Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 12261
[CENTER]Det er på tide å kaste støttehjulene dine! Legg vekk dine gitartabs![/CENTER]


Etter en stund borte fra gitaren (sittet en del på trommer i stedet) så er det på tide å få trent opp gehøret. Har sett mange tråder som "Enkle gitarsanger" og "nybegynner elektrisk gitar?" så tror jeg det er flere som trenger hjelp med å forbedre gehøret og kaste bort støttehjulene (gitartabs).

Noen enkle punkt jeg har prøvd meg på for å forbedre gehøret er rett og sletten å høre på sanger, deretter repetere de på gitaren, skrive ned dine funn og spille igjennom, dette fungerer like godt på piano, bass, fløyte, fiolin/fele og trommer.

Det letteste er da å finne seg noen sanger som går på power chords og ikke spilles lynkjapt, og deretter øke vanskelighetsgraden ved å finne sanger med mer tempo og fingerspill.

Da lurer du og jeg som nybegynner ganske enkelt på; hva slags sanger det som går litt tregt og bruker power chords for det meste? De fleste Black Sabbath låtene har megatøffe riff som ikke går absolutt alt for fort, f.eks. Iron Man.

Det finnes haugevis av sanger du kan prøve deg på og det er bare å lete igjennom musikksamlingen etter noe heavy metal, hard rock, metal eller rett og slett punk (om du føler deg moden).

Pass på å finn de med litt rolig tempo i starten, og du kan alltids spole tilbake om du lurer på om det var riktig det du spilte.

Her er noen nettbaserte tester du kan prøve deg på:

Test your musical skills in 6 minutes!
Measure your pitch perception abilities! (3 min)

Hvis det er noen med freaker som har andre teknikker så del de gjerne her.
Jeg mener bestemt at det finnes et program der man over tid lærer seg absolutt gehør, er det noen som har hørt om det?
Absolutt gehør kun på lærling ser jeg som umulig for ca 90% av befolkningen, de fleste som har sånn er stort sett tilrettelagt for dette \ tar det naturlig.

Du kan godt få et 80% absolutt gehør med trening ville jeg tro, men ikke til sammenligning med de folka som er født med slikt.
AtX: Nok engang er det riktig det du sier.

Absolutt gehør er nok umulig for 90% av befolkningen, men relativt gehør kan omtrent alle trene seg opp til å få.
Nja, i følge den wiki artikkelen virket det som om det bare var for folk med musikalsk utdanning som kan ha absolutt gehør.
Jeg vet om to stk som begge hadde absolutt gehør uten å verken kunne noe innen musikk eller viste det selv.

Den ene var en kar som riktignok var glad i musikk, men han spilte ingenting eller drev på med noe selv innen musikk. Han kunne aldri være med på barnehagekonserter eller noe sånt der folk synger. Ikke nødvendigvis fordi de sang surt, men fordi de sang i feil toneart!
Han kunne ikke si hva som var feil, bare at noe var det.
Sist endret av Duckyuck; 26. desember 2007 kl. 13:17.
Jeg vet også om en person som har et syndrom, tror jeg det var. Han er litt sosialt utenfor, men har rett og slett absolutt gehør. Autistisk Savant, om jeg ikke tar feil: http://no.wikipedia.org/wiki/Savant

edit: tyrkleif
Sist endret av Lunicks; 26. desember 2007 kl. 15:02.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Akk... Hva ville jeg ikke gitt for absolutt gehør?

Kjenner 3 personer med det. En er blind, og har et fantastisk sangtalent. En er autist, og har et kjempetalent på piano. Bladleser det meste. Den tredje er pianolæreren min på folkehøgskolen jeg går på. Han utviklet sitt absolutte gehør i 10-årsalderen visstnok, etter å ha vokst opp med musikk.

Jeg personlig veldig opptatt av mitt eget gehør, og jobber så og si hver dag for å bli bedre. Jeg klarer ikke å høre på musikk nærmest uten å ressonere meg fram til hvilken toneart musikken jeg hører på går i, enten ved å bruke mitt eget sangregister, eller andre referanser som f.eks å gjenkjenne klangene på akkorder.

