Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  128 11496
Jeg henviser til følgende link: http://www.dagbladet.no/2009/10/09/s...estad/8502980/

Dagbladet.no lurer på hva menigmann mener om dette emnet.
Til min store forskrekkelse og frustrasjon ser jeg at et av mine store "tulleidoler" Lars Monsen bastant konkluderer med at sjakk er en sport!
Har selv vært aktiv innen idrett siden jeg begynte på barneskolen.

I tillegg er avstemningene per dette tidspunkt: 9. oktober 18.35 slik: Ja: 40%, Nei: 60% etter 7303 stemmer.

Personlig mener jeg at idrett krever en viss fysisk anstrengelse for å i det hele tatt kunne kalles idrett.
Det at man blir sliten pga. psykisk belastning forandrer ikke mitt synspunkt på noen måte.

Ser også at sjakk kommer på sporten og dette irriterer meg kraftig! Her er jeg interessert i å se kraftanstrengelser av ypperste klasse, men så viser de to sindige karer som sitter og koser seg med et sjakkbrett(?).

Hva mener nFF om saken?
Sist endret av Knask; 9. oktober 2009 kl. 18:42.
Det er jo tross alt folk som mener at f.eks Counter Strike er en sport, så hvorfor ikke ?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er jo tross alt folk som mener at f.eks Counter Strike er en sport, så hvorfor ikke ?
Vis hele sitatet...
Så fordi noen tullinger mener at CS er en sport så skal sjakk også være det?
Poker går under sport også.
Og Bridge er en ol-gren...
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Poker går under sport også.
Vis hele sitatet...
Såpass ja?
Det visste jeg faktisk ikke.

Kan det være penger som gjør at det blir sport nå for tiden?
Tenker på sponsorer og slikt som blir mer og mer innblandet i feks. fotball også?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Personlig mener jeg at idrett krever en viss fysisk anstrengelse for å i det hele tatt kunne kalles idrett.
Det at man blir sliten pga. psykisk belastning forandrer ikke mitt synspunkt på noen måte.

Ser også at sjakk kommer på sporten og dette irriterer meg kraftig! Her er jeg interessert i å se kraftanstrengelser av ypperste klasse, men så viser de to sindige karer som sitter og koser seg med et sjakkbrett(?).
Vis hele sitatet...
Merk følgende:
Sport er mer omfattende enn bare idrett. Idrett er fysisk aktivitet hvor fysiske prestasjoner teller. Sport går også på bruk av redskaper og hjelpemidler, for eksempel biler eller båter, men også sjakkbrett og sjakkbrikker. I sjakk bruker man hjernen for å komme opp med taktikk og overvinne motstanderen. Jeg mener at sjakk er å regne som en sport, men ikke idrett.
det er en forskjell på sport og idrett!
Ikke bland dem, idrett er mer fysiske øvelser, men alt kan være sport. Sport kan være hvem som roter med flest førstisser i russetiden f.eks.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Så fordi noen tullinger mener at CS er en sport så skal sjakk også være det?
Vis hele sitatet...
Nei,..

Når noen tullinger mener at CS er en sport så hvorfor kan ikke noen andre tullinger mene at sjakk en sport?
Hva mener du sjakk er da?
Sitat av Joshiwo Vis innlegg
Merk følgende:
Sport er mer omfattende enn bare idrett. Idrett er fysisk aktivitet hvor fysiske prestasjoner teller. Sport går også på bruk av redskaper og hjelpemidler, for eksempel biler eller båter, men også sjakkbrett og sjakkbrikker. I sjakk bruker man hjernen for å komme opp med taktikk og overvinne motstanderen. Jeg mener at sjakk er å regne som en sport, men ikke idrett.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at sport og idrett ikke må blandes, men jeg er fortsatt uenig i at sjakk og andre _spill_ burde kalles sport.
Biler og båter er faktisk voldsomt krevende å håndtere i konkurranser og man vil sitte igjen fysisk sliten.
Blir sliten i hodet og ryggen til en viss grad da
Om det ikke er en sport, hva ville du kalt det da ?
Jeg mener sjakk er en heller mild form for "sport", det er jo en utrolig psykisk utfordring!

