i bakken og holdt han fast han til han roet seg ned.

Generellt er jeg en personsom ikke bryr meg hvis andre begynner å yppe, men ignorerer dem eller spør hva de vil på en rolig måte. Hvis jeg skal beskrive meg selv, vil jeg si at jeg oppsøker ikke bråk, men hvis ikke det er noen andre utveier, og jeg må sloss, gjør jeg det 110% helhjertet.
Spørsmålet er jo nesten umulig å svare på fordi det avhenger jo totalt av relasjonen til den fornærmede part og den utøvende part.
Familie ville jeg gått så langt som nødvendig og litt til for å forsvare, uansett hendelsesforløpet i forkant.

Gode venner ville jeg forsvart så langt som nødvendig hvis de er urettmessig havnet opp i noe. Er de selv skyld i problemene ville jeg fortsatt forsvart de, om mulig med ord, men ikke vært angripende part.

Venner/bekjente ville jeg forsøkt å roe ned situasjonen. Vanskelig å gi ett tydelig svar her. Blir de urettferdig behandla så forsvarer/hjelper jeg.
Sitat av Essy Vis innlegg
Lillebroren min, nest yngst i familien, og med to storebrødre (inkl. meg) spurte meg en gang om hva jeg hadde gjort hvis noen kom og gikk løs på han uten grunn. Det er en del småkjeklete guttunger på skole vår, og han spurte meg etter at det hadde vært en "liten" episode. Jeg svarte at det kom jo an på situasjonen, men hvis det var en eller annen dust som begynte å sloss uprovosert hadde jeg spurt personen om vedkommende ikke ville slåss med en som hadde lyst? Deretter hadde jeg lagt vedkommende ned i bakken og holdt han fast han til han roet seg ned.

Generellt er jeg en personsom ikke bryr meg hvis andre begynner å yppe, men ignorerer dem eller spør hva de vil på en rolig måte. Hvis jeg skal beskrive meg selv, vil jeg si at jeg oppsøker ikke bråk, men hvis ikke det er noen andre utveier, og jeg må sloss, gjør jeg det 110% helhjertet.
Vis hele sitatet...
Ser den, hadde jo ikke akkurat slått ned en liten gutt på 10
Men jeg har en storesøster som er 1 år eldre enn meg og ei som er 1 år mindre. Når aldersforskjellen er såpass liten er det annerledes.
Jeg vet derimot ikke om jeg hadde gjort det samme med brødre, da jeg alltid har følt at de burde klare seg selv. Men hva vet vel jeg, har absolutt ingen peiling på brødre !
Foreldrene (familie) = Mamma, Pappa, Søster
familien: Tanter, onkler osv..

Trur jeg ikke hadde drept noen for og beskytte en en tante, onkel osv..
men foreldrene mine... kunne gjort hva som helst
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg kunne gått langt, men kanskje ikke så langt som Michael Scofield.
har tre mindre brødre, en søster, og en bror som er eldre enn meg. Mine søsken betyr mer enn meg selv, hadde noen gjort dem noe,hadde jeg ikke tatt det pent.

legger ved en sang jeg synes passer til følelsene jeg har for mine venner:

http://www.youtube.com/watch?v=bk4bbiRzuLU
Jeg stiller opp for de jeg er glad i eller liker, det være seg venner, familie eller en ny bekjent. Alt avhenger av situasjonen.

I en slåsskamp vil jeg la en venn ordne opp selv. Så lenge kampen er fair og avsluttes når en går i bakken eller gir seg, så er det min venns eget ansvar. er slåsskampen provosert frem av motparten og min venn ikke ønsker å slåss, så vil jeg steppe inn for å hjelpe. Men i utgangspunktet får man ordne opp selv så lenge det er "rettferdig".

