Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5463
Leste nettopp på vg.no at Wesenlund skal begraves på statens regning.
(kilde: http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10106499)

Jeg har ingenting imot mannen og synes han var en ypperlig komiker og fortjener all respekten han kan få, men jeg er ikke enig i at han skal begraves på statens regning.
Ja, han var en stor mann, men la familie og venner stå for begravelsen.. Hvorfor er det slik at han skal få begravelse av staten og ikke den neste mannen som dør?
De eneste jeg synes skal få begravelse på statens regning er soldater og høytstående politikere som gjør noe for å gjøre Norge til et bedre land.

Argumenter for/imot at staten skal betale begravelser for de de syntes fortjener det?
Altså han endret jo den norske humoren, men ja jeg synes det virker litt rart at han skal begraves på statens regning.

Det betyr ikke at jeg har noe i mot det. Jeg synes det er rart, men har ingenting i mot det. Han endret jo den norske humoren.
Det er vel fordi han er en "kulturskatt" for landet vårt vil jeg anta. Jeg ser heller ikke hvorfor en høytstående politiker skal begraves på statens regning. Hvis de har gjort en bemerkelsesverdig innsats for samfunnet så bør de vel kunne begraves på statens regning tenker nå jeg ihvertfall.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Det er kjempebra syns jeg. Han var en flott mann og var/er en av Norges mest kjente skuespillere. Han har gjort mer for Norge enn de fleste andre de siste årene og jeg ser null problemer med dette.
Wesenlund har vel gjort norge til et bedre land enn noen politikerer eller soldat kan sies å ha gjort.

Selv er jeg imot at staten skal betale for noe som helst så lenge det ikke blir frivillig sponset av folket. Spørsmålet blir da kanskje: Ville folket sponset begravelsen til Wesenlund?
Sitat av Warz Vis innlegg
Spørsmålet blir da kanskje: Ville folket sponset begravelsen til Wesenlund?
Vis hele sitatet...
Jeg synes det. Han har gledet mange nordmenn med sin humor
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Det er kjempebra syns jeg. Han var en flott mann og var/er en av Norges mest kjente skuespillere. Han har gjort mer for Norge enn de fleste andre de siste årene og jeg ser null problemer med dette.
Vis hele sitatet...
Kanskje kun overgått av Wenche Foss, som forøvrig også ble gravlagt på statens bekostning.
Ja, det synses jeg. Han er en av de største i norsk humor og fortjener derfor dette.
Det er vanskelig å forstå hele greia for min del.

Han samlet på en måte det norske folk med humoren sin, fordi han ble så populær. Og igjennom det skapte han mye glede. På den måten syns jeg han fortjener den respekten av den norske stat, som jo er OSS!

Men så igjen - som mange nevner. Hva med alle oss andre, som er lovlydige, som holder Norges hjul i gang? Alle oss, vi gjør jo også kjempeviktige jobber, alle gjør vi viktige jobber. De aller aller fleste av oss får aldri noen utmerkelse eller "siste respekt" av staten!

Jeg syns det blir litt forskjellsbehandling.

Nei, det er vanskelig å forstå.

Med det sagt, jeg syns det heller litt mot at den verdien han skapte i å samle folk med humor, bør respekteres såpass at han kan få dekket det av den norske stat - som nok en gang, er oss. Hvis alle gav 1kr hver (jeg ville gitt 1kr), så hadde det blit noen millioner kroner. Det er ikke snakk om 10 øre fra hver av oss en gang.
Det er ganske vanlig at folk får begravelse bekostet av staten. Tidligere i år fikk f.eks. Hjallis det samme, Grete Waitz også. Det er bare en gammel tradisjon som de sikkert har et visst budsjett på.
Jeg vil da si det er individuelt hva hver enkelte anser som morsomt, hvem som er morsom, og hva den personen har gjort for å fortjene noe sånt.

Jeg synes ikke staten burde betale begravelsen hans, rett og slett fordi jeg mener det ville sendt feil signaler mtp at ikke alle synes han er en "kulturskatt."

Hva med "Alf-Birger" som synes Otto Jespersen er morsommere? Otto Jespersen ville vel ikke fått noen begravelse, da synes jeg ikke Wesenlund akuratt burde heller. (Eksempel.)
Wesenlunds familie har dårlig råd, så dette må vi unne dem.
Og hva med "Hansen's" familie som har dårlig råd?