Aldri forstått meg på sjakk elns, men jeg må si det imponerer meg å tenke så forbanna grundig! "Mitt trekk vil føre til at han flytter sin brikke til ***" osv, utrolig smarte folk som spiller
Jeg ser begrepene "sport" og "idrett" brukes om en annen. Det er viktig å skille her. Sjakk er en sport, men ikke en idrett!
Joda, jeg formulerte meg uheldig når jeg brukte disse ordene om en annen, men les de siste innleggene mine istedenfor så skjønner du/dere hva jeg vil fram til.
Jeg vil si at sport er der man bruker kropp og sinn sammen for å utføre en oppgave. Dette er i ulik grad for hver enkel sport. Derfor vil jeg si at sjakk er sport, siden man bruker hodet og ulike teknikker for å slå motstanderen.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg er enig i at sport og idrett ikke må blandes, men jeg er fortsatt uenig i at sjakk og andre _spill_ burde kalles sport.
Biler og båter er faktisk voldsomt krevende å håndtere i konkurranser og man vil sitte igjen fysisk sliten.
Vis hele sitatet...
Begrepet sport vil uavhengig av ordbøker ikke lenger defineres ved fysiske anstrengelser krevd for utførelse av sysselen, men heller turnerings- og konkurranseaspektet.

Motorsag-saging er jo til og med en sport i disse dager!
Sitat av MinoDyhes Vis innlegg
Jeg vil si at sport er der man bruker kropp og sinn sammen for å utføre en oppgave. Dette er i ulik grad for hver enkel sport. Derfor vil jeg si at sjakk er sport, siden man bruker hodet og ulike teknikker for å slå motstanderen.
Vis hele sitatet...
Bruker kropp og sinn? At man bruker kropp var vel å ta litt hardt i? Man løfter armen og setter en figur på en merket brikke.
Dette krever ikke mange kaloriene dersom man ikke er redusert fysisk sett.

Teknikker og dette er jeg helt enig i, utrolig imponerenede og helt vanvittig godt gjort, men jeg klarer bare ikke å kalle sjakk en sport!
Jeg føler at det er et veldig krevende spill og intet mer.

Jeg syns at golf, curling og slikt er mer i den rette kategorien. At det er sport, men ikke idrett.

Petter Pan, motorsager er faktisk meget anstrengende å behandle, men jeg skjønner poenget ditt.
Sist endret av Knask; 9. oktober 2009 kl. 19:29.
Alt man kan vedde penger på er sport
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Alt man kan vedde penger på er sport
Vis hele sitatet...
Jeg vedder 100kr på at bussen kommer ti minutter for sent. Sport? - nei..
Sånn per definisjon:
Sitat av Bokmålsordboka
sport
sport -en (eng., av foreld *disport, gj gfr fra lat. 'moro, a dspredelse')
1 fritidsbeskjeftigelse; kroppsøving, idrett motors-, seils-, travs-, fjells-, skis-, skøytes-, svømmes-
2 noe som er spennende, populært 'epleslang er en yndet s- / det gikk s- i å ha den fineste hagen en konkurrerte om'

Kilde
Vis hele sitatet...
Så ja, det kan kalles en sport, dog med noe fri tolkning av definisjonen.
vill og si at sjakk ikke går under kategorien "idrett" jeg synes heller ikke at det er en sport. Men for all del kall det en sport viss man vill.
Tsk, tsk, tsk

Synes da virkelig sjakken kan sammenlignes med sport. ()

* Sjakk er ihvertfall et spill og det må to til for å spille i en konkurranse. Spillet "noteres" med poeng etter hvor mange brikker, og hva slags brikker, som er igjen på brettet - det kan være seier (sjakk matt), uavgjort (remis) og "dårlig gjort" (patt, en slags uavgjort) eller tap (sjakk matt).

(Med noteres poeng mener jeg at det er ingen proffe sjakkutøvere som fortsetter spillet hvis de ligger under med flere offiserer, eller er slagen poengmessig på brettet).

