Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  145 19569
Jet synes at det er rart at ingen har tatt opp dette før siden dette faktisk er veldig viktig. Dette handler om vår frihet på nettet og hvordan denne friheten kan bli strupet hvis disse lovene går gjennom. Selv om det er do lover vil jeg som hovedsak snakke om de som SOPA. SOPA står for "Stop Online Piracy Act" og PIPA står for "Protect IP Act".

SOPA avtalen er blitt foreslått av den republikanske kongressmannen Lamar Smith. I denne avtalen foreslår han en såkalt dødsstraff for nettsider som medvirker eller distribuerer piratkopiert materiale. Den vil gi private aktører rettigheter til å innføre sanksjonsmidler mot nettsteder som de mener bryter med opphavsretten. Disse sanksjonene innebærer at for eksempel RIAA, forkortelse for Recording Industry Association of America, rett og slett vil kunne stenge ned alle nettsider som de mener bryter denne loven. Dette vil ikke bare gjelde i USA og for nettsider som er basert i USA, men det vil også gjelde for utlandet og nettsider som er basert i utlandet. Hvis denne loven går gjennom vil USA med loven i hånd kunne stenge nettsider over hele verden. Dette er akkurat det samme systemet som Kina og Iran har, men deres versjon av loven gjelder bare innenfor deres egne grenser. USA kan også kreve utlevering av pirater fra undre land og du risikerer minst 5 år i fengsel.

Loven går inn for at private aktører ikke vil trenge noen rettsinstans for å stenge ned nettsider. De vil for eksempel kunne stenge ned et norsk forum fordi det ligger en link til opphavsrettet materiale eller hvis en bruker har skrevet eller linket til en luguber side. USA vil også gi fullstendig blaffen i utenlandske lover siden denne loven etter USA sin mening trumfer lovene som andre land har. USA kan også strupe pengestrømmen til domenet i tillegg til å kreve hele domenet fjernet. Måten de kan strupe pengestrømmen på er å ganske enkelt «fortelle» bransjer som Visa og Paypal at de ikke skal overføre penger til en gitt konto. De kan hindre annonsører i å annonsere på den gitte siden. De kan også kreve utlevering av mistenkte. Denne loven er bare ment for å beskytte amerikansk eiendom.

Flere nettaktører, bland annet, Facebook, Google, Apple og Microsoft er sterkt imot denne avtalen. Microsoft har gjennom Business Software Alliance, eller BSA sagt at de er misfornøyde med loven som nå legges frem. Dette har ført til at BSA har endret sine offentlige uttalelser fra «vi hilser forslaget velkommen og mener dette er et steg i riktig retning for å få bukt med piratvirksomheten» til «forslaget trenger å arbeides med» og «høyst betimelige og viktige spørsmål har blitt stilt ved forslaget». SOPA loven ser derfor ut til å ha blitt for sterk kost for selv Microsoft.

EU har også gått ut og sagt at de ikke ikke vil ha noe med loven å gjøre slik den er nå. Torsdag den 24. november ble det avsagt en dom som sier at EU sine medlemsland ikke får lov til å innføre en lignende lov som SOPA. I rettsavgjørelsen heter det at det å blokkere nettsider på denne måten er i strid med e-handelsdirektivet. I dommen sier de videre at det er umulig å vite om materialet er ulovlig eller ikke og at det vil påføre internettilbydere en unødvendig belastning hvis det skal kreves at de filtrerer påstått ulovlig innhold. Dommerne mener at en regel som SOPA loven vil kunne underminere nettfriheten siden systemet ikke vil kunne skille mellom lovlig og ulovlig innhold på en fornuftig måte. Dette kan føre til at lovlig innhold kan bli blokkert. EU sin domstol mener også at loven vil virke fordyrende og kriminaliserende ovenfor uskyldige parter. Det kan ikke utelukkes at ting vil slippe i gjennom filteret, og dette vil da føre til søksmål fra filmbransjen.

Det som er skummelt er at denne loven kan bli vedtatt når som helst og at det er flertall for begge lovene.

