Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4420
Hola! Godt Nyttår medfreaks

Jeg sitter her nå og skriver søknad og CV.

Føler at CV'en er nokså strøken. Jeg kan beskrive den:

Curriculum Vitae
Ola Nordmann

[Bilde av meg selv hvor jeg smiler et naturlig smil.]

Personalia med adresse, telefon og email.

Utdannelse:
Skole - Linje - År

Arbeidserfaring:
Bedrift - Stilling - Fra dato til dato

Kurs:
Førerkort kl. B

Språk
Engelsk, norsk etc.

Nøkkelkvalifikasjoner:
Her skriver jeg relevante egenskaper i forhold til jobben som ikke passer inn i søknad og hvordan andre beskriver meg som person.
Vis hele sitatet...
Er det noe man burde tilføye eller fjerne? Hva kan være lurt å ha med?

Søknaden er bygd opp rundt dette:

1. Hvor fant du annonsen
2. Alder, hvor du er fra og hva gjør du nå?
3. Hvorfor søker du akkurat på DENNE stillingen?
4. Kvalifikasjoner i forhold til annonsen og når jeg kan starte i stillingen

Enkelt og greit. Sikkert slik de fleste gjør det. Vil gjerne diskutere litt rundt triks og tips for å gjøre det enda bedre. Regner med av alle som leser dette har enten en eller flere do or dont's.

Husk å svare utifra hvordan man skaffer seg jobber som er en smule over kompetansenivået ditt. DU vet at du kan, men hvordan overbevise arbeidsgiver?

<3
Et pluss kan være å ha referanser som forteller om hvor awesome du er, fra tidligere arbeidssteder eller studieplasser, på CV-en.
Sist endret av Viva la Opium; 5. januar 2011 kl. 14:34.
Du søker i en bedrift hvor du kjenner noen
Hei. Jeg har hatt dette problemet i 1 år å 3 mnd nå, et tips jeg kan gi deg som funka for meg er å begynne i "driten" å bygge deg opp.
Joda, jeg søkte på masse jobber når jeg ble arbeidsledig og fikk avslag, etter 2-3 mnd så jeg ikke noe håp lenger å gidde opp. Søkte en gang iblant da jeg trodde det var håp, men neida.
Så det ble til etter et år arbeidsledig at jeg begynte å kjøre for ei pizzasjappe, når jeg hadde jobba der 1 måned så ringte jeg en kar som driver et firma med evakueringsvakter på et platform prosjekt (ligger til land), og etter en kort telefonsamtale med han fikk jeg beskjed om å møte på kontoret hans med cv.
Jeg var inne hos han i 15 min, etter 3 min satt jeg å fulte ut personalia papirer han trengte, kontonr osv.
Så når du skal ha en jobb, må du ha en fra før, det er sykt vansklig å få seg jobb når du er arbeidsledig.
Den jobben jeg fikk nå viste seg å ikke være så seriøs som jeg trodde, men han nå søkt på en jobb til som jeg har veldig lust på, og har planer om å søke mer nå.
Begynner på "gulvet" og jobber deg oppover
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Du søker i en bedrift hvor du kjenner noen
Vis hele sitatet...
Mamma har en slektning som eier flere selskaper til en verdi av flere hundre mill. Han driver for øyeblikket å ser etter et eller annet jeg kan jobbe for hos ham. Har ikke hørt noe på noen uker så må ha noe mens jeg venter

Nettverksbygging er jo the shit når det kommer til å gjør det bra her i livet, men nå tenker jeg mer på selve CV og søknad. Hva du kan endre i disse

Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Et pluss kan være å ha referanser som forteller om hvor awesome du er, fra tidligere arbeidssteder eller studieplasser, på CV-en.
Vis hele sitatet...
AH! OFC Thanks!
Sist endret av Pheromone; 5. januar 2011 kl. 14:59.
Kontakter.

Faren min hørte med de kontaktene han hadde. Fikk napp hos et selskap etter å ha sendt en søknad og en måned etterpå satt jeg på opplæring som kundebehandler.
Jeg har et stort spørsmål til! I CV har jeg skrevet følgende setning "Vitnemål fåes oppgitt etter forespørsel".

Greit nok det, men hvem faen spør etter det? Er det lurt å bare scanne inn vitnemålet og legge ved i søknaden? Er stolt av vitnemålet mitt <3

Legger dere ved vitnemål fra VGS i deres søknader?
Kan jeg spørre hvorfor du legger ved bilde av deg selv? Har bedriften spurt spesifikt etter det?
Sitat av luni Vis innlegg
Kan jeg spørre hvorfor du legger ved bilde av deg selv? Har bedriften spurt spesifikt etter det?
Vis hele sitatet...
Fordi utseendet har mye å si i svært mange jobber sikkert. Synes ikke det var så dumt.
Sitat av Pheromone Vis innlegg
Jeg har et stort spørsmål til! I CV har jeg skrevet følgende setning "Vitnemål fåes oppgitt etter forespørsel".
Vis hele sitatet...
Nå pirker jeg sikkert fælt, men er det bare jeg som synes setningen der høres litt rar ut?
- "Vitnemål fåes oppgitt etter forespørsel".

