Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 687
Heisann

Det har oppstått et ganske heftig problem med min Acer One(OS; Linux Linpus).
Firefox vil absolutt ikke åpnes. Prosessen avsluttes med en gang, rett og slett ingen respons. Vet ikke hvordan jeg kan utdype dette noe bedre siden det ikke er jeg som bruker denne pcen til vanlig.

Setter min lit til dere nå !
Du har såklart prøvd å reinnstallere FF?
Trådstarter
30 2
Nei, det har jeg ikke.. Jeg har ingen erfaringer med Linus, så har ikke noen anelse på hvordan jeg skal gjøre dette.

Har sjekket ut litt mer og har funnet ut at det er ingenting under "Connect" menyen som funker. Så dette er ikke et rent browser problem.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg har ingen erfaringer med Linpus, men jeg har hørt en del negativt om det. Mitt forslag er å innstallere t.d. Ubuntu (husk backup av filer)

For å reinstallere FF kan du for eksempel åpne terminal, og skrive

Kode

sudo apt-get remove firefox
Du vil nå bli spurt om passord. Skriv det inn, og du ser sannsynligvis ikke stjerner elns. Tast enter når du er ferdig likevel. Når den er ferdig skriver du

Kode

sudo apt-get install firefox
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jonta Vis innlegg
For å reinstallere FF kan du for eksempel åpne terminal, og skrive

Kode

sudo apt-get remove firefox
Du vil nå bli spurt om passord. Skriv det inn, og du ser sannsynligvis ikke stjerner elns. Tast enter når du er ferdig likevel. Når den er ferdig skriver du

Kode

sudo apt-get install firefox
Vis hele sitatet...
Har aldri opplevd at reinstallasjon har funka på *nix.

Det som stortsett funker er å fjerne konfigurasjonen altså ~/.mozilla.

Prøv mv*~/.mozilla ~/.moz_backup

Om firefox starter da har du en plugin e.l. som lager krøll.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
slashdot: Hm, stemmer nok. Men hvorfor ikke bruke purge? (example: purge fjerner konfigurasjonsfiler også)
Trådstarter
30 2
Jonta: Når jeg skriver inn

Kode

sudo apt-get remove firefox
dukker dette opp

Kode

sudo: apt-get: command not found
Slashdot: Funka visst heller ikke med ditt forslag

Kode

bash: mv*~/.mozilla: No such file or directory
På seedboxen min må jeg faktisk inn som su (les: root) for å få lov til å kjøre apt-get *sukk*

Kode

su -
etterfulgt av

Kode

apt-get remove firefox
og

Kode

apt-get install firefox
Sist endret av waf; 12. november 2010 kl. 14:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jonta Vis innlegg
slashdot: Hm, stemmer nok. Men hvorfor ikke bruke purge? (example: purge fjerner konfigurasjonsfiler også)
Vis hele sitatet...
Ja, konfigurasjonsfiler lagt inn av pakken.*~/.mozilla blir ikkje lagt inn av pakken, og apt veit ikkje om dei. purge vil altså ikkje fjerne ~/.mozilla. Så kvifor purge, når det er som å skyte spurv med kanon?
Har du lagt inn extensions i firefox? Kan være at en av de skaper krøll.

Kode

locate mozilla | grep plugins
Flytt de til en midlertidig plass. Nekter å tro at du har gjort noe med konfigurasjonen som gjør at firefox krasjer. Med mindre du har gjort noe innpå about:config

Det virker hvertfall som noe som ikke blir lastet skikkelig. Er ikke umulig at en krasjlogg har blitt opprettet. Er heller ikke umulig å se hva som går gale ved strace. Åpne logg.txt etter firefox har krasjet. (NB! Kjøring av strace vil gjøre maskinen treg. Åpning av programmet vil gå sakte i øyeblikket strace holder på)

Ikke skriv $

Kode

$ strace -o "logg.txt" firefox
EDIT:
Har hørt at IcedTea kan skape problemer i nyere firefox. Men selvsakt, andre ting kan også gjøre det. Derfor kjør strace og søk nedover loggen.
Sist endret av Epos85; 13. november 2010 kl. 12:26.