Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  134 26628
Hva er ditt beste argument for å fortsette å kriminalisere cannabis? Hvis man ikke tar forbehold om at alkohol er lovlig har vi de standard argumentene argumentene som:

- Det kan være avhengighetsskapende
- Psykosefremkallende
- Skadelig for lungene (om det røykes)

Men dette er jo ikke reelle argumenter da hyppigheten av de to øverste argumentene er høyere ved bruk av alkohol, og siden dette er lovlig er det ikke et argument. Lungeargumentet er heller ikke et reellt argument da cannabis kan spises og vapes. Ta derfor forbehold om at alkohol er lovlig, da mange anti-cannabis folk bøtter nedpå med alkohol (det er i hvert fall min erfaring) og bruker tobakk.

Hva er da deres beste argument for at cannabis skal være ulovlig?

(Forbereder meg på en legaliseringsdiskusjon med noen svært trangsynte mennesker som ikke bruker fakta som et argument eller gidder å sjekke etter faktaene selv. Bruker derfor fremstill-deres-mening-på-en-absurd-måte-taktikken)
Sitat av seroto9n Vis innlegg
...Men dette er jo ikke reelle argumenter da hyppigheten av de to øverste argumentene er høyere ved bruk av alkohol, og siden dette er lovlig er det ikke et argument....)
Vis hele sitatet...
Hvorfor blir det automatisk ''ikke ett argument'' bare fordi det er lovlig? Hovedargumentet er jo ofte at selv om alkohol er lovlig så ønsker de ikke å legalisere flere skadelige stoffer.

Å avvise argumentet tvert fordi ''det er lovlig'' er i mine øyner absurd og leder til en dårlig debatt. Det er jo fortsatt ett høyaktuelle argument som må diskuteres før vi når legalisering.

For ordens skyld er jeg forøvrig for legalisering og regulering av alle typer narkotikum.
Din kropp, ditt liv, ditt valg.
Googlelært
seroto9n's Avatar
Trådstarter
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Hvorfor blir det automatisk ''ikke ett argument'' bare fordi det er lovlig? Hovedargumentet er jo ofte at selv om alkohol er lovlig så ønsker de ikke å legalisere flere skadelige stoffer.

Å avvise argumentet tvert fordi ''det er lovlig'' er i mine øyner absurd og leder til en dårlig debatt. Det er jo fortsatt ett høyaktuelle argument som må diskuteres før vi når legalisering.

For ordens skyld er jeg forøvrig for legalisering og regulering av alle typer narkotikum.
Din kropp, ditt liv, ditt valg.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg. Det kommer ikke tydelig frem her at menneskene jeg skal argumentere mot forguder alkohol, og hva er grunnen til det? Jo det er lovlig. Dermed er det greit. At det er et dårlig argument som leder til dårlig debatt er jeg veldig klar over.

Jo mer jeg tenker på det her, jo mer innser jeg at jeg bare må gjøre det på gamle måten. Spørre hvorfor de er i mot cannabis og ta det derfra.

Uansett, at vi ikke skal legalisere flere skadelige stoffer er vel det beste argumentet, selv om det finnes mange gode motargumenter til det også.

Edit: La meg omformulere tittelen: Ditt beste argument for å være i mot cannabis

La oss gå bort i fra politikken. Hva er hovedgrunnen til at man ikke skal bruke cannabis på en forsvarlig måte slik som mange bruker alkohol forsvarlig?

Utenom argumentet at man kan få rulleblad
Sist endret av seroto9n; 5. mars 2017 kl. 23:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fordi det kan føre til tiltaksløshet, av den grunn at det er få grunner til å ikke gjøre det hele tiden. Ihvertfall om det ble lovelig.
Alle argumentene du tenker på TS blir relativt irrelevant da forbruk som regel synker ved legalisering. Med andre ord vil vi se mindre av dette:
- Det kan være avhengighetsskapende
- Psykosefremkallende
- Skadelig for lungene (om det røykes)
ved legalisering.

Dette vet en ganske enkelt ved å se på alkoholkonsumet under forbudstiden, som var mye høyere enn når salget har vært regulert av staten. (Dette fant jeg ingen kilder på nå, men er noe jeg har blitt fortalt en stund tilbake.)
Dette er jo en ganske stor debatt og det er vanskelig å begynne et sted. Men man kan debatere for/imot om at hvis cannabis skal være lovlig, skal det da brukes som en erstatter for helgefylla, eller pilsa man tar i ny og ne med bekjente, og eventuelt at det bare er lov inne på såkalte "coffeshops" og ikke hjemme? Blir det legalisert vil nok en del mennesker bruke det før jobb, skole osv. Som kan føre til negative virkninger pga. Sløvheten som det fører med, selv om noen greier å gjøre dagligdagse ting under rusen.
Har ingen argumenter for at det skal være ulovelig sånn egentlig.
Jeg kan tenke meg at en eventuell legalisering ville gjort det slik at man ikke blir sett ned på om man røyker, det ville igjen for noen ført til at livet ble veldig mye lettere.
kriminelle ville ikke tjent like mye penger og risikoen for at unge prøver vil bli litt mindre (bortsett fra om du er en snørrunge som stjeler weeden bestemoren din trenger mot en sykdom eller annet)

Stort sett eneste grunnen jeg hører til at folk er imot cannabis er jo fordi det er ''ulovelig narkotika som er kjempe farlig og gjør deg til narkis på plata''
Jeg vil tro det er flere her inne som har bedre svar enn som så men det virker som det er slik folk vanligvis tenker ovenfor stoff.
Alle rusmidler medfører en gruppe misbrukere. Ved hyppig og mye bruk av cannabis, vil dette kunne påvirke kognitive evner, konsentrasjon og svekket evne å lære. I tillegg er stoffet psykoaktivt, man kan altså risikere å utløse psykoser.

