Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 18086
Heisann!

I løpet av det siste året har jeg bedrevet en del UE, men de forskjellige utfluktene er av relativt beskjeden karakter så jeg syns det passer bedre å opprette en slags samletråd fremfor å opprette masse småtråder.
Dessuten har jeg planer om flere turer som skal dokumenteres og postes i denne tråden.


Jeg begynner med gruvene på Knaben i Kvinesdal kommune, men jeg må på forhånd beklage kvaliteten på disse bildene.
De dårlige bildene kommer av mangel på egnet kamera og det faktum at jeg hadde med meg to jævla villminker av noen kompiser på tur så det ble litt mer stress enn jeg hadde regnet med.

Hovedbygningen med det karakteristiske gruvetårnet i bakgrunnen:










Transportbånd for molybdenmalm:



Blokkert gruvegang:



Åpningen til en av de store gruvene:



Bilde fra innsiden av denne gruven (som er jævlig mye større enn man får inntrykk av og har flere plan med flere gruveganger):


Molybden:


Inngang til en noe jeg mistenker er et slags avløp som går fra hovedbygningen og videre ned til de store deponiene for sand og biprodukter av gruvedriften:

Dette avløpet/tunnelen er flere hundre meter lang og har en gang som går videre oppover mot hovedbygningen:


Det var det for denne gang, men jeg planlegger en ny tur til disse gruvene!
Da blir det bedre og forhåpentligvis mer spennende bilder fra andre områder i den store gruven.
Dessuten kommer det snart litt mer småplukk fra andre turer.
Fin dokumentasjon det her, Knask
Har egentlig gleda meg til du fikk en egen tråd for turene dine.

Synes bildene er veldig bra også, og gruver er jo alltid stas, særlig når mye av driftsbygningene står igjen også.
Var det mulig og komme seg inn i det store gule bygget på første bildet ?
Sitat av olavXO Vis innlegg
Fin dokumentasjon det her, Knask
Har egentlig gleda meg til du fikk en egen tråd for turene dine.

Synes bildene er veldig bra også, og gruver er jo alltid stas, særlig når mye av driftsbygningene står igjen også.
Var det mulig og komme seg inn i det store gule bygget på første bildet ?
Vis hele sitatet...
Takk, men syns selv at dette ble en smule mangelfullt med tanke på hva jeg kunne ha gjort ut av dette med korrekt kamerautstyr og bedre planlegging.
Som sagt kommer jeg tilbake med mer etter hvert.
Planen er da å padle innover de oversvømte gruvegangene samt ha med klatreutstyr, men dette blir nok ikke før til neste år ettersom is og snø blir liggende igjen i gruvene til langt ut i august.

Det var mulig å komme seg inn i deler av denne bygningen, ja.
Bildene fra transportbåndet er tatt fra bakre del av siden til høyre på bildet av bildet du nevner.
Det var også mulig å komme seg inn i andre deler via sjakter for ventilasjon og kabelgater som du kan se deler av på bilde nummer tre.



Ildledningsbunkeren for batteriet på Einarsneset i Farsund:














▼ ... noen uker senere ... ▼
Vanvittig kult, Knask! Jeg har vokst opp like ved, og tilbrakt utallige timer på Knaben. Da jeg var 10-12 år fikk jeg være med min far (som arbeidet der en liten stund før det ble nedlagt i 1973), og de som nå driver guidede turer i gruvene. Turen jeg var med på da var på steder i gruvene som ikke ansees som trygge nok til at man kan gå der nå. Husker jeg rett var formålet med den turen delvis fordi det var en morsom greie for alle involverte, samt kartlegge hva som potensielt kunne egne seg for å vise turister rundt slik at det var trygt. Det var utrolig morsomt, og jeg skulle ønske jeg hadde tenkt langt nok til å ta med kamera på den tiden.

