Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4094
En del av skattepengene til det norske folk går til utdanning. Hvem tar høyere utdanning ? De som tar høyere utdanning er hovudsaklig personen med foreldre som har høyere
utdanning. Folk med minoritetsbakgrunn er den eneste gruppen folk som i større grad tar høyere utdannning. Bare 14 prosent av personen som har foreldre med grunnskole
utdanning tar høyere utdanning. Dvs att de personene som tar høyere utdanning er personer som enten er i den øvre del av middelklassen eller kommer til og bli endel
av den øvre middelklassen. Dette gjelder selvsakt ikke alle men en stor prosentandel.

Men hvem er det som betaler for høyere utdanning ? Alle betaler for høyere utdanning gjennom skatt. Det vi gjør er att vi skattelegger alle slik at den øvre middelklassen
kan bli enda rikere. Er ikke dette feil ? Er det rett att det med minst utdanning og da som regel minst lønn må betale slike att personene i den øvre middelklassen
kan få utdanning. Er det rett att de med lavest lønn skal betale slik att barna til de med høyest lønn for gå på skole ?

Skattelegge de "fattige" og la det "rike" gå på skole !

Er høyere utdanning en rett ? Eller er det noe du bør betale selv?

Ps: mye av det jeg skriver finst untak til. De er personer med lav utdanning som tjener godt over en million. Dette vet jeg. Men nå snakker jeg om flertallet.
Sist endret av 1warlock; 12. august 2012 kl. 00:58.
Jeg er den første i min familie som tar høyere utdanning og ingen av mine foreldre er rike. nå skal det sies at jeg får dette betalt gjennom omskolering av NAV. men man har mulighet for å ta studielån og ha en jobb ved siden av studiene. så å si alle i Norge har mulighet til å ta høyere utdanning, jeg tror grunnen for at folk med foreldre som ikke har høyere utdannelse, ikke velger høyere utdannelse er at om man tar yrkesskole, kommer man fortere ut i jobb og tjener egne penger.
Jeg mener de fleste nyter godt av skattepengene de betaler uansett, om ikke høyere utdanning så får vi arbeid ledighetspenger, slipper så å si å betale for medisinske tjenester osv.

Sorry for evt skriveleifer
Sist endret av MrJohnBaloo; 12. august 2012 kl. 01:05.
Trådstarter
93 9
Sitat av MrJohnBaloo Vis innlegg
Jeg er den første i min familie som tar høyere utdanning og ingen av mine foreldre er rike. nå skal det sies at jeg får dette betalt gjennom omskolering av NAV. men man har mulighet for å ta studielån og ha en jobb ved siden av studiene. så å si alle i Norge har mulighet til å ta høyere utdanning, jeg tror grunnen for at folk med foreldre som ikke har rike penger ikke velger høyere utdannelse er at om man tar yrkesskole, kommer man fort ut i jobb og tjener egne penger.
Jeg mener de fleste nyter godt av skattepengene de betaler uansett, om ikke høyere utdanning så får vi arbeid ledighetspenger, slipper så å si å betale for medisinske tjenester osv.
Vis hele sitatet...
Ja de velger som oftest yrkesfag. Jeg få det intrykket. Jeg sier ikke att man må betale for skole på forhånd men att der lages ett slags nedbetalings system. Slik att de som vil gå skole får mulighet til det. Synst det er feil att alle skal betale for att en viss prosent av befolkningen skal ta høyere utdanning. Det får ledighetspenger og mange andre tjenester men hvorfor skal alle betale for att en viss prosent får gjøre en ting. Medisin og ledighetspenger er noe som på mange måter er bra men jeg mener att det er feil att alle skal betale for høyere utdanning.
Med tanke på budsjettene til høyere utdanning tror jeg du får ganske fint plass til det innen skatt/moms fra utdanningsgrupper.

Og høyere utdanning fører nødvendigvis ikke til høyere livslønn.

Nå er det heller ikke slik at barn av foreldre uten utdanning blir direkte hindret fra å ta høyere utdanning, skolesystemet er bare ikke godt nok til å oppfordre dem til det og skape større klassemobilitet.

