Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3731
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
Hei jeg bare lurer på hva dere syns om konseptet til nasa? og deres teori om FTL (faster than light (warp))

Det går ut på å lage en "boble" rundt skipet og deretter lage vakum i rommet og trykk bak osv som dytter det frem

http://picturtle.tk/image.php?di=9379

http://picturtle.tk/image.php?di=F0CK

hva syns dere? jeg syns det er det kult konsept så lenge vi klarer å generere nok energi til å drive den.

litt info http://io9.com/5963263/how-nasa-will...rst-warp-drive
Sist endret av Seaturtle5; 11. juni 2014 kl. 23:46.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Litt usikker på hva det er du egentlig spør om. Konsekvensene av å kunne bygge et slikt framdriftssystem er selvfølgelig intet mindre enn banebrytende, da det vil kunne gjøre større deler av universet tilgjengelig. Ikke bare for å kunne flytte mennesker, men også måleinstrumenter til steder hvor de aldri før har vært. Tipper Hawking og flere ville være mer en gjennomsnittlig interessert i å kunne rette et instrument av kaliberet til Hubble eller WMAP mot senteret av en galakse og observere et supermassivt stort hull.

De tidligere anslagene fra Alcubierre sa noe som en tilsvarende energi av Jupiter - hva nå enn det spesifikt måtte bety - for å kunne gjøre noe slikt med tid og rom, men viser seg etterhvert med White sine modifikasjoner at det - i teorien - skal kunne gjøres med mindre energimengder. Vel og bra, men nå er det slik jeg har forstått det at i laboratoriet så er enda data fra eksperimentene gjort med interferometer fortsatt ikke-konklusiv. Dette betyr at de har ikke engang fått testet ut om teorien lar seg gjennomføre i praksis i miniatyrskala, og at de resultatene de har oppnådd godt kan være intet annet enn støy i eksperimentet.

I lys av budsjettene til NASA og generelt til forskning og utvikling av energikilder som fusjon, som er mer veldig små, tror jeg nok dette er mer et PR-stunt. Fine 3d-modeller og navn som Enterprise får nok sannsynligvis gjort mer økonomisk enn de får fram resultater i laboratoriet.
Sist endret av m0b; 12. juni 2014 kl. 00:34.
Leste akkurat en artikkel om dette faktisk, står mer forklart her:
http://sploid.gizmodo.com/holy-crap-...-fr-1589001939

Synes dette er veldig interessant å tenke på, men hva er hovedutfordringene for å få realisert dette egentlig? Har lest at de prøver å utvinne energi fra "gudpartikkelen" eller mørk materie fra rommet. Tipper de har kommet et godt stykke på vei om 10-15 år.
Sist endret av Heisenberg1; 12. juni 2014 kl. 00:37.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det største problemet utenom det økonomiske er vel å få det fra teoretisk fysikk til eksperimentell fysikk, for så å kunne gjøre noe vettug ut av det. Uten at jeg skal påstå at jeg kan så altfor mye om emnet (ikke forvent noe matematikk), eller at noe av det jeg sier faktisk stemmer, så var det noen forskere som i mars (google it) kunne fortelle at de hadde klart å måle gravitasjonsbølger. Dette må gå igjennom peer reviews før noe annet.

Det teoretiske bak disse bølgene ligger i den generelle relativitetsteorien som forklarer hvordan tid og rom henger sammen i et "teppe" av "materie" som kan bli strekt, bøyd, komprimert osv av tilstedeværelsen av mye masse (eller generelt energi?). Bølgene oppstår visst gjerne når to store masser i bevegelse danser rundt hverandre som i for eksempel en binærstjerne, eller når universer dannes. Det er med andre ord ganske store mengder med energi det er snakk om, og det er ikke engang konkludert med at de bølgene faktisk eksisterer utenom teoriene, og de må vel være fundamentalt for denne typen framdriftssystem?

Så imens u-landet USA fortsatt sliter med kreasjonister og deres pest og plage i skolesystemet, og Norge økonomisk rævkjører alle som vil satse på fremtidsrettede kjøretøy, er nok en hel del grunnleggende ting som må på plass før trekkerne virkelig kan begynne å sikle!
Sist endret av m0b; 12. juni 2014 kl. 01:03.
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
Trådstarter
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Det største problemet utenom det økonomiske er vel å få det fra teoretisk fysikk til eksperimentell fysikk, for så å kunne gjøre noe vettug ut av det. Uten at jeg skal påstå at jeg kan så altfor mye om emnet (ikke forvent noe matematikk), eller at noe av det jeg sier faktisk stemmer, så var det noen forskere som i mars (google it) kunne fortelle at de hadde klart å måle gravitasjonsbølger. Dette må gå igjennom peer reviews før noe annet.

