Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  91 24401
Sitat av flexx Vis innlegg
Ærlig, helt klart. Kritikkverdig? kommer an på hvordan man ser det. Fra et politisk korrekt ståsted hvor å sleike rumpe årets happening så er det jo billett til himmelen for det, personlig mener jeg du skal være litt spesiell for å kaste bort en sjangse til å få så mye penger. Vi blir lurt og brukt i samfunnet hver eneste dag, finner man 100 000 som ingen kommer til å savne syns jeg det er helt OK og ta dem.

PS: Med lurt og brukt av samfunnet mener jeg at vi betaler skatt og endel av pengene går til ting ingen av oss ville vært med å spleise på. Så slipper jeg en tåpelig sitering ang det.
Vis hele sitatet...
Mm. For eksempel utdannelse til deg. Snakk om bortkastede skattepenger!

Synes selv foxxravin gjorde det rette. For de som er uenig, "what goes around, comes around".
Sist endret av Snubbelfot; 27. mars 2014 kl. 01:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Free Yourself
Chakra's Avatar
7 11
Lagde profilen hovedsaklig for å si; Du er relativt korttenkt. Sjansen for at du får noen på døra di innen en ukes tid er ganske stor.
Sitat av Chakra Vis innlegg
Lagde profilen hovedsaklig for å si; Du er relativt korttenkt. Sjansen for at du får noen på døra di innen en ukes tid er ganske stor.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor det? Tror du ærlig talt noen torpedoer orker å spore opp en anonym bruker på et forum, og deretter hevne seg og mest sannsynlig bli straffet bare fordi personen leverte inn større gjemt sum med penger? Og attpåtil for 100.000 kroner?

TS: Du gjorde en god ting, all honnør. Tips politiet, for sikkerhetsskyld, og sjekk opp i saken.
Sist endret av Flexxnes; 27. mars 2014 kl. 02:42.
Free Yourself
Chakra's Avatar
7 11
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Og hvorfor det? Tror du ærlig talt noen torpedoer orker å spore opp en anonym bruker på et forum, og deretter hevne seg og mest sannsynlig bli straffet bare fordi personen leverte inn større gjemt sum med penger? Og attpåtil for 100.000 kroner?

TS: Du gjorde en god ting, all honnør. Tips politiet, for sikkerhetsskyld, og sjekk opp i saken.
Vis hele sitatet...
Ehm, når det ser ut til at det mest sannsynelig skjedde ett mord pga. disse pengene, så anntar jeg at de som var ute etter dem fortsatt er det. Det er 100 000 kroner. Det er mye penger.
Og ja mange av disse torpedoene eier ikke etikk og moral, og ville uten tvil ofra mye for å få frem ett poeng.
Det er jævlig kult å vite at du holder prinsippene dine høyere enn 100'000 kroner. Restekpa.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Chakra Vis innlegg
Ehm, når det ser ut til at det mest sannsynelig skjedde ett mord pga. disse pengene, så anntar jeg at de som var ute etter dem fortsatt er det. Det er 100 000 kroner. Det er mye penger.
Og ja mange av disse torpedoene eier ikke etikk og moral, og ville uten tvil ofra mye for å få frem ett poeng.
Vis hele sitatet...
Jeg har lest hele tråden, men kan ha gått glipp av noe... når ble det mest sannsynlig at det skjedde ett mord, og at det skjedde på grunn av disse pengene?

Slapp av TS, selv om det Chakra sier er sant, har de ikke mye å gå på, med mindre brukernavnet ditt kan googles fram til deg.
Det er mange boliger der, så er ikke sikkert det skjedde der

Nei brukernavnet blir ikke sporet til meg
Sist endret av foxxravin; 27. mars 2014 kl. 09:39.
Ganske imponert. Redd mine prinsipp ikke har like høy pris! Men kan med sikkerhet si jeg hadde angret i samme sekund siste lapp var oppbrukt.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Takk, er hyggelig å høre, kan si at jeg føler meg litt dumsnill i etterkant, med tanke på at jeg mest sannsynelig ikke får vite hva de går til engang.

Snek ikke med meg 1 krone av boksen :P
Vis hele sitatet...