Å fjerne offentlig finansiering av høyere utdanning derimot, det vil drepe all klassemobilitet. Kun rike vil ha råd til å sende barna sine til universitetet i nittenårsalderen. Å finansiere det selv vil si massive lån eller årevis med arbeid på forhånd. Er det resultatet du vil ha?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 1warlock Vis innlegg
Men hvem er det som betaler for høyere utdanning ? Alle betaler for høyere utdanning gjennom skatt. Det vi gjør er att vi skattelegger alle slik at den øvre middelklassen
kan bli enda rikere.
Vis hele sitatet...
Har du høg inntekt så betaler du meir skatt enn om du har låg inntekt. Viare har personer med inga/lågare utdanning større sjans for å verte uføre, enn personer med høg utdanning. Er det rettferdig at dei som har høgare utdanning skal betale for at dei som ikkje har det vert uføre? Mitt svar på det er ubetinga ja.
Du fremstiller dette som ikke alle har like muligheter. Grunnen til at mye av skattepengene går til utdanningstilbud, er at ALLE skal ha muligheten til høyere utdanning. De 14% du snakker om har like mye rett og mulighet til å ta høyere utdanning enn det Preben som går på BI har. Studielån er nøkkelordet.

Du kan være lut fattig og fortsatt ha muligheten til å gå på dyre privatskoler.

Grunnen til at mange ikke tar det valget, er mulig for å følge "fars" fotspor som elektriker eller annet praktisk yrke som ikke krevet høyere utdanning. Med andre ord, velger de ikke høyere utdanning er det deres eget valg, og ikke en rett eller mulighet som har blitt fratatt dem.
Hele systemet i Norge er bygget opp på at alle bidrar til ett bedre samfunn gjennom å betale skatt, hvorvidt man noensinne får bruk for det man betaler i skatt er selvfølgelig individuelt. Det å begynne å trekke ting ut av skatteordningene vil nok bare Norge som både nasjon og samfunn tape på i lengden.
Trådstarter
93 9
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Med tanke på budsjettene til høyere utdanning tror jeg du får ganske fint plass til det innen skatt/moms fra utdanningsgrupper.

Og høyere utdanning fører nødvendigvis ikke til høyere livslønn.

Nå er det heller ikke slik at barn av foreldre uten utdanning blir direkte hindret fra å ta høyere utdanning, skolesystemet er bare ikke godt nok til å oppfordre dem til det og skape større klassemobilitet.

Å fjerne offentlig finansiering av høyere utdanning derimot, det vil drepe all klassemobilitet. Kun rike vil ha råd til å sende barna sine til universitetet i nittenårsalderen. Å finansiere det selv vil si massive lån eller årevis med arbeid på forhånd. Er det resultatet du vil ha?
Vis hele sitatet...
De er ikke et resultat jeg vil ha. Men et system der du betaler for høyere utdanning om du vil det. Ned betaling over tid har jeg troen på. Høyere utdanning er ikke en rettighet om du vil ha det så er det greit. Men att det skal gå utover dei med lavere inntekt synes jeg er feil.

Sitat av Kugie Vis innlegg
Du fremstiller dette som ikke alle har like muligheter. Grunnen til at mye av skattepengene går til utdanningstilbud, er at ALLE skal ha muligheten til høyere utdanning. De 14% du snakker om har like mye rett og mulighet til å ta høyere utdanning enn det Preben som går på BI har. Studielån er nøkkelordet.

Du kan være lut fattig og fortsatt ha muligheten til å gå på dyre privatskoler.

Grunnen til at mange ikke tar det valget, er mulig for å følge "fars" fotspor som elektriker eller annet praktisk yrke som ikke krevet høyere utdanning. Med andre ord, velger de ikke høyere utdanning er det deres eget valg, og ikke en rett eller mulighet som har blitt fratatt dem.
Vis hele sitatet...
tror du misforso litt. Det er bare 14 prosent av det med foreldre som har lavere utdanning som faktisk velger og gå høyere skole.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du høg inntekt så betaler du meir skatt enn om du har låg inntekt. Viare har personer med inga/lågare utdanning større sjans for å verte uføre, enn personer med høg utdanning. Er det rettferdig at dei som har høgare utdanning skal betale for at dei som ikkje har det vert uføre? Mitt svar på det er ubetinga ja.
Vis hele sitatet...
Hvem er det som har det tøffest med og betale skatt, hvem merker det mest ? De med lavere lønn. De med høy utdanning og som regel mer lønn kommer ikke til og merke det like mye for de har mer penger og rutte med. De som har lavest lønn er forsatt de personene som sitter igjen med minst penger og da igjen har minst penger og bruke.
det sier jo seg selv at de med minst inntekt skal sitte igjen med minst penger å bruke. hvis ikke er det jo ikke vits i å ta høyere utdanning. Systemet Norge har nå med at alle betaler en viss % av inntekten sin i skatt vil jeg tro er det som ganger flest folk. de med høyere inntekt skatter jo både mer penger og høyere % av inntekten sin.
Som sagt tidligere, Alle uansett sosial status til foreldre har muligheten for høyere utdanning.
Trådstarter
93 9
Sitat av MrJohnBaloo Vis innlegg
det sier jo seg selv at de med minst inntekt skal sitte igjen med minst penger å bruke. hvis ikke er det jo ikke vits i å ta høyere utdanning. Systemet Norge har nå med at alle betaler en viss % av inntekten sin i skatt vil jeg tro er det som ganger flest folk. de med høyere inntekt skatter jo både mer penger og høyere % av inntekten sin.
Som sagt tidligere, Alle uansett sosial status til foreldre har muligheten for høyere utdanning.
Vis hele sitatet...
De hadde hatt valget og ta høyere utdanning uansett om de kommer fra en "fattig" familie. Vist du har et nedbetalingsystem så kan det betale det når de også har blitt endel av den øvre middelklassen.