* Det regnes et helpoeng på seire og et halvpoeng på uavgjort. Dessuten går det på tid! Det er mange forskjellige måter å spille med tid, hvorav lynsjakk (hurtigsjakk på noen minutter per trekk) oftes spilles med tilleggstid, som tilegnes deg på hvor mye tid du bruker på et trekk, osv. Poeng på brikkene regnes vel, hvis jeg husker riktig, som bonde = 1p, springer = 3p, løper = 3p, tårn = 5p og dronning = 10p.

(Forbehold med noe feil tas på bakgrunn av min dårlige hukommelse).

Er motstanderen likt poengmessig på brettet, og det ikke virker som om det er vits i å fortsette å spille på bakgrunn av motstanderens kvaliteteter, er det normalt å avslutte spillet som "remis" - fair-play regelen.

* Det legges opp til turneringer og kan spilles som lagspill. Sånn sett ligner sjakk som et sportspill om jeg kan kalle det det.

For øvrig finnes det, som med fotball, basketball, cricket, baseball, ishockey, golf, snooker m.m. også flust med skandaler, diva, legender, penger, status, osv. Jeg legger ved noen eksempler på nettopp dette:


Hooligans forsvarer Levon Aronian?
En av sjakkhistoriens største genier gjennom tidene - så dyktig at selv djevelen måtte gi tapt!
Bare OJ Simpson slår denne karen når det gjaldt skandaleomslag i nasjonal media - men fyren kunne sjakk, utvilsomt!
Trollmannen fra Riga - kjent for alle sjakkentuisiaster!
Heller ikke sjakk er fri for skandaler
Imponerende bragder og mye penger - selv med tap
Kan ikke nevne sjakk uten å nevne et av sjakkens fremste vidunderbarn gjennom tidene!
Sjakkens Mozart - naturbegavet multitalent med fotografisk hukommelse

* Jeg kunne gjengitt flere lenker av flere fantastiske, forbløffende og noen skandaleforfulgte sjakkspillere - og vi snakker da skandaler, og ikke "Britney-Spears-på-snørra"-skandaler, men jeg synes de øvrige lenkene holder til å vise at oppmerksomheten viet til sjakk er sammenlignbart med oppmerksomheten viet til mange forskjellige lag- og individual-idrett, og det er gode penger å tjene hvis du er en ung naturbegavelse og multitalent (prodigy) eller vidunderbarn (marvel), samt at det inneholder et proff turneringssystem, klassifisering og ranking.

* Dessuten må man ikke glemme at selvom sjakken ikke er så stort i Norge, er det visse nasjoner som behandler sjakk som enten nasjonalidretten (som Russland) eller i slike ekstreme popularitet som en forbinder med tennis, formel-1, golf, snooker, osv. som, tror jeg, i Kina, India, England, USA, Nederland, osv.

På bakgrunn av denne populariteten og øvrige sammenligninger vil jeg kalle sjakk en sport.

NB!
(Hva forskjellen på en prodigy eller marvel er veit jeg da søren, men det går sikkert an å sjekke opp.)
Sist endret av paranoy; 9. oktober 2009 kl. 22:18.
Sitat av exocytose Vis innlegg
Jeg vedder 100kr på at bussen kommer ti minutter for sent. Sport? - nei..
Vis hele sitatet...
jeg vedder i mot

sjakk kan jo være en sport, du blir jo sliten i armene etter og flytte "folka" på brettet 45645 ganger vær dag i 10 dager, dermen blir det fysisk
Sport = Konkurranse.

Basta.
Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek og fysisk aktivitet.
Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Sport

er det noe mer å si?
Bare ikke kall det en idrett.
Som flere her sier, så høres det kanskje litt feil ut å kalle sjakk for sport. Men dette tror jeg er fordi vi har vokst opp med en forveksling og delvis feiltolkning av ordet sport og idrett.

For min del kan det å spille sjakk kalles for sport, men helst ville jeg kalt det for et spill (men husk også at et spill kan være en idrett, slik som fotball, så det er ikke rart vi alle har forskjellige tolkninger av disse ordene).

