Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  301 42863
Etter å ha lest her på freak i lang tid, har det dukket opp haugevis av tråder som omhandler legalisering av cannabis, og diskusjonen rundt det. De fleste er for en legalisering, men vi har også en gruppe som mener at en legalisering ikke burde finne sted. I pollen i en av trådene ser vi at det faktisk er en god del freaks som er imot en legalisering. Om dette skyldes uvitenhet eller et faktisk standpunkt er uvisst.

I denne tråden vil jeg samle de som er imot en legalisering, og så få til en saklig diskusjon med de. Jeg mener at man kan endre synspunktet til tilnærmet 100%, så lenge man argumenterer på en særiøs måte, belyser begge sider av saken, og refererer til kilder. Det finner vi fort ut av!

Mener du at all narkotika burde være forbudt uten at det er basert på noe som helst? Glorifiserer du cannabis, og mener at det er noe alle burde drive med?

Dette var et par eksempler på holdninger og meninger jeg ikke vil ha i denne tråden. Er du i en av disse gruppene har du lite i denne tråden å gjøre. Les gjerne i den, men ikke uttal deg om noe du ikke kan noe om. Dann deg et helhetlig bilde av saken og sett deg et standpunkt.

Et godt sted å begynne lesningen er:
Folkehelseinstituttet sin artikkel. (Meget god og objektiv informasjon)
Wikipedias artikler er også noe å ta en titt på.
Her og her
Det er også flere dokumentarer som dopeffekten som gikk på NRK som ligger ute på nettet, og som kan være verdt å se.

*Warning* Det er mange som refererer til “The Union: The business behind getting high” som en god dokumentar. Ja, den er fin den, MEN den omhandler så og si bare de positive effektene med cannabis. Altså lite objektiv.

Det største problemet rundt cannabis er all feilinformasjonen, på begge sider av saken. Derfor er kildeføring spesielt viktig.

Om du fortsatt er imot en legalisernig så er dette tråden for deg. Presenter hvorfor du er mot en legalisering. Selv om store deler av forumet er for en legalisering så ikke la deg skremme. Det er ikke noe feil i å ha en mening som strider imot det andre mener. Håper dette kan være lærerikt for begge parter.

Jeg håper denne tråden kan være under streng modifisering slik at vi slipper det overnevnte, og at denne tråden kan være med på å få klarhet i situasjonen rundt cannabis, og ikke blir som alle de andre trådene. De har endt opp med at man ikke har kommet frem til noe, og begge parter står på sitt uansett hva som blir lagt frem.

Tar du utfordringen å argumentere mot freaksa?

- Marr
Jeg mener vi har nok problemer som det er med alkohol, vi får ikke noe mindre problemer hvis vi legaliserer cannabis. Dessuten vil jeg ikke at ungene mine skal vokse opp med at det er greit å ruse seg på cannabis. Nå er alkohol engang lovlig, sånn er det bare. Men det gjør det ikke greit å bare lovliggjøre hva som helst annet, bare fordi mange driver med det. Noen lover og regler må vi ha og det er til vårt eget beste. Og det vil aldri noen klare å snu om på gitt ^^ Prøv om du vil.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg mener vi har nok problemer som det er med alkohol, vi får ikke noe mindre problemer hvis vi legaliserer cannabis. Dessuten vil jeg ikke at ungene mine skal vokse opp med at det er greit å ruse seg på cannabis. Nå er alkohol engang lovlig, sånn er det bare. Men det gjør det ikke greit å bare lovliggjøre hva som helst annet, bare fordi mange driver med det. Noen lover og regler må vi ha og det er til vårt eget beste. Og det vil aldri noen klare å snu om på gitt ^^ Prøv om du vil.
Vis hele sitatet...
Det du ikke ser ut til å forstå er at problemene ER der! En legalisering ville gjort det enklere å spørre om hjelp og ikke minst enklere å GI hjelp. Med mindre du aldri leser aviser bør du ha fått med deg at helsevesenet har en lang vei å gå før det kan tilby den hjelpen mange trenger idag. Skatter og mer penger i helsevesenet må til for å styrke, og hvor skal pengene komme fra? For eksempel moms på cannabis, slik det er med alkohol idag. Det du må forstå er at flere ønsker en langvarig skadeforebygging, kriminalisere slik det er idag fungerer ikke, forbruket og problemene har eksplodert de siste 30 år. Det vi ønsker er en holdning til cannabis slik Nederlenderne har idag, de vet det er der, de har muligheten, men det er rett og slett ikke så spennende for dem. Jeg drikker ikke alkohol hver dag fordi jeg kan gjøre det. Det er lov. Spenningen blir fort borte.
Først avkriminalisering, så legalisering. Det er den mest realistiske ruten.
Problemet er ofte det skille som skapes mellom de som er for legalisering og de som er mot. Disse blir alltid satt opp mot hverandre og karikert. Slik bør det jo ikke være De aller fleste vil jo være enige i at det finnes gode argumenter for legalisering samtidig som det finnes gode argumenter mot legalisering. En person som skal ta sitt standpunkt veier disse argumentene mot hverandre og havner på en av sidene, men som oftest ganske nært opptil det andre standpunktet. Det er litt vanskelig å forklare så jeg bruker meg selv som eksempel.

Jeg er imot legalisering. Tror jeg. Kanskje.

Med andre ord. Dette er ikke noe jeg er veldig bastant på. Det er ikke sikkert jeg kommer til å ha det samme standpunktet om ett år. Eller om ti år. Det er det standpunktet jeg har havnet på i dag ut i fra de opplysningene jeg sitter på. Jeg er nok såpass lite sikker på om at jeg har rett at jeg kommer til å skifte mening den dagen nye opplysninger kommer frem. Jeg har bare så vidt havnet på den ene siden av saken.

Og så hvorfor jeg er imot legalisering:
Endel av de som prøver cannabis gjør det nok fordi de ønsker å gi litt faen. De er i opposisjon til foreldre, skole og samfunn. Ungdomstiden er en utfordrende tid hvor man skal finne seg selv og bryte opp mye av det avhengighetsforholdet man har til sine foreldre. Å røyke en rev en gang i blant gir dem muligheten til å rekke fingeren til det etablerte og føle seg fri og uavhengig. Jeg syns ikke det gjør så mye. Jeg syns det er bedre at de gjør det enn å drikke seg dritings og rase rundt på en blodtrimma moped med kjæresten bak. Cannabisbruk er, i mindre mengder, en relativt harmløs finger til det etablerte.

Legaliserer man derimot cannabis vil dette aspektet forsvinne. De som da ønsker å å være i opposisjon og gi fingeren til det etablerte ville måtte gjøre dette på andre måter. Kanskje de da bruker for eksempel amfetamin som sin kjemiske langefinger og plutselig er situasjonen annerledes.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg mener vi har nok problemer som det er med alkohol, vi får ikke noe mindre problemer hvis vi legaliserer cannabis. Dessuten vil jeg ikke at ungene mine skal vokse opp med at det er greit å ruse seg på cannabis. Nå er alkohol engang lovlig, sånn er det bare. Men det gjør det ikke greit å bare lovliggjøre hva som helst annet, bare fordi mange driver med det. Noen lover og regler må vi ha og det er til vårt eget beste. Og det vil aldri noen klare å snu om på gitt ^^ Prøv om du vil.
Vis hele sitatet...
Nei, har sett postene dine, logikk preller av deg som vann på ei and. (og ikke bare i legaliseringsdebatten I might add)
De fleste freaks som har vært her en stund, lest seg opp og fremdeles er i mot er det av prinsipper de finner på og de holder opp mot dem som en religion så samme hva du sier til dem så holder de fast ved det.