Familie... Litt mer usikker. Om lillebroren min ypper til å slåss får han ordne opp selv, helt til motparten evt bryter de "vilkårene" jeg listet opp over. Men ser jeg noen banke opp broren min eller annen familie, så kan du banne på at de får en albue i ansiktet nesten uansett.
Venner:
Veldig gode venner:
Familie:

Når det gjelder venner er jeg jo der for de og sånt. Holder med dem i nesten alt, og hvis noen prøver seg på noe kødd hjelper jeg gjerne til med å roe ned drittsekken Veldig gode venner blir egentlig noe det samme, jeg skal ikke beskytte dem på liv og død, men jeg ville blitt med de som sagt. Å slå noen ut av bevisshet eller lignende hadde jeg ikke klart, og ser ikke vitsen hvis ikke det er 110 % "nødvendig"

Jeg har selv 4 søsken, der den minste er 5 år Såklart kan jeg ikke angripe folk på alderen hans, men det hender seg at jeg snakker til dem når det går over streken. I andre enden har jeg ei søster på 13 år, og hvis noen er jævlig mot henne får de høre og kjenne det, for å si det sånn.
Jeg gjorde omtrent dette for broren min ett par år tilbake, minus brannslukningsapparatet. Han har aldri blitt mobbet igjen av de i klassen sin.
For venner, venner, familie og de jeg liker kunne jeg dødd og drept for. Har selv yngre og eldre søsken...

Jeg har fått en del dritt oppigjennom tida og har veldig ofte hatt venner, bekjente som har støtta meg og gjort det de kunne for at ting skal være fair...
Jeg er av typen som hater krangler, diskusjoner, fighter der ting er unfair. Så er det noe som ikke er rettferdig så sier jeg ifra, stepper inn, sloss uavhengig hvor begestreit jeg er for vedkommende. Er tilhenger av at folk skal få ordne opp selv på en god, rettferdig, og sunn måte.
for venner å familie kan jeg gå veldig lang, orde opp i problemer for folk kan man kansje kalle det.
jeg har fått mye dritt å kjent det på kroppen selv, så hvis noen slenger dritt til folk jeg kjenner (eller meg) skal det jævli lite til før lunta er borte.
jeg tenker at man trenger ikke å banke folk halvt ihjel, men det er ikke noe galt i å gi folk noen blåmerker å skremme de hvis det trengs
Sist endret av xavi0n; 16. august 2011 kl. 16:25.
Lille søss ble løpt ned med et uhel på en ungdomsklubb engang, kastet han som løp på henne ned en skråning og gikk ned og fortsatte.
Forrige helg hadde dama til en kompis av meg vært utro, så kompisen min var passe forbanna på typen. Jeg vet ikke hvem som slo først, (hadde entotreåtteni øl innabords) men når jeg så vennen min slåss jumpet jeg på han andre å sendte han på legevakten med hjernerystelse etter 6-7spark i ansiktet.
Jeg kan ikke telle hvor mange ganger jeg har møtt opp for både gode og ikke så gode venner som har hatt voldelig stress. Jeg står bak meg og mine dermed basta!

Men la meg legge til et lite scenario!

Hva om en venn av deg flyr på en bedre kompis av deg?
Sist endret av Adrenalinex; 16. august 2011 kl. 16:25.
adrenalin: den va vanskelig men jeg har noen venner jeg har hatt lenge å vi har goldt sammen gjennom mye, jeg hadde lett banket opp en skolekompis for hn
Jeg ville bare forsvart/hjulpet søsken, foreldere og nær familie. Venner kan klare seg sjæl. Forklaringen på hvorfor det er slik er enkel nok.

Jeg deler 50% av genene mine med mine søsken og foreldere, samt mine hypotetiske barn. Derfor vil jeg alltid forsvare dem, ja til og med risikere livet mitt for dem, så lenge jeg redder i hvert fall 2 av dem. Dette er slike kalkulasjoner man bør gå gjennom før man foretar noe som helst som potensielt kan sette deg selv i fare. Bare energi kostnadene i en handling som tilsynelatende ikke er skadelig for deg, må være med i dette regnestykket.
Venner: Meh. kommer ann på om de ville gjort det samme for meg
Veldig gode venner: Ville nok gått ganske langt, om en av vennene mine blir banket opp skikkelig ville jeg nok vært med på en hevnaksjon
Familie: Om noen gjør noe kødd med min 2 år yngre bror, så pleier de å få igjen. Gjerne dobbelt.


Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Lille søss ble løpt ned med et uhel på en ungdomsklubb engang, kastet han som løp på henne ned en skråning og gikk ned og fortsatte.
Vis hele sitatet...
Hørtes litt ekstremt ut om det var et uhell.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg

Hvor langt ville du gått for å hjelpe et familiemedlem, ta foreksempel en bror eller søster blir utsatt for vold, trusler o.l.?
Vis hele sitatet...
Akkurat så langt som det er nødvendig å gå, og det har jeg også gjort ved en anledning.
Et svin som var sammen med min eldre søster hadde angivelig forgrepet seg på min yngre søster på 14 år.

Det hadde seg slik at jeg leide huset til denne fyren så min umiddelbare reaksjon var å sparke hull i stueveggen for så å få storebroren min til å kjøre meg opp til vedkommende som hadde låst seg inne hos min eldre søster.
Han nektet å forlate huset og han nektet å slippe noen inn.

Derfor ble inngangsdøren knust, og det samme kan man egentlig si om han.
Enkelt og greit.
Endte opp med at fyren lå midt i veibanen utenfor med trynet fult av snørr.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Underlig hvordan alle på nFF banker alle og enhver som fortjener det
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Syntes jeg leste i en annen tråd om hvor snille alle var og holdt seg unna trøbbel
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg

Hva om en venn av deg flyr på en bedre kompis av deg?
Vis hele sitatet...
Da prøver du og stoppe dem, uten og ty til vold, bare prøve å hold dem fra hverandre.

Så igjen: hva om vennen slå deg?

Da tar du igjen og ikke være like barnslig sånn og slå tilbake, bare hold roen og be han om og roe seg ned, slik er en ekte venn.
Om han ikke roe seg ned, så for du din andre venn til og trekke seg unna, bare gjør alt for og unngå vold
Sist endret av justastonedhuman; 17. august 2011 kl. 13:55.
Syns det først og fremst er teit å sloss, er som oftest en annen løsning eller andre alternativer på det meste.
Men av og til godt blandet med alkohol skjer jo dette, noe man gjerne ser eller hører om hver helg.
Jeg tror at flere av mine nærmeste kompiser hadde havna på legevakta om det ikke hadde vært for at vi sto sammen (ikke i slossing, men det å averge konfrontasjoner). Det at det står 2 karer bak den ene, når det har vært utveksling av ord mellom to stykk hjelper som oftest nok på å averge situasjoner
Sist endret av nasislike; 17. august 2011 kl. 14:19.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Ser den, hadde jo ikke akkurat slått ned en liten gutt på 10
Men jeg har en storesøster som er 1 år eldre enn meg og ei som er 1 år mindre. Når aldersforskjellen er såpass liten er det annerledes.
Jeg vet derimot ikke om jeg hadde gjort det samme med brødre, da jeg alltid har følt at de burde klare seg selv. Men hva vet vel jeg, har absolutt ingen peiling på brødre !
Vis hele sitatet...
Jeg føler litt ansvarsfølelse når det kommer syvendeklassinger som tror de eier hele skolen og tar det det de vil ha fra fjerdeklassinger... Men ellers så, har en lillesøster som er 7,5 år yngre enn meg. Og har endt opp med å ta på meg den aller sterkeste og mørkeste stemmen min og skjent ut og skremt tullinger i klassen hennes også. Hun vet alltid at jeg og min eldre bror (10 år eldre enn henne) er der...
Sitat av Essy Vis innlegg
Hvis jeg skal beskrive meg selv, vil jeg si at jeg oppsøker ikke bråk, men hvis ikke det er noen andre utveier, og jeg må sloss, gjør jeg det 110% helhjertet.
Vis hele sitatet...
Er enig i den der!
Visst noen hadde gått løs på meg hadde jeg dog ikke sett på det som en utvei å løpe vekk, så for meg er det ikke siste utvei. Da hadde det blitt sikta mot nese og skrittet med både armer og bein..
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Lille søss ble løpt ned med et uhel på en ungdomsklubb engang, kastet han som løp på henne ned en skråning og gikk ned og fortsatte.
Forrige helg hadde dama til en kompis av meg vært utro, så kompisen min var passe forbanna på typen. Jeg vet ikke hvem som slo først, (hadde entotreåtteni øl innabords) men når jeg så vennen min slåss jumpet jeg på han andre å sendte han på legevakten med hjernerystelse etter 6-7spark i ansiktet.
Jeg kan ikke telle hvor mange ganger jeg har møtt opp for både gode og ikke så gode venner som har hatt voldelig stress. Jeg står bak meg og mine dermed basta!