Sånn generelt på stoffet i seg selv, vil jeg tro det er relevante argument for kriminalisering. Jeg tror du skal slite mer med å finne samfunnsnyttige argument for kriminalisering.
Sitat av reklame Vis innlegg
Alle rusmidler medfører en gruppe misbrukere. Ved hyppig og mye bruk av cannabis, vil dette kunne påvirke kognitive evner, konsentrasjon og svekket evne å lære.
Vis hele sitatet...
Altså nå har jeg røyket cannabis nesten daglig de siste 5-6 årene og merker helt motsatte effekter av hva du skriver der
Ja det gjelder jo for noen selvfølgelig men det er også veldig mange det ikke gjelder for.
Er det noen argumenter for her da?
Sitat av påla Vis innlegg
Er det noen argumenter for her da?
Vis hele sitatet...
Les overskriften, da. Her er forøvrig en tråd der begge sider belyses.
Sist endret av Antidote; 6. mars 2017 kl. 17:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Antidote Vis innlegg
Les overskriften, da. Her er forøvrig en tråd der begge sider belyses.
Vis hele sitatet...
Nåja. Det som vert diskutert der er stortsett fjollete konspirasjonsvas, og ikkje negative ting med legalisering av cannabis. Det einaste som kan vere argument mot legalisering der er vel oppførselen til ymse stonere...
ArbeidsledigProletar
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Hvorfor blir det automatisk ''ikke ett argument'' bare fordi det er lovlig? Hovedargumentet er jo ofte at selv om alkohol er lovlig så ønsker de ikke å legalisere flere skadelige stoffer.

Å avvise argumentet tvert fordi ''det er lovlig'' er i mine øyner absurd og leder til en dårlig debatt. Det er jo fortsatt ett høyaktuelle argument som må diskuteres før vi når legalisering.
Vis hele sitatet...
Såklart er det reellt ikke et argument fordi alkohol er lovlig. Om skadereduksjon er forbudets formål henger det jo gjerne ikke helt på greip at lovlige substanser har høyere potensiale for skade.

Blir jo som å gjøre VW Golf ulovlig fordi den kan råkjøres med, men på samme tid er Ferrari fullt lovlig.
Mine argumenter er:
1. Politiet kommer til å måtte finne seg en ny måte å få lette oppklaringsprosent poeng.
2. Lovlig produkt (i hele europa) kommer til å ta jobben fra folk i Marokko, dette har flere konsekvenser.
3. "bluepill".
4. Det blir "normalt" å bruke "narkotika".
Hvis det blir lovlig vil det være større sannsynlighet å møte på 420-blaze-it-stonere som går rundt i offentligheten og fniser av alt og ingenting. Om det er mer irriterende enn drita folk som skriker og generelt prater i 100 desibel på trikken tviler jeg på, men fremdeles noen som kommer til å irritere seg over det, sikkert mest fordi de er edru selv.
Anonym bruker
"Sjokkert Havmunk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alt smaker bedre når det er ulovlig, mener no jeg ��
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
For å holde det unna barn, unge og folk som er i risikogrupper for misbruk og psykose.

Men jeg synes ikke det er et godt nok argument for å la noen ta fra andre retten til å bestemme over sin egen kropp og helse. Dessuten tror jeg åpenhet rundt dette kan føre mye bra med seg også.
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Hvis det blir lovlig vil det være større sannsynlighet å møte på 420-blaze-it-stonere som går rundt i offentligheten og fniser av alt og ingenting. Om det er mer irriterende enn drita folk som skriker og generelt prater i 100 desibel på trikken tviler jeg på, men fremdeles noen som kommer til å irritere seg over det, sikkert mest fordi de er edru selv.
Vis hele sitatet...
Når jeg møter på noen som er stoned så smiler jeg til dem og det har hendt jeg har prata med dem , synes det er hyggelig.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Såklart er det reellt ikke et argument fordi alkohol er lovlig. Om skadereduksjon er forbudets formål henger det jo gjerne ikke helt på greip at lovlige substanser har høyere potensiale for skade.

Blir jo som å gjøre VW Golf ulovlig fordi den kan råkjøres med, men på samme tid er Ferrari fullt lovlig.
Vis hele sitatet...
Klart det er ett argument? Hvorvidt det er ett godt argument eller ikke kan absolutt diskuteres, men det er ingen tvil om at det faktisk er ett argument. Du kommer ei heller foruten argumentet i legaliseringsdebattene og det gjør bare skade å avfeie det med at det ikke er ett argument.

Motbevis det heller istedenfor å avfeie det som svada. Det skaper debatt -og debatt er en kjerne til ny kunnskap, noe vi trenger om vi skal få til en legalisering.

Forklar heller hvor absurd det er å forby det fordi det allerede finnes ett skadelig rusmiddel på markedet.
Forklar at legalisering ser ut til å minske bruken i feks Portugal.
Forklar at regulering gir bedre og mindre skadelige produkter og tar pengene ut av de kriminelle miljøene.
Forklar skatte -og avgifts gevinstene det vil gi, noe som kan brukes til feks forebygging av rusmisbruk.
Forklar hvor dårlig forbudet fungerer og forklar at legaliseringen er den rette veien og gå.
Sitat av Crooked Vis innlegg
Fordi det kan føre til tiltaksløshet, av den grunn at det er få grunner til å ikke gjøre det hele tiden. Ihvertfall om det ble lovelig.
Vis hele sitatet...
Samme kan vel sies om fast food, bare at det har større skadepotensial.

Utsagnet "for da blir det normalt å bruke narkotika" er heller ikke noe argument...
ArbeidsledigProletar
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Klart det er ett argument? Hvorvidt det er ett godt argument eller ikke kan absolutt diskuteres, men det er ingen tvil om at det faktisk er ett argument. Du kommer ei heller foruten argumentet i legaliseringsdebattene og det gjør bare skade å avfeie det med at det ikke er ett argument.

Motbevis det heller istedenfor å avfeie det som svada. Det skaper debatt -og debatt er en kjerne til ny kunnskap, noe vi trenger om vi skal få til en legalisering.