En ting som det er vanvittig lurt å øve på hvis en skal bygge opp et bra gehør, er intervallene: Ren prim, liten sekund, stor sekund, liten ters, stor ters, ren kvart, forstørret kvart/forminsket kvint, ren kvint, liten sekst, stor sekst, liten septim, stor septim og ren oktav.

Lærer du deg dette, og klarer å synge hvilket som helst intervall utifra en grunntone, har du en vanvittig fordel når du skal plukke ting. Du hører avstanden mellom tonene, istedet for å lete deg frem. Dette vil jeg si er noe nesten en hver person kan lære seg. Det er bare forskjell på hvor lang tid en bruker på å lære seg det.

Samtidig kan du bruke dette til å plukke ut metningstoner i en akkord. Noe som også er svært viktig hvis du skal plukke sanger.
Vil minne om at dette var en tråd ment for å diskutere forskjellige metoder på å trene gehør på, ikke en tråd der du skal diskutere hva absolutt og relativt gehør er.
Earmaster er et program hvor man kan trene gehøret. Trialversjon kan lastes ned fra hjemmesiden dems. www.earmaster.com . Google earmaster hvis linken ikke fungerer.

På hjemmesiden finnes det to versjoner. En for lærere og en for elever.
Når trialtiden på den ene versjonen er ute kan man laste ned den andre for ytterligere 30 dager med gratis program
Turboaciid er faktisk bortimot den eneste som har kommet med noen dugende tips her
(og en elendig lenke. Å være blind og ha absolutt gehør trenger tydeligvis ikke å gi deg god smak eller musikalitet).

Det finnes uttalige måter å trene opp gehøret sitt på,
massevis av bøker, innviklede metoder etc.

Dere er inne på noen gullpunkter.
Den enkleste og mest effektive måten er, som Turboaciid sier; Intervallene.
Det finnes nettsider, som f.eks earplane hvor man på en enkel og grei måte kan øve bl.a. på å gjenkjenne disse.
Den beste måten er nok allikevel å rett og slett sette seg ned med ett piano.
En spiller, den andre hører(det funker vel i teorien på ett hvilket som helst instrument,
men akkordinstrumenter er muligens det beste
).
Man begynner fra grunnen av.
Spiller tonene melodisk(etter hverandre) og man kan godt begrense seg til noen få intervaller av gangen(f.eks sekunder, terser og kvinter). Gjør dette 20minutter hver dag over lengre tid, og gehøret vil utvikle seg veldig fort.
Etterhvert som man blir flinkere øker også vansklighetsgraden, man spiller intervallene harmonisk(samtidig)
og går etterhvert over til å ta med akkorder og omvendinger av disse. Det er egentlig ubegrenset hva man kan lære.

Tips: For å lære seg intervallene kan det være greit å forbinde dem med en sang.
Jeg har f.eks "love me tender" som ren kvart låt. Intervallet mellom "Love" og "me" er nettopp en ren kvart.

Tips: Syng begge tonene før du bestemmer deg for hvilket intervall du hører.

Her kan du høre de ulike intervallene og lese om dem.
intervaller i dur
intervaller i moll
Etter på kan du teste deg selv her:
lett
litt vanskeligere
Enda litt vanskligere

Man kan finne mange tester på internett(og de fleste er langt bedre enn de scr0tum lenket til i første post).
Sist endret av miles; 26. desember 2007 kl. 17:24.
Jeg hadde ikke gehør da jeg begynte med musikk men har det nå. Etter å ha hørt på masse forskjellige sanger og spiltt de senere. Som å foreksempel høre en noe vanskelig sang på piano feks noe gavin degraw og senere lære seg det. Men jeg klarer ikke å spille en grieg sang eller noe slik som Mozart kunne. Han var da født med dette. Jeg kan si hvilken tone hva er. Men da må jeg bruke tid på å sammenligne med sanger hvor jeg vet hvilken tone sangen går i.
Mitt motto er: "tabbs er for nabbs". Dog har dette veldig mange unntak, men jeg kan ikke huske sist jeg satte meg ned med tabs. Det som lærte meg å ta ting på øret var to år med Metallica. Brukte tabs i begynnelsen, men etterhvert merket jeg at jeg ikke trengte det. Så prøvde jeg meg på litt vanskeligere ting, og når jeg lærte jeg meg en Dream Theater sang følte jeg at jeg var på gli.