Er det ikke bedre med "Vitnemål oppgis ved forespørsel"?
Sist endret av s1gh; 5. januar 2011 kl. 15:29.
Mitt inntrykk er at bilde på CV er ganske vanlig blant unge jobbsøkere. Jeg brukte det også, og fikk ved to anledninger kommentar at det var en bra ting. Internasjonalt er det derimot særdeles uvanlig, selv blant ungdom.

Overskriften "Curriculum Vitae" ville jeg personlig bare endret til navnet ditt. Den som leser forstår uansett at det er CVen din.

Karakterer/vitnemål behøver du ikke nevne, med mindre du har noe å skryte av. Før opp utdanning og tilføy gjerne oppnådd gjennomsnittskarakter. De kommer nok til å spørre etter vitnemål dersom du er av interesse og da kan du videresende det.

Dersom du skal utbrodere noe på f. eks arbeidserfaring bør du holde det kort og konsist.
Sitat av s1gh Vis innlegg
Nå pirker jeg sikkert fælt, men er det bare jeg som synes setningen der høres litt rar ut?
- "Vitnemål fåes oppgitt etter forespørsel".

Er det ikke bedre med "Vitnemål oppgis ved forespørsel"?
Vis hele sitatet...
Jeg skrev etter hva jeg husket. Men sjekka CV nå og der står "Vitnemål fås oppgitt på forespørsel." Som faktisk høres bedre ut Takk for pirken likevel.

Sitat av luni Vis innlegg
Kan jeg spørre hvorfor du legger ved bilde av deg selv? Har bedriften spurt spesifikt etter det?
Vis hele sitatet...
Vel, om du har 50 søknader i en bunke og 25 av dem har bilde. Hvilken del av søkerene ville du vært blandt? Jeg tror at dersom arbeidsgiver har et ansikt å koble opp mot søknaden så blir den mer personlig. Det er værre å makulere en søknad som du har et "personlig" forhold til enn ren tekst.

Enig?
Sitat av luni Vis innlegg
Kan jeg spørre hvorfor du legger ved bilde av deg selv? Har bedriften spurt spesifikt etter det?
Vis hele sitatet...
Det er faktisk blitt veldig vanlig. Sist vi søkte hadde rundt 50% av søknadene bilde. Broren min, som jobber i butikk, fikk bilde til omtrent alle søknadene han mottok sist de ansatte.
My 2 cents:

Vil si at bilde er en god idè, siden man gjerne får et bedre førsteinntrykk av en vanlig person kontra en med 10 piercinger/tatovering i ansiktet/hanekam. 'Det er diskriminering!!' - synd, slik ER det.

Det opplagte tipset er å utnytte alle tenkelige kontakter. De fleste har et større nettverk enn de er klar over. Det mest opplagte er jo familie, men tenk om du har venner som har foreldre som er i en god posisjon til å hjelpe deg. Det verste som kan skje er at du får et "nei" - det samme som om du ikke hadde spurt. I beste fall får du jobb fordi du tørte å spør.

Det er selvsagt greit å google "jobbintervju tips" eller "jobbsøknad tips" - det er ikke så mye du kan gjøre for å imponere noen med bare CV og søknad. Gjør det grundig og pyntelig. Om du først kommer på intervju, har du muligheten til å imponere. Hvordan du gjør det er avhengig av stillingen du søker. Det slår uansett aldri feil å ha god selvtillit, være utadvendt og hyggelig. Sett deg inn i hva bedriften driver med på forhånd. Finn hjemmesiden, les litt om dem og nyheter om dem. Om du får tips om å "skille deg ut fra de andre søkerene", gjør dette ved å være ekstra hyggelig, entusiastisk, og kompetent - heller enn å møte opp i rosa ballkjole.

Øv på å svare på vanskelige spørsmål. "Hva er dine svake sider?" er en klassiker. Tenk deg ut 2-3 svake sider som ses på som negative, men som ikke påvirker jobben. Søker du på en kveldsjobb, kan det at du "er ubrukelig om morningen uten kaffi" være en svak side som ikke har noe å si for stillingen. Ikke la svarene høres innøvde ut. Tren gjerne med en venn på å høres naturlig og ekte ut.