Du betaler høyere skatt jo høyere inntekt du har, de er helt sant. Men du sitter fortsatt igjen med mer penger og du vil fortsatt ha mer penger og rutte med. De som har lavest inntekt merker det mer en de som har høyere inntekt uansett hvordan du vrir og vender på det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 1warlock Vis innlegg
De er ikke et resultat jeg vil ha. Men et system der du betaler for høyere utdanning om du vil det. Ned betaling over tid har jeg troen på. Høyere utdanning er ikke en rettighet om du vil ha det så er det greit. Men att det skal gå utover dei med lavere inntekt synes jeg er feil.
Vis hele sitatet...
Det går neppe ut over dei med låg inntekt - tvert imot betaler det truleg pensjonen deira... Folk med høgare utdanning har ofte høgare lønn, betaler meir skatt, og er mindre sjuke. Dei er billegare for samfunnet enn folk med låg utdanning.
Sitat av 1warlock Vis innlegg
Hvem er det som har det tøffest med og betale skatt, hvem merker det mest ? De med lavere lønn. De med høy utdanning og som regel mer lønn kommer ikke til og merke det like mye for de har mer penger og rutte med. De som har lavest lønn er forsatt de personene som sitter igjen med minst penger og da igjen har minst penger og bruke.
Vis hele sitatet...
For all del, det krangler eg ikkje på, men å fjerne gratis utdanning vil vel ikkje hjelpe dei spesielt - iallefall ikkje om avkommet skulle ha ein tanke ambisjoner?

Forøvrig foreslår eg at du dokumenterer at skatten frå dei fattige subsidierer utdanninga til dei rike. For no kjem du med påstandar om at det er slik, totalt utan å underbygge det. I tillegg bør du ta med element som eg nevnte, som sjukdom, for å sjå på kven som netto subsidierer kven.
La oss si at planen din var at de som tok høyere utdanning måtte betale selv, men fikk støtte til å betale gjennom lånekassa slik som i dag. Ingenting finansiert av staten - da lurer jeg på, hvor mye lån tenker du at folk skal sitte igjen med etter en endt 5 årig utdanning? Og på hvilken måte vil dette være med å stimulere til at flere tar høyere utdanning innenfor realfag f.eks.? (hvor vi har et stort behov for folk).

Lønne er heller ikke så veldig mye høyere enn det folk får rett ut fra videregående. En håndverker med litt overtid tjener fort 400.000 i året, mens startlønnen med master i realfag er normalt rundt 450.000. Er ikke som om man blir så veldig rik av det.

Og når man er ferdig sitter man da igjen med et VELDIG svært studielån. Ser for meg at det plutselig blir veldig ugunstig for folk å ta høyere utdanning, og på den måten vil færre velge å gjøre dette fordi de er redd for å få det store studielånet.
Sist endret av etse; 12. august 2012 kl. 01:54.
Sitat av 1warlock Vis innlegg
De hadde hatt valget og ta høyere utdanning uansett om de kommer fra en "fattig" familie. Vist du har et nedbetalingsystem så kan det betale det når de også har blitt endel av den øvre middelklassen.

