Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3276
Hei.

De 2 siste årene har jeg vært sykemeldt når jeg ellers ville tatt ferie og mottatt feriepenger, den siste endte med AAP.
Jeg og sjefen ble enige om å avvente i håp om at jeg skulle komme tilbake til arbeid. Ettersom det ikke ser ut til at jeg kommer meg tilbake til arbeid med det første burde jeg bare få det ut nå og sette det på sparekontoen.

Lurer da på hvordan det fungerer mtp. at jeg går på AAP, regner med at jeg fortsatt må ta meg ferie for å få det ut skattefritt, men holder det med en uke ferie?

Målet er jo åpenbart å miste minst mulig av AAP og minst mulig av feriepengene

Takker for svar
1. Feriepenger er ikke skattefrie. At utbetalingen som normalt skjer i juni ikke trekkes skatt av (og at lønnsutbetaling i desember bare trekkes halvparten så mye som normalt) betyr bare at du trekkes mer i skatt resten av året

2. Hvor mye man får utbetalt i feriepenger avhenger kun av hvor mye inntekt man hadde året før

3. Ansatte har plikt til å avvikle ferie

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 svarer på alt
Men jeg tok jo ikke ferie, for ble jo en form for "ferie" å være sykemeldt

Men uansett, hva gjør jeg nå? Sitter med 2års feriepenger som sjefen skylder meg og jeg går på AAP.
Du må avvikle ferie i samarbeid men NAV. Sjekk med arbeidsgiver hvor mange dager ferie du har til gode. Kontakt din saksbehandler på nav og si at du ønsker å feriere det antall dager du har tilgode hos arbeidsgiver for å få utbetalt feriepenger som du trenger. Hvis saksbehandler setter seg imot, skriv epost til NAV forvaltning eller ring. Si at din hverdag blir som før og du følger opp det som måtte være. Si også at du ikke skal reise og hverdagene blir som før. Slik gjorde jeg det og alt ordnet seg. Jeg sendt en epost til arbeidsgiver og skrev datoene for ferien som samsvarte med antall dager jeg hadde til gode og pengene kom etter får dager. Kortene for AAP skal fylles ut som før, også i perioden du har meldt ferie. Man må ikke reise/bade eller gjøre andre ting når man ferierer i Norge. Presisre at du vil følge de helsemessige tingene du har fore deg med helsevesenet/doktorer/psykologer osv.. Som sagt ingen problem for meg dette opplegget.
Å være sykmeldt er ikke ferie. Det er jo en grunn til at du får ta ferien en gang til hvis du var sykmeldt i ferietiden. (Iallefall hos min gamle arbeidsgiver).