Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 15686
Vel, jeg søkte om det var en tråd med dette temaet, men kunne ikke finne no. So here we go.

Har akkurat kommet hjem fra Estland, hvor jeg kjøpte 2 Liter 80% "Viru Valge" som jeg ville gitt et forsøk i å fordoble. Altså, blande det 50\50 eller no sånt. Så jeg fikk det doble av hva jeg først hadde. (Dessuten er jeg en meget tynn og skrøpelig person, som ikke tåler all verdens av alkohol. Så 80% ville nok sent meg på <<pumpe-benken>>. Vet forøvrig at jeg bare kunne tatt mindre sprit og mer blande-vann. Men det er sløs .)
Til det endelige spørsmål! Hvordan skal jeg blande dette ut ? Har en liten ide, om at jeg rett og slett bare kan blande dette 50\50 med vann? Eller er det no mer i denne prossessen jeg må gjennom? Noe annet enn vann jeg må ha oppi ?

Takk for alle gode tips :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bland med vatn til du har passelig sterk sprit. Du kan ha oppi smaksstoff, sukker, brus, andre likører, whatever.
t0g
t0g's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot
Bland med vatn til du har passelig sterk sprit. Du kan ha oppi smaksstoff, sukker, brus, andre likører, whatever.
Vis hele sitatet...
Okei =) Skal jeg bare smake meg frem da eller ?
Ja, eller så blander du 50/50 så får du 40% sprit..
Bare å regne litt så får du så mange prosent som du vil ha
Neutral Good
Mith's Avatar
Hva du kan blande med kommer jo ann på smaken på brennvinet.
Etter et kjapt google søk så ser det ut som Viru Valge er vodka, et smakløst brennvin, og kan da blandes med vann. Hvis du heller du 2l vann i 2l vodka får du 4l vodka, med halv volum %.
(det her funker hvertfall på hembrent, så da burde det funke her også :)

Selv hadde jeg bare blanda det ut i drinken etterhvert, men hver sin smak.
Det er bare å ta halvparten av den spriten du egentlig ville drukket vettu, og du slipper å styre med vann, trakt osv.
nei nei nei.. etter år med testing fram og tilbake har jeg funnet ut at tingen er å koke opp vann, vente ca ett min eller 2 til etter vannet har sluttet å koke å så blande..

50/50 funker
[quote=ztaale]nei nei nei.. etter år med testing fram og tilbake har jeg funnet ut at tingen er å koke opp vann, vente ca ett min eller 2 til etter vannet har sluttet å koke å så blande..QUOTE]

(offtopic) hvorfor koke?
Vannet blir mer "smakløst" etter å ha kokt det og kjølt det ned igjen... er sikkert derfor.. :P
kok opp vannet eller kjøp imsdal(aldri testa me det men har hørt det ska funke fett)
så bare å smake seg til det selv. selv foretrekker jeg ca 45-55%
Sitat av luzifer
selv foretrekker jeg ca 45-55%
Vis hele sitatet...
Hva? Hvilken er 45 og hvilken er 55?

Er ikke det bare å ta vanlig vann fra springen å smake det til?
Eller blir det skikkelig fælt? Der er vel bare å prøve en halv dl. av hver, så du slipper å ødelegge alt hvis det smaker høgg...?
Det funker å ta det fra springen, ta åsså kok det opp så blir det renere tenker jeg, sprit skal jo ikke smake godt, han er bare interisert i å øke mengden med mindre %. Skal funke fint med 50/50 vann/sprit, så får du halvert alkohol prosent.
Ellers kan man f.eks. kjøpe renset vann (aqua purificata) på apoteket(har aldri brukt dette). Jeg har best erfaring med å koke vannet fra springen.

En fin formel for å få ønsket styrke er C1*V1=C2*V2
hvor C1 er utgangskonsentrasjon, V1 er utgangsvolum, C2 er ønsket konsentrasjon og V2 er sluttvolum. Eks. 0.40*1liter=0.15*xliter, x=2.66 liter, altså du må helle i 1.66 liter vann i alkoholen for å oppnå 15%.
Sitat av LoRd
(offtopic) hvorfor koke?
Vis hele sitatet...
Vannet mister smaken som sagt over, pluss at det blir reinere (bakterier blir drept).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grimdoc
Vannet mister smaken som sagt over, pluss at det blir reinere (bakterier blir drept).
Vis hele sitatet...
...og nøyaktig kor ofte blir du sjuk av springvatn? Og kor mange prosent av bakteriene overlever møtet med spriten? Svaret i første tilfellet er svært sjeldan, i andre tilfellet, svært få...
Flaks at du ikke ble stoppet i tollen. Alt over 60% blir betraktet som narkotika
Hvordan blir springvann om du lar det stå på flaske over tide?
50/50 vodka/springvann funker fint om du skal drikke opp alt over relativt kort tid,
men skal drikken stå litt ville jeg anbelfalt å koke vannet.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Husk at springvann ofte er behandlet og inneholder f.eks. klor. Jeg tror jeg ville anbefalt å gå for kildevann, eller eventuelt gi springvann et oppkok før det tilsettes.
Sitat av petterøes 3000
Er ikke det bare å ta vanlig vann fra springen å smake det til?
Eller blir det skikkelig fælt?
Vis hele sitatet...
Svaret kom et par poster opp:

Sitat av ztaale
etter år med testing fram og tilbake har jeg funnet ut at tingen er å koke opp vann, vente ca ett min eller 2 til etter vannet har sluttet å koke å så blande..
Vis hele sitatet...
Og Ztaale vet hva han snakker om når det kommer til alkohol

Sitat av marihuana
Vannet blir mer "smakløst" etter å ha kokt det og kjølt det ned igjen...
Vis hele sitatet...
Og ja det stemmer rimelig bra det.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet. Skal du blande det ut slik du kan drikke det, altså mekke drinker til fylla, eller skal du ha det stående? Hva vil du oppnå?

Til drinker vil jeg anbefale at du slenger oppi noe cola eller appelsinjuice. Evt. shotte driten
Det han skal oppnå er en lavere prosent på spriten han har, slik at han får mere, men ved en lavere prosent, litt uheldig for enkelte å dra med seg 1 liter 80% når de heller kan halvere det til 1 liter 40% og enda ha en liter igjen...
t0g
t0g's Avatar
Trådstarter
Right. Blanda akkurat 50/50 0.25L Sprit/Vann. Ved å bruke koke-springvann-teknikken. Jeg måtte vente i cirka 7 minutter før vannet var lunket og jeg kunne blande greiene. Når jeg hadde blandet ferdig var spriten fortsatt lunken(25-30c) Så fikk ikke smakt skikkelig på det reine "produktet"! Valgte bare å blande en liten del i starten, tilfelle jeg hadde driti meg ut ^^ jaja! Blir nok full ;P
bruk batterivann enkelt og greit. tråd løst.
OFFTOPIC: Prisene på tobakk/sigaretter? Og hvordan vil det være for en 15åring å få med seg 1 kartong sigaretter eller mer over til Norge med fly?

ONTOPIC: Bruk vann, finn fram 4 halvlittersflasker, fyll halve flasker med sprit og fyr på med vann til flaska er full, vips så har du 4 liter 40%
t0g
t0g's Avatar
Trådstarter
Sitat av eXilim
OFFTOPIC: Prisene på tobakk/sigaretter? Og hvordan vil det være for en 15åring å få med seg 1 kartong sigaretter eller mer over til Norge med fly?

ONTOPIC: Bruk vann, finn fram 4 halvlittersflasker, fyll halve flasker med sprit og fyr på med vann til flaska er full, vips så har du 4 liter 40%
Vis hele sitatet...
Offtopic:
-Prisene på sigaretter hvor da?

-Som 15åring har du ikke lov til å ta med deg noe som helst med inn i Norge(Da mener jeg selvfølgelig Sigaretter og Alkohol). Men, bare bak smuglevarene dine inn i bagasjen du sjekker inn. Så burde det ikke være no problem. Er heller ikke lurt å se ut som en boms i det du går forbi tollerne. Briller, bukse-seler og bolleklipp!! Neida! Så lenge det ikke ser ut som at du har vært på fylla i en lengre periode, men heller ser ganske våken og blid ut så er sjangsen mindre for å bli stoppa. Min teori i hvertfall

Ontopic:
Var cirkus det jeg gjorde i går. Men ville ikke blande ut alt med en gang. Så prøvde meg frem ved å blande meg til en halv liter i første omgang. Det er en meget kort prosess, så tar heller å blander den dagen jeg skal drikke. Like greit ;P hehe
Sier seg selv at jeg tenkte på Estland da..! Okå, skal nokk få med meg litt væffal en halvknørva og nesten opprøkt 20pk ..?

t0g
t0g's Avatar
Trådstarter
lol. Var det jeg trodde også. Men kunne ikke være for sikker :P jaja. Ehm. Prisene for sigaretter varierer fra merke til merke. De har no lokal sigg der som koster en rundt 8 NOK pakka eller no :P Men for Marlboro, Prince og de andre <<internasjonale>> merkene. Koster det ~27 EEK, som igjen er ca 13.50 NOK :P En liter vodka til 80 spenn osv ;D hehe. Paradis!
Sitat av petterøes 3000
Hva? Hvilken er 45 og hvilken er 55?

Er ikke det bare å ta vanlig vann fra springen å smake det til?
Eller blir det skikkelig fælt? Der er vel bare å prøve en halv dl. av hver, så du slipper å ødelegge alt hvis det smaker høgg...?
Vis hele sitatet...
Jeg tror han snakket om alkoholprosent, og ikke blandingsforhold... :P