Kilde: http://americancensorship.org/

Anbefaler at dere ser på filmen som ligger der.

om EU sin dom: http://www.itavisen.no/883550/eu-dom...er-antipirater
Sist endret av sixfeetunder; 7. desember 2011 kl. 07:31.
Jeg har ikke noe kompetanse på dette her, så jeg har egentlig ikke så mye å bidra med.

Men jeg spør allikevel, hva med de tusenvis av sidene man finner voldtekt, tortur og barnemishandling på? Dette er jo materiale som er så godt som universalt forbudt og fordømt. Hvordan kan det eksistere så mye slikt dritt, om noen interesseorganisasjoner potensielt har makten til å ta alle som har uploadet en sang uten å eie rettighetene?
Dette viser bare nok en gang bare kapitalismens natur, store selskaper gjør hva som helst for at pengene ruller inn og det går alltid ut over vanlige folk. Vi lever i en utrolig grisk verden hvor kun en ting betyr noe; profit.
Én av de mange farene ved å ha det så godt som vi har det i vår del av verden er at vi slapper for mye av på områder som dette. Vi tenker "det går seg til" når noe slikt gjennomføres - f eks DLD - og satser på at det går bra. Men plutselig sitter vi der og mister fullstendig muligheten til å benytte oss av det vi i dag ser på som selvsagte friheter.

Jeg er jo en av disse "venstreradikale" rent politisk ettersom jeg stemmer Rødt, så kanskje jeg er gæren, men jeg håper folk generelt også vil se hvordan USA på svært mange måter beveger seg mot å bli en fullt ut totalitær stat, og at resten av verden vil ta til motmæle når USA bruker sin "jeg er størst"-fremgangsmåte for å undertrykke ikke bare sine egne borgere, men også oss andre.
Jeg skulle til å si dette blir interessant å følge med på, men frykter det kun går en vei..

Iflg. denne talen til visepres. Biden ser det hvertfall ut til at noen høyt oppe er imot dette:
http://www.youtube.com/watch?v=55mKLcWhr9E
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
...og du risikerer minst 5 år i fengsel.
Vis hele sitatet...
Dette håper jeg da inderlig er feil(?). Heller opp til 5 år? Uansett så vil jeg påstå at det foregår en veldig negativ utvikling når det kommer til Internett. Kan også nevne den omstridte Bill S.978 som vil forhindre brukere på for eksempel YouTube å poste Let's Play-videoer eller synge en kopibeskyttet sang og laste opp.
på americancencorship.org står det:

It becomes a felony with a potential 5 year sentence to stream a copyrighted work that would cost more than $2,500 to license, even if you are an ordinary noncommercial user. Singing a pop song on Facebook could be a felony.

Det kan virke som om det er opp til 5 år, men jeg tror du kan ende opp med lengre tid i fengsel og.
Grunn til bekymringer? Ja.

Tror og håper at det blir mange som reagerer mot dette, hvis det går gjennom, kan ikke la oss bli voldtatt lenger, håper folket ikke er altfor paralysert til og reagere, eller gjøre noe med det.
De store selskapene i USA har alt for mye makt!
På Torsdag skal SOPA loven stemmes over. Det er veldig sannsynlig at den går gjennom. Dette vil bety at nettet vil forandres for alltid.

"This Thursday, a bill that would create America’s first Internet censorship system is going to a full committee for a vote, and is likely to pass. We can kill this bill now. This week, millions of us will protest censorship, censoring our own posts and asking you to call Congress. We need your help - please make a call right now."