Forklar heller hvor absurd det er å forby det fordi det allerede finnes ett skadelig rusmiddel på markedet.
Forklar at legalisering ser ut til å minske bruken i feks Portugal.
Forklar at regulering gir bedre og mindre skadelige produkter og tar pengene ut av de kriminelle miljøene.
Forklar skatte -og avgifts gevinstene det vil gi, noe som kan brukes til feks forebygging av rusmisbruk.
Forklar hvor dårlig forbudet fungerer og forklar at legaliseringen er den rette veien og gå.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det et argument når skadelighet IKKE er det for alkohol?
Hvorfor skal alkohol særbehandles, på tross av skadelighet ikke gjøres ulovlig, mens alle andre rusmidler, uavhengig av skadelighet holdes ulovlig PGA skadereduksjon?

kanskje for deg og allmenheten, men at "staten" skal føre en sånn argumentasjon er jo frytkelig skummelt. På hvilke andre arenaer argumenterer de med samfunnets uvitenhet om faktiske forhold?
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Hvordan er det et argument når skadelighet IKKE er det for alkohol?
Hvorfor skal alkohol særbehandles, på tross av skadelighet ikke gjøres ulovlig, mens alle andre rusmidler, uavhengig av skadelighet holdes ulovlig PGA skadereduksjon?

kanskje for deg og allmenheten, men at "staten" skal føre en sånn argumentasjon er jo frytkelig skummelt. På hvilke andre arenaer argumenterer de med samfunnets uvitenhet om faktiske forhold?
Vis hele sitatet...
Hæ? Skadelighet er jo ett argument for alkohol? Hvor har du det fra? Det finnes jo den dag i dag sterke restriksjoner på kjøp, produksjon og bruk av alkohol. Det er jo ikke på lytt og løye. Det er for å begrense bruken og skaderedusksjonen.
Det finnes nok av folk som vil regulere det enda strengere og/eller forby det. Alkohol ville høyst sannsynlig aldri blitt lovlig hadde det blitt oppfunnet på 2000 tallet - nettopp på grunn av skade potensialet.

Grunnen til at det ikke er på dagsorden å kriminalisere alkohol er fordi det allerede er lovlig og vidt utbredt i samfunnet. Alkohol har forsåvidt også vært det foretrukne rusmiddelet å innta i Norge siden Vikingtiden og sikkert før den tid også. Det er helt naturlig og gjennspeiles også i tradisjoner og historier gjennom tidene.

Og uavhengig av alkohol blir det helt tåpelig å avfeie skade potensialet til cannabis som ett ikke-argument. Det burde være åpenlyst.

Siden du prøver å dra meg som person inn i det gjenntar jeg meg selv; Jeg er for legalisering av alle narkotiske stoffer. Jeg er helt enig i at alkohol er mer skadelig enn cannabis. Men jeg er også for en saklig debatt hvor argumenter ikke avfeies og heller mot-besvares på ett saklig nivå, noe jeg ikke syntes du presterer med påstanden din om at det ikke er ett argument.

Burde voldtekt blitt lovlig fordi drap er værre? Nei?
Burde cannabis blitt lovlig fordi alkohol er værre?
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Burde voldtekt blitt lovlig fordi drap er værre? Nei?
Burde cannabis blitt lovlig fordi alkohol er værre?
Vis hele sitatet...
Du forstår ikke grunnblokkene i argumentet. Drap er også ulovlig, samtidig er det ikke mulig å sammenlikne drap og voldtekt med alkohol og cannabis. Sammenlikningen din passer ikke og indikerer ytterligere at du ikke begriper problemstillingen.

Det er klart at skadepotensial skal bli vurdert i en legaliseringsdebatt, slik problemstillingen ligger til for øyeblikket er folk på en generell basis enige om at skadepotensialet skal bli vektlagt, men samtidig ser det ut til å være en generell enighet i at det er ens egen kropp og helse en setter på spill, og staten bør ikke få lov til å kontrollere hva en putter i seg - hvilket medfølger at argument 1 er ugyldig. En kan støtte begge to, men en vil trenge et variert syn og ikke ta begge argumenter bokstavelig.

Argumentene mot fri bestemmelse over egen helse vil være skade på de rundt deg, og helseomkostningene iom. vi har ett gratis helsesystem. Dette er forsåvidt greie argumenter det, men tar en med i betraktning alle andre former for selvdestruktive midler i samfunnet samt de positive og negative effektene av å legalisere cannabis vil trolig ikke utslaget ha særlig mye å si.

Med dette i bakhodet står frihet til å bestemme over eget liv og kropp imot en nær ubetydelig, kanskje til og med positiv endring i samfunnet og mot folkehelsen. Er det da riktig å spille det trygt og fortsette i samme forutsigbare bane som tidligere?

Dette er spørsmålet. Nå har mange andre land faktisk prøvd ut dette, og det er ikke komplett uforutsigbart. Dette legger enda mer til grunne for at det er riktig å styre mot en liberal cannabispolitikk.

Dette spørsmålet dekker også langt mer enn hva jeg har dekket her, det vil kreve solid drøfting for å få frem ett helhetlig bilde.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Hæ? Skadelighet er jo ett argument for alkohol? Hvor har du det fra? Det finnes jo den dag i dag sterke restriksjoner på kjøp, produksjon og bruk av alkohol. Det er jo ikke på lytt og løye. Det er for å begrense bruken og skaderedusksjonen.
Det finnes nok av folk som vil regulere det enda strengere og/eller forby det. Alkohol ville høyst sannsynlig aldri blitt lovlig hadde det blitt oppfunnet på 2000 tallet - nettopp på grunn av skade potensialet.