Sånn jeg ser det er det et veldig stort skille mellom "gode" og "dårlige" gitarister på det området. Man kan spille kjapt og det kan være imponerende, men en "god" gitarist trenger ikke å sitte i timesvis med tabs for å lære seg ett stykke gitaronani. Han hører litt på hvilke skalaer osv som blir brukt, og kan deretter spille noe som høres likt ut. Det trenger jo ikke å være på prikken for at det skal høres bra ut.

Ingen regel uten untak, for man trenger ikke nødvendigvis å være dårlig for å bruke tabs, men man må skille mellom å lage musikk og å spille musikk. Improvisasjon er en nødvendighet i musikk, i min mening. Selvfølgelig er det unntak der og. Klassisk musikk er jo det motsatte av improvisasjon.

EDIT: som TurboAciid påpekte er intervallene utrolig greie å kunne, og en annen ting jeg kom på for gitarister, hvis man kan mange skalabokser er det ti ganger så lett å finne fram til låter.
Sist endret av hopalong; 26. desember 2007 kl. 19:01.
Sitat av hopalong
Klassisk musikk er jo det motsatte av improvisasjon.
Vis hele sitatet...
Riktig nok off-topic ftw, men det utsagnet er det motsatte av riktig.
Enten du tror det eller ikke, så er det elementer av improvisasjon også i klassisk musikk.
Som eksempel kan man nevne barokkmusikk. Der improviseres det visserligen over akkordrekker.
Improviserte kadanser, dynamisk improvisasjon, linjeforming.
Improvisasjon finner man strengt tatt i all musikk, selv om den er mer åpenbar i visse sjangrer.
Ah, my bad. Tåpelig utrykk. Har jo hatt om det i musikklære

Men jeg har et lite snev av riktighet, og for å formulere meg annerledes: Utenom kadensene er klassisk en av de strengeste musikkstilene. Ei rockelåt noteres ofte med akkorder, mens ei klassisk låt noteres ekstremt nøyaktig, og det forventes av utøver at det blir nøyaktig framført. Så å si at det er det motsatte av riktig er ikke helt sant.

Skikkelig ot! Dette blir sikkert sletta, men nå har jeg jo allerede skrevet det.
Sist endret av hopalong; 27. desember 2007 kl. 02:41.
En liten beskjed til alle de som har skrevet her om intervaller. Jeg selv som bare har gått et halvt år med musikkteori en gang i uken, har ikke kommet såpass langt at jeg vet noe om kvint, terser og andre lurifakser. Derfor jeg merket tråden "for nybegynnere".

Nybegynnere, som jeg ser det (derav inkludert meg), har ikke lært om intervaller. Hvis noen har noen veldig lette teknikker/metoder for å trene opp sitt gehør uten å ha hatt musikklære/teori lenge, så hadde det vært fint.

Ville ikke kalt dere som har skrevet her (TurboAciid og miles) nybegynnere, og dere må ha startet et sted, fortell om hvordan dere startet å trene deres gehør.

Sett dere på samme nivå som en uten musikklære i sin fortid.

MvH Scr0tum.

Edit: skriver dette fordi jeg som ikke har kommet såpass langt med musikklæren enda og en som ikke har hatt musikklære i det hele tatt og er selvlært på enten gitar eller piano, ville neppe skjønt det.
Sist endret av Pagliacci; 28. desember 2007 kl. 01:14.
Heh, har spillt gitar i 5 år, kan lite med gehør og musikkrelatert teori

Kanskje jeg burde følge med på denne tråden ^^ Eneste notene jeg kan navnet på er de 6 strengene, husker ikke navn på de usle grepa jeg enda kan heller ;O
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Sitat av Scr0tum
En liten beskjed til alle de som har skrevet her om intervaller. Jeg selv som bare har gått et halvt år med musikkteori en gang i uken, har ikke kommet såpass langt at jeg vet noe om kvint, terser og andre lurifakser. Derfor jeg merket tråden "for nybegynnere".