http://americancensorship.org/
Eg har ikkje sett meg inn i dette, men kan det vera at saken er blåst opp litt? Forslaget slik det er presentert i tråden kan umogleg vera tilfellet på Jorda i år 2011?
Jeg vil ikke si at denne saken er blåst opp. Det er faktisk så ille som jeg har skrevet. Nå har EU avsagt en dom som går imot denne loven, men det gjør den ikke noe mindre ille. Det vil kunne bli Kina forhold på netter verden over, om ikke værre, om denne går gjennom. Når det er private selskaper som kan stenge nettesider uten lov og dom vet en aldri hvor langt de vil ta det. Men jeg har en følelse av at de vil ta det veldig langt.
Det jeg synes er rart er at få faktisk virker interesert i det som skjer. Verken her eller i pressen. Det er en lov som griper dypt inn i yttringsfriheten på nettet og vil vil kunne få store konsekvenser.
Sist endret av sixfeetunder; 13. desember 2011 kl. 18:21.
I verste fall er det vel bare å skrive ned IP-addressene til favorittsidene sine? Eller er det kanskje noe liknende TOR som blir løsningen? Kan ikke si jeg har studert alternative nameserver-løsninger noe særlig tidligere, men kan pent bli nødt til det snart...
Du vil fortsatt kunne bruke IP addressene for å komme til sider, ja. Om TOR er en like god løsning vet jeg ikke. Det eneste jeg kan gjøre er å håpe på at denne ikke går gjennom.
Sitat av torrentfreak
Wikipedia founder Jimmy Wales wants to blank out all pages of the online encyclopedia to oppose the pending SOPA anti-piracy bill in the US. Wales, who has asked the Wikipedia community for input on the idea, fears the bill could seriously hurt the Internet and thinks that blanking out Wikipedia will send a strong message to lawmakers.
Vis hele sitatet...
http://torrentfreak.com/wikipedia-mu...e-sopa-111212/
https://en.wikipedia.org/wiki/User_t...A_and_a_strike

Hva tror dere om dette, vil det eventuelt ha noen effekt? Usa liker jo ike å bli presset, til noe som helst. (?)
har forsøkt å lage en tråd om dette emnet før:P jeg og min formuleringsevne..http://freak.no/forum/showthread.php...18#post2369918

Spørsmålet er om dette er en reaksjon mot piratvirksomhet, eller om ikke det lovforslaget fikk gjennomslagskraft på grunn av occupy demonstrasjonene? Twitter er jo noe som blir/ble brukt heftig med tanke på organiseringen
Bra du lagde denne tråden!
Leste om dette for litt siden og det er absolutt meget alvorlig!
Men føler meg ganske maktesløs - hva kan man gjøre i Norge for å hindre en lov å passere i USA?

Jeg håper bare at de mange mektige nettsidene og milliarder av internettbrukere på en eller annen måte kan klare å forhindre ødeleggelsen av verdens viktigste oppfinnelse; Internet. The Internet interprets censorship as damage and routes around it.
Grunnen til at ikke mange fester seg til dette lovforslagets innhold og funksjon er vel at de fleste er slik som det beskrives i boken " a brave new world " ,de fleste samfunnsborgere er så "neddopet" på t.v-serier, filmer og annet hjernedøvende materiale slik at kritisk evne, rasjonell tankegang er forvitret for lenge siden. Slik at det første de tenker er at "jeg har ikke noe å skjule, så dette er vel et bra lovforslag. la oss prøve det for 4 år"
Bare min tanke..
Steven Colbert harselerer litt med SOPA i dette klippet. Dette er sarkasme på sitt beste
Det er mulig jeg er naiv, men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan USA (eller hvilket som helst annet land) kan innføre en lov som er gjeldene verden over? De kan jo rett og slett ikke ha mulighet til å gjennomvøøre en slik lov?
Hva med å hjelpe denne foreningen litt? Kanskje vi slipper noe av den uvettige overvåkingen! http://www.digitaltpersonvern.no/
Hardware postet akkurat en lengre artikkel om lovforslaget.
Obama har lovt at han skal vetoet forslaget, men et Obamaløfte er ikke verdt alverden.
Er bare å vente og se nå.
Ja. Det blir spennende å se om dette blir stemt gjennom. Jeg håper at det ikke går gjennom, men hvis det gjør det håper jeg virkelig at Obama legger ned veto mot SOPA og PIPA. I morgen er en spennende dag som kanskje vil forandre nettet for alltid.
Sist endret av sixfeetunder; 14. desember 2011 kl. 23:38.
Loven går inn for at private aktører ikke vil trenge noen rettsinstans for å stenge ned nettsider. De vil for eksempel kunne stenge ned et norsk forum fordi det ligger en link til opphavsrettet materiale eller hvis en bruker har skrevet eller linket til en luguber side.
Vis hele sitatet...
- Da burde vel også Youtube stenges, i tillegg til alle sosiale nettverkssider?



