Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3019
Hei!
I det siste har jeg irritert meg over mye rot i kabler og dårlig multimedia avspiller på xboxen. Jeg har lyst å bygge en 'HTPC', men er litt usikker på hardware-støtten. Er derimot veldig sikker på at jeg skal bruke ubuntu i bakgrunnen, kanskje bruke et unity-lignende grensesnit. Viktigste er at XBMC fungerer 100% i forhold til hardware og fjernkontroll.

Kabinettet er..
Ace Polly Mini-ITX Sort - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585396#extra

..et kraftig ITX-hovedkort(med cpu, gpu osv) f.eks
ASUS AT3IONT-I Deluxe - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=579225#extra

..litt minne
Crucial DDR3 1066MHz 4GB KIT, CL7 - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340915#extra

..litt lagringsplass ;-)
WD Caviar® Green™ 3TB - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614371#extra

..litt 'ekstra plass'
Har stående en 2 TB ekstern disk

..blue-ray/dvd spiller
Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37 - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=493692#extra

Alle vifter som er der skal fjernes, skal kun bruke kjøleribber og kanskje en 80mm variabel vifte. "Strømforsyninga" er ekstern på selve strømkabelen.


Jeg har ingen anelse om hvor bra dette hovedkortet her er i linux. Vet lite om hardwaren er støttet, og om det finnes bedre hovedkort for mitt formål. Er ikke aktuelt å legge inn XP media center elns pga windows-hardware. Om fjernkontrollen ikke er støttet så gjerne kom med alternativ som er nær 'plug-n-play'. Har ikke snøring om blu-ray fungerer i xbmc eller i linux i det hele, så gjerne kom med innspill. :-)

Alternativ til HTPC vurderes gjerne :-)

Takk på forhånd
Alternativ til HTPC er PS3 Media Server, stream uansett format til xbox enten via wireless (hvis du har ordentlig hardware) eller via kabel, transcoding.
Er ikke aktuelt med noen 'streaming'. Jeg skal ha en HTPC med mulighet for å installere ting etter behov.
Hoi! Liker oppsettet ditt, kraftig maskinvare, god lagringsplass og god tanke!

Fjernkontroll burde ikke være noe problem dersom du legger inn siste ubuntu (10.10).
Det eneste jeg er litt usikker på er skjermkortdrivere, noe du bør ha for å kunne takle avspilling av media med høy oppløsning.

XMBC har jeg aldri prøvd før selv, så på den fronten kan jeg ikke si annet at det har blitt rost opp i skyene.
XMBC vil fungere helt greit, dersom du får lagt inn alle driverne du trenger. XMBC er "bare" en fin frontend for andre avspilling- og transcoding-programmer.
Blu-ray blir registrert som alle andre optiske enheter.
Du pakker i plata og den blir montert på skrivebordet som alle andre medier du måtte finne på å pakke inn.

Forøvrig veldig skeptisk til "skal fjerne alle vifter".
transcoding og avspilling av høyoppløselige medier tar mye datakraft og går fort varmt..
Tror egentlig ikke du trenger så sterk hardware, men viss du har pengene og ønsker super opplevelser så sure thing
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605609 + hdd + ram så har du alt du trenger.

Jeg kjøpte meg en sånn for 2 uker siden med SSD og 2gb minne.

Kjører ubuntu + xbmc :-) Eneste som ikke funker out of the box er Infrarød'en. Det er ikke kommet drivere, men det kommer nok ganske snart. De fleste her har mce+usb remote de bruker uansett.
SSD + 3tb hdd, SSD gir sinnsyk rask oppstartstid

Med SSD starter jeg Windows 7 raskere enn min HTC Desire booter android.

(med 6kjerner 3,3ghz amd og 4gb 1,6ghz ram btw)
Sist endret av perols_; 8. desember 2010 kl. 10:20. Grunn: btw btw
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Hoi! Liker oppsettet ditt, kraftig maskinvare, god lagringsplass og god tanke!

Fjernkontroll burde ikke være noe problem dersom du legger inn siste ubuntu (10.10).
Det eneste jeg er litt usikker på er skjermkortdrivere, noe du bør ha for å kunne takle avspilling av media med høy oppløsning.

XMBC har jeg aldri prøvd før selv, så på den fronten kan jeg ikke si annet at det har blitt rost opp i skyene.
XMBC vil fungere helt greit, dersom du får lagt inn alle driverne du trenger. XMBC er "bare" en fin frontend for andre avspilling- og transcoding-programmer.
Blu-ray blir registrert som alle andre optiske enheter.
Du pakker i plata og den blir montert på skrivebordet som alle andre medier du måtte finne på å pakke inn.