Nybegynnere, som jeg ser det (derav inkludert meg), har ikke lært om intervaller. Hvis noen har noen veldig lette teknikker/metoder for å trene opp sitt gehør uten å ha hatt musikklære/teori lenge, så hadde det vært fint.

Ville ikke kalt dere som har skrevet her (TurboAciid og miles) nybegynnere, og dere må ha startet et sted, fortell om hvordan dere startet å trene deres gehør.

Sett dere på samme nivå som en uten musikklære i sin fortid.

MvH Scr0tum.

Edit: skriver dette fordi jeg som ikke har kommet såpass langt med musikklæren enda og en som ikke har hatt musikklære i det hele tatt og er selvlært på enten gitar eller piano, ville neppe skjønt det.
Vis hele sitatet...
Jeg begynte å spille piano da jeg var 9 år. Jeg spilte klassisk piano uten noen som helst teoriundervisning fram til videregående.

Det første jeg fikk av musikkteori på videregående var for nybegynnere. På musikklinja kan hvem som helst komme inn, og undervisningen er den samme uansett musikalsk bakgrunn. For sangere som ikke kunne notesystemet, til gitarister som kun hadde spilt utifra gitartablatur. De første tingene vi lærte om var notesystemet, kvintsirkelen og intervallene.

I hørelære satte vi opp ett såkalt "intervallkart", der vi skrev utfyllende informasjon om hvert intervall, slik at de skulle være enklere å kjenne igjen. Husker ikke så mye av akkuratt dette nå lenger, siden referansene mine nå er "innebygde".

Uannsett, her er noen av de referansene jeg husker:

MacGyver = liten septim. Dvs. åpningsakkorden på hovdetemaet i sangen er en liten septim. Etter at jeg lagde denne referansen for meg selv, tenkte jeg på macgyver hver gang jeg hørte en liten septim klinge sammen med grunntonen, og dermed fant jeg ut at det ikke kunne være noe annet enn en liten septim.

Et annet eksempel er stor sekst. Mange julesanger bruker dette intervallet som de to første notene i sangen. F.eks: Nå har vi vaska gølvet. I F-dur er "Nå"en en C, og "har"en en A. Dette utgjør intervallet stor sekst. Dermed har jeg en referanse der og.

Kvart = vekselbass

osv....

Intervallene er det viktigste du kan lære deg hvis du vil bygge opp ett godt gehør slik at du kan plukke sanger, og høre metningstoner i en akkord.

Det første du må gjøre, er å lære deg navnet på dem. Prim, Sekund, Ters, Kvart, Kvint, Sekst, Septim og Oktav. Deretter må du lære deg de forskjellige versjonene av dem. Liten, stor, forstørret, forminsket, ren.

Så må du rett og slett teste deg selv frem til du kan det. Selvfølgelig er det enklere å lære seg dette hvis du faktisk har undervisning i det, og får informasjonen gradvis inn, så hvis du ikke har begynt på videregående enda, og vil lære deg dette, kan jeg anbefale musikklinja på det sterkeste. Er du ferdig med videregående er det mange folkehøgskoler som tilbyr undervisning om dette. Høgskoler også regner jeg med.

Dette er hvertfall slik jeg fikk ett gehør jeg idag vil kalle ganske godt...

Edit: Post 0,75k!
Sist endret av TurboAciid; 28. desember 2007 kl. 15:17.
For det første: du sier at hvem som helst kan komme inn på musikklinja hvis du har musikkbakgrunn, dette er da ikke sant siden de har da fjernet opptaksprøvene.

For det andre: En veldig bra og utfyllende post, KP!