De kan da ikke styre hele verden vel? Tviler på at noe skjer med saken, i såfall får de smake på anon legion, y0.
Usa... Hva faen tenker dere på...
Ganske morsomt å tenke på at dersom denne loven hadde vært innført for noen år siden, så ville Justin Bieber risikert 5 år i fengsel for å synge andres sanger på youtube

Nei, denne loven er så absurd og har så mye motstand, at jeg ikke kan se for meg at den blir stemt gjennom. Men det kan jo også bare være ønsketenkning... :(
Sist endret av caperno; 14. desember 2011 kl. 23:55.
Ja, det er det som er noe av problemet. Private aktører kan kreve at F.eks. Youtube stenges hvis de ikke fjerner en film innen 5 dager. Dette vil også gjelde sosiale sider som Facebook. Facebook vil i teorien kunne stenges på grunn av at en av brukerene har postet en link til opphavsrettet materiale. Det er Facebook som vil få svi for dette. De vil også gå etter personen som postet linken. Denne personen vil kunne risikere 5 år i fengsel for "first offence".

Ganske morsomt å tenke på at dersom denne loven hadde vært innført for noen år siden, så ville Justin Bieber risikert 5 år i fengsel for å synge andres sanger på youtube
Vis hele sitatet...
Ja. Dette er faktisk sant. Det får en til å lure på om bransjen faktisk tenker i det hele tatt.
Sist endret av sixfeetunder; 14. desember 2011 kl. 23:58.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Det er mulig jeg er naiv, men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan USA (eller hvilket som helst annet land) kan innføre en lov som er gjeldene verden over? De kan jo rett og slett ikke ha mulighet til å gjennomvøøre en slik lov?
Vis hele sitatet...
Flest amerikanske nettsider + avtaler om utlevering av kriminelle = SOPA effekten.
snart vil det ikke nytte å protestere heller "A recent controversial provision in the NDAA act for 2012 has received critical attention because Sections 1021, 1031, 1032 and 1034 allows for the indefinite detention of U.S. citizens."

Ikke senatet eller Obamafraud har opplyst at de vil legge ned veto mot dette lovforslaget. Noe som betyr at occupy bevegelsen snart vil være omme siden militæret kan arrestere deg og holde deg uten noe som helst grunnlag for så lenge de ønsker. Det er vel ikke derfor de fikk oppført f.e.m.a - campene vel? ( er ikke konspiratorisk av meg i det hele tatt men hvordan nyhetsbildet utvikler seg..)

NDAA er noe som har vært enacted de siste 48 år for å spesifisere hva militæret skal bruke cash på. Alle styrkene i afganhistan blir jo sendt hjem nå så. Ville det nye tillegget til NDAA vært slik det er om ikke occupy bevegelsen ble så stor som den ble/er?

http://en.wikipedia.org/wiki/Nationa...scal_Year_2012

http://theopenglobe.org/wiki/US_Sena...one_on_US_soil

hva faen kan man gjøre i grunn? betale regninger, jobbe deg til døde og dø med ræva full av gjeld?

Sitat av caperno Vis innlegg
Ganske morsomt å tenke på at dersom denne loven hadde vært innført for noen år siden, så ville Justin Bieber risikert 5 år i fengsel for å synge andres sanger på youtube
Vis hele sitatet...
Så lenge lovbruddet ikke er over 25 år kan han nok tiltales. Må ikke glemme grådigheten til de store selskapene vettu
Sitat av RESpekt Vis innlegg
snart vil det ikke nytte å protestere heller "A recent controversial provision in the NDAA act for 2012 has received critical attention because Sections 1021, 1031, 1032 and 1034 allows for the indefinite detention of U.S. citizens."

