Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 7376
Siter:
Originalt skrevet av utidetfri
Jeg blir helt sliten av han læreren der asså DfenZ. Ingen skal dytte sin tro på andre. Ingen skal dytte sin viten på andre heller. De må finne den selv. Amen

Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Hvis litt respekt!
Om du vil diskutere så gjør du det, hvis ikke så trenger du ikke å skrive noe dritt!
Vis hele sitatet...
FaLcOn jeg spør deg hva som støter deg med mitt utsagn i det ovenforstående.
Du får multiple choice av meg FaLcOn:

1) At jeg blir sliten av han læreren som DfenZ beskriver?
2) At jeg mener ingen skal dytte sin tro på andre?
3) At jeg mener ingen skal dytte sin viten på andre?
4) Det at jeg sier folk må "finne den selv" )
eller
5) At jeg sier "Amen" er det for drøyt. Det betyr jo bare "lad det skje".

Nei du FaLcOn du FaLcOn jeg BEKLAGER DYPT OG INDERLIG om mitt innlegg virket provoserende på deg.

Men jeg forstår jo at ett av punktene over blir for drøye for deg. Sorry mann.
Jeg ser ikke noe galt i dette. Vi fikk utdelt nytestamentet gjennom skolen, og det synes jeg er bare bra. Vi er i Norge og Norge har vært et kristent land i snart 1000 år.
De første skolene i Norge var kristne og hvorfor det skulle være galt med andakter i skolen idag, skjønner ikke jeg.
Jeg mener at når man er i Norge, burde man følge gammel skikk og tradisjon og ikke kritisere at noen prøver å forkynne kristendommen gjennom skolen.
Sist endret av Myrddin; 17. januar 2009 kl. 11:48.
Dødsstraff er noe som har blitt praktisert enda lenger enn kristendommen. Folk samlet seg til hogging på fredager og det var muntre rykter som vandret på folks lepper da giljotinen ble innført. Aldri har man hogget så effektivt! Det var også tider da man drepte mennesker på forskjellige måter etter som hvordan de hadde oppført seg, fordi å drepe var rett og slett ikke nok. For romerne var den verst tenkelig straff å bli puttet i en sekk, for så å bli slått i hjel og kastes i en elv. På denne måten fikk ikke "sjelen" forlat kroppen. I likhet med den senere halshuggingen hadde romerne også former for offentlig avstraffing. Nemlig korsfestelsen. Slik kunne man gå å se på hvem det var som hadde oppført seg dårlig og fortelle barna sine at slike mennesker var det for mange i disse tider. For ikke å nevne steiningen. Ja når vi er inne på bibelen. Den taler jo i fordel for steiningen. En fantastisk måte å straffe noen og samtidig spre litt livsglede i folket. Ingen ting roer mobben mer enn å la de kaste stein på "kriminelle svin"

Hva vil jeg frem til? Vi har ikke dødsstraff i dag, men det er jo klart at det har vært en stor del av vår kultur i en utrolig lang tid! Hva kan vi lære av at besteforeldrene våre avskaffet sivil dødsstraff på terskelen av det forrige århundret? Ofte er det beste vei og gå - veldig ofte - å forkaste gamle tradisjoner og verdier og forsøke å finne hvilke som er aktuelle i den tid vi lever i isteden.

Jeg mener at når man er i Norge, burde man følge gammel skikk og tradisjon
Vis hele sitatet...
Utsagn som dette her kan være direkte farlige! Ihvertfall om tankegangen blir satt i feil kontekst!
Sist endret av gulunderstrek; 17. januar 2009 kl. 12:06.
Sitat av Skeid Vis innlegg
Hvorfor i helvete er du da medlem i den norske statskirke og ble kristelig konfirmert?
Vis hele sitatet...
Jeg er da i akkurat samme situasjon, og kaller meg langt fra kristen. Skal forresten melde meg ut av den norske statskirke. Jeg synes det er helt feil at vi skal ha en religion som er for vårt land, og denne religionen skal pushes på små barn i beste lærealder. Burde ikke dette heller være noe de kan finne ut av selv, etterhvert når de har annet enn skole og lærdom og fokusere på?

I tråden min "Religion - Konvertering ut av det blå" kan du lese om meg, som ble født kristen, konfirmert kristen, men uenig i religionen.


"Normalt setter vi oss mål som vi styrer mot. Vi håper å oppnå den endelige evigvarende lykke, og dette holder oss kontinuerlig beskjeftiget. Vi svømmer hele tiden mot noe vi tror er land, noe vi tror er svaret på vårt problem, enten det er en ny kjærlighetshistorie, kur for en sykdom, en måte å forbli ung på eller en belønning i himmelen.