Det Taurean ønsker er et sterkt kriminelt miljø som tjener store penger på det faktum at folk vil røyke cannabis samme hva loven sier, Taurean har klokketro på at straff er løsning for å hjelpe de på skråplanet. J

eg er faktisk skråsikker på at om Taurean hadde fått barn som hadde røyka, ja samme hvor mye du hjernevasker barna dine til noe (eller kanskje enda mer om de er rebelske) kommer de til å tenke selv, og kanskje til og med gå så langt som å begynne å bruke alternativewr til alkohol for rus, så hadde Taurean isteden for å ønske hjelp til barna sine hadde han ønsket STRAFF. For det er sånn det funker nå.

Han bruker argumenter som "sånn er det bare". Og han har låst seg fast av prinsipp fordi han er sta og i mine øyne veldig dum.

Jeg personlig vil faktisk si at om en evt. legalisering skaper problemer så vil jeg heller gå tilbake til kriminalisering, men all logikk sier at prisen vi betaler i mennesklig lidelse i denne "krigen" ikke kan overgå problemene som kan oppstå ved legalisering siden du ikke vil bli straffet for å be om hjelp.
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Nå har jeg lest alle kilder, sett alt du har lagt ut, og dette har endret noe syn på hva jeg før syntes om cannabis. Jeg vil med andre ord bare takke deg for et godt skrevet og godt planlagt innlegg.

Jeg har snakket med min søster som jobber innen helse sektoren, og hun meddeler at Canabis kommer som legemiddel mot MS og smertestillende. Jeg vil si at dette blir spennende, og jeg har alltid vært for bruk at cannabis i legemiddel, men ikke ved offentlig og privat bruk.

Jeg er nå på nippet til å si ja til hele sulamitten egentlig, men fortsatt meget skeptisk.

Tusen takk for et godt fullført innlegg, du ga med underholdning og mye nyttig kunnskap.
Selv om jeg selv nyter cannabis synes jeg ikke det skal legaliseres. Avkriminaliseres, kanskje.
Til syvende og sist er cannabis er rusmiddel, og det brukes til å ruse seg på.
Det er ikke et guddommelig stoff som løser alt.
Cannabisforkjempere klager over at alt negativt om cannabis er propaganda men det som skremmer meg er dems egen naivitet og trangsynthet, her sluker vi alt positivt og når vi hører noe negativt så holder man seg for ørene og roper propaganda! Det skremmer meg også at det sitter barn nede i 12 år her på forumet sitter å leser denne ureflekterte cannabis lovprisningen, ingen kan med hånden på hjertet si at cannabis har en positiv påvirkning på f.eks skole i tenårene. Dette er tiden hvor man legger grunnmuren for hele resten av sitt liv.
Det er et rusmiddel som er alt for lett å misbruke, en joint så er man påvirket mye av dagen.

Jeg elsker å nyte en joint i ny og ne, men skjønner godt at myndighetene ikke vurderer en legalisering.
Det å tilføye et nytt rusmiddel til massene som er såpass lett å misbruke skal MYE til.
Sist endret av Cheese; 15. april 2012 kl. 16:55.
Så er vi igang. Vi har vel sett nok debatter hvor folk tilegner motstanderne sine meninger basert på stereotyper? Kan vi ikke, som Ts poengterte, prøve å holde oss til saken.

Hvorvidt du syntes Taurean er vanskelig å diskutere med, Batabusa, er ikke så veldig fruktbart for diskusjonen.

Legaliserer man derimot cannabis vil dette aspektet forsvinne. De som da ønsker å å være i opposisjon og gi fingeren til det etablerte ville måtte gjøre dette på andre måter. Kanskje de da bruker for eksempel amfetamin som sin kjemiske langefinger og plutselig er situasjonen annerledes.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ett godt poeng.
Men situasjonen er jo delevis den samme idag. Disse "rebellene" med fingeren sin risikerer jo også nå å havne i en sterkere miljø, da de må inn i dette i utgangspunktet for å fyre opp under det uskyldige unngdomsopprøret.
Men igjen er det jo ikke særlig hold í at gress leder til tyngere stoffer, så kansje ikke.

Om Jeg skal spå en fremtid med legalisert cannabis, ville jeg tro at stoffet kommer til å ha en stigma rundt seg i mange år enda, altså vil det fungere som opprør en god stund, selv etter legalisering.
Poenget ditt holder selvfølgelig mål. Men om man skal se litt kynisk på det, tror jeg opprørsunga som ville falt for fristelsen til å prøve amf etter legalisering, også i stor grad prøver det idag.
Jeg liker å tro at trappetrinnet er høyere ut til det kjemiske, både før og etter legalisering.
det er vel også delevis derfor jeg har troen på det.
Mange starter med Hasj fordi det er kult, da i en alder av ca 15. La oss si hasj er lovelig, hva vil de prøve da? Vil de gå på sterkere stoffer som feks Amfetamin?
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Mange starter med Hasj fordi det er kult, da i en alder av ca 15. La oss si hasj er lovelig, hva vil de prøve da? Vil de gå på sterkere stoffer som feks Amfetamin?
Vis hele sitatet...
Bruk av tyngre stoffer har ikke akkurat eksplodert i Nederland etter coffeshopsene kom.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Bruk av tyngre stoffer har ikke akkurat eksplodert i Nederland etter coffeshopsene kom.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder?
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av mabe140 Vis innlegg
Nå har jeg lest alle kilder, sett alt du har lagt ut, og dette har endret noe syn på hva jeg før syntes om cannabis. Jeg vil med andre ord bare takke deg for et godt skrevet og godt planlagt innlegg.

Jeg har snakket med min søster som jobber innen helse sektoren, og hun meddeler at Canabis kommer som legemiddel mot MS og smertestillende. Jeg vil si at dette blir spennende, og jeg har alltid vært for bruk at cannabis i legemiddel, men ikke ved offentlig og privat bruk.

Jeg er nå på nippet til å si ja til hele sulamitten egentlig, men fortsatt meget skeptisk.

Tusen takk for et godt fullført innlegg, du ga med underholdning og mye nyttig kunnskap.
Vis hele sitatet...
Så bra, akkurat det jeg ville med innlegget. Jeg har ikke presentert grunner for å legalisere heller (utenom the union), så det er jo masse annet du kan lese om, om du vil ha grunner for at det skal bli legalisert. Bare å google i vei
Sist endret av Marr; 15. april 2012 kl. 17:17.
Har ikke dette blitt diskutert i jævlig mange forskjellige tråder, jævlig mange ganger her på freak?
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Har ikke dette blitt diskutert i jævlig mange forskjellige tråder, jævlig mange ganger her på freak?
Vis hele sitatet...
Legalisering eller ikke er blitt diskutert i en haug av tråder før. Det nevnte jeg til og med i førsteposten. Jeg har gjort et forsøk på lage en tråd hvor debatten går ut på mer enn glorifisering av cannabis og folk som påstår ting uten at de vet noe om det. Det klarer folk å lese seg opp på selv.