Selv fikk jeg en stilling jeg var underkvalifisert til ved å gjøre et godt intervju. Stillingen innebærer salg, og på intervju la jeg selvsagt stor vekt på at jeg synes det var direkte GØY å selge, og viste stor entusiasme og passet på å stille nok spørsmål om stillingen til at jeg fremstod som troverdig(noe jeg strengt talt var).

Lykke til!
PS: Vitnemål bør egentlig ligge ved når du sender CV-en. Som arbeidsgiver er de meget interesserte i fravær og ordenskarakterer (i alle fall om det er med vgs-vitnemålet du søker).

Det du kan "oppgi ved forespørsel" er referansene dine, slik at du kan ringe til referansepersonen i forkant når du vet at en arbeidsgiver er interessert (det hjelper at referansepersonen er forberedet på en telefonsamtale).

Når det gjelder bruk av bilde på CV, så bruker jeg det ikke selv, men det er kanskje ingen uting. Da ser i alle fall arbeidsgiveren at du ikke ser ut som en person med tribal tattoos i trynet (med mindre du har det).
Dette er ikke så viktig om det er kontorarbeid du skal søke på, men om det er et sted du skal møte kunder, så kan det sikkert være greit å legge ved et anstendig bilde.


Når vi enda snakker om referanser, så er jeg helt sikker på at det var avgjørende når jeg skulle ha meg studiehusvær - Jeg fikk velge og vrake av leiligheter, ettersom jeg var den eneste på alle de stedene jeg søkte som hadde (gode) referanser fra forrige leietaker.
Det at jeg valgte feil sted å bo på er en annen sak (alt for dårlig isolert).
Tips til akuratt CV: Se etter skrivefeil. Både en og to ganger! Sjekk også om alle setninger er så bra skrevet som det er mulig. Som flere sier, så handler alt om førsteintrykk. Er synd om jobben skulle ryke på grunn av slurv og skrivefeil.

Om du er stolt over karakterene dine, er det ikke noe i veien for å skrive på snittet du fikk ved siden av navn på skolen. Slik:
Skole - Linje - År - Snitt

Føler det er ganske vanlig, og gjør alltid det selv. Da får arbeidsgiver et førsteintrykk av karakterene dine, og slipper kanskje å mase / spørre om karakterutskrift. Gjør ting enkle for arbeidsgiver!
Scannet inn hele vitnemålet mitt og legger det ved. Enkelt og greit Skriver heller karaktersnitt under.
Gjør som jeg gjorde, drit i å send CV og vitnemål og si at de kan få det hvis de spør om det. Funka heeeldigvis for meg
Veldig viktig tips som kan ta deg ut av mengden med søkere!

I nesten alle tilfeller der de søker etter folk oppgir, de også et tlf nummer ved siden av mail (eller annen kontaktmetode). Ring dette nummeret et par dager etterpå, enten du har vært innom butikken/bedriften eller sent mail. Og spørr om de har fått mulighet til og gå igjennom søknaden din. evt spørre om noe annet for å vise at man er interessert og initiativrik osv.
Sitat av IpN Vis innlegg
Gjør som jeg gjorde, drit i å send CV og vitnemål og si at de kan få det hvis de spør om det. Funka heeeldigvis for meg
Vis hele sitatet...
Seriøst? Hvorfor ikke legge det ved med en gang, så slipper arbeidsgiver å måtte be om det?
Eneste grunnen til å gjøre som du foreslår, er om du har noe å skjule. Sitter du med stryk i 5 fag og et ugyldig fravær på 50 dager, så er det kanskje ikke et triks i ludo å sende med vitnemål, men om alt ser bra ut er det da vitterlig ingen grunn til å ikke legge det ved?
Sitat av nightLook Vis innlegg
Øv på å svare på vanskelige spørsmål. "Hva er dine svake sider?" er en klassiker. Tenk deg ut 2-3 svake sider som ses på som negative, men som ikke påvirker jobben. Søker du på en kveldsjobb, kan det at du "er ubrukelig om morningen uten kaffi" være en svak side som ikke har noe å si for stillingen. Ikke la svarene høres innøvde ut. Tren gjerne med en venn på å høres naturlig og ekte ut.
Vis hele sitatet...
Svake sider er alltid tricky. Et annet tips ang. svake sider kan være å snu de svake sidene til noe positivt. Hvis du f.eks. er en veldig avslappet fyr, kan du si «Folk oppfatter meg som veldig avslappet, men det betyr også at jeg ikke blir så lett stresset.» eller «Jeg er relativt sta, men det gjør også at jeg er mer utholdene». You get the point.