Selv har vi bare såvidt kommet til kvintsirkelen pga. julekonsert var viktigere enn selve musikkteorien. Aka det gikk ut nesten vær uke

Det første du må gjøre, er å lære deg navnet på dem. Prim, Sekund, Ters, Kvart, Kvint, Sekst, Septim og Oktav. Deretter må du lære deg de forskjellige versjonene av dem. Liten, stor, forstørret, forminsket, ren.
Vis hele sitatet...
Etter som jeg har forstått er:
Prim= 1 tone høyere
sekund= 2 toner høyere
ters= 3 toner høyere
Kvart=4 toner
kvint = 5 toner
sekst= 6 toner
Septim = 7 toner
oktav = en oktav høyere eller 8 toner høyere

Er dette riktig? (tar sikkert helt feil siden vi ikke har hatt om dette enda og det er bare tenkt ut ved logikk)
Sist endret av Pagliacci; 28. desember 2007 kl. 15:28.
Etter som jeg har forstått er:
Prim= 1 tone høyere
sekund= 2 toner høyere
ters= 3 toner høyere
Kvart=4 toner
kvint = 5 toner
sekst= 6 toner
Septim = 7 toner
oktav = en oktav høyere eller 8 toner høyere

Er dette riktig? (tar sikkert helt feil siden vi ikke har hatt om dette enda og det er bare tenkt ut ved logikk)
Vis hele sitatet...
Må nok presisere litt, det finnes mange intervaller, store og små, forminskede og forstørrede.
Det er lettest og "se" intervallene om man har tilgang på et piano, halvtoner er en tangent opp eller ned og heltone er to tangenter. På gitar er det samme greia, halvtone er ett bånd opp eller ned, heltone er to.

Prim = Samme tone
Sekund = En hel tone, to halvtoner, C-D etc
Liten ters (Mollters) = En og en halv heltone, tre halvtoner, eks C- Eb
Stor ters (Durters) = To heltoner, eks C-E
Kvart = To og en halv heltone, eks C-F
Tritonus, forminsket kvint, forstørret kvart = Tre heltoner, eks C-F#
Kvint = Tre og en halv heltone, eks C-G
Liten sekst, forstørret kvint = Fire heltoner C-G#/Ab
Stor sekst = Fire og en halv heltone C-A
Liten septim = Fem heltoner, C-Bb
Stor septim = Fem og en halv heltone C-B
Oktav = Seks heltoner, tolv halvtoner. C-C
Sist endret av Sot-Jo; 28. desember 2007 kl. 16:01.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Du sier:
Sitat av Scr0tum
For det første: du sier at hvem som helst kan komme inn på musikklinja hvis du har musikkbakgrunn, dette er da ikke sant siden de har da fjernet opptaksprøvene.
Vis hele sitatet...
Jeg sa:
Sitat av TurboAciid
Det første jeg fikk av musikkteori på videregående var for nybegynnere. På musikklinja kan hvem som helst komme inn, og undervisningen er den samme uansett musikalsk bakgrunn.
Vis hele sitatet...
Altså, alle kan komme inn uansett om de har musikalsk bakgrunn eller ikke. Dårlig formulert av meg. Skulle brukt ordet uavhengig.

Men poenget mitt er: Alle kan komme inn på musikklinja. Det eneste du trenger er 4.x i snitt fra ungdomskolen (ihvertfall i min tid).

Edit: Ellers så vil jeg si at det viktigste og beste fysiske redskapet til et godt gehør er et piano.
Sist endret av TurboAciid; 28. desember 2007 kl. 16:08.
Sitat av TurboAciid
Du sier:
Ellers så vil jeg si at det viktigste og beste fysiske redskapet til et godt gehør er et piano.
Vis hele sitatet...
Piano er vel og bra, men ett hvilket som helst akkordinstrument(gitar, trekkspill, whatnot) duger.
En fordel med piano er at det ofte bli brukt til gehørsprøver(på prøvespill, eksamener etc.).
Greit å være vant med det.
Vil anbefale Earmaster pro 5 til alle som ikke har gitar eller piano tilgjengelig. Lært mye om intervaller og dur-treklang og moll-treklang, på kort tid.
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Sitat av miles
Piano er vel og bra, men ett hvilket som helst akkordinstrument(gitar, trekkspill, whatnot) duger.
En fordel med piano er at det ofte bli brukt til gehørsprøver(på prøvespill, eksamener etc.).
Greit å være vant med det.
Vis hele sitatet...
Mente vel heller kanskje klaviaturet, eller tangentene ja. Et piano er mye mer oversiktelig visuelt enn en gitar. Men hvis du føler at du kjenner f.eks en gitar bedre enn et piano, så for all del.