Men la meg legge til et lite scenario!

Hva om en venn av deg flyr på en bedre kompis av deg?
Vis hele sitatet...
Søstern din ble løpt ned ved et UHELL og du fyker løs på fyren og banker han opp????? wow....
DAMA til en kompis hadde vært utro, og kompisen din flyr på han DAMA var utro med??? og DU hjalp kompisen så det ble 2 mot 1???? wow... her snakker vi!
Stygt redd for at jeg hadde kommet med noen trøstende ord, for så å sette oss ned å se hva vi kan gjøre for å unngå en slik situasjon igjen.
Sitat av Kyosa79 Vis innlegg
Søstern din ble løpt ned ved et UHELL og du fyker løs på fyren og banker han opp????? wow....
DAMA til en kompis hadde vært utro, og kompisen din flyr på han DAMA var utro med??? og DU hjalp kompisen så det ble 2 mot 1???? wow... her snakker vi!
Vis hele sitatet...
Det med lillesøss, visste jeg ikke at var et uhell, så bare hun smalt i bakken jeg.. Når det kommer til familie, ser jeg rødt med engang det skjer noe.

Den andre episoden hendte i fylla, så ikke hvem som slo først heller, men anyway.. Sånt skjer, ber du om bråk får du bråk. Du må gjerne diskutere deg grønn med den '' Det er dama som skulle hatt stress og ikke gutten '' Men så er det engang sånn at, har du baller til å knulle dama til en annen, så har du baller til å stå for det du har gjort å.
Sist endret av Adrenalinex; 18. august 2011 kl. 21:14.
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
men når jeg så vennen min slåss jumpet jeg på han andre å sendte han på legevakten med hjernerystelse etter 6-7spark i ansiktet.[/b]
Vis hele sitatet...
Du må være en feig, liten sjel. Hvem er det som skryter av noe sånt? Sparke folk som ligger nede, haha
En liten luring du Adrenalinex. Er ikke alltid damene opplyser om at de har en voldelig kjæreste som sitter hjemme og venter. Og de andre scenarioene du beskriver er jo ikke akkurat "rettferdige" som du sier selv. Søk hjelp!
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Si noen hadde slått, trua, banka, eller gjort hva enn faen med lillebruttern eller søstra mi... Da hadde helvete vært løs for min del.
Jeg hadde gått med alt jeg har av utstyr og våpen for å gi jævlene en såpass omgang at de hadde vært tannlause og sett ut som om noen hadde etsa trynet deres i langlanglang tid etterpå.
Vis hele sitatet...
Noe sånt ville jeg gjort også
Haha er dere helt svette eller?