Tankeeksperiment til alle forumister:
Hvor mange i vennekretsen, inkl. deg selv, ville rapportert/innlevert disse pengene :-)
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Det er mange boliger der, så er ikke sikkert det skjedde der

Nei brukernavnet blir ikke sporet til meg
Vis hele sitatet...
Ikke det?
Du heter Martin, bor i Oslo og liker trance.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Ikke det?
Du heter Martin, bor i Oslo og liker trance.
Vis hele sitatet...
Hvem gjør ikke det? Uansett så er pengene hos politiet

Har navnet til han som bodde der sist, bør jeg ta kontakt med noen av pårørende eller ville det ha vært dumt?

Sitat av foxxravin Vis innlegg
Hvem gjør ikke det? Uansett så er pengene hos politiet

Har navnet til han som bodde der sist, bør jeg ta kontakt med noen av pårørende eller ville det ha vært dumt?
Vis hele sitatet...
Det kan være sistemanns spare penger
Sist endret av foxxravin; 27. mars 2014 kl. 11:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Chakra Vis innlegg
Ehm, når det ser ut til at det mest sannsynelig skjedde ett mord pga. disse pengene, så anntar jeg at de som var ute etter dem fortsatt er det. Det er 100 000 kroner. Det er mye penger.
Og ja mange av disse torpedoene eier ikke etikk og moral, og ville uten tvil ofra mye for å få frem ett poeng.
Vis hele sitatet...
Du mener noen gjorde et mord for så lite som 100.000? Høres merkelig ut - tror nok det ville vært snakk om betydelig større penger om folk ville gjort seg til mordere for det.

Om ikke fordi de er redd for å drepe folk, men mer som en risk/reward opplegg. Ville man virkelig satset så mye, for så lite penger?

Nei tror nok dette heller bar sparepengene til en person. Mange liker å gjemme bort sparepengene i frykt for tyveri. (folk stjeler ikke det de ikke finner). Pengene tilhører vel da de etterlatte, og skal dermed gå i arv - å bare ta de selv ville vært tyveri. Og stjele 100.000 fra noen er ikke noe jeg selv ville gjort. Derfor er det riktig å levere dem til politiet - men ville og sjekket opp at pengene faktisk kommer frem og ikke ender opp i en stor papirmølle,, hvor ingen får pengene, og de til slutt ender opp i statskassa.
Lol, siterte meg selv

Sitat av etse Vis innlegg
Du mener noen gjorde et mord for så lite som 100.000? Høres merkelig ut - tror nok det ville vært snakk om betydelig større penger om folk ville gjort seg til mordere for det.

Om ikke fordi de er redd for å drepe folk, men mer som en risk/reward opplegg. Ville man virkelig satset så mye, for så lite penger?

Nei tror nok dette heller bar sparepengene til en person. Mange liker å gjemme bort sparepengene i frykt for tyveri. (folk stjeler ikke det de ikke finner). Pengene tilhører vel da de etterlatte, og skal dermed gå i arv - å bare ta de selv ville vært tyveri. Og stjele 100.000 fra noen er ikke noe jeg selv ville gjort. Derfor er det riktig å levere dem til politiet - men ville og sjekket opp at pengene faktisk kommer frem og ikke ender opp i en stor papirmølle,, hvor ingen får pengene, og de til slutt ender opp i statskassa.
Vis hele sitatet...

Dette tror jeg og, Men irriterer meg mest om dette bare går til en eller annen dum spille gjeld eller noe sånt.
Sist endret av foxxravin; 27. mars 2014 kl. 11:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Snubbelfot Vis innlegg
Mm. For eksempel utdannelse til deg. Snakk om bortkastede skattepenger!

Synes selv foxxravin gjorde det rette. For de som er uenig, "what goes around, comes around".
Vis hele sitatet...
Snakk om å skyte seg selv i foten, først påstå at min utdannelse er bortkastet for så å komme med en halv-religiøs regle om at karma finnes? Ta en realitycheck er du snill.

Skulle likt å se en poll på dette med om man hadde tatt pengene selv.
Alt for mange...Sorry, men Idioter i tråden her.


Kaller TS for idiot, tosk, tulling osv for at han gjorde det rette å leverte inn 100.000 som ikke tilhørte TS i det hele tatt er bare idiotisk og mange av dere oppfører dere som små unger som aldri har sett penger før og mener at 100.000 er VELDIG mye penger. Ja 100.000 er litt penger, men det går bort på 1.2.3 om man har utgifter her i livet.

Jeg kan ærlig innrømme at tanken på å ta pengene selv sikkert hadde kommet til å streifet hodet mitt i 2 sekunder, men hadde definitivt levert de til politiet selv sånn at de rettmessige eierne hadde fått pengene som beboeren mest sannsynlig hadde spart på.


