Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1140
Hei!
Jeg savner linker til gode nettsider hvor en kan kjøpe/importere optikk fra utlandet. Jeg har forøvrig 1 link selv som jeg kan anbefale.. Kan dere anbefale flere sider?

http://www.bhphotovideo.com


'Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM' koster 11000 i Norge å $1500 i USA. Er på jakt etter litt billigere om det går, men vil gjerne ha innspill om hvor dere anbefaler å handle :-)
Sist endret av Epos85; 24. oktober 2011 kl. 17:06.
Husk at du må betale 25% mva i tillegg til de 1500 dollarene. Dessuten mister du reklamasjonsretten på fem år, som du har på varer kjøpt i Norge.
Trådstarter
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Husk at du må betale 25% mva i tillegg til de 1500 dollarene. Dessuten mister du reklamasjonsretten på fem år, som du har på varer kjøpt i Norge.
Vis hele sitatet...
Ja regnet meg frem til det... $1500 * 5,57(ish) + 25% = 10438
+ ca 500 i frakt.. Samme som i nettbutikk i norge ref http://www.akam.no / prisguide...

Tenkte på Kina/japan import opplegg... Mye billigere enn i US har jeg hørt.
Har selv vurdert å kjøpe 24-105mm på Ebay. Er litt satsing med tanke på at den kan bli stoppet i tollen, men om den ikke gjør det er man jo good to go!
Sitat av mo3 Vis innlegg
Har selv vurdert å kjøpe 24-105mm på Ebay. Er litt satsing med tanke på at den kan bli stoppet i tollen, men om den ikke gjør det er man jo good to go!
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle den bli stoppet i tollen? Er da ikke forbudt med kamerautstyr..
Digital nomade
trippy's Avatar
Er ikke alltid man må betale 25%, noen ganger skriver de på pakken en mindre verdi, og den går igjennom. Har opplevd dette flere ganger tidligere.
Jeg har bare gode erfaringer fra bhphotovideo. De er svært proffesjonelle og raske med behandling av bestillinger. Man sparer noen kroner uansett om man betaler moms og tollavgifter, men noen varer sparer man selvsagt mer på enn andre - god optikk er vanligvis dyrt uansett hvor man kjøper det.
The Merciful One
mr5050's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Hvorfor skulle den bli stoppet i tollen? Er da ikke forbudt med kamerautstyr..
Vis hele sitatet...
han tenker sikkert på at hvis den blir stoppet så må han betale mva og tollavgift
Trådstarter
Beste er å få noen til å handle utstyret for deg i USA å sende som gave..

Hadde egentlig håpt på en link til en seriøs asiatisk nettside elns xD
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Hvorfor skulle den bli stoppet i tollen? Er da ikke forbudt med kamerautstyr..
Vis hele sitatet...
Når jeg sier "stoppet i tollen" mener jeg at skattesnifferene tar opp pakken og gjør slik at staten også for en del av kaka
▼ ... noen uker senere ... ▼
På eBay kan man alltids forsøke å kontakte selgeren FØR man handler, og spør om det det er mulig å få sendt pakken som gave. I nitti prosent av tilfellene sier de ja, de vil jo tross alt at du skal handle hos dem og ikke neste mann på listen.

Har selv spart ett par tusen på å handle mine Pocketwizards fra eBay. Vurderte å handle et Sigma 50mm 1.4 fra eBay også, men det er jeg sjeleglad for at jeg ikke gjorde. Med mitt hus (40D) fikk jeg enorm front-focus på objektivet som jeg heldigvis kjøpte hos JapanPhoto. Jeg reklamerte tre ganger og fikk ett kalibrert på verksted, men til slutt gav jeg opp og gikk tilbake til EF 50mm 1.4. Hadde jeg kjøpt dette på eBay hadde det vært et helvete uten like å få det returnert/kalibrert.
Sitat av trippy Vis innlegg
Er ikke alltid man må betale 25%, noen ganger skriver de på pakken en mindre verdi, og den går igjennom. Har opplevd dette flere ganger tidligere.
Vis hele sitatet...
Ulempen er at pakken ikke er forsikret for mer enn hva verdien er oppgitt til. Kjøper du via eBay kan du få den som gift og slippe toll/mva hvis prisen er oppgitt til under 1000,- mens den fra firmaer må være under 200,-.
Å kjøpe et objektiv til 11000,- som kun er forsikret for 1000,- er jeg usikker på om jeg ville tatt sjansen på.

Optikk er generelt dyrt, men B&H har ofte gode kampanjepriser. De har også et godt rykte i forhold til reklamasjoner og garanti, men naturlig nok holder de seg til amerikansk lovgivning.

Når det gjelder post fra utlandet blir stort sett all pakkepost sjekket. Dersom innholdet ikke er deklarert (grønn lapp) blir den åpnet. Objektiv som brevpost er av naturlige årsaker vrient, så da er det mer snakk om når den stoppes i tollen enn om.