Du betaler høyere skatt jo høyere inntekt du har, de er helt sant. Men du sitter fortsatt igjen med mer penger og du vil fortsatt ha mer penger og rutte med. De som har lavest inntekt merker det mer en de som har høyere inntekt uansett hvordan du vrir og vender på det.
Vis hele sitatet...
Ok ja jeg skjønner hva du mener, jeg har selv vært håndverker i 6-7 år og vet at man har mindre å rutte med enn de som tjener mer enn deg.
Problemet med at man skal ha en egen nedbetalingsplan og måtte betale for høyere utdannelse selv i tillegg til studielån er jeg ganske sikker på at gjør at det vil bli enda mindre pågang på høyere utdanning. Mye av motivasjonen for høyere utdanning er jo at man får mer å rutte med og at det vil lønne seg i lengden. Om man da får ett enormt lån som man må bruke x antall år på å betale ned er det ikke sikkert at det vil lønne seg med høyere utdanning.
Vi har allerede en mangel på ingeinører i Norge så tror ikke dette er veien å gå.
Jeg skjønner som sagt poenget ditt men problemet er at om man først begynner å trekke ting ut av skattesystemet vil dette kunne starte en skummel utvikling som kan gjøre at vi mister flere av de godene vi har i dag, blant annet det fantastiske systemet vi har med helsevesenet og NAV. Alt i alt vil dette bare skape ett enda større gap mellom de rike og de "fattige"

forøvrig helt enig med deg Slashdot
Trådstarter
93 9
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det går neppe ut over dei med låg inntekt - tvert imot betaler det truleg pensjonen deira... Folk med høgare utdanning har ofte høgare lønn, betaler meir skatt, og er mindre sjuke. Dei er billegare for samfunnet enn folk med låg utdanning.


For all del, det krangler eg ikkje på, men å fjerne gratis utdanning vil vel ikkje hjelpe dei spesielt - iallefall ikkje om avkommet skulle ha ein tanke ambisjoner?

Forøvrig foreslår eg at du dokumenterer at skatten frå dei fattige subsidierer utdanninga til dei rike. For no kjem du med påstandar om at det er slik, totalt utan å underbygge det. I tillegg bør du ta med element som eg nevnte, som sjukdom, for å sjå på kven som netto subsidierer kven.
Vis hele sitatet...
Alle betaler skatt, denne skatten blir brukt for og hjelpe folket og landet generelt. En del av disse pengene går til høgskoler, universitet o.l . Skatten frå de som ikke tjener like mye går vel også til finansieringen av gratis høyere utdanning. Jeg sier ikke att det bare er de rike som tar utdanning gjør jeg det ? Jeg sier den øvre middelklassen/middelklassen er de som har størst sannsynlighet for og velge og ta høyere utdanning.

De med lavere utdanning betaler jo skatt ? Da har de like mye rett på pensjon meg og deg.

Jo de med lavere utdanning er oftere syke. Men de har kanskje en hardere fysisk jobb. De som faktisk gjør det mulig for en bedrift og tjene penger er jo de faglærte. Det er jo de på "gulvet" som faktisk gjør slik att den norske industrien går rundt. De hadde ikke vært noe samfunn uten de med lavere utdanning, de som er faglærte og jobber ræva av seg.

Sitat av MrJohnBaloo Vis innlegg
Ok ja jeg skjønner hva du mener, jeg har selv vært håndverker i 6-7 år og vet at man har mindre å rutte med enn de som tjener mer enn deg.
Problemet med at man skal ha en egen nedbetalingsplan og måtte betale for høyere utdannelse selv i tillegg til studielån er jeg ganske sikker på at gjør at det vil bli enda mindre pågang på høyere utdanning. Mye av motivasjonen for høyere utdanning er jo at man får mer å rutte med og at det vil lønne seg i lengden. Om man da får ett enormt lån som man må bruke x antall år på å betale ned er det ikke sikkert at det vil lønne seg med høyere utdanning.
Vi har allerede en mangel på ingeinører i Norge så tror ikke dette er veien å gå.
Jeg skjønner som sagt poenget ditt men problemet er at om man først begynner å trekke ting ut av skattesystemet vil dette kunne starte en skummel utvikling som kan gjøre at vi mister flere av de godene vi har i dag, blant annet det fantastiske systemet vi har med helsevesenet og NAV. Alt i alt vil dette bare skape ett enda større gap mellom de rike og de "fattige"

forøvrig helt enig med deg Slashdot
Vis hele sitatet...
Trenger høyere utdanning og vær så dyrt da ? Dette kan vel også regulerest.
De som vil ha universitets- eller høyskoleutdanning får det, uavhengig av bakgrunn. Man sitter igjen med ett studielån etter endt høyere utdanning.
For å være ærlig skjønner jeg ikke hva man diskuterer her.
Trenger høyere utdanning og vær så dyrt da ? Dette kan vel også regulerest.
Vis hele sitatet...
Det er jo det vi gjør i dag, og som du vil ha en slutt på.