Grunnen til at det ikke er på dagsorden å kriminalisere alkohol er fordi det allerede er lovlig og vidt utbredt i samfunnet. Alkohol har forsåvidt også vært det foretrukne rusmiddelet å innta i Norge siden Vikingtiden og sikkert før den tid også. Det er helt naturlig og gjennspeiles også i tradisjoner og historier gjennom tidene.
Vis hele sitatet...
Viss du gjør litt research så finner du ut av Cannabis / Hamp var brukt av nesten alle folkegrupper før i tiden. Til og med vikingene.
Så viss du sier at alkohol ikke kan bli gjort ulovlig pga det har blitt implementert i menneskeheten for tusenvis av år siden så må du si det samme om cannabis. Cannabis var "lovlig"(helt normalt) fram til det ble ulovlig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Viss du gjør litt research så finner du ut av Cannabis / Hamp var brukt av nesten alle folkegrupper før i tiden. Til og med vikingene.
Så viss du sier at alkohol ikke kan bli gjort ulovlig pga det har blitt implementert i menneskeheten for tusenvis av år siden så må du si det samme om cannabis. Cannabis var "lovlig"(helt normalt) fram til det ble ulovlig.
Vis hele sitatet...
Nei, dette blir ikke det samme i det hele tatt. Poenget hans er at alkohol er ett rusmiddel som har sterke tradisjonelle røtter i samfunnet vårt, dette gjelder ikke cannabis uansett om mennesket har ruset seg på det i tusener av år.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Nei, dette blir ikke det samme i det hele tatt. Poenget hans er at alkohol er ett rusmiddel som har sterke tradisjonelle røtter i samfunnet vårt, dette gjelder ikke cannabis uansett om mennesket har ruset seg på det i tusener av år.
Vis hele sitatet...

Hvordan kan du si det, har du statistikk over hvor mange som ruste seg på alkohol å cannabis før i tiden?

Vi har tilogmed reseptorer i hjernen som er direkte linket til cannabis planten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cannabinoid_receptor
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du forstår ikke grunnblokkene i argumentet. Drap er også ulovlig, samtidig er det ikke mulig å sammenlikne drap og voldtekt med alkohol og cannabis. Sammenlikningen din passer ikke og indikerer ytterligere at du ikke begriper problemstillingen.
Vis hele sitatet...
Sååå... Det blir egentlig like tåpelig som å sammenlikne cannabis og alkohol med råkjøring og bil typer?

Sitat av Batabusa Vis innlegg
... Blir jo som å gjøre VW Golf ulovlig fordi den kan råkjøres med, men på samme tid er Ferrari fullt lovlig.
Vis hele sitatet...
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er klart at skadepotensial skal bli vurdert i en legaliseringsdebatt, slik problemstillingen ligger til for øyeblikket er folk på en generell basis enige om at skadepotensialet skal bli vektlagt...
Vis hele sitatet...
Flott! Da er vi jo helt enige. Leser du igjennom innleggene mine i tråden vil du se at jeg argumenterer for at vi må holde en saklig debatt om vi skal oppnå legalisering og at det ikke holder med å avfeie argumenter fra motstandsiden som ikke-argumenter slik Batabusa har gjort i sine innlegg.

Sitat av Relevant Vis innlegg
... men samtidig ser det ut til å være en generell enighet i at det er ens egen kropp og helse en setter på spill, og staten bør ikke få lov til å kontrollere hva en putter i seg - hvilket medfølger at argument 1 er ugyldig. En kan støtte begge to, men en vil trenge et variert syn og ikke ta begge argumenter bokstavelig
Vis hele sitatet...
Personlig er jeg helt enig med deg, men at det er en ''generell enighet i at det er ens egen kropp og helse en setter på spill'' er jeg ikke enig i. Da har vi isåfall forskjellige oppfatning av holdningene rundt omkring. Og det er kanskje helt greit. Men jeg vil gjerne se data på at det er den generelle holdningen blant befolkningen dersom vi skal diskutere det videre. All statistikk jeg har sett viser til at det generelt negativ holdning til legalisering blant befolkningen. Spesielt blant de som er 30-40år +.

Det som skal sies er at holdningene blir bedre og bedre for hver dag og vi har aldri vært nærmere en legalisering enn vi er den dag i dag. Mye takket være lettere tilgang på informasjon (les; internett) som ikke ene og alene utgis med hensikt å skremme og fiendtliggjøre slik det har blitt presentert ifra staten sin side opp igjennom årene. Idag har vi større tilgang på erfaringer og forskning samtidig som det er ett stort fokus internasjonalt. Det er ikke like lett å drive skremselspropaganda som det var for noen år siden.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Argumentene mot fri bestemmelse over egen helse vil være skade på de rundt deg, og helseomkostningene iom. vi har ett gratis helsesystem. Dette er forsåvidt greie argumenter det, men tar en med i betraktning alle andre former for selvdestruktive midler i samfunnet samt de positive og negative effektene av å legalisere cannabis vil trolig ikke utslaget ha særlig mye å si.

Med dette i bakhodet står frihet til å bestemme over eget liv og kropp imot en nær ubetydelig, kanskje til og med positiv endring i samfunnet og mot folkehelsen. Er det da riktig å spille det trygt og fortsette i samme forutsigbare bane som tidligere?

Dette er spørsmålet. Nå har mange andre land faktisk prøvd ut dette, og det er ikke komplett uforutsigbart. Dette legger enda mer til grunne for at det er riktig å styre mot en liberal cannabispolitikk.