Denne tråden er mer for å diskutere med de som ikke "gir" seg så lett. Eller for de som har lest seg opp, men som likevel ikke har endret mening.
Sist endret av Marr; 15. april 2012 kl. 17:30.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Selv om jeg selv nyter cannabis synes jeg ikke det skal legaliseres. Avkriminaliseres, kanskje.
Til syvende og sist er cannabis er rusmiddel, og det brukes til å ruse seg på.
Det er ikke et guddommelig stoff som løser alt.
Cannabisforkjempere klager over at alt negativt om cannabis er propaganda men det som skremmer meg er dems egen naivitet og trangsynthet, her sluker vi alt positivt og når vi hører noe negativt så holder man seg for ørene og roper propaganda! Det skremmer meg også at det sitter barn nede i 12 år her på forumet sitter å leser denne ureflekterte cannabis lovprisningen, ingen kan med hånden på hjertet si at cannabis har en positiv påvirkning på f.eks skole i tenårene. Dette er tiden hvor man legger grunnmuren for hele resten av sitt liv.
Det er et rusmiddel som er alt for lett å misbruke, en joint så er man påvirket mye av dagen.

Jeg elsker å nyte en joint i ny og ne, men skjønner godt at myndighetene ikke vurderer en legalisering.
Det å tilføye et nytt rusmiddel til massene som er såpass lett å misbruke skal MYE til.
Vis hele sitatet...
Kan du venligst linke til en eneste tråd her på forumet hvor den som har lovpriset cannabis og forkaster allt som er negativt som propaganda ikke har blitt satt kraftig på plass av de fleste andre seriøse freaks ?

Det er da heller ikke snakk om å gjøre det lovlig for ungdom heller, og med legalisering så følger utdanning (et must for å forklare legaliseringen) kunnskap forhindrer missbruk

Ser litt ut som at du leser trådene her inne som fanden leser bibelen, for denne "ureflekterte cannabis lovprisningen" har ikke jeg sett så mye til.. link?
Sist endret av GrønnUgle; 15. april 2012 kl. 17:36.
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Har du noen kilder?
Vis hele sitatet...
For å si det sånn, hvis det var tilfelle at det gjorde det så ville det blitt proklamert i hver eneste debatt om legalisering.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/693257.stm

there is "no evidence" that one has led to the other in the Netherlands.
Vis hele sitatet...
This appears to be confirmed by the European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA), which says figures in the Netherlands reflect wider trends in western Europe generally.
Vis hele sitatet...
it says that in general, the problem of hard drug use is biggest in Italy, Luxembourg and the UK, and lowest in Germany, Austria, Finland and Sweden, with the Netherlands somewhere in the middle.
Vis hele sitatet...
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Kan du venligst linke til en eneste tråd her på forumet hvor den som har lovpriset cannabis og forkaster allt som er negativt som propaganda ikke har blitt satt kraftig på plass av de fleste andre seriøse freaks ?
Vis hele sitatet...
Det finnes mange her inne på forumet som er trangsynte og stae som få når det kommer til cannabis.

Guds plante, tilnærmet ufarlig og purken suger er vel de tre tingene jeg leser om og om igjen i de fleste diskusjonstrådene om cannabis..
Sist endret av Bombasa; 15. april 2012 kl. 17:44.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Har du noen kilder?
Vis hele sitatet...
Det du egentlig snakker om her er jo gateway teorien.

Her er hvertfall en artikkel som omhandler gateway teorien.

"Alternatively, experience with and subsequent access to cannabis use may provide individuals with access to other drugs as they come into contact with drug dealers. This argument provided a strong impetus for the Netherlands to effectively decriminalize cannabis use in an attempt to separate cannabis from the hard drug market. This strategy may have been partially successful as rates of cocaine use among those who have used cannabis are lower in the Netherlands than in the United States."

Et kjappt søk på google, og det er mange artikler som omhandler dette.
Sist endret av Marr; 15. april 2012 kl. 17:48.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Cheese Vis innlegg
Selv om jeg selv nyter cannabis synes jeg ikke det skal legaliseres. Avkriminaliseres, kanskje.
Til syvende og sist er cannabis er rusmiddel, og det brukes til å ruse seg på.
Det er ikke et guddommelig stoff som løser alt.
Cannabisforkjempere klager over at alt negativt om cannabis er propaganda men det som skremmer meg er dems egen naivitet og trangsynthet, her sluker vi alt positivt og når vi hører noe negativt så holder man seg for ørene og roper propaganda! Det skremmer meg også at det sitter barn nede i 12 år her på forumet sitter å leser denne ureflekterte cannabis lovprisningen, ingen kan med hånden på hjertet si at cannabis har en positiv påvirkning på f.eks skole i tenårene. Dette er tiden hvor man legger grunnmuren for hele resten av sitt liv.
Det er et rusmiddel som er alt for lett å misbruke, en joint så er man påvirket mye av dagen.

Jeg elsker å nyte en joint i ny og ne, men skjønner godt at myndighetene ikke vurderer en legalisering.
Det å tilføye et nytt rusmiddel til massene som er såpass lett å misbruke skal MYE til.
Vis hele sitatet...
Igjen, en "ex-narkoman". Hvor mange "ex-hasjproblemfolk" skal poste at de er i mot legalisering fordi DE fikk problemer? Er du klar over hvor mye enklere det hadde vært for deg å fått hjelp til "problemene".

Jeg har gitt opp dette med at man skal ha en rett til å putte hva man vil i kropppen. Folk nekter å forstå at dette skal være en rettighet, den generelle befolkningen ØNSKER at staten skal ha kontroll over slike ting. I mine øyne trist. Men man må vel bare akseptere at folk ikke ser det som et gyldig argument. Derimot det som ER fakta og ikke KAN motsies er skadereduksjonen oppnådd ved avkriminalisering, hvor folk får hjelpen de trenger UTEN å frykte at de blir kasta i fengsel og får bøter.

YTTERLIGERE om man legaliserer helt så fjerner man det kriminelle ved det hele, man rett og slett dreper inntekta til kriminelle organisasjoner. Frigjør STORE politiressurser til å jage Hells Angels (som har betydelig inntekt innen cannabis I might add) eller syke mennesker som ABB.

Til slutt kan man kontrollere kvalitet og hvem som får kjøpt.
Sitat av Marr Vis innlegg
Det du egentlig snakker om her er jo gateway teorien.

Her er hvertfall en artikkel som omhandler gateway teorien.

"Alternatively, experience with and subsequent access to cannabis use may provide individuals with access to other drugs as they come into contact with drug dealers. This argument provided a strong impetus for the Netherlands to effectively decriminalize cannabis use in an attempt to separate cannabis from the hard drug market. This strategy may have been partially successful as rates of cocaine use among those who have used cannabis are lower in the Netherlands than in the United States."

Et kjappt søk på google, og det er mange artikler som omhandler dette.
Vis hele sitatet...
Snakker ikke om at hasj leder til sterkere stoffer. Men det jeg mener er at de unge "kul" som skal være et steg forran de andre, velger og ruse seg på cannabis nå. Men om det hadde vært lovelig så ville de gått til noe sterkere som feks Speed. Dette er ikke noe pga at de vil ha noe sterkere. Men være "kulere".