Ok, grandiz tøffen selv.. Hva gjør du for å ende en slåsskamp? Jo du sparker og slår til motstandern din ikke gjør motstand lenger. Skal du først slåss så gjør du deg ferdig, ikke slå han 2-3 ganger for så at han skal ta deg neste helg igjen. (jada, du er så søt å snill så du hadde bedt om tilgivelse dagen etterpå å blitt bestevenner)

Gunnaren, når ble verden ett rettferdig sted å leve? Det vil alltid finnes folk med fordeler, i dette tilfelle så hadde han folk bak seg.
Dessuten, vet man som regel hvem typen er evt hvem hun henger med, da er det ikke vanskelig å legge sammen 2+2.

Har du bedt om juling, risikerer du å få juling. Easy as that..

Ser flere nevner over her at de skal ha med seg våpen etc.. Det er like feigt nettopp pga den som har våpen har fordelen..
Sist endret av Adrenalinex; 18. august 2011 kl. 22:44.
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Haha er dere helt svette eller?

Ok, grandiz tøffen selv.. Hva gjør du for å ende en slåsskamp? Jo du sparker og slår til motstandern din ikke gjør motstand lenger. Skal du først slåss så gjør du deg ferdig, ikke slå han 2-3 ganger for så at han skal ta deg neste helg igjen. (jada, du er så søt å snill så du hadde bedt om tilgivelse dagen etterpå å blitt bestevenner)

Gunnaren, når ble verden ett rettferdig sted å leve? Det vil alltid finnes folk med fordeler, i dette tilfelle så hadde han folk bak seg.
Dessuten, vet man som regel hvem typen er evt hvem hun henger med, da er det ikke vanskelig å legge sammen 2+2.

Har du bedt om juling, risikerer du å få juling. Easy as that..

Ser flere nevner over her at de skal ha med seg våpen etc.. Det er like feigt nettopp pga den som har våpen har fordelen..
Vis hele sitatet...
Du sparker han 6-7 ganger i ansiktet slik du skrev? og da var dere to mot en??
FEIG er vel det rette ordet her tenker jeg.
For alt han gutten visste så hadde ikke dama til kompisen din noe type i hele tatt.
2 mot 1 er uansett så fordømt feigt. Og du sparket han sikkert når han lå nede også?

Lavmål deluxe.
Tror dere skal lukke opp øya jeg, ber du om juling får du juling. Ja jeg stempla han i trynet 6-7 ganger, jeg gidder ikke sitte å forsvare det om det er det dere er ute etter.

Har du gjort noe galt, må du ta konsekvensene! Har du skutt noen, så kan du ikke si det er feigt av Norge å sette deg i fengsel. Vi har normer på gata også!
Sist endret av Adrenalinex; 19. august 2011 kl. 15:38.
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Tror dere skal lukke opp øya jeg, ber du om juling får du juling. Ja jeg stempla han i trynet 6-7 ganger, jeg gidder ikke sitte å forsvare det om det er det dere er ute etter.

Har du gjort noe galt, må du ta konsekvensene! Har du skutt noen, så kan du ikke si det er feigt av Norge å sette deg i fengsel. Vi har normer på gata også!
Vis hele sitatet...
Ba han om juling fra deg? Burde du i hele tatt blande deg inn i det der som ikke hadde en DRITT med deg å gjøre? Kameraten din drev jo og banket løs på han allerede, hvorfor skulle du blande deg inn og gjøre kampen 2 mot 1? FEIGHET!

Gjorde noe galt så må du ta konsekvensene. Ja det er greit nok, men gjorde han egentlig noe galt? er du sikker på at han visste at dama det er snakk om hadde type?
Dette virker jo rett og slett som skikkelig fjortiskrangling spør du meg.
Du forsvarte jo ikke kompisen din i hele tatt. For det virket ikke som han trengte deg særlig mye.

Du gidder ikke å sitte å forsvare det? er jo nettopp det du gjør

Jeg har hvertfall fått frem meninga mi i denne saken din.
Jeg går langt for å forsvare mine aller nærmeste jeg også, men jeg er ikke så feig at jeg gyver løs på en som allerede ligger nede
Sist endret av Kyosa79; 19. august 2011 kl. 16:26.
Jeg er fortsatt av den naive oppfattningen "hvorfor kan ikke alle bare være venner?".

