Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2238
Tenker på å bli sivil ingeniør, men er litt i tvil hvilken utdanning jeg skal ta. Har tenkt på elektro for så å ta almenn påbygning og videre til siv.ing. utdanningen. Tar elektro for å være sikret et jobb som enten elektriker eller siv.ing.

Hva mener dere? Hva er best å utdanne seg innen, tenkte på data, men er jo mange valg videre. Tenker da på jobbmarkedet slik det er nå.
Litt OT, men jeg tror ikke du kommer inn på siv.ing-studiet med bare allmenn påbygging etter elektro, da du mangler fordypning i fag som matte, fysikk og kjemi. Man ender vel "bare" opp med generell studiekompetanse etter det påbyggingsåret. Correct me if I'm wrong.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Det er forskjell på generell og spesiell studiekompetanse. For å komme inn på noen bestemte studier må du ha spesiell studiekompetanse. Dette skaffer du deg ved å ta utvalgte studieretningsfag i studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag. Hvilke studieretningsfag dette gjelder, varier fra studium til studium. Du bør derfor skaffe deg informasjon om hvilke krav som stilles til fag eller kombinasjoner av fag for de studiene du ønsker å gå videre med. For å være sikker på hvilke krav som gjelder når du ønsker å studere, bør du kontakte det aktuelle studiestedet eller rådgiver i videregående skole for nærmere informasjon.
Vis hele sitatet...
Ser ut som det går an å velge matte og fysikk på spesiell studiekompetanse.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Du kan ikke gå på allmennfaglig påbygging og starte rett på siv.ing Du trenger mer matte og fysikk. Antar du kan gå et eller annet forkurs, men om du har helt konkrete planer om siv.ing i trondheim ser jeg ikke helt hvorfor du skal "sikre deg" med elektriker jobb. Hva er galt med vanlig allmenn?
Når jeg gikk på vgs var det ikke mulig å få spesiell studiekompetanse hvis man valgte yrkesfaglig retning. Det betyr at du må allmenn for å bli sivil ing. hvis du ikke vil ta et forkurs etter yrkesfag med allmenn påbygging...
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Når jeg gikk på vgs var det ikke mulig å få spesiell studiekompetanse hvis man valgte yrkesfaglig retning. Det betyr at du må allmenn for å bli sivil ing. hvis du ikke vil ta et forkurs etter yrkesfag med allmenn påbygging...
Vis hele sitatet...
Du kan ta de fleste forkurs direkte uten å gå veien om påbygging. men da får du ikke generellstudiekompetanse. Bare kompetanse på ingeniørfag. Du kan med andre ord ikke starte og studere historie og samfunnsvitenskap med det valget...
Du må ha 2,5 år som lærling for å "sikre" deg uansett. Og jo eldre du blir jo mindre støtte får elektrikerbedriften for å lære deg opp.
Sist endret av Hatred; 20. juni 2009 kl. 22:14.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sivilingeniørstudier krever spesiell studiekompetanse, altså fordypning i matematikk (R1+R2), fysikk, kjemi eller biologi.
Jeg anbefaler å gå studiespesialisering (førsteåret er helvetes kjedelig hvis du er sugen på realfag ) med R1+R2 og Fy1+Fy2.
Har tenkt på det samme sjæl, er akkurat ferdig med 1 klasse Elektro. Skal gå sterkstrøm til neste år så muligens ta almenn påbygning (generell studiekomp) eller bare forkurs etter læra, for så ta fagbrev. etter dette om jeg er motivert nok er jeg keen på å starte på ingeniørstudie.
Sist endret av Jokkmeister; 20. juni 2009 kl. 22:18.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Må ha matte og fysikk på NTNU. Er ferdig med 9. nå og gørr lei av generell skole, vil ha litt praktisk innimellom.
Da er elektro absolutt å anbefale, hvertfall om du liker elektro/elektronikk. Når jeg gikk ut av 10. så var jeg drittlei skolen, lå på rundt 3.7 i snitt. Etter et år på elektro uten _mye_ jobbing ligger jeg på 4,7.
altså ingen lekser og jeg har ikke gjort mere enn det jeg må.
men elektro er fint, har litt almenne fag (Norsk, matte, engelsk, gym og naturfag) matte og naturfag er avgangsfag i 1 klasse.

