Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 9448
Anonym bruker
"Rede Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heisann. Jeg har nå vert rusfri i 6 mnder og gått på ukentlig russcreening (urinprøver), men hva gjør jeg nå?

Er to uker til det er gått 6mnd. Legen skal skrive en NA0202 attest, som bekrefter at jeg er skikket til å kjøre bil igjen. Har bestilt legetime hos fastlegen min. Men vet dere cirka hvor lang tid dette kan ta? Og hvilke steg som må gjøres?

En politimann sa dette tok ett par dager, men er ikke 100% sikker. Førerkortet har vert suspendert og ikke beslaglagt. Takk for svar
Du skal få ett skriv i handa om att du har godkjent helseattest. Deretter er det Statens vegvesen/politi du må høre med.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
gå til alle urinprøvene så legen ikke begynner og syte så koster det 500 for helseattest og 250 for nytt førerkort
sjekk og at alt er krysset av riktig så du slipper og ringe legen mens du står på biltilsynet
Sist endret av bgstn; 19. april 2018 kl. 21:41.
Anonym bruker
"Rede Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av bgstn Vis innlegg
sjekk og at alt er krysset av riktig så du slipper og ringe legen mens du står på biltilsynet
Vis hele sitatet...
Oki, så jeg skal ta med den attesten til vegvesenet tenker du? Får jeg midlertidig kjørebevis da eller hvordan er det?
Finnmarking
Du har vært rusfri i 6 måneder men hvor lenge har du vært uten lappen? Må du ikke ta ny kjøreprøve?
Anonym bruker
"Rede Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av lihku Vis innlegg
Du har vært rusfri i 6 måneder men hvor lenge har du vært uten lappen? Må du ikke ta ny kjøreprøve?
Vis hele sitatet...
Lengre, men politimannen sa at det ikke var noe problem siden den bare var suspendert og ikke beslaglagt..
Nye strengere regler fom. nyttår på førerkortforskriften. Tror man fremdeles slipper oppkjøring hvis lappen bare er inndratt grunnet rus eller sykdom (merk: ikke beslaglagt) er det vel fastlegen og biltilsynet som ordner biffen med et enkelt fornyelse av førerkortet. Før var det vel fylkeslegen som sto for godkjenning mener jeg. Uansett, husk at man har fått et mye bredere fokus på ruskjøring og er man riktig uheldig kan man ryke på en tilfeldig spyttprøve etter å ha røyket dagen før. Mao, nå er jeg i samme situasjon som ts, men jeg hadde ikke satt mitt ben på pedalen før det minst hadde gått 48 timer etter inntak. Lengre etter hyppig cannabisbruk.
Anonym bruker
"Rede Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av liquidduck Vis innlegg
Nye strengere regler fom. nyttår på førerkortforskriften. Tror man fremdeles slipper oppkjøring hvis lappen bare er inndratt grunnet rus eller sykdom (merk: ikke beslaglagt) er det vel fastlegen og biltilsynet som ordner biffen med et enkelt fornyelse av førerkortet. Før var det vel fylkeslegen som sto for godkjenning mener jeg. Uansett, husk at man har fått et mye bredere fokus på ruskjøring og er man riktig uheldig kan man ryke på en tilfeldig spyttprøve etter å ha røyket dagen før. Mao, nå er jeg i samme situasjon som ts, men jeg hadde ikke satt mitt ben på pedalen før det minst hadde gått 48 timer etter inntak. Lengre etter hyppig cannabisbruk.
Vis hele sitatet...
Strengere regler ? Fra nyttår kommende eller som var? Okay nice!

Ja jeg blir fortsatt kalt inn på stikkprøver, så planen var å ikke ruse seg i det hele tatt, for en positiv prøve, hadeee førerkort.

Men skal straks på legetime så spørs om jeg får ett slikt skjema(attest) og kan dra til biltilsynet da. Den er riktignok 2 dager før 6 mnder har gått. Får nå se om jeg får den der og da eller om jeg må komme opp to dager etter. LOL.