Når det gjelder jobbintervjusituasjoner så er jo grunnreglene at du kler deg etter jobben (ikke ta på deg smoking hvis du søker jobb på lageret til Europris), ha en god holdning, fast håndtrykk og bra blikkontakt.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av nightLook Vis innlegg
Seriøst? Hvorfor ikke legge det ved med en gang, så slipper arbeidsgiver å måtte be om det?
Eneste grunnen til å gjøre som du foreslår, er om du har noe å skjule. Sitter du med stryk i 5 fag og et ugyldig fravær på 50 dager, så er det kanskje ikke et triks i ludo å sende med vitnemål, men om alt ser bra ut er det da vitterlig ingen grunn til å ikke legge det ved?
Vis hele sitatet...
Ikke mye vits å legge ved vitnemål fra VGS med mindre det er RELEVANT for jobben du søker.
Jeg fikk tips om å fjerne bilde fra CV, og å endre referanser til "oppgis ved forespørsel". Dette var fra min arbeidsgiver som var ute etter å gi meg gode tips.
Hvordan skaffe seg jobb man ikke har kompetanse til ..
- Man må virkelig føle at man vil ha jobben, da kommer man allerede langt. Hvis intervjuer virkelig føler at du har lidenskapen, så øker sjansene. Tenk ut mange og grundige grunner til at du vil jobbe med den jobben.

- Har du positive bemerkelser fra tidligere jobber, øker sjansene mer.

- Behandle intervjuer som en gammel bekjent, som om du var en venn for lenge siden.

- Ang negative sider om seg selv, prøv gjerne å snu det rundt til noe positivt. F.eks. jeg er ikke verdens mest pratsomme, men konsentrerer meg mer om jobben.

- Husk at du er èn av sannsynligvis titalls, kanskje hundretalls søkere. Er vanskelig å lykkes.
Sist endret av Taurean; 6. januar 2011 kl. 10:52.
Sitat av IpN Vis innlegg
Gjør som jeg gjorde, drit i å send CV og vitnemål og si at de kan få det hvis de spør om det. Funka heeeldigvis for meg
Vis hele sitatet...
Ja, for all del drit i å send ved CVen. Det er jo ikke denne som i de aller fleste tilfeller avgjør om en ukjent arbeidsgiver kaller deg inn på intervju eller ikke....
Sitat av Marken Vis innlegg
Ja, for all del drit i å send ved CVen. Det er jo ikke denne som i de aller fleste tilfeller avgjør om en ukjent arbeidsgiver kaller deg inn på intervju eller ikke....
Vis hele sitatet...
Sier bare det funka for meg, for jeg hadde ikke akkurat de beste resultatene på VGS. Men jeg skrev hva jeg har jobba med tidligere i søknaden og de trodde meg så trengte ikke å bevise det med å legge ved CV. Var forresten over 100 søkere til den jobben, så noe må jeg jo ha gjort rett.
Jeg er i den situasjonen at jeg i mitt voksne arbeidsliv ikke har en eneste dag med fravær fra jobb på grunn av sykdom eller noe annet. Vi snakker om 10+ år. Er dette noe dere ville tatt med i en CV evnt. en søknad? Det er jo i aller høyeste grad noe å skryte av...
Det finner de ut av når de ringer dine referanser.
Ta med referanser fra andre steder du har jobbet Har ikke alltid noe med jobben med å gjøre, men viser pålitelighet og arbeidsmoral
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er faktisk blitt veldig vanlig. Sist vi søkte hadde rundt 50% av søknadene bilde. Broren min, som jobber i butikk, fikk bilde til omtrent alle søknadene han mottok sist de ansatte.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at det har blitt vanlig i servicebransjen og "unge" bedrifter, og der kan jeg ikke se for meg at det kan telle negativt (så sant man er "slank og rein"). I andre bransjer mistenker jeg dog at det kan bli oppfattet som noe useriøst ettersom det er et såpass nytt fenomen. Man skiller seg ut fra mengden ved å skrive med rosa skrift også, og det funker kanskje hvis man søker jobb hos BikBok. Søker man derimot en jobb i f.eks. en bank med høy gjennomsnittsalder er muligheten større for at de ønsker at du skal skille deg ut med en god og seriøs CV og søknad, og ikke et fint bilde. (Skulle jeg søkt meg til en stilling hvor de fleste i bedriften var 40 ville jeg i hvertfall ikke lagt med bilde før de slutter å spørre meg om leg på Vinmonopolet.)
Tja, argumentet om at å skrive en cv/søknad som skiller seg ut ikke nødvendigvis er positivt er jeg enig i, men jeg tror det er ganske vanlig med bilde i store etablerte firmaer også. Vi ble bla. pålagt å oppdatere CVen vår med bilde i høst, og jeg jobber i en relativt stor bedrift med flere tusen ansatte.

Jeg hadde nok ikke sendt bilde, men jeg tror kanskje ikke det er normen lenger. Usikker siden dette har kommet nå nylig, for 3år siden var det hvertfall ikke noe krav med bilde.
Sist endret av Mith; 6. januar 2011 kl. 15:32.