Edit: Er selv for legalisering, men vi må inse at det er noen problemer med legalisering også, og derfor finne svar på disse problemene.
Sist endret av FellowMellow; 15. april 2012 kl. 18:39.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Snakker ikke om at hasj leder til sterkere stoffer. Men det jeg mener er at de unge "kul" som skal være et steg forran de andre, velger og ruse seg på cannabis nå. Men om det hadde vært lovelig så ville de gått til noe sterkere som feks Speed. Dette er ikke noe pga at de vil ha noe sterkere. Men være "kulere".
Vis hele sitatet...
Jeg tror virkelig ikke dette er et stort problem. De som tenker slikt ville tenkt det fra starten, og tatt speed uansett om cannabis er lovlig eller ikke.

Er det virkelig så jævla kult å bryte lovene vi har. De som tenker at de skal ta narkotiske stoffer fordi de skal være kule har virkelig et problem.

Men det kan jo skje, derfor er jeg for en legalisering av alle narkotiske stoffer, men det er en helt annen sak. Cannabis i første omgang.
Jeg må vel si jeg er for en reform av politikken rundt cannabis. Ikke har jeg prøvd det, og ikke har jeg satt meg helt inn i alle argumentene for eller i mot, men slik ståa er nå er det klart noe bør gjøres.

Jeg tenker hovedsaklig på hvilken resurser som brukes for å holde i gang systemet som kjemper mot lovbryterne og langerne, og også på hvordan systemet motiverer tapere til å bli kriminelle for å tjene enkle penger via salg. Det er åpenbart at det er feilslått, og de som vil ha får tak i. Noe bør gjøres, som f.eks. at man må til kontroll hos lege for å få resept, og kan vise til at man ikke sliter med misbruk. Det er nok ingen optimal løsning, men et eller annet som gjør at langermiljøet dør ut, samt at færrest mulig starter og røyke og de som gjør går til en årlig kontroll hadde nok vært best.
Sist endret av Lirkepirk; 15. april 2012 kl. 19:17.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Lirkepirk Vis innlegg
Noe bør gjøres, som f.eks. at man må til kontroll hos lege for å få resept, og kan vise til at man ikke sliter med misbruk. Det er nok ingen optimal løsning, men et eller annet som gjør at langermiljøet dør ut, samt at færrest mulig starter og røyke og de som gjør går til en årlig kontroll hadde nok vært best.
Vis hele sitatet...
Du snakker nå om "lisensering" av cannabis, noe (som jeg mener) ikke vil føre til at "langermiljøet" dør ut. Fordi det fortsatt vil være folk som ikke har resept på cannabis men fortsatt vil røyke.
Sitat av Melcor Vis innlegg
Du snakker nå om "lisensering" av cannabis, noe (som jeg mener) ikke vil føre til at "langermiljøet" dør ut. Fordi det fortsatt vil være folk som ikke har resept på cannabis men fortsatt vil røyke.
Vis hele sitatet...
Som sagt ikke noen optimal løsning. Det mer er en tanke om hvordan det burde se ut. Uansett vil det bli færre langere, og de som driver med slikt vil nok ikke gå så langt som idag. Det blir litt som de som kjøper tobakk og alkohol til mindreårige. Det blir jo også lettere å ha kontroll over omsetningen. Pengene vil dessuten også gå til staten, og det kan jo brukes forebyggende. Dette jo i og for seg legalisering, men jeg mener det bør være en twist på det, som f.eks denne lisensieringen, slik at man holder forbruket noe lavere og gir signal om at det ikke er bra å drive med. Gjør det vanskelig å få tak i, men ikke så vanskelig at det blir organisert, kriminell virksomhet av det.
Sist endret av Lirkepirk; 15. april 2012 kl. 20:24.
Det er ingen vits i å ha en slik tråd: folk som er imot dekriminalisering har ikke fått med seg noe fakta eller innsett problemene i dagens narkotikapolitikk. Uvitenhet og naivitet, "hasj er kjempegiftig ferdig med saken".
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Lirkepirk Vis innlegg
Som sagt ikke noen optimal løsning. Det mer er en tanke om hvordan det burde se ut. Uansett vil det bli færre langere, og de som driver med slikt vil nok ikke gå så langt som idag. Det blir litt som de som kjøper tobakk og alkohol til mindreårige. Det blir jo også lettere å ha kontroll over omsetningen. Pengene vil dessuten også gå til staten, og det kan jo brukes forebyggende. Dette jo i og for seg legalisering, men jeg mener det bør være en twist på det, som f.eks denne lisensieringen, slik at man holder forbruket noe lavere og gir signal om at det ikke er bra å drive med. Gjør det vanskelig å få tak i, men ikke så vanskelig at det blir organisert, kriminell virksomhet av det.
Vis hele sitatet...
Jaja, det vil bli litt mer kontrolert en det er i dag, men det kriminelle miljøet vil fortsatt eksistere.
lurker
Marr's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Det er ingen vits i å ha en slik tråd: folk som er imot dekriminalisering har ikke fått med seg noe fakta eller innsett problemene i dagens narkotikapolitikk. Uvitenhet og naivitet, "hasj er kjempegiftig ferdig med saken".
Vis hele sitatet...
Såklart er det vits i å ha en slik tråd. Det er allerede en person som har sagt at han/hun har blitt mer overbevist, om ikke det er positivt så aner ikke jeg..

Det er jo litt ironisk at du har "aksjon for legalisering" i signaturen akkurat som meg, og du mener at det ikke er vits i å informere andre om dette fordi de uansett mener at hasjsprøyte er noe jævli shit.
Sitat av Marr Vis innlegg
Såklart er det vits i å ha en slik tråd. Det er allerede en person som har sagt at han/hun har blitt mer overbevist, om ikke det er positivt så aner ikke jeg..

Det er jo litt ironisk at du har "aksjon for legalisering" i signaturen akkurat som meg, og du mener at det ikke er vits i å informere andre om dette fordi de uansett mener at hasjsprøyte er noe jævli shit.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det flott å opplyse, men blir litt lei overfloden av legaliseringstråder (med en liten vri) hver dag.
Det finnes 250 tråder som omhandler legalisering av cannabis.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg mener vi har nok problemer som det er med alkohol, vi får ikke noe mindre problemer hvis vi legaliserer cannabis.
Nå er alkohol engang lovlig, sånn er det bare.
Men det gjør det ikke greit å bare lovliggjøre hva som helst annet, bare fordi mange driver med det.

Dessuten vil jeg ikke at ungene mine skal vokse opp med at det er greit å ruse seg på cannabis.

Noen lover og regler må vi ha og det er til vårt eget beste. Og det vil aldri noen klare å snu om på gitt ^^ Prøv om du vil.
Vis hele sitatet...
Først vil jeg gi deg litt historie.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
In colonial America, informal social controls helped maintain the abuse of alcohol as unacceptable. "Drunkenness was condemned and punished, but only as an abuse of a God-given gift. Drink itself was not looked upon as culpable, any more than food deserved blame for the sin of gluttony. Excess was a personal indiscretion" (Aaron and Musto, 1981, p. 132) [1].