Hvis du er så oppgitt over fordelinger fra fattige til rike, hvorfor ikke konse på områder der de fattige virkelig blir rævkjørt med staur, som kredittmarkedet og boligskatteordninger?
Trådstarter
93 9
Vist vi ser på hvem som lever lengst så er det personer med høyere utdanning. Jo mer utdanning du har jo lenger lever du. Noe som igjen vil si att middelklassen/øvre middelklassen lever lengst. Men når begynnder personer med lavere utdanning og gjerne da lavere lønn og arbeide ? Det begynnder vel menst det er 16-18 år.
Det med høyere utdanning begynnder vel når det er rundt 22-25 år. Når begynnder personene med lavere lønn og betale skatt ? 16-18 år. Når begynnder personene med høyere utdanning og betale skatt ? 22-25 år. Det som da skjer er att personene i melom/øvre mellomlklasse betaler mindre skatt fordi de starter senere og de får merfordeler fordi de lever lengre. Det vi har er et system som tjener de i mellom/øvre mellomklassen, er dette rett?
Sist endret av 1warlock; 12. august 2012 kl. 02:20.
Sitat av 1warlock Vis innlegg

Trenger høyere utdanning og vær så dyrt da ? Dette kan vel også regulerest.
Vis hele sitatet...
skolemateriell, vedlikehold og lærerlønn osv. Ja det vil koste en del ja.
Reguleres på hvilke måte? gi lærerne dårligere lønn? dårligere vedlikehold av skolene?
eller enkelt og greit bare ta noen få skattekroner fra hver enkelt?
Trådstarter
93 9
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Det er jo det vi gjør i dag, og som du vil ha en slutt på.