(Med mindre du ironisk, da. Er ikke så lett å lese ironi, vet du.)
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Og hva med "Hansen's" familie som har dårlig råd?
Vis hele sitatet...

Alle mennesker er like, men noen er likere enn andre.
Wesenlund bla bla..Drepte Joshua Tjostolv for å få fortgang i sakene..hæ?
Tror Wesenlund har spilt en større rolle i eldre generasjoners liv enn oss "ungdommer". Han er nok en større skatt enn vi aner, og jeg han har vært en del av barndommen min og
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Alle mennesker er like, men noen er likere enn andre.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hvor du vil hen, men si meg hvordan familien Wesenlund er mer verdt enn Hansen, siden du mener de burde få sponset begravelse. At han har spredd humor betyr ingenting om verdien av menneskene i seg selv. (Beklager for den "dype-delen", men det er grovt sett sånn jeg ser det.)
Dere hadde visst samme diskusjon med Wenche Foss.

Rett meg om jeg tar feil, men dere kan tenke dere hvor mange som vil være i begravelsen, jeg hadde ikke syntes mye om det kom flere tusen randoms i min fars begravelse.
Det er en utmerkelse for enestående individer, og jeg synes Wesenlund fortjener det.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Skjønner ikke helt hvor du vil hen, men si meg hvordan familien Wesenlund er mer verdt enn Hansen, siden du mener de burde få sponset begravelse. At han har spredd humor betyr ingenting om verdien av menneskene i seg selv. (Beklager for den "dype-delen", men det er grovt sett sånn jeg ser det.)
Vis hele sitatet...
Han er ironisk. Tar jeg ikke feil er uttrykket hentet fra George Orwells "Animal Farm", som er en satire over kommunismen.
Sist endret av panopticon; 20. august 2013 kl. 00:56.
Jeg har ikke noe imot dette.

Pengene som brukes på begravelsen er uansett ikke en mer enn en ytterst liten dråpe i det store havet av utgifter. Skal man hisse seg opp over statens bruk av penger, så finnes det uhyre bedre plasser å starte diskusjonen enn ved kostnadene til Wesenlunds begravelse
Sist endret av Bombasa; 20. august 2013 kl. 01:01.
Sitat av panopticon Vis innlegg
Han er ironisk. Tar jeg ikke feil er uttrykket hentet fra George Orwells "Animal Farm", som er en satire over kommunismen.
Vis hele sitatet...
Oja, daså.
Det er den samme diskusjonen hver gang en av våre virkelig store personligheter innenfor kultur dør, og jeg synes ærlig talt at det er uverdig. At man i det hele tatt drar argumentet "Det er ikke sikkert at Alf synes han er så jævla morsom da", er så merkelig at det faller på sin egen urimelighet.

Rolv Wesenlund gledet gjennom flere generasjoner mange millioner nordmenn, og når vi har en tradisjon for å gi våre største en begravelse på statens regning, er det vel bare på sin plass at også han innlemmes i denne heller svært lille gruppen. Offentlighetens lys har tross alt tatt bort mye av disse stjernenes privatliv, og uansett hvor mye man er sikker på at det å være kjendis gjennom et helt liv er en dans på roser der alt blir lagt til rette for deg er det utrolig få her inne som har kompetanse til å uttale seg om det. At staten ønsker å vie en siste oppmerksomhet og gi en av våre viktigste kulturpersonligheter en verdig avskjed, det kan vel ingen egentlig sutre over.
Sist endret av Snillorg; 20. august 2013 kl. 01:30.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva med alle oss andre, som er lovlydige
Vis hele sitatet...


Men ja, jeg har aldri hatt noe forhold til han så for min del blir det like teit som å betale begravelsen til hvem som helst andre. Bryr meg forøvrig ikke.
Dette har vel med kultur å gjøre. En stor kulturell person, vil ha større sjangs for å få begravelse på statens regnining.
Sitat av frø Vis innlegg


Men ja, jeg har aldri hatt noe forhold til han så for min del blir det like teit som å betale begravelsen til hvem som helst andre. Bryr meg forøvrig ikke.
Vis hele sitatet...
Vi er lovlydige som han. Hvorfor fortjener vi andre mindre?

Argumentet ditt er litt verre. Å si at du ikke bryr deg om andre enn dem som er i din umiddelbare nærhet er litt .. ignorant.
Håper Morten Ramm også blir begravet på statens regning. Han er supermorsom - mye morsommere enn Rolv Wesenlund.
For ikke å snakke om Harald Eia og Bård Tufte Johansen. De er hvertfall supermorsomme!
Og så liker jeg Linn Skåber og Jon Almaas godt. Faktisk bedre enn Rolv.