Ikke senatet eller Obamafraud har opplyst at de vil legge ned veto mot dette lovforslaget. Noe som betyr at occupy bevegelsen snart vil være omme siden militæret kan arrestere deg og holde deg uten noe som helst grunnlag for så lenge de ønsker. Det er vel ikke derfor de fikk oppført f.e.m.a - campene vel? ( er ikke konspiratorisk av meg i det hele tatt men hvordan nyhetsbildet utvikler seg..)

NDAA er noe som har vært enacted de siste 48 år for å spesifisere hva militæret skal bruke cash på. Alle styrkene i afganhistan blir jo sendt hjem nå så. Ville det nye tillegget til NDAA vært slik det er om ikke occupy bevegelsen ble så stor som den ble/er?

http://en.wikipedia.org/wiki/Nationa...scal_Year_2012

http://theopenglobe.org/wiki/US_Sena...one_on_US_soil

hva faen kan man gjøre i grunn? betale regninger, jobbe deg til døde og dø med ræva full av gjeld?
Vis hele sitatet...
Vi får se, borgerskapet har alltid foretrukket å bruke politiet fremfor militæret når det er klassekamp i lufta (ikke lat som om occupy-bevegelsen er noe annet). De har som regel mer lojale bånd til eliten, i motsetning til militære, som stort sett består av folk fra de lavere klassene.


Sitat av RESpekt Vis innlegg
Så lenge lovbruddet ikke er over 25 år kan han nok tiltales. Må ikke glemme grådigheten til de store selskapene vettu
Vis hele sitatet...
Men nå håver han inn penger for dem, så de ser nok mellom fingrene på det.
Sitat av EoT Vis innlegg
Vi får se, borgerskapet har alltid foretrukket å bruke politiet fremfor militæret når det er klassekamp i lufta (ikke lat som om occupy-bevegelsen er noe annet). De har som regel mer lojale bånd til eliten, i motsetning til militære, som stort sett består av folk fra de lavere klassene.




Men nå håver han inn penger for dem, så de ser nok mellom fingrene på det.
Vis hele sitatet...
Er jo det det dreier seg om. utviske forskjelligheten mellom eliten og arbeiderne. Men når det går fra politi som overvåker protestene, til politi som peppersprayer demonstranter som sitter fredelig(nå vites det ikke om de demonstrantene som ble pepperspraya satt på privat eiendom)Til nå at militæret skal lå ned på demonstranter. Hva er igjen da som kan kalles ytringsfrihet? Og i tillegg til S.O.P.A lovforslaget. Finnes det noe frihet igjen?

Hehe. money talks, bullshit walks i henold til bieber
At SOPA er et idiotisk forslag bør være hevet over enhver tvil, men ut fra det jeg tidliger har hørt har trådstarter delvis misforstått rekkevidden av loven.
Loven åpner ikke for at amerikanske selskaper kan stenge ned nettsider, men de kan kreve at amerikanske ISPer blokkerer tilgangen til nettsider med ulovlig materiale. Om loven fastslår at amerikanske selskaper kan stenge ned utenlandske nettsider vil dette uansett ikke ha noen betydning, da selskapet ikke vil ha noen virkemidler utenfor USA.

Eksempel: Slik jeg tidligere har fått beskrevet loven vil Time Warner kunne kreve at amerikanske ISPer blokkerer piratbukta, muligens også at google i USA ikke får vise resultater fra bukta. Dette vil ikke ha noen verdens betydning for oss her på berget.
Om loven åpner for at Time Warner kan kreve at bukta stenges vil TWs eneste virkemiddel være å sende et brev til myndighetene i landet der serveren står hvor de sier at en amerikansk lov tillater dem å kreve nettsiden stengt, med et sannsynlig påfølgende svar som forklarer at den lokale loven ikke tillater dette...