Dette spørsmålet dekker også langt mer enn hva jeg har dekket her, det vil kreve solid drøfting for å få frem ett helhetlig bilde.
Vis hele sitatet...
Igjen; vi er helt enige. Jeg må be deg om å lese svarene mine og hva jeg faktisk svarer på. Jeg har poengtert samme holdninger som du uttrykker her gjennom alle svarene mine.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Viss du gjør litt research så finner du ut av Cannabis / Hamp var brukt av nesten alle folkegrupper før i tiden. Til og med vikingene.
Så viss du sier at alkohol ikke kan bli gjort ulovlig pga det har blitt implementert i menneskeheten for tusenvis av år siden så må du si det samme om cannabis. Cannabis var "lovlig"(helt normalt) fram til det ble ulovlig.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å lage tau og røyke seg en feit en. Det er to helt vidt forskjellige bruksområder og diskusjoner. Det har såvidt meg bekjent ei heller aldri vokst cannabis planter i Norge og det har ei heller blitt brukt som ett foretrukket rusmiddel. Mot bevis meg gjerne om jeg tar feil.
Sist endret av Klistermerke123; 8. mars 2017 kl. 11:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Litt off-topic, men det vi trenger er en ærlig innrømmelse av gjentakende bruk fra en offentlig person med høy status, dvs en person folk flest ser opp til. Da vil kanskje bildet av en cannabis bruker bli endret, som i mine øyne er det viktigste for å endre folks holdninger til cannabis.

Idag er stereotypen på en cannabis bruker i Norge en taper, og siden ingen ønsker å være en taper er det ingen som vil assosieres med bruk av cannabis.

Dette er egentlig en markedsførings-jobb mer enn noe annet. Folk er lei av rasjonelle argumenter, de vil heller la seg forføre av følelser. De vil heller følge en irrasjonell person enn Sokrates dersom han appellerer til noe de allerede føler, det må være noe de kjenner seg igjen i, noe som treffer hjerterota til det norske folk.
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Litt off-topic, men det vi trenger er en ærlig innrømmelse av gjentakende bruk fra en offentlig person med høy status, dvs en person folk flest ser opp til. Da vil kanskje bildet av en cannabis bruker bli endret, som i mine øyne er det viktigste for å endre folks holdninger til cannabis.

Idag er stereotypen på en cannabis bruker i Norge en taper, og siden ingen ønsker å være en taper er det ingen som vil assosieres med bruk av cannabis.

Dette er egentlig en markedsførings-jobb mer enn noe annet. Folk er lei av rasjonelle argumenter, de vil heller la seg forføre av følelser. De vil heller følge en irrasjonell person enn Sokrates dersom han appellerer til noe de allerede føler, det må være noe de kjenner seg igjen i, noe som treffer hjerterota til det norske folk.
Vis hele sitatet...
Hadde vært litt kult med en konge eller statsminister som røyker weed da ...
Men problemet er jo at folk mister stillingen sin når de gjør noe "gærnt".
Men ja, Trudeau har jo sagt at han har røyka Cannabis, problemet er jo at Norge ikke er en del av Canada.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg

Det er forskjell på å lage tau og røyke seg en feit en. Det er to helt vidt forskjellige bruksområder og diskusjoner. Det har såvidt meg bekjent ei heller aldri vokst cannabis planter i Norge og det har ei heller blitt brukt som ett foretrukket rusmiddel. Mot bevis meg gjerne om jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Du kan google dette lett, du har jo saken der de fant en pose med cannabis i en viking grav i ett skip for ikke så lenge siden. Cannabis ruderalis vokser fritt i Russland, så at det kansje fantes en type strain som har utdødd nå som vokste i Norge kan godt hende.

De som styrer vill jo selvfølgelig ikke at folk ska vite om dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan google dette lett, du har jo saken der de fant en pose med cannabis i en viking grav i ett skip for ikke så lenge siden. Cannabis ruderalis vokser fritt i Russland, så at det kansje fantes en type strain som har utdødd nå som vokste i Norge kan godt hende.

De som styrer vill jo selvfølgelig ikke at folk ska vite om dette.
Vis hele sitatet...
Denslags argumentasjon er fantastisk eksempel på godt argument for forbod....

Cannabis Ruderalis kjem frå sentral-russland. Tør eg minne om at Russland er verdas suverent største land, og at vi (naturleg nok) ligg på grensa til landet? Det er altså eit par tusen kilometer om å gjere. Det veks jo vitterleg palmer eit liknande stykke frå Noreg?

At det er undertrykt kunnskap er jo endå meir latterleg. Det er ingen som aktivt undertrykker slik informasjon, og det er ingen som styrer botanikere si forskning på eit slikt detaljnivå.
Mitt beste argument mot at cannabis skal legaliseres? Ser det nevnes både fastfood og alkohol i tråden. Saken er at en kan ta sen en bit av en baguette, en kan også nyte 0,2L øl og fortsatt kose seg med dette. Cannabis? Kan ta ett eksempel. Det var en som skulle låne støvsugeren min en gang. Sa at jeg måtte ha den tilbake dagen etter, for jeg måtte støvsuge selv også. Hørte ingenting å måtte dra til han å ringe på døren, for telefonen tok han ikke. Ingen som åpnet. 2 dager senere fikk jeg støvsugeren tilbake. Samtidig sa han at han hadde testet å røyke. Fikk totalt noia. Vet ikke hva som skjedde jeg om han ble redd for både telefon og ringeklokke, men hjemme var han sa han og han hørte også det ringte både på telefonen og på døra. Vet av 4 stykker som har tatt/ tar cannabis. For 1 av disse har det fungert utmerket. Han har adhd. De andre får totalt noia. Og nei, det er ikke noe en velger selv. De tåler det rett og slett ikke.

Poenget er at det kan ikke sammenlignes med alkohol på samme måte. Med alkohol kan du "smake" deg frem og stoppe når du vil, den muligheten har du ikke med cannabis, spesielt hvis du ikke tåler det i det hele tatt.