Det teoretiske bak disse bølgene ligger i den generelle relativitetsteorien som forklarer hvordan tid og rom henger sammen i et "teppe" av "materie" som kan bli strekt, bøyd, komprimert osv av tilstedeværelsen av mye masse (eller generelt energi?). Bølgene oppstår visst gjerne når to store masser i bevegelse danser rundt hverandre som i for eksempel en binærstjerne, eller når universer dannes. Det er med andre ord ganske store mengder med energi det er snakk om, og det er ikke engang konkludert med at de bølgene faktisk eksisterer utenom teoriene, og de må vel være fundamentalt for denne typen framdriftssystem?

Så imens u-landet USA fortsatt sliter med kreasjonister og deres pest og plage i skolesystemet, og Norge økonomisk rævkjører alle som vil satse på fremtidsrettede kjøretøy, er nok en hel del grunnleggende ting som må på plass før trekkerne virkelig kan begynne å sikle!
Vis hele sitatet...
Er enig med alt du har sagt spesielt slutten.
Jeg ser på denne teorien som mulig, men det jeg tenker er engergiforbruket, som du sier ville det vært jupiter, jeg tror kanskje de mener E=mc2 formelen da, der du gjør om jupiter til ren energi, jeg kan ta feil fordi det er EKSTREME mengder. og få så mye energi uten å utslette planeter vet ikke jeg. men jeg leste en eller annen plass at de begynner å få energiforbruket ned og ned, grunnet bedre kalkulasjoner osv.

men alt i alt, før vi kan begynne å virkelig "hoppe i tid" så må vi som du sier få kontroll på alt basiske av økonomi og skole etc...
Seaturtles: Det er snakk om ekstreme mengder energi. Enkelte estimater har snakket om over 10^64kg masse som energi. Det er mer masse enn det finnes i hele vårt observerbare univers. Men dette estimatet kan selvfølgelig være feil.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Fra Wikipedia kunne jeg snappe opp at det var justert fra Jupiter til 700kg. Vel, la oss sette dette litt i perspektiv: Fra WolframAlpha gir 700kg vilkårlig masse en energimengde på 6.291x10^19 Joule, som igjen tilsvarer rundt 15 000 megaton TNT. Tsar bomben er den så langt jeg vet den største menneskeskapte eksplosjonen, og den var på drøyt 100 megaton.

Lysglimtet var synlig i en radius av 2 000 kilometer. Ildkulen utviklet seg til å bli 8 km bred i løpet av få sekunder og var så intens at mennesker i en radius av 100 kilometer på bakkenivå kunne fått 3. grads forbrenninger. I en radius av 1 000 kilometer gjorde trykkbølgen skader på vegetasjon og bygninger. Soppskyen steg 64 km til værs.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det potensielt kan være et relativt å leke med såpass mye energi, uten at jeg skal være for sikker.
Oppgitt Freak
Seaturtle5's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Seaturtles: Det er snakk om ekstreme mengder energi. Enkelte estimater har snakket om over 10^64kg masse som energi. Det er mer masse enn det finnes i hele vårt observerbare univers. Men dette estimatet kan selvfølgelig være feil.
Vis hele sitatet...
jaja da må jeg si det på nytt... FINITIFT EKSTREMT MYE! ^^

jaja, det med jupiter er hvis vi klarer å lage energi ved hjelp av eksotisk masse, jeg så en ganske grei forklaring for en del måneder siden som forklarte dette og dette er påvist(i utrolig små mengder) men det har med at hvis vi har 2 metallplater nesten intill hverandre vil det være eksotisk masse som vil dytte dem enda tettere sammen fordi eksotisk masse detter ut og inn av eksistens og når det ikke er nok rom for at det kan komme mellom platene vil det forsatt komme på utsiden og da vil det skape et trykk som dytter inn siden det ikke er noe som dytter imot.

http://picturtle.tk/image.php?di=E0GU
Ikke så flink til å tegne

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Fra Wikipedia kunne jeg snappe opp at det var justert fra Jupiter til 700kg. Vel, la oss sette dette litt i perspektiv: Fra WolframAlpha gir 700kg vilkårlig masse en energimengde på 6.291x10^19 Joule, som igjen tilsvarer rundt 15 000 megaton TNT. Tsar bomben er den så langt jeg vet den største menneskeskapte eksplosjonen, og den var på drøyt 100 megaton.



