Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 12150
Sitat av Taake Vis innlegg
Kunne noen tenke seg å beskrive litt kort og greit hva Occupy Wall Street, uten en eneste forbanna youtubevideo, egentlig vil? Jeg leser på wikipedia at "Deltagerne protesterer i all hovedsak mot sosial og økonomisk urettferdighet, grådighet blant selskaper og innflytelsen store selskaper og lobbyister utøver på regjeringen i USA", noe som for seg er greit nok til tross for å være svært lite beskrivende.

Hva vil de? Hvilket utfall forventer de av demonstrasjonene? Er det bare bankene som er syndebukkene?
Jeg har i det hele tatt vanskelig for å forstå og for å finne informasjon om hvem de er og hva deres mål er.

Har de noen konkrete mål med demonstrasjonene?
Vis hele sitatet...

Her er en liste som tar for seg noen av hovedsakene, men det er selvsagt mange andre grunner til at de demonstrerer også:


* CLEAR LIST OF DEMANDS FOR CONGRESS when we engage in direct action at the Capitol complex (feel free to add or edit) *

INVESTIGATE, ARREST AND TRY THE WALL STREET CRIMINALS who clearly broke the law and helped cause the 2008 financial crisis in the following notable cases: (insert list of the most clear cut criminal actions). There is a pretty broad consensus that there is a clear group of people who got away with millions / billions illegally and haven't been brought to justice. Boy would this be long overdue and cathartic for millions of Americans. It would also be a shot across the bow for the financial industry. If you watch the solidly researched and awared winning documentary film "Inside Job" that was narrated by Matt Damon (pretty brave Matt!) and do other research, it wouldn't take long to develop the list.

CONGRESS ENACT LEGISLATION TO PROTECT OUR DEMOCRACY BY REVERSING THE EFFECTS OF THE CITIZENS UNITED SUPREME COURT DECISION which essentially said corporations can spend as much as they want on elections and no disclosure is required about who's giving to who. Corporations should be highly limited in ability to contribute to political campaigns no matter what the election and no matter what the form of media. The Supreme Court decision is really weird. Read it when you have a chance. The justices who argued for unlimited corporate contributions without disclosure thought that wouldn't have an adverse effect on democracy and wouldn't undermine the citizen's view of legitimacy of elections. I'm not sure there's a word for that it's so strange.

ACTION ON GLASS-STEAGALL http://en.wikipedia.org/wiki/Glass–Steagall_Act --- Wiki entry summary: The repeal of provisions of the Glass–Steagall Act of 1933 by the Gramm–Leach–Bliley Act effectively removed the separation that previously existed between investment banking which issued securities and commercial banks which accepted deposits. The deregulation also removed conflict of interest prohibitions between investment bankers serving as officers of commercial banks. Most economists believe this repeal directly contributed to the severity of the Financial crisis of 2007–2011 by allowing Wall Street investment banking firms to gamble with their depositors' money that was held in commercial banks owned or created by the investment firms.

CONGRESS PASS THE BUFFETT RULE ON FAIR TAXATION SO THE RICH AND CORPORATIONS PAY THEIR FAIR SHARE & CLOSE CORPORATE TAX LOOP HOLES INCLUDING PROHIBITION ON HIDING FUNDS OFF SHORE. Pass the Buffet Rule on fair taxation so the rich pay their fair share. (If you really had a good negotiating position and had the place surrounded, you could actually dial up taxes on millionaires, billionaires and corporations even higher. But this would require direct non-violent blockades / action in New York and DC to get the broad public support necessary).

CONGRESS COMPLETELY REVAMP THE SECURITIES AND EXCHANGE COMMISSION AND STAFF IT AT HIGHEST AND LOWEST LEVELS WITH PROFESSIONALS WHO GET THE JOB DONE PROTECTING THE INTEGRITY OF THE MARKET THEREBY PROTECTING THE AMERICAN PEOPLE AND INVESTORS. Also, this agency needs a large staff and needs to be well-funded.

RE-ESTABLISH THE PUBLIC AIRWAVES IN THE U.S. SO THAT POLITICAL CANDIDATES ARE GIVEN EQUAL TIME FOR FREE AT REASONABLE INTERVALS IN DAILY PROGRAMMING DURING CAMPAIGN SEASON. The same should extend to other media.