Jeg vil påstå å si at pianister har en stor fordel med å ha så god kjennskap til tangentene som de ofte har. Det er utrolig nyttig å kunne se for seg hvordan en skal trykke en akkord, eller hvor metningstonene i akkorden ligger på klaviaturet, i hodet. Jeg ser hvertfall for meg pianoet i hodet når jeg tenker hørelære. En god kamerat av meg som spiller saxofon derimot, ser for seg hvordan han skal trykke på saxofonen når han tenker hørelære. Han får det forsåvidt til, men saxofonen er ikke stemt i C, så han må tenke ekstra der. Han kan heller ikke trykke akkordene, slik jeg kan. Han har sagt til meg at han gjerne skulle hatt det pianoet i hodet istedet for saxofonen sin...

Visuelle hjelpemidler er godt å ha når en skal trene gehør. Jeg vil påstå å si at klaviaturet er det beste, og det letteste å lære seg.

http://psy666.is.extremevil.org/git/Klaviatur.png
Sist endret av TurboAciid; 29. desember 2007 kl. 10:48.
Litt off-topic, hvor langt kom dere på pitch-perception testen?

Jeg kom veldig nesten forbi 0.75Hz, mangla en, men trykka feil Så kom jeg ikke forbi
www.analbros.info
TurboAciid's Avatar
Sitat av Archj
Litt off-topic, hvor langt kom dere på pitch-perception testen?

Jeg kom veldig nesten forbi 0.75Hz, mangla en, men trykka feil Så kom jeg ikke forbi
Vis hele sitatet...
Hører visstnok forskjell på 0.9 hz selv.
Jeg vil tørre å påstå at man ikke trenger noe særlig gehør for å spille trommer. Det er ikke noter liksom. Man hører jo hvilke trommar man slår på.
Sitat av Da9L
Jeg vil tørre å påstå at man ikke trenger noe særlig gehør for å spille trommer. Det er ikke noter liksom. Man hører jo hvilke trommar man slår på.
Vis hele sitatet...
Nei, men du trenger en god del rytme trening, lære seg rytmenotene og forskjellige takter.
Sitat av Scr0tum
Vis hele sitatet...
91,7% Exceptional Preformance...

Den var ikke så veldig vanskelig. Nå har jeg null musikktrening også.
Sitat av Da9L
Jeg vil tørre å påstå at man ikke trenger noe særlig gehør for å spille trommer. Det er ikke noter liksom. Man hører jo hvilke trommar man slår på.
Vis hele sitatet...
Kommer an på hva man spiller, hvis du spiller melodisk slagverk er gehør viktig.
Husk at du også bør ha evnen til å høre hva bandmedlemmene dine spiller også.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg fikk 94.4% på musikktesten. Lenger siden jeg tok pitchtesten, så husker den ikke.
Herregud jeg føler meg rævva. Til de grader også, når folk med null musikkerfaring/trening slår meg med 20% når jeg har spillt i flere band og holdt på med musikk i 5 år :/

Jeg fikk 76%...
Samme her, 10 års musikkerfaring, og fikk 70-noe %.
Det kan vel være ødelagte ører da :P
Den testen har lite med musikk å gjøre spør du meg.
Gehør handler ikke om å høre forskjell på ting som blir spilt megafort med små forskjeller.
Ville ikke stresset for mye for en dorlig score, testen sier lite eller ingenting om ditt gehør.
For meg så hjalp det veldig å lære seg en sang per intervall. Jeg slenger likegjerne med en liste over de sangene jeg bruker:

Prim: samme tone. Om sang er nødvendig: Deilig er jorden

Liten sekund: Har ingen sang. Men dette intervallet skurrer, og er "liten" forandring gra grunntonen

Stor Sekund: Lisa gikk til skolen.

