Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3102
God aften, folkens.


Kan noen gi meg noen tilbakemeldinger på disse bildene?

Jeg er klar over at bildene har en del støy og skjønnhetsfeil, men syns dere at bildene fungerer bra mtp. komposisjon eller er det noe som kunne vært gjort bedre?
Blir det for blått kanskje?

Jeg tenker spesielt på bilde nr. 2 ettersom jeg har planer om å ta et bilde av kometen Lovejoy i det den passerer horisonten over veien.








Jeg syns de var akkurat passe! Men utrolig kornete, slik kan det ikke være!
Sitat av agsel Vis innlegg
Jeg syns de var akkurat passe! Men utrolig kornete, slik kan det ikke være!
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er helt enig, men Canon 450d er ikke veldig godt egnet til denne type fotografering så nå prøver jeg først og fremst på å få bildene til å fungere før jeg kjøper et 5D MKII/III.
Må du ha så høy ISO da? Hvilket objektiv bruker du?
Likte bilder nummer to veldig godt Bare få det i fokus! Vet ikke hva slags innstillinger du har hatt, men man kan ha ganske lav ISO selv til nattbilder hvis bare blendertallet er lavt nok og lukkertiden lang nok. Fordelen er jo selvfølgelig mindre korn, men ulempen blir at du kan få star trails pga. lang lukkertid, og vet ikke om stjernene kommer like godt fram ved lavere lysfølsomhet.
Sist endret av knewt_; 6. januar 2015 kl. 19:45.
Tror du kometen blir (godt) synlig med så stort utsnitt? Er vel så vidt den er synlig med det blotte øye (dog ikke nå som det har vært fullmåne).

Tenker å prøve å se den selv når månen forsvinner mer, og kanskje jeg får til et bilde av den også. Gleder meg til å se dine forsøk!

Bilde nr. 1 ser litt skeivt ut, dog trenger man en enda mer spektakulær stjernehimmel for at det skal funke etter en oppretting. På bilde nr. 2 ville jeg tiltet kameraet en smule mer oppover, slik at du får forgrunnen omtrent i samme horisontale linje (1/3) som bilde nr. 1.

Bilde nr. 3 ser litt spooky ut – noe jeg antar er meningen mtp. armen – men også litt for skeivt.
Sist endret av Viva la Opium; 7. januar 2015 kl. 09:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For øvrig klarte jeg å finne kometen i går, har et bilde av ene bildet jeg tok her:



Ser ikke så mye, men den distinkte grønnfargen kommer godt frem! Brukte en 200mm-linse ut av takvinduet der jeg bor i ganske mye vind. Dette, kombinert med at det var umulig å se den i søkeren / på skjermen gjorde det vanskelig å få til noen skarpe bilder.

Skal gå gjennom bildene etterpå og legge ut i litt bedre kvalitet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Som jeg skrev er jeg fullt klar over at bildene har feil og mangler.
Det var komposisjonen som stod i fokus da jeg tok bildene, det er jeg alt for dårlig på så hvis noen har noen tips hadde jeg satt pris på det.

Får et Canon 6D på fredag så jeg kommer tilbake med bilder av de samme motivene.
Forhåpentligvis med langt bedre resultater.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Her er den nye versjonen av landeveien:





Jeg kunne godt ha brukt langt lavere ISO, ser jeg.
I tillegg kunne godt månen vært plassert midt over veien, mern jeg var våt og kald så det var uaktuelt å stå der å vente i 4 minusgrader og frisk bris.
Kometen ble dessverre ikke like lyssterk som jeg hadde håpet på.

Legger vet par nye bilder som jeg syns ble relativt bra mtp. komposisjon, men som kunne blitt bedre med riktig lys:





Jeg syns bilde nr 3 har for lite luft på venstre side av døra, det hadde vært mer behagelig om det var 1/5 vegg før dørkarmen.
Skal se om jeg ikke får tatt et nytt bilde av det også da jeg ikke har gjort meg ferdig med denne bunkeren likevel.
Takk for tilbakemeldingen!