Generelt vil det vi tror er ett svar, vise seg å være årsaken til mer lidelse, og igjen leter vi etter en løsning - syklusen er uten ende.
"
Sitat av Skeid
Hvorfor i helvete er du da medlem i den norske statskirke og ble kristelig konfirmert?
Vis hele sitatet...
Fordi det er gøy å konfirmere seg. I kirken hadde vi bl.a. en moddet Xbox med jævlig mange spill og prosjektor; en webgruppe, der vi lærte Linux shell, Ubuntu, PHP-scripting og mye gøy. Vi var også på konfeleir, som var ganske gøy.

Når det i tillegg ikke var noen ungdomsklubb i området var det et ganske bra (gratis) tilbud.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
ahem, JEG ble ikke døpt, jeg ble humanistisk konfirmert, kan noen svare meg på hvorfor i helvete JEG er medlem av statskirken?
Vis hele sitatet...
Er ikke døpt selv og konfirmerte meg humanistisk. Hvordan kan man få sjekket om man er innmeldt eller ikke?

Sitat av The Freak Vis innlegg
Fordi det er gøy å konfirmere seg. I kirken hadde vi bl.a. en moddet Xbox med jævlig mange spill og prosjektor; en webgruppe, der vi lærte Linux shell, Ubuntu, PHP-scripting og mye gøy. Vi var også på konfeleir, som var ganske gøy.
Vis hele sitatet...
Da har antageligvis kirken der du bor skjønt hva som tiltrekker noe av ungdommen.

Siden det nå er litt snakk på konformasjon så kom jeg på en aldri så liten sak. Jeg konfirmerte meg humanistisk sammen med 5 andre på min skole, og den dagen de koirkelige konfirmantene skulle forberede seg til å samle inn penger så var det bare 6 stykker igjen på hele trinnet. Har egentlig kirken lov til å ta elevene bort fra skolen en hel skoledag sånn at de mister en hel dags undervisning? Hvis dette er lov, hva er grunnen?
Sist endret av DfenZ; 17. januar 2009 kl. 13:08.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Er ikke døpt selv og konfirmerte meg humanistisk. Hvordan kan man få sjekket om man er innmeldt eller ikke?



Da har antageligvis kirken der du bor skjønt hva som tiltrekker noe av ungdommen.

Siden det nå er litt snakk på konformasjon så kom jeg på en aldri så liten sak. Jeg konfirmerte meg humanistisk sammen med 5 andre på min skole, og den dagen de koirkelige konfirmantene skulle forberede seg til å samle inn penger så var det bare 6 stykker igjen på hele trinnet. Har egentlig kirken lov til å ta elevene bort fra skolen en hel skoledag sånn at de mister en hel dags undervisning? Hvis dette er lov, hva er grunnen?
Vis hele sitatet...
Kan huske det skjedde med oss også, noen skulle til og med på konf leir og fikk en fri dag eller noe også. Så måtte vi som ikke skulle konfirmeres være igjen i skolen og jobbe
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Hvor kan man sjekke om man er med i statskirken? Er verken døpt eller kristelig konfirmert.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Hvor kan man sjekke om man er med i statskirken? Er verken døpt eller kristelig konfirmert.
Vis hele sitatet...
Tror det beste er å ringe så hører du bare med de.
Glemte å si dette. Men jeg mener å ha hørt noe, jeg famler i mørket her nå, om at i 98 eller 99 (rundt der) så ble alle eller veldig mange som hadde meldt seg ut av statskirka og ikke tilhørte noe annet trossamfunn meldt inn igjen uten om å få beskjed..
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Oppdaterining i tråden:

http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/article641741.ece

det er helt forferdelig (Ikke vondt ment)
Sist endret av FaLcOn; 17. januar 2009 kl. 13:39.
For noe tull, innføre bordbønnn i skolen?
Nå har ikke jeg lest resten av tråden, men vil bare fremme min mening..

Personlig mener jeg religion er roten til alt ondt, og synest vi burde avskaffe stats kirken.
Bare tanken på å bruke millioner på noe man ikke kan bevise, og noe som bare er en tro, gjør meg frustrert.

Kan vi ikke dele ut gratis bøker om ufo'er og ha en time om ufo'er hver dag?
Du skjønner tanken..

Nei, dette er jeg sterkt imot.
Om det bare tar 3 min. å gjennomføre har ikke noe å si, spill heller en sang de 3 minuttene..

Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Oppdaterining i tråden:

http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/article641741.ece

det er helt forferdelig (Ikke vondt ment)
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det forferdelig?
Om man først skal dele ut en bibel, må alle andre religioner ha samme rett?
Hvorfor skal bare den kristne bibel deles ut?