Forøvrig veldig skeptisk til "skal fjerne alle vifter".
transcoding og avspilling av høyoppløselige medier tar mye datakraft og går fort varmt..
Vis hele sitatet...
Skjermkortdriver kommer opp slik at man kan laste ned første gang man bruker noe i HiDef, Vifteløs løsning er mulig hvis man får ned tempraturen på andre måter, f eks underklokking(google it!)
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
Skjermkortdriver kommer opp slik at man kan laste ned første gang man bruker noe i HiDef, Vifteløs løsning er mulig hvis man får ned tempraturen på andre måter, f eks underklokking(google it!)
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hatt noe annet enn nVidia skjermkort, og det har alltid funket til meg, jeg bare så meg litt skeptisk til et litt mer "uvant" skjermkort.

Underklokking vil man jo helst unngå da, for lite maskinkraft vil gjerne føre til at det kan gå hakkete, lyd og video kommer ut av synk og andre kjente problemer med lav maskinkraft og høy oppløsning.
Ser bra ut dette. Men vær litt obs på ubuntu og ION. Jeg har selv et Asus AT5IONT-i, og jeg forsøkte ubuntu 10.10+xbmc først, men det var litt kluss for å få til lyd gjennom hdmi, men det værste var at HD-matriale hakket.
Installerte windows 7+xbmc, og nå er det ingen problemer.
RandomiZed: Må ha litt muskler i bakhånd. Gidder ikke maskinvare som jeg må bytte ut ganske snart igjen siden jeg er i gang. Har alltid vært skeptisk til fjernkontroll og linux. Har pr dags dato ikke en fjernkontroll som er 20% kompatibel med linux i det hele, har aldri hatt heller Er ikke så skeptisk til nVidia-drivere. Team Xorg PPA har vel ganske sikkert liggende noe ION-kompatibelt eller så finner jeg på nVidia.com nVidia er ganske greit på den måten, tipper det er "værre" med ATi. XBMC er vel den enkleste måten å få blu-ray til å fungere i linux uansett, dessuten har den en perfekt 'frontend' for htpc Tja, er litt uenig i det. Har prøvd med blu-ray i ubuntu uten å gjøre noe ekstra, men dukker opp 'blank disk' eller ustøttet innhold. Kom frem til at jeg må ha en 80mm vifte bak i allikavel, men blir en 17dB variabel vifte, ellers blir det viftefritt

perols_: Utviklingen på video-fronten har rast fremover siste åra. Blu-ray krever faktisk litt maskinvare allerede å jeg vil gardere meg litt fremover.

Nenzo: Takk for tilbudet. Designet er litt viktig, og den 'kan' gå ved siden av min VSX-LX71 Skal ta den til vudering, men plass spiller en rolle.

perols_: Skeptisk til SSD på linux enda, å jeg krever linux. Skeptisk til SSD uansett windows eller linux. Overskrivingsproblemet(levetiden) i tillegg til mange $ vs MB. Dersom jeg skulle ha valgt det mest økonomiske i tillegg til lite støy å lav pris. WesternDigital Green 3TB med variabel spinrate. ;-) SSD er fristende, men enda for dyrt for meg

skeptfisk: Enig, ser ingen problem med driver eller vifteløs. Underklokking er en utvei, men ikke nødvendigvis aktuelt dersom jeg har en 17dB 80mm vifte. Vil ikke høre den når jeg ser film uansett ;-)

RandomiZed: ION er litt nytt for meg å. Jeg får google litt om noen har erfaringer i 'buntu. Enig i pt.2. 1080p krever litt maskinvare.

LoOzR: Lyd gjennom HDMI går som en drøm 'sikkert' dersom en velger HDMI som standard lyd-ut på lydinnstillinger ;-) Var det slik du fikk det til? Hva mener du med at det hakket? ION er vel kraftigere enn mitt 9600M? :s Jeg får spilt av 1080p uten problem med XBMC og VDPAU.

Edit: Her er alternativet dersom jeg vil bruke vifte bak i kabinettet..
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=328738#extra

Liten kommentar til LoOzR:

Sitat fra phoronix.com
,,With the ION-based 9400M supporting PureVideo HD, this IGP can handle VDPAU for video acceleration. NVIDIA's Video Decode and Presentation API for Unix is capable of offloading a great deal of the video decoding and playback to the GPU rather than the CPU, which as our tests have shown, allow HD 1080p video playback with ease when using very low-end hardware.''
▼ ... over et år senere ... ▼
bumper denne tråden fram i tid.

Er på utkikk etter hardware som ikke nødvendigvis må være en PC i den forstand, har sett litt på apple TV og sånne "små" løsninger.
Trenger en minimal pc/dings som kan kjøre xbmc, og samtidig klare å levere nok kraft til å takle det høyeste av kvalitet og 3D.. Anyone?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
bumper denne tråden fram i tid.

