Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1283
Hei!

I det siste har jeg opplevd litt problemer med min ASUS G75VW laptop. Når jeg spiller WoW (med grafikkinnstillingene stilt etter NVIDIA GeForce Experience sine anbefalte innstillinger) begynner jeg plutselig å få voldsomt med FPS-lag, PCen begynner å "hakke" og ting går veldig tregt.

Etter å ha blitt irritert over dette åpna jeg oppgavebehandling for å se litt på hvordan de forskjellige komponentene mine oppførte seg. Da så jeg at prosessoren min ligger fint på rundt 50% belastning eller lavere (kommer av og til opp på 70% men ligger der ikke lenge), men minnebrikkene mine lå skyhøyt oppe på 90%+ belastning. Etter å ha testet dette med andre programmer ser jeg også at harddisken min ofte kommer opp i 100% belastning, men jeg er ikke sikker på om akkurat dette er helt normalt eller ikke, og om det har noe å si i det hele tatt.

Så laptopen min er altså en ASUS G75VW kjøpt i oktober 2012 med følgende innmat:
- Intel Core i7-3610QM
- 8gb DDR3 SDRAM 1600 MHz SO DIMM 204-pins
- GeForce GTX 670M
- 750 GB Hybrid Drive ( 8 GB flash ) / 7200 opm
- Windows 10

Jeg hadde egentlig inntrykk av at på en generell basis så skal det holde med 8GB minne, men dette gjelder kanskje for DDR4?

Det jeg lurer på er å installere ekstra minne, altså 2x4 GB som jeg har ledige plasser for i PCen og som er ekstremt lett tilgjengelige for å totalt ha 16GB, men jeg ønsker ikke å bruke penger på dette dersom det ikke er problemer mitt.

Jeg har sett på disse minnebrikkene hos Komplett. Har det noe å si at det står at de er for Mac? Tror dere dette vil hjelpe på problemet mitt?

Jeg har også en ledig plass for en SSD harddisk i PCen, så dersom dette kan hjelpe har jeg også mulighet til å sette i en SSD og bruke denne som systemdisk.

Under legger jeg ved noen bilder og beskrivelser av ytelsen til de forskjellige komponentene mine:

Her holder jeg kun på å laste inn Apper og Funksjoner på Windows.


Her har jeg kun TeamSpeak åpent.


Her holder jeg på å laste inn WoW.


Og her er jeg in-game på WoW.


Takker for svar!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Mer minne hadde nok hjulpet, du capper mer eller mindre alt du har.
Det er også interessant å se hva som bruker disken mest, kan være alt ifra noe feil i Windows til en døende disk.
Ser du har SSHD, så det er godt mulig det er derfor den bikker opp i 100% noen ganger.

Det er også lurt å få sjekket temperaturer på cpu og skjermkort, godt mulig laptopen din er full av støv og drit som gjør at den throttler frekvensen på cpu/gpu under stress.(Sjekk under spilling, når hakkingen oppstår)

Har du hatt installasjonen av Windows lenge? Og typisk oppgradert(uten formatering) rett fra en tidligere Windows til Win10? Dette kan skape litt dritt som gjerne kan henge igjen og ta opp ressurser.

Hvis du skal ha flere rambrikker, så ville jeg anbefalt deg å åpne maskinen for å kjøpe identiske brikker som du har fra før.
Og som du nevner selv, så er ikke SSD en uting, finfin oppgradering, men du bør først finne ut av om det er noe annet som skaper problemer.
Sist endret av Fleff; 10. januar 2017 kl. 23:37.
Trådstarter
2 0
Sitat av Fleff Vis innlegg
Mer minne hadde nok hjulpet, du capper mer eller mindre alt du har.
Det er også interessant å se hva som bruker disken mest, kan være alt ifra noe feil i Windows til en døende disk.
Ser du har SSHD, så det er godt mulig det er derfor den bikker opp i 100% noen ganger.

Det er også lurt å få sjekket temperaturer på cpu og skjermkort, godt mulig laptopen din er full av støv og drit som gjør at den throttler frekvensen på cpu/gpu under stress.(Sjekk under spilling, når hakkingen oppstår)

Har du hatt installasjonen av Windows lenge? Og typisk oppgradert(uten formatering) rett fra en tidligere Windows til Win10? Dette kan skape litt dritt som gjerne kan henge igjen og ta opp ressurser.

Hvis du skal ha flere rambrikker, så ville jeg anbefalt deg å åpne maskinen for å kjøpe identiske brikker som du har fra før.
Og som du nevner selv, så er ikke SSD en uting, finfin oppgradering, men du bør først finne ut av om det er noe annet som skaper problemer.
Vis hele sitatet...
Mange takk for svar! Jeg har hatt Windows installasjonen lenge, ja. Oppgraderte rett fra Windows 7. Så jeg holder på å ta en ren installasjon nå for å se om det løser problemene og så skal jeg komme tilbake med en oppdatering når det er gjort

PCen hadde litt støv, ja. Jeg rengjorde den så mye jeg turte tidligere i dag ved å ta av bakdekselet så jeg fikk rengjort vifter og lignende. Men å få rengjort noe mer tør jeg ikke, da må jeg virkelig ta den fra hverandre og gå under tastaturet (har sett videoer på youtube av folk som gjør dette) og det tør jeg virkelig ikke, er redd for å ødelegge ting.
Sist endret av frederik92; 10. januar 2017 kl. 23:44.