Nå står jeg da fremdeles på mitt, og tar avstand fra lt med bordbønn og bibelutgivelse på skolen.
Sist endret av PolkagrisLaila; 17. januar 2009 kl. 13:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Oppdaterining i tråden:

http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/article641741.ece

det er helt forferdelig (Ikke vondt ment)
Vis hele sitatet...
Ja, dersom de ikke har tenkt å slutte å prakke kristne bibler og bønner på ungene ser jeg INGEN grunn til at ikke muslimske, jødiske, hindiske, buddistiske, sionistiske, sikth, bahai og jain skal også få være representert ved lønsj-tider!

Såh, dersom du absolutt må trekke religion inn i livene til ungene, presenter alle religionene likt, eller ingen.
Dermed vil bordbønn ta ca. 2-3 min. for hver bønn, pr. religion bli maksimalt... 9 x 3 = 27 min.
Dvs. dersom det skal være likt for alle de største religionene i verden, så kan bordbønn ta opptil en halvtime av ungenes dyrebare tid.

Dersom vi isteden _ikke_ har noen bordbønn i det hele tatt, slipper vi denne sløsingen...
Skulle noen av ungene mot formodning komme fra en religiøs familie, vil disse ungene kunne bruke 2-3 min. i lønsj-pausen til å be før maten, mens ateistene kan ete uten å måtte bry seg om at en skummel usynelig mørkemann kommer til å svi dem i helvette om de ikke takker for maten foreldra har shoppa på supern...

Oppsumert:

Totalt likestilling av alle religioner, og religionsfrihet _MED_ bordbønn: opptil 30 min. ekstra for å ta med de 9 største religionene i verden (kilde: wikipedia)

Religionsfrihet for alle, uten at ungene skal måtte bli påtvunget noen religioner _av skolen_ kan be bordbønn henta hjemmefra: 2-3 min. i lønsj-pausen.

Hva er best?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Det er da for pokker ikke forferdelig å like stille alle religioner!
Gi meg én god grunn til å IKKE gjøre det.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av PolkagrisLaila Vis innlegg
For noe tull, innføre bordbønnn i skolen?
Nå har ikke jeg lest resten av tråden, men vil bare fremme min mening..

Personlig mener jeg religion er roten til alt ondt, og synest vi burde avskaffe stats kirken.
Bare tanken på å bruke millioner på noe man ikke kan bevise, og noe som bare er en tro, gjør meg frustrert.

Kan vi ikke dele ut gratis bøker om ufo'er og ha en time om ufo'er hver dag?
Du skjønner tanken..

Nei, dette er jeg sterkt imot.
Om det bare tar 3 min. å gjennomføre har ikke noe å si, spill heller en sang de 3 minuttene..



Hvorfor er det forferdelig?
Om man først skal dele ut en bibel, må alle andre religioner ha samme rett?
Hvorfor skal bare den kristne bibel deles ut?

Nå står jeg da fremdeles på mitt, og tar avstand fra lt med bordbønn og bibelutgivelse på skolen.
Vis hele sitatet...

Hvorfor deler de ikke ut koraner i Tyrkia?
De er demokratiske.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Hvorfor deler de ikke ut koraner i Tyrkia?
De er demokratiske.
Vis hele sitatet...
Da er jo nordmenn udemokratiske fordi vil deler ut bibler i Norge?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Hvorfor deler de ikke ut koraner i Tyrkia?
De er demokratiske.
Vis hele sitatet...
Korleis veit du at dei ikkje gjer det...?

Forøvrig er svaret at Tyrkia har ei forfatning som er rimelig ekstrem i retning sekularisering, fordi dei ikkje vil at religion skal blandast for mykje inn i staten sitt virke. Det er nedfelt i forfatninga, og er ein sterk tradisjon som følge av det.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Korleis veit du at dei ikkje gjer det...?

Forøvrig er svaret at Tyrkia har ei forfatning som er rimelig ekstrem i retning sekularisering, fordi dei ikkje vil at religion skal blandast for mykje inn i staten sitt virke. Det er nedfelt i forfatninga, og er ein sterk tradisjon som følge av det.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at de ikke gjør det, har foreldre som har gått i tyrkisk skole, enten skal du betale læreren med penger, kylling (levende) guld og sånne ting for å få karakterer eller så kan du glemme utdanninga.
Sier ikke at det er sånn overalt men der de var, var det det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Korleis veit du at dei ikkje gjer det...?

Forøvrig er svaret at Tyrkia har ei forfatning som er rimelig ekstrem i retning sekularisering, fordi dei ikkje vil at religion skal blandast for mykje inn i staten sitt virke. Det er nedfelt i forfatninga, og er ein sterk tradisjon som følge av det.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg at Norge skal gjøre som Tyrkia.
Ja til sekularisering og skille mellom stat og kirke.
Sist endret av Turbolego; 17. januar 2009 kl. 14:07.
Løge Hedman sier at hun ikke er begeistret for at det skal synges bordvers i skolene i Arendal. men når det først skjer, mener hun det er viktig at alle livssyn blir tatt hensyn til.
Vis hele sitatet...
Så det du sier, herr FaLcOn, er at du mener at din religion har enerett på absolutt alle aktiviteter som gjennomføres i regi av den norske skole?

