Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1825
Jeg bare lurer på hvilke medisiner som blir gitt til psykiatriske pasienter med en "utagerende" oppførsel. Og hvordan føles det for vedkommende som blir tvangsmedisinert?
Blir han rusa, eller sovner han bare?
Og hvor sterke er disse medisinene?

(Nei, jeg kommer ikke til å få meg selv tvangsinnlagt og tvangsmedisnert, jeg spør bare fordi jeg er nysjerrig)
Sist endret av Bluesky; 25. juli 2006 kl. 04:07.
skulle likt å vite det også, av ren nyskjerrighet. Men nå skal jeg legge meg, men uansett: http://www.google.com/search?hs=Xdr&...22&btnG=Search
Trådstarter
12 0
Har nok prøvd Google ja, men uten resultat
Jeg vet at de har en "knockout-sprøyte" på noen instutisjoner.
Kameraten min som jobber der sier den stopper hvem som helst på under fem sekunder.
Kan høre med ham om hva det er og hvordan det virker når han kommer hjem fra ferie...
Zyprexa (Olanzapin) er vanlig å gi til psykotiske pasienter ihvertfall, men det tar gjerne en litt lenger kur (gjerne en uke) før det begynner å virke ordentlig.
Haldol gis til AKUTT psykotisk voldelige pasienter ( 'old school' tungt anti psykotikum )
Tja, dolcontin f.eks.. For å roe ned pasienten
man gir vel ikke folk opiater for å roe de ned?
De bruker det som er og som passer behovet. Enten pasienten er psykotisk, manisk deppresiv, suicidal el.
Har jobbet på psykoseavdelingen på psyk og der fikk de bla anti-psykotikum og SSRI (lykkepiller, zoloft, blabla)

Bare smak litt på ordet tvangsmedisinering så finner du det ut. Det er rett og slett at en pasient som er lagt inn på tvang "må" ta medisinene som lege eller psykriater bestemmer.
Sitat av halla
man gir vel ikke folk opiater for å roe de ned?
Vis hele sitatet...
Jeg har hverfall aldri vært borti noe opiat som IKKE har roet meg ned..
Sitat av halla
man gir vel ikke folk opiater for å roe de ned?
Vis hele sitatet...
Å joda, både før en tvangsinleggelse og under et opphold KAN dolcontin bli gitt.
Sist endret av busemann; 26. juli 2006 kl. 18:52.
Er vell ikke verre enn å spørr noen av de som driver med sånn. Det kan jo være allt som gir en beroligende følelse.:P
Hva som blir gitt kommer helt ann på diagnosen personen får. Et fint gratis oppslagsverk på internett er legemiddelhåndboka http://www.legemiddelhandboka.no . her finner du det meste av legemidler og diagnoser under "Terapikapitler" og "Legemiddelkapitler", deretter går du videre til "Psykiske lidelser".
Sitat av Juno
Jeg har hverfall aldri vært borti noe opiat som IKKE har roet meg ned..
Vis hele sitatet...
ja selvfølgelig, men kan ikke tenke meg at de gir noen en stor dose opiater så de blir så rusa at de blir 'slått ut'....
kjenner en kar som blir tvangsmedisinert på zyprexa. han hater det over alt, men tar han ikke menisinene kommer politiet på døra(må ta regelmessige urinprøver).
uansett blir han temmelig distre av medisineringen.
trist å se.
dette må jo koste samfunnet ganse mye, i forhold til medisiner som du får rus av koster zyprexa grusomt mye :

Zyprexa: Pulver til injeksjonsvæske: Hettegl.: 1 stk. kr 78,40. Tabletter: 2,5 mg: Enpac: 28 stk. kr 469,30. 5 mg: Enpac: 28 stk. kr 636,60. 7,5 mg: Enpac: 56 stk. kr 1780,70. 10 mg: Enpac: 56 stk. kr 2373,90. Zyprexa Velotab: 5 mg: Enpac: 28 stk. kr 622,70. 10 mg: Enpac: 28 stk. kr 1191,40. 15 mg: Enpac: 28 stk. kr 1925,70. 20 mg: Enpac: 28 stk. kr 2348,50
ja men det går på egenandelen.... altså- han betaler ca 1600 kr. Etter det får han alt refundert/frikort

dessuten mener jeg å huske at man bare betaler 1/3 av det C preparatet egentlig koster, når man får det på blå resept.
f.eks. står dette om seroquel (som jeg før hat fått på resept)

100 mg: Endose: 10 stk. kr 164,90, 100 stk. kr 1234,20.
men jeg betalte bare 440 kr for 100 pakka
Sist endret av halla; 27. juli 2006 kl. 11:51.