Oppsummering: Sport og spill = riktig, mens idrett = feil.
Sist endret av Grimdoc; 9. oktober 2009 kl. 23:19.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Idrett/sport opprinner vel stort sett av en militær eller krigers kultur, og idrettene kan ofte knyttes opp mot kamphandlinger, og seierherren høstet nok respekt og forsterket sin posisjon.
Selv om sjakk er et brettspill krever det mye av utøveren, og kan lett knyttes opp mot en hærførers oppgaver i form av vennskapelig konkurranse.

Man har jo også det aksepterte uttryket 'det går sport i det', som betyr at man gjør noe til en slags intern konkurranse.

Jeg mener at konkurranser der det forekommer lite eller ingen tilfedigheter (altså ikke terningsspill) som er avgjørende for å vinne, kan kalles sport. Jeg ser heller ingen problem med å kalle sjakk en idrett, iom at det stiller så store krav til utøver.
Utifra det jeg har lest i tråden, mener jeg sjakk er en sport. Det blir som Petter Pan sier, folk bruker ordet om en annen, og de eldre forbinder kanskje sport spesielt mest med idrett?

Likevel, man leser "Sporten" i avisen eller ser at det skal komme på tv, er det vel neppe sjakk som popper først inn i folks hjerne.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Som flere her sier, så høres det kanskje litt feil ut å kalle sjakk for sport. Men dette tror jeg er fordi vi har vokst opp med en forveksling og delvis feiltolkning av ordet sport og idrett.

For min del kan det å spille sjakk kalles for sport, men helst ville jeg kalt det for et spill (men husk også at et spill kan være en idrett, slik som fotball, så det er ikke rart vi alle har forskjellige tolkninger av disse ordene).

Oppsummering: Sport og spill = riktig, mens idrett = feil.
Vis hele sitatet...
Nå har vel sjeldent et begrep en konstant definisjon. Ord og språk forandrer seg, og dersom vi vokser opp med en feiltolkning, vil jo dette uansett være den korrekte tolkningen.

Mange begreper overlapper hverandre, så selv om man kan kalle fotball en aktivitet, kan man fortsatt kalle det en sport.
Man kan kalle sjakk et spill, men det er ikke dekkende siden et spill ikke nødvendigvis er en konkurranse.
Sjakk er et spill.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Joda, jeg formulerte meg uheldig når jeg brukte disse ordene om en annen, men les de siste innleggene mine istedenfor så skjønner du/dere hva jeg vil fram til.
Vis hele sitatet...
Ser nå at til og med Magnus Carlsen ser på seg selv som en idrettsutøver og det står tydelig idrett i denne artikkelen jeg linket til på dagbladet så det betyr at jeg formulerte meg på en utsøkt måte i henhold til artikkelens innhold.

Men må si at jeg er enig med Grimdoc og alle andre her på denne tråden som har samme mening som han.
Sitat av z0p Vis innlegg
Nå har vel sjeldent et begrep en konstant definisjon. Ord og språk forandrer seg, og dersom vi vokser opp med en feiltolkning, vil jo dette uansett være den korrekte tolkningen.

Mange begreper overlapper hverandre, så selv om man kan kalle fotball en aktivitet, kan man fortsatt kalle det en sport.
Man kan kalle sjakk et spill, men det er ikke dekkende siden et spill ikke nødvendigvis er en konkurranse.
Vis hele sitatet...
Ja, var det ikke dette jeg akkurat skrev, med andre ord?
Det z0p sier om at det krever mye av utøveren er jo såklart korrekt, men kan det kanskje bli mer riktig å si at man nesten er avhengig av å "trene" for "sporten" sin for å kalle det en sport? Eller kanskje det foregår mer trening innenfor sjakk enn hva som er meg bekjent? Eller kanskje det jeg sier ikke henger på greip i det hele tatt?
Hva mener dere? Har det noe å si om man trener for det for å kalle det en sport?
Sport? Ja

Noe jeg vil høre om på sportsnyhetene? Nei
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Ja, var det ikke dette jeg akkurat skrev, med andre ord?
Vis hele sitatet...
Sånn jeg ser det er begrepet sport mer spesifikt enn begrepet spill. Et spill kan, men trenger ikke, være en sport. Dermed kan man ikke velge det ene eller det andre begrepet siden de overlapper hverandre, og er både og.

