Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 9536
Yo,

tenkte å produsere noen kjappe web-videoer for Biip.no - hvor vi filmer selv, og deretter redigerer filmen litt - slik at den ser ok ut... Klipper, legger på en liten intro, fading inn/ut, volumjusteringer, etc. Bare sånne kjappe små ting, sånn at det blir litt proffere enn råopptak.

Hva er det beste programmet å bruke til sånt for tiden?

After Effects, iMovie, etc...? Jeg er helt blank, foruten at jeg vet navnene på disse to programmene innenfor videoredigering... Hehe.
Du trenger neppe det beste til å gjøre slike enkle justeringer, vet at både Vegas og Premiere Pro kan gjøre slike ting enkelt. Det beste derimot er nok Avid til Windows og Final cut pro2 til mac.
Finale Cut Pro er det beste mener jeg...
Vi bruker det på video skolen min og det er jo så enkelt at 10-13 åringer kan bruke det til å klippe en bra film (men skal litt mere til når du begynner å legge på effekter)
Til slikt bruk, så kan du bare bruke Windows Moviemaker. Er lite vits å bruke tid på premiere osv på så enkle oppgaver. Do that!
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Skal du kun drive med fading inn/ut volumjusteringer og sånne småting er iMovie et helt greit program hvis du har Mac. Usaklig lett å sette seg inn i og få et ok resultat i tillegg til at det følger med gratis på alle nye Macer. Skal du begynne med litt heftigere redigering og effekter kan du hoppe over på kombinasjonen Adobe Premiere og Adobe After Effects, disse skal ha blitt ganske gode i CS4 har jeg hørt uten at jeg har brukt dem selv. Du finner 30 dagers prøveversjoner hos Adobe. Har du tid, penger og lyst ville jeg gått for Final Cut, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Siden du driver med biip trenger du kanskje batch konvertering til 3gp? Hvis det er tilfelle er MPEG Streamclip http://www.squared5.com/svideo/mpeg-streamclip-mac.html det beste alternativet. Gratis er det også.
Imovie vil nok gjøre jobben, ja. Ellers vil Sony Vegas gjøre jobben på Windows, Vegas er utrolig lettlærende om du bare kommer igang.
Har selv redigert noen par filmer på Mac (regner med at det er du har, siden du trekker fram iMovie?) og synes klart at Final Cut er verdt det vs iMovie.

Hvis du aldri har rørt et redigeringsprogram før, kan det være litt tricky å sette seg inn i Final Cut, men det for all del ikke så mye mer komplisert enn iMovie, så lenge du holder deg unna de mest avanserte funksjonene.

After Effects har jeg aldri brukt, men hørt at det er kun til å lage veldig fancy effekter o.l.
Final Cut Pro er udiskutabelt det beste redigeringsprogrammet på markdet - men krever Mac.
Videre begynner Sony Vegas å bli veldig, veldig bra for tiden - nyeste Sony Vegas 8.0 PRO er helt genialt, brukt det selv i selvlagde filmer; samtidig som det blir brukt i mer profersjonelle sammenhenger.

Mange vil kanskje påstå at Adobe Premier er bedre enn Vegas, men det skal jeg personlig like å se dokumentert.
Sjekk ut Zwei-Stein's video editor . Kanskje ikke den mest intuitive hvis jeg husker rett, men gratis Er noen år siden jeg knotet med den, så kanskje den er blitt bedre i det siste. Ser at de har laget en ny versjon som også virker i Linux (og windows).

Vil også anbefale å kombinere med VirtualDubMod. Genialt for å klippe ut ting og konvertere formater.

Har du mac så kan du jo se litt bort i fra dette, dersom du ikke kjører Linux på den da.

EDIT: Ser nå at ZS4 også er for OSX!
Sist endret av 10goto10; 1. november 2008 kl. 18:48.
Anbefaler Adobe Premiere pro
Final Cut er og et veldig bra redigerings program
Adobe After effects Avansert effect program og skal bare brukes til det.
har brukt endel Sony Vegas, og føler at det funker ganske bra^^
▼ ... over en uke senere ... ▼
Movie maker definitivt
Final cut og adobe blir VELDIG slitsomt hvis du er helt blank! Evntuelt skaff deg Pinnacle studio standard
Sist endret av snja; 12. november 2008 kl. 19:35.
Sitat av snja Vis innlegg
Movie maker definitivt
Vis hele sitatet...
Her har vi et dilemma;
Du er enten 1) stokk dum, eller 2) har ikke forstått at ironi fungerer dårlig skriftlig i endel sammenhenger.
Movie Maker er ikke noe å satse på whatsoever
Jo, movimaker er det beste for nybegynnere uansett. I moviemaker lærer du det som er det grunnlegende for videoredigering!
Moviemaker suger, bedre å ha andre programmer som vegas (der man kan gjøre ting enten lett, eller mere avansert), som jeg faktisk finner lettere enn moviemaker å bruke.
Men, er han villig til å bruke en del penger når han bare vil at det skal se litt proffere ut enn råklipp??
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av snja Vis innlegg
Jo, movimaker er det beste for nybegynnere uansett. I moviemaker lærer du det som er det grunnlegende for videoredigering!
Vis hele sitatet...
Åja, du har altså testet de 15-20 ledende nonlineære videoredigeringsprogrammer der ute, gjerne med 30-40 helt blanke personer pr. program? Ikke det nei. Du har antagelig slengt opp en del videoer til skoleformål med WMM, eller brukt en piratkopiert versjon av Vegas, Premiere e.l. og har ikke engang prøvd t.d. iMovie, som banker WMM i tester du ikke har lest.
Anbefaler deg å bruke Final Cut Pro, det er så utrolig greit å sette seg inn i det til å starte med. Lover deg at med FC vil du leke deg og ha det gøy mens du produserer noe fantastisk proft