Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2026
Jeg har egentlig ikke mye imot gamle pensjonister og generelt eldre mennesker. Bortsett fra fartssinker og naboer som klager på støy, eller hvis man er litt høylydt i gatene.
Men det er ikke det som er poenget. Hvorfor er det sånn at alle gamle damer og "kæller" dømmer ut ifra utseende?. Jeg har opplevd noen ganger at gamle folk ser utrolig stygt på en med et morder-blikk i øyekroken, og at de ber meg om å få meg et liv, begynn å ta på deg buksa.
Vel jeg kjører hiphop stil, men ser ikke ut som en dass forde.

Hva er det som gjør det gamle folka så "sure" når de ser en som har stil som meg?.
Skjønner jo det at for "100" år siden så var det kanskje ikke så rent populært i gå med buksene på knærne og stor jakke, cappen på siden å gå litt newyorkyankystyle. (vi har jo alle sett tvN serien <<internatet>>)
Hvorfor dømme, når du dauer om tre år alikevel.? Når en ikke har provosert de noe, utenom måten en kjører stilen.

Hva er din mening om klagende/sytende pensjonister som klager? Opplevd lignende?

- skriver i irritasjon, slett hvis det er totalt uinteresant.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Du generaliserer. Det er langt fra alle eldre som reagerer slik du skriver på mer moderne klesstiler, selv om kanskje andelen er høyere der enn blant andre deler av befolkningen. Dessuten er ikke dette et fenomen forbeholdt eldre mennesker. Jeg har ingen problemer med at folk kler seg forskjellig, men jeg kan ikke nekte for at jeg syns det ser ut som et karneval dersom jeg støter på en gruppe gothere, punkere, eller hva det skulle være som så til de grader har tatt inn over seg en bestemt klesstil. Det virker som det for mange er et sterk sammenheng mellom musikk og klesstil - en relasjon jeg aldri helt har skjønt. Selv om jeg hører på klassisk går jeg ikke kledd som skuespillerne i en film med handling på 1700-tallet. Men selv om jeg ikke ser denne relasjonen selv, skjønner jeg jo at andre tydeligvis føler et sterkt behov for å vise omverdenen hvem de identifiserer seg selv med, noe jeg i og for seg kan forstå. Noe jeg derimot har store problemer med å skjønne, er hva i all verden som får ungdom til å gå rundt med klær som er åtte nummer for store; det må da være vanvittig upraktisk. Jeg mener; det går vel an å kle seg i hip hop-klær uten å se ut som om man har vært gjennom en kraftig vektreduksjon uten å kjøpe nye, passende klær.
Jeg ble nektet visning av en leilighet pga min "lave" alder. Men, jeg er høyskoleutdannet og i fast fulltidsstilling. Jeg er likevel av den typen som snakket meg til en visning alikevel.
Enden på historien var at man måtte stå i dassen for å dusje, med kink i hodet for ikke å skalle i varmtvannstanken - takk, men nei takk.

Kanskje det passer med blikkontakt og et hei en gang i blant?!
Stirrer noen på deg så prøv med ett "hei" som chubby sier.
Syns du høres ganske dømmende ut. Skjønner at du er sur. Men chill, bror. Du veit da ikke hva de tenker. Altså så dømmer du, når du sier at de har morderblikk og at ALLE gamle dømmer ut ifra utseende. Bestemora di dømmer deg vel ikke for de svære, ultratøffe buksene dine? Kanskje det ligger no i at vi mangler respekt.