Edit: inlegg nr. 70
Sist endret av Jokkmeister; 20. juni 2009 kl. 22:46.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Har veldig lyst til å gå noe praktisk og jeg liker elektronikk, men går mest på data og webutvilking nå. Vet ikke hvordan almenn er, men 1. året skal visst være verst?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Førsteåret på allmenne fag/studiespesialisering suger fordi alle de 30 timene i uka er fellesfag.
Du får ikke spesialisere deg innenfor realfag, språk, samfunnsfag og sånt før du kommer til andreåret.
Neida, 1 året er ikke så ille. jeg mangler jo erfaring fra 2 året siden jeg ikke har starta enda, men jeg kom meg greit igjennom.
1. klasse er jo mye grunnleggende, dvs en god del teori.
Elektronikk så er det mye som omhandler høyttalere forsterkere etc, kabel og antenneanlegg (Tv) og Brann/inbruddsalarmer
I fordypning er det programmering og mye mere selvbygg. har selv lagd forsterker, stun gun og mange smågreier.
Sist endret av Jokkmeister; 20. juni 2009 kl. 23:20.
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Ja, er alle muligheten du har med elektro som frister.
en jeg kjenner gikk elektro, deretter data og elektronikk, så påbygg, og noe universitet eller noe slikt (er ikke helt sikker).

han jobber idag som webdesigner/utvikler, hvis det er noe du har lyst til å bli
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Nja, helst lyst til å satse på Siv.Ing. innen dataelektronikk eller progammering. Webdesigner/utvikler virker litt usikert.
Ifølge læreren min så kan du ta fagene du mangler imens du tar ing. utdanningen. Men han sier mye bullshit også..

Ta å snakk med rådgiveren på skolen din, han skal være litt mer oppdatert
jeppfi's Avatar
Trådstarter
Er det rådgiver på ung. skolen? Vet ihvertfall ikke hvem det er.
Hvis du vil ha en praktisk utdannelse ville jeg kanskje vurdert en treårig ingeniørutdanning og så eventuelt bygd videre til en master. Siv. Ing er en flott utdannelse, men den er ofte svært teoretisk lagt opp. Absolutt ikke noe for folk som er lei skolebenken...

Sitat av A-H Vis innlegg
Ifølge læreren min så kan du ta fagene du mangler imens du tar ing. utdanningen. Men han sier mye bullshit også..

Ta å snakk med rådgiveren på skolen din, han skal være litt mer oppdatert
Vis hele sitatet...
Det er ikke tilfelle på NTNU, i alle fall. Du må nok ha fullført 3MX/2FY for å ha noe håp om å begynne på en siving-utdannelse, hvis ikke er terskelen veldig høy for de innledende mattefagene. Greit å slippe hoppet fra prosentregning til gradientoperatorer, for å si det sånn...
Du kan ta Forkurs for ingeniører, da får du alt du trenger til ingeniørutdanningen på et år, men hør deg rundt, mulig de er strenge på det der du har tenkt å søke etterhvert.
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Tenker på å bli sivil ingeniør, men er litt i tvil hvilken utdanning jeg skal ta. Har tenkt på elektro for så å ta almenn påbygning og videre til siv.ing. utdanningen. Tar elektro for å være sikret et jobb som enten elektriker eller siv.ing.

Hva mener dere? Hva er best å utdanne seg innen, tenkte på data, men er jo mange valg videre. Tenker da på jobbmarkedet slik det er nå.
Vis hele sitatet...
Vil gjerne annbefale deg å se litt på Elektro installatør utdanning.
- VG1 Elektro
- VG2 Elektro
- Lærlingtid Elektriker Gruppe L
- Teknisk fagskole
- Installatørprøve