Vold er tull. Jeg klarer helt fint å snakke meg ut av de fleste situasjoner som kunne endt gale, så jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle andre kan det også. Hadde en god venn av meg blitt banket opp, da hadde jeg snakket med min gode venn og hjulpet han med å skrive anmeldelse e.l. Å gå rundt på gaten å leke vigilante blir bare dumt.

Jeg tviler også på at 90% av svarene i denne tråden er sann, eller at dere noen gang hadde gjort det dere sier dere ville gjort.
"Kan ikke alle være venner"? Jo visst kan vi det, men når vi først blir uvenner, hvor langt er man villig til å gå for å beskytte venner og familie? Altså de personene du selv har en tilknytning til. Du ville gått så langt som til en anmeldelse..

Det er sikkert mange som hevder at en hevn, eller det å ære familiens eller venners navn og rykte er en egoistisk handling sett ut i fra et kulturradikalt perspektiv. For om man ikke hadde noen tilknytning til et offer, så ville det ikke vært egoistisk. For hevn over bekjente er egoistisk, men da er det viktig å annerkjenne at det er slik vår biologi er og den kan desverre ikke endres ved uansett ideologi. Hvis du hevder at hevn er primitivt, da lever du etter den tanken, og da er du jo også egoistisk, ettersom du får tilfredsstilt dine egoistiske behov for hva enn det måtte være du står for.

I de fleste land er det slik at rettferdighet er noe som avgjøres av de involverte og ikke av noen utenforstående. Slik var det en gang i Norge også.

Jeg har ingen tro på at det dere selv sier i godhetens navn er gjeldene for deres biologiske og naturlige følelser, dere kan mye mulig fortrenge disse følelsene, men dere kan aldri nekte for de. Så uansett hva du sier Boo-Boo, så er du fortsatt et menneske slik som alle andre.
Spørsmålet burde heller vært: "Hvor langt er man villig til å gå for å skvære opp med "fienden"?" Vold avler vold. Jeg skjønner at krig og elendighet er en del av menneskes kultur, så og si. Men jeg skjønner ikke hvorfor. Hevn, hva du enn vil hevne, er en elendig handling, da det bare vil skape en sirkel hvor den du tar hevn på vil ta hevn tilbake. Onde sirkler møtes, og krig skapes. Jeg klarer enda ikke å se hvordan hevn kan gjøre noe bedre. Jeg har selv tatt en form for hevn på noen unger da jeg var yngre, og alt det ga meg var en ekkel ettersmak i munnen, samt en vond magefølelse. Det er også derfor jeg vil unngå vold i samtlige av de situasjonene det kan unngås. Krig blant nasjoner kan jeg forstå, da det går på makt og penger, men at simple handlinger som en slosskamp på byen hvor kompisen din ble slått skal resultere i hevn blir for dumt.
Men så er jo spørsmålet: Hvor langt går du for å hjelpe alle andre? Med det mener jeg, personer du ikke kjenner, som blir mobbet, utsatt for vold osv. der du er.
Familie: Mamma å pappa hadde jeg hjulpet, storebror tror jeg nok klarer seg selv, Storesøster, nei.
Venner: Kommer helt an på situasjonen.
Gode venner: Da hadde jeg slengt meg med i kampen, med mindre de yppet til det selv.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Spørsmålet burde heller vært: "Hvor langt er man villig til å gå for å skvære opp med "fienden"?" Vold avler vold. Jeg skjønner at krig og elendighet er en del av menneskes kultur, så og si. Men jeg skjønner ikke hvorfor. Hevn, hva du enn vil hevne, er en elendig handling, da det bare vil skape en sirkel hvor den du tar hevn på vil ta hevn tilbake. Onde sirkler møtes, og krig skapes. Jeg klarer enda ikke å se hvordan hevn kan gjøre noe bedre. Jeg har selv tatt en form for hevn på noen unger da jeg var yngre, og alt det ga meg var en ekkel ettersmak i munnen, samt en vond magefølelse. Det er også derfor jeg vil unngå vold i samtlige av de situasjonene det kan unngås. Krig blant nasjoner kan jeg forstå, da det går på makt og penger, men at simple handlinger som en slosskamp på byen hvor kompisen din ble slått skal resultere i hevn blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Hvis hevnen gjør at hevnen blir besvart, så må personen ha gjort noe som ikke kan sidestilles med rettferdighet. Men ikke nødvendigvis, det er også noen som er overdrevent selvopptatte. Blir man utsatt for noe må man tenke hvorfor, men er det helt uprovosert og man svarer tilbake med samme mynt er det ikke rettferdig at man får enda en tilbake. Det blir som barn i barnehagen som slår noen og så blir de slått tilbake, men så skal de slå enda en gang, da har man ikke seg selv på en fornuftig avstand i forhold til andre og sympati for dem.