Men jeg skjønner hva du mener, capo.
Du minner dem på at de er gamle og kommer til å dø snart.
Hehe skjønner hva du tenker... har hatt rimelig stygge blikk fra eldre jeg også, ettersom jeg går i svart og har halvlangt hår... var en gang på bussen at det var en super-kristen gammel dame som skrek ÆSJ etter meg når jeg gikk av bussen
Ikke alle gamle er slik, ingen av mine besteforeldre har noengang klaget på min musikksmak (metal) eller klesstil (helt vanlig, olabukse tskjorte stil). Ikke virker de sure heller
Går vel mere på og være paranoid,folk kan se på deg litt annerledes ettersom hva de synes er normalt og ikke!,men det er ikke de eldre som skal drive denne verden videre,det er VI !!
Sitat av Archj
Hehe skjønner hva du tenker... har hatt rimelig stygge blikk fra eldre jeg også, ettersom jeg går i svart og har halvlangt hår... var en gang på bussen at det var en super-kristen gammel dame som skrek ÆSJ etter meg når jeg gikk av bussen
Vis hele sitatet...
Hvis vi ungdommer roper ÆSJ etter gamlinger, så er vi slemme. Roper de ÆSJ etter oss, tilhører de en annen generasjon som ikke forstår vår kultur. Sånn kan det jo ikke være da, det må jo være likt. Hun dama der var slem!
Mens i realiteten så satt den gamle damen i den nye, høyteknologiske mobiltelefonen sin og snakket med sin veninne på ferie i utlandet. En litt ekkel kommentar fra veninnen fikk den gamle damen til å si æsj.

Du er jo minst like dømmende selv. Ikke minst mtp. "de skal jo dø om tre år alikavel". Det er faktisk disse folkene som har lagd grunnlaget for at du kan ha det som du har det nå.
Som nevnt så mange andre ganger her i tråden, så er ikke alle eldre sånn.

Men det er heller ikke bare eldre som har sterke meninger om folk.
Alle dømmer folk og tror og tenker skittene ting om hverandre ut ifra hvilke erfaringer og påvirkninger man har blitt "utsatt for" tidligere i livet.

Da disse eldre menneskene vokste opp var det fyfy med halvlangt hår og "slaskete" stil.
Mens andre eldre har kansje en mindre streng oppvekst, og ser ikke så mørkt på dagens ungdom.

Møter du en gjeng punkere på gaten, så er det mange som sender dem onde blikk også. _Ikke_ bare gamle mennesker. Det kunne hvem som helst av oss gjort.
Igjen, ut ifra hvilke erfaringer og påvirkninger man har blitt utsatt for.
Archj: haha konge=) Har opplevd selv ved et par anledninger at gamle kjerringer har kryssa veien for å ikke måtte gå forbi meg. Og en gang satt jeg ved det eneste ledige setet på bussen, men den gamle røya bare fnøs og ble stående isteden. Og jeg er jo snill som et die-lam

Også når jeg skulle inn i militæret ble jeg tatt ganske hardt. Var jo litt sliten og herjet etter flyturen osv, kombinert med immortal t-skjorte. I narko kontrollen, der hvor de går over all bagasjen med hund + gir folk et lite skremselsforhør, der ble jeg tatt ekstra hardt helt fra starten. Ble plukket ut av rekken og måtte bli med på kroppsvisitasjon og kjemisk undersøkelse av lommer og urin. Følte meg temmelig tråkket på, og han jævern som skulle "forhøre" meg var den mest ignorante bølleapa ever. Men de fant selvfølgelig ingen ting, siden jeg er clean som en barnerumpe.

Få dager etterpå, da vi skulle hente bagasjen, var alle ikledd uniform og så like ut. Da klappet den samme apa meg på skulderen og spurte om jeg var en grei gutt, jeg sa "ja" og fikk gå umiddelbart.

Så JA man blir fort dømt utifra hvordan man kler seg. Nå går jeg skjelden slik lenger, av andre årsaker (les: dame) og alle slike episoder er borte. Nesten litt synd hehe.
Det ironiske i dette her er at også vi bir gamle en dag
Hva da?
Skal vi da ta over drittpreiket?

Ikke fan..
Sitat av lygra
Det ironiske i dette her er at også vi bir gamle en dag
Hva da?
Skal vi da ta over drittpreiket?

Ikke fan..
Vis hele sitatet...
Jo det skal vi, enten du liker det eller ikke.
Helt sikkert.