Between 1830 and 1840, most temperance organizations began to argue that the only way to prevent drunkenness was to eliminate the consumption of alcohol.

With the passage of time, "The temperance societies became more and more extreme in the measures they championed" (McConnell, 1963, p. 569). [2]


The strong anti-foreign (especially anti-German) prejudice during World War I, the argument that the alcohol beverage industry diverted grain needed for the war effort, the lack of organization on the part of the wets, the effective organization of the drys, and political intimidation all combined with the effects of decades of temperance propaganda to make possible the passage of the Eighteenth Amendment establishing national prohibition (Kobler, 1973, ch. 9; Kerr, 1985, ch. 6).

The actual consequences ranged from unfortunate to disastrous and deadly. Widespread disregard for law was obvious. Within a week after the Eighteenth Amendment was imposed, small portable stills were on sale throughout the country (Asbury, 1968, p. 157) [...] and production increased dramatically to meet a booming demand (Feldman, 1928, pp. 278-281).

The mayor of New York City even sent instructions on winemaking to his constituents (Aaron and Musto, 1981, p. 159).

Organized smuggling of alcohol from Canada and elsewhere quickly developed. "Rum rows" existed off the coasts of large cities where ships lined up just beyond the three mile limit to off-load their cargoes onto speed boats. Murder and hijacking were common in this dangerous but lucrative business. (Lender and Martin, 1982, p. 144)

There was also the notorious and ever-present organized bootlegging. The country's scourge led to massive and widespread corruption of politicians and law enforcement agencies and helped finance powerful crime syndicates.

"Highly toxic wood alcohols found their way into much of the available bootleg liquor. When denatured industrial alcohol was not sufficiently diluted, or was consumed in large quantities, the result was paralysis, blindness and death. In 1927, almost twelve thousand deaths were attributed to alcohol poisonings, many of these among the urban poor who could not afford imported liquors. In 1930, U.S. public health officials estimated that fifteen thousand persons were afflicted with "jake foot," a debilitating paralysis of the hands and feet brought on by drinking denatured alcohol flavored with ginger root. "(Mendelson and Mello, 1985, p. 87)

Many stills used lead coils or lead soldering, which gave off acetate of lead, a dangerous poison. Some bootleggers used recipes that included iodine, creosote, or even embalming fluid (Asbury, 1968, pp. 272-273, 283).

It became very difficult to convict those who violated prohibition because public support for the law and its enforcement eroded dramatically. For example, of 7,000 arrests in New York between 1921 and 1923, only 27 resulted in convictions (Lender and Martin, 1982, p. 154). That is a conviction rate of only one for every 260 arrests. [3]


En av de første tingene Roosevelt-administrasjonen gjorde, var å oppfordre til endringer av den 18. grunnlovsendringen som forbød produksjon og distribusjon av alkohol. I april 1933 legaliserte de øl og vin med < 3.2% alkohol, og i desember kom den 21. grunnlovsendringen: "With the words "The eighteenth article of amendment to the Constitution of the United States is hereby repealed." Americans could once again drink legally." [4]

Etter kun 13 år ble alkoholforbudet opphevet. I Norge tok det kun 11 år! [5]

Du vet kanskje selv hvordan forbudet mot cannabis, og i høyeste grad andre stoffer som heroin og kokain, virker i praksis. Hvis ikke, holder det å ta en tur ut på torget ved Oslo S eller en kikk i rusforumene her på Freak.

Det er de samme trekkene som går igjen - produksjonsforholdene er elendige, utstyret er dårlig og i mange tilfeller farlig. I cannabisens tilfelle er groforholdene ofte kunstig perfekte. Produsenter vil ha profitt, og bes ikke to ganger om å "vanne ut" stoffene med alt mulig rart.

Cannabis som inneholder glassbiter:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://www.thepoorhouse.org.uk/files/images/glassgrassbig.preview.jpg


"Cannabis Resin Impurities Survey Project conducted preliminary research in 2001 on five samples of Moroccan ‘soap-bar’ resin provided by Customs & Excise (CRISP 2002). It was found that the psychoactive adulterants included glue (benzene and toluene), ketamine, caffeine, and aspirin – while other additives, varying in toxicity, included liquorice, milk powder, boot polish, beeswax, turpentine, henna, vinyl, motor oil, dyes, pine resin, animal shit, soil, and phenols." [6]

Kun de siste seks årene (!) har 50 000 mennesker mistet livet som følge av forbud mot narkotika - i ett land. [7]

For meg er det rart du ikke vil at dine barn skal mene det er greit å bruke cannabis.

Kortvarige og langvarige effekter av alkohol kan inkludere blant annet alkoholforgiftning, skrumplever, nedsatt nyrefunksjon, kreft, hjertesykdommer, depresjon, angst og insomnia. [8][9][10]

Alkohol har en lang historie med medisinsk bruk, men brukes ikke alene lenger. Alkohol er stort sett kun en ingrediens i hostesaft o.l. [11]

Til sammenligning har cannabis langt over tusen bruksområder, både medisinske og industrielle. Det er et veldig konservativt tall. [12][13][14]

Kortvarige og langvarige effekter av cannabis kan inkludere blant annet kreft, depresjon, og "utløsning" av psykiske lidelser man allerede "har". Det er noe usikkerhet rundt mange av helsevirkningene, da det er vanskelig å få tillatelse til å drive undersøkelser og studier av cannabis, og for hver studie som viser noe, finnes det en eller to som viser det motsatte, gjerne påvirket av hvilke meninger de økonomiske "bakmennene" allerede har. Allikevel er det en generell oppfatning at cannabis ikke er like farlig som det tidligere har blitt påstått, og "gateway drug"-teorien har blitt tilbakevist som grunnløs propaganda flere ganger. [15]

Ellers er det praktisk umulig å overdosere på cannabis [16], og "abstinens-symptomene" er stort sett ubehagelige, men ufarlige. [17] [18]

Jeg forstår heller ikke hvorfor du mener vi må ha enkelte lover - eller rettere sagt forbud - for vårt eget beste.

Om du ser litt på bakgrunnen for forbudet mot cannabis i USA i tillegg til linkene jeg har lagt ut, tror jeg du vil bli overbevist ikke bare om at legalisering av produksjon, bruk og besittelse burde være lovlig, (og statlig regulert) men også at forbudet virker totalt, 100% mot sin hensikt.

Selvfølgelig støtter jeg legalisering og regulering av rusmidler.
Sist endret av Takub; 15. april 2012 kl. 22:56.
Du har for det meste rett Takub, men jeg reagerer på glassbiter i grønt. Skjer det er det ihvertfall ekstremt sjeldent. Brunt (hasj, sammenpresset harpiks) derimot kan være tilsatt mye dritt.
Sist endret av Spirituell; 15. april 2012 kl. 23:43.
Vil bare linke til en god tråd om cannabis og mentale lidelser fra reddit.com/r/askscience med mye god informasjon:

http://www.reddit.com/r/askscience/c...ental_illness/

Plus en hel del andre tråder om cannabis på r/askscience. Der er det vanligvis kun lov å svare på spørsmålene som stilles hvis påstandende du svarer med kan støttes opp med sikre kilder, som fagfellevurderte studier.

http://www.reddit.com/r/askscience/search?q=cannabis&restrict_sr=on
Er for legalisering selv men har en tanke her.

