Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5221
Er det noen som vet om det er grensekontroll når man kjører fra Spania til Portugal? Må jeg vise pass?
Både Spania og Portugal er EU- og Schengen-land, så det skal ikke være noen grensekontroll der, og ingen å vise pass til. Uansett er det lurt å ta med pass når du reiser utenlands, da pass er eneste norske ID som er gyldig utenlands.

(Kan forøvrig legge til at jeg ved flere anledninger har brukt norsk førerkort som ID overfor politi og på flyplasser o.l. i et par land i EU, og det har gått fint. Jeg hadde også med meg pass, men ville sjekke om førerkort var "godt nok")
Du kan vel fortsatt bli stoppet av tollere selv om det er EU tror jeg. Og tollere kan be om pass.

Og det kan når som helst bli innført ekstraordinær grensekontroll som det har vært mange steder i sydøst-europa i fjor.
Norske myndigheter anbelte og ha med pass tom. til Sverige grunnet den siste terror aksjonen fra nok en muslim. Og sjansen for at det skjer nok et angre i Europa er sannsynlig. Så ta med passet du
Ta med pass. Alle skal egentlig ha med seg pass til alle tider når de er utenfor Norden.
Norske reisende bør likevel ha med seg pass på reiser utenfor Norden, fordi passet per i dag er det eneste internasjonalt anerkjente norske identitetsbevis. Link til Politi.no

Jeg har kjørt over grensen mellom Spania og Portugal mange ganger, og har bare hatt med meg førerkort. Men når de stopper meg, så kommer det vel an på hvor pirkete de er.
Trådstarter
3 0
Men blir man alltid stoppet på grensen? Og skjekker de da alle i bilen, eller kun føreren?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Miss Spania Vis innlegg
Men blir man alltid stoppet på grensen? Og skjekker de da alle i bilen, eller kun føreren?
Vis hele sitatet...
Nei, du blir ikkje alltid stoppa. Blir du stoppa er det nok ein viss sjans for at alle må vise pass.
Trådstarter
3 0
Det var ingen kontroll på grensen