Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6420
Jeg har tenkt mye på å prøve å lære meg mandarin/kinesisk noe som gjør at jeg vil få mye større jobbmuligheter internasjonalt, også lurte jeg på om det var noen med erfaring som kunne fortelle meg litt om hvor lang tid dette vil ta ca? og om det krever veldig mye?
det tar ca 1300timer og lære mandarin. Mens feks fransk tar 480timer. Som du kansje skjønner så krever det en go del mer og lære mandarin. pga av at det er 85000 tegn i det kinesiske alfabetet. Men for og kunne lese eks vis en kinesisk avis bør en kunne i overkant at 3000 tegn
http://no.wikipedia.org/wiki/Kinesiske_tegn
anbefaler deg og ta det via høyskole/universitet,
Jeg har også tenkt litt på dette. Har du tenkt å bare lære muntlig eller skriftlig også?
Jeg ville flyttet dit.
Trådstarter
Jeg tenkte mest på muntlig, men er jo alltid kjekt å kunne basic skriftlig.

Og når jeg sier å lære mandarin, betyr ikke det å kunne snakke helt flytene uttale og sånt, mener bare at jeg kan såpass at det er mulig å kommunisere med det mandarin snakkende folket
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Mandarin er jo faktisk et ordstressbasert språk, og er "nærmere" norsk i slik forstand.

In a stress-timed language, syllables may last different amounts of time, but there is perceived to be a fairly constant amount of time (on average) between consecutive stressed syllables. Stress-timing is sometimes called Morse-code rhythm. Stress-timing is strongly related to vowel reduction processes.[5][6] English, German, Swedish, Norwegian, Dutch, Portuguese,[7][8] are typical stress-timed languages,[9] as are some southern dialects of Italian.[10]
Sist endret av AtXbYeA; 22. februar 2011 kl. 17:59.
Be en japaner som er skolert til å skrive en side på japansk/kinetisk.

Figure it out, prøv ordbok til og med.

Du skal slite godt Og det er en billion mennesker som allerede snakker det.
Men lykke til, tror nok jeg hadde prøvd meg på tysk først.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Bundy Vis innlegg
Be en japaner som er skolert til å skrive en side på japansk/kinetisk.

Figure it out, prøv ordbok til og med.

Du skal slite godt Og det er en billion mennesker som allerede snakker det.
Men lykke til, tror nok jeg hadde prøvd meg på tysk først.
Vis hele sitatet...
Mtp at du ikke vet forskjellen på japansk og mandarin tviler jeg på at du diskusjonøyemed i denne tråden.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Mtp at du ikke vet forskjellen på japansk og mandarin tviler jeg på at du diskusjonøyemed i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev feil en gang. Ikke vits med flisespikkeri da jeg regner med folk forstår.
Mandarin internationalt? Vell er ikke helt sikker på det, da er nok fransk og spansk litt mer attraktivt. Men lykke til
Sitat av Bundy Vis innlegg
Jeg skrev feil en gang. Ikke vits med flisespikkeri da jeg regner med folk forstår.
Vis hele sitatet...
Nja, skal man spikke litt til så vil jeg si at en billion var å overdrive. Vil vel heller si 1 milliard. Ble sagt at det er 85 000 tegn i det kinesiske alfabetet, blir vel litt feil å nevne dette, da du ikke kan ordboka i bokmål utenat. Selv om du vet hva de fleste betyr, så vet du ikke hva alle betyr.

Sitat av Schlaeg Vis innlegg
Mandarin internationalt? Vell er ikke helt sikker på det, da er nok fransk og spansk litt mer attraktivt. Men lykke til
Vis hele sitatet...
Vil si at tysk er like internasjonalt
Sist endret av SemiColon; 22. februar 2011 kl. 18:28.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
(Bundy: To ganger, du mener milliard, ikke billion (:

Schlaeg: De aller fleste prognosene peker mot at Kina blir største økonomi om 10-15 år. Da er det praktisk å ha folk i bedriften som kan kommunisere med kinesere på deres språk.
▼ ... over et år senere ... ▼
du kan ikke regne med at det holder med å "snakke litt med folket" for å kunne bruke kinesisk i arbeidslivet. veit at mange har lært det flytende på ca tre år, men de har også bodd i kina det siste året. du kan ikke lære det ordentlig uten å ha tilbragt litt lenger tid i selve landet (evt. snakket med en kineser hver dag).

universitetet tilbyr mandarin-undervisning.
Satte meg ned å startet på Japansk selv for noen år siden, forsøkte å lære meg alt av Katana, og Kanji ( nærmest like kinesisk ) ... Disse var jo ikke akkurat lett å starte på, så ble til jeg lærte meg mere Romaji siden dette er alfabetet er slik vi i grunnen kjenner det. Må si jeg slet veldig med Kanji & Katana. Kan ikke si at jeg husker så mye av det, men mye av Romaji jeg lærte henger igjen.