En kan gjerne ta Portugal som ett eksempel. Men nå er det slik at Portugal gjorde flere endringer rundt 2000 tallet. Så dra det dit at det er "legaliseringen" som er årsaken til det positive som har skjedd der er veldig tynt. Bruken har ikke minsket i Portugal men den har ikke økt. På en annen side igjen vil jeg mene det blir flere psykiske syke mennesker av å legalisere stoffer. Når en først er inne på Portugal, hvor mange personer med psykiske problemer der får egentlig hjelp? 1 av 5? Hvor har Portugal vært for å hjelpe disse menneskene dette gjelder? Finnes det noen statistikk på dette?
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Poenget er at det kan ikke sammenlignes med alkohol på samme måte. Med alkohol kan du "smake" deg frem og stoppe når du vil, den muligheten har du ikke med cannabis, spesielt hvis du ikke tåler det i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Øøøøøh, alkohol er en nervegift. Du kan dø hvis du er uerfaren og drikker for mye. Det kan enkelt skje hvis man hiver innpå sprit. Selv så har jeg drukket 40% sprit som smakte Lerum husholdningssaft, og det gikk egentlig veldig galt. Jeg hadde ikke kunne tenkt eller smakt meg til at dette ikke var sterkvin. Havnet på sykehus dagen derpå og utviklet en sykdom som jeg må leve med resten av livet. Men, ja, folk som ikke tåler cannabis burde holde seg unna, akkurat som de som ikke tåler alkohol, meg inkludert, burde holde seg unna det stoffet. Man velger ikke selv om man tåler det eller ei, men man velger selv om man vil ruse seg på det. Joda, cannabis har risikoer som alle andre rusmidler, men å påstå noe annet enn at det er mindre skadelig enn alkohol er vel i 2017 passe uvitenskapelig?
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Mitt beste argument mot at cannabis skal legaliseres? Ser det nevnes både fastfood og alkohol i tråden. Saken er at en kan ta sen en bit av en baguette, en kan også nyte 0,2L øl og fortsatt kose seg med dette. Cannabis? Kan ta ett eksempel. Det var en som skulle låne støvsugeren min en gang. Sa at jeg måtte ha den tilbake dagen etter, for jeg måtte støvsuge selv også. Hørte ingenting å måtte dra til han å ringe på døren, for telefonen tok han ikke. Ingen som åpnet. 2 dager senere fikk jeg støvsugeren tilbake. Samtidig sa han at han hadde testet å røyke. Fikk totalt noia. Vet ikke hva som skjedde jeg om han ble redd for både telefon og ringeklokke, men hjemme var han sa han og han hørte også det ringte både på telefonen og på døra. Vet av 4 stykker som har tatt/ tar cannabis. For 1 av disse har det fungert utmerket. Han har adhd. De andre får totalt noia. Og nei, det er ikke noe en velger selv. De tåler det rett og slett ikke.

Poenget er at det kan ikke sammenlignes med alkohol på samme måte. Med alkohol kan du "smake" deg frem og stoppe når du vil, den muligheten har du ikke med cannabis, spesielt hvis du ikke tåler det i det hele tatt.

En kan gjerne ta Portugal som ett eksempel. Men nå er det slik at Portugal gjorde flere endringer rundt 2000 tallet. Så dra det dit at det er "legaliseringen" som er årsaken til det positive som har skjedd der er veldig tynt. Bruken har ikke minsket i Portugal men den har ikke økt. På en annen side igjen vil jeg mene det blir flere psykiske syke mennesker av å legalisere stoffer. Når en først er inne på Portugal, hvor mange personer med psykiske problemer der får egentlig hjelp? 1 av 5? Hvor har Portugal vært for å hjelpe disse menneskene dette gjelder? Finnes det noen statistikk på dette?
Vis hele sitatet...

Så ditt beste argument er anekdoter, du har 4 kompiser som røyka hasj, og ene med ADHD fikk ikke angst. Det er verdt nada, dessverre. Dette er ikke data for at 75% får angst. Og selv om 75% hadde fått angst, skulle det vært en grunn til å forby det alene? Bortimot det samme vil oppleve angst dagen etter dersom en drikker alkohol.

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Med alkohol kan du "smake" deg frem og stoppe når du vil, den muligheten har du ikke med cannabis, spesielt hvis du ikke tåler det i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Hvor mye hasj har du røyka? En kan naturligvis smake seg frem med cannabis. Ta ett trekk av en joint og føl an effektene før du tar ett til. Eller lad opp 0,05 i en pipe eller bong og vent en stund imellom hvert trekk til du er hvor du vil være.

Den eneste forskjellen er vel at om du overskrider med 3 ganger så høy dose som planlagt vil man med alkohol dø, med cannabis i verstefall spy og bæde.
Brukte han støvsugeren som bong?

Portugal la om helsesystemet sitt i 2005, til ett som vitterlig ikke er særlig fungerende, folk mangler bopel og behandling.
De har også sett en økning i psykisk sykdom, men jeg ville nok trukket frem finanskrisen og følgende innsparinger som katalysatorer. Mulig det er her vi finner årsaken til helsereformen?
Portugal skal forøvrig ikke ha noe større avvik i antall psykisk syke enn resten av Europa.



kilde
kilde
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Denslags argumentasjon er fantastisk eksempel på godt argument for forbod....

Cannabis Ruderalis kjem frå sentral-russland. Tør eg minne om at Russland er verdas suverent største land, og at vi (naturleg nok) ligg på grensa til landet? Det er altså eit par tusen kilometer om å gjere. Det veks jo vitterleg palmer eit liknande stykke frå Noreg?

At det er undertrykt kunnskap er jo endå meir latterleg. Det er ingen som aktivt undertrykker slik informasjon, og det er ingen som styrer botanikere si forskning på eit slikt detaljnivå.
Vis hele sitatet...
Hva er galt med argumentasjonen min? Dette er et forum, folk har forskjellige meninger du trenger ikke påpeke det vær gang du ser ett innlegg du ikke er enig i. Jeg ville svare han som sa vikinger drakk bare alkohol. Når de faktiskt har motbevist dette gang på gang når de finner cannabis relaterte ting i viking ruiner osv.

Å ja cannabis ruderalis er ifra sentral russland ifølge forskningen, men at det er helt utelukket at det fantes flere typer før i tiden er jo helt tåpelig, hvor mange planter blir ikke utryddet vært år?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...extinct_plants

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...he_wild_plants

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_extinct_plants

Før i tiden hadde vi ikke noen som dokumenterte disse utryddelsene, forstår du meg? Det KAN ha vært, sier ikke jeg vet. Men du vet jo.... tydligvis?

