Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1132
Jeg har Canon EOS 400d, og har hatt det i 6 år. Nå sikler jeg litt på 550d, og lurer på om noen her vet om det er verdt "oppgraderingen"?
Vil du ikke oppgradere til 50-60D istedenfor? Da kan du utvide horisonten litt mer. Flere muligheter til å gjøre det du har gjort + mange nye funksjoner.
Om det er verdt eller ikke kommer jo helt an på hva du vil ha:

Raskere kamera? Kamera med videomulighet? Fullformat? Hva skal du bruke kameraet til?

Kjøpte meg nettopp 5D MKII etter å ha hatt 400D i fire år! Jeg ville ha både video og fullformat framfor hurtigheten 50D, 60D, 7D osv gir, så derfor valgte jeg dette. 550D er vel også relativt hurtig, i hvertfall i forhold til 400D Også kan den jo filme i full HD!

Konklusjonen er: gå for det hvis du ønsker mulighet for video + litt raskere, men jeg ville kanskje gått for noe litt råere når du først skal oppgradere. Kanskje en pent brukt 7D? Jeg er iallefall _VELDIG_ fornøyd med 5D!
Sist endret av knewt_; 17. juli 2011 kl. 18:51.
Snavs's Avatar
Trådstarter
Hmmm, det er mye å velge i.
Jeg regner med at et nyere kamera enn det jeg har (5 år, ikke 6...) vil gi bedre bildekvalitet, og være hurtigere. Mulighet for video har jeg aldri savnet, men begynner å se at det kan være kjekt å ha, spesielt siden det er en tilleggsfunksjon (ikke en ekstra veske å drasse på).
Takk for info, håper flere vil komme med tips.
Siden du allerede vurderer å "oppgradere" hvorfor ikke spare litt ekstra for et litt mer avansert kamera? Ikke at 550D er noe dårlig kamera, men nå virker det som om kanskje fotointeressen tillater deg å gå steget opp til noe mer profesjonelt
Men det er som man sier, er ikke vits med kamerahust til 40 lapper om optikken er dårlig :-P så kanskje det er der du bør oppgradere? For jeg har av erfaring at optikken har mye å si. Billig er ikke alltid bra, men det finnes noen

Det er ikke noe stor forskjell mellom 400D kontra 550d.
http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=35191909

Når det er sagt så kommer det ann på hvilket budsjettnivå du har lagt deg
Sist endret av niktho; 18. juli 2011 kl. 02:44.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg kjøpte nettopp 600D (fra 400D), og er fornøyd. Ville fått fikset 400D-en, evt. kjøpt ny 400D, men trengte kamera på kort varsel.

Vipperskjermen er pen, auto-ISO er fint å ha, jeg har ikke filmet noe, men kommer nok til å gjøre det. Den mangler sensor for å slå av skjermen når man kommer nærmere enn 20 (?) cm, men behandler dette på en veldig smart måte. Kun irritasjon i kort tid over det. Kan ikke si meg annet enn fornøyd.
Snavs's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg bør nok gå opp et hakk...
Objektivene jeg bruker:
Sigma DC 18-200mm f/3,5-6,3 OS
Canon EF 100mm f/2,8 L IS USM

Liker best å fotografere ute i naturen, bl.a insekt, og barna mine på tur osv. Det blir en del foto til familiealbum, men jeg er mest interessert i å ta mer spesielle foto som hobby.
Jeg har et canon 550D med 18-135 mm objektiv. Jeg er superfornøyd med dette kameraet! Veldig fornøyd med liveview funksjonen, og det at man kan zoome inn bildet i liveview og sjekke at man har alt i fokus.
Jeg bruker dette kameraet veldig mye til å ta bilder av hest i løp, samt at jeg tar en del naturbilder.
Kameraet er også utrolig enkelt når det gjelder å innstille det. I live view ser du også hvordan det "ferdige bildet" blir etter som du forandrer blender, lukkertid, Iso o.l.

Elsker kameraet mitt, og det er med overalt
Jeg har også eos 550d, og er storfornøyd med det! bruker det til å ta naturbilder og tur/reise bilder (når jeg er ute med venner, en tur på byen etc) Har et 18-135mm objektiv som funker bra (nå er ikke jeg så erfaren og har ikke prøvd så mange objektiver) og et Canon 50mm f/1.8 som funker kjempebra hvis det er litt mørkt!

Jeg bruker i tillegg Magic Lantern, som gir MANGE flere funksjoner.

btw: vil nevne at jeg savner en vippbar skjerm (som 600d har) men det er det eneste jeg har savnet på kameraet!
det er ikke en oppgradering - du har bare kjøpt et nyere kamera.

knewt over her er inne på noe, ta det han sier til etteretning.
Buy nice or buy twice
Sist endret av ErikH; 18. juli 2011 kl. 12:34.
Snavs's Avatar
Trådstarter
Epos85: Har du erfaring med 50d/60d? Kan du fortelle litt?