Knaben I er også verdt å sjekke ut
Ja, jeg har også vært i en av de avlåste gruvene, men med tillatelse fra fyren som driver leirskolen der oppe.
Jeg har hørt noe snakk om at det muligens skulle arrangeres noen omvisninger der oppe, vet du noe mer om dette?
Jeg kjenner ikke til noe mer enn de omvisningene som allerede finnes, dessverre. Du har kanskje sett videoen som er laget i forbindelse med denne omvisningen, men jeg legger den likevel ut da den kort gir et innblikk i Knabens bakgrunn og historie, samt videopptak inne i gruva:

http://www.youtube.com/watch?v=BFOtTVFybdA
Sist endret av Chassen; 10. januar 2014 kl. 23:04.
Nå som jeg er inne på tråden kan jeg like gjerne slenge ut noen bilder fra Pripyat også.
Jeg er klar over at det er en del bilder fra før på nFF, men noen av de nye medlemmene kan muligens finne dette interessant:




















Personlig syns jeg aldri at bilder fra Pripyat/Tsjernobyl er feil i en UE tråd, uavhengig av hvor mange som har vært der.

Dette stedet har lenge stått som en våt drøm for mange urbexere selvom det har blitt mye lettere og kanskje litt mer turistaktig de senere åra.

Det ligger også mye vond historie bak alt sammen som jeg syns jeg bildene tyngde.

Ser du var der på vinteren, det er faktisk første gangen jeg ser vinterbilder derfra

Well done.
Sitat av olavXO Vis innlegg
Personlig syns jeg aldri at bilder fra Pripyat/Tsjernobyl er feil i en UE tråd, uavhengig av hvor mange som har vært der.

Dette stedet har lenge stått som en våt drøm for mange urbexere selvom det har blitt mye lettere og kanskje litt mer turistaktig de senere åra.

Det ligger også mye vond historie bak alt sammen som jeg syns jeg bildene tyngde.

Ser du var der på vinteren, det er faktisk første gangen jeg ser vinterbilder derfra

Well done.
Vis hele sitatet...
Ja, sant nok.
Det er noe helt spesielt med det å ferdes rundt i Pripyat med alle de visuelle inntrykkene mens man tenker over hva som egentlig har skjedd der.
Det som gjorde det litt mer spesielt var å gå der på vinteren og se på alle dyresporene i snøen mens jeg gikk gjennom gatene.
Hjort, hare, villsvin osv.... Og alt dette midt i et urbant område akkurat som i en film.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Knask Vis innlegg
Ja, sant nok.
Det er noe helt spesielt med det å ferdes rundt i Pripyat med alle de visuelle inntrykkene mens man tenker over hva som egentlig har skjedd der.
Det som gjorde det litt mer spesielt var å gå der på vinteren og se på alle dyresporene i snøen mens jeg gikk gjennom gatene.
Hjort, hare, villsvin osv.... Og alt dette midt i et urbant område akkurat som i en film.
Vis hele sitatet...
Villsvin? Hvor i Norge er dette? Har sansen for griser, men aldri sett eller hørt om villsvin i Norge.

Fin og spennende tråd forresten
Sitat av Sehpirot Vis innlegg
Villsvin? Hvor i Norge er dette? Har sansen for griser, men aldri sett eller hørt om villsvin i Norge.

Fin og spennende tråd forresten
Vis hele sitatet...
Mistenker det er tale om Ukraina.
Bunkeren (36 m x 32 m) med tunnelanlegg og pansret observasjonskuppel ble brukt som kamphovedkvarter "Festungsinfanterie" under WWII:




























▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har vært på et par turer i løpet av de siste ukene for å finne noe nytt å dokumentere - og fortet på Hausvik er definitivt verdt å vise frem her!
Hausvikodden har et svært imponerende tunnelnettverk med bunkere, skyteskår og et par kanoner.
Det er uten tvil det største kystfortet jeg har utforsket.


Fra Wikipedia:

Hausvikodden fort, også kjent som Husvik fort eller kystfort HKB 21/979, ligger i Lyngdal kommune, Vest-Agder. Fortet ligger på østsiden av innløpet til Rosfjorden, ikke langt fra Korshavn.