Hvis du er så oppgitt over fordelinger fra fattige til rike, hvorfor ikke konse på områder der de fattige virkelig blir rævkjørt med staur, som kredittmarkedet og boligskatteordninger?
Vis hele sitatet...
Sitat av MrJohnBaloo Vis innlegg
skolemateriell, vedlikehold og lærerlønn osv. Ja det vil koste en del ja.
Reguleres på hvilke måte? gi lærerne dårligere lønn? dårligere vedlikehold av skolene?
eller enkelt og greit bare ta noen få skattekroner fra hver enkelt?
Vis hele sitatet...
Skolematriell på høgskole/universitet må du betale for selv. Om man må betale for utdanningen selv vil jo dette tas inn i betraktingen (hvor dyrt det er og gå ett vist studium ).
Sitat av 1warlock Vis innlegg
Vist vi ser på hvem som lever lengst så er det personer med høyere utdanning. Jo mer utdanning du har jo lenger lever du. Noe som igjen vil si att middelklassen/øvre middelklassen lever lengst. Men når begynnder personer med lavere utdanning og gjerne da lavere lønn og arbeide ? Det begynnder vel menst det er 16-18 år.
Det med høyere utdanning begynnder vel når det er rundt 22-25 år. Når begynnder personene med lavere lønn og betale skatt ? 16-18 år. Når begynnder personene med høyere utdanning og betale skatt ? 22-25 år. Det som da skjer er att personene i melom/øvre mellomlklasse betaler mindre skatt fordi de starter senere og de får merfordeler fordi de lever lengre. Det vi har er et system som tjener de i mellom/øvre mellomklassen, er dette rett?
Vis hele sitatet...
Hva stopper folk fra å ta høyere utdannelse? Ingenting.
De med høyere utdannelse tjener mer penger, og betaler dermed mer i skatt.
Tjener man 500 000 i året betaler man omtrent 30% skatt, tjener man 200 000 i året betaler man rundt 20%. Hvordan betaler de med lav inntekt utdannelsen til de med høyere inntekt?
Sitat av 1warlock Vis innlegg
Skolematriell på høgskole/universitet må du betale for selv. Om man må betale for utdanningen selv vil jo dette tas inn i betraktingen (hvor dyrt det er og gå ett vist studium ).
Vis hele sitatet...
skolemateriell som bøker ol ja men hva med projektorer, lærernes materiell og maskiner? var det jeg tenkte på. Jeg går som sagt på høyskole selv så vet at man må betale bøkene selv
Trådstarter
93 9
Sitat av LaDa Vis innlegg
Hva stopper folk fra å ta høyere utdannelse? Ingenting.
De med høyere utdannelse tjener mer penger, og betaler dermed mer i skatt.
Tjener man 500 000 i året betaler man omtrent 30% skatt, tjener man 200 000 i året betaler man rundt 20%. Hvordan betaler de med lav inntekt utdannelsen til de med høyere inntekt?
Vis hele sitatet...
Det jobber lenger, det har mindre leve alder. Det betaler skatt i flere år en personen med høyere utdannelse. Og det dør før personen med høyere utdannelse. Ergo du får et system som ganger mellom/øvre mellom klasse.
Svaret på det du spør om blir slik : Det betaler skatt, skatten de betaler går til blandt annet høyere utdannelse. I følge statestikk er det mindre personer med foreldre med lavere utdanning som velger høyere utdanning. De som har foreldre med høyere utdanning velger som regel høyere utdanning. Dvs att den prosentandel av skatten til personane med lavare utdanning som går til høyere utdannings anstalter ganger ikke personene i det hele.
Sitat av 1warlock Vis innlegg
Det jobber lenger, det har mindre leve alder. Det betaler skatt i flere år en personen med høyere utdannelse. Og det dør før personen med høyere utdannelse. Ergo du får et system som ganger mellom/øvre mellom klasse.
Svaret på det du spør om blir slik : Det betaler skatt, skatten de betaler går til blandt annet høyere utdannelse. I følge statestikk er det mindre personer med foreldre med lavere utdanning som velger høyere utdanning. De som har foreldre med høyere utdanning velger som regel høyere utdanning. Dvs att den prosentandel av skatten til personane med lavare utdanning som går til høyere utdannings anstalter ganger ikke personene i det hele.
Vis hele sitatet...
Iløpet av, la oss si, et 30 års yrkesaktivt liv betaler de med 500 000 i årsinntekt skatt på 4,5 millioner totalt, mens de med 200 000 i årsinntekt betaler samlet 1,2 millioner. Fiktiv arbeidslengde og lønn, men like fullt fakta. Vis meg gjerne noen med lav utdannelse som jobber 4 ganger lenger enn de med høy utdannelse.
Skatter og penger er ikke temaet her, heller holdning. Vil man ha høyere utdannelse får man det. Og "gutta på gulvet" betaler så absolutt ikke for utdannelsen til pampene her i landet.
Sist endret av LaDa; 12. august 2012 kl. 02:57.
Sitat av 1warlock Vis innlegg
Skolematriell på høgskole/universitet må du betale for selv. Om man må betale for utdanningen selv vil jo dette tas inn i betraktingen (hvor dyrt det er og gå ett vist studium ).
Vis hele sitatet...
Ja og nei. Legestudenter f.eks. må kjøpe egne bøker, men får sitt eget lik og gratis labtid. Hva tror du ville vært dyrest i et åpent marked?
Trådstarter
93 9
Sitat av LaDa Vis innlegg
Iløpet av, la oss si, et 30 års yrkesaktivt liv betaler de med 500 000 i årsinntekt skatt på 4,5 millioner totalt, mens de med 200 000 i årsinntekt betaler samlet 1,2 millioner. Fiktiv arbeidslengde og lønn, men like fullt fakta. Vis meg gjerne noen med lav utdannelse som jobber 4 ganger lenger enn de med høy utdannelse.
Skatter og penger er ikke temaet her, heller holdning. Vil man ha høyere utdannelse får man det. Og "gutta på gulvet" betaler så absolutt ikke for utdannelsen til pampene her i landet.
Vis hele sitatet...
Det er med på og betale den jo. Og hvor skal personer som ikke bruker en tjeneste måtte betale for den ? For og sette den på spissen hadde du betalt for strøm om du ikke brukte strøm ? Det hadde du sannsynlig vis ikke, men de som ikke velger høyere utdannelse går livet ut og betaler skatt for en ordning de aldri kommer til og få bruk for. Hvorfor skal de det ? Høyere utdannelse er ikke en rettighet men et valg. Et valg hvert enkelt menneske må ta, jeg synest det blir feil att en stor prosentandel skal betale for noe de ikke bruker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 1warlock Vis innlegg
Det er med på og betale den jo. Og hvor skal personer som ikke bruker en tjeneste måtte betale for den ?
Vis hele sitatet...
Poenget mitt går tydlegvis over hovudet på deg, men eg skal gjenta det:
1: er du sikker på at det er slik at lågtlønna subsidierer høgare utdanning? Her kan du velje to modeller - en naiv, som tar utgangspunkt i innbetalt skatt, og ein litt meir omfattande som tar omsyn til høgare verdiskaping, og dermed ting som mva og skatt av tenester og produkter som vert realisert på grunn av høgare utdanning.
2: Norsk industri har gått i retning av teknologi, og utan høgare utdanning hadde vi ikkje hatt t.d. Aker Solutions sin Ram-Rig teknologi, som er relativt stor eksportartikkel. Kor mange har jobb i norsk industri på grunn av høgare utdanning?