CONGRESS ENACT SPECIFIC LAWS THAT EFFECTIVELY BUILD A WALL BETWEEN THE DEFENSE INDUSTRY AND THE U.S. MILITARY. If we're going after corruption and also trying to reduce all the unnecessary wars that are costly in so many ways (most importantly costly in terms of human life on both sides), then this is the GRANDDADDY OF ALL REFORMS. Any of you who have seen the award winning widely popular documentary "Why We Fight" will realize the HUGE impact of this. Here's a snippet of Eisenhower's brave speech.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Det dere må skjønne er at det ikke kommer til å skje vesentlige endringer før vanlige folk mister tilgangen til daglig komfort. Før det ikke lenger er vanlig å leve et normalt liv. Da snakker vi om massiv arbeidsløshet og mangel på økonomiske ressurser. Dette fører til at folk ikke får mat, de kan ikke lenger leve komfortabelt. Er bare da vesentlige endringer kan skje. Rett og slett fordi mange nok da slutter seg opp om ønsket om å gjøre vesentlige endringer i samfunnet. Hvor mange var det ikke som demonstrerte mot Irak-krigene til Bush? Hva oppnådde de med det? Ingenting. Tror ikke disse folkene kommer til å oppnå noe heller, men er jo greit at de avreagerer, og setter sine synspunkter på dagsorden.
Vis hele sitatet...
Du nedtrykker meg, her du kommer med ditt smarte nick, velformulerte setninger og hovne innstilling. Som om ingenting affekterer deg. Jeg trøster meg med at du sannsynligvis ikke er like eplekjekk på puben. Vel, du minner meg jo også smertelig over det faktum at dette ikke blir lett. Infokrigen er en som føres med takt og tone og menneskets tilbøyelighet til å følge ledere, noe denne bevegelsen ikke ønsker, gjør det vanskelig for den desorienterte å gjøre seg opp en mening om alle de forskjellige utsagnene som strømmer ut av denne hesblesende "hippie-suppa". Allikevel, de har noen kvaliteter som gjør at de skiller sg ut.

1. De er kommet for å bli.
2. De kommer med kritikk av dagens systemer som er mer gjennomtenkt enn de aller fleste demonstrasjoner som har vært før.
3. De har blant sine rekker mange framtredende samfunnskritikere, flere professorer og politikere av høy stand.
4. Det er en bevegelse som går synkront i 1400 byer.

Komfort sier du. Til en viss grad kan jeg si meg enig. Overlevelsesinstinktet vekker betraktelig sterkere krefter i oss enn det empatiske. Allikevel, jeg er ikke så pessimistisk at jeg utelukker gode menneskers evne til å gjøre ønske til vilje, til handling. Jeg tror du underdriver betydningen av karismaens kraft. Søk opp "Paying with paper" med Derren Brown og du skjønner snart hvor lett folk kan villedes. Jeg trenger ikke annet enn å nevne Hitler for at du skal skjønne at en ideologi bygd utelukkende på karisma kan ende i katastrofe. Den skjulte inflasjonen ligger som en sky over skyene og hvis ikke voksne folk snart tar seg sammen og gjør sin plikt, så er jeg redd all den lidelsen som er nødt til å ramme store deler av Vesten vil velte det etablerte i et tempo som ingen med et minstemonn av ansvarlighet vil se. All den uretten som har pågått i lang, lang tid ligger der ute, klar til bruk av ytterliggående krefter på hvilken side som helst, om bare de evnet å forstå den og sammenfatte den til presentabel form, og, jeg må si, den utgjør en skremmende potent kjerne av potensiell hatpropaganda. Jeg har ikke mye til overs for de som har fordret dagens systemer, men jeg vil nødig se dem dingle etter stortærne.

Taake
"Kunne noen tenke seg å beskrive litt kort og greit hva Occupy Wall Street, uten en eneste forbanna youtubevideo, egentlig vil? Jeg leser på wikipedia at "Deltagerne protesterer i all hovedsak mot sosial og økonomisk urettferdighet, grådighet blant selskaper og innflytelsen store selskaper og lobbyister utøver på regjeringen i USA", noe som for seg er greit nok til tross for å være svært lite beskrivende.

Hva vil de? Hvilket utfall forventer de av demonstrasjonene? Er det bare bankene som er syndebukkene?
Jeg har i det hele tatt vanskelig for å forstå og for å finne informasjon om hvem de er og hva deres mål er.

Har de noen konkrete mål med demonstrasjonene? "

Det mest konkrete er begrensning av Fractional Reserve Banking, styrking av lover mot kartellvirksomhet, mer lokalt demokrati og levere en real oppvekker til politikere som surfer på smil og potetene som stemmer på dem.