Jeg tror det potensielt kan være et relativt å leke med såpass mye energi, uten at jeg skal være for sikker.
Vis hele sitatet...
tsar bomba var 50 megatonn, 100 var for ustabilt


btw, jeg gjorde noe rask matte med sola om den var gjort om til ren energi og vi skulle brukt energien hvert år, like mye som vi brukte i 2008.. da ville vi hatt noe med 14 eller 16 nuller bak i antall år med energi.. mye!
Sist endret av Seaturtle5; 12. juni 2014 kl. 01:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
Hei jeg bare lurer på hva dere syns om konseptet til nasa? og deres teori om FTL (faster than light (warp))

Det går ut på å lage en "boble" rundt skipet og deretter lage vakum i rommet og trykk bak osv som dytter det frem

http://picturtle.tk/image.php?di=9379

http://picturtle.tk/image.php?di=F0CK

hva syns dere? jeg syns det er det kult konsept så lenge vi klarer å generere nok energi til å drive den.

litt info http://io9.com/5963263/how-nasa-will...rst-warp-drive
Vis hele sitatet...
Dette er en gammel idé. Jeg så noe greier om dette for over 10 år siden. Og det går ut på å lage et "univers", som beveger seg med nesten lysets hastighet.
La oss si 0,95 c (c = lysets hastighet 299 792 458 m/s). Inne i dette "universet" har vi også romskipet, som også beveger seg med f.eks. 0.95 c. Da vil romskipet bevege seg over c, sett i forhold til oss. Iallfall etter idéen. Men så har vi problemet med å lage dette "universet" og energien det krever. Sammen med energien det krever å akselerere universet og romskipet til 0,95 c. Så jeg ser ikke på dette som en mulig løsning de første århundrer eller årtusener.

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Fra Wikipedia kunne jeg snappe opp at det var justert fra Jupiter til 700kg. Vel, la oss sette dette litt i perspektiv: Fra WolframAlpha gir 700kg vilkårlig masse en energimengde på 6.291x10^19 Joule, som igjen tilsvarer rundt 15 000 megaton TNT. Tsar bomben er den så langt jeg vet den største menneskeskapte eksplosjonen, og den var på drøyt 100 megaton.
Vis hele sitatet...
Tsarbomba var på 50-57 Mtonn, men designet var på ca 100 Mtonn. Men jeg tror, det var Sakharov som fikk snakket litt vett i hodet til Khrustsjov, så han gikk med på å gå ned til halvparten. Bomba ble droppet over Novaja Semja i fallskjerm. Og det var bare på det berømte håret, at flyet klarte å kpmme seg på nesten trygg avstand. For strålevarmen var så intens, at den kunne faktisk ha skadet flyet. Bomba lagde en sjokkbølge, som gikk rundt i jordskorpa over 3 ganger rundt jordkloden. Den har lagd et krater, som idag er en innsjø idag. Og en så faktisk det lyste opp i deler av Finnmark fylke av denne bomba.

Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
jaja da må jeg si det på nytt... FINITIFT EKSTREMT MYE! ^^

jaja, det med jupiter er hvis vi klarer å lage energi ved hjelp av eksotisk masse, jeg så en ganske grei forklaring for en del måneder siden som forklarte dette og dette er påvist(i utrolig små mengder) men det har med at hvis vi har 2 metallplater nesten intill hverandre vil det være eksotisk masse som vil dytte dem enda tettere sammen fordi eksotisk masse detter ut og inn av eksistens og når det ikke er nok rom for at det kan komme mellom platene vil det forsatt komme på utsiden og da vil det skape et trykk som dytter inn siden det ikke er noe som dytter imot.

http://picturtle.tk/image.php?di=E0GU
Ikke så flink til å tegne
Vis hele sitatet...
For meg var denne tegningen endelig bra nok! Jeg så noe lignende i Illustrert Vitenskap på slutten av 90-tallet eller i begynnelsen av 20-tallet. Men jeg tror det er bevist, at man ikke kan høste energi av dette. Provo har sikker mer!



Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
tsar bomba var 50 megatonn, 100 var for ustabilt


btw, jeg gjorde noe rask matte med sola om den var gjort om til ren energi og vi skulle brukt energien hvert år, like mye som vi brukte i 2008.. da ville vi hatt noe med 14 eller 16 nuller bak i antall år med energi.. mye!
Vis hele sitatet...
Det var ikke ustabiliteten, som gjorde at dem ikke prøvde 100, men frykten for konsekvensene. Og jeg tror ikke denne frykten var grunnløs!

Ja, det ligger enorme mengder med energi i masse, gjemt i formelen E=mc2! I bomben som ble brukt over Hiroshima, ble 0,6 g omgjort til energi. Det sier jo litt...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Syntes selvsagt idèen er spennende om å kunne bøye rommet for å flytte seg til den andre siden, men når jeg hører om dette tenker jeg alltid hvordan det vil la seg gjøre. Eneste jeg vet som kan bøye såkalt "spacetime", eller dette teppe av materie som d13mob kaller det, er tyngdekraft, og da trenger man noe med enorm masse for at det skal gjøre noen innvirkning på teppet vårt.

Ser alltid for meg at vi på en eller annen måte må lære oss hvordan vi fysisk tar tak i dette teppet og bøyer det dit vi vil, for så å trå igjennom det. Og når vi ser rundt oss har vi ikke noe å ta tak i annet enn tomrom. Får meg til å undres! Er her fantasien min setter grensene, hvilke andre måter kan jeg se på det, rent praktisk?