Du liker å gjenta at lågtlønna subsidierer høgare utdanning, men du har ikkje gjort en døyt for å underbygge påstanden din. Du gjentar bare påstanden, utan ny argumentasjon.
Nå har jeg ikke lest tråden, men er ganske uenig med første posten. Selv folk med yrkesskole trenger leger, advokater osv. En lege bruker minst 6 år på utdannelsen, på den tiden har en rørlegger feks. tjent flere millioner..syntes heller du skal være glad for at ikke alle velger enkleste utvei og tar yrkeskole, mange jobber man tjener mer på etter 2-3 år på vgs enn høyere utdannelse også. Tenker ganske motsatt av deg, og tar ikke spesielt høy utdannelse selv.
Sitat av 1warlock Vis innlegg
Et valg hvert enkelt menneske må ta, jeg synest det blir feil att en stor prosentandel skal betale for noe de ikke bruker.
Vis hele sitatet...
Hadde ikke skatten betalt for det kunne ikke jeg tatt tilbudet.. Ingen av mine foreldre har utdanning men jeg tror de er glad for at jeg kan gjøre det gratis..

Hvis utdannelse må betales selv er det vansklig å være førstemann i en familie som utdanner seg.. fordi alle betaler for alt er alle i Norge "rike", selv de som bare nav`er, barna dems kan få gratis utdannelse og bli neste genrasjons ledere.. skjønner ikke hvordan det blir negativt, i teorien blir det jo likestilling..
Sitat av 1warlock Vis innlegg
Det er med på og betale den jo. Og hvor skal personer som ikke bruker en tjeneste måtte betale for den ? For og sette den på spissen hadde du betalt for strøm om du ikke brukte strøm ? Det hadde du sannsynlig vis ikke, men de som ikke velger høyere utdannelse går livet ut og betaler skatt for en ordning de aldri kommer til og få bruk for. Hvorfor skal de det ? Høyere utdannelse er ikke en rettighet men et valg. Et valg hvert enkelt menneske må ta, jeg synest det blir feil att en stor prosentandel skal betale for noe de ikke bruker.
Vis hele sitatet...
Hvorfor betaler vi skatt?
Vi ønsker alle at vi skal ha mulighet til å gå på skole og lære å lese og regne. Hvis vi blir syke, ønsker vi at vi skal få behandling på sykehus.

Vi som bor i Norge har alle glede og nytte av mange velferdsordninger i samfunnet. Dette koster penger. Mange penger. Derfor er det viktig at alle er med på å betale. Dette gjør vi ved å betale skatt.

Samfunnet er som en stor felles pengekasse, et spleiselag. Alle skal betale etter evne og motta ytelser når de trenger det.
kilde:
http://www.skatteetaten.no/Artikler/...kattesystemet/

vi betaler alle for tjenester som vi ikke nødvendigvis benytter, det er dette vi kaller velferdsstaten og som sånn ca alle andre i verden er misunnelige på...
Sitat av 1warlock Vis innlegg
De er ikke et resultat jeg vil ha. Men et system der du betaler for høyere utdanning om du vil det. Ned betaling over tid har jeg troen på. Høyere utdanning er ikke en rettighet om du vil ha det så er det greit. Men att det skal gå utover dei med lavere inntekt synes jeg er feil.
Vis hele sitatet...
Da mener du altså at de som er syke og uføre skal betale dette selv også, ikke sant? Det blir jo helt feil at jeg som har vært frisk hele livet skal skatte slik at arbeidsledige får trygd!? Eller hva, mr. Logikk?
Du ser på dette litt feil vei.

