Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2615
Som tittelen sier, så handler denne posten altså om å holde igjen husleie frem til eventuelt utkastelse.

Har seg slik at jeg, og mine 8 medboere har rotet oss borti det som kan kalles en dårlig deal. Vi har alle skrevet under på leiekontrakt på 12 måneder i et bokollektiv som ikke holder nærheten av standarden i forhold til pris. Hjelper heller ikke at vi har megler som er i overkant kynisk når det kommer til brannsikkerhet, og generelt elementære behov. Type 5 stk. på et hybelkjøleskap, og 9 stk. på en vaskemaskin osv.

Lurer da på hvordan det er om jeg holder igjen leien. Er det slik at jeg får purring på 14 dager, og om leien ikke er betalt innen den tid så frafaller kontrakten. For i vårt tilfelle er en slik løsning attraktiv. Så lenge det ikke er snakk om politianmeldelse. Regner så klart med at leien som ikke er betalt må betales i etterkant, men er her kun ute etter å bryte kontrakten.

#Vakum-Laila
Hva slags kontrakt er dette? er det noen feil i kontrakten? Har leid ett sted der vi ikke kunne bo noe mer. Denne kontrakten var på et år, men pga at kontrakten var ugyldig så gikk kontrakten over til en standard kontrakt med 3 mnd oppsigelse tid
Blir nok mistenkelig at alle slutter å betale plutselig. Spesielt om dere har tatt det opp med utleier.
Det er noen kontrakter som sier at utleier kan holde igjen depositumet og evt. ta ut av den kontoen for å dekke for husleien. Les igjennom vilkårene før dere gjør noe sånt. Siden han allerede er sleip og gir dere en dårlig behandling bør dere være forsiktige. Se igjennom vilkårene for kontraktbrudd før dere bryter den. Det verste som skjer er at dere mister depositumet, er usikker på om han fortsatt kan kreve leie hvis kontrakten er brutt.
Vel er det megler eller dere som er kyniske? skriver under og tar en leilighet dere ikke har lyst på ..
Hvis dere har blitt lovet bedre standard og ikke utleieren vil gi dere det så kan dere heve kontraktet med det grunnlaget.
Kan si at dette er mer hypotetisk enn hva det er realistisk. Tror det er færreste av de i kollektivet som hadde turt å gått så langt. Om det vi som er kyniske? Tja, hadde det vært snakk om huseier, og det hadde vært snakk om personlig inntekt så hadde jeg syntes det var kynisk. Dette er snakk om en megler som jobber i et stort firma med titalls boligkompleks som har spesialisert seg på å lag flest mulig soverom, uavhengig hvor dårlig romløsningene blir, for så å leie de ut til studenter usett.

Ingen av oss som har betalt depositum, da megler opererer med en måneds forhåndsbetaling da de har så mange studenter at det å opprette depositumkonto blir for mye arbeid for dem.
Hvis brannsikkerheten bryter loven så kan jo det være en vei å gå. F.eks kontakte det lokale brannvesenet og finne ut om de kan komme å sjekke. Hvis det ikke holder mål kan det være de stopper videre utleie av boligen.
Usikker på om brannsikkerheten er i henhold. Fikk ikke satt oppe alle brannvarslene før onsdag denne uken. Litt usikker når det gjelder rømningsvei. Er 4 soverom i 3. etasje som ikke har brannstige. De kan da velge mellom å gå opp til 4. etasje å bruke branntauet som henger der. Eller gå ned til 2. etasje hvor det er utgang.
Sitat av VakumLaila Vis innlegg
Usikker på om brannsikkerheten er i henhold. Fikk ikke satt oppe alle brannvarslene før onsdag denne uken. Litt usikker når det gjelder rømningsvei. Er 4 soverom i 3. etasje som ikke har brannstige. De kan da velge mellom å gå opp til 4. etasje å bruke branntauet som henger der. Eller gå ned til 2. etasje hvor det er utgang.
Vis hele sitatet...
Og brenner det rett utenfor soverommene til disse, er det takk og farvel, evt lammelse fra å hoppe ned vinduet og brekke bein/rygg/nakke!

Kontakt brannvesen, men huseieren høres ut som en drittsekk, så han vil sikkert "straffe" dere for å gjøre det... Hmm
Sitat av VakumLaila Vis innlegg
Regner så klart med at leien som ikke er betalt må betales i etterkant, men er her kun ute etter å bryte kontrakten.

#Vakum-Laila
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke så lett. Dere har forpliktet dere til å betale en viss sum, og for den summen så får dere lov til å bo i boligen i en gitt periode.
En kontrakt hvor det er min. 12 mnd leietid, betyr at det er min. 12 mndr leietid.

Den som bryter kontrakten er nok den som må bære kostnaden også. I dette tilfellet deg/dere.
Du kan bli kastet ut, og dere må fortsatt betale for den perioden dere har inngått kontrakt for. Dersom kontrakten er korrekt formulert selvsagt.
MEN, det du kan ta utleier på er at boligen ikke står til forventningene i forhold til kontrakten/annonse når dere leide her.
Jeg har selv kommet meg ut av en slik kontrakt, med Utleiemegleren da de hadde opplyst feil i annonsen. Det var ikke værre enn at de hadde skrevet at det var kabel-tv, men det var bare felles antenne-anlegg. Det medførte at jeg slapp de 12 mnd "binding" til kontrakten, OG at jeg fikk ordnet meg med kun 1 mnd oppsigelse. Flyttet fort derifra ja
Det er ikke anledning til å inngå tidsbestemte leieavtaler på mindre enn tre år, med mindre det er skjellig grunn for det og du fikk opplyst grunnen ved kontraktsinngåelse. Les mer her: http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§9-3

Dette betyr at avtalen deres ansees som tidsubestemt! Ved en tidsubestemt avtale har dere en oppsigelsestid på tre måneder.