Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2056
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hei! Muligens et dumt spørsmål,
men jeg lurer på hvorfor det er så få hovedkort i
tusenkronersklassen som bare har én HDMI-port?
Kobler man heller fra skjerm til skjerm?
Jeg skulle gjerne hatt mer enn en grunnet videoredigering
og for å få bedre ''correction'' av farger ifm bryllupsfotografier.
Hvorfor er det ikke vanligere med 2x HDMI enn én VGA og én HDMI?
Sist endret av Duckie; 11. mars 2015 kl. 15:22.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om du først holder på med videoredigering burde du ikke kjøpe hovedkort med integrert skjermkort men ha et separat et med antallet utganger du trenger.

Vi er fremdeles i en overgangsfase mellom teknologiske løsninger og man mener vel at VGA kan være relevant enda.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Jeg finner ingen skjermkort på Komplett heller med 2x HDMI. Eller tenkte du at jeg kunne bruke én HDMI fra hovedkort og én fra skjermkort? Igjen - muligens dumt spørsmål. Jeg har bare kjøpt ferdig tidligere.
Jeg har heller aldri sett skjermkort med mer enn 1xHDMI utgang. De fleste har 2xDVI eller 2xDisplayPort utgang.

Det skal gå å bruke én HDMI fra skjermkort og én fra hovedkort, men da tror jeg du kun utnytter GPUen på den ene skjermen (litt usikker her, AMD har vel noe for integrert+dedikert?).

Hvis du av en eller annen grunn kun har HDMI-inngang på skjermen så kan du feks kjøpe en DVI-HDMI adapter, bruker en slik selv.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da bruker du skjermkort med minidisplay porter, fra minidisplay har man overganger til hdmi:
https://www.komplett.no/matrox-mini-...adapter/484620
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
OK, skal ta det med videre. Hva tenker dere om denne listen? https://www.komplett.no/k/shoplist.a...E-28E61AA570E9
Med mindre du skal bruke høyttalere integrert i skjerm, er det ingen grunn til å bruke HDMI fremfor DVI. Ved høyere oppløsning enn 1080p må du bruke MDP, som nevnt av Dodecha.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Kan jeg droppe skjermkortet da? Hvordan vil det bli ift å spille Cities: Skylines?

Og er det rart å ha et skjermkort som er dyrere enn hovedkortet?
Sist endret av Duckie; 11. mars 2015 kl. 17:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror du kommer til å få litt problemer med spill med kun integrert grafikk, men er kanskje spillbart på laveste instillinger og lav oppløsning. Så om du er ute etter å spille litt er det nok lurt å ta med eget grafikkort, om jeg ikke tar feil kan du i tillegg bruke litt av den kraften til redigering.

Overlever du uten å kunne spille noe særlig med spill så burde det gå fint å bruke HDMI og DVI-portene til to monitorer.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Da blir det dedikert(?) grafikkort/skjermkort/GPU. Skal spille Cities: Skylines på high. Og vil gjerne at det skal være OK fire-fem år frem i tid. Jeg tenker ikke å bruke to monitorer når jeg spiller. Det er kun for redigering. Eventuelt hvis jeg vil se film og RaspberryPi-en skulle være ute av drift (null OpenElec/Rasbmc).

En ting til! Er det rart å ha et skjermkort som er dyrere enn hovedkortet?

Har oppdatert listen. Fortsatt godt innfor budsjettet. Hjelper nok at jeg har skjerm, mus og tastatur fra før.
https://www.komplett.no/k/shoplist.a...E-28E61AA570E9
Sist endret av Duckie; 11. mars 2015 kl. 20:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cities: Skyline er veldig CPU-intensivt, og krever ikke mye av GPU. Det kan likevel være greit å strekke seg ett par hundrelapper opp til ett 750ti. Du kan også spare en del på å velge ett rimligere hovedkort. Dyrere skjermkort enn hovedkort er også fullstendig normalt!

Og bare for å oppklare litt, så skal du se helt bort ifra integrert grafikk. Du kobler til skjermene med HDMI og DVI fra skjermkortet du kjøper.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Trådstarter
Intel Core i5-4460 quad-core 3.2/3.6Ghz, så holder kanskje akkurat
Bra, var faktisk akkurat det jeg gikk for! Nå vet jeg ikke de siste bokstavene, men var GTX750.
¨
Ok, så jeg skal heller koble kablene til skjermkortet i stedet for hovedkortet?