Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2556
Hei!

Jeg har en gammel mynt som jeg fant innmurt i et hus fra rundt 1920. Og lurer nå litt på om jeg kan finne noe mer informasjon om denne mynten. Finnes det noen med peiling på mynter her inne?

Har tenkt meg til en myntekspert snart om jeg finner noen i nærheten, men kan jo hende noen her inne kan hjelpe meg.

Legger ved et par greie bilder av mynten.

http://i46.tinypic.com/2805tgl.jpg
http://i49.tinypic.com/309u0s2.jpg
Fant du denne i norge, bokstavene ser Hebraisk ut.
Sist endret av ChipsyDipsy; 26. november 2012 kl. 17:44.
ja
staM's Avatar
Trådstarter
Fant den i Norge ja
Jeg har mest kjennskap til norske mynter. Denne er nok fra midtøsten. Skriften minnet veldig om hebraisk. Ville vært interessant og hørt hvor i Norge du har funnet denne. Ikke overraskende egentlig, da mynter fra kyststrøkene ble brukt i norge som handelsmynter, da skip fra andre land kom innom Norge. Ble denne funnet ved en by nær kysten?
Sist endret av Espen2308; 26. november 2012 kl. 17:44.
ja
staM's Avatar
Trådstarter
Den ble funnet langs kysten i midt-norge, ja. Og den var murt inn i en pipe i et hus som var bygd i 1920
Finn ut hva den er verdt i dag og spar den.

Er den verdt (vet ikke hvor mye gamle mynter er verdt) si 50k spar den så er den kanskje verdt 150k :P
Jeg er rimelig sikker på at denne mynten er fra Thailand. Våpenet bak og skriften tilsier det, i alle fall.
Om du ikke får så veldig detaljert svar her, så vil jeg anbefale å legge ut bildene på http://samlerforum.no. Der vil du nok få detaljert informasjon om mynten ganske kjapt, veldig mange kunnskapsrike numismatikere der.
En slik en?

http://www.ebay.com/itm/THAILAND-THA...item1c2db31586

Ser ikke ut som den er verdt mye.
Det er en 1 baht fra thailand. 1962..
Bildegoogle 1 baht 1962 eller old thailand coin.

Edit: Generation var ett minutt før meg...
Sist endret av uxotape; 26. november 2012 kl. 18:02.
ja
staM's Avatar
Trådstarter
Se der, ja! Takk for hjelpen
Sitat av uxotape Vis innlegg
Det er en 1 baht fra thailand. 1962..
Bildegoogle 1 baht 1962 eller old thailand coin.

Edit: Generation var ett minutt før meg...
Vis hele sitatet...
Hvordan kan den være fra 1962 når han fant den i en mur som var fra 1920
Sitat av Elshop Vis innlegg
Hvordan kan den være fra 1962 når han fant den i en mur som var fra 1920
Vis hele sitatet...
Kan jo ha vært en reperasjon på pipa i de senere år!
Sitat av Elshop Vis innlegg
Hvordan kan den være fra 1962 når han fant den i en mur som var fra 1920
Vis hele sitatet...
Kanskje pipa ble restaurert etter en pipebrann i nitten niogseksti?
ja
staM's Avatar
Trådstarter
Jepp, må nok være noe slikt. Dumt den ikke var verdt en shitload med penger.... Jaja, jeg får vel bare avbestille reisen og begynne å pakke ut igjen kofferten.
Jeg har en svensk 2 kroning fra 1910, kan den være verdt noe tro?
Sitat av random71455 Vis innlegg
Jeg har en svensk 2 kroning fra 1910, kan den være verdt noe tro?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på kvaliteten. Myntmarkedet om svenske mynter er noe annerledes enn norske. Norske mynter er langt dyrere enn svenske. Trolig er den normalsirkulert, da er den ikke verdt mye.
Sitat av random71455 Vis innlegg
Jeg har en svensk 2 kroning fra 1910, kan den være verdt noe tro?
Vis hele sitatet...
Er du heldig får du mellom 200-300kr for den,avhenger av hvor pen den er/liten slitasje.

Er den strøken så snakker vi litt mer...
Sitat av crazyFox Vis innlegg
Er du heldig får du mellom 200-300kr for den,avhenger av hvor pen den er/liten slitasje.

Er den strøken så snakker vi litt mer...
Vis hele sitatet...
Med mindre den er totalt nedslitt så kjøper jeg den lett for 300,-

2kr fra 1910 er den mest verdifulle 2kr som er slått etter 1900.
Helt nedslitt er den ikke verdt mye, men er den av god kvalitet så snakker vi endel lapper.

Jeg har en som ser ut som en normal mynt du får i butikken idag.
Normal sirkulasjonslitasje. Den er verdt i overkant av 2000,- med mindre jeg husker heelt feil her.

EDIT:

SVENSK 2kr ja! Jeg snakker om den norske. Den svenske aner jeg ikke noe om.
Another proud retardmoment presenteres av Bombasa. :Cool:
Sist endret av Bombasa; 26. november 2012 kl. 21:12.
Den er ikke slitt, eneste som er at den har et lite svart "hull" i 0 tallet på 1910, kan ta bilde på onsdagen.
Sitat av random71455 Vis innlegg
Den er ikke slitt, eneste som er at den har et lite svart "hull" i 0 tallet på 1910, kan ta bilde på onsdagen.
Vis hele sitatet...
Går hullet tvers igjennom? I så fall vil det være snakk om anheng. Da senkes verdien med omlag 70%.
Sitat av Espen2308 Vis innlegg
Går hullet tvers igjennom? I så fall vil det være snakk om anheng. Da senkes verdien med omlag 70%.
Vis hele sitatet...
Med mindre mynten er uhyre sjelden så vil verdien synke til hva metallet mynten er laget av er verdt. Mer eller mindre..
Sitat av staM Vis innlegg
Hei!

Jeg har en gammel mynt som jeg fant innmurt i et hus fra rundt 1920.
[...]
http://i46.tinypic.com/2805tgl.jpg
http://i49.tinypic.com/309u0s2.jpg
Vis hele sitatet...
Sikkert en avsporing, men: i gamle dager pleide murere å legge inn en mynt i pipa da de negynte å mure. Var no' overtro med i bildet. I henhold til mine kilder (dvs. en avdød bestefar) var en femkroning det vanligste.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Sikkert en avsporing, men: i gamle dager pleide murere å legge inn en mynt i pipa da de negynte å mure. Var no' overtro med i bildet. I henhold til mine kilder (dvs. en avdød bestefar) var en femkroning det vanligste.
Vis hele sitatet...
Femkroningene kom ut 1963 første gang,så veldig lenge siden kan det ikke være.

2øre fra 1968 så snakker vi....
Sitat av crazyFox Vis innlegg
Femkroningene kom ut 1963 første gang,så veldig lenge siden kan det ikke være.

2øre fra 1968 så snakker vi....
Vis hele sitatet...
Hehe, ja. Husk at 68 er 'gamle dager' for enkelte av oss...