Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2119
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva tenker dere om Jameson? Er den lettdrikkelig for en relativt nybegynner? Kan den drikkes rent?
All whiskey og whisky kan drikkes rent.

Jameson er helt grei, ikke noe høydare men..

Et triks jeg lærte meg: aldri svelg sprit med en gang. La drikken ligge litt i munnen først, før du svelger. Personlig synes jeg man unngår at det svir satans mye og alt det der.
Whisky bør drikkes rent. Hvis du ikke går for en old fashioned.

Jameson er typisk for Irish coffee, styr unna. Gå heller opp noen hundrelapper og prøv Nikka Coffey grain. Da kan du nyte whisky.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
All whiskey og whisky kan drikkes rent.

Jameson er helt grei, ikke noe høydare men..

Et triks jeg lærte meg: aldri svelg sprit med en gang. La drikken ligge litt i munnen først, før du svelger. Personlig synes jeg man unngår at det svir satans mye og alt det der.
Vis hele sitatet...
Jeg hater ren Sprit/vodka. Er jameson noe likt i smaken?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg hater ren Sprit/vodka. Er jameson noe likt i smaken?
Vis hele sitatet...
Mnei, men akkurat hvordan du reagerer aner jeg ikke.
Altså, spritsmaken er jo i bunnen. Men Whiskey har en litt sånn treaktig smak fra tønnene og kan ha noe røyk i seg, tror jameson har lite røyk (lenge siden jeg har smakt) og jeg finner kos i den smaken.
Vodka har et annet element i seg, noe jeg forbinder mer med malingstynner/kjemikalier og jeg brekker meg helt forjævlig av den smaken.

Men folk er forskjellige, jeg har en kjenning som brekker seg bare av eimen fra et tomt whiskyglass på et bord i nærheten.
morkakespisende
Hvis du ser etter den absolutt mest lettdrikkelige whiskeyen er det nok "bottom shelf" greier med høyt sukkerinnhold. Jim Beam / Jack Daniels. Whiskeykjennere vil nok argumentere for at en whiskey ikke skal være lettdrikkelig.

Jeg kan nevne, hvis du uheldigvis skulle velge en alt for sterk whiskey, kan vann evt. sodavann være redningen. Det er ingen skam i dette, og det kan i noen tilfeller til og med være ønskelig.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av supranaut Vis innlegg
Hvis du ser etter den absolutt mest lettdrikkelige whiskeyen er det nok "bottom shelf" greier med høyt sukkerinnhold. Jim Beam / Jack Daniels. Whiskeykjennere vil nok argumentere for at en whiskey ikke skal være lettdrikkelig.

Jeg kan nevne, hvis du uheldigvis skulle velge en alt for sterk whiskey, kan vann evt. sodavann være redningen. Det er ingen skam i dette, og det kan i noen tilfeller til og med være ønskelig.
Vis hele sitatet...
Takk for tips! Er du fan av Jameson da?
morkakespisende
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for tips! Er du fan av Jameson da?
Vis hele sitatet...
Jeg er fan av alt som kan ta meg ut av sjelen min i kun et eneste øyeblikk, dessverre

Ang. Jameson ville jeg nok lagd et par Irish Coffee, før jeg dreper resten av flasken over et par isbiter ved siden av en øl.

Har i det siste blitt mye mer glad i rom.
Sist endret av supranaut; 8. mars 2023 kl. 20:59.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Da jeg var ny på whiskey gikk det mye i Inverness Cream. Relativt billig og er en del av basisutvalget på Monopolet. Er ikke den lettdrikkelig for en relativ nybegynner så er nok supranauts forslag godt. Evt med isbiter.
Jameson er grei hvis du ønsker noe som er lett og drikke, ja. Er overhodet ingen spesielt god whiskey da (veldig vannete smak), og du finner bedre til under 500 lappen. Kommer dessverre ikke på de typene jeg pleide å drikke når jeg drakk, anbefaler å prøve ut litt forskjellig.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av itschaaaboyyy Vis innlegg
Jameson er grei hvis du ønsker noe som er lett og drikke, ja. Er overhodet ingen spesielt god whiskey da (veldig vannete smak), og du finner bedre til under 500 lappen. Kommer dessverre ikke på de typene jeg pleide å drikke når jeg drakk, anbefaler å prøve ut litt forskjellig.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil du beskrive Jameson-smaken? Den svir ikke i halsen liksom som Fireball?
Monkey Shoulder er en god og lettdrikkelig whisky som ikke er alt for dyr. Fin til nybegynnere.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan vil du beskrive Jameson-smaken? Den svir ikke i halsen liksom som Fireball?
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt, jeg synes den har en veldig kjedelig og blend smak, men samtidig veldig lett å få ned hvis man kun tenker på det. Regner med kanelen i fireball skaper svien du snakker om, Jameson har ingen sviing utenom alkoholen så klart. Vil du ha det smoothest mulig hadde jeg bare kjøpt en flaske vodka og laga drinker :P
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Syns jameson blir alt for ram,j walker er fin så lenge du går for black label elr bedre,red label er ikke god
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tullamore er veldig billig å veldig lettdrikkelig
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Syns jameson blir alt for ram,j walker er fin så lenge du går for black label elr bedre,red label er ikke god
Vis hele sitatet...
Hva mener du med ram?
Finnes mye god irsk whisky som ikke er full av torv og røyk. For å nevne noen: Bushmills, Tullamore dew, Green spot og Powers.