For å sitere deg selv, din forbanna hykler:

Uansett om det finns muslimer, jøder og humanister (med all respekt) som vi respekterer de så burde de respektere oss.
Vis hele sitatet...
Er dette det du kaller respekt? Å forlange at alle, uavhengig av religiøs bakgrunn, skal bøye seg etter dine meninger? Hvordan forventer du at folk skal forstå og akseptere at du vil ha respekt for din religion, når du åpenbart ikke klarer å respektere noen andres?
I likhet med mange andre religiøse klarer du ikke å se forbi din egen nesetipp. Prøv å sett deg inn i andres situasjon, eller i det minste se at du ikke er den eneste personen i verden. Kristendommen er ikke den eneste religionen i verden som hevder å være sann.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Som erkeateist er jeg selvfølgelig helt imot utdeling av bibler og obligatorisk bordbønn i skolen. Ja til å lære om religioner, men nei til forkjynnelse av lett påvirkelige barn.

Men jeg har et litt annet syn på statskirken enn flere av dere andre ateister/agnostikere i denne tråden. Jeg vil tro at hvis vi lager et skille mellom stat og kirke i Norge vil vi få en oppblomstring av religiøse forkjynnere og det som var statskirken vil ta en mer aggresiv holdning mot folket for å rekrutere medlemmer.

Per idag har statskirken en deilig sovepute hvor de kan si "Her i Norge er 80% kristne og medlemmer hos oss i statskirken" De har ikke behov for å gjøre seg sett eller skaffe nye medlemmer fordi dette går rett og slett av seg selv.

Poenget mitt er at jeg tror mye av grunnen til av Norge er såpass sekulært som det er i dag er fordi statskirken forholder seg passive mot befolkningen. De får pengene de trenger fra staten og holder julemesser og diverse messer i ymse kristne høytider, ikke noe mer enn dette. Hadde vi skilt stat og kirke ville vi fått en mye mer konkurransedrevet kirke og en oppblomstring av "nye" avarter av kristendommen.

Så takk til statskirken for den elendige jobben de gjør med religionen sin. Måtte de aldri skille seg.
Interessant det du sier Eplefisk, men tror du disse avartene vill hatt resurser nok til å overleve uten støtte fra staten? Selvfølgelig om statskirken skal fjernes, så skal ALL støtte til religiøse samfunn også kuttes. En total sekularisering.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Interessant det du sier Eplefisk, men tror du disse avartene vill hatt resurser nok til å overleve uten støtte fra staten? Selvfølgelig om statskirken skal fjernes, så skal ALL støtte til religiøse samfunn også kuttes. En total sekularisering.
Vis hele sitatet...
Nei, kvifor skal all støtte til trussamfunn fjernast, så lenge det blir gitt på like vilkår? Eg har ingen problem med å støtte trussamfunn - problemet eg har med statskyrkja er jo at det er ei statskyrkje, ikkje at den, til liks med t.d. human-etisk forbund får pengestøtte.

Ei total sekularisering vil i mine auge sei at staten ikkje har ein religion, og at religion heller ikkje er del av det politiske landskapet. Det vil ikkje sei avskaffing av religiøse organisasjoner, eller støtte til dei.
Sitat av Eplefisk Vis innlegg
Som erkeateist er jeg selvfølgelig helt imot utdeling av bibler og obligatorisk bordbønn i skolen. Ja til å lære om religioner, men nei til forkjynnelse av lett påvirkelige barn.

Men jeg har et litt annet syn på statskirken enn flere av dere andre ateister/agnostikere i denne tråden. Jeg vil tro at hvis vi lager et skille mellom stat og kirke i Norge vil vi få en oppblomstring av religiøse forkjynnere og det som var statskirken vil ta en mer aggresiv holdning mot folket for å rekrutere medlemmer.

Per idag har statskirken en deilig sovepute hvor de kan si "Her i Norge er 80% kristne og medlemmer hos oss i statskirken" De har ikke behov for å gjøre seg sett eller skaffe nye medlemmer fordi dette går rett og slett av seg selv.

Poenget mitt er at jeg tror mye av grunnen til av Norge er såpass sekulært som det er i dag er fordi statskirken forholder seg passive mot befolkningen. De får pengene de trenger fra staten og holder julemesser og diverse messer i ymse kristne høytider, ikke noe mer enn dette. Hadde vi skilt stat og kirke ville vi fått en mye mer konkurransedrevet kirke og en oppblomstring av "nye" avarter av kristendommen.