@Flexx
Å kalle en person tilbakestående for at han leverte pengene til politiet er veldig barnslig og idiotisk av deg.
At du ikke kan tenke lengre enn nesa de før du uttaler deg på et forum er en skam.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Alt for mange...Sorry, men Idioter i tråden her.


Kaller TS for idiot, tosk, tulling osv for at han gjorde det rette å leverte inn 100.000 som ikke tilhørte TS i det hele tatt er bare idiotisk og mange av dere oppfører dere som små unger som aldri har sett penger før og mener at 100.000 er VELDIG mye penger. Ja 100.000 er litt penger, men det går bort på 1.2.3 om man har utgifter her i livet.

Jeg kan ærlig innrømme at tanken på å ta pengene selv sikkert hadde kommet til å streifet hodet mitt i 2 sekunder, men hadde definitivt levert de til politiet selv sånn at de rettmessige eierne hadde fått pengene som beboeren mest sannsynlig hadde spart på.


@Flexx
Å kalle en person tilbakestående for at han leverte pengene til politiet er veldig barnslig og idiotisk av deg.
At du ikke kan tenke lengre enn nesa de før du uttaler deg på et forum er en skam.
Vis hele sitatet...
De rettmessige eierne? Han er død! Skal ærlig innrømme at jeg er kynisk nok til å ikke tenke på de som eventuelt hadde arvet disse pengene.
Kommentaren var satt veldig på spissen og er mer en talemåte enn å faktisk kalle han tilbakestående. Hva du eller andre måtte mene om det bryr jeg meg fint lite om, du er på FreakForum, KvinneGuiden.no tar deg nok gjerne imot.
Sitat av flexx Vis innlegg
De rettmessige eierne? Han er død! Skal ærlig innrømme at jeg er kynisk nok til å ikke tenke på de som eventuelt hadde arvet disse pengene.
Kommentaren var satt veldig på spissen og er mer en talemåte enn å faktisk kalle han tilbakestående. Hva du eller andre måtte mene om det bryr jeg meg fint lite om, du er på FreakForum, KvinneGuiden.no tar deg nok gjerne imot.
Vis hele sitatet...
Etter min definisjon på en freak, så er det en som skiller seg (kraftig) ut i samfunnet. Det å være en grådig korttenkt kjeltring med elendig moral, forblir nettopp akkurat det!

Stå på TS! All ære til det du gjorde, og hvis alle gjorde det samme, ville verdenen vært et mye bedre sted.
Credz til TS for å levere inn pengene, realt gjort!

Selv kan jeg ærlig innrømme at pengene hadde gått rett i lomma hos meg, og jeg hadde ikke følt meg det minste utilpass med det.

Noen av oss er grådigere enn andre
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Selv kan jeg ærlig innrømme at pengene hadde gått rett i lomma hos meg, og jeg hadde ikke følt meg det minste utilpass med det.

Noen av oss er grådigere enn andre
Vis hele sitatet...
Hva om det var dine penger? Mannen hadde helt sikker slektninger som egentlig skulle hatt disse pengene.

Synes du det er greit å bo i et samfunn der folk stjeler andre folks eiendeler?
Sitat av belisarius Vis innlegg
Hva om det var dine penger? Mannen hadde helt sikker slektninger som egentlig skulle hatt disse pengene.

Synes du det er greit å bo i et samfunn der folk stjeler andre folks eiendeler?
Vis hele sitatet...
Dette rasjonaliserer jeg ganske lett med at slektningene hadde absolutt null anelse om disse pengene, og at de fortsatt ikke har det med mindre TS har tatt kontakt med dem.

Dette var uten tvil opptjente penger fra narkotikasalg, og dermed ville pengene gått rett til statskassa (som de sannsynligvis nå gjør), om jeg hadde levert de til politiet.