Når man diskuterer med personer som er imot legalisering av cannabis, så virker det ofte som de tror at "vi" mener at cannabis er helt ufarlig, røyk så mye du vil osv. Dette er etter min mening en misforståelse ofte, men det er helt klart noen folk på "min" side som har denne meningen. Hvis man er en av disse så er man like lite objektiv som mange av de på "nei" siden.

Nå snakker jeg selvfølgelig bare for meg selv men, jeg har aldri anbefalt noen å røyke cannabis, selvom jeg er 100% for legalisering. Det er fordi cannabis, hypotetisk sett, ikke er "bra" for deg(kanskje med unntak av de som av forskjellige medisinske årsaker har god nytte av planten), og jeg tror ikke det er mange på legaliserings siden som mener å bli oppfattet slik.

Liten tanke på slutten.
En av de mest lærerike metodene jeg noen gang har brukt er "prøve og feile"-metoden.
Jeg skjønner selvfølgelig at det ikke er bare bare og endre på lover i hytt og pine men.
Kunne man ikke gjort det mer klart at man vil prøve legalisering av cannabis?
Hvis det funker så bra som i mitt andre hjemland Nederland er det jo supert. Hvis det går så til helvete som mange på "nei-siden" frykter så er det vel bare å gjøre det ulovlig igjen.(?)
Jeg synes det er helt sjukt at cannabis fremdeles er ulovlig. For det første bør alle myndige få lov til å gjøre hva de vil og innta hva de vil i sin egen kropp (hva er viktigere enn individet? Det er jo deg! Uten deg er det ingenting). For det andre, som er en mye viktigere sak, så synes jeg det er helt greit at de som røyker cannabis (de som røyker import som som regel hasj er) blir sett på som kriminelle, siden de finansierer masse ufyselige ting som barnearbeid, menneskehandel, våpenhandel ++). Dette er for meg et argument jeg alltid vil stå for, om man snakker om avkriminalisering vs. legalisering. Avkriminalisering er en skikkelig lat utveig der man føyer problemene under teppet og bare overser hva som foregår. Det viktigste i denne debatten er ikke at folk skal få røyke så mye de vil uten å få bot for det! Folk som kjøper seg weed hver uke må da vel ha råd til å betale en potensiell bot på 2000 for røyking?

Det viktigste er å få bort alt rundt salget av cannabis, og hva det fører med seg.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jeg mener vi har nok problemer som det er med alkohol, vi får ikke noe mindre problemer hvis vi legaliserer cannabis. Dessuten vil jeg ikke at ungene mine skal vokse opp med at det er greit å ruse seg på cannabis. Nå er alkohol engang lovlig, sånn er det bare. Men det gjør det ikke greit å bare lovliggjøre hva som helst annet, bare fordi mange driver med det. Noen lover og regler må vi ha og det er til vårt eget beste. Og det vil aldri noen klare å snu om på gitt ^^ Prøv om du vil.
Vis hele sitatet...
Faktum er at om en legalisering og statlig regulering/salg hadde tatt sted hadde vi blitt kvitt en god del problemer. Vi hadde blitt kvitt dealere og kriminelle miljøer som fort kan ende med tungere stoffer.

"bare fordi mange driver med det"? Det er jo enormt mange grunner til å legalisere cannabis, både medisinsk og samfunnsmessig, det er ikke bare fordi at mange driver med det vi vil ha det legalisert. Det største problemet idag (om vi ser bort ifra at de fleste politikerne vi har er pyser) er at folket ikke har nok kunnskap om dette som resultat av flere tiår med propaganda.
Rent personlig har jeg vippet fra å være for til å være mot legalisering - men heller for avkriminalisering.
Jeg ser på det som et rusmiddel som til tross for å ha mindre - og i stor grad reversible skadevirkninger er lettere å bli avhengig av, rett og slett av samme grunn som Cheese nevner i sin post, nemlig at det er lett å misbruke.

Når man havner i den såkalte 'hasjtåka' er det også veldig fort gjort å glorifisere stoffet - av den simple grunn at man liker det, og vil forsvare det man gjør på en eller annen måte. Sånn vil det alltid være.

Det vi bør jobbe mot - iallefall i første omgang - er å få eliminert tabuet rundt emnet - som også fører til stigmatisering av brukere.
Det hjelper nemlig svært lite å stigmatisere noen for problemene deres.
Det er også en viktig diskusjon vi burde ta - og ikke avfeie den av den enkle grunn at "det er ulovlig, ferdig med den saken".

Vi burde få fjernet tabuet, åpne for kvalitetssikret forskning på det - så vi kan legge dette til grunnlag for en eventuell legalisering - og om ikke annet iallefall debatten rundt dette.
Derfor burde første steg være avkriminalisering. Det å bøtelegge noen fordi de har et problem er i mine øyne ikke en kurant løsning på problemet.

Det er også alt for mye propaganda - på begge sider av debatten - og vi ser mange tendenser til dette i faglige uttalelser om temaet. Vranglære er en uting.
Tabuet er også en hindring for en saklig debatt, fordi det får folk til å nærmest føle seg tvunget til å være imot.
Dagfinn Haarr synes jeg gir et glitrende eksempel på hvordan det IKKE skal gjøres.

Så mitt standpunkt er NEI til legalisering, JA til avkriminalisering og JA til legalisering for medisinsk bruk der det faktisk kan hjelpe noen.
Avhengig av hvordan narkotikapolitikken reformeres vil avkriminaliseringen potensielt gi mulighet for dyrking i liten skala til eget bruk.
Jeg stiller meg herved åpen for argumenter for at dette ikke er rett måte å gjøre ting på.

Sitat av Batabusa
Igjen, en "ex-narkoman". Hvor mange "ex-hasjproblemfolk" skal poste at de er i mot legalisering fordi
DE fikk problemer? Er du klar over hvor mye enklere det hadde vært for deg å fått hjelp til "problemene".
Vis hele sitatet...
For det første vil jeg si at det å gå til personangrep er en utrolig dårlig diskusjonsteknikk.
For det andre erkjenner du faktisk her at misbruke faktisk KAN føre til problemer for enkelte.

I tillegg overser du hovedargumentet i posten til Cheese, nemlig at det er et rusmiddel som er relativt enkelt å misbruke.

At det er forskjell på folk i forhold til hvor latente de er for å få et avhengighetsproblem har aldri vært noen hemmelighet,
men burde vi gå for en legalisering bare fordi dette ikke gjelder ALLE?
Selv om noen kan være måteholdne i forhold til sitt bruk betyr ikke at det kan komme til å generere problemer for flere mennesker dersom
det blir allmennt tilgjengelig.

Hva det å få hjelp til problemene angår føler jeg du angriper problemet på feil måte.
Om man får fjernet stigmatiseringen i forhold til at man ansees som kriminell fordi man røyker hasj kan mye være gjort allerede, men en legalisering vil nok ikke føre til at vi får større hjelpeapparat rundt dette.

Man kan komme med argumentet om at det fører til økte skatter og sånt vi kan forbedre helsevesenet med - men når alt kommer til alt har Norge allerede plenty med penger - men det blir allikevel ikke prioritert så høyt som det burde.
Mer inntekt vil nok ikke endre på dette. Tror jeg.

