Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1422
la oss si at man bruker sterke briller, også intar noe som gir deg halliser...
hvis man da tar av brillene og ser... blir da hallisene skarpe mens resten av "verden" blir ute av fokus?
sorry for å spørre om noe så menings løst, bare lurte :P
hallusinasjoner er vell ikke noe du fysisk ser, men det ligger mentalt. så bruk av briller vil ikke ha noen innvirkning på opplevelsen av hallusinasjonen.
TETRS's Avatar
Trådstarter
la oss si at personen med dårlig syn intar en stor dose diphenhydramine.
som da skal gi deg hallusinasjoner som skal være vansklig å kjille fra virkligheten.
da vil alt som er ute av fokus være virklig, mens alt som er i fokus er "falsk"
...hmm... nyttig evne da ^^
viss hallusinasjonene er så "virkelige" som du beskriver, vil de virke tydeligere enn synet til vedkommende, siden hallusinasjonene er mentale og ikke noe fysisk. det mentale blir tydelig, mens det fysiske blir utydelig
TETRS's Avatar
Trådstarter
takk for svar... får vel prøve å gjøre en vri engang...
ta på meg sterke briller under en tur å se om det funker andre veien ^^
Hmmm.. Om man har halliser som er the real thin, så veit jeg ikke jeg ass... Mulig at man ser disse uklare også, for man vet jo liskom at dem er ekte... Trodde hallicugener stimulerte synseteret i hjernen? Slik at hjernen faktisk oppfatter at man ser det som ike er der om man får en visuell hallis??
nå har det seg slik at briller fungerer på den måten at de fordreier lyset som går gjennom dem på en måte som gjør sånn at bildet blir klarere for dem som ser uklart. tenk på det sånn: signalene kommer i form av lys gjennom brillene, blir registrert i øynene, går videre til synssenteret bak i hjernen der de får lagt til halliser osv.. så briller vil mest sannsynlig IKKE gjøre hallisene uklare.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hallusinasjoner fins ikke fysisk, da affekteres de heller ikke av noe fysisk. "They only exist in your head!"
Sitat av robhol
Hallusinasjoner fins ikke fysisk, da affekteres de heller ikke av noe fysisk. "They only exist in your head!"
Vis hele sitatet...
Jeg ble angrepet av en kamerat med kniv under en skikkelig skremmende ekte hallis, han kutta meg på armen og jeg kunne se blodet.
Hvorfor hadde jeg da kuttet på armen dagen ETTERPÅ hvis det som du sier "bare" er noe som skjer inne i huet?
Sitat av torsken
Jeg ble angrepet av en kamerat med kniv under en skikkelig skremmende ekte hallis, han kutta meg på armen og jeg kunne se blodet.
Hvorfor hadde jeg da kuttet på armen dagen ETTERPÅ hvis det som du sier "bare" er noe som skjer inne i huet?
Vis hele sitatet...
da var det nok ingen hallusinasjon du oppleve, men noe ekte.
lol torsken? med mindre du ikke var helt alene når du trippa, så var det nok kameraten din som gjorde det... hjernen kan ikke lage sår på kroppen din :P
Sitat av torsken
Jeg ble angrepet av en kamerat med kniv under en skikkelig skremmende ekte hallis, han kutta meg på armen og jeg kunne se blodet.
Hvorfor hadde jeg da kuttet på armen dagen ETTERPÅ hvis det som du sier "bare" er noe som skjer inne i huet?
Vis hele sitatet...
Du bør nok ikke se The Matrix mer. Hallusinasjoner er nemlig, som allerede påpekt, kun et psykisk fenomen, ikke fysisk.
OK! Ett OT spørsmål... Seff er jo ikke halliser noe som sjer fysisk.. Herregud, man føder da bare ikke en alv som løper rundt å påvirker andre fysisk? Men man ser det da klart og tydelig, fordi synsenteret i hjernen er påvirket av den hallicugene substansen man inntar, og dermed tro man at man ser det!?!?! Stemmer ikke dette? Øyet oppfatter lys, og det er dette som er syn, det er jeg helt med på, men bildet blir jo behandlet fra netthinnen i øyet og til synsenteret, der det går videre rundt omkring slik at man skjønner hva man ser... (?) MEN.. Man kan da messe litt med synsenteret med enkelte substanser som gjør at man "ser" (noe man egentlig ikke gjør ifår øyet sin side, men ser ifrå synsenteret i hjernen sin side) en hallisunasjon? Du kan vel ikke på alvor mene at det ikke finnes en substans på vår moder jord som ikke gir deg hallisunasjoner???
"Syn" er jo ikke annet enn signaler som blir sendt mellom flere steder i hjernen. Først fra netthinnen til thalamus i mellomhjernen, så til nakkelappen i bakhodet- hvor signalene blir delt opp og sendt til andre sentere som hver for seg analyserer sin del av synsinntrykket. Derfra går det for eksempel videre til tinninglappen, avhengig av hva som skal gjenkjennes. Så går signalene gjerne innom et siste stoppested, før hjernen "vet" hva den ser.

Så selvfølgelig kan et substans påvirke det du ser, gjerne ved å forandre et eller flere signaler som er på vei fra A til Å. La oss si at signalene er digitale som består av 0 og 1 (av/på). Om et stoff forandrer så lite som ett signal (fra 0 til 1), så vil det påvirke det du ser. Det vil skje fort, og du vil være usikker på om du så det du nettopp så, men om signalene blir byttet ut 1000 ganger i sekundet i flere minutter, så blir du ikke lenger usikker på om du virkelig ser det du ser. Med mindre stoffet kun forandrer signalene i synssentrene, og ikke ellers i hjernen.

En annen måte er om stoffet påvirker selve synsentrene. Signalene fra A til X er riktige omtrent hele veien, men på kanskje et av stoppestedene (f.eks. nakkelappen) så vil signalene her bli forandret på av selve senteret, hvor de så går til videre analyse som forandrede signaler- men hjernen tror fortsatt de er ekte.

2C-B er gjerne et slikt substans som primært leker med synet, men lite med resten av hodet. Da vet du i større eller mindre grad at det uvirkelige du ser, ikke er ekte.
Sist endret av peta; 14. juli 2007 kl. 10:07.