Så takk til statskirken for den elendige jobben de gjør med religionen sin. Måtte de aldri skille seg.
Vis hele sitatet...
Høres ut som mafiavirksomhet...

"Ok, den norske befolkningen betaler oss årlig gjennom statsbudsjettet for at vi ikke kommer og hjernevasker ungene deres. Samtidig trenger vi ikke å yte ekstra for å rekruttere nye medlemmer til å betale godene... God plan?"

Da er den norske statskirken en kriminell pengepresser som må betales for å ikke begynne å dra med seg uvitende i sin religiøse drømmeverden.

Nei, kast de kristne fanatikerne ut av staten, la de tjene pengene selv.

Samma for meg om en annen religion tar over for kristendommen i norge, de vil alltid være en minoritet i sin egen fantasiverden.
Sist endret av Turbolego; 17. januar 2009 kl. 15:07.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Selv om jeg er ateist så respekterer jeg at Norge er et kristent land. Skal vi forandre på flagget vårt også? Eneste jeg ser som har noe å klage på når det gjelder med bordbønner er hinduer, buddhister og ateister. Jøder, muslimer og kristne tilber i det minste prinsipielt sett samme gud.

Så lenge man ikke tar vekk kristendommen som vår stats religion, så får man vær så god akseptere at slik er det en gang. Hvordan forventer folk at innvandrere skal tilpasse seg vårt lands kultur og byggesteiner når normenn ikke en gang klarer å lese en bordbønn?
Sitat av Delusional Vis innlegg
Selv om jeg er ateist så respekterer jeg at Norge er et kristent land. Skal vi forandre på flagget vårt også? Eneste jeg ser som har noe å klage på når det gjelder med bordbønner er hinduer, buddhister og ateister. Jøder, muslimer og kristne tilber i det minste prinsipielt sett samme gud.

Så lenge man ikke tar vekk kristendommen som vår stats religion, så får man vær så god akseptere at slik er det en gang. Hvordan forventer folk at innvandrere skal tilpasse seg vårt lands kultur og byggesteiner når normenn ikke en gang klarer å lese en bordbønn?
Vis hele sitatet...
Må ungene våre bli bedre kristne for at innvandrere skal begynne å respektere oss?
Sitat av Delusional Vis innlegg
Selv om jeg er ateist så respekterer jeg at Norge er et kristent land. Skal vi forandre på flagget vårt også? Eneste jeg ser som har noe å klage på når det gjelder med bordbønner er hinduer, buddhister og ateister. Jøder, muslimer og kristne tilber i det minste prinsipielt sett samme gud.

Så lenge man ikke tar vekk kristendommen som vår stats religion, så får man vær så god akseptere at slik er det en gang. Hvordan forventer folk at innvandrere skal tilpasse seg vårt lands kultur og byggesteiner når normenn ikke en gang klarer å lese en bordbønn?
Vis hele sitatet...
Forventer du at de som ikke er kristne skal sitte å og takke og prise herren for maten?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Jeg er som sagt ateist (for meg er gud død, har alltid vært død, kommer alltid til å være død). Jeg forventer ikke at noen skal bli bedre kristne, eller kristne for den saks skyld. Det eneste jeg sier er at så lenge det er en norsk statskirke så må vi respektere at det er slik vår stat er oppbygd. Ikke hat meg eller de som etterfølger statsreligionens budskap. Gå heller til roten på det hele, statskirken få den avskaffet så skal jeg heller støtte deres sak. Jeg syntes til sammenligning at det er håpløst at jeg ikke skulle få røyke meg en joint uten å være kriminell, men reglene er slik en gang at dette ikke er lov, derfor lar jeg være. Det er dermed ikke sagt at jeg ikke ønsker forandring, jeg støtter oppunder de organisasjoner og uttrykker mitt samtykke i de saker jeg er enig i. Men så lenge kristendommen er vår statsreligion og cannabis er illegalt, ser jeg ikke noe gale i å ha bordbønn i skolen og utøve sanksjoner mot de som røyker seg en jonny.

PS: Norske barn flest har ikke vondt av å takke for maten, og være takknemlig i det store og hele.
Det der er noe forbanna tull imho. Vi må ikke respektere at en religiøs institusjon som sprer feilinformasjon og som frarøver unge mennesker muligheten til å tenke selvstendig blander seg inn i utdanningsplanen for våre barn. Det er ikke slik at fordi vi har en statskirke så skal kirken også nødvendigvis integreres i utdannigssystemet.

