Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6730
Jeg sitter og lurer på:

I Norge er det ca fem millioner mennesker.
Hvor mange er det som bruker ulovlige rusmidler? Alle typer folk. Folk som fyrer opp en J i ny og ne, eller fem ganger om dagen, kokainbrukere, speedfans, psykedelika-fans, tunge misbrukere, sjelden bruk, nesten aldri-bruk; hele fjøla til sammen. Hvor mange tror dere at "vi" er?
Ca 30-40% av norges befolkning
tror jeg vil strekke meg nesten opp i 60% kankje med tanke på alle om bruker medisiner fra legen og bruker mer en de skal uten og tenke noe serlig over det
Sitat av uerigert daddel Vis innlegg
tror jeg vil strekke meg nesten opp i 60% kankje med tanke på alle om bruker medisiner fra legen og bruker mer en de skal uten og tenke noe serlig over det
Vis hele sitatet...
Ja om du skal tenke det sånn ja, men her er det snakk om ulovlig rusmidler. Det du får fra legen er jo lovlig.
Definitivt en ganske stor del av befolkningen. Nesten alle jeg kjenner/vet om har på et eller annet punkt i livet prøvd eller holder på med ulovlige rusmidler. Innså at det ikke var så tabu når jeg hele tiden møter folk på fest(folk som er 100% oppegående) som bruker det.
Istedenfor å komme med meningsløs synsing så kan man heller lene seg på forskning som er gjort: https://www.fhi.no/nyheter/2016/1-av...egale-stoffer/

Basert på denne vil jeg tippe at det er ganske vanlig.
Sist endret av Mirage; 8. september 2016 kl. 14:09.
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Istedenfor å komme med meningsløs synsing så kan man heller lene seg på forskning som er gjort: https://www.fhi.no/nyheter/2016/1-av...egale-stoffer/

Basert på denne vil jeg tippe at det er ganske vanlig.
Vis hele sitatet...
Joda. Men aldri i livet om denne gruppen: 1100 personer ved 12 utesteder i Oslo , er representativt for hele befolkningen.
Sist endret av neutraal; 8. september 2016 kl. 14:20.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vel det er i minst et bedre estimat enn synsingen til vilkårlige brukere på et diskusjonsforum, så jeg vil si at posten til Fuglern er høyst relevant og mye mer aktuelt enn noen av de andre tallene som kommer her i tråden.
Sitat av neutraal Vis innlegg
Joda. Men aldri i livet om denne gruppen som her er sett på: folk som er ute på byen i Oslo, er representativt for hele befolkningen.
Vis hele sitatet...
Nei, men det er bedre enn "jeg tror det er vanlig fordi kompisene mine gjør det".
Sitat av neutraal Vis innlegg
Joda. Men aldri i livet om denne gruppen: 1100 personer ved 12 utesteder i Oslo , er representativt for hele befolkningen.
Vis hele sitatet...
Ja, såklart, men det er i det minste nogenlunde representativt for utelivet i Oslo. Det er faktiske tall og data, en faktisk brikke i puslespillet - hvilket er bedre enn å dra noe ut i fra løse luften.
Det var fortsatt langt unna de estimatene folk har kommet med her, og da var det kun tatt med hovedstadsfolk på fest. Befolkningen består av barn, gamle, byfolk, bygdefolk, festløver, einstøinger, hedonister, pietister... Tror noen at halvparten av disse bruker ulovlige rusmidler?
Sist endret av entropi; 8. september 2016 kl. 14:29.
Nå kommer jeg også med litt meningsløs synsing . Jeg vil tippe at mesteparten av de som bruker ulovlig rus også pleier å ta seg en bytur. Tipper også at resultatet i Oslo vil være ganske representativt for de store byene i norge.
Sist endret av Mirage; 8. september 2016 kl. 14:38.
Tydelig at folk er rundt 20-års alderen da det er litt mer vanlig å ruse seg. Når jeg var 20 år så rusa hele gjengen min seg, og det er jo gjerne fordi du velger venner med samme interesse.

Nå i 30-års alderen, kjenner jeg ingen som ruser seg. Det er langt unne 30% av befolkningen som driver med ulovlige rusmiddler. Uten at jeg har noe bevis på det så er jeg 100% sikker på det. Mest pga at jeg har vært rusmisbruker selv og når man driver med det lever man i sin egen boble, og da er det vanskelig å se hvor få vi/dere egentlig er
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av nosferea Vis innlegg
Tydelig at folk er rundt 20-års alderen da det er litt mer vanlig å ruse seg. Når jeg var 20 år så rusa hele gjengen min seg, og det er jo gjerne fordi du velger venner med samme interesse.

Nå i 30-års alderen, kjenner jeg ingen som ruser seg. Det er langt unne 30% av befolkningen som driver med ulovlige rusmiddler. Uten at jeg har noe bevis på det så er jeg 100% sikker på det. Mest pga at jeg har vært rusmisbruker selv og når man driver med det lever man i sin egen boble, og da er det vanskelig å se hvor få vi/dere egentlig er
Vis hele sitatet...
Og her er jo grunnen til at slike anekdotiske "bevis" er ubrukelige, for jeg kjenner ganske mange over 30 som er mer glad i alternativer til rusmidlene som serveres lovlig på byen.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Du er 100% sikker på noe, uten bevis? Okidok..