Du drar inn palmer, jeg vet ikke så mye om palmer så kan ikke svare deg på det. gidder ikke lese meg opp på det heller, vi snakket om cannabis.

Å at denne typen argumentasjon er bevis på at forbudet er bra er jo latterlig, begrunn dette mer jeg forstår ikke hva du mener. En person som aldri har røykt eller lest om cannabis kunne tenkt det samme viss han ser i media vikingene hadde cannabis, kansje det grodde her før?

Uansett er dette offtopic. Slett alle innleggene vidarlo
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan google dette lett, du har jo saken der de fant en pose med cannabis i en viking grav i ett skip for ikke så lenge siden. Cannabis ruderalis vokser fritt i Russland, så at det kansje fantes en type strain som har utdødd nå som vokste i Norge kan godt hende.

De som styrer vill jo selvfølgelig ikke at folk ska vite om dette.
Vis hele sitatet...
Jeg fant en artikkel der det ble funnet ett frø på en kvinne som stammet fra vikingtiden. Fant også flere artikkler som tyder på att det ble dyrket hamp i Skandinavia fra år 0-900e.kr.
Det er dog stor forskjell på det og påstå at cannabis har like lange tradisjoner og stiller like sterkt i samfunnet som alkohol. Jeg klarer heller ikke å finne noe som tyder på at det brukt som rusmiddel. Det ble brukt til å produsere tau og andre hamp produkter.

Ja, det kan være at det fantes strains som vokste vilt i Norge, men det er ikke funnet ett eneste bevis på det. Alt som er funnet er menneskelig dyrket avlinger.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Så ditt beste argument er anekdoter, du har 4 kompiser som røyka hasj, og ene med ADHD fikk ikke angst. Det er verdt nada, dessverre. Dette er ikke data for at 75% får angst. Og selv om 75% hadde fått angst, skulle det vært en grunn til å forby det alene? Bortimot det samme vil oppleve angst dagen etter dersom en drikker alkohol.
Vis hele sitatet...
Alt med måte som jeg pleier å si. Det er forskjell på bruk å misbruk. Data er det du som henter frem. Det jeg sier er at 100 personer kan sitte å kose seg med en pils, sammen, uten noe problem overhodet. Det samme kan en ikke si om cannabis, selv i små mengder.
Joda, så vet jeg at det kommer. Det kan være enkelte som får problem med den ene pilsen også, men der er antallet mye lavere. Har også tilgode å se noen få fylleangst dagen derpå etter en pils.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Alt med måte som jeg pleier å si. Det er forskjell på bruk å misbruk. Data er det du som henter frem. Det jeg sier er at 100 personer kan sitte å kose seg med en pils, sammen, uten noe problem overhodet. Det samme kan en ikke si om cannabis, selv i små mengder.
Joda, så vet jeg at det kommer. Det kan være enkelte som får problem med den ene pilsen også, men der er antallet mye lavere. Har også tilgode å se noen få fylleangst dagen derpå etter en pils.
Vis hele sitatet...
Hva du sier er i og for seg irrelevant hvis du ikke kan støtte deg på noen kilder. Da er det du som må hente fram data.

Jeg synes forøvrig ikke eksempelet ditt virker særlig solid. Om noen av de 100 som røyker hasj føler ubehag er det ikke dermed sagt at de vil få varige mén. De vil kanskje bare velge å ikke røyke cannabis lengre.
Sist endret av VinumSabbathi; 8. mars 2017 kl. 19:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Alt med måte som jeg pleier å si. Det er forskjell på bruk å misbruk. Data er det du som henter frem. Det jeg sier er at 100 personer kan sitte å kose seg med en pils, sammen, uten noe problem overhodet. Det samme kan en ikke si om cannabis, selv i små mengder.
Joda, så vet jeg at det kommer. Det kan være enkelte som får problem med den ene pilsen også, men der er antallet mye lavere. Har også tilgode å se noen få fylleangst dagen derpå etter en pils.
Vis hele sitatet...
Skulle likt å se statistikk på hvor mange som får problemer med alkohol vs cannabis. Med andre ord, hvordan kan du vite dette?

Jeg tror problemet du snakker om dreier seg hovedsakelig om hvor potent cannabis har blitt, noe jeg forsåvidt er enig i.

Har du ikke røyket på en stund vil du nesten trippe litt, noe som kan være greit for de som håndterer det, men enig at det absolutt bør satses på mildere strains. Synd at dealerne og smuglerne ikke er enige i det.
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Jeg tror problemet du snakker om dreier seg hovedsakelig om hvor potent cannabis har blitt, noe jeg forsåvidt er enig i.

Har du ikke røyket på en stund vil du nesten trippe litt, noe som kan være greit for de som håndterer det, men enig at det absolutt bør satses på mildere strains. Synd at dealerne og smuglerne ikke er enige i det.
Vis hele sitatet...
Også ett problem som stammer fra kriminaliseringen av cannabis. Mengden thc økes og det anti psykotiske stoffet cbd minker. Ene og alene fordi selgeren e ønsker og gjøre kjøperen så høy som mulig og gir i utgangspunktet en lang faen i konsekvensene.
Nå er vel ikke thc nivået i Norge i nærheten av hva det er i Amsterdam/Amerika?
Har for det meste inntrykk av at det meste av weed bare er autoflowers som blir grodd og solgt fortest mulig uansett kvalitet.
Selvfølgelig kan man jo ha flaks og komme over noe ordentlige godsaker men tviler fortsatt på at thc nivået er like høyt som det burde vært.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Nå er vel ikke thc nivået i Norge i nærheten av hva det er i Amsterdam/Amerika?
Har for det meste inntrykk av at det meste av weed bare er autoflowers som blir grodd og solgt fortest mulig uansett kvalitet.
Selvfølgelig kan man jo ha flaks og komme over noe ordentlige godsaker men tviler fortsatt på at thc nivået er like høyt som det burde vært.
Vis hele sitatet...
Intrykket ditt er feil. Det stiger og stiger for hvert år som går. Her er en artikkel fra 2005 og en fra 2015.
Googlelært
seroto9n's Avatar
Trådstarter
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Nå er vel ikke thc nivået i Norge i nærheten av hva det er i Amsterdam/Amerika?
Har for det meste inntrykk av at det meste av weed bare er autoflowers som blir grodd og solgt fortest mulig uansett kvalitet.
Selvfølgelig kan man jo ha flaks og komme over noe ordentlige godsaker men tviler fortsatt på at thc nivået er like høyt som det burde vært.
Vis hele sitatet...
Det er som klistremerke sier. Det høye THC-innholdet er et faktum og en direkte konsekvens av kriminaliseringen. Jo mer virkestoff du kan putte på et visst areal, jo mer penger.