Staten finansierer mange forskjellige enheter, deriblant forsvaret; dermed ikke sagt at barna våre bør tvinges til å masjere på geledd inn og ut av klasserommene. Det har ingenting med hverandre å gjøre, og ethvert forsøk på å forpeste en så viktig institusjon som skolen med religionsutøvelse eller andre irrelevante og stigmatiserende aktiviteter bør bli møtt med sterk motstand fra alle som er oppegående nok til å se det.


Folk som har mer respekt for etablerte institusjoner og sentraliserte maktapparater enn sine egne moralske grenser og prinsipper har jeg forøvrig aldri forstått meg på..
Sist endret av mentalmelt; 18. januar 2009 kl. 04:42.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, kvifor skal all støtte til trussamfunn fjernast, så lenge det blir gitt på like vilkår? Eg har ingen problem med å støtte trussamfunn - problemet eg har med statskyrkja er jo at det er ei statskyrkje, ikkje at den, til liks med t.d. human-etisk forbund får pengestøtte.

Ei total sekularisering vil i mine auge sei at staten ikkje har ein religion, og at religion heller ikkje er del av det politiske landskapet. Det vil ikkje sei avskaffing av religiøse organisasjoner, eller støtte til dei.
Vis hele sitatet...
Problemet *mitt* med statskirka er at de er jævelig sleipe i tillegg, og bl.a. faktisk hadde meldt inn meg uten mitt vitende, på tross av at jeg aldri har blitt døpt e.l., og derfor ikke skulle ha vært meldt inn i det hele tatt. Tror faktisk jeg bør ta en telefon på mandag for å dobbeltsjekke at de virkelig *har* meldt meg ut, og at det ikke har blitt noe "rot" e.l. så de har "glemt" det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, kvifor skal all støtte til trussamfunn fjernast, så lenge det blir gitt på like vilkår? Eg har ingen problem med å støtte trussamfunn - problemet eg har med statskyrkja er jo at det er ei statskyrkje, ikkje at den, til liks med t.d. human-etisk forbund får pengestøtte.

Ei total sekularisering vil i mine auge sei at staten ikkje har ein religion, og at religion heller ikkje er del av det politiske landskapet. Det vil ikkje sei avskaffing av religiøse organisasjoner, eller støtte til dei.
Vis hele sitatet...
Ja jo jeg overdriver vell kanskje litt.. Men jeg mener nå fortsatt at det hadde vært veldig fint om folk ikke tok med seg tro/livssyn ut av hjemmets fire vegger. Gjort det litt sånn som røyke og alkohol loven. Ikke noe religion på offentlige og andre steder folk samles i større eller mindre mengder, eller til barn under 18 år!
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Heisan alle sammen

Hva syntes dere om denne saken?
http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/article641577.ece

Selve landet Norge er kristent se på flagget, det er ett kors. Så vi burde ikke glemme kulturen vår, tradisjonene våre og relgionen vår.
Dette er kun min mening men vil også høre deres.
Vis hele sitatet...
Kulturen vår, tradisjonene våre og religionen vår... ja altså den religionskulturen du snakker om nå er ikke vår. Den ble påtvunget oss rundt 1000tallet. Den ødela alt av tradisjoner, sagn, overleveringer, språk og normer.

Og uansett om vi skal se bort ifra dette så syns jeg det er jækla frekt å hevde at dette er en felles kultur. Det er ikke min kultur. Det er en religion som har ødelagt generasjoner før oss med moraliseringer, danskvennelighet, klasseskiller og kvinnefiendtlighet.
Stakkars barna, blir hjernevaska av det der. De burde helle fokusere å gi gratis mat, og ikke bibler og drive å be, hah tragisk.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg har sosiologi og sosialantropologi på skolen, og jeg må si at vinklingen på religion er ganske annerledes nå. (Angående stoffet vi lærer, ikke meg)

I boken min står det at religion er en måte man kontrollerer atferd på i et samfunn, at religion er oppfunnet for den grunnen. Mennesker som kunne gi svar ble sett på som intelligente, intelligente mennesker skulle lede de andre.

Jeg ville ikke likt at lillebroren min skulle bli tvunget til å spise dette religions greiene på skolen. Skulle religion være en del av hverdagen til familien min kunne vi glatt fikset det på skolen, ville foreldrene mine at jeg skulle lære om jesus og lucifer i skoletiden kunne de sette meg på en steinerskole. Man blander ikke skole og sant, just dont. Kristendom er viktig, selv er jeg døpt men konfirmert borgerlig. Kristendommen er vår kulturarv og den skal vi lære om på skolen. At den har mer vekt enn islam og buddhismer med flere gjør meg ingenting. Hadde Islam vært hovedvekten hadde nok mange rynket litt på nesen ettersom at Islam har bra lite med historien vår å gjøre.