Går jeg mer i dybden blir det vanskelig å fatte seg i korthet. Den uetiske forretningsvirksomheten bedrevet av forvokste multinasjonalister er muligens den største kampsaken, men den utbredte følelsen av urettferdig styring tror jeg er bensinen med høyest oktan på dette bålet. Til syvende og sist hviler ansvaret på våre folkevalgte og utviklingen siden embetsmannsstatens storhetstid har tatt en retning av stadig mindre demokrati og handlingsfrihet for folk flest, den ikke ubetydelige opparbeidelsen av sosiale rettigheter og kortere arbeidsdager til side. Grunnlinja er at selvstendighet har blitt en luksus - for folk flest, en gave som kommer med tre måneders oppsigelsestid.

Så mye tid og krefter vi dedikerer av livet vårt til dette "velferdssamfunnet", så skulle man tro at dette var et bedre sted å leve. Norge er, som sies ofte, best i klassen på mange områder, men når det er en klasse med tapere, så hjelper det så inderlig lite. Vi har teknologi og ressurser til å gjøre denne verdenen til et så utrolig mye bedre sted å leve - for alle - og vi har politiske systemer som skal gjøre det mulig, men status quo forblir en evinnelig tvangstrøye. Occupy er et svar på vår tids frustrasjon og en plattform for mulighetene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan hende S.O.P.A. lovforslaget blir vedtatt for å få mer kontroll over twitter? For min del håper jeg occupy movment er kommet for å bli.

AntiSec
Det er høy tid med en revolusjon i det korrupte landet USA.
Noen her som er medlem av Okkuper Stortinget og kan si litt mer om hva de mener? Syns de har tynt med info der ute, og det er vel den største Occupy-bevegelsen her til lands?
Heldige jævler som fikk se Ian Mackaye OG Tom Morello. Men synes det er bra. Hadde nok vært morsomt og gått opp til en av disse occupy folkene og fortalt hva slike okkupasjoner har røtter i. De hadde nok pakket opp teltet, kjappet seg hjem, drukket seg drita, låst seg inne pga. paranoia ettersom kommunister plutselig har okkupert USA.
Hva har slike okkupasjoner røtter i? Har kommunister plutselig okkupert USA? Føl deg fri til å utdype det litt for meg ((: Mener du at man er kommunist fordi man vil ha et mer demokratisk samfunn? Jeg mener ikke at demonstrasjonen har noe med kommunisme å gjøre. At det hele handler om mer demokrati. Men som sagt, føl deg fri til å utdype for meg.

Men ja, bare du hvisker ordet kommunisme i USA kommer det en random å skriker "kapitalisme" opp i trynet ditt.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Noen her som er medlem av Okkuper Stortinget og kan si litt mer om hva de mener? Syns de har tynt med info der ute, og det er vel den største Occupy-bevegelsen her til lands?
Vis hele sitatet...
tror desverre at velferdsnettet er for snilt her på berget til at occupy bevegelsen ville fått nok fotfeste. Samt at de fleste er A.P - nisser som lever på Gerhardsens etterkrigstanker.

Evt. kunne en slik bevegelse rette seg mot Norges EØS idioti?

Edit: Eller var din post nett-ironi? lider av et lite snev av nett-aspergers:P

Sitat av NoiseMerchant Vis innlegg
Heldige jævler som fikk se Ian Mackaye OG Tom Morello. Men synes det er bra. Hadde nok vært morsomt og gått opp til en av disse occupy folkene og fortalt hva slike okkupasjoner har røtter i. De hadde nok pakket opp teltet, kjappet seg hjem, drukket seg drita, låst seg inne pga. paranoia ettersom kommunister plutselig har okkupert USA.
Vis hele sitatet...
hva har disse okkupasjonene røtter i? Forklar gjerne eller er det greit for deg at et fåtall sitter på den økonomiske makten og samfunnet nører opp under løgnen om at "you can make it, if you work really, really hard"

Eller er det greit for deg at politi og styrersmakter implenmenterer en ny måte å slå ned på fredlige demonstrasjoner? tenk Politimannen som peppersprayet de demontstrantene som kun satt ned for å vise sin avsky/eller sagt på en annen måte, demontrerte. Google miami modell 2003. Eller jeg skal gjøre det enkelt for deg

http://www.care2.com/news/member/281888439/3031346

Er det greit for deg at du ikke kan ytre meninger som går i mot de regjerendes styresmakter?

Har du lest boken " a brave new world " av Aldous Huxley?
Ytdyp gjerne hva du mener disse demonstrasjonen har sitt utløp i
Jeg venter..
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Evt. kunne en slik bevegelse rette seg mot Norges EØS idioti?
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hva du mener med EØS idioti?
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Kan du utdype hva du mener med EØS idioti?
Vis hele sitatet...
hvorfor skal vi betale for de beslutninger som taes i brussel? Greit nok at de avtalene sikrer oss fordeler? Men om det ender opp med at Norge vil ta av oljefondet for å sikre økonomisk stabilitet i Eurosonen? synes du ikke det er idioti?

