Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4426
Hei, jeg har en jobb som krever at jeg kan takle en del...vanskelige situasjoner. Det har seg sånn at jeg reagerer dårlig på kritikk og normalt sett i livet har taklet dette med vold. Dette er noe jeg skammer meg over, men dette har vært et problem under oppveksten.

Sier noen at klærne mine er stygge som faen har ofte første reaksjon vært å ta det første jeg kan få tak i å og slå til jeg ikke orker mer.

Problemet er nå at jeg er i arbeid for første gang og dette funker ikke i arbeidslivet. Jeg har prøvd rivotril, men får fortsatt denne intense følelsen inni meg om en kunde kommer med dritt. Pulsen går i taket og jeg får så mange synlige fysiske reaksjoner som jeg bare ikke kan ha på jobb.

Hviken benzo kan jeg ta for å klare å slappe av? Tips?
Det beste vil være at du jobber med sinnet ditt eller finner en aktivitet du kan få ut litt sinne på (kampsport feks)
Ruser du bort problemene vil de bare komme sterkere tilbake.
Trådstarter
6 0
Drev med kampsport i flere år, men havnet i en ulykke og skadet kroppen slik at jeg måtte slutte. Kampsport var definitivt til hjelp. Hva nå?
Annen fysisk aktivitet som du kan gjøre med din skade, bare ting som å gå seg en tur kan hjelpe.
Avspenningsteknikker kan også være til hjelp.
Eller så har du terapi for sinnemestring;
http://www.sinnemestring.no/

Den beste løsningen vil diffinitivt være å finne årsaken til problemet, hva gjør at blir du sint? hvorfor tåler du ikke kritikk? hvorfor takler du ting med vold? osv.
(Ikkenoe du trenger å svare på her, men spør deg selv)
Du har kanskje ikke innsett hva det er som plager deg, og det kan hjelpe deg mye å bare snakke om det, enten med en terapeut eller med personen du mener er ansvarlig for sinne ditt.

Husker godt jeg var ganske lik slik du beskriver selv, jeg ble slik pga mange år med grov mobbing og trakassering.
Flyttet vekk ifra alt kaoset og begynte og trene litt, gjøre mer ting jeg hadde lyst til samt at jeg fant meg andre hobbyer som fikk meg over på andre tanker.
Trådstarter
6 0
Er godt å høre det er andre med samme problem som har fått lettet på symptomene. Jeg ville ikke si jeg har sinneproblemer, men når de dukker opp får jeg lyst til å rett og slett drepe hva enn det er som plager meg. Er sjeldent, men kanskje en til to ganger i året kan det gå virkelig ille. Vi snakker brenne-ned-hus-sint. Er en rolig og behersket fyr vanligvis, men jobben jeg har nå gjør at jeg veldig veldig mye oftere kjenner på denne intense følelsen av hat som jeg så gjerne skulle vært uten. Har proppa meg full av rivotril, men det hjelper altså ikke.

Annen midlertidig løsning? Noen som har lyst til å dele erfaringer med f.eks. valium?

Edit: La meg få legge til at jeg aldri har vært interessert eller kunne vært interessert i å drepe noen, det var kun en talemåte
Sist endret av Smaur2; 27. juni 2017 kl. 07:40.
Det å spa på med Rivotril kan slå begge veier, kan sikkert roe deg ned men også bidra til at du blir enda mer aggressiv og faktisk gå til fysisk angrep på noen. Diazepam vil jeg da si er et tryggere alternativ hvis du først skal bruke noe beroliggende.

Det virker som du ikke har helt kontroll over sinnet ditt, selvom du kanskje synes det selv. Jeg kjenner meg forøvrig igjen, heldigvis får jeg sjelden kritikk for enten hvordan jeg oppfører meg eller hvordan jeg løser oppgaver på jobb. Men når jeg først får det merkes det, og hvis jeg ikke får "tømt" meg der og da er mitt univers i ubalanse.

Hvis du har en god fastlege ville jeg tatt turen om jeg var deg, tviler på at du får et benzodiazepin første gangen, men det er ikke helt uvanlig å få det mot sinneproblemer.
Du vet konkret hva problemet er, altså at du er sensitiv og mottar mye kritikk i jobben din. Det er ting du bør prøve fremfor benzo, hilsen han som ødela livet sitt på rivotril.

Kjenner meg veldig igjen i det å være sensitiv, sånne som oss kan lett bli forelsket i benzo. Det du heller bør prøve på er å akseptere at folk er forskjellig. Noen er mindre følsomme, og for sånne som oss kan de lett oppfattes som rasshøl. Sånne som oss betaler en slags pris for å ha disse sterke følelsene, det er på godt og vondt. Hvis du går ned benzo-lane, så tar du vekk den gode delen også, og jeg kan love deg at du må jobbe lenge for å finne igjen godfølelsen.
Jeg hadde nok holdt meg undan benzo hvis jeg var aggressiv av meg.
Det er en relativt vanlig bieffekt av div. bennies att man blir voldsom.
Og nar du blir voldsom pa bennies - ja, da kan vad som helst hende.