Så blir det på et tidspunkt igjen et spørsmål om man vil anse piratvirksomhet som legalt og loven som idiotisk, eller om man mener piratvirksomhet faktisk er en uting og at det ikke bør legges til rette for at virksomheten utøves...

Sitat av caperno Vis innlegg
Ganske morsomt å tenke på at dersom denne loven hadde vært innført for noen år siden, så ville Justin Bieber risikert 5 år i fengsel for å synge andres sanger på youtube
Vis hele sitatet...
Ved nærmere ettertanke er en maksstraff på 5 år alt for lite...
What happend?
Har ikke ført noe nytt om det enda. Ikke fra noen sider. Jeg trodde også at jeg ville ha hørt noe om saken til nå. En må bare se hva som skjer over helgen.
Sist endret av sixfeetunder; 16. desember 2011 kl. 20:57.
Det ble utsatt til neste høring i Kongressen fordi de ikke fikk tid til å gå gjennom det i går. Egentlig skulle det vært utsatt til Januar, men Kongressen har satt en ny høring til Onsdag for å stemme over vedtaket, noe som mildt sagt er veldig uvanlig.

http://www.techdirt.com/articles/201...l-2012.shtml?r

http://www.reddit.com/r/technology/c...rmation_about/

God video om hva SOPA er:
http://www.youtube.com/watch?v=JhwuXNv8fJM
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette går rette veien! Folket og ytringsfriheten har akkurat vunnet to viktige slag. Fikk akkurat denne eposten

We've just won two huge battles in the fight against Internet censorship -- everything you are doing is working! First off, the House of Representatives failed to move SOPA out of committee! Why? Because their offices got swamped with phone calls and overwhelmed by the snowballing opposition. Thank you for helping make that happen.

Second, in response to the boycott of GoDaddy, the web hosting company just made a public announcement that it's dropping its support of SOPA. Amazing what you have made happen.

Yet, we can't let GoDaddy off the hook just yet. GoDaddy supports the Senate version of SOPA, called the PROTECT IP Act (PIPA). The boycott has to continue,


Men vi må huske på at PIPA fortsatt kan komme gjennom:

The PIPA bill is still alive and strong in the Senate, and could be voted on in January.
Sist endret av sixfeetunder; 25. desember 2011 kl. 02:19.
Hva har dette å si for den gjennomsnittlige piraten?
Han som laster ned, si 4GB med piratmateriale hver uke, og seeder tilsvarende.

Slik jeg har forstått det vil det ikke ha noe å si for oss brukere? Piratmateriale vil da aldri bli borte uansett.
*insert tittel her*
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Piratebay?
Bra noen skriver om SOPA! Jeg hadde tenkt og lage en tråd selv, men er bare for lat til slikt.

SOPA er skuffende syntes jeg. Håper virkelig ikke denne hjernedøde skjiten kommer gjennom!
Har den kommet igjennom?

Fra et google-søk...
På grunn av en klage vi har mottatt, regulert under USDigital Millennium Copyright Act, har vi fjernet 1 søketreff fra denne siden. For flere detaljer kan du lese klagen fra DMCA som gjorde at vi fjernet disse treffene på ChillingEffects.org.
Vis hele sitatet...
SOPA kom ikke igjennom som jeg skrev tideligere.
Men PIPA skal stemmes over i Januar og den kan komme igjennom. PIPA er senatets versjon av SOPA og egentlig SOPA-light.
Sist endret av sixfeetunder; 26. desember 2011 kl. 22:26.
Noen som vet hvilke lovgivere her i norge man kan kontakte anngående disse bevisene som har kommet på at de samme selskapene som prøver å få SOPA igjennom, var de som lærte oss å bruke programmer som KaZaA til å laste ned mp3?

Youtube - Be a HERO and Help STOP SOPA Now!! I'll tell you How! This Video that Must Be SHARED!

For de som heller vil lese bevismaterialet fyren har funnet: http://onecandleinthedark.blogspot.com/
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Noen som vet hvilke lovgivere her i norge man kan kontakte anngående disse bevisene som har kommet på at de samme selskapene som prøver å få SOPA igjennom, var de som lærte oss å bruke programmer som KaZaA til å laste ned mp3?