Før noen slenger "hva med alkohol da? burde ikke det bli ulovlig" og liknende i trynet på meg vil jeg si at jeg er fullt klar over faren- og skadevirkningene med alkohol, men faktum er at dette er såpass indoktrinert i vår kultur at vi ikke kommer til å bli kvitt det.
Sist endret av Verilon; 16. april 2012 kl. 03:36.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Før noen slenger "hva med alkohol da? burde ikke det bli ulovlig" og liknende i trynet på meg vil jeg si at jeg er fullt klar over faren- og skadevirkningene med alkohol, men faktum er at dette er såpass indoktrinert i vår kultur at vi ikke kommer til å bli kvitt det.
Vis hele sitatet...
Du tror vi kommer til å bli kvitt cannabis og andre ulovlige rusmidler ved å ha det ulovlig?

Over til resten av innlegget ditt: Du konsentrerer deg alt for mye om røyke og rusaspektet i debatten. Du sier også at de som røyker har et problem (?) Forskning har vi masse av fra før og ny forskning er ikke så viktig i legaliseringsdebatten lengre, siden ikke fungerer uansett sånn som det er nå. Man kan ikke forske på hvordan det vil bli om vi legaliserer, det vet man ikke før man har prøvd. Det eneste legaliseringsdebatten trenger av forskning er vel om sammenhengen mellom psykiske lidelser og cannabisbruk, noe jeg er overbevist om at man ikke kan finne ut noe av uansett. Forskningsrapporter dukker jo opp hver eneste dag og motbeviser hverandre om hva som er riktig. I følge statistikk har ikke psykiske lidelser godt opp etter at cannabisbruk gikk opp. Og uansett om statistikken har vist at psykiske lidelser stiger med cannabisbruk, så blir det for enkelt å lage en fasit av det, siden man da også må forske på for eksempel om psykisk syke opplever en større trang til å prøve ut forskjellige verdensoppfatninger.
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Du tror vi kommer til å bli kvitt cannabis og andre ulovlige rusmidler ved å ha det ulovlig?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror ikke vi blir kvitt det - faktisk sa jeg det ikke engang.
Jeg poengterte dette nettopp fordi jeg ikke ønsket at diskusjonen skulle vinkles over til hva som er verst.
Jeg er klar over farene med alkohol - og har allerede i den sammenheng uttalt meg om hva jeg mener er farligst av de to.
Men nå er det endelig sånn at alkohol i dag er lovlig - og har vært det så lenge at det ikke kommer til å bli allment godtatt med en ny forbudstid.

Sitat av Lachrymology
Du konsentrerer deg alt for mye om røyke og rusaspektet i debatten.
Vis hele sitatet...
Er ikke dette naturlig med tanke på at det er snakk om legaliseringen av et rusmiddel? Hvor burde fokuset ligge, mener du?

Sitat av Lachrymology
Du sier også at de som røyker har et problem (?)
Vis hele sitatet...
Nei, jeg sa dette:
Sitat av Verilon
At det er forskjell på folk i forhold til hvor latente de er for å få et avhengighetsproblem har aldri vært noen hemmelighet
Vis hele sitatet...
...og at det KAN føre til problemer for ENKELTE.

Sitat av Lachrymology
Forskning har vi masse av fra før og ny forskning er ikke så viktig i legaliseringsdebatten lengre, siden ikke fungerer uansett sånn som det er nå.
Vis hele sitatet...
Nyansert og bedre kvalitetssikret forskning vil da alltid være relevant, synes jeg.
Husk at vitenskapen stadig videreutvikles og vi etterhvert får bedre metoder og forutsetninger for å fastslå ting vi tidligere ikke kunne fastslå i det hele tatt.
Ikke minst vil forskningen bli bedre om vi i det hele tatt får eliminert tabuet omkring det.

Sitat av Lachrymology
Man kan ikke forske på hvordan det vil bli om vi legaliserer, det vet man ikke før man har prøvd.
Vis hele sitatet...
Jo, det kan vi. Vi kan se på erfaringene andre land har gjort seg som følge av legalisering og eventuelle prøveprosjekt.
Nederland har legalisert, Danmark prater om et prøveprosjekt - som jeg ikke vet hvor langt de har kommet med.
Jeg har registrert rapportene om at kriminalitetsstatistikken har sunket - men er ikke dette naturlig i og med at en kriminell handling som ble trosset i stort omfang har blitt avkriminalisert?
Det betyr at antallet som straffeforfølges som følge av cannabis er betydelig mindre - ergo lavere statistikk.
Hva med folkehelsa? I hvilken retning har den blitt påvirket? Gi gjerne kilder.

Sitat av Lachrymology
Det eneste legaliseringsdebatten trenger av forskning er vel om sammenhengen mellom
psykiske lidelser og cannabisbruk, noe jeg er overbevist om at man ikke kan finne ut noe av uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg ville sagt forskning i forhold til sykdom er høyst relevant, at vi får fastslått HVILKE strains som hjelper for HVA - og HVORFOR, og deretter publisert dette i medisinsk øyemed.

I forhold til om det fører til psykisk sykdom er det et diffust felt å bevege seg inn på - også for forskningen - men allikevel er det veldig relevant for saken.
Rent personlig - uten å ha lest veldig mye på området - er jeg av den oppfatning at cannabisbruk ikke i seg selv er årsak til eventuell psykisk sykdom - men at det kan fungere som en TRIGGER for noe man har latent.
Det samme kan en traumatisk opplevelse gjøre. Dette er individuelt.
Jeg tror forøvrig ikke det vil føre til noe verre enn forbigående personlighetsforstyrrelser som kan forsvinne igjen når man avruses.

Sitat av Lachrymology
Forskningsrapporter dukker jo opp hver eneste dag og motbeviser hverandre om hva som er riktig.
Vis hele sitatet...
Derfor vektlegger jeg delen som omhandler kvalitetssikring.

Sitat av Lachrymology
I følge statistikk har ikke psykiske lidelser godt opp etter at cannabisbruk gikk opp. Og uansett om statistikken har vist at
psykiske lidelser stiger med cannabisbruk, så blir det for enkelt å lage en fasit av det, siden man da også må forske på for eksempel om psykisk syke opplever en større trang til å prøve ut forskjellige verdensoppfatninger.
Vis hele sitatet...
Litt selvmotsigende den der.. Presiser gjerne hva du mener.
Når du her sier at psykiske lidelser har gått opp som følge av cannabis hos den gitte brukeren - er ikke det da svar nok på spørsmålet?
Eller skal vi bare prøve igjen, fordi vi ikke fikk svaret vi ville ha første gangen, og heller vil gi latent psykisk sykdom skylden for at man i det hele tatt valgte å prøve cannabis fremfor å fokusere på hva som var årsaken til at den ble utløst?

Dette argumentet fremstår vel ikke som noe annet enn et glanseksempel på glorifiseringstendensen jeg nevnte i mitt forrige innlegg?
Sist endret av Verilon; 16. april 2012 kl. 05:45.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Verilon Vis innlegg


For det første vil jeg si at det å gå til personangrep er en utrolig dårlig diskusjonsteknikk.
For det andre erkjenner du faktisk her at misbruke faktisk KAN føre til problemer for enkelte.