Hadde situasjonen vært at jeg hadde kjøpt en sofa fra noen som solgte dødsboet til sin avdøde (og tidligere hardtarbeidende og ikke minst lovlydige) slektning, og det lå 100 000 gjemt i sofaen hadde jeg sagt fra om det direkte til dem, og ikke blandet inn politiet.
Men har vedkommende noe familie? Er det ikke slik at dersom politiet ikke kan sannsynliggjøre at pengene stammer fra kriminell virksomhet, og det ikke finnes familie eller andre som gjør krav på pengene, så kan den som fant det legge krav på hele eller deler av beløpet?
Har søkt meg fram til mulig familie ja
Jeg hadde kontaktet familien først fremfor politiet. Myndighetene vil mest sannsynlig ta pengene ut av sirkulasjon og destruere de. Finn frem til familien, deretter kan du vurdere situasjonen. Husk at så lenge de ikke vet om pengene har de ingen kvaler og da bør du heller ikke ha det. Hvis det viser seg at familien er kjemperike kan du f.eks gi noe av pengene til en veldedig organisasjon og beholde resten selv.
Sist endret av Heisenberg1; 29. mars 2014 kl. 22:30.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
kan si at jeg føler meg litt dumsnill i etterkant
Vis hele sitatet...
Det er vel bedre å føle seg "dumsnill" enn å måtte bære på alle de tanker og følelser og samvittighet som gjerne forfølger en om en tok penger som ikke tilhører en selv. Og om en først lar moralen forfalle, så baller det på seg.

Moralen din står det respekt av.

Er du bekymret for hva som skjer med pengene, så kan du sende en skriftlig forespørsel til politikammeret som fikk overlevert pengene og spørre hva som skjedde med dem.
Bra gjort TS

Til de som ville ha tatt pengene selv.. dersom dere hadde blitt spurt hvor penger var fra, hva ville du ha svart? Man ville ha hatt et forklaringsproblem.

Ville nok gjort det samme, men krevd/bedt om finnerlønn

Kos deg med god samvittighet, du gjorde det rette
Jeg lurer på om du kontaktet politiet i ettertid?
Eat to bite?
Curver's Avatar
Takk for sist og veldig bra gjort! Hadde nok levert dem fra meg jeg også.
Bruke opp 100k i svartepenger er litt styr det også uten å kanskje være klar over om de er ettersøkt..

Gleder meg til å følge med om du finner ut noe mer!
Stor respekt til TS! Selv er jeg er person som liker å bruke mine EGNE oppsparte/tjente penger. Noen personer kan leve lenge på den gode samvittigheten man får i dette tilfellet, enn det man kunne kjøpt for 100.000 kroner.

"Bøyer meg i hatten" for deg TS! Du er en real kar!
Sitat av 4Rooted Vis innlegg
Bra gjort TS

Til de som ville ha tatt pengene selv.. dersom dere hadde blitt spurt hvor penger var fra, hva ville du ha svart? Man ville ha hatt et forklaringsproblem.

Ville nok gjort det samme, men krevd/bedt om finnerlønn

Kos deg med god samvittighet, du gjorde det rette
Vis hele sitatet...
Hadde bare vært å bruke dem vær gang du handlet noe og spart pengene du tjente til noe som koster litt.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Om du ikke har levert pengene enda, synes jeg du skal beholde 70.000,- selv og levere de fantastiske 30k du fant der..
Vis hele sitatet...
Er jo ikke dumt i det hele tatt å gjøre det. Jeg tenkte selv at man kan ta en viss prosent av lappene som var der. Det beløpet som er igjen kan han si han fant. Altså, det er vel ingen grunn til å IKKE gjøre det?
Sitat av Deagleflyndre Vis innlegg
Er jo ikke dumt i det hele tatt å gjøre det. Jeg tenkte selv at man kan ta en viss prosent av lappene som var der. Det beløpet som er igjen kan han si han fant. Altså, det er vel ingen grunn til å IKKE gjøre det?
Vis hele sitatet...
Hvis du først skal stjele, hva er det som gjør det bedre å stjele 70 % enn 100 %?
Sitat av flexx Vis innlegg
Snakk om å skyte seg selv i foten, først påstå at min utdannelse er bortkastet for så å komme med en halv-religiøs regle om at karma finnes? Ta en realitycheck er du snill.

Skulle likt å se en poll på dette med om man hadde tatt pengene selv.
Vis hele sitatet...


Det ville vel ikke være spesielt dannet å stjele pengene?

Karma var ditt ord, jeg er ateist...

Det jeg ville frem til er at de som er uærlig/kriminell/egoistisk vil før eller siden bli gjennomskuet av sine venner/nærmeste/omgangskrets.

Det blir gjerne akseptert av dem som har de samme verdiene som deg,
men samtidig vil de med andre verdier sannsynligvis skape en avstand til deg over tid, slik at du på et tidspunkt kun vil ha igjen folk som ikke bryr seg, eller som vil bøffe deg dersom de har muligheten.