Youtube - Be a HERO and Help STOP SOPA Now!! I'll tell you How! This Video that Must Be SHARED!

For de som heller vil lese bevismaterialet fyren har funnet: http://onecandleinthedark.blogspot.com/
Vis hele sitatet...
Det er hverken boe nytt eller revolusjonerendeci denne saken. Alle som har vært aktive inben politikk burde vite at store selskaper driver med dobbeltmoral hele tiden. det gjør egentlig lite forskjell.

skal man stoppe lovforslaget må velgerene høre hvorfor dette er en dårlig ting og si ifra. og da mener jeg average joe som ikke sitter på forumer og diskuterer slike ting og som ikke har noe mer forhold til internett enn å betale regninger og være på facebook.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Wikipedia vurderer nå å la siden gå svart som en protest mot SOPA og PIPA. Men de kommer ikke til å gjøre det uten støtte.

Join Demand Progress as We Encourage Wikipedia To Protest The Internet Blacklist Bills
(PIPA and SOPA) By Going Black Next Week
Vis hele sitatet...
Wikipedia is considering "going black" to protest Internet censorship legislation pending before Congress. Wikipedia is a non-profit organization, and if enough Internet users pledge to donate at least $1 to Wikipedia, it will reduce the burden on them if they choose to join the protests. Demand Progress -- the organization running this campaign -- will update you once Wikipedia makes a final decision.
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale alle å gå inn på wikipedia sin black out side og fortelle wikipedia at du vil støtte dem med å la siden gå i svart som en protest mot SOPA og PIPA.
http://www.wikipediablackout.com/
Sist endret av sixfeetunder; 13. januar 2012 kl. 15:16.
Fun fact: Mannen bak SOPA bryter sin egen lov: http://www.vice.com/read/lamar-smith...pyright-whoops
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Noen som vet hvilke lovgivere her i norge man kan kontakte anngående disse bevisene som har kommet på at de samme selskapene som prøver å få SOPA igjennom, var de som lærte oss å bruke programmer som KaZaA til å laste ned mp3?

Youtube - Be a HERO and Help STOP SOPA Now!! I'll tell you How! This Video that Must Be SHARED!

For de som heller vil lese bevismaterialet fyren har funnet: http://onecandleinthedark.blogspot.com/
Vis hele sitatet...
Så det disse selskapene har gjort er med andre ord å så avlingene sine, vente lenge til de vokser seg store og fine, for så å høste inn?
True phreak.
Dersom Kina hadde hatt disse mulighetene, ville ikke Kineserne da ha stengt alle sider som hadde ytret anti-kinesiske holdninger? USA vil aldri ha autoritet til å kunne stenge ikke-USA-baserte internettsider uten samtykke fra nasjonen som "hoster" siden. Det kan gjøres indirekte via hacker-angrep, men de har like liten makt over internettsider basert i Norge som de har over norsk innenrikspolitikk.
Sist endret av Orph; 14. januar 2012 kl. 02:51.
Sitat av Orph Vis innlegg
Dersom Kina hadde hatt disse mulighetene, ville ikke Kineserne da ha stengt alle sider som hadde ytret anti-kinesiske holdninger? USA vil aldri ha autoritet til å kunne stenge ikke-USA-baserte internettsider uten samtykke fra nasjonen som "hoster" siden. Det kan gjøres indirekte via hacker-angrep, men de har like liten makt over internettsider basert i Norge som de har over norsk innenrikspolitikk.
Vis hele sitatet...
IANA er en amerikansk organisasjon og er internasjonalt ansvarlig for utdelingen av .com, .net og .org domenenavn. Jeg er ikke så sikker på at de kun vil sperre sider hvor serveren er er basert i USA, eller om de tar ett skritt videre og nullrouter domener hvor server er i utlandet.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
http://arstechnica.com/tech-policy/n...al-on-sopa.ars

Det går den rette veien i det minste.