Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 8656
Jeg vil få avklart noe jeg har hørt.

Har akkurat skiftet kull og alt annet i filteret mitt.
Tente på sluttresultatet og det brant i en ren blå og fin farge.

Jeg har hørt at det må være over 60% for at det skal oppstå en flamme, stemmer det?
Har også hørt at om det er litt oransje flamme så er den ikke bra filtrert, trodde oransje flamme var indikasjon på metanol.
Jeg har tent på cointreau mange ganger, og den pleier å være på 40%
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Sitat av harald25 Vis innlegg
Jeg har tent på cointreau mange ganger, og den pleier å være på 40%
Vis hele sitatet...
Hvilken farge var flammen?
Har tent på Absolute Vodka uten å få flamme.
40% brenner, men veldig dårlig.
Og såvidt jeg vet, kan du ikke skille etanol fra metanol ved å så på flammen. Må nok analyse til for og skille slikt.
Det med metanol og hjemmebrent er ihvertfall en myte. Du kan ikke skille etanol fra metanol uten å bruke avansert kjemisk utstyr. Da må du ha en gasskromatograf.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Hvilken farge var flammen?
Har tent på Absolute Vodka uten å få flamme.
Vis hele sitatet...
Dyp blå.
Nesten usynlig før den har fått brent en liten stund.
Metanol brenner med en nesten usynlig flamme.

Til info så ble metanol før i tiden fremstilt med tørrdestillasjon uten oksygen, derav navnet tresprit. Nå om dagen fremstilles det fra naturgass. Uansett så er det ikke mulig å skille ut/fremstille metanol fra etanol.

Tilbake til tema; 40% brenner, men utrolig dårlig.
Full på smirnoff vodka nå.
Oransje flamme nederst, blå øverst.
Sambuca brenner lett blått, og det er "bare" 40%.
Sist endret av Xernox; 18. august 2013 kl. 00:00.
Sprit med masse sukker som sambucca brenner mye lettere enn ren sprit. Jeg har aldri fått til å tenne på 40-prosent uten at den har vært varma opp. Hvis spriten tar fyr med en gang du stikker flamme borti er den nok 55%+
Temperaturen på spriten har også en del og si, vanskelig og tenne på 40% som har stått i kjøleskap.
direkte sitat fra Clawhammer supply
Always discard the "foreshots"
One of the risks associated with making and drinking moonshine is creating or getting a hold of a batch that is laced with methanol. Methanol is a potential byproduct of the fermentation process and its presence in a wash is a legitimate danger. Fortunately if there is any methanol in a batch of shine, it should boil off before the ethanol because methanol has a lower boiling point. For this reason, the old time moonshiners would always discard the first bit of shine that comes off of the still. This part of the run, known as the foreshots, smells like high powered solvent, tastes even worse, and is potentially poisonous. There is absolutely no reason to keep it, so always make sure to discard this portion.

Anbefaler å sjekke ut linken (hvis du ikke har sett den ), Mye nyttig informasjon!

For å sjekke alkoholprosenten burde du gp til innkjøp av ett hydrometer. Eller så kan du bruke den gamle "shake" metoden, for å se etter bobler. Etter hva jeg har forstått så kan erfarne brennere måle alkoholprosenten bare med noen få prosent i feilmargin!
Sist endret av CelphCrowned; 18. august 2013 kl. 02:41.
Det går ikke an å se forskjell på metanol og etanol ved å se på flammen?
sjekk denne videoen her da, sykt stor forskjell, forøvrig hadde den mange dislikes. Noen som kan forklare dette her?

http://www.youtube.com/watch?v=cxd_CH2NIWE

glemte å poste den xD
Sitat av cold Z Vis innlegg
Det går ikke an å se forskjell på metanol og etanol ved å se på flammen?
sjekk denne videoen her da, sykt stor forskjell, forøvrig hadde den mange dislikes. Noen som kan forklare dette her?

http://www.youtube.com/watch?v=cxd_CH2NIWE

glemte å poste den xD
Vis hele sitatet...
Kan vel forklares så enkelt som at det ikke er metanol som blir satt fyr på i videoen du linker til.
Sist endret av McLovin; 18. august 2013 kl. 05:27.
Min erfaring er at desto mindre flamme, jo sterkere er det.
Og myten om at det må være over 40% eller 60% for at det kan brenne som noen sier, er bullshit.
Tror det har mest med renheten på spriten, hvor mye fusel osv som evt er i.
Sist endret av svartemaja; 22. august 2013 kl. 02:20.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Jeg vil få avklart noe jeg har hørt.

Har akkurat skiftet kull og alt annet i filteret mitt.
Tente på sluttresultatet og det brant i en ren blå og fin farge.

Jeg har hørt at det må være over 60% for at det skal oppstå en flamme, stemmer det?
Har også hørt at om det er litt oransje flamme så er den ikke bra filtrert, trodde oransje flamme var indikasjon på metanol.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ingen kilder på dette, men ble fortalt meg når jeg begynnte å brenne og det var at du skulle blande ned spriten før du filtrerte den igjennom aktivt kull ellers ødlegger man kullet.

Hvor bra det er filtrert merker man uansett på lukt og smak. Smaker det gammel frostveske ville jeg nok vurdert å kjøre den imellom en gang til.