Om du på død og liv skal ta sivil ingeniør utdannelse innen elektro vil jeg framdeles annbefale å ta de første 3 punktene, så du får opparbeidet litt praksis. Helt utrolig hvor lite praktisk sans ingeniører flest egentlig har og hvor mye bedre de kunne gjort jobben sin med litt... Teller godt opp med litt arbeidserfaring innen feltet også når du søker jobb som ingeniør...
Jepp, er som harryy sier.. Læreren min gikk ingeniørskolen og sa han sleit en god del i begynnelsen i forhold til de med fagbrev som seilte igjennom lett som bare det. Ihvertfall i begynnelsen, da "teoretikerne" hadde problemer med å se ting fra en praktisk side.
vis du skal gå læretiden å få fagbrev. kan du jo vurdere y-veien. da kommer du rett inn på ingeniør studie uten studiekompetanse eller fordypning i matte/fysikk...trenger bare fagbrev..ikke alle universitet og høgskoler som har det, men sjekk litt på internett..HIT har y-veien informatikk, vis du vil satse på data/programmering
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Er det rådgiver på ung. skolen? Vet ihvertfall ikke hvem det er.
Vis hele sitatet...
Mulig du kommer mer borti han når du begynner i 10.klasse..
Sitat av harryy Vis innlegg
Vil gjerne annbefale deg å se litt på Elektro installatør utdanning.
- VG1 Elektro
- VG2 Elektro
- Lærlingtid Elektriker Gruppe L
- Teknisk fagskole
- Installatørprøve

Om du på død og liv skal ta sivil ingeniør utdannelse innen elektro vil jeg framdeles annbefale å ta de første 3 punktene, så du får opparbeidet litt praksis. Helt utrolig hvor lite praktisk sans ingeniører flest egentlig har og hvor mye bedre de kunne gjort jobben sin med litt... Teller godt opp med litt arbeidserfaring innen feltet også når du søker jobb som ingeniør...
Vis hele sitatet...
Dette er et fryktelig dårlig råd.

Som sagt tidligere, man må ta realfagene for å bli sivil ingeniør. Alle programfagene er 30 uketimer til sammen, så det blir et ekstra år med forkurs hvis du ønsker å komme deg inn på NTNU etter å ha tatt elektro og påbygging (4 år altså). Det siste året blir i tillegg tungt som F, fordi du får innmari mye teoritisk matte samtidig, uten noe særlig tid til å la det synke. Skal du holde muligheten for sivilingeniør burde du ta studiespesialiserene.

Sivilingeniør og ingeniør er veldig forskjellige. Arbeidserfaring som elektriker teller nok positivt i en ingeniørjobb, men så godt som alle sivilingeniører arbeider på et høyere nivå som gjør den erfaringen rimelig verdiløs.

Ønsker du en hybrid, ta studiespesialisering med mattematikk, ta vanlig ingeniørutdanning på en høyskole og søk deg inn på siv.ing etter dette. Dette er en veldig god mellomløsning, da ingeniørutdanning er mye mer praktisk rettet enn siv.ing. Du slipper også unna endel av matematikken (teknisk set gjør du det ikke, pensum er det samme, men nivået og kravene er mye lavere på høyskolen).
Bare sånn for å drepe håpet ditt litt: Skal du inn på Siv.Ing datateknikk på NTNU må du som sagt ha realfag, og minst 4er i R2. Snittet på NTNU er også høyt mtp at det blir regnet som norges beste tekniske universitet.
Angående dagens og fremtidens arbeidsmarked: Ingeniører kan man aldri få nok av, nå er det skrikende mangel på dem og det vil det forsåvidt være om 10-20 år også.
Jeg har fått vite fra lærerne at jeg kan gå på ing. Skole etter at jeg er ferdig med lærling tiden, (Først to år elektro, Elenergi, så lærling ) istedet for å gå allmenn. Og dette skal visst være ganske sikkert, og de har fått mye skryt av elevene som valgte å gå denne veien istedet for allmenn
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Senilo: det er Y-vegen. Det er ikkje ved NTNU, men ved ein del høgskular rundt om i landet.
Jeg skal også bli sivilingeniør. Planen min er å gå studiespesialiserende/IB, og fordype med i valgfag som kjemi/fysikk. Skal deretter gå NTNU. Det er planene mine nå, de endrer seg kanskje. I studiene etter videregående, er veldig mange av lærebøkene på engelsk, det er derfor jeg velger å gå IB. Det er også noen "private" grunner, men de er vel litt OT.. :P