Fortet ble bygd av den tyske okkupasjonsmakten og lå under kommando av Artilleriegruppe Vanse. Fortet var bestykket med 4 stk 10,5 cm K331 feltkanoner (opprinnelig franske), 2 stk 8,8 cm luftvernkanoner (exrussiske), 2 stk 4,7 cm luftvernkanoner (exfranske) og 2 stk 20 mm FLAK 38 luftvernkanoner. Bemanningen var på ca. hundre mann. Fortet var etter det man vet aldri i kamp med allierte styrker, men klarte ved en feiltagelse å senke kystruteskipet DS «Tungenes» (1922) den 25. januar 1945.

Anlegget ble nedlagt i 1945, og deler av skytset er fremdeles til stede, men er i dag i til dels svært dårlig befatning. De underjordiske anleggene står åpne. Området er åpent for publikum, og det er bilvei nesten helt fram til fortet.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Hausvikodden_fort






























Digger bildene din fra Pripyat, ville gjerne tatt meg en tur ditt og sett litt :-)
Men kanskje litt farlig nå om dagen siden Russerne er så onde mot Ukraina om dagen.
Hadde du med deg en lokal Guide fra Kiev? Fordi det er vel strengt bevoktet rundt dette stedet ?

De kystfortene er helt råe, liker bunkere og slikt.
"Preppers" hadde elsket slik steder, vis de var tilsalgs.
Ja, det syns jeg du skal gjøre når ting roer seg litt der borte.
Stemningen rundt check points'ene til ekskluderingssonen var rimelig spent fra før og urolighetene som foregår øst i Ukraina gjør garantert ikke saken noe bedre.

For å komme deg inn i denne sonen trenger du bare å ha papirarbeid i orden i god tid i forveien.
Guide var ikke påkrevd mens jeg var der, men du har kun anledning til å oppholde deg der inne i et gitt tidsrom.
Jeg vil uansett anbefale å reise med en guide for å unngå utpressing og dårlig behandling. Autoritetspersoner i Ukraina vet hvordan man sper på månedslønnen, for å si det på en pen måte.

Godt at noen andre også liker bunkere og kystfort!
Jeg har nemlig flere på lur og poster gjerne bilder av disse dersom folk syns dette er interessant.
Jeg var i Tsjernobyl i mai, og hadde ikke noe stress i selve Ukraina, hverken i Kiev, ekslusjonssonen eller Odessa.
Eneste problemene jeg hadde var med grensevaktene inn fra Ungarn og ut til Moldova.
Så lenge man holder seg i vest går det nok fint å dra dit enda.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Poster noen bilder fra en radarbunker, men jeg har prøvd å få bedre bilder ved å bruke stearinlys og 30 sek. eksponering fremfor "lysmaling" sånn som jeg vanligvis gjør.
Er dette en metode jeg burde benytte meg av i framtiden eller burde jeg fortsette som vanlig?

Ser at bildene blir i det varmeste laget selv om jeg har justert hvitbalansen i raw.
Burde kanskje ha nedjustert temperaturen også?













Bildene ble litt mørke og "varme", men det øverste synes jeg ble ganske stemningsfullt selv om det var litt mørkt, om jeg skal pirke, synes jeg det var litt ute av fokus.
De resterende bildene ser det ut som du har litt høy ISO, jeg ville forsøkt med lavere ISO og lenger lukketid for å redusere støy i bildene.
Takk for kommentarer.

Det kan stemme at bildene er litt ute av fokus fordi jeg er relativt ny innen manuell fokusering så dette skal jeg prøve å få til bedre neste gang.
Tror faktisk jeg glemte å tenke på "reglene" for fokusering da disse bildene ble tatt også...

Bildene er tatt med iso 100 og 30 sekunder lukketid, men støyen kan muligens komme av at jeg bare har et canon 450d?
Jeg kan benytte meg av støyreduksjonen i raw frem til jeg går over til fullformat så får vi se om det blir bedre.
Tviler på at det er kameraet som er grunnen til at du får støy i bildet.
Selv har jeg et 1100D (som er et mye billigere kamera) og testet nettopp å ta et bilde med minimalt med lys, ISO på 100, lengst mulig lukketid (30s) og et billig-objektiv fra Tamron, og synes ikke jeg fikk like mye støy.
Har du brukt noen form for etterbehandling av bildet?