Er på utkikk etter hardware som ikke nødvendigvis må være en PC i den forstand, har sett litt på apple TV og sånne "små" løsninger.
Trenger en minimal pc/dings som kan kjøre xbmc, og samtidig klare å levere nok kraft til å takle det høyeste av kvalitet og 3D.. Anyone?
Vis hele sitatet...
forslag: Asus EEEBox
Sist endret av Bothrops; 25. mai 2012 kl. 10:09.
og det der knørket klarer å dytte ut 1080p 3D?
Sol Niger Within
Vartec's Avatar
Raspberry Pi er en fin liten dings som bør tas en titt på
En blå disk kan klare 40 MBps ved behov, men ikke mer. En så høy bitrate på media du skal bruke med XBMC vil du skjeldent komme over, om du ikke har tenkt å kjøre hardt på komplette blå kopier. Her har du et godt eksempel på hva du kanskje bør satse hvis det er tilfellet.

@Vartec: Gutten er redd for at RP ikke vil klare transcodingen, noe jeg ikke ser på som en nødvendig prosess når XBMC skal ha støtte for all media for å streame det - ikke konvertere før avspilling.

Gjerne kom med input.

PS! Om jeg får si noe om RP håper jeg at neste gen. kommer med mSATA, noe som vil revolusjonere hele konseptet.
Sist endret av waf; 25. mai 2012 kl. 11:35.
Sitat av Vartec Vis innlegg
Raspberry Pi er en fin liten dings som bør tas en titt på
Vis hele sitatet...
Rasperry Pi er en kjempefin liten dings, har ingenting å si på det. Men når jeg har en relativt kraftig datamaskin som står med xbmc nå, som ikke klarer 1080p i 3D, så har jeg ikke spesielt tro på at rp klarer det desverre..

Sitat av waf Vis innlegg
En blå disk kan klare 40 MBps ved behov, men ikke mer. En så høy bitrate på media du skal bruke med XBMC vil du skjeldent komme over, om du ikke har tenkt å kjøre hardt på komplette blå kopier. Her har du et godt eksempel på hva du kanskje bør satse hvis det er tilfellet.
Vis hele sitatet...
Jeg har noen blådisk-kopier ja, noen av disse ligger i 50GBsjiktet. Hva jeg skal med det er en annen sak

men hovedgrunnen til at jeg spørr, er i tilfelle rasperry pi ikke blir kraftik NOK.
da har jeg iallefall noe hw i bakhånd jeg kan bruke.
Har vurdert AppleTV, stilren, passer fint i stua og er en kraftig liten sak.
Er denne type hardware jeg tenker på.
Asus EEEE noe har blitt nevnt. Andre?
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Jeg holder en knapp på AppleTV. (Merk, jeg er ikke Apple fanboy, har bare sansen for alt som fungere, og det gjør den.)

Brukt den masse selv, og den tygger alt jeg har kommet over hittil.

Uten så mye som å svette. Fantastisk produkt!
Sist endret av CHillZoNE; 25. mai 2012 kl. 13:14.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Jeg holder en knapp på AppleTV. (Merk, jeg er ikke Apple fanboy, har bare sansen for alt som fungere, og det gjør den.)

Brukt den masse selv, og den tygger alt jeg har kommet over hittil.

Uten så mye som å svette. Fantastisk produkt!
Vis hele sitatet...
Dritt. Kjøpte en Apple TV.
Viser seg at det er 3gen.
Noen som vil kjøpe?

Får den ikke jailbreaket
http://wiki.xbmc.org/index.php?title..._3_.28black.29

Nei ATV3 får du ikke jailbreaket ... enda, men det kommer nok

Inntil videre får du vel bare nyte iOS slik det var ment å nytes
Sitat av Mantuz Vis innlegg
http://wiki.xbmc.org/index.php?title..._3_.28black.29

Nei ATV3 får du ikke jailbreaket ... enda, men det kommer nok

Inntil videre får du vel bare nyte iOS slik det var ment å nytes
Vis hele sitatet...
Som en veldig dyr brevpresse? eneste jeg kan gjøre med den er å surfe gjennom trailere jo.. Suger jo som faen.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Dritt. Kjøpte en Apple TV.
Viser seg at det er 3gen.
Noen som vil kjøpe?

Får den ikke jailbreaket
Vis hele sitatet...
Beklager da min absurde anbefaling, men kanskje du skulle lest om 3.gen før du kjøpte den? (Ja, det var litt humor i den setningen )

What? Nå kan jeg ikke så mye om dette, men det burde da vel ikke ta så lang tid før det kommer en jailbreak? Dessuten, den gjør vel de aller fleste oppgaver uten det? Jeg har ikke prøvde den med jailbreak, men den var fantastisk uten...
Nyt IOS som det er, finn alle grunnen til å hate den, og JailBreak den med et smil!

Uhm, jeg er forøvrig interresert i den...

Edit, sendte PM jeg.
Sist endret av CHillZoNE; 5. juni 2012 kl. 02:43.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Som en veldig dyr brevpresse? eneste jeg kan gjøre med den er å surfe gjennom trailere jo.. Suger jo som faen.
Vis hele sitatet...
Vel vist det ikke har gått så lenge siden du kjøpte den så kan jo du fult ut bruke deg av angreretten på produktet du kjøpte deg.

Sende tilbake, penger tilbake.
Denne kan kanskje være et alternativ.