Jeg har opplevd å bli behandlet på en svært uverdig, urespektabel og urettferdig måte av andre og jeg har tatt igjen. Tvert om er noen av mine beste venner i dag personer jeg en gang har vært i konflikt med, men vi har på begge sider satt hverandre i respekt og kunne ikke vært bedre venner i dag. Man skal ikke svelge andres piss, da ender du opp som en "taper" i samfunnet.

Mobbeofferet som tok igjen

I dette tilfellet burde noen av hans venner beskyttet han, om det var gjennom vold eller ord, men nå hadde han vel nettopp ingen venner og det å snakke til disse mobberne hadde tydelig ingen effekt.
Så pinlig at folk kommer med: "DA HAIDD Æ BÆ3STEIKEN DRÆPT DOM ". Hadde noen utøvd vold mot min bror hadde jeg blitt med han på politistasjonen for å anmelde saken ))))))
Så du hadde først stått å sett på at han ble banket opp, og så hadde du heller anmeldt forbryteren etterpå? Det er slikt som fører til hendelser som f.eks den på bussen i Oslo for noen år siden hvor en utviklingshemmet person ble banket opp til han ble lam for 200 kroner, mens alle som satt i bussen var vitner. Fortell meg hva godhet er.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 19. august 2011 kl. 19:58.
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Haha er dere helt svette eller?

Ok, grandiz tøffen selv.. Hva gjør du for å ende en slåsskamp? Jo du sparker og slår til motstandern din ikke gjør motstand lenger. Skal du først slåss så gjør du deg ferdig, ikke slå han 2-3 ganger for så at han skal ta deg neste helg igjen. (jada, du er så søt å snill så du hadde bedt om tilgivelse dagen etterpå å blitt bestevenner)

Ser flere nevner over her at de skal ha med seg våpen etc.. Det er like feigt nettopp pga den som har våpen har fordelen..
Vis hele sitatet...
Så du evner ikke å slå ut en motstander mens han fortsatt står på beina?
Hadde jeg vært vitne til f.eks en voldtekt, eller grov vold på min familie, hadde jeg også sannsynlig sparket og slått vedkommende urørlig, helseløs.
Men ikke for noe jævla "dama-til-kompisen-min-blei-knulla-av-en-annen" piss. Jeg synes det er teit og barnslig, og vitner om at du har sett altfor mye på amerikanske gangsterfilmer, hvor moralen er å blåse alt og alle som strider imot de uskrevne reglene.

Angående våpen så er jeg enig med deg, Sherlock. Selvfølgelig drar den med våpen fordel av slikt, ikke så rart det lønner seg å holde seg til hælvete unna utesteder som er infiltrert av somaliere på Grønland. Her snakker jeg av egne erfaringer, så folk kan spare seg ved å dra opp rasistkortet.
Rettelse til innlegget: Han ble ikke lam, men invalid: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=106873 - fikk ikke regigert.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 19. august 2011 kl. 20:03.