Leverte aldri inn førerkortet, så har det her fysisk enda hehe...
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av liquidduck Vis innlegg
Nye strengere regler fom. nyttår på førerkortforskriften. Tror man fremdeles slipper oppkjøring hvis lappen bare er inndratt grunnet rus eller sykdom (merk: ikke beslaglagt) er det vel fastlegen og biltilsynet som ordner biffen med et enkelt fornyelse av førerkortet. Før var det vel fylkeslegen som sto for godkjenning mener jeg. Uansett, husk at man har fått et mye bredere fokus på ruskjøring og er man riktig uheldig kan man ryke på en tilfeldig spyttprøve etter å ha røyket dagen før. Mao, nå er jeg i samme situasjon som ts, men jeg hadde ikke satt mitt ben på pedalen før det minst hadde gått 48 timer etter inntak. Lengre etter hyppig cannabisbruk.
Vis hele sitatet...
Etter hva jeg har researcha på det så skal det ikke slå ut på over 30 timer, og det er med hyppig bruk. Den kan påvise andre stoffer lengre da. Jeg hat hvertfall hatt 32 timer som min regel og jeg røyker ca en dag i uka.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er for den testen politiet bruker, drager 5000
Anonym bruker
"Rede Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Spyttest plager meg ikke da jeg ikke kan røyke, vet ikke hvor lenge man må være på stikkprøver etter man har fått igjen førerkort ifb med rusprøver jeg? Noen her som har erfaring/kjenner noen?
Den drager er ganske upålitelig, en tung røyker jeg kjenner hadde røkt dagen før og slo ikke ut på spyttprøven.
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spyttest plager meg ikke da jeg ikke kan røyke, vet ikke hvor lenge man må være på stikkprøver etter man har fått igjen førerkort ifb med rusprøver jeg? Noen her som har erfaring/kjenner noen?
Den drager er ganske upålitelig, en tung røyker jeg kjenner hadde røkt dagen før og slo ikke ut på spyttprøven.
Vis hele sitatet...
Snakket med en kompis for en stund siden som sa at han måtte først ta urinprøver i ett år og så tror (tror) jeg det var hele to år etter det med stikkprøver, hvor det blir gradvis færre og færre.

Er 6 måneder standard for å bevise edrulighet når man skal få tilbake lappen? Jeg mistet selv lappen etter å ha blåst positivt 24t etter siste doobie men i dommen min var det ikke noe snakk om noen form for urinprøver for å få lappen tilbake
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av trippy Vis innlegg
Snakket med en kompis for en stund siden som sa at han måtte først ta urinprøver i ett år og så tror (tror) jeg det var hele to år etter det med stikkprøver, hvor det blir gradvis færre og færre.

Er 6 måneder standard for å bevise edrulighet når man skal få tilbake lappen? Jeg mistet selv lappen etter å ha blåst positivt 24t etter siste doobie men i dommen min var det ikke noe snakk om noen form for urinprøver for å få lappen tilbake
Vis hele sitatet...
Tror mange av de som blir fratatt lappen får det uten noen dom.
Anonym bruker
"Rede Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av trippy Vis innlegg
Snakket med en kompis for en stund siden som sa at han måtte først ta urinprøver i ett år og så tror (tror) jeg det var hele to år etter det med stikkprøver, hvor det blir gradvis færre og færre.

Er 6 måneder standard for å bevise edrulighet når man skal få tilbake lappen? Jeg mistet selv lappen etter å ha blåst positivt 24t etter siste doobie men i dommen min var det ikke noe snakk om noen form for urinprøver for å få lappen tilbake
Vis hele sitatet...
Vet ikke, nå ble ikke jeg fratatt lappen for å ha kjørt i noe tilstand. Var på ett sykehus og tok en rusprøve, så så de 5 forskjellige substanser og jeg måtte vise 6 mnd edruelighet for å kunne få den tilbake. Er vel annereledes dersom jeg hadde blåst i spyttprøve og fått positiv..
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mistet lappen pga besittelse, gikk på ukentlige urinprøver i ca 4-5 mnd, så fikk jeg lappen tilbake, men fastlegen ville jeg skulle ta prøve en gang i mnd i 1 år mens jeg hadde midlertidig førerkort gyldig i 1 år, må i oktober levere ny attest, vet ennå ikke om jeg får 1 år til med prøver eller om jeg er ferdig med hele greia da..
Anonym bruker
"Rede Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Okay.. stemmer. Her har dere hvertfall skrivet jeg fikk, hvor det står

Ved at ved lette kjøretøy (mc og bil) må være dokumentert minst seks måneder egnede prøver før legen kan ta stiling til om helsekravene er oppfylt og skrive helseattest for inntil ett år...
https://imgur.com/a/8qOgCG7

Som Førerkortforskriftens vedlegg 1 Helsekrav §36 punkt 2 kolonne B sier;

Helsekrav oppfylt etter seks måneders rusfrihet dokumentert ved egnede prøver.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i tre år forutsatt at umeldte kvartalsvise kontroller viser fortsatt rusfrihet.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil fem års varighet, før førerett kan gis med vanlig varighet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Okay.. stemmer. Her har dere hvertfall skrivet jeg fikk, hvor det står

Ved at ved lette kjøretøy (mc og bil) må være dokumentert minst seks måneder egnede prøver før legen kan ta stiling til om helsekravene er oppfylt og skrive helseattest for inntil ett år...
https://imgur.com/a/8qOgCG7

Som Førerkortforskriftens vedlegg 1 Helsekrav §36 punkt 2 kolonne B sier;