Man så det samme under forbudstiden for alkohol, smuglerne smugla så sterk sprit som mulig for å tjene mest penger per tur, og folk drakk sterkere sprit, og man så skadene som kom som følge av dette.
Hva VG skriver er ikke noe jeg personelig bryr meg noe særlig om.
Weeden i Norge, uansett om den har blitt sterkere kan fortsatt ikke sammenlignes og er ikke i nærheten av hva du finner de stedene det er lovlig eller avkriminalisert som er poenget mitt.
Tviler sterkt på at all cannabis i Norge holder 20% thc.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Hva VG skriver er ikke noe jeg personelig bryr meg noe særlig om.
Weeden i Norge, uansett om den har blitt sterkere kan fortsatt ikke sammenlignes og er ikke i nærheten av hva du finner de stedene det er lovlig eller avkriminalisert som er poenget mitt.
Tviler sterkt på at all cannabis i Norge holder 20% thc.
Vis hele sitatet...
Weeden i Norge har etter erfaring ganske god standard. Og hvorfor i det hele tatt være så opptatt på at du sikrere får tak i sterk weed andre steder? Der kan man nemlig også kjøpe svak weed hvis man vil, her får du stort sett bare sterk weed, eller weed med muggsporer.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Hva VG skriver er ikke noe jeg personelig bryr meg noe særlig om.
Weeden i Norge, uansett om den har blitt sterkere kan fortsatt ikke sammenlignes og er ikke i nærheten av hva du finner de stedene det er lovlig eller avkriminalisert som er poenget mitt.
Tviler sterkt på at all cannabis i Norge holder 20% thc.
Vis hele sitatet...
Hva du bryr deg om og ikke er for meg likegyldig og umulig å vite.

Og nei, det er nok generelt ikke like potent cannabis på det illegale maerkedet i Norge som plasser der det selges over disk. Men der det selges på det lovlige markedet får du mere innsikt og større kontroll over hvor potent produktet faktisk er. Det har du ingen mulighet til i Norge. Du kan med andre ord velge en cbd dominant strain dersom dette er ønskelig for deg. Nett som at du kan velge hvor høy alkohol prosent du ønsker i spriten din på polet.

Sitat fra Wikipedia:

Spesielt forholdet mellom THC og CBD avgjør hvordan rusen blir. CBD har en antipsykotisk virkning og kan dempe de uønskede effektene av THC. I Norge har andelen CBD i cannabisprodukter sunket i senere år, parallellt med en økning i THC-nivået. Hasjisj er det cannabisproduktet som i Norge har høyest andel CBD. I USA har enkelte produsenter av lovlig cannabis begynt å dyrke frem varianter med et høyere innhold av CBD.
Vis hele sitatet...
Skjønner du tegninga?
Poenget er jo ikke nødvendigvis at all weed i Norge er supersterk shiznit på linje med det sterkeste du får i Amsterdam, men mangel på kvalitetskontroll og informasjon om styrkegrad er totalt fraværende når du handler på gaten.

Blir som at du vil ta deg en 0.5 l med øl men ender opp med 0.5 l rødvin som gjør deg betydelig mer ruset enn du egentlig ønsket.

Edit: Det han over meg sa
Sist endret av Gelémannen; 8. mars 2017 kl. 22:55.
Det eneste jeg skulle frem til er at weeden andre steder er mer potent, det er jo dere som drar dette ut i det uendlige med forskjellige strains og alle andre valgmuligheter.
Kvalitetsweed er ikke noe du ser spesielt ofte med tanke på at imotsetning til autoflowers så tar det gjerne laaaaang tid.

Kortere tid per plante = mere penger i lomma.
Mer penger i lomma = akkurat hva de kriminelle vil.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Det eneste jeg skulle frem til er at weeden andre steder er mer potent, det er jo dere som drar dette ut i det uendlige med forskjellige strains og alle andre valgmuligheter.
Kvalitetsweed er ikke noe du ser spesielt ofte med tanke på at imotsetning til autoflowers så tar det gjerne laaaaang tid.

Kortere tid per plante = mere penger i lomma.
Mer penger i lomma = akkurat hva de kriminelle vil.
Vis hele sitatet...
Det blir vanskelig å føre en diskusjon når du blankt ignorerer kildene jeg henviser til og heller argumenterer med eigne preferanser og meninger.

Og poenget står like sterkt uansett: Brukeren har den dag idag svært lite kontroll over hva han får i seg kontra steder der det foregår regulert salg.

Og at du fortsetter å argumentere med at det er sterkere cannabis i feks Amsterdam er bare svada. Som påpekt flere ganger kan man der velge en veldig svak strain dersom det er ønskelig.
Det er ikke slik at alle kjøper 60% sprit på polet bare fordi det er mulig. Tvert imot. Jeg er overbevist om at øl er det som blir konsumert mest av, noe som ironisk nok også er det med lavest alkohol prosent.