Litt kristendom skal man nok ha i skolen, men tilbudene for dem som ikke vil gå i kirken burde være bedre enn "en dag på rektors kontor"
Sitat av Sio Vis innlegg
Litt kristendom skal man nok ha i skolen, men tilbudene for dem som ikke vil gå i kirken burde være bedre enn "en dag på rektors kontor"
Vis hele sitatet...
Når du sier det på den måten er jeg glad for at jeg altid har gått i kirken med skolen
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av PolkagrisLaila Vis innlegg


Hvorfor er det forferdelig?
Om man først skal dele ut en bibel, må alle andre religioner ha samme rett?
Hvorfor skal bare den kristne bibel deles ut?

Nå står jeg da fremdeles på mitt, og tar avstand fra lt med bordbønn og bibelutgivelse på skolen.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at Kristendommen er hovedrelgionen i landet derfor skal det priorieres før andre relgioner.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Det jeg mener er at Kristendommen er hovedrelgionen i landet derfor skal det priorieres før andre relgioner.
Vis hele sitatet...
Men det er vel i praksis det som også skjer. Som Halalgeir sa er 50% av innholdet i det nye religionsfaget kristendomsrelatert, og det aller meste i samfunnet peker også i den retninga.
Jeg stiller meg bak Choo. Å anta at ALLE "norske nordmenn" er kristne er ikke bare uopplyst, men direkte frekt. Nordmenn er mer enn kristne, og kanskje mer enn bare norske? Og jeg vil si at akkurat "vår" kristne gruppe har alle mulige forutsetninger for å dyrke sin religion på fritiden, i motsetning til f.eks. muslimer i Norge, som i mange tilfeller blir henvist til lagerlokaler eller kastet ut når man oppdager at de bruker lokalet til religiøs livsførsel...

Jeg har bodd i Aust-Agder i ti år, og det forslaget fra Arendals kommunepolitikere er helt sinnsvakt. Personlig ble jeg utsatt for en djevelutdrivelse i sjette klasse (på skolens eiendom i skoletiden), og har problemer med å være i nærheten av kristne som snakker om troen sin. Jeg tror at det er få, om ingen, positive sider ved å ha en kristen linje/etikk/formålsparagrad/statskirke i det offentlige Norge, og at det aller beste ville være å la de kristne holde på som de vil.

Evt. forby religiøst baserte grunnskoler i Norge for å sørge for at de ikke skaper et kult-preget miljø. Vi husker kanskje Sørlandsskolen? En barneskole der rektor insisterte på at hans plass i Universet var steget under Jesus, og ganske mange steg over barna. Sinnsvakt.
Sist endret av Boombaby; 19. januar 2009 kl. 16:25. Grunn: skriveleif og litt tull med setningsrekkefølgen
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Boombaby Vis innlegg

Personlig ble jeg utsatt for en djevelutdrivelse i sjette klasse (på skolens eiendom i skoletiden)
Vis hele sitatet...

Er du ikke bare glad for å ha vekk de djevlene da?
Eller kanskje du var glad i de.
Om du kunne forstå hva det er å bli nedvurdert fordi du ikke er kristen og fortalt som elleveåring at Satan bor inni deg fordi du ikke er som alle de andre, så hadde jeg kanskje blitt såret av det utsagnet der. But you, Sir, are an idiot.
FaLcOn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Boombaby Vis innlegg
Om du kunne forstå hva det er å bli nedvurdert fordi du ikke er kristen og fortalt som elleveåring at Satan bor inni deg fordi du ikke er som alle de andre, så hadde jeg kanskje blitt såret av det utsagnet der. But you, Sir, are an idiot.
Vis hele sitatet...
Sorry mate, mente ikke noe vondt. Skjønner deg, og du var ganske liten til å tolke ting da og vite hvilken relgion du skal følge.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Er du ikke bare glad for å ha vekk de djevlene da?
Eller kanskje du var glad i de.
Vis hele sitatet...
Over streken kristne kverulant
Jeg syntes det blir feil å "tvinge" kristlig bønn inn i den Norske skole. Selv om vi er det kristlig land, betyr ikke det at kristendommen har rett til å forpeste skolen med sin tro. Over til det som kalles KRL. Det er utrolig mye kristendom innenfor dette faget, noe jeg syntes er idiotisk. Vi lever i et flerkulturelt land med ytringsfrihet og religionsfrihet!