Sitat av boblesaft Vis innlegg
Det z0p sier om at det krever mye av utøveren er jo såklart korrekt, men kan det kanskje bli mer riktig å si at man nesten er avhengig av å "trene" for "sporten" sin for å kalle det en sport? Eller kanskje det foregår mer trening innenfor sjakk enn hva som er meg bekjent? Eller kanskje det jeg sier ikke henger på greip i det hele tatt?
Hva mener dere? Har det noe å si om man trener for det for å kalle det en sport?
Vis hele sitatet...
Trening er jo induviduelt. Bedriver ikke en fotballspiller en sport dersom han ikke trener? Sjakkspillere trener vel like mye som andre idrettsutøvere, om ikke mer.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Det z0p sier om at det krever mye av utøveren er jo såklart korrekt, men kan det kanskje bli mer riktig å si at man nesten er avhengig av å "trene" for "sporten" sin for å kalle det en sport? Eller kanskje det foregår mer trening innenfor sjakk enn hva som er meg bekjent? Eller kanskje det jeg sier ikke henger på greip i det hele tatt?
Hva mener dere? Har det noe å si om man trener for det for å kalle det en sport?
Vis hele sitatet...

Les artikkelen du. Han går på NTG virker ikke akkurat som at de sitter å spiller ludo og spier bamsemums i skoletida.
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Om det ikke er en sport, hva ville du kalt det da ?
Jeg mener sjakk er en heller mild form for "sport", det er jo en utrolig psykisk utfordring!

Aldri forstått meg på sjakk elns, men jeg må si det imponerer meg å tenke så forbanna grundig! "Mitt trekk vil føre til at han flytter sin brikke til ***" osv, utrolig smarte folk som spiller
Vis hele sitatet...
Jeg ville ha kalt det et spill.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
det er en forskjell på sport og idrett!
Ikke bland dem, idrett er mer fysiske øvelser, men alt kan være sport.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke definere hva som er fysiske øvelser da? Er det at lemmer beveger seg? Må man bli svett? Hvor svett da?

Kan "fysiske øvelser" være signaler til nervene, som ligger bak hånden som beveger diskosen/sjakkbrikken? Stammer ikke alle bevegelser fra hjernen...?
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Ble overrasket da jeg så Counter strike på eurosport for noen måneder siden med kommentator..
Røyking blir vell og en sport snart, se hvem som klare og putte mest sigarretter i kjeften og en annen gren er der man ser hvem som klarer å pumpe mest..
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ser også at sjakk kommer på sporten og dette irriterer meg kraftig! Her er jeg interessert i å se kraftanstrengelser av ypperste klasse, men så viser de to sindige karer som sitter og koser seg med et sjakkbrett(?).
Vis hele sitatet...
Noen liker fotball, noen liker håndball, man kan ikke like alt som kommer på sporten såklart.

Sjakk er et av de mest spilte (hvis ikke DET mest spilte?) brettspillet på denne klode, så selvom det ikke er så utbredt i norge, er det en sinsyk prestasjon av Magnus å oppnå det han har klart, som jeg mener er på lik "idretts"-prestasjon som f.eks. det Bjørn Dæhlie klarte.
Sitat av penelope Vis innlegg
Noen liker fotball, noen liker håndball, man kan ikke like alt som kommer på sporten såklart.

Sjakk er et av de mest spilte (hvis ikke DET mest spilte?) brettspillet på denne klode, så selvom det ikke er så utbredt i norge, er det en sinsyk prestasjon av Magnus å oppnå det han har klart, som jeg mener er på lik "idretts"-prestasjon som f.eks. det Bjørn Dæhlie klarte.
Vis hele sitatet...
Neida, det er helt sant!