Slik som vi har det nå har alle en mulighet til høyere utdanning, og tar du den utdanningen og får en jobb som betaler for den utdanningen, vil du være med på å sponse alle de andre sin mulighet til å ta høyere utdanning. Ved å betale skatt.
Vil starte med å si at jeg for det første er full, for det andre er prinsippielt imot slashdots meninger , oh for det tredje er i et lavstatus yrke. At barn av lavere utdannnings produksjonsvarer ikke velger høgere utdanning.er nå så. Skal vi virkelig gjøre detmindre lukrativt med utdanning? Personlig ser jeg det slik at jeg har for lite igjen for videre utdanning all den tid jeg tjener 50)k med et fagbrev .
True phreak.
Sitat av 1warlock Vis innlegg
De er ikke et resultat jeg vil ha. Men et system der du betaler for høyere utdanning om du vil det. Ned betaling over tid har jeg troen på. Høyere utdanning er ikke en rettighet om du vil ha det så er det greit. Men att det skal gå utover dei med lavere inntekt synes jeg er feil.



tror du misforso litt. Det er bare 14 prosent av det med foreldre som har lavere utdanning som faktisk velger og gå høyere skole.



Hvem er det som har det tøffest med og betale skatt, hvem merker det mest ? De med lavere lønn. De med høy utdanning og som regel mer lønn kommer ikke til og merke det like mye for de har mer penger og rutte med. De som har lavest lønn er forsatt de personene som sitter igjen med minst penger og da igjen har minst penger og bruke.
Vis hele sitatet...
Det som er så fint i Norge er at alle har like muligheter. Det jeg tror du kanskje ikke skjønner er at vi som tar høyere utdanning bidrar til mesteparten av verdiskapningen her i landet. Det er slettes ikke slik at 'de fattige sponser de rikes utdanning', tvert i mot: Det er de med god inntekt og verdiskapende yrker som bidrar med mest skattekroner i kassen. Og det er ikke utdanning som er den største enkeltposten i statsbudsjettet. Det er NAV, gitt, og som andre har nevnt her, jo høyere utdanning en har, jo mindre sjanse er det for at man er NAV-bruker. Så om en skal følge logikken din kan vi like gjerne avvikle velferdssamfunnet vårt i samme slengen.

Jeg vil samtidig nevne at oljeformuen, og hvordan den forvaltes, hadde aldri gagnet Norge slik den gjør i dag uten arbeidet til titusenvis av folk med høyere utdannelse.
Sist endret av Orph; 12. august 2012 kl. 10:21.
Nå er det en gang slik at de "fattiges" skatt ikke er øremerket til å betale utdanningen for de rike som en stor syk spøk iverksatt av illuminati eller hva faen du vil.
Poenget med et skattefinansiert "gratis" skolesystem + lån/stipend er å utligne de økonomiske forskjellene og premissene for de forskjellige samfunnslagenes muligheter innen utdanning.
Det at så få fra de lavere klassene velger høyere utdanning har nok ikke noe med økonomi men mer med bevisst/ubevisst påvirkning fra foreldre/familie.

En paralell til et skattefinansiert skolesystem er jo helsevesenet, er det rett at de rike/øvre middelklassen skal betale for kreftbehandlingen til de fattige?(Personer med høyere utdanning røyker sjeldnere og trener mer)

Poenget med disse løsningene er at alle skal gi etter evne og få etter behov, at noen velger å ikke benytte seg av noen tilbud er ikke ensbetydende med at de ikke hadde den muligheten.

Om du synes ting er så ille her fordi du må "betale for utdanningen til de rike" så kan du ta en kikk mot for eksempel USA hvor forskjellene mellom samfunnslagene er så små...
Trådstarter
93 9
Sitat av slashdot Vis innlegg
Poenget mitt går tydlegvis over hovudet på deg, men eg skal gjenta det:
1: er du sikker på at det er slik at lågtlønna subsidierer høgare utdanning? Her kan du velje to modeller - en naiv, som tar utgangspunkt i innbetalt skatt, og ein litt meir omfattande som tar omsyn til høgare verdiskaping, og dermed ting som mva og skatt av tenester og produkter som vert realisert på grunn av høgare utdanning.
2: Norsk industri har gått i retning av teknologi, og utan høgare utdanning hadde vi ikkje hatt t.d. Aker Solutions sin Ram-Rig teknologi, som er relativt stor eksportartikkel. Kor mange har jobb i norsk industri på grunn av høgare utdanning?

Du liker å gjenta at lågtlønna subsidierer høgare utdanning, men du har ikkje gjort en døyt for å underbygge påstanden din. Du gjentar bare påstanden, utan ny argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Må si meg diskusjons messig slått. Jeg skjønner nå att det er uklokt og ta tiing ut av det norske skattesysteme på denne måten, jeg innser att dette bare vill skape et enda større gap mellom rik og fattig. Men tusen takk til Slashdot og alle andre som har deltatt på tråden det har vært veldig lærerikt
Sist endret av 1warlock; 12. august 2012 kl. 12:15.