*Jeg har ingen tilknytning til noen som helst form for religiøs tro*
Sist endret av Clr; 19. januar 2009 kl. 16:58.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Hvis litt respekt!
Om du vil diskutere så gjør du det, hvis ikke så trenger du ikke å skrive noe dritt!
Vis hele sitatet...
Dette sier mannen som senere kom med denne uttalelsen

Er du ikke bare glad for å ha vekk de djevlene da?
Eller kanskje du var glad i de.
Vis hele sitatet...
Nå må du begynne å snøre inn Falcon! Følg ditt eget råd!

orry mate, mente ikke noe vondt. Skjønner deg, og du var ganske liten til å tolke ting da og vite hvilken relgion du skal følge.
Vis hele sitatet...
Er det bare jeg som pusser på nesen over det der? Virker virkelig som om du har en utrolig misjonerende tankegang mann!
At vi er et "kristen land" etter mitt syn helt meningsløst. Vi er akkurat det "landet" vi til enhver ting ønsker å være; og folk flest, uavhengig av hvor de skulle sette krysset på et skjema om sin trosstilhørighet, ønsker en rimelig grei distanse til etablert religiøsitet på fast basis. Jeg tror også folk flest har toleranse for at andre ikke er religiøse og derfor heller ikke ville hatt problemer med å si at det ikke er statens oppgave å si hva den litt mer korrekte troen forran andre skulle være.

Norge er et i hovedsak sekulært land hvor man kan spore en folkelig tendens til enda mer sekularisme og forrakt for fortidens tyngende trosenretning og intolerans.
Jeg veit ikke om det har blitt skrevet noe liknende tidligere i tråden, men here goes;

I mitt hode kan bordbønn være en fin ting, vi bør minne oss selv på at vi er heldige som faktisk har mat. Nordmenn er som kjent noen heldiggriser. Som motstander av organisert religion, liker jeg ikke tanken på en kristen bordbønn, ihvertfall ikke i skolen, men en idé kan jo være å ha en slags sekulær bordbønn? Et vers eller noe sånt som ikke refererer til noen Gud, Parti eller fandens oldemor. Der man simpelthen uttrykker takknemlighet for maten man skal spise og situasjonen man er i. Mange tar maten vi spiser (og andre goder vi nyter) for gitt, men gjennom en "bordbønn" blir man oppfordret til å reflektere litt over dette. Kanskje en naiv tanke, men jeg liker å tro at slikt kan ha positive ringvirkninger, både for samfunnet og for enkeltindividene.
Jeg vet ikke med deg stekepanne, men jeg ble alltid fortalt at jeg skulle takke for maten da jeg var liten! Selv den dag i dag så hender det aldri at jeg spiser ute og ikke takker hyggelig for maten, spesielt om den smakte overraskende. Det er bare en mekanisme som er inne i meg, at jeg alltid takker for maten. Til tross for at vi aldri har bed bordbønn hjemme, utenom en gang i året da jeg var liten. Da var det eldste mannen på gården som leste høyt i fra bibelen på julaften. En gammel og begravd tradisjon.
gulunderstrek; Det å si "takk for maten" er ikke det samme som at man kjenner takknemlighet, og faktisk føler seg heldig for at man har fått mat. De ordene er noe man læres opp til å si fordi det er vanlig skikk og bruk, og er forøvrig en fin tradisjon. Som du selv sier, er det en slags refleks, og det er det nok hos de aller fleste, noe vi ofte sier uten å egentlig tenke videre over saken. Et øyeblikks refleksjon før måltidet kan bringe fram takknemlighetsfølelsen, og få oss til å sette litt pris på hvor priviligerte vi faktisk er.
Du får meg til å tenke på skyldfølelsen bestemor alltid pleide å gi meg etter middag da jeg var liten. Var ikke måte på hvor jævlig det var under krigen, eller de fattige barne i Afrika for den saksskyld. Det er rett og slett primitivt og være så takknemlig til noe uten grunn! Man er ung og uvitende. De fleste som ikke har feite bankkontoer allerede fra før de flytter hjemme fra, vil lære seg å være takknemlige for maten når for første gang opplever hva virkelig sult er..

Selv om jeg må si meg enig i at "takk for maten" kanskje kan bli mer en refleks enn virkelig takknemlighet. Så føler jeg at jeg alltid er takknemlig for at jeg kan spise meg mett. Enda jeg ikke bøyer meg for noen høyere makt av den grunn. Spørsmålet blir vell hvor langt man skal gå for å vise at man er takknemlig? Relikvier, salmer, bibler, guder og avguder eller rett og slett bare påkjenningen av desperat sult?
Hvorfor er det primitivt å sette pris på ting? Jeg må innrømme jeg synes det er mye verre å ta ting for gitt, som jeg føler vi gjør for ofte. I den bordbønn-ideen min tenker jeg som nevnt ikke at man skal bøye seg for noen høyere makter, bare kjenne litt på den følelsen du sier du opplever når du spiser deg mett. Alt for mye av tida vår går med til å tenke på at ting ikke er bra nok, jeg syns at vi bør lære så tidlig som mulig å sette pris på det som faktisk er bra også.

Godt poeng ang. skyldfølelse, det var et skudd i siden på "sekulær-bordbønn"-tanken min.