Mitt måte for å lage god og veldig sterk spirt på er å brenne den først ut så høyt apperatet klarer (90-92%), så blander jeg det ned til rundt 40% og filtrerer den et par ganger. Så heller jeg den filtrerte spriten tilbake på apperatet og blander i like mye vann som det var sats før og brenner den ut på rundt 80+%.
Er du flink til å rengjøre apperatet mellom hver gang da så får du et produkt som nesten ikke smaker hjemmebrent av engang.
Kanskje noe tungvindt måte, men nå lager jeg det kun fordi det er litt artig og det er sjeldent jeg drikker hjemmelaget sprit.
OK, først og fremst: har liten erfaring med sprit og brennevin osv. Men: hvis du skal vite forskjellen mellom etanol og metanol og være sikker, så trenger du skikkelig utstyr som et massespektrometer eller en gasskromatograf. Det er veldig mye folklore og overtro knytta til himkok, men mye av det er i beste fall misvisende.

Rene alkoholer brenner med nesten usynlig flamme, oftest litt blåaktig. Det samme gjelder for f.eks propan. Flammens beskaffenhet avhengenger imidlertid mye av faktorer man ofte ikke har kontroll over på kjøkkene, så som hvor rent utstyret er, hvor ren forbrenningen blir osv. Har du natrium til stede (selv i små konsentrasjoner), så blir flammer orange. Dette kan de interesserte selv teste hvis de har en gassgrill; finn et sted der flammen brenner blått og pent, hell på noen dråper saltvannsløsning og se hva som skjer.

Selv under laboratorieforhold er flammeprøver noe herk å forholde seg til.
Sist endret av Myoxocephalus; 22. august 2013 kl. 14:01.
Hvorfor er metanol i det hele tatt et tema? Har du sølt metanol oppi blandingen din?

Resteproduktene etter hjemmebrentproduksjon kalles Fusel og metanol er ikke noe som kan spontant oppstå her. Du får heller kjøpe deg et måleinstrument for alkoholprosent (jeg vet det finnes noen flyte-greier som kan måle opptil en 40%) i stedet for å brenne.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Jeg vil få avklart noe jeg har hørt.

Har akkurat skiftet kull og alt annet i filteret mitt.
Tente på sluttresultatet og det brant i en ren blå og fin farge.

Jeg har hørt at det må være over 60% for at det skal oppstå en flamme, stemmer det?
Har også hørt at om det er litt oransje flamme så er den ikke bra filtrert, trodde oransje flamme var indikasjon på metanol.
Vis hele sitatet...
og
Sitat av cold Z Vis innlegg
Det går ikke an å se forskjell på metanol og etanol ved å se på flammen?
sjekk denne videoen her da, sykt stor forskjell, forøvrig hadde den mange dislikes. Noen som kan forklare dette her?

http://www.youtube.com/watch?v=cxd_CH2NIWE

glemte å poste den xD
Vis hele sitatet...
Nei, det stemmer ikke at det må være X antall %, for etanolen skal begynne å brenne! Som også nevnt ovenfor. Der er egentlig bare gasser som kan brenne, da oftest i form av damp. Så hvis du tar øl på 4-5% og varmer dette opp, så vil dette også brenne på et gitt punkt. Sett at det er nok etanol, og/eller etanoldampen er konsentrert nok.

Ellers har farken på flammen mindre å si på hva du brenner, enn du skulle tro! Dette er slevsagt kun gyldig, hvis en da ikke har forurensninger som Myoxocephalus nevner og stoffene inneholder de samme grunnstoffene. Da hvert grunnstoff gir et særegent fargespekter.
Men ellers så bestemmes om flammen blir usynlig/blå eller gul av hvor ren forbrenningen er. For etanol er C2H5OH, mens metanol er CH3OH, så etanolen trenger mer oksygen per molekyl å forbrennes enn metanol. Men i et oksygenfattig miljø, vil også disse brenne med gul flamme. Slik som når veldig store mengder av dette brenner. Ved store tanker kan det også komme store mengder sotrøyk.
For en gul flamme er er egentlig glødende karbon med veldig lav tetthet, og er relativt lite varm. Som akkurat der den gule flammen gir seg, er omgjort til CO eller CO2. Mens det som er usynlig eller blått lyser egentlig avgassene, da disse da er mye varmere.

Det samme kan ses på en bunsenbrenner. Da de hullene nedenfor der flammene kommer ut, er til å suge inn luft. Hvis du dekker til disse hullene, kommer det en høy gulfarget flamme opp av den. Som blir små og blå ved rikelig lufttilgang igjen.
Ved god nok lufttilgang vil også bensin, diesel og parafin også brenne med en klar blå/usynlig flamme. Dette kan ses i enkelte typer primus. Selv om diesel er en blanding av hydrokarboner, mellom stoffene som har de kjemiske formelene C8H18 til C21H44. Som har mye mer karbon pr. molekyl enn metanol.

@TylerDurden og andre: Hvis dere hadde f.eks. prøvd å studere noe vitenskap, istedet for å pønske på, eller pønske ut mere eller mindre heldige ting, hva man kan ruse seg på. Så kunne dere ha nådd ganske langt!

Og det å finne ut eller å skjønne noe, er en ganske heftig rus i seg selv!
Tar man utgangspunkt i en sats med sukker,vann og gjær får man ikke metanol - iallefall ikke i betydelig nok grad til at det er farlig. Fremstillingsprosessen for metanol er en helt annen.

"Foreshots" som nevnes lengre oppe er en blanding av øverike alkoholer med et annet kokepunkt enn etanol, derfor hiver man dette\evt. benytter seg av det i neste batch for å øke uttaket etanol (det gir ikke nevneverdig mer sluttprodukt, det er snakk om små mengder).