Men, som sagt ser jeg like mye på månelandingen i 1969 som en sport som jeg gjør med sjakk.
Hva definisjonen på sport er skal jeg ikke uttale meg om, for det har jeg ikke sjekket, så det kan hende at sjakk kan passe under "sport" per definisjon.

Meeeen, ordet sport er jo allerede rasert så hvorfor ikke kalle sjakkspillere for utøvere av sport ?
Jeg har det gamle synet, der sport er svette atleter i fysisk anstrengelse, men det har blitt rasert av diverse bløte sysler noen har fått presset igjennom til å bli kalt sport.

Synes det er nok om sjakk for tiden, det er fortsatt et jævla brettspill der to autister sitter fremfor et bord og tenker så det knaker i nøtta.

Hørte på radioen for etpar dager siden der en hardcore sjakkfan sa at det var mange boksere som spilte sjakk, fordi sjakk hadde mange av de samme "slagene" og spenningsmomentene boksing hadde. Da ble det for drøyt for meg.
Nå ser jeg at mange sutrer over at f.eks. Counter-Strike blir listet som sport. Det er ingen som lister C.S. som en "normal" sport, men en eSport, og da blir det plutselig litt annerledes.

Nå vet jeg ikke hvor mye lagbaserte FPS spill dere har spillt, men jeg kan love dere at det å konkurrere på proffesjonelt nivå innenfor Counter-Strike ikke akkurat er en dans på roser. Det krever faktisk ufattelig mye av utøveren.

Samme med World of Warcraft - Arena tournaments. Det er ikke akkurat lett, skal jeg si dere..


Men tilbake til hovedpoenget med tråden.
Jeg mener sjakk er en sport. Hvorfor? Fordi det krever mye av utøveren, spesielt psykisk. Det er jo også konkurranse basert, så jeg ser absolutt ingen grunn til hvorfor sjakk ikke skal defineres som sport.

Men om dere foretrekker å se på en hel haug svette bolegutter kose med en ball, så får det være deres sak.


Og husk nå dette: Idrett = sport. Counter-strike / WoW / younameit = eSport.
Sist endret av Lille Nikotin; 10. oktober 2009 kl. 11:50.
jeg har et kjapt spørsmål til dere alle sammen: hva er geocaching? http://www.geocaching.com/

er det sport, idrett, spill, eller hva?

OnTopic: selv mener jeg sjakk er en sport, men som mange sier, ikke en idrett
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
jeg har et kjapt spørsmål til dere alle sammen: hva er geocaching? http://www.geocaching.com/

er det sport, idrett, spill, eller hva?

OnTopic: selv mener jeg sjakk er en sport, men som mange sier, ikke en idrett
Vis hele sitatet...
Jeg vil anse Geocaching som en hobby. Det er ikke konkurransebasert, men det er mer en form for fysisk aktivitet på fritidsbasis, hvor du reiser ut i naturen for å finne skjulte "skatter". På lik linje med vanlige gåturer i fjellet.
Siden bridge og badstuesitting er en sport - hvorfor ikke sjakk?
Jeg kjenner det rykker i konkurranseinstinktet mitt når jeg ser på sjakk.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Synes det er nok om sjakk for tiden, det er fortsatt et jævla brettspill der to autister sitter fremfor et bord og tenker så det knaker i nøtta.
Vis hele sitatet...
Så da er vel boksing en jævla 'bad-boy' lek, der to ADHD kids slår ut det siste lille av det de har i nøtta?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er jo tross alt folk som mener at f.eks Counter Strike er en sport, så hvorfor ikke ?
Vis hele sitatet...
CSS er da en E-sport, jeg syns sjakk bør gå under noe det samme, slik som psykisk idrett eller noe?'

Går på NTG og jeg ser sjakkerne trave rundt i gangene, de ser verken veldig slitene ut eller i det hele tatt som om de trener noe serlig.

Min mening er at nei, det er ikke en sport eller idrett. Bør heller gå under en undergren slik som psykisk sport.