TS spør ikke etter hvor mange folk vi tror ruser seg hver dag. Ser ut til at han vil ha inn de som bare tar seg et trekk av en joint 1 gang i året også. Uansett blir det ren og skjær synsing å begynne med omgangskretsen sin og trekke konklusjoner ut i fra det. Du skal være ganske allsidig og ha en stor og variert omgangskrets for at det skal ha noen verdi.
Sitat av nosferea Vis innlegg
Uten at jeg har noe bevis på det så er jeg 100% sikker på det.
Vis hele sitatet...
Dette har dessverre ikke så stor verdi innen retorikk eller som informasjon. Vi trenger data for å konkludere med verdifulle konklusjoner, ellers vil det bli en tråd som omhandler menneskers meninger rundt ting de ikke vet noe om. En kan jo såklart tenke seg til ting, men en kan naturligvis ikke påstå noe uten å ha noe å vise til.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Og her er jo grunnen til at slike anekdotiske "bevis" er ubrukelige, for jeg kjenner ganske mange over 30 som er mer glad i alternativer til rusmidlene som serveres lovlig på byen.
Vis hele sitatet...
Det er klart noen vennegjenger holder fortsatt på etter 30, men det å si at 30% av befolkningen ruser seg på ulovlige rusmiddler tror jeg er å ta i. Det var det som var poenget
Ts spør jo hva vi tror. Jeg tror det er langt, langt under halvparten som gjør det. Da jeg var student i en stor by og kun hang med andre i samme livssituasjon var det mange, men fortsatt ikke halvparten tror jeg. Nå når jeg omgås folk på et lite sted, fra 0-90 år, tror jeg ikke det er 1% engang.
Sist endret av entropi; 8. september 2016 kl. 15:44.
Det finnes svært lite dokumentasjon på dette området, men jeg fant en publikasjon fra folkehelseinstittutet som er relativt ny og som kan gi en viss pekepinne kanskje anbefaler at dere i hvertfall leser hovedfunnene; https://www.fhi.no/publ/2015/bruk-av...ale-rusmidler/
Antar det er en del mørketal på grunn av stigma, samt at den mest belastede delen av befolkningen er vanskeligt åå nå i slike undersøkelser.
Takk for innspill. Synsing er OK. Det er alt vi har - jeg tror det skal godt gjøres å komme fram til en fasit på dette spørsmålet. SIRUS-undersøkelsen er jo noe, men jeg får meg ikke helt til å tro på alle talle. Bare 1,6 av befolkningen bruker cannabis jevnlig/har brukt cannabis siste fire uker? Hvorfor er det så lett å få kjøpt det da? Eller er det kanskje ikke så lett, utenom de store byene?

Uansett blir det til sammen mange hundre tusen mennesker. Utrolig at flere ikke ser at "krigen mot narkotika" også er en krig mot vanlige mennesker.
Bare så du begynner på riktig sted - undersøkelsen gjelder ikke hele befolkningen, men de mellom 16 og 64. Tar man med alle blir det vesentlig mindre enn 1.6 % som bruker cannabis.

Skjønner heller ikke hvordan du regner deg frem til 'mange hundre tusen mennesker'. Mange betyr vel mer enn 500.000, hvordan kommer du frem til dette tallet? 1.6 % av 30 mill?
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Bare så du begynner på riktig sted - undersøkelsen gjelder ikke hele befolkningen, men de mellom 16 og 64. Tar man med alle blir det vesentlig mindre enn 1.6 % som bruker cannabis.

Skjønner heller ikke hvordan du regner deg frem til 'mange hundre tusen mennesker'. Mange betyr vel mer enn 500.000, hvordan kommer du frem til dette tallet? 1.6 % av 30 mill?
Vis hele sitatet...
Tror du det er mindre enn 80 000 (1,6%) i Norge som bruker cannabis i Norge? Ifølge sml.snl.no/rusmisbruk er det jo mellom 10 og 15 tusen sprøytenarkomane, og jeg skulle jo tro at brukere av cannabis, verdens vanligste ulovlige rusmiddel, er laaangt flere.
All denne cannabis-debatten for 80 000 mennesker? Tviler sterkt.
Sitat av neutraal Vis innlegg
All denne cannabis-debatten for 80 000 mennesker? Tviler sterkt.
Vis hele sitatet...
Man kan jo være positiv til legalisering av cannabis uten å nødvendigvis være aktiv bruker selv. F. eks. jeg er for avkriminalisering av alle stoffer, men det betyr ikke at jeg bruker alle stoffer.
hvis toll vesenet og politi beslaglegger 2tonn i et år?.
hvor mange brukerdoser er 2tonn i forhold til 80000 brukere. hvor lenge kan de brukerne bruke på å røyke opp 2tonn?
hvis 2tonn er 25% (overdrevet håper j) av hva de beslaglegger i toll og gjennom politi aksjoner? hva tror dere om antall kilo/tonn som blir stoppet kontra hva som kommer inn?
i mine lange år så har jeg å kamerater alltid hat tilgang fra vi begynte "eksperimentere" i tennårene til nå. jeg har aldri opplevd mye "tørke" jo av å til, men det må mest være pga få kontakter. tenker dere?
hvor du bor spiller kanskje en liten rolle? hva tenker dere?
har du røkt i 10år? hvor lenge har du opplevd å gått uten noe som helst cannabis?
▼ ... over en uke senere ... ▼
det er altfor lett og få tak i det meste overalt, så det er nok veldig mange brukere, ellers ville det ikke vert så lett? All den inntekten som går rett til kriminelle, og kan finansiere terror. Hadde det vert lovlig og kontrollert så.