Om du installerer IrfanView og alle plugins og åpner originalbildet i dette programmet, så kan du klikke på info-ikonet og deretter EXIF info, å få opp all tenkelig informasjon om bildet og kanskje se hvilke innstillinger som kunne vært gjort annerledes.

Info fra RAW fil ved hjelp av Irfanview:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Filename - IMG_4165.CR2
ImageWidth - 4272
ImageLength - 2848
BitsPerSample - 8 8 8
Compression - 6 (JPG)
Make - Canon
Model - Canon EOS 1100D
StripOffset - 63280
Orientation - Top left
StripByteCount - 581206
XResolution - 72
YResolution - 72
ResolutionUnit - Inch
DateTime - 2014:10:04 20:05:52
Artist -
Copyright -
ExifOffset - 434
ExposureTime - 30 seconds
FNumber - 4
ExposureProgram - Manual control
ISOSpeedRatings - 100
ExifVersion - 0230
DateTimeOriginal - 2014:10:04 20:05:52
DateTimeDigitized - 2014:10:04 20:05:52
ComponentsConfiguration - YCbCr
ShutterSpeedValue - 32 seconds
ApertureValue - F 4.00
ExposureBiasValue - 0
MeteringMode - Center weighted average
Flash - Flash not fired, compulsory flash mode
FocalLength - 35 mm
UserComment -
SubsecTime - 82
SubsecTimeOriginal - 82
SubsecTimeDigitized - 82
FlashPixVersion - 0100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 4272
ExifImageHeight - 2848
InteroperabilityOffset - 46314
FocalPlaneXResolution - 4720.44
FocalPlaneYResolution - 4786.55
FocalPlaneResolutionUnit - Inch
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Manual
White Balance - Manual
SceneCaptureType - Standard
Owner Name -
Serial Number - 163063195935

Maker Note (Vendor): -
Macro mode - Normal
Self timer - Off
Quality - RAW
Flash mode - Not fired
Sequence mode - Continous
Focus mode - MF
Image size - Large
Easy shooting mode - Manual
Digital zoom - None
Contrast - Normal
Saturation - Normal
Sharpness - Low , -32769
ISO Value - 32767
Metering mode - Center weighted
Focus type - Auto
AF point selected - 0
Exposure mode - Manual
Focal length - 18 - 200 mm (1 mm)
Flash activity - Not fired
Flash details -
Focus mode 2 - 65535
Auto ISO - 100
Base ISO - 100
White Balance - Sunny
Sequence number - 0
Camera Temperature - 25 C
Flash bias - 0 EV
Subject Distance - 0.00
Image Type - Canon EOS 1100D
Firmware Version - Firmware Version 1.0.5
Owner Name -
Sharpness (EOS 1D) - 0
Directory index (EOS 450D) - 720
File index (EOS 450D) - 1
AF point selected - Off (Manual Focus)
Num AF Points - 9
Valid AF Points - 9
AF Image Width - 4272
AF Image Height - 2848
File number - 000 - 0000
Sharpness (A0) - 3

Thumbnail: -
JpegIFOffset - 55040
JpegIFByteCount - 8240
Ja, jeg brukte et layer i raw med høyere eksponering på steder som var undereksponerte.
I tillegg lagret jeg filene under valget save for web and devices
.
Vil dette kunne gjøre såpass stort utslag på kvaliteten?
Uten å ha sett originalbildet blir det mest gjetting (i tillegg til manglende kunnskap), men vil tro at det kan gjøre utslaget, la også merke til litt høy kontrast, noe jeg tipper skyldes etterbehandlingen.

Testet litt mer med enda mindre lys og fikk lignende resultater, så kan godt tenkes at det er mangelen på lys som gjør det største utslaget, hva slags objektiv bruker du?
Om objektivet du bruker ikke slipper inn nok lys, må du kompensere med mer lys, du kan jo forsøke å ta med batteri-lamper, eventuelt flere stearinlys/kubbelys, litt avhengig av hvilken lys-temperatur du ønsker.
En annen ting som kan være greit å huske på, er at zoom objektiver slipper inn mindre lys jo mer du zoomer.
Så under dårlig lysforhold kan objektiv uten zoom være å foretrekke, i og med at de slipper inn mer lys uten at det trenger å bli så hårreisende dyrt.
Det er mulig jeg har glemt å resette adjustment brush'en fra forrige gang jeg redigerte, men objektivet tar bemerkelsesverdig skarpe bilder så kan ikke si noe sikkert.
Objektivet er et Samyang 14mm, F2,8 - 22, MF.