Hvis ikke så finnes det skotsk whisky som ikke har røyk og torv i seg, det meste fra Highlands og Speyside (som er en undergruppe av Highlands). Disse er nok mine favoritter, spesielt Aberlour. Andre er: Glenlivet, Glenfiddich, Glenfarclas, Oban, Tamnavulin og Ballantines. Men nesten alt fra de distriktene syntes jeg er topp.
Uvaksinert 👍
Det som er utrolig digg ved siden av whisky og også cognac er kneipbrød med brunost. Utrolig digg. Så hvis du ikke liker ettersmaken så ville jeg prøvd det, ja hvis du liker brunost da. Blir litt som at man nyter cognac og sigar. Bra kombo.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av daffe Vis innlegg
Det som er utrolig digg ved siden av whisky og også cognac er kneipbrød med brunost. Utrolig digg. Så hvis du ikke liker ettersmaken så ville jeg prøvd det, ja hvis du liker brunost da. Blir litt som at man nyter cognac og sigar. Bra kombo.
Vis hele sitatet...
Beste jeg har hørt på lenge.

TS
ang. drikke så bør du, slik supranaut nevner, sjekke ut ulike typer Rom. Tror du vil bli gledelig overasket
Monkey Shoulder aka frokost whiskey.

Mild og god på smak, god for nybegynnere eller «rutinerte» som vil ha litt variasjon, liker du ikke denne så burde du holde deg borte fra whiskey. Eplejuice med med en bedre vodka er alternativet.
Sitat av supranaut Vis innlegg
Jeg er fan av alt som kan ta meg ut av sjelen min i kun et eneste øyeblikk, dessverre

Ang. Jameson ville jeg nok lagd et par Irish Coffee, før jeg dreper resten av flasken over et par isbiter ved siden av en øl.

Har i det siste blitt mye mer glad i rom.
Vis hele sitatet...
Anbefaler denne og
BRAND ∞ STRONG
Sommelier Tries 10 Whiskeys Under $50 | Bon Appétit
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ram=sterk til halsen
Fireball synes jeg var digg. Er sånn typisk nybegynner fjortis whiskey.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av dåven Vis innlegg
Fireball synes jeg var digg. Er sånn typisk nybegynner fjortis whiskey.
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette er den samme personen som akkurat hadde tråd om at hen var lei av Fireball og ville ha alternativer.

Fikk vist ikke nok, mye vil ha mer.
Sist endret av vindaloo; 10. mars 2023 kl. 13:36.
Var på Glennfiddich Distillery for mange år siden og fikk da smake på en god del forskjellige årganger. Har slått meg til ro med at jeg ikke kommer til å drikke whisky igjen. Avsmaken startet med grisefylla på en flaske til flere tusen kroner, etter det så er det bare diverse Absinth jeg klarer å drikke av brennbare vesker.

Har egentlig fått avsmak på hele alkoholen, bare rusbrus som går sånn halvveis. Andre som nærmest har vært allergisk mot alkohol som har klart å begynne å drikke igjen? Er sannelig ikke sikker om det bare er positivt eller ikke..


https://www.vinmonopolet.no/Land/Fra...e-55/p/4115003
Anbefaler å plukke med deg denne lille flasken neste gang du er innom polet. Synd man ikke får det øvrige utvalget i mindre flasker, er surt å bruke oppunder tusenlappen på noe som kanskje ikke faller i smak.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Andre som nærmest har vært allergisk mot alkohol som har klart å begynne å drikke igjen?
Vis hele sitatet...
Det er i hvert fall ingen ting annet som har gjort meg like syk og som jeg allikevel har fortsatt med.
Har en finger på Jhonny boy ( Jhonny walker) ligger hakket over jack1 i pris
Alt som er bourbon er forsåvidt lette å drikke, men hvis man skal være 100% flisespikker er det for høyt sukker innhold til å kalles whisky


Macallan 16 år er magisk (dra rundt på pub’er og spør før du kjøper ei flaske)

Macallan har forøvrig en annen årgang som ligger til mer eller mindre normal sum på polet

12 år Triple Cask er ganske ålreit til prisen 6-900 kroner


Eller så må du nesten bare blande litt tails.

Whisky sour eller old fashion er gode drinker

Forresten, fireball er dritt

Da lager du deg heller en Smoked Manhattan med kanel stang!


Hvis dette ikke er noe for deg, kan du alltids drikke cola eller mocktails
En god en som jeg nylig har oppdaget er Peter Dawson special blend. Billig og god. Samt lett å drikke da den ikke ikke har mye av noe. Fin blanding av malt, honning og litt røyk. Ellers er jeg med på de irske. Jameson har en litt kunstig karamellsmak, men den glir lett ned. Siste gjelder Tullamore og. Søt og lett.
Sist endret av Penisskaft; 11. mars 2023 kl. 01:04.