Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6035
Lurer litt på en sak, Jeg har ett 12v forbruks batteri på 86ah hvis jeg kjøper en slik Spenningsomformer fra biltema og vil lade opp batteri til en 18v drill på 1,3ah. hvor mange fulle ladninger vil jeg oppnå ?

Behøver ikke være helt nøyakting men sånn ca.

Kan jeg regne slik? 12vx86ah = 1032/18v=57/1,3ah=33,9 ladninger og med 100% effiktivitet?

så la oss si 20 +- ladninger? eller er slik regning feil?
Slik regning er feil. Tommelfingerregel: når du konverter fra lavere til høyere spenning, så får du mindre strøm ut. I tillegg så har vekselrettere lavere effektivitet enn 100%, så du taper noe der. Det er aldri lurt og bruke en vekselretter til 230V dersom du egentlig skal ha ut en likespenning.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Det jeg skal er og bruke endel ryobi verktøy på heia, langt fra strøm. så har 2 alternativ, det er enten og ha med aggregat men det bråker og slikt. eller 12v forbrukts batterier. omformer og det.

vil bruke stander laderen som, er beregnet 230v.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av tingo Vis innlegg
Slik regning er feil. Tommelfingerregel: når du konverter fra lavere til høyere spenning, så får du mindre strøm ut. I tillegg så har vekselrettere lavere effektivitet enn 100%, så du taper noe der. Det er aldri lurt og bruke en vekselretter til 230V dersom du egentlig skal ha ut en likespenning.
Vis hele sitatet...
du sier det ikke er lurt, kan noe bli ødelagt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
du sier det ikke er lurt, kan noe bli ødelagt?
Vis hele sitatet...
Nei, men kvar omformingssteg har tap. Du går fort frå 90-95% effektivitet med kun ein DC-DC-omformer berekna på lading til kanskje 90*90=81% effektivitet...

I tillegg har ikkje batterier oppgitt kapasitet. Dei har kanskje 80% av det realistisk sett. Så då sit du igjen med at du får brukt 0.8*0.8=.64 av kapasiteten påstempla blybatteriet ditt. I tillegg må du ofte lade batteri med 110% av kapasiteten, så eit 18V 3.0Ah batteri vert kanskje lada med 20V @ 3A i ein time.

Så det du prøver på er gjennomførbart, og du vil neppe øydelegge noko, men du treng omlag dobbelt så mange batteri som du trur.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, men kvar omformingssteg har tap. Du går fort frå 90-95% effektivitet med kun ein DC-DC-omformer berekna på lading til kanskje 90*90=81% effektivitet...

I tillegg har ikkje batterier oppgitt kapasitet. Dei har kanskje 80% av det realistisk sett. Så då sit du igjen med at du får brukt 0.8*0.8=.64 av kapasiteten påstempla blybatteriet ditt. I tillegg må du ofte lade batteri med 110% av kapasiteten, så eit 18V 3.0Ah batteri vert kanskje lada med 20V @ 3A i ein time.

Så det du prøver på er gjennomførbart, og du vil neppe øydelegge noko, men du treng omlag dobbelt så mange batteri som du trur.
Vis hele sitatet...
Oki, men så jeg vil få ca 10 ladninger til batteridrillen med ett 86Ah 12v batteri?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Oki, men så jeg vil få ca 10 ladninger til batteridrillen med ett 86Ah 12v batteri?
Vis hele sitatet...
Kanskje.

Mange 12-230V-convertere har eit vist tomgangstap, som vil dra det opp ettersom effekten er liten. Men 10 ladinger er eit greit utgangspunkt.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kanskje.

Mange 12-230V-convertere har eit vist tomgangstap, som vil dra det opp ettersom effekten er liten. Men 10 ladinger er eit greit utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Oki, Tusen takk
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kanskje.

Mange 12-230V-convertere har eit vist tomgangstap, som vil dra det opp ettersom effekten er liten. Men 10 ladinger er eit greit utgangspunkt.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker det er like greit å si at alle vekselrettere (som er på markedet) har et tomgangstap; vekselretteren vil trekke en betydelig mengde strøm fra batteribanken din for hver eneste time den står på, uavhengig av om du bruker den genererte 230 V ac strømmen eller ikke. Sjekk manualen for en hvilken som helst vekselretter.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Fortsetter her siden det omhander ca det samme.
Hva er beste måte og lade Flere 12v batterier i bil fra bilen.
Akkurat nå bruker jeg en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...sk-2000019255/

men istedenfor HUN kontakten har jeg batteriklemmer. Men er dette optimalt?
jeg må lett kunne ta ut batteriene fra bagasjerom.