Helsekrav oppfylt etter seks måneders rusfrihet dokumentert ved egnede prøver.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i tre år forutsatt at umeldte kvartalsvise kontroller viser fortsatt rusfrihet.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil fem års varighet, før førerett kan gis med vanlig varighet.
Vis hele sitatet...

du får midlertidig førerbevis med helseattest
da sertifikatet gikk ut etter ett år måtte jeg ta tester i 2-3 måneder
bedre og ta tester før sertifikatet går ut
Siden politiet har "suspendert" føreretten tror jeg fremdeles at det er dem du skal spørre først.
aldri smart og kontakte politiet

du kan ringe fylkeslegen men ikke ring politiet

det er som og be om mer problemer
Sist endret av bgstn; 21. april 2018 kl. 08:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Rede Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av bgstn Vis innlegg
aldri smart og kontakte politiet

du kan ringe fylkeslegen men ikke ring politiet

det er som og be om mer problemer
Vis hele sitatet...
Hva begrunner du det med? Det er jo ingen vei utenom for de må oppheve kjøreforbudet? Står i skrivet mitt;

Helseattesten må vises til politiet som deretter kan oppheve sitt vedtak dersom de finner vilkårene oppfylt
Ring nærmeste lensmannskontor som har ei førerkort avdeling så vil du få hjelp, sier du at du allerede har dokumentert rusfrihet så blir de kjempe glad og hjelpsom.
Anonym bruker
"Enig Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Litt off topic, men dere med så kjipe fastleger, hvorfor bytter dere ikke?

Jeg har selv en kjempebra fastlege som tar seg god tid og bryr seg, og jeg har vært åpen om bruk av kokain og steroider, og aldri fått snakk om dette. Til og med fått helseattest til klasse C fra han uten at han krysset av for 'rus som påvirker kjøringen'
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hvis lappen min er blitt inndratt etter jeg la meg inn på avrusning for narkotika. Vil de da teste etter alkoholbruk også fpr at jeg skal få tilbake lappen? Jeg vet de sender inn prøvene til en lab og tester etter noe Ph verdier av noe slag, men alkohol er jo lovlig. Det var jo ikke derfor de tok lappen fra meg. Er litt stressa nå for jeg drakk meg dritings i går og nå er det bare 3 uker til jeg skal få tilbake lappen og imorgen skal jeg testes igjen. Kanskje viktig å si at jeg er innlagt på institusjon og, men er på perm nå-
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva begrunner du det med? Det er jo ingen vei utenom for de må oppheve kjøreforbudet? Står i skrivet mitt;

Helseattesten må vises til politiet som deretter kan oppheve sitt vedtak dersom de finner vilkårene oppfylt
Vis hele sitatet...
Det der er superenkelt, når du har fått helseattest leveres den til politiet som da vil gå gjennom den og enter godta eller avslå.
Godtas den får du førerkort tilsendt i posten, godtas den ikke vil du få skriv om at du trenger en mer utfyllende helseattest.

Kilde: Meg når jeg fikk et skilt brev.

Men hvordan du har klart å få til dette med rus på nakken fatter jeg ikke?
Blir man tatt for å kjøre ruset så er det 6mnd rus testing for å bevise edruelighet før fastlege kan søke om tilbakelevering av førerkort og når førerkort er i handa så er det 2-3år med stikkprøver som gjelder.
Sist endret av Kjelldriver; 7. november 2018 kl. 21:17.
Jeg har nettopp gått gjennom dette etter at jeg fikk igjen førerkortet i mars, jeg måtte vente et år. fikk helseattest fra legen etter 6mnd dokumentert rusfrihet, denne leveres inn på din lokale politistasjon som sender den videre til "førerkortkontoret". Dama på førerkortkontoret var en fitte og sa jeg måtte vente et år. Man kan søke etter 6 mnd, men det er egentlig krav om 1 års dokumentert rusfrihet, de fleste får den igjen etter et halvt år, tror dem utsatte den hos meg pga ugyldig vandelsattest. Jeg har en pågående straffesak som hun refererte til i avslaget. Laban22: Jeg mista også førerkortet etter innleggelse på avrusning, jeg var der hovedsaklig for kokainmisbruk, ettersom jeg ikke har noen avhengighet eller problemer med alkohol så får jeg lov av lege og psykologer hos dps til å drikke alkohol. Det sier dem ingen ting på hos meg vertfall. Om du er alkoholiker og var på avrusning pga det så får du ikke lov til det.

Det er forresten ca 4 ukers behandlingstid på førerkortkontoret, det går an å time dette mtp innsending av helseattest fra lege. Man burde spørre om helseattest etter 5 mnd og sende den inn litt før det har gått et halvt år. Så slipper man vente ekstra.
Sist endret av Mrsprettball; 7. november 2018 kl. 22:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.