Hvis du ikke trenger folk du kan stole på eller som er ærlige er det selvfølgelig ikke noe problem, da er det jo bare til å stjele alt du kan så lenge du ikke blir tatt.

Men jeg vet om en del folk som griner og sier de blir behandlet så dårlig og har ingen skikkelige venner, men så er de selv noen skikkelige rævhål som ikke forstår at man får de vennene man fortjener.

Det var det jeg la i begrepet, kunne like gjerne brukt den norske versjonen;
man høster det man sår.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvis du først skal stjele, hva er det som gjør det bedre å stjele 70 % enn 100 %?
Vis hele sitatet...
Er jo mye lettere å merke at det er tatt hvis alt er tatt..
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Respekt! Jeg personlig eier ikke moral så hadde tatt pengene selv, men ære være ts som sette rmoralen sin høyere en 100k.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Politiet ringte meg og sa at pengene er nå levert domstol administrasjonen.
Må henge meg på "respekt!". Meget bra gjort foxxravin, og sier mye om deg som menneske og hvilke kvaliteter du har.

Og ditto motsatt på andre i denne tråden.
Er vel en viss sannsynlighet for at dette er narkopenger, hvis det er denne leiligheten. Han som ble drept handlet tydeligvis med amfetamin for litt større summer.

"25-åringen og Falmark kjente ikke hverandre fra før, men 17. januar kjøpte 25-åringen, via en bekjent, amfetamin for 11.000 kroner av Falmark, ifølge dommen.

Dagen etter prøvde han og kjæresten stoffet, og de ble senere dårlige. De forsto at amfetaminet var utblandet, og via en mellommann krevde de pengene tilbake eller nye varer.

Kjøperen dro til Falmark sammen med kjæresten, mellommannen og en tredje person, men det var bare 25-åringen som gikk inn i leiligheten. Det var her han skal ha utført den dødelige volden."

http://www.austagderblad.no/Innenrik...cle6291325.ece
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Er vel en viss sannsynlighet for at dette er narkopenger, hvis det er denne leiligheten. Han som ble drept handlet tydeligvis med amfetamin for litt større summer.

"25-åringen og Falmark kjente ikke hverandre fra før, men 17. januar kjøpte 25-åringen, via en bekjent, amfetamin for 11.000 kroner av Falmark, ifølge dommen.

Dagen etter prøvde han og kjæresten stoffet, og de ble senere dårlige. De forsto at amfetaminet var utblandet, og via en mellommann krevde de pengene tilbake eller nye varer.

Kjøperen dro til Falmark sammen med kjæresten, mellommannen og en tredje person, men det var bare 25-åringen som gikk inn i leiligheten. Det var her han skal ha utført den dødelige volden."

http://www.austagderblad.no/Innenrik...cle6291325.ece
Vis hele sitatet...


Det var ikke denne leiligheten alikevell.
Ble det no finnerlønn TS?
Og hvordan ville du håndtert en liknende situasjon i fremtiden?
Ikke noe finnerlønn, Jeg hadde nokk tatt pengene om det hadde skjedd igjen
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Ikke noe finnerlønn, Jeg hadde nokk tatt pengene om det hadde skjedd igjen
Vis hele sitatet...

Jeg vet om et par andre som også har vært i en situasjon at de ikke hadde krav på finnerlønn til tross for at de fant mange penger. Riktignok ikke så stor sum som du fant men likevel. De fikk ikke så mye som en takk engang. Og de sier begge det samme som deg, skjer det flere ganger at de finner penger så går penga rett i lomma.

Karma, samvittighet rettferdighet og bla bla er alt fint og flott. Men det betaler ikke regningene dine, eller lar deg ta en deilig ferie
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg vet om et par andre som også har vært i en situasjon at de ikke hadde krav på finnerlønn til tross for at de fant mange penger. Riktignok ikke så stor sum som du fant men likevel. De fikk ikke så mye som en takk engang. Og de sier begge det samme som deg, skjer det flere ganger at de finner penger så går penga rett i lomma.

Karma, samvittighet rettferdighet og bla bla er alt fint og flott. Men det betaler ikke regningene dine, eller lar deg ta en deilig ferie
Vis hele sitatet...
Ihvertfall med tanke på de flere tusen jeg har fått i parkerings bøter av å jobbe i byen som håndtverker. hyggelig som du sier, men igjen de betaler ikke regningene dine nei . I sånne tilfeller som dette så vil jeg helt klart ta de neste gang.