Bildene ble tatt med F5,6 for å slippe inn litt mer lys enn F8, som jeg vanligvis bruker for å få mer dybde i bildene. Går jeg lavere blir bildene utrolig flate og kontrastløse med dette objektivet.

Må igjen takke for tipsene og innsatsviljen med testing osv.
Blir nok bedre neste gang!
Sitat av Knask Vis innlegg
Det er mulig jeg har glemt å resette adjustment brush'en fra forrige gang jeg redigerte, men objektivet tar bemerkelsesverdig skarpe bilder så kan ikke si noe sikkert.
Objektivet er et Samyang 14mm, F2,8 - 22, MF.

Bildene ble tatt med F5,6 for å slippe inn litt mer lys enn F8, som jeg vanligvis bruker for å få mer dybde i bildene. Går jeg lavere blir bildene utrolig flate og kontrastløse med dette objektivet.

Må igjen takke for tipsene og innsatsviljen med testing osv.
Blir nok bedre neste gang!
Vis hele sitatet...
Da har du et objektiv som slipper inn godt med lys, så da tror jeg du sitter igjen med at det er etterbehandlingen som lager støy, eventuelt trenger du mer lys, så lenge du ikke ønsker å gå lavere enn F5,6.

Bare hyggelig og ekstra hyggelig når det blir satt pris på.
Du nailer det sikkert neste gang.
▼ ... over et år senere ... ▼
Det er en stund siden jeg har postet i denne tråden nå - og jeg har planer på gang, men enn så lenge poster jeg noe gammelt småtteri før bildene slettes pga. opprydding i bildemappene mine:























Spennende som alltid, gode bilder. Stå på, gleder meg til de neste bildene!
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Spennende som alltid, gode bilder. Stå på, gleder meg til de neste bildene!
Vis hele sitatet...
Spennende var vel i overkant sympatisk?
Det er uansett hyggelig med tilbakemeldinger så takk for det!
Digger UE bildene dine Knask Gleder meg til neste runde kommer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Poster et par nye bilder hvor jeg har tatt meg noen kunstneriske friheter så kom gjerne med tilbakemeldinger.

Bildene er fra radarbunkeren jeg har beskrevet tidligere i tråden:









Fundamentet for selve radaren:




Sitat av Knask Vis innlegg
Poster et par nye bilder hvor jeg har tatt meg noen kunstneriske friheter så kom gjerne med tilbakemeldinger.

Bildene er fra radarbunkeren jeg har beskrevet tidligere i tråden:









Fundamentet for selve radaren:




Vis hele sitatet...
Fine boer kom gjerne med flere.
Fine greier det her

Likte særlig nest siste bilde; godt sentrert og fin skygge.

Er det dagslys som kommer inn ovenifra eller en lampe du satte opp?
Sitat av olavXO Vis innlegg
Fine greier det her

Likte særlig nest siste bilde; godt sentrert og fin skygge.

Er det dagslys som kommer inn ovenifra eller en lampe du satte opp?
Vis hele sitatet...

Takk!

Det er dagslys som kommer ovenfra - og i tillegg brukte jeg en lommelykt som ble rettet ned mot vannet foran fundamentet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bunkere er aldri feil :-)
Digget det siste bildet veldig godt.
Det nest siste bildet var og meget fint, men det "freaker meg the fuck out", fordi jeg tenker bare "satan 666 satan".
Keep up the good work
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Bunkere er aldri feil :-)
Digget det siste bildet veldig godt.
Det nest siste bildet var og meget fint, men det "freaker meg the fuck out", fordi jeg tenker bare "satan 666 satan".
Keep up the good work
Vis hele sitatet...
Godt å se at du likte det!

Det kommer mer snart.
Må bare skaffe meg noe tau så blir det dokumentering av nok et batteri fra WWII.