Ellers lurer jeg på om noen vet hvordan prisene på Canon er i Danmark i forhold til Norge? Skal på ferie.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vel, nice for én, er vice for en annen. Jeg for eksempel trenger ikke værtettingen, større sensor, mulighet for flere minnekort (selv om overgang fra CF til SD er.. *hulk*), høyere fps, større søkerdekning, kortere minste lukkertid, lengre batteritid ++ som jeg kunne fått av modeller som er mer high end.

Selv om en del av funksjonene ville vært praktiske («særlig» de fire sistnevnte), bytter jeg dem gladelig inn mot et mindre og lettere kamera som jeg allerede «kan» mesteparten av, i stedet for at jeg må bruke masser av tid på å lære det. Slik kan jeg bruke tiden min på å ta bilder i stedet.

TS: Spesifiserer du «mer spesielle foto» blir det lettere å komme med anbefalinger.
Snavs's Avatar
Trådstarter
Takker for mange gode tips, jeg skal tenke meg godt om før jeg kjøper nytt, det gamle funker jo bra fremdeles.

Jonta: Med "spesielle" foto, mener jeg nok ikke spesielt som i annerledes/rart...det ble litt dårlig formulert. Selv om det også er morro hvis det dukker opp noe. Jeg liker å få ting veldig nært, makroen er ypperlig til det, samtidig som zoomen tar meg nært på f.eks ekorn. Å ta bilder av insekter som stankelbein er en favoritt!
Tar ikke alltid standardbilder av barna, men f.eks klatrer jeg opp i huskestativet for å ta bilder ned på dem når de husker.

Håper flere vil dele sine erfaringer, spesiellt de som har gått fra 400d til noe annet.
En ting er sikkert, et nytt kamera BLIR et Canon!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Vel, det høres litt ut som om du allerede har det du trenger, og bare lurer på om det finnes features der ute som du kanskje ikke har tenkt på, men som kan være nyttige.

Slikt kan du jo bruke t.d. dpreview sin kamerasammenligner til.

Liveview virker som en av de store fordelene, dette mtp. makro, hvor du på 450D og oppover kan zoome inn til opptil 10x, som kan hjelpe på fokusen. Ellers er jeg glad i vippeskjermen.

Hva om du hiver deg med på et fototreff der du bor, og kanskje får prøvd ut 550 eller 600? Evt. prøve i en butikk?
Sitat av Snavs Vis innlegg
Epos85: Har du erfaring med 50d/60d? Kan du fortelle litt?

Ellers lurer jeg på om noen vet hvordan prisene på Canon er i Danmark i forhold til Norge? Skal på ferie.
Vis hele sitatet...
Har erfaring med Nikon D70, Canon 450D, Canon 40D, å mitt nåværende Canon 5D Mark II.

Vil absolutt anbefale å 'oppgradere' til 2sifret canon serie etter å hatt et 3sifret dersom du er fornøyd med canon :-)

Som nevnt tidligere, dpreview er også en flott kilde å sammenligne kamerahus.

Angrer aldri på canon, om du velger det så kommer du langt.. Men desto dyrere kamerahus krever mer av optikken din... 50D, 7D eller "bedre" krever mer av optikken din.. Spesielt om du nærmer deg fullformat. Om du er sterkt i tvil, bruk heller penger på optikk.. Det er optikken som bestemmer bildekvaliteten i hovedsak ;-)

Jeg har _kun_ L optikk pga fullformatkameraet nå (5D Mark II).. Vel, unntatt mitt Canon 85mm f/1.8 ;-D
Den er uansett like bra som L serien, å dyr...
Snavs's Avatar
Trådstarter
Eops85: Jeg nevnte optikken min tidligere i tråden.... Hvis jeg hadde gått for 50D eller 60D, burde jeg egentlig ha byttet ut Sigma optikken da? Makroen min er jo L optikk, den er konge! (Merker jeg er litt for "grønn" på dette området...sorry.)

dpreview var nyttig, takk for den!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Nei, du trenger ikke bytte ut optikken din. Skaff noe om du kjenner et behov for det (t.d. større blenderåpning). Det finnes mye annet som vil gi deg en bedre opplevelse for pengene enn L-optikk (i tillegg til at de som regel er tyngre, noe mange fnyser av, men som ikke er å forakte. Ditto stativer; om det er så tungt at du ikke tar det med, er det dårlig utstyr i samme ånd som «The best camera, is the one that's with you»).

Blitser (strobist.com) og bedre bæreutstyr (cotton carrier, blackrapid m.fl.) vil gi deg bedre bilder og bedre opplevelse. Det hele koker ned til hva du vil.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nå har jeg leeenge tenkt på både 600d og 60d.... Har falt for vippeskjermen, pga min interesse for makro. Jeg har ikke klart å bestemme meg, mest pga tyngde/størrelse på 60d... jeg er dame med små hender.

Nå har mannen bestemt for meg Jeg fikk 60d til bursdagen!! Juhuuu!! Var ute i skogen i går, og kameraet er helt topp! Føltes litt stort til å begynne med, men det gikk fort over