Så håper de også får en sånn ordning.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Vi er lovlydige som han. Hvorfor fortjener vi andre mindre?

Argumentet ditt er litt verre. Å si at du ikke bryr deg om andre enn dem som er i din umiddelbare nærhet er litt .. ignorant.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at jeg ikke bryr meg om denne karen er død. Det er forsåvidt trist det. Men det angår ikke meg, tusenvis av folk dør hver dag, det angår heller ikke meg. Så å kalle meg ignorant blir bare idiotisk. Hvorfor griner ikke du over de 1000 som ble drept i syria i dag.. er du ignorant?

Det jeg mente var at jeg bryr meg ikke om staten betaler denne regninga.
Sist endret av frø; 21. august 2013 kl. 14:33.
koster det noe særlig å begravess egentlig?
Skal ikke se bort i fra at det koster 20.000 for en normal begravelse, kanskje opp i mot det dobbelte når det er ekstra store begravelser med fine minnesteiner. Men dette er temmelig små summer når man ser i forhold til statsbudsjettet, kun dyrt for enkeltpersoner.
Sitat av etse Vis innlegg
Skal ikke se bort i fra at det koster 20.000 for en normal begravelse, kanskje opp i mot det dobbelte når det er ekstra store begravelser med fine minnesteiner.
Vis hele sitatet...
Jeg trur ikke du tar i nok gitt.
Skal du ha kiste, transport, sermoni og dødsannonse + avgifter så er du alt på ca. 20tusen der, om du velger det billigste av alt. Det er tilfeldigvis også den summen du får i behovprøvd stønad fra NAV.
I tillegg kommer evt. minnesamvær, gravstein, evt. musikk i kirka og du må faktisk leie en gravplass på kirkegården i minst 20år(?) hvis du ønsker å ha en grav å gå til.

Så en "normal" begravelse med alt som hører med for folk med helt vanlig liv, familie og tradisjoner kommer nok fort opp i 70-80tusen. Det kommer jo selvfølgelig an på hvor mange som skal ha bevertning etter man har vært i kirka og en del andre faktorer som pynt i kirke, på kiste, hvor staslig likbil man vil ha osv.

Tall.
Sist endret av Mith; 21. august 2013 kl. 15:28.
Mith: Du kan ikke sammenligne statens regning med den vanlige mannen i gata sin regning. Det kommer garantert til å bli billigere da de har ansatte og div. midler til mye av dette, enten gratis eller nesten gratis.
Sitat av Indifferens Vis innlegg
Mith: Du kan ikke sammenligne statens regning med den vanlige mannen i gata sin regning. Det kommer garantert til å bli billigere da de har ansatte og div. midler til mye av dette, enten gratis eller nesten gratis.
Vis hele sitatet...
En gang til?

Tror du virkelig det blir billigere å begrave Wesenlund enn en "vanlig" person? De tallene jeg oppga er en helt normal begravelse med slekt og venner, hvor mye skal det koste å ha tusenvis i begravelse?

Og hva mener du med har ansatte og div. midler til mye av dette? Såvidt jeg vet er det heller ingen i staten som jobber gratis og jeg kjenner heller ikke til noe statlig begravelsebyråd som jobber på dugnad.

Jeg skal ikke tippe noen totalsum for statsbegravelse (Wenche Foss kostet minst 270000 å få i jorda), men at det skulle være noe billigere enn en privat lukket begravelse kan jeg ikke fatte å begripe hvordan du kom fram til.
Sist endret av Mith; 21. august 2013 kl. 16:57.
Sitat av Indifferens Vis innlegg
Mith: Du kan ikke sammenligne statens regning med den vanlige mannen i gata sin regning. Det kommer garantert til å bli billigere da de har ansatte og div. midler til mye av dette, enten gratis eller nesten gratis.
Vis hele sitatet...
Han sammenligner de da ikke. Ved å se hvor mye det koster for "den vanlige mannen i gata" så kan man tenke seg hvor mye det vil koste for f.eks. Wesenlund. Ingen kommer til å gjøre dette gratis, så summen vil bli mangedoblet.

Edit: Lyder som ekkoet til Mith ser jeg.
Sist endret av Fuzzybossen; 21. august 2013 kl. 16:57.