Med tanke på at Kinesisk aka Mandarin har utrolig mye flere tegn så er det ikke noe enket språk å lære.
Etter det jeg har hørt og vet om Kinesisk så er det et felles skriftmål for hele Kina, men det kan være utrolig mange dialekter og slik, så selv innad i kina så har folk problemer med å forstå hva dem sier til hverandre, men vist dem skriver det di sier så klarer dem å lese det riktig. Litt snodig i grunne, men det viser jo også hvor viktig det vil være å kunne skrive Kinesisk / Mandarin veldig godt. Du vil på en måte uansett møte på et hinder når du prater, men klarer du å skrive riktig så er du mye mere på vei. Men dette er vel kanskje det vanskeligste.

Uansett så finnes det div. kanaler på Youtube som lærer deg Mandarin.
Anbefaler deg også å sjekke ut iTunes U som har div. kanaler og feeds for å lære Mandarin. Veldig mye er gratis og er verdt å sjekke ut. Har selv brukt noen av di på Japansk med grei erfaring. så har du en iPhone eller iPad så er det bare å åpne opp iTunes appen, velg "more" og så "iTunes U"
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
det tar ca 1300timer og lære mandarin. Mens feks fransk tar 480timer. Som du kansje skjønner så krever det en go del mer og lære mandarin. pga av at det er 85000 tegn i det kinesiske alfabetet. Men for og kunne lese eks vis en kinesisk avis bør en kunne i overkant at 3000 tegn
http://no.wikipedia.org/wiki/Kinesiske_tegn
anbefaler deg og ta det via høyskole/universitet,
Vis hele sitatet...
På den vidregåendeskolen jeg går på har noen vært så heldig å lære mandarin, og på ett år kan de 200 tegn men kan lese/tyde 300. Vurderer å søke meg inn på samme greia.
Broren min lærte seg nok mandarin til å kunne føre en samtale og lese det meste i aviser på noen måneder ved å bruke et program som heter Anki og denne boken: http://www.amazon.com/Chinese-Ease-V.../dp/2700520505
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg vet at dette er en gammel tråd, men har nettopp begynt å lære meg kinesisk selv - og er egentlig godt i gang føler jeg. Nå skal det sies at det tar opp mye av fritiden min om dagen.

tips:

- Begynn på språkkurs.
- Last ned noe som heter "Pimsleurs mandarin chinese"

også er det vel en del gode tips her egentlig.
jeg synes ikke det er dumt å lære seg nye ting, kunnskap går aldri ut på dato, men hvis du vil investere i fremtiden for hevde deg i en stadig mer globalisert konkurranseorientert økonomi, er det mange andre ting du kan gjøre. Begynn på en utdanning innenfor realfag, gjerne siving. Kina har så enormt mange innbyggere, men vi må fortsatt huske på at mesteparten av kinas befolkning er ikke ingeniører og leger, de er fattige bønder eller ufaglærte arbeidere. De som vi konkurrerer mot på verdensmarkedet kan uansett kanskje godt engelsk. Folk som utdanner seg til realfag i kina på vær alder, kan nok like godt engelsk som oss om ikke så alt for lenge. Så hvis folk virkelig vil være sikret en jobb i fremtiden, spesialisert deg innenfor noe i realfag, får deg spisskompetanse der. Det er lettere for kinesere å snakke noelunde engelsk om 15 år, enn at vi i norge skal snakke kinesisk med dem. God tier vil uansett være å gå på siving, mens du lærer deg kinesisk, portugisisk, russisk i tillegg ^^
Tja, i og med at jeg bare kan snakke for meg selv, så vil jeg si at kinesisk-kunnskap kombinert med en god faglig utdannelse på en av Europas beste universiteter er en svært god deal. Og i den båsen ligger jeg, så jeg er ikke akkurat bekymret for fremtiden.

Men ja, enig i litt av det du skriver om at tunge realfagslinjer så absolutt er fremtiden.
Sitat av kongenavtys Vis innlegg
Tja, i og med at jeg bare kan snakke for meg selv, så vil jeg si at kinesisk-kunnskap kombinert med en god faglig utdannelse på en av Europas beste universiteter er en svært god deal. Og i den båsen ligger jeg, så jeg er ikke akkurat bekymret for fremtiden.

Men ja, enig i litt av det du skriver om at tunge realfagslinjer så absolutt er fremtiden.
Vis hele sitatet...
ohh hvilket universitet da? Cambridge?