Tid, mote osv... utvikler seg, og vi vil nok ha ett like skrått syn på ungdom vi, om 60 år, som 80 åringer har på oss i dag.
Selvsagt, ALLE 80 åringer om 60 år vil ikke ha ett slikt syn på ungdom, like lite som ALLE 80 åringer har ett slikt bilde på ungdom i dag.
Er forsåvidt enig i capo_jds mening. Nå ser jeg kanskje en god del værre ut enn han. Jeg går gjerne i mørke klær (i dag hadde jeg på meg en mørk camo aktig bukse og en svart og grå stor strikket jakke, jeg har masse skjegg fra øra og ned, og flippskjegg på haka, og mange mener jeg ser sur ut når jeg går, selv om jeg ikke er det i det hele tatt.

Ser nå at jeg kanskje er ganske lik Archj.

Jeg får alltid stygge, veldig stygge blikk fra gamle mennesker. Bortsett fra hvis jeg gir fra meg et lite smil eller kanskje tilogmed et hei. Jeg er av typen som respekterer gamle mennesker, og reiser meg gjerne på bussen om en gammel dame skulle trenge mine plass.
Hvis du klager over at pensjonister ikke liker klesstilen din, skal jeg love deg at det finnes en drøss folk i arbeidslivet som glatt nekter deg innpass for et upassende smykke, en tatovering, en hårsveis eller klesstilen din. Det finnes alltids masse folk som dømmer folk for alt og ingenting, forskjellen er at det verste pensjonister stort sett kan gjøre er å... klage.

Vi er de menneskene foreldrene våre advarte oss mot.
Jeg vil ikke ende opp som en sløv gamling, pleier å trene alle muskler og lever så sunt som du kan tenke deg.
Men on topic.. jeg har aldri blitt.. fornærmet av noen over 60.. eller 30 for den saks skyld.
skjønner hva du mener. har selv fått blikk enkelte ganger, selv om jeg egentlig ser ganske harmløs ut.. tror det har mere og gjøre med at de vet hvem jeg er (bor på en liten plass, der alle kjenner alle.) men det er surt med eldre folk, som går forbi en, og ser stygt.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Har så og si aldri hatt noen store problemer med eldre folk jeg.
Bortsett fra et par av de såkalte "bedre fruer" som er litt snerpete, men da kan jeg jo trøste meg med at de antakeligvis har vært slik hele livet

Og om gamle gir deg stygge blikk, så kan det jo kanskje være fordi du driver å stirrer stygt på hu først da

Og det er forresten ikke sikkert at det alltid er like lett å se glad og fornøyd ut når kolsen river i lungene og gikta går amok. (Setter ingen i bås, men er et kjent faktum at jo eldre en kropp blir, jo mer forfaller den)
Bare for å være litt forståelsesfull mot de eldre, hvor mange ganger har man ikke hørt om wolla-ungdommer som har slått ned en og annen som nettop har hentet pensjonen sin?
Men jeg forstår hva du mener, opplever ca daglig at gamle mennesker stirrer stygt på meg fordi jeg har hull på knærne eller noe slikt, men da sier jeg som regel bare "hei!" med et smil og glemmer det hele.
De fleste er ganske fordomsfulle selv.

Dersom du er en gother eller punker, tenk deg om hva du føler når du ser en steinrik sossekladd av en pappagutt. Gir du han samme respekt som "normale" eller de med samme klesstil som deg selv?

Eller om du er litt keeg, du ser litt ned på de med "nerdete" klær, gjør du ikke?
Froskenfredirik sa det ganske bra. Når du blir eldre kommer det mest sannsynligvis til å henge igjen tanker fra stilen du kjørte da du var ung. Jeg innrømmer det, jeg liker ikke stilen til keeger og hiphopere, og det har ingen ting med alderen min å gjøre. Mest sannsynligvis kommer jeg ikke til å like det om 60 år heller. Forskjellen er bare om jeg velger å gi uttrykk for det eller ikke.