Prov meditation. Helt fantastisk nar man kommer in i det.
Sist endret av travaxa; 27. juni 2017 kl. 16:57.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du må få hjelp til å mestre sinnet ditt. Og du må lære deg å tåle kritikk. Det er et tegn på umoden personlighet å reagere på den måten du gjør når du får kritikk. Få hjelp av en psykolog f eks. En hvilken som helst dag kan kunden fra helvete henvende seg til deg og trykker på alle de gale knappene - og du kan stå uten jobb, og kanskje med en politianmeldelse på nakken. Og er det noen som kan provosere, hisse opp og være motbydelige så er det folk som går under kategorien " kunden fra helvete " - de finnes, og en av de er på vei til deg. Gjør noe med problemet ditt nå.
Trådstarter
6 0
Sitat av subscribe Vis innlegg
Du vet konkret hva problemet er, altså at du er sensitiv og mottar mye kritikk i jobben din. Det er ting du bør prøve fremfor benzo, hilsen han som ødela livet sitt på rivotril.

Kjenner meg veldig igjen i det å være sensitiv, sånne som oss kan lett bli forelsket i benzo. Det du heller bør prøve på er å akseptere at folk er forskjellig. Noen er mindre følsomme, og for sånne som oss kan de lett oppfattes som rasshøl. Sånne som oss betaler en slags pris for å ha disse sterke følelsene, det er på godt og vondt. Hvis du går ned benzo-lane, så tar du vekk den gode delen også, og jeg kan love deg at du må jobbe lenge for å finne igjen godfølelsen.
Vis hele sitatet...
Takk for håndfast erfaring! Nei, ønsker absolutt ikke å havne nedover benzo-lane..skal nok få ordnet dette på et vis. Vi får håpe det går seg til Har du tips til ting å prøve fremfor benzo? Har hørt så mye bra om meditasjon, kanskje det skal stå øverst på lista?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du må få hjelp til å mestre sinnet ditt. Og du må lære deg å tåle kritikk. Det er et tegn på umoden personlighet å reagere på den måten du gjør når du får kritikk. Få hjelp av en psykolog f eks. En hvilken som helst dag kan kunden fra helvete henvende seg til deg og trykker på alle de gale knappene - og du kan stå uten jobb, og kanskje med en politianmeldelse på nakken. Og er det noen som kan provosere, hisse opp og være motbydelige så er det folk som går under kategorien " kunden fra helvete " - de finnes, og en av de er på vei til deg. Gjør noe med problemet ditt nå.
Vis hele sitatet...
Takk for alle svar og tips! Etter å ha lest kommentarene hvor noen av de er rett og slett direkte kritikk enser det seg ikke en nerve inni meg. Tror jeg har innsett at det ikke er kritikken jeg reagerer på, men rett og slett nedlatende eller respektløs tone. Det er ikke sånn at jeg syns det er ille personlig eller tenker på det til daglig at "Håper ikke snakker nedlatende om meg i dag for da blir jeg sinna". Det er rett og slett en ufrivillig følelse jeg får som jeg veldig gjerne skulle vært uten, da jeg ikke kjenner meg igjen i det.

Jeg skal gjøre noe med det, og starter her

du må lære deg å tåle kritikk. Det er et tegn på umoden personlighet å reagere på den måten du gjør når du får kritikk
Vis hele sitatet...
Den setningen burde jo gitt en liten reaksjon i meg i det minste dersom det var kritikken jeg reagerte på, men det gjør den ikke. Jeg er jo helt enig. Jeg tror jeg har misforstått meg selv.

Jeg tar jo i mot normal kritikk på jobben hele tiden, det er jo slik det er i arbeidslivet uansett arbeid og vi får det alle fra alle partene i bedriften. Sjefen, kolleger osv. og det har jeg ingen problemer med. Stort sett alltid tar jeg kritikk fra kunden og håndterer den på høflig kundeservice-skikk og da går det helt fint og får ikke høynet pulsen en smule engang.

Det er bare visse ting som får meg til å føle meg til å gå helt av skaftet. Å stille spørsmålet her tror jeg gjorde meg enda mer usikker enn jeg var tidligere, nå vet jeg ikke hvorfor det blir sånn engang. Kanskje psykolog er tingen.

Men apropos Valium, kunne det hjulpet på kort sikt, tror dere?
Sure, en lav dose Valium hadde nok hjulpet, for tilfellet.
Men du ma jo ta tak i problemet tenker jeg?

Det er som sagt relativt vanlig med s.k "paradoxal-effekt" - isteden for beroligande virker det stimulerende.
Se ogsa "Klonopin-rage".

Jeg holdt pa att sla en bajonett fra kaffemaskin pa jobbet i hodet pa en kunde en gang.
Hadde tatt litt mye Xanax og mannen irriterte meg.

Pass pa.