Liten Ters (mollters): Riffet i Rolling Stones - Satisfaction går fra prim via stor sekund til liten ters. Syng det så haver du på liten ters.

Stor ters: Alle fugler små de er.

Ren kvart: Love me tender, Amazing Grace, Jeg er så glad hver julekveld.

Førstørra kvart/forminska kvint/tritonus: Rush - yyz. Startriffet går i tritonus

Ren kvint: Bæ bæ lille lam.

Liten sekst: Love Story.

Stor sekst: Nå har vi vaska golvet, Jeg smører min sekk.

Liten septim: I sangen "Somewhere over the rainbow" er det en liten septim når det synges "Skies are blue". Prøv!

Stor septim: Har jeg ingen sang på selv, men en stor septim vil veldig gjerne opp til oktaven. Prøv å spille C og H på et dertil egnet instrument så skjønner du hva jeg mener.

Oktav: Somewhere over the rainbow.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg trente opp gehøret samtidig som jeg lærte meg å spille. Kan hende er det hele svada, men det funka bra for meg:

Jeg brukte samme metode som Scr0tum når jeg først begynte å spille (Lytte til plater, prøve å etterligne) , og det funka bra for meg. Ble habil på punka gitarvræl rimelig kjapt. Jeg begynte å lage egne riff rimelig kjapt også, det gjorde jeg ved å begynne med en powerchord, og prøve å feile til jeg hadde noe jeg syntes funka. Etterhvert fikk jeg lyst på større utfordringer, og begynte med fingerspill.

Da hadde jeg en metode som gikk ut på at jeg starta med et simpelt tema, gjerne basert på bare en akkord, og deretter improviserte jeg løst og fast rundt den i timesvis. Dette funka veldig bra for meg, for i og med at jeg holdt ting så enkelt, var det lett å få ting til å høres OK ut, og da ble øvinga raskt mye morsommere.

Etterhvert som jeg ble bedre, ble temaene mer kompliserte, og jeg holdt en jevn progresjon over et par år. Noe jeg tror er et godt råd er å synge samtidig som man spiller, på den måten får du mer automatikk i fingrene, og du får bedre flyt.Noe annet som hjalp veldig for meg var at jeg begynte å spille sammen med en annen gitarist, slik at jeg ble tvunget til å lytte til hva han gjorde og komplimentere det.

Når jeg begynte å føle at jeg bare gjentok meg selv, begynte jeg å leke med å stemme gitaren på merkelige måter, for å tvinge fram nye måter å spille på. Jeg anskaffa meg også en analog synth, uten tangenter, med kun skruknotter - et instrument der du er nødt til å høre deg fram til den tonen du vil ha, også et bra tips for deg som vil trene gehør.
Jeg slutta også å bruke stemmeboks når jeg skulle stemme, og jeg fikk raskt lært meg å stemme gitaren raskere og like godt bare ved å høre.

Jeg kan fremdeles minimalt med teori, men jeg har nå ingen problemer med å spille de fleste låter jeg ønsker å spille. Den store fordelen med å lære seg å spille på denne måten er at man trener gehør fra dag 1. Ulempen må være at jeg spiller i et par band med folk som kan musikkteori, og at jeg ikke skjønner hva de snakker om hvis de skal forlare noe

Selv om dette har funka for meg, vet jeg ikke om det kan være til hjelp for noen andre - men poenget mitt er uansett at musikk er lyd framfor alt, og det å forme lyd lærer man først og fremst om gjennom lytting, ikke lesing. Det hjelper forøvrig heller ikke å vite hva tonene heter om du skal stemme en gitar, men om du vet hvordan den høres ut kan du stemme perfekt på et par minutter. Vet ikke om noen får noe fornuft ut av disse rableriene, jeg skal ikke påstå at min metode er bedre enn noen andre sin. Men poenget mitt er uansett at du TRENGER ikke å kunne en dritt for å få godt gehør, eller for å bli god til å spille, for den saks skyld.