I tillegg overser du hovedargumentet i posten til Cheese, nemlig at det er et rusmiddel som er relativt enkelt å misbruke.
Vis hele sitatet...
Han innrømte å tidligere ha misbrukt cannabis, hadde det vært legalisert så hadde det vært mye enklere for han å søke hjelp for dette. Da trenger man ikke frykt for straff når man søker hjelp. I tillegg, avkriminalisering vil jo da føre til at pengene fremdeles ender i hendene på kriminelle, selv om det heter avkriminalisering så er jo dette bare for endebrukeren, dealere vil jo fremdeles tjene fete penger og fete penger som det der fører gjerne til gjeld/drama/vold når folk gjør feil om det krites og roter det til for eksempel.
Sitat: Originalt skrevet av Lachrymology
Du konsentrerer deg alt for mye om røyke og rusaspektet i debatten.
Er ikke dette naturlig med tanke på at det er snakk om legaliseringen av et rusmiddel? Hvor burde fokuset ligge, mener du?

Nei, det er en veldig liten del av debatten. En av hovedgrunnene for legalisering er å rette opp problemer dagens narkotikapolitikk har skapt. At cannabis er et mildt rusmiddel vet vi, de store konsekvensene kommer fra forbudet.
Sist endret av Spirituell; 16. april 2012 kl. 08:15.
En av bivirkningene ved hyppig bruk av cannabis må være legalisering, om man røyker lenge nok virker det som de fleste rammes av denne lidelsen.
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
siden de finansierer masse ufyselige ting som barnearbeid, menneskehandel, våpenhandel ++). Dette er for meg et argument jeg alltid vil stå for,
Vis hele sitatet...
Noen som har noen statistikk på at disse tingene og annen organisert kriminalitet har gått ned i land som har legalisert/avkriminalisert?

Det er veldig saklig å ha med hvis man skal argumentere for at disse problemene vil minke ved en legalisering/avkriminalisering.

Sitat av Spirituell Vis innlegg
En av hovedgrunnene for legalisering er å rette opp problemer dagens narkotikapolitikk har skapt.
Vis hele sitatet...
En annen hovedgrunn er at stonere vil rettferdiggjøre bruken av narkotika.
Sist endret av Paradigm; 16. april 2012 kl. 09:01.
Det argumentet at vi burde få gjøre hva vi vil er idiotisk, om vi hadde betalt for sykehus etc. selv så hadde det ikke vært et problem men det er gratis idag.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Det argumentet at vi burde få gjøre hva vi vil er idiotisk, om vi hadde betalt for sykehus etc. selv så hadde det ikke vært et problem men det er gratis idag.
Vis hele sitatet...
Hvor mange er det som havner på sykehus for å røyke Cannabis?
Jeg var sterkt imot all narkotika før, men røyker nå cannabis pga saklig informasjon. Så ser nytteverdien i en slik tråd hvor man kan komme med fakta så folk kan gjøre seg opp en mening som ikke er basert på propaganda fra noen kant.
Jeg vil personlig ikke anbefalle noen å begynne å bruke cannabis, på samme måte som jeg ikke ville anbefalt noen å begynne å røyke tobakk. Men om man vil begynne etter å ha lest en slik tråd så ser jeg ikke problemet med det.
Sitat av slaaen Vis innlegg
En av bivirkningene ved hyppig bruk av cannabis må være legalisering, om man røyker lenge nok virker det som de fleste rammes av denne lidelsen.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo merkelig. Skjønner ikke det.
Jeg har ikke andre kilder en wikipedias oversikt: Legal status of cannabis by country, og jeg vet ikke hvor godt oppdatert denne er, men det kan i alle fall synes som om vi beveger oss mot at flere og flere land går inn for en eller annen form for avkriminalisering/oppmykning av lovverket/toleransepolitikk. Et gjenvende problem i tilnærmingen til tilfeller hvor man fortar en "legalisering light" blir: Hvis produksjon og salg, oppbevaring av store kvanta, etc, fremdeles er forbudt, hvor skal man få stoffet fra?
Her burde norge tenke litt fremover, med skjevt blikk på oljen som ikke varer evig, og full-legalisere først og fremst cannabis, men kanskje også andre stoffer etterhvert, med tanke på produksjon og eksport. Med vår solsyklus og noen skikkelig hitech drivhus, burde vi kunne markere oss på verdensplan.
I tillegg kommer jo forsyningssiden av hampdyrking, som man kunne utnyttet i samme slengen. Vindmølleparker til havs? Jeg vil ha gigantiske hasjparker over det gasnke land, og de beste jagerflyene narkopenger kan kjøpe til å passe på!

Seriøst, når de nyliberalistiske har tømt felleskassene, som er akkurat det de holder på med nå for tiden, hvor tror dere verdiene skal komme fra hvis børsspiralen skal fortsette? "Ulovlige" økonomier, det er det eneste stedet hvor det er igjen noen penger. Jeg har ikke kilder på dette.

Men det blir ikke noe vakkert syn, den dagen de legaliserer alt. Vi har skapt et bevæpnet monster med forbudspolitikken, og de kommer ikke til å stå stille og se på at vi tar fra dem inntektskildene....
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Noen som har noen statistikk på at disse tingene og annen organisert kriminalitet har gått ned i land som har legalisert/avkriminalisert?

Det er veldig saklig å ha med hvis man skal argumentere for at disse problemene vil minke ved en legalisering/avkriminalisering.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe å diskutere engang at den svarte narkotikaøkonomien er enorm, og at disse pengene er som drivstoff for karteller og terrororganisasjoner.

Ingen land har legalisert. I Nederland må coffeshopsene kjøpe varene sine ulovlig. Det vil si at det er ikke staten eller legitime, lisensierte dyrkere som står for forsyningen av varene. Avkriminalisering vil bare si at man ikke blir straffet for personlig bruk, du må fortsatt kjøpe varene dine av den lokale dealeren. Altså finnes det ingen slik statistikk, fordi ingen land har foreløpig prøvd legalisering, og avkriminalisering gjør ikke noe med den svarte økonomien.

Portugal, som har avkriminalisert all narkotika, har hatt gode resultater på andre måter, gjennom sin fokus på behandling fremfor straff:

http://www.forbes.com/sites/erikkain...f-in-portugal/

http://www.time.com/time/health/arti...893946,00.html

Sitat av Paradigm Vis innlegg
En annen hovedgrunn er at stonere vil rettferdiggjøre bruken av narkotika.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker ikke noen form for narkotika, og drikker knapt alkohol. Jeg mener enkelt og greit at forbudet gjør for stor skade til å kunne forsvares, og at fordelene ved legalisering utveier ulempene. Forbudspolitikken har ingen resultater å vise til. Vi er alle enig om at vi ønsker å begrense narkotikabruk og dens skadeomfang i samfunnet.
Så lenge folk inser at propagandaen går like mye begge veier, så skal jeg holde meg førnøyd
Sitat av Theoneandonly Vis innlegg
Hvor mange er det som havner på sykehus for å røyke Cannabis?
Vis hele sitatet...
Snakker ikke om bare det, men folk ber om at vi burde få gjøre hva vi vil og ikke bli nektet det. Selve argumentet er bare tull synes jeg.