Er det og ikke en konstitusjonell katastrofe for Norges suverenitet?

Begrenser ikke EØS avtalen grunnlovens §§ 1, 49 m.fl.?

Det er vel heller ikke å betrakte som EØS idioti om man er tilhenger av et markedsliberalistisk system vel:P

Det er hva jeg mener med EØS idioti. Kom gjerne med synspunkter på det motsatte da jeg har vansker med å finne det
Da over 70% av all handel i Norge skjer med EU sitt indre marked så vil det være en katastrofe for næringslivet i Norge hvis vi gikk ut. Dette vil nok ha mye større konsekvenser enn det vi betaler for å være med i EØS.

Alternativet til EØS er å lage en serie handelsavtaler med EU, det er det Sveits har. Men dette vil koste mye penger i en overgangsfase. I tillegg som det er veldig sansynlig at vi må betale like mye for å ha slike avtaler som det å være med i EØS.

EØS er jo bare en økonomisk avtale for å fremme fri flyt av varer, tjenester, personer og kapital. Det går ikke ann å være tilhenger av et markedsliberalistsik system å samtidig være imot EØS. Hvis du ikke er en av de typene som mener at all kontroll av det frie markedet er galt. Å da er du vel ikke særlig opplyst innen utviklingen av verdensøkonomien de siste årene

(Kan godt være at jeg feiltolket og at du ikke var for markedsliberalisme, men det var litt vansklig å lese )
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Da over 70% av all handel i Norge skjer med EU sitt indre marked så vil det være en katastrofe for næringslivet i Norge hvis vi gikk ut. Dette vil nok ha mye større konsekvenser enn det vi betaler for å være med i EØS.

Alternativet til EØS er å lage en serie handelsavtaler med EU, det er det Sveits har. Men dette vil koste mye penger i en overgangsfase. I tillegg som det er veldig sansynlig at vi må betale like mye for å ha slike avtaler som det å være med i EØS.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet faller vi ved en utmelding av EØS tilbake på den gamle frihandelsavtalen, artikkel 120 i EØS-avtalen. WTO ville ikke godtatt en slik pris for handelssamarbeid heller.
Det er tilgangen til det indre markedet som er viktig, Sveits er medlem av EFTA og WTO men ikke EØS. De er nå i reforhandlinger om fortsatt tilgang til det indremarkedet og det vil koste dem en hel del.
Sitat av Bernhard Vis innlegg
Da over 70% av all handel i Norge skjer med EU sitt indre marked så vil det være en katastrofe for næringslivet i Norge hvis vi gikk ut. Dette vil nok ha mye større konsekvenser enn det vi betaler for å være med i EØS.

Alternativet til EØS er å lage en serie handelsavtaler med EU, det er det Sveits har. Men dette vil koste mye penger i en overgangsfase. I tillegg som det er veldig sansynlig at vi må betale like mye for å ha slike avtaler som det å være med i EØS.

EØS er jo bare en økonomisk avtale for å fremme fri flyt av varer, tjenester, personer og kapital. Det går ikke ann å være tilhenger av et markedsliberalistsik system å samtidig være imot EØS. Hvis du ikke er en av de typene som mener at all kontroll av det frie markedet er galt. Å da er du vel ikke særlig opplyst innen utviklingen av verdensøkonomien de siste årene

(Kan godt være at jeg feiltolket og at du ikke var for markedsliberalisme, men det var litt vansklig å lese )
Vis hele sitatet...
haha, er så glad i markedsliberalisme og multinasjonale selskaper jeg atte.

Men ser den, du har et poeng der med fri flyt av varer, personer, tjenester og kapital. Men når et land får bestemelser, vedtak og direktiver fra et annet land/selskap/union. Er det da det landet som selv bestemmer over sine egne interesser? Om du skjønner hva jeg skriver?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Aurelio Aguirre fra Okkuper gir rett fram, sin tolkning av "gjeldstapsbyttederivater" og anslår betydningen det har for situasjonen i Hellas. Videre antyder han hva virkningen av en gresk konkurs måtte medføre - alt i Norges nyeste nyhetskanal; 99prosentnyheter.

Det er tidlig ennå, så ta dem på ord og gjerning. Aguirre gjorde også en god figur på Aftenpostens debatt på Litteraturhuset. Spørsmålet var "Er det de rike og grådige som styrer verdensøkonomien?". Ikke helt samme framstilling på NRKs nyhetssider. Kan opplyse om at 51 av